Fremsat den 15. marts 2017 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier
Formål
§ 1.
Loven har til formål at sikre, at visse kommunale og
regionale døgntilbud kan tilbyde tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferier til
døgntilbuddets beboere over 18 år.
Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
til ferier
§ 2.
Kommunale og regionale døgntilbud for voksne, som er
omfattet af lov om socialtilsyn, jf. § 4, stk. 1, nr. 2 og 3,
i lov om socialtilsyn, kan tilbyde tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til beboere til ferier.
Stk. 2. En ferie
skal indeholde mindst én overnatning. Ferien kan finde sted
her i landet eller i udlandet.
Stk. 3.
Tilkøb efter stk. 1 kan tilbydes beboere, der har en
betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Beboeren skal på eget
initiativ ønske at tilkøbe socialpædagogisk
ledsagelse til ferien.
§ 3.
Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier skal
ligge ud over den indsats efter § 85 i lov om social service,
som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet.
§ 4.
Muligheden for tilkøb kan kun anvendes, hvis det kommunale
eller regionale døgntilbud sikrer, at ferien kan
gennemføres personalemæssigt forsvarligt.
Stk. 2.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter §
2, skal være ansat i det døgntilbud, der tilbyder den
socialpædagogiske ledsagelse som tilkøb. Personalet
skal derudover være dækket af en arbejdsgiverforsikring
samt være omfattet af de løn- og
ansættelsesvilkår, der følger af deres
ansættelsesforhold.
Magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten
§ 5.
Der kan efter bestemmelserne i §§ 7-9 anvendes magt og
andre indgreb i selvbestemmelsesretten af det personale, som er
tilkøbt til at yde socialpædagogisk ledsagelse under
en ferie, jf. § 2.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 7-9 gælder for personer med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ikke
samtykker i en foranstaltning efter §§ 7-9. Det er en
forudsætning, at der foreligger den fornødne faglige
dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne.
§ 6.
Formålet med bestemmelserne i dette afsnit er at
begrænse magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten til det absolut nødvendige. Disse
indgreb må aldrig erstatte omsorg, pleje og
socialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Forud
for enhver form for magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten efter §§ 7-9 skal personalet
foretage, hvad der er muligt for at opnå personens frivillige
medvirken til en nødvendig foranstaltning.
Stk. 3.
Anvendelse af magt skal stå i rimeligt forhold til det, der
søges opnået. Er mindre indgribende foranstaltninger
tilstrækkelige, skal disse anvendes.
Stk. 4.
Magtanvendelse skal udøves så skånsomt og
kortvarigt som muligt og med størst mulig hensyntagen til
den pågældende og andre tilstedeværende,
således at der ikke forvoldes unødig krænkelse
eller ulempe.
§ 7.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne
lov, kan anvende fysisk magt i form af at fastholde en person eller
føre denne til et andet opholdsrum, når
1) der er
nærliggende risiko for, at personen udsætter sig selv
eller andre for at lide væsentlig personskade, og
2) forholdene i
det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet.
§ 8.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne
lov, kan undtagelsesvis for en afgrænset periode anvende
fysisk magt i form af at fastholde en person, hvis dette må
anses for en absolut nødvendighed for at varetage
omsorgspligten i personlig hygiejne-situationer.
§ 9.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne
lov, kan anvende fastspænding med stofseler til
kørestol eller andet hjælpemiddel, seng, stol eller
toilet for at hindre fald, når der er nærliggende
risiko for, at en person udsætter sig selv for at lide
væsentlig personskade, og forholdene i det enkelte
tilfælde gør det absolut påkrævet.
Stk. 2.
Personalet skal beslutte, for hvilken periode de
beskyttelsesmidler, som er omfattet af stk. 1, kan anvendes, og
skal løbende vurdere, om en mindre indgribende
foranstaltning kan anvendes.
§
10. Klager over anvendelsen af magt eller andre indgreb i
selvbestemmelsesretten efter reglerne i §§ 7-9, 11 og 12
og regler fastsat i medfør heraf kan indbringes for
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. En
ægtefælle, en pårørende, en værge
eller en anden repræsentant for den person, som
foranstaltningen vedrører, kan klage over personalets
anvendelse af magt eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten,
når den person, som indgrebet er anvendt overfor, ikke selv
er i stand til at klage.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om magtanvendelse kan
indbringes for Ankestyrelsen.
§
11. Magtanvendelse efter §§ 7-9 skal registreres
og indberettes af personalet til den kommunalbestyrelse, der har
ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9
b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og til kommunalbestyrelsen i den kommune, der
fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. §
2 i lov om socialtilsyn. Personalet skal desuden orientere den
kommunale eller regionale driftsherre om magtanvendelsen.
§
12. Børne- og socialministeren fastsætter
regler om iværksættelse af foranstaltninger,
registrering og indberetning omfattet af §§ 7-9 og
11.
Indtægter og omkostninger
§
13. Kommunale og regionale døgntilbuds
indtægter fra og omkostninger til tilkøb, jf. §
2, skal holdes adskilt fra døgntilbuddets øvrige
indtægter og omkostninger.
Ikrafttrædelse m.v.
§
14. Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§
15. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Børne- og Socialministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at indføre en mulighed
for, at visse kommunale og regionale døgntilbud for voksne
kan tilbyde beboere at tilkøbe socialpædagogisk
ledsagelse til ferier, hvis beboerne efter eget initiativ
ønsker dette, så beboerne kan få det personale,
de kender, med på ferie.
Baggrunden er, at der tidligere har været en praksis i
nogle kommuner, som gjorde det muligt for beboere i
døgntilbud at tilkøbe socialpædagogisk
ledsagelse til ferie af en kommunal eller regional
leverandør. Beboere i kommunale tilbud kunne således
købe det kendte personale fra deres døgntilbud med
som ledsager på ferie. Denne praksis var imidlertid ulovlig,
da der ikke var hjemmel hertil. Det er således ikke muligt at
komme på ferie med kendt personale udover det, som stilles
til rådighed på baggrund af, hvad beboeren er visiteret
til i døgntilbuddet.
Hvis en beboer i et regionalt eller kommunalt døgntilbud
i dag efterspørger socialpædagogisk ledsagelse til
ferier udover, hvad beboeren er visiteret til, kan beboeren
vælge at indgå aftale med private leverandører
om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse på
ferier. Det betyder, at beboeren skal tage på ferie med en
ledsager, som den pågældende ikke kender, hvilket mange
beboere med psykiske funktionsnedsættelser - typisk borgere
med udviklingshæmning eller hjerneskade - vil have
begrænset mulighed for.
Derfor blev der som en del af aftale om revision af
servicelovens voksenbestemmelser indgået aftale om at
indføre mulighed for tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse. Aftalen blev indgået den 4. november 2016 mellem
den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Det er afgørende for aftalepartierne, at
indførelse af tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferie ikke i sig selv må medføre
forringelser, reduktioner eller manglende visitation af den
socialpædagogiske bistand efter servicelovens § 85,
herunder ledsagelse, som kommunerne er forpligtet til at levere til
målgruppen på baggrund af en konkret og individuel
vurdering.
