Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Børne- og socialministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, og Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 2 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2017 og var til 1. behandling den 21. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med forslag til lov om ændring af lov om social service, lov
om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område (L 150). De to lovforslag blev
førstebehandlet sammen.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 16. januar 2017 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 109. Den 15. marts
2017 sendte børne- og socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Edel og Bjarne
Aarkrogh.
Børne- og socialministeren har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 29
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det af børne-
og socialministeren under nr. 1 stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod det af EL under nr. 2 stillede
ændringsforslag,
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances, Radikale Venstres, SF's, Alternativets
og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at socialtilsynene som led i deres almindelige
driftsorienterede tilsyn med døgntilbud skal føre
tilsyn med, at tilbuddets administration af tilkøbsordningen
og den praktiske gennemførelse ikke påvirker den
generelle faglige praksis og hverdagen i tilbuddet negativt i
forhold til den enkelte beboer og i forhold til den samlede
beboergruppe. Oplysninger om døgntilbuddets faglige praksis
og hverdagen i tilbuddet, som kan henføres til
tilkøbsordningen, indgår således i grundlaget
for socialtilsynets vurdering af tilbuddets kvalitet på lige
fod med andre oplysninger.
Socialtilsynet skal ikke føre tilsyn
med det enkelte døgntilbuds levering af
socialpædagogisk ledsagelse til beboere på ferie,
når denne leveres som tilkøbsydelse til konkrete
beboere, jf. bemærkningerne til lovforslaget. Socialtilsynet
skal derimod, som det gælder for deres varetagelse af
tilsynsopgaven generelt, bl.a. anvende oplysninger fra kommuner,
beboere og pårørende om indsatsen i forhold til de
enkelte beboere som grundlag for deres vurdering af den generelle
kvalitet af tilbuddets praksis.
Partierne henholder sig til aftalen af 4.
november 2016, hvoraf følgende fremgår:
»Aftalepartierne er enige om
følgende tiltag:
Tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse
- Der indføres mulighed for, at
borgere i kommunale/regionale døgntilbud får mulighed
for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse, så de
kan få det personale, de kender, med på ferie.
- Muligheden omfatter tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse, der ligger ud over den indsats
efter serviceloven, som borgeren modtager i døgntilbuddet,
det vil sige ud over den »kerneydelse«, som
leverandøren i forvejen skal levere. Kerneydelsen defineres
på baggrund af en samlet vurdering af borgerens
afgørelse, skriftlige oplysninger om, hvilken hjælp
der er bevilget, om ferie indgår i taksten for
døgntilbuddet og borgerens handlekommunes serviceniveau.
- Leverandøren af ordningen har
ansvaret for at sikre, at brugen af tilkøbsordningen ikke
må medføre negative konsekvenser for borgere på
døgntilbud, der ikke benytter sig af
tilkøbsmuligheden, og har også pligt til at sikre, at
ferien kan gennemføres personalemæssigt forsvarligt og
inden for rammerne af de ansattes ansættelsesvilkår i
beskæftigelseslovgivningen.
- Kommunerne har forsyningsforpligtelse i
forhold til at yde socialpædagogisk bistand efter
servicelovens § 85. Borgere, der på baggrund af en
konkret og individuel vurdering opfylder betingelserne for at
modtage socialpædagogisk bistand, og som har behov herfor,
har ret til at modtage ydelsen.
- Ovenstående vil blive beskrevet i
lovbemærkningerne sammen med Ankestyrelsens
principafgørelse nr. 60-15, som fastslår, at man kan
have ret til at modtage socialpædagogisk støtte under
kortere ophold uden for hjemmet.
Aftalepartierne er enige om at
afsætte 1,0 mio. kr. i 2019 af satspuljen til finansiering af
en evaluering af ordningen, herunder afdækning af
døgntilbuddenes forvaltning af ordningen.
Aftalepartierne er på den baggrund
enige om at have håndteret beslutningsforslag B 190 om
klarere regler og nye forslag til ledsageordning.«
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker endvidere, at lovforslaget bl.a. udspringer af
beslutningsforslag nr. B 190 om klare regler og nye forslag til
ledsageordning (folketingsåret 2015-16).
Beslutningsforslaget, som der var flertal for, blev fremsat, fordi
DF ønskede konstruktive løsninger på hele
ledsagerproblematikken. Problemstillingen omkring ledsagelse er
bl.a. blevet tydelig i sommerferieperioder og i forbindelse med
Sølundfestivalen. På den baggrund nedsatte regeringen
en arbejdsgruppe, der skulle udarbejde forslag til løsninger
på udfordringerne med at få bevilget ledsagelse via
serviceloven til mennesker med handicap. Tidligere var der en
praksis, der betød, at beboere på botilbud kunne
tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse ud over det,
kommunen bevilgede. Dette viste sig ikke at være en korrekt
praksis, og derfor blev praksis ændret. Ændringen
betød, at DF fik rigtig mange henvendelser fra
berørte borgere, som var sure over, at de ikke længere
selv kunne bestemme over deres egne penge.
