Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2017
Forslag
til
Lov om tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse under ferie
Formål
§ 1.
Loven har til formål at sikre, at visse kommunale og
regionale døgntilbud kan tilbyde tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse under ferie til
døgntilbuddets beboere over 18 år.
Tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse under ferie
§ 2.
Kommunale og regionale døgntilbud for voksne, som er
omfattet af lov om socialtilsyn, jf. § 4, stk. 1, nr. 2 og 3,
i lov om socialtilsyn, kan tilbyde tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til beboere under ferie.
Stk. 2. En ferie
skal indeholde mindst én overnatning. Ferien kan finde sted
her i landet eller i udlandet.
Stk. 3.
Tilkøb efter stk. 1 kan tilbydes beboere, der har en
betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Beboeren skal på eget
initiativ ønske at tilkøbe socialpædagogisk
ledsagelse under ferien.
§ 3.
Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie skal
ligge ud over den indsats efter § 85 i lov om social service,
som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet.
§ 4.
Muligheden for tilkøb kan kun anvendes, hvis det kommunale
eller regionale døgntilbud sikrer, at ferien kan
gennemføres personalemæssigt forsvarligt.
Stk. 2.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter §
2, skal være ansat i det døgntilbud, der tilbyder den
socialpædagogiske ledsagelse som tilkøb. Personalet
skal derudover være dækket af en arbejdsgiverforsikring
og være omfattet af de løn- og
ansættelsesvilkår, der følger af deres
ansættelsesforhold.
Magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten
§ 5.
Der kan efter bestemmelserne i §§ 7-9 anvendes magt og
andre indgreb i selvbestemmelsesretten af det personale, som er
tilkøbt til at yde socialpædagogisk ledsagelse under
en ferie, jf. § 2.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 7-9 gælder for personer med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ikke
samtykker i en foranstaltning efter §§ 7-9. Det er en
forudsætning, at der foreligger den fornødne faglige
dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne.
§ 6.
Formålet med bestemmelserne i denne paragraf og §§
5 og 7-12 er at begrænse magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten til det absolut nødvendige. Disse
indgreb må aldrig erstatte omsorg, pleje og
socialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Forud
for enhver form for magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten efter §§ 7-9 skal personalet
foretage, hvad der er muligt for at opnå personens frivillige
medvirken til en nødvendig foranstaltning.
Stk. 3.
Anvendelse af magt skal stå i rimeligt forhold til det, der
søges opnået. Er mindre indgribende foranstaltninger
tilstrækkelige, skal disse anvendes.
Stk. 4.
Magtanvendelse skal udøves så skånsomt og
kortvarigt som muligt og med størst mulig hensyntagen til
den pågældende og andre tilstedeværende,
således at der ikke forvoldes unødig krænkelse
eller ulempe.
§ 7.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne
lov, kan anvende fysisk magt i form af at fastholde en person eller
føre denne til et andet opholdsrum, når
1) der er
nærliggende risiko for, at personen udsætter sig selv
eller andre for at lide væsentlig personskade, og
2) forholdene i
det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet.
§ 8.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne
lov, kan undtagelsesvis for en afgrænset periode anvende
fysisk magt i form af at fastholde en person, hvis dette må
anses for en absolut nødvendighed for at varetage
omsorgspligten i personlig hygiejne-situationer.
§ 9.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne
lov, kan anvende fastspænding med stofseler til
kørestol eller andet hjælpemiddel, seng, stol eller
toilet for at hindre fald, når der er nærliggende
risiko for, at en person udsætter sig selv for at lide
væsentlig personskade, og forholdene i det enkelte
tilfælde gør det absolut påkrævet.
Stk. 2.
Personalet skal beslutte, for hvilken periode de
beskyttelsesmidler, som er omfattet af stk. 1, kan anvendes, og
skal løbende vurdere, om en mindre indgribende
foranstaltning kan anvendes.
§
10. Klager over anvendelse af magt eller andre indgreb i
selvbestemmelsesretten efter reglerne i §§ 7-9, 11 og 12
og regler fastsat i medfør heraf kan indbringes for
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. En
ægtefælle, en pårørende, en værge
eller en anden repræsentant for den person, som
foranstaltningen vedrører, kan klage over personalets
anvendelse af magt eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten,
når den person, som indgrebet er anvendt over for, ikke selv
er i stand til at klage.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om magtanvendelse kan
indbringes for Ankestyrelsen.
§
11. Magtanvendelse efter §§ 7-9 skal registreres
og indberettes af personalet til den kommunalbestyrelse, der har
ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9
b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og til kommunalbestyrelsen i den kommune, der
fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. §
2 i lov om socialtilsyn. Personalet skal desuden orientere den
kommunale eller regionale driftsherre om magtanvendelsen.
§
12. Børne- og socialministeren fastsætter
regler om iværksættelse af foranstaltninger,
registrering og indberetning omfattet af §§ 7-9 og
11.
Indtægter og omkostninger
§
13. Kommunale og regionale døgntilbuds
indtægter fra og omkostninger til tilkøb, jf. §
2, skal holdes adskilt fra døgntilbuddets øvrige
indtægter og omkostninger.
Ikrafttræden m.v.
§
14. Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§
15. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.