Derfor ønsker aftalepartierne, at tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferie skal ligge ud over den
indsats efter servicelovens § 85, som beboeren er visiteret
til i døgntilbuddet. Dette betyder, at tilkøbet skal
ligge ud over den kerneydelse, som det kommunale eller regionale
døgntilbud i forvejen skal levere.
Lovforslaget er blandt andet
udarbejdet på baggrund af erfaringer fra Gentofte Kommune,
der som led i frikommuneforsøg I har haft mulighed for at
tilbyde beboere på døgntilbud tilkøb af
kommunens medarbejdere med som ledsagere på ferier.
Lovforslaget betyder, at frikommuneforsøget "Beboere i
botilbuds mulighed for at holde ferie med kendte ledsagere" vil
kunne udbredes til alle landets kommuner.
Aftalepartierne er enige om, at der
skal foretages en evaluering i 2019 af tilkøbsordningen. Der
er i satspuljeaftalen for 2017 afsat 1 mio. kr. hertil.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Der er ikke hjemmel til, at en kommunalbestyrelse kan
opkræve betaling fra beboere i døgntilbud for
kommunalbestyrelsens udgifter til løn, billetter, rejser og
ophold m.v. til det personale, som yder støtte og
socialpædagogisk bistand til beboerne, herunder ledsagelse,
under sædvanlige ferier og udflugter.
Det følger af § 85 i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1270 af 24. oktober 2016 med senere
ændringer (herefter benævnt serviceloven), at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller
støtte samt optræning og hjælp til udvikling af
færdigheder til borgere, der har behov herfor på grund
af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer. Socialpædagogisk bistand kan
efter en konkret og individuel vurdering bestå af ledsagelse,
både når der er tale om individuelle og fælles
aktiviteter, herunder fritids- og kulturtilbud, aktiviteter af
social karakter, aktivitets- og samværstilbud, beskyttet
beskæftigelse og lignende.
Det fremgår af Ankestyrelsens principafgørelse nr.
60-15, at man kan have ret til at modtage socialpædagogisk
støtte under kortere ophold uden for hjemmet.
Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om borgeren allerede er
kompenseret i forhold til ansøgning om støtte uden
for hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal i denne vurdering inddrage,
om borgeren modtager socialpædagogisk støtte til
ophold uden for boligen som en integreret del af et
døgntilbud, eller om borgeren modtager anden støtte i
forbindelse med ophold uden for hjemmet. Ankestyrelsens
principafgørelse er baseret på afgørelser i to
konkrete sager. I den ene sag fandt Ankestyrelsen, at borgeren var
berettiget til at få socialpædagogisk støtte med
under ophold uden for hjemmet, da støtten var
nødvendig for, at borgeren kunne komme på et kortere
ophold af 4-5 dages varighed i Danmark uden for borgerens
døgntilbud. Kommunalbestyrelsen havde henvist til, at
kommunalbestyrelsen ikke havde en servicestandard, der gav mulighed
for socialpædagogisk støtte uden for hjemmet i
forbindelse med ferieophold. Kommunalbestyrelsen kan ikke undlade
at opfylde servicelovens bestemmelser om hjælp og
støtte til borgere med betydelig nedsat fysisk og psykisk
funktionsevne eller særlige problemer med henvisning til, at
kommunalbestyrelsen ikke har en servicestandard, der giver mulighed
for ferieophold. I den anden sag fandt Ankestyrelsen, at borgeren
var tilstrækkeligt kompenseret, da borgeren som følge
af kommunalbestyrelsens afgørelse var bevilliget
socialpædagogisk støtte til 10 feriedage. Borgeren
havde derfor ikke ret til flere dages socialpædagogisk
støtte. Ankestyrelsen nævner i begrundelsen for
afgørelsen blandt andet, at kompensationsprincippet om, at
hjælpen skal kompensere for borgers nedsatte funktionsevne,
gælder inden for serviceloven, og at kompensationsbehovet er
forskelligt fra borger til borger og fra funktionsnedsættelse
til funktionsnedsættelse.
Det fremgår af servicelovens § 174 med
tilhørende bekendtgørelse nr. 9 af 12. januar 2015 om
beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter
serviceloven, at kommunale, regionale og private driftsherrer skal
fastsætte takster for ydelser. Driftsherren skal
fastsætte takster for de enkelte ydelser, som driftsherren
leverer. Driftsherrerne kan derudover fastsætte takster for
ydelsespakker, som består af to eller flere ydelser, som
driftsherren leverer. Taksten for ydelsespakken beregnes på
baggrund af taksten for de enkelte ydelser.
Det følger af servicelovens § 138, at
kommunalbestyrelsen inden for lovens rammer kan træffe
beslutning om at fastsætte generelle vejledende
serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp
efter serviceloven. Det er frivilligt for kommunerne, om de vil
fastsætte et serviceniveau for socialpædagogisk bistand
efter servicelovens § 85. Et serviceniveau er ikke
ensbetydende med, at alle borgere i målgruppen får
tildelt det fastsatte niveau. Det vejledende serviceniveau skal
således fraviges, hvis borgerens behov tilsiger det, og
kommunalbestyrelsen skal altid foretage en konkret vurdering af den
enkelte borgers behov for f.eks. socialpædagogisk
bistand.
2.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
Folketinget vedtog den 3. juni 2016
beslutningsforslag B 190 om klarere regler og nye forslag til
ledsageordning. I beslutningsforslaget blev den daværende
regering pålagt at udarbejde løsninger på
udfordringerne med at få bevilliget ledsagelse efter
serviceloven til mennesker med handicap, herunder bl.a. opstille
forslag om muligheden for at indføre tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse. Der blev nedsat en
arbejdsgruppe, som bestod af det tidligere Social- og
Indenrigsministerium, det tidligere Erhvervs- og
Vækstministerium, Sundheds- og Ældreministeriet og
Finansministeriet, som udarbejdede en rapport om forbedret mulighed
for ledsagelse efter serviceloven, som blev sendt til Folketingets
Social- og Indenrigsudvalg.
I forbindelse med aftalen om
revision af servicelovens voksenbestemmelser blev aftalepartierne
på baggrund af rapporten enige om at indføre mulighed
for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse.
Aftalepartierne ønsker, at indførelsen af mulighed
for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse ikke i sig
selv må medføre forringelser af den
socialpædagogiske bistand, herunder ledsagelse, som
kommunerne er forpligtet til at levere til borgerne i
målgruppen på baggrund af en konkret og individuel
vurdering. På den baggrund er det afgørende for
aftalepartierne, at det kommer til at fremgå tydeligt, at
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse skal ligge ud
over den indsats efter servicelovens § 85, som borgeren er
visiteret til i døgntilbuddet. Denne ydelse defineres
på baggrund af en samlet vurdering af 1) borgerens
afgørelse, hvis der foreligger et skriftligt grundlag, der
viser, i hvilket omfang den pågældende kan forvente at
modtage socialpædagogisk ledsagelse til ferier af
døgntilbuddet, 2) om ferie indgår i den takst,
borgerens handlekommune betaler for døgntilbuddet og 3)
serviceniveau i borgerens handlekommune, hvis der er fastlagt et
sådant. Kommunalbestyrelsen må derfor ikke i
forbindelse med vurderingen af borgerens behov for hjælp og
støtte efter serviceloven inddrage, at borgeren har en
tilkøbsmulighed vedrørende socialpædagogisk
ledsagelse.