Lovforslaget giver mulighed for, at
borgere, der bor i kommunale og regionale døgntilbud, kan
tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferier.
Borgerne kan få det personale, de kender, med på ferie,
frem for at de, som det er gældende i dag, kan tilkøbe
privat hjælp af hjælpere, som oftest ikke kender deres
hjælperbehov. Tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier skal ligge ud over den indsats efter
servicelovens § 85, som beboeren er visiteret til i
døgntilbuddet. Desuden kan muligheden for tilkøb kun
anvendes, hvis det kommunale eller regionale døgntilbud
sikrer, at ferien kan gennemføres personalemæssigt
forsvarligt. Det er afgørende, at indførelse af
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie ikke
må medføre forringelser, reduktioner eller manglende
visitation af den socialpædagogiske bistand efter
servicelovens § 85, herunder ledsagelse, som kommunerne er
forpligtet til at levere til målgruppen på baggrund af
en konkret og individuel vurdering. Kommunalbestyrelsen må
derfor i forbindelse med vurderingen af borgerens behov for
hjælp og støtte efter serviceloven ikke inddrage, at
borgeren har en tilkøbsmulighed vedrørende
socialpædagogisk ledsagelse. Det følger af § 85 i
serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp,
omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til
udvikling af færdigheder til borgere, der har behov herfor
på baggrund af en betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Det fremgår desuden af Ankestyrelsens
principafgørelse nr. 60-15, at man kan have ret til at
modtage socialpædagogisk støtte under kortere ophold
uden for hjemmet. Derudover er der mulighed for, at beboere,
pårørende og andre via whistleblowerordningen kan
gøre socialtilsynet opmærksom på eventuelle
forringelser i døgntilbuddet i disse perioder.
Det er fra Børne- og
Socialministeriets side vurderingen, at disse forhold vil
muliggøre en tilstrækkelig kontrol med, at brugen af
tilkøb ikke påvirker kvaliteten af
døgntilbuddet for de beboere, der ikke gør brug af
tilkøbsmuligheden.
DF vil selvfølgelig holde øje
med, hvordan lovforslagets bestemmelser bliver anvendt i praksis,
herunder at intentionerne med lovforslaget bliver overholdt, og
derfor vil der også finde en evaluering sted. DF er
overbevist om, at hvis og såfremt aftalepartiernes
intentioner med lovforslaget ikke bliver fulgt i kommunalt regi, er
aftalepartierne klar til at skride ind. Det er DF i hvert fald. DF
er også i forhold til dette lovforslag klar til at øge
tilsynet, hvis det viser sig nødvendigt, og det er partiet
også meget villig til at drøfte med aftalepartierne,
hvis det ønskes.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at forslaget om at indføre en bestemmelse om tilkøb
af socialpædagogisk bistand bryder med
kompensationsprincippet, der skal sikre, at personer med handicap
får en sådan støtte og hjælp, at de kan
deltage i samfundslivet og indrette deres tilværelse på
lige fod med andre borgere. Personer med handicap må have de
samme muligheder for at holde ferie som andre borgere.
Såfremt afholdelse af ferie uden for borgerens botilbud kun
er muligt med socialpædagogisk ledsagelse, må
botilbuddet derfor stille den nødvendige ledsagelse til
rådighed som en del af det samlede tilbud til borgeren,
således at muligheden for ledsagelse ikke afhænger af
den enkelte borgers betalingsevne. Med lovforslaget åbnes der
reelt for brugerbetaling på socialpædagogisk
ledsagelse, hvilket f.eks. gøres meget tydeligt i
børne- og socialministerens svar på
spørgsmål 19, hvori ministeren bekræfter, at
kommunerne gerne må have et generelt serviceniveau for
socialpædagogisk ledsagelse på 0 dage årligt.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 6
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »dette
afsnit« til: »denne paragraf og §§ 5 og
7-12«.