Ydermere er aftalepartierne enige om, at tilkøbet af
ledsagelse skal tilrettelægges så fleksibelt som
muligt. Det betyder, at tilkøbet både kan blive
leveret individuelt til den enkelte beboer og i grupper. Dette for
dels at sikre, at de kommunale og regionale døgntilbud kan
tilbyde den enkelte beboer at tilkøbe socialpædagogisk
ledsagelse, men dels også kan tilbyde en gruppe af beboere at
tage på en weekendtur eller ferie sammen, hvis beboerne
ønsker det. Muligheden for at kunne købe
socialpædagogisk ledsagelse i grupper vil betyde, at beboerne
kan deles om tilkøbsudgiften. Ferie skal forstås
bredt, således at det også bliver muligt at
tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til weekendture,
landsstævner og festivaler m.v. Derudover skal ferier
både kunne foregå i ind- eller udlandet afhængigt
af den enkelte beboers ønsker.
Aftalepartierne er desuden enige om, at det er vigtigt, at
tilkøb bliver leveret personalemæssigt forsvarligt.
Derfor skal det enkelte døgntilbud have ansvaret for at
sikre, at tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til
ferier bliver leveret forsvarligt, herunder at personalet er
dækket af en arbejdsgiverforsikring, og at de er dækket
af de løn- og ansættelsesvilkår, der
følger af deres ansættelse, også når de
leverer tilkøb til ferie.
Børne- og Socialministeriet finder, at det ligeledes er
vigtigt at sikre, at døgntilbuddene generelt set har den
fornødne faglige kvalitet til at kunne ledsage beboere
på ferier. Dette betyder blandt andet, at personalet har de
relevante faglige kompetencer, samt at døgntilbuddet fagligt
og økonomisk drives forsvarligt. Det bør derfor kun
være de kommunale og regionale døgntilbud, som
socialtilsynet godkender og fører tilsyn med, der kan levere
socialpædagogisk tilkøb til ferier. Herved
bemærkes, at private døgntilbud allerede i dag har
muligheden for at levere tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse, fordi de private tilbud tilrettelægger, hvilke
ydelser der indgår i tilbuddet, og hvilke ydelser den enkelte
beboer herudover kan tilkøbe. Ministeriet finder dog, at der
ikke skal fastsættes særlige krav om godkendelse af
døgntilbuddets levering af tilkøb i forbindelse med
socialtilsynets generelle godkendelse af døgntilbuddet for
ikke at påføre døgntilbuddene yderligere
godkendelseskrav.
Ministeriet vurderer, at den relevante målgruppe for
lovforslaget er beboere over 18 år, der har en betydelig
nedsat psykisk funktionsevne, som allerede i dag er visiteret til
socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85. Det
er en forudsætning for tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferie, at det skal være
beboerens eget ønske, og at dette ønske både
kan tilkendegives enten verbalt, non-verbalt eller gennem
adfærd i øvrigt. Dette for at sikre, at tilkøb
kun finder sted efter beboerens eget ønske om at
tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferier, men
samtidigt tager højde for, at nogle beboere efter eget
initiativ f.eks. ikke verbalt kan udtrykke et ønske om at
tilkøbe ferie. Ministeriet skønner, at ca. 7.900
borgere vil være i målgruppen for at kunne
tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferier.
Ministeriet finder, at kommunale og regionale døgntilbuds
indtægter fra og omkostninger til tilkøb skal holdes
adskilt fra døgntilbuddets øvrige indtægter og
omkostninger. Døgntilbuddene må ikke generere overskud
som følge af tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier. Samtidig må indførelsen af
tilkøb ikke føre til konkurrenceforvridning i forhold
til private firmaer, der tilbyder tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferier. Det er derfor
væsentligt, at de kommunale og regionale døgntilbud
fastsætter prisen for tilkøb, så prisen ikke er
lavere end de samlede omkostninger forbundet med ydelsen.
Det har været en forudsætning for aftalepartierne,
at borgeren får den samme pleje og omsorg i forbindelse med
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier, som
borgeren får indenfor døgntilbuddets fysiske rammer.
Det er derfor efter ministeriets vurdering nødvendigt, at
der også i forbindelse med tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferier kan gøres brug
af magtanvendelsesreglerne som en del af personalets
udøvelse af omsorgspligten overfor borgeren. Det vil derfor
være nødvendigt, at det personale, som yder
socialpædagogisk ledsagelse efter denne lov, har mulighed for
at anvende magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten svarende
til kommunalbestyrelsens muligheder efter servicelovens
§§ 126, 126 a og 128 i forbindelse med ferier.
Således vil der kunne opstå situationer, hvor det er
nødvendigt for personalet at anvende fysisk magt i form af
at fastholde en person eller føre denne til et andet
opholdsrum. Ligeledes vil der kunne opstå situationer, hvor
det er nødvendigt for personalet for en afgrænset
periode at anvende fysisk magt i form af at fastholde en person,
hvis dette må anses for en absolut nødvendighed for at
varetage omsorgspligten i personlig hygiejne-situationer. Endeligt
vil der kunne opstå situationer, hvor det er
nødvendigt for personalet at anvende fastspænding med
stofseler til kørestol eller andet hjælpemiddel, seng,
stol eller toilet for at hindre fald. De øvrige
indgrebsmuligheder i servicelovens kapitel 24 er ikke relevante i
forbindelse med tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
til ferier, da disse indgrebsmuligheder knytter sig til borgerens
ophold på botilbuddet, og da borgeren i de af denne lov
omfattede situationer opholder sig uden for botilbuddet.
For at styrke borgerens retssikkerhed findes det
hensigtsmæssigt, at de betingelser m.v., der følger af
servicelovens §§ 124, 124 a, 130, 133, 136 og § 137,
stk. 1, om anvendelsesområde, målgruppe,
sagsbehandling, administration, klageadgang, registrering,
indberetning og bemyndigelse gælder tilsvarende for den magt,
der anvendes af personalet efter denne lov.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget at indføre mulighed
for, at kommunale og regionale døgntilbud for voksne kan
tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til
ferier til beboere over 18 år.
Det foreslås, at det fastsættes i § 2, at
kommunale og regionale døgntilbud, som er omfattet af lov om
socialtilsyn, jf. § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om
socialtilsyn, kan tilbyde socialpædagogisk ledsagelse til
ferier til beboere. En ferie skal indeholde mindst én
overnatning, og den kan finde sted her i landet eller i udlandet.
Tilkøb foreslås at kunne tilbydes til beboere, der har
en betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Det er desuden en
forudsætning, at beboerne efter eget initiativ ønsker
at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferier.
Desuden foreslås det, at tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferier skal ligge ud over den
indsats efter § 85 i lov om social service, som beboeren er
visiteret til i døgntilbuddet. Det foreslås med
henblik på at sikre, at borgeren kan få kendt personale
med på ferie, at personale, som yder socialpædagogisk
ledsagelse efter den foreslåede § 2, skal være
ansat i det døgntilbud, der tilbyder den
socialpædagogiske ledsagelse som tilkøb.
Kommunale og regionale døgntilbuds
tilkøbsindtægter og -udgifter skal efter forslaget
være adskilt fra døgntilbuddets driftsindtægter
og -udgifter efter serviceloven.
Lovforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen ikke skal
visitere borgerne eller træffe afgørelse om
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse, ligesom der
ikke vil være klageadgang for beboerne over tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse. Der vil dog være adgang
til at indbringe klager over anvendelsen af magt og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten efter reglerne i lovens §§ 7-9 for
kommunalbestyrelsen.
Endeligt foreslås det med lovforslagets §§ 5-12,
at det personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter
denne lov, kan anvende magt og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten svarende til kommunalbestyrelsens muligheder
efter servicelovens §§ 126, 126 a og 128. Således
foreslås det, at personalet kan anvende fysisk magt i form af
at fastholde en person eller føre denne til et andet
opholdsrum, når der er nærliggende risiko for, at
personen udsætter sig selv eller andre for at lide
væsentlig personskade, og forholdene i det enkelte
tilfælde gør det absolut påkrævet.
Derudover foreslås det, at personalet for en afgrænset
periode kan anvende fysisk magt i form af at fastholde en person,
hvis dette må anses for en absolut nødvendighed for at
varetage omsorgspligten i personlig hygiejne-situationer. Endeligt
foreslås det, at personalet kan anvende fastspænding
med stofseler til kørestol eller andet hjælpemiddel,
seng, stol eller toilet for at hindre fald, når der er
nærliggende risiko for, at en person udsætter sig selv
for at lide væsentlig personskade, og forholdene i det
enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet.
I alle tilfælde skal mindsteindgrebsprincippet og
skånsomhedsprincippet være opfyldt. Det foreslås,
at der i loven fastsættes krav om registrering og
indberetning af alle tilfælde af magt og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten efter loven. Det foreslås også,
at klager over indgreb efter reglerne i loven kan indbringes for
kommunalbestyrelsen, og at kommunalbestyrelsens afgørelse
kan indbringes for Ankestyrelsen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner, da der er tale om, at
de kommunale og regionale døgntilbud bliver givet en
mulighed for at tilbyde tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier til beboere over 18 år og ikke en
forpligtelse hertil. Det er forudsat, at omkostningerne forbundet
med ledsagelsen afholdes af borgeren selv.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. januar 2017
til den 13. februar 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Erhverv, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd,
Fagligt Fælles Forbund (3F), FOA HK/Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Selveje Danmark, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Leder Forum,
Socialtilsyn Hovedstaden (Frederiksberg Kommune), Socialtilsyn Midt
(Silkeborg Kommune), Socialtilsyn Nord (Hjørring Kommune),
Socialtilsyn Syd (Faaborg-Midtfyn Kommune), Socialtilsyn Øst
(Holbæk Kommune) og Udviklingshæmmedes Landsforbund
(ULF).
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Der er i dag ikke hjemmel til, at en kommunalbestyrelse kan
opkræve betaling fra beboere i døgntilbud for
kommunalbestyrelsens udgifter til løn, billetter, rejser,
ophold m.v. til det personale, som yder støtte og
socialpædagogisk bistand, herunder ledsagelse, under
sædvanlige ferier og udflugter.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i lovens
§ 1, at formålet med loven
er at sikre, at de kommunale og regionale døgntilbud kan
tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til
ferie til døgntilbuddets beboere over 18 år. Det
bemærkes, at det er døgntilbuddets ledelse, der kan
træffe beslutning om at tilbyde tilkøb.
Lovforslaget har dermed til formål at skabe et supplement
til den socialpædagogiske bistand, herunder ledsagelse, som
kommunalbestyrelsen har ansvaret for at levere efter servicelovens
§ 85. Hensigten med loven er, at beboeren i de kommunale og
regionale døgntilbud på eget initiativ, og hvis det
enkelte døgntilbud ønsker at levere tilkøb,
kan ønske at komme på ferie med personale, de allerede
kender, som socialpædagogisk ledsagelse.
Det er derimod ikke hensigten, at kommunalbestyrelsen på
baggrund af denne lov kan eller skal reducere eller give afslag
på ansøgninger om socialpædagogisk bistand,
herunder ledsagelse, efter servicelovens § 85, som den enkelte
beboer i målgruppen for socialpædagogisk bistand
på baggrund af en konkret og individuel vurdering har behov
for.
Det er frivilligt for det enkelte døgntilbud, om det
ønsker at tilbyde beboerne tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferie. I en kommune vil der
derfor kunne være forskelle fra døgntilbud til
døgntilbud på, om der leveres tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse. Det enkelte døgntilbud
kan med fordel vælge at tage principiel stilling til,
hvorvidt døgntilbuddet ønsker at levere tilkøb
til ferie og fastlægge nogle lokale retningslinjer herfor.
Det enkelte døgntilbud kan også vælge at
udarbejde en kontrakt, som beskriver omfanget, prisen og
præmisserne for tilkøbet. Men det enkelte
døgntilbud vil fra gang til gang skulle vurdere, hvorvidt
der vil kunne leveres tilkøb til ferie under hensyntagen til
samtlige af døgntilbuddets beboere og personale. Disse
hensyn er beskrevet i bemærkningerne til § 4.
Med den foreslåede nye lov vil kommunalbestyrelsen ikke
skulle visitere borgerne eller træffe afgørelse om
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse, ligesom der
ikke vil være klageadgang for beboerne over en beslutning om
ikke at give mulighed for tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse. Dette skyldes, at det er afgørende for
aftalepartierne, at mulighed for tilkøb besluttes og
tilrettelægges i beboerens døgntilbud, fordi
døgntilbuddet har de bedste forudsætninger for at tage
stilling til, hvorvidt et ønske om tilkøb af
ledsagelse til ferier vil kunne imødekommes, og
såfremt ønsket kan imødekommes, hvordan
tilkøbet af ferie kan organiseres. Hvis en beboer enten er
utilfreds med døgntilbuddets levering af tilkøb til
ferie eller mangel på samme, vurderes det mest
hensigtsmæssigt, at dette afklares gennem dialog med
døgntilbuddet.
Som nævnt ovenfor kan de kommunale og regionale
døgntilbud med fordel tage principiel stilling til
tilkøb og eventuelt fastlægge nogle lokale
retningslinjer for døgntilbuddets levering af
socialpædagogisk tilkøb.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om
den foreslåede ordning.