[Præcisering]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL):
2)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. I lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 369 af 18. april 2017,
som ændret ved lov nr. 237 af 15. marts 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 85 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde socialpædagogisk ledsagelse
under minimum 10 dages ferie årligt til personer, som
på grund af en varig fysisk og psykisk
funktionsnedsættelse ikke kan færdes på egen
hånd, og som bor i en boform efter denne lov eller en
tilsvarende bolig. Ledsagelsen under ferie ligger ud over den
støtte og ledsagelse, som kommunalbestyrelsen yder til
hverdagsaktiviteter, fritidstilbud og lign.««
[Sikring af ret til
socialpædagogisk ledsagelse under minimum 10 dages ferie
årligt for personer med varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, som bor i boformer efter lov om social
service eller en tilsvarende bolig]
Bemærkninger
Til nr. 1
Folketingets Lovsekretariat har
påpeget, at lovforslaget ikke indeholder afsnitsinddeling,
hvorfor det er uklart, hvad »dette afsnit« i den
eksisterende formulering af § 6, stk. 1, henviser til.
På den baggrund ønsker børne- og
socialministeren med ændringsforslaget at tydeliggøre,
at bestemmelsen henviser til lovforslagets §§ 5-12.
Til nr. 2
Der er dokumentation for, at en del
kommuner enten slet ikke - eller i stærkt begrænset
omfang - yder socialpædagogisk ledsagelse i forbindelse med
ferie og lign. til personer med en varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, som ikke kan færdes på egen
hånd, og som bor i en boform efter lov om social service
eller en tilsvarende bolig. En undersøgelse fra KL fra
november 2014, viste således, at 18 kommuner har fastsat et
serviceniveau for ledsagelse i forbindelse med ferie til 0 dage
årligt »KL's spørgeskemaundersøgelse
vedrørende socialpædagoggisk bistand til deltagelse i
aktiviteter, ferie og udflugter på kommunale bosteder
m.v.« Hele 10 kommuner angav i undersøgelsen, at deres
serviceniveau for både ferie og fritidsaktiviteter, udflugter
m.v. var på 0 dage årligt. Disse serviceniveauer er
fastsat, uanset at en meget stor andel af borgerne i
målgruppen må formodes at have ret til
socialpædagogisk ledsagelse efter lov om social service,
herunder principafgørelse 60-15.
Derfor foreslås det, at det i loven
præciseres, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at yde
minimum 10 dages ferie årligt til personer, som på
grund af en betydelig varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse ikke kan færdes på egen
hånd, og som bor i en boform efter serviceloven eller en
tilsvarende bolig. Der er således behov for, at det bliver
tydeligere for landets kommuner, hvilke forpligtelser de har i
forhold til visitationen af socialpædagogisk ledsagelse til
ferieformål m.v.
Ændringsforslaget indebærer
etableringen af et minimumsniveau på socialpædagogisk
ledsagelse til ferie for den nævnte målgruppe på
10 hele dage årligt. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte
et højere serviceniveau, ligesom der efter en konkret og
individuel vurdering kan visiteres yderligere ferieledsagelse til
borgere, som har behov herfor. Minimumsniveauet udgør et
tilbud til borgerne i målgruppen på linje med den
øvrige indsats efter § 85, og borgeren kan afstå
fra at benytte sig af det.
Målgruppen for
ændringsforslaget er betydelig mindre end den samlede
målgruppe for socialpædagogisk bistand efter § 85,
idet der både skal kunne skønnes et ledsagelsesbehov,
være tale om betydelig varig fysisk og psykisk
funktionsnedsættelse, og at borgeren skal være
visiteret til en bolig efter lov om social service eller en
tilsvarende bolig. Enhedslisten skønner, at der er tale om
en målgruppe i størrelsesordenen 5.000-7.000
personer.
Økonomiske
konsekvenser
Børne- og socialministeren har ikke
kunnet oplyse, hvor store merudgifter for kommunerne der vil
være forbundet med at indføre en minimumsrettighed til
10 dages socialpædagogisk ledsagelse. Af ministerens svar
på spørgsmål 4 fremgår et
udgiftskøn på 1 mia. kr., der ifølge svaret er
behæftet med betydelig usikkerhed, idet der ikke foreligger
et datagrundlag. Skønnet bygger på en beregning, hvor
samtlige personer i målgruppen holder 10 dages ferie med
ledsagelse af gennemsnitligt 2 medarbejdere. Af ministerens svar
på spørgsmål 20 fremgår det da også,
at tallet på 1 mia. kr. alene er et regneeksempel, og at der
i regneeksemplet ikke er fratrukket nogen kommunal udgift forbundet
med eksisterende kommunale ledsagelsesforpligtelser i forbindelse
med ferier efter servicelovens § 85. Dette på trods af
at kommunerne, jf. Ankestyrelsens afgørelse 60-15, i dag har
en sådan forpligtelse og uden for enhver tvivl har betydelige
udgifter til socialpædagogisk ledsagelse. Beløbet