Til §
2
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at en
kommunalbestyrelse kan opkræve betaling fra beboere i
døgntilbud for kommunalbestyrelsens udgifter til løn,
billetter, rejser, ophold m.v. til det personale, som yder
støtte og socialpædagogisk bistand, herunder
ledsagelse, under sædvanlige ferier og udflugter.
Det foreslås med § 2, stk.
1, at kommunale og regionale døgntilbud for voksne,
som er omfattet af lov om socialtilsyn, jf. § 4, stk. 1, nr. 2
og 3, i lov om socialtilsyn, kan tilbyde tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til beboere til ferier.
Efter den foreslåede bestemmelse stilles det som en
betingelse for, at døgntilbuddene kan levere
socialpædagogisk ledsagelse til ferier, at
døgntilbuddet skal være omfattet af
socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, for at sikre, at
socialtilsynet godkender og fører det driftsorienterede
tilsyn med døgntilbuddet.
Dette krav bliver både stillet for at afgrænse
målgruppen i forhold til andre typer af tilbud og betyder, at
beboere, som f.eks. bor i plejeboliger, plejehjem eller botilbud,
som ikke er omfattet af socialtilsynet, ikke er omfattet af
muligheden for at kunne tilkøbe socialpædagogisk
ledsagelse til ferier.
Kravet bliver ligeledes stillet for at sikre, at det er de
medarbejdere, som i forvejen er ansat til bl.a. at yde
socialpædagogisk bistand i beboerens døgntilbud, som
også har mulighed for at levere tilkøb til ferier. Det
sikrer, at borgeren kan få en kendt ledsager med på
ferie. Desuden bliver det sikret, at de døgntilbud, som har
mulighed for at tilbyde beboeren tilkøb, løbende
bliver godkendt af socialtilsynet. Dette betyder derfor, at
tilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne
kvalitet. Dette medfører blandt andet, at døgntilbud,
som kan levere tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
til ferie, løbende bliver vurderet generelt i forhold til
blandt andet personalets kompetencer, samt hvorvidt
døgntilbuddet drives fagligt og økonomisk
forsvarligt. Men socialtilsynet skal ikke særskilt godkende
de kommunale og regionale døgntilbuds levering af
socialpædagogisk ledsagelse til ferie, da dette ligger uden
for døgntilbuddenes daglige drift.
Kravet i det foreslåede § 2, stk. 1, om, at der skal
være tale om døgntilbud for voksne, medfører,
at anbringelsessteder efter servicelovens § 66, stk. 1, ikke
er omfattet af loven, selvom anbringelsesstedet modtager unge over
18 år i efterværn efter servicelovens § 76, stk.
3.
Det foreslås med § 2, stk.
2, at en ferie skal indeholde mindst én overnatning,
og at ferien kan finde sted her i landet eller i udlandet.
Tilkøbsmuligheden kan tilrettelægges både
individuelt såvel som i grupper. Der vil være forskelle
på, hvilken ydelse beboerne har behov for at tilkøbe.
Ydelsen vil således afhænge af borgerens
funktionsniveau og kan variere fra begrænset hjælp fra
én ledsager til massiv hjælp fra flere ledsagere.
Det foreslås, at ferien kan bestå af en enkelt eller
flere overnatninger. Der er ikke sat en øvre grænse
for, hvor længe ferien vil kunne vare, men de kommunale og
regionale døgntilbud har ansvaret for, at de øvrige
beboere, som ikke er med på ferie, fortsat tilbydes den rette
hjælp og støtte. Muligheden for tilkøb vil
f.eks. kunne bruges på en weekendtur i sommerhus, en
påskeferie i udlandet eller en tur på en festival med
én eller flere overnatninger. Ferien vil både kunne
foregå individuelt eller i grupper, hvis beboerne
ønsker dette og er enige om, hvor ferien skal gå hen.
Ferie skal forstås bredt, således at det også
bliver muligt at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse
til weekendture, landsstævner og festivaler m.v. Derudover
skal ferier både kunne foregå i ind- eller udlandet
afhængigt af den enkelte beboers ønsker.
Det foreslås med lovforslagets §
2, stk. 3, 1. pkt., at målgruppen for tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse er voksne (fra 18 år og op
efter) beboere i døgntilbud med betydelig nedsat psykisk
funktionsevne. Dette vil ofte være en kognitiv
funktionsnedsættelse som f.eks. udviklingshæmning eller
en hjerneskade. Beboere med f.eks. udviklingshæmning er ofte
udfordrede i forhold til kommunikation og dermed også
udfordrede i forhold til interaktionen med andre mennesker. Disse
beboere vil også ofte have sproglige og motoriske
vanskeligheder. Beboere, som f.eks. både har en psykisk
funktionsnedsættelse og en fysisk funktionsnedsættelse
eller en sindslidelse, er også i målgruppen for
tilkøb, mens beboere, der f.eks. alene har en fysisk
funktionsnedsættelse, ikke er i målgruppen for at kunne
tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse.
Det foreslås i § 2, stk. 3, 2.
pkt., at beboeren på eget initiativ skal ønske
at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferien. Det
er vigtigt at understrege, at målgruppen for tilkøb
således omfatter beboere, som verbalt, non-verbalt eller
gennem adfærd i øvrigt på eget initiativ kan
give udtryk for at ønske socialpædagogisk ledsagelse
til ferier ud over, hvad den enkelte borger er visiteret til i
døgntilbuddet, og med det personale, som de kender fra
døgntilbuddet. Hermed adskiller muligheden for tilkøb
sig fra f.eks. servicelovens § 97 om ledsageordning, hvor
borgeren skal være i stand til verbalt eller nonverbalt at
efterspørge individuel ledsagelse. Det er altså en
forudsætning for tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferie, at det skal være beboerens eget
ønske, og at dette ønske både kan tilkendegives
enten verbalt, non-verbalt eller gennem adfærd i
øvrigt. Dette for at sikre, at tilkøb kun finder sted
efter beboerens eget ønske om at tilkøbe
socialpædagogisk ledsagelse til ferier, men samtidigt tager
højde for, at nogle beboere efter eget initiativ f.eks. ikke
verbalt kan udtrykke et ønske om at tilkøbe
ferie.
Målgruppen for tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferie kan have meget forskelligartede
problemstillinger, herunder meget forskelligt behov for
støtte. Derfor vil både beboere med betydelig nedsat
psykisk funktionsevne med en stabil rolig adfærd og beboere
med betydelig nedsat psykisk funktionsevne med jævnligt
udadreagerende adfærd være omfattet.
For at være i målgruppen skal beboeren, udover at
have en betydelig nedsat psykisk funktionsevne, være
visiteret til socialpædagogisk bistand efter servicelovens
§ 85, der leveres af det kommunale eller regionale
døgntilbud. Målgruppen for tilkøb er dog
afgrænset snævrere end målgruppen for
socialpædagogisk ledsagelse efter § 85. Det betyder, at
personer med særlige sociale problemer, herunder personer med
psykiske lidelser, ikke kan tilbydes at tilkøbe
socialpædagogisk ledsagelse, selvom disse beboere er i
målgruppen for socialpædagogisk ledsagelse efter §
85 i serviceloven.
Det er samtidigt også helt afgørende, at det
enkelte døgntilbud udover dialogen og kontakten med beboeren
har en grundig og tillidsbaseret dialog med beboerens eventuelle
pårørende eller værge om tilkøb til
ferie. Det vil ikke i sig selv være tilstrækkeligt, at
en pårørende eller en værge tager initiativ til
tilkøbet. Dog vil den pårørendes eller
værgens vurdering af beboerens ønske om tilkøb
typisk vægte tungt i den samlede vurdering af beboerens
ønske om at foretage tilkøb, idet den
pårørende eller værgen typisk vil have et godt
kendskab til beboeren og dennes adfærd.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om
den foreslåede ordning.
Til §
3
Det følger af § 85 i serviceloven, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller
støtte samt optræning og hjælp til udvikling af
færdigheder til borgere, der har behov herfor på grund
af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer. Det fremgår desuden af
Ankestyrelsens principafgørelse nr. 60-15, at man kan have
ret til at modtage socialpædagogisk støtte under
kortere ophold uden for hjemmet.
Med lovforslagets § 3
foreslås det, at tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier skal ligge ud over den indsats efter §
85 i lov om social service, som beboeren er visiteret til i
døgntilbuddet, herunder også den eventuelle
socialpædagogiske ledsagelse til ture og ferier, som
måtte ligge i visitationen.
Den ydelse, som døgntilbuddet skal levere, er den
hjælp og støtte, som beboeren er visiteret til i
døgntilbuddet. Der skal her tages udgangspunkt i den
afgørelse, som borgeren har fået fra sin kommune, i de
ydelser, som handlekommunen betaler døgntilbuddet for at
levere, og i det serviceniveau, som borgerens handlekommune
eventuelt har fastlagt.
Hvis der er usikkerhed om, hvorvidt den enkelte borger har krav
på socialpædagogisk ledsagelse til ferier eller
omfanget af socialpædagogisk ledsagelse til ferier som en del
af den visiterede ydelse efter servicelovens § 85, skal det
kommunale eller regionale døgntilbud rette henvendelse til
borgerens handlekommune med henblik på en afklaring heraf. En
beboer eller værge, der ønsker
spørgsmålet afklaret, har ligeledes mulighed for at
rette henvendelse til beboerens handlekommune.
Kommunalbestyrelsen må ikke i forbindelse med vurderingen
af borgerens behov for hjælp og støtte efter
servicelovens § 85, herunder behovet for
socialpædagogisk ledsagelse, lægge vægt på,
at borgeren har mulighed for at tilkøbe
socialpædagogisk ledsagelse.
Beboere vil ikke kunne klage over beslutninger om at levere
eller om ikke at levere tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier, ligesom der heller ikke vil kunne klages
over de vilkår, som ledsagelsen sker under. Borgeren vil dog
uændret kunne klage til Ankestyrelsen over
kommunalbestyrelsens afgørelse om udmåling af
hjælp til ledsagelse som en del af kerneydelsen efter
servicelovens § 85.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om
den foreslåede ordning.
Til §
4
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at en
kommunalbestyrelse kan opkræve betaling fra beboere i
døgntilbud for kommunalbestyrelsens udgifter til løn,
billetter, rejser, ophold m.v. til det personale, som yder
støtte og socialpædagogisk bistand, herunder
ledsagelse, under sædvanlige ferier og udflugter.
Det foreslås med bestemmelsen i § 4, stk. 1, at muligheden for
tilkøb kun kan anvendes, hvis det kommunale eller regionale
døgntilbud sikrer, at ferien kan gennemføres
personalemæssigt forsvarligt.
Det kommunale eller regionale døgntilbud har ansvaret for
hjælpens udførelse, herunder hvor meget personale der
skal til for at yde den rette indsats over for den konkrete borger.
De kommunale eller regionale døgntilbud har derfor
også ansvaret for at sikre, at brugen af
tilkøbsydelser hverken medfører negative konsekvenser
for beboeren, som tilkøber socialpædagogisk
ledsagelse, eller for beboere på døgntilbud, der ikke
benytter sig af tilkøbsmuligheden.
Det kommunale eller regionale døgntilbud har ligeledes
ansvaret for at sikre, at leveringen af tilkøbsydelser ikke
medfører negative konsekvenser, hverken for de medarbejdere,
som leverer tilkøb til ferie, eller for de medarbejdere, der
i mellemtiden leverer hjælp og støtte i
døgntilbuddet. Det kan f.eks. betyde, at de kommunale eller
regionale døgntilbud kan kræve, at hvis borgeren
ønsker at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse
til ferie, skal der ske tilkøb af ledsagelse fra to eller
flere medarbejdere, hvis dette vurderes nødvendigt for at
kunne gennemføre ferien på forsvarlig vis. Det kan
ligeledes betyde, at kommunale eller regionale døgntilbud
helt må afvise tilkøb eller må foreslå
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til en forkortet
ferie for at kunne få bemandingen til at gå op.
Døgntilbuddet vil også kunne foreslå
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til en anden
feriedestination end den af beboeren ønskede for at få
bemandingen til at gå op.
Det foreslås med bestemmelsen i § 4, stk. 2, 1. pkt., at personale, som
yder socialpædagogisk ledsagelse efter § 2, skal
være ansat i det døgntilbud, der tilbyder den
socialpædagogiske ledsagelse som tilkøb.
De medarbejdere, som de kommunale eller regionale
leverandører kan anvende til at løse
tilkøbsopgaven, afgrænses til medarbejdere, som i
forvejen er ansat til bl.a. at yde socialpædagogisk bistand i
tilbuddet. Dette sker for at sikre, at borgeren kan få en
kendt ledsager med på ferie. Det sikres samtidig, at
tilkøbsydelsen har den fornødne kvalitet, fordi
socialtilsynet fører tilsyn med og godkender
døgntilbuddet.
I forlængelse af § 4, stk. 2, 1. pkt., foreslås
det i § 4, stk. 2, 2. pkt., at
personalet derudover skal være dækket af en
arbejdsgiverforsikring samt være omfattet af de løn-
og ansættelsesvilkår, der følger af deres
ansættelsesforhold.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om
den foreslåede ordning.
Til §
5
Det foreslås med bestemmelsen i § 5, stk. 1, at der efter bestemmelserne
i §§ 7-9 kan anvendes magt og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten af det personale, som er tilkøbt til
at yde socialpædagogisk ledsagelse under en ferie, jf. lovens
§ 2.
Det bemærkes, at en person, når denne opholder sig i
udlandet, er underlagt det pågældende lands
jurisdiktion og dermed også dette lands strafferetlige
lovgivning. Når personalet anvender magt under en ferie i
udlandet, vil der således kunne opstå situationer, hvor
magtanvendelse, der er lovlig efter de danske regler, er ulovlig
efter den strafferetlige lovgivning i det land, hvor magten
anvendes. Personalet skal være opmærksomt på
denne problemstilling, når der anvendes magt under en ferie i
udlandet.
Det foreslås med bestemmelsen i § 5, stk. 2, 1. pkt., at de i
§§ 7-9 foreslåede muligheder for at anvende magt og
andre indgreb i selvbestemmelsesretten under tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse efter denne lov alene kan finde
anvendelse over for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne. Målgruppen for lovens magtanvendelsesregler er
således snævrere end målgruppen for resten af
loven, jf. § 2, stk. 2, idet der ved anvendelse af magt
stilles krav om, at funktionsnedsættelsen, udover at
være betydelig, også er varig.
Bestemmelserne foreslås alene at finde anvendelse i de
situationer, hvor der ikke foreligger samtykke fra den person, som
foranstaltningen efter §§ 7-9 retter sig mod. Der
foreligger samtykke fra en person med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne, når personen ved en tilkendegivelse i
ord eller handling klart viser, at han eller hun har
forståelse for, at foranstaltningen iværksættes,
og personen medvirker hertil. §§ 7-9 regulerer
således alene de situationer, hvor disse betingelser ikke er
opfyldt, dvs. hvor der foreligger passivitet, eller hvor den
pågældende modsætter sig anvendelsen af
foranstaltningen. At den pågældende forholder sig
passivt betyder, at de særlige betingelser for
iværksættelse af de enkelte indgreb, som fastsat i
§§ 7-9, skal være opfyldt.
Det foreslås med bestemmelsen i § 5, stk. 2, 2. pkt., at det er en
forudsætning for anvendelsen af §§ 7-9, at der
foreligger den nødvendige faglige dokumentation for den
nedsatte psykiske funktionsevne. Faglig dokumentation kan f.eks.
være lægefaglig, pædagogisk eller psykologisk
dokumentation.
Den foreslåede § 5, stk. 2, svarer til servicelovens
§ 124 a.
Til §
6
Med den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 1, 1. pkt., understreges det,
at formålet med bestemmelserne i dette afsnit er at
begrænse magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten mest muligt. Med bestemmelserne i dette
afsnit henvises til §§ 5-12.
Det foreslås med bestemmelsen i § 6, sk. 1, 2.
pkt., at indgreb aldrig må erstatte personalets
omsorg, pleje og socialpædagogisk bistand. De meget
snævre betingelser for at anvende indgrebene fremgår af
de enkelte bestemmelser.
Med den foreslåede bestemmelse i § 6, stk.
2, fastsættes personalets forpligtelse til kun at
anvende magt, når det ikke har været muligt på
anden måde at opnå personens medvirken til en
nødvendig foranstaltning. Personalet skal således,
forinden magt anvendes, have ydet en socialpædagogisk indsats
over for borgeren for at opnå det pågældende
mål.
I den foreslåede bestemmelse i §
6, stk. 3, beskrives mindsteindgrebsprincippet. Dette
princip forpligter personalet til at sørge for, at
anvendelse af magt står i rimeligt forhold til det, der
søges opnået, og at mindre indgribende
foranstaltninger anvendes, såfremt disse er
tilstrækkelige.
Af den foreslåede bestemmelse i § 6, stk.
4, fremgår, at magt skal udøves så
skånsomt og kortvarigt som muligt og med størst mulig
hensyntagen til den pågældende og andre
tilstedeværende. Således skal personalet sørge
for, at der ikke forvoldes unødig krænkelse eller
ulempe - hverken af den person, som foranstaltningen foretages
overfor, eller af andre tilstedeværende. Der skal bl.a. tages
hensyn til, at tilstedeværelsen af andre personer, der
overværer en episode, kan virke forstærkende på
den krænkelse, som personen, overfor hvem der udøves
magt, oplever.
Den foreslåede § 6 svarer til servicelovens §
124, stk. 1-4.
Til §
7
Med den foreslåede bestemmelse i § 7 foreslås det, at det
personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse som
tilkøb efter denne lov, kan anvende fysisk magt i form af at
fastholde en person eller føre denne til et andet
opholdsrum. Dette kan alene ske, når der er nærliggende
risiko for, at personen udsætter sig selv eller andre for at
lide væsentlig personskade, og forholdene i det enkelte
tilfælde gør det absolut påkrævet.
Som et eksempel på bestemmelsens anvendelse kan
nævnes den situation, hvor en person er truende over for
andre personer. Personen har kort forinden været voldelig og
ingen ved, hvornår truslerne går over i vold. Her vil
der med den foreslåede § 7 være hjemmel til at
fastholde personen og føre hende eller ham til et andet
lokale.
Bestemmelsen giver ikke hjemmel til frihedsberøvelse. Der
er således ikke tale om hjemmel til at føre den
pågældende til et lokale med en låst dør.
Anvendelse af adgangen til at føre en person til et andet
opholdssted skal kombineres med tryghedsskabende initiativer
m.v.
Det er en betingelse for anvendelse af indgrebsmuligheden, at
mindsteindgrebsprincippet i den foreslåede § 6, stk. 3,
og skånsomhedsprincippet i den foreslåede § 6,
stk. 4, er opfyldt.
Den fysiske magt skal efterfølgende registreres og
indberettes i overensstemmelse med den foreslåede §
11.
Den foreslåede § 7 svarer til servicelovens §
126.
Til §
8
Med den foreslåede bestemmelse i § 8 foreslås det, at det
personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse som
tilkøb efter denne lov, i en begrænset periode vil
kunne anvende fysisk magt i form af fastholdelse i forbindelse med
udøvelsen af omsorgspligten i personlig
hygiejne-situationer. Denne mulighed vil kun kunne anvendes, hvis
det i den konkrete situation er en absolut nødvendighed,
fordi hjælp til hygiejne ikke kan gennemføres uden
brug af fysisk magt.
Det vil i en bekendtgørelse udstedt med hjemmel i lovens
§ 12 blive nærmere beskrevet, i hvilke
hygiejne-situationer fysisk magt vil kunne anvendes. Det vil
endvidere heri blive fastsat, i hvilken begrænset periode
magtanvendelse i forbindelse med udøvelse af omsorgspligten
vil kunne finde sted, herunder om en periode vil kunne
forlænges eller senere vil kunne afløses af en ny
periode m.v.
Det er en betingelse for anvendelse af indgrebsmuligheden, at
mindsteindgrebsprincippet i den foreslåede bestemmelse i
§ 6, stk. 3, og skånsomhedsprincippet i den
foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 4, er opfyldt.
Fastholdelsen skal efterfølgende registreres og
indberettes i overensstemmelse med den foreslåede §
11.
Den foreslåede § 8 svarer til servicelovens §
126 a, stk. 1, 1. pkt.
Til §
9
Med den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 1, foreslås det, at det
personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse som
tilkøb efter denne lov, kan anvende fastspænding med
stofseler til seng, stol, toilet m.v. for at hindre fald som
beskyttelse for stærkt fysisk hæmmede personer. Det
samme gælder nødvendig fastspænding til
kørestol eller andet hjælpemiddel. Bestemmelsen vil
navnlig have praktisk betydning for personer, der, foruden at have
en psykisk funktionsnedsættelse, også er fysisk
hæmmede.
Ifølge den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 2, skal personalet beslutte,
for hvilken periode de beskyttelsesmidler, som er omfattet af stk.
1, kan anvendes. Personalet skal i øvrigt løbende
vurdere, om en mindre indgribende foranstaltning kan anvendes.
Det er en betingelse for anvendelse af indgrebsmuligheden, at
mindsteindgrebsprincippet i den foreslåede § 6, stk. 3,
og skånsomhedsprincippet i den foreslåede § 6,
stk. 4, er opfyldt.
Fastspændingen skal efterfølgende registreres og
indberettes i overensstemmelse med den foreslåede §
11.
Den foreslåede § 9 svarer til servicelovens §
128.
Til §
10
Med den foreslåede bestemmelse i § 10, stk.
1, foreslås det, at klager over anvendelsen af magt
eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter reglerne i denne
lov kan indbringes for kommunalbestyrelsen.
Med den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, foreslås det, at en
ægtefælle, en pårørende, en værge
eller en anden repræsentant for den person, som
foranstaltningen vedrører, kan klage over personalets
magtanvendelse, når den person, som magten er anvendt
overfor, ikke selv er i stand til at klage. Den klageret, som en
ægtefælle, en pårørende eller en
værge er tillagt efter bestemmelsen, er ikke en
selvstændig klageret, men alene en afledt klageret.
Pårørende eller en værge kan derfor kun klage,
hvis det kan antages, at borgeren selv ville have gjort det, hvis
vedkommende havde været i stand til at klage.
Med den foreslåede bestemmelse i § 10, stk.
3, foreslås det, at kommunalbestyrelsens
afgørelse om magtanvendelse kan indbringes for
Ankestyrelsen. Dette betyder, at der vil kunne klages over
magtanvendelsen til to instanser. Dette af hensyn til borgerens
retssikkerhed.
Den foreslåede § 10, stk. 2, svarer til servicelovens
§ 133, stk. 3.
Til §
11
Det foreslås med bestemmelsen i § 11, 1. pkt., at magtanvendelse efter
§§ 7-9 skal registreres og indberettes af personalet til
den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i
tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, og til
kommunalbestyrelsen i den kommune, der fører det
driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om
socialtilsyn.
Det foreslås med bestemmelsen i § 11, 2. pkt., at personalet desuden
skal orientere den kommunale eller regionale driftsherre om
magtanvendelsen.
Børne- og socialministeren vil med hjemmel i § 12
fastsætte regler om tilrettelæggelse af registrering og
indberetning.
Den foreslåede § 11 svarer til servicelovens §
136, stk. 1.
Til §
12
Det foreslås med bestemmelsen i § 12, at børne- og
socialministeren fastsætter regler om
iværksættelse af foranstaltninger, registrering og
indberetning omfattet af §§ 7-9 og 11.
Bemyndigelsen skal blandt andet anvendes til at fastsætte
regler om, i hvilke hygiejne-situationer fastholdelse efter den
foreslåede § 8 vil kunne anvendes. Den skal også
anvendes til at fastsætte regler om, i hvor lang en periode
magtanvendelse i forbindelse med udøvelse af omsorgspligten
vil kunne finde sted, herunder om en periode vil kunne
forlænges eller senere vil kunne afløses af en ny
periode m.v. Herudover skal den anvendes til at fastsætte
regler om tilrettelæggelse af registrering og indberetning af
magtanvendelse efter § 11, herunder de tidsmæssige
grænser herfor.
Det forventes, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 12 vil
blive anvendt til at sætte de relevante regler i den
gældende bekendtgørelse om magtanvendelse og andre
indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om
særlige sikkerhedsforanstaltninger for voksne og modtagepligt
i boformer efter serviceloven i kraft for magtanvendelse, der
foretages i forbindelse med tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier.
Den foreslåede § 12 svarer til servicelovens §
137, stk. 1.
Til §
13
Der er efter gældende ret ikke fastsat regler om levering
af socialpædagogiske tilkøbsydelser til ferier.
Med den foreslåede § 13
stilles det som betingelse, at kommunale og regionale
døgntilbuds indtægter fra og omkostninger til
tilkøb skal holdes adskilt fra døgntilbuddets
øvrige indtægter og omkostninger. Socialtilsynet skal
ikke føre tilsyn med eller godkende regnskaber
vedrørende døgntilbuddets tilkøbsydelser.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en analyse af
"Offentlige aktiviteter på kommercielle markeder", hvor der
blandt andet vejledes om prisfastsættelse og
omkostningsfordeling. På baggrund heraf vil prisen, som
borgeren skal betale for tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse på ferier, afhænge af hjælpens omfang,
herunder f.eks. om borgeren skal have en eller flere ledsagere med.
Prisen for tilkøbsydelsen skal fastsættes ud fra en
beregning af de gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved at
levere tilkøbsydelsen. Derudover gælder, at de
kommunale og regionale døgntilbud ikke må opnå
en økonomisk fortjeneste på tilkøbsydelsen,
eller opkræve en lavere pris end omkostningerne til levering
af tilkøbsydelsen kan begrunde. Tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse må, som tidligere
nævnt, ikke erstatte de ydelser, som borgeren ellers ville
være berettiget til efter serviceloven eller anden
lovgivning.
Beregning af leverandørens omkostninger ved ydelse af
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse omfatter:
1) Direkte
omkostninger, der er forbundet med leverance af ydelsen, f.eks.
løn til socialpædagogisk ledsager(e) inkl.
pensionsbidrag og andre løndele, herunder evt.
kolonitillæg, lokale tillæg og kvalificerende
tillæg knyttet til de(n) udførende medarbejder(e).
Direkte omkostninger omfatter derudover udgifter til
rejseomkostninger, herunder transport, leje af bolig, kost
rengøring, evt. udstyr og forsikringer m.v.
2) Indirekte
omkostninger, der er forbundet med leverance af ydelsen, som f.eks.
administration.
Alle omkostninger, der er forbundet med at levere ydelsen, skal
medtages i prisberegningen. For både direkte og indirekte
omkostninger gælder det, at der som udgangspunkt altid skal
henføres det faktisk forbrugte beløb. Der skal
modregnes væsentlige, identificerbare besparelser i f.eks.
personaleressourcer og kost m.v. på døgntilbuddet i
den periode, hvor beboeren ikke opholder sig på
døgntilbuddet. Der skal være fuld gennemsigtighed i
beregningerne og de data, der indgår heri.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om
den foreslåede ordning.
Til §
14
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2018. Det betyder, at visse kommunale og regionale
døgntilbud fra dette tidspunkt kan tilbyde tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferie til
døgntilbuddets beboere over 18 år.
Til §
15
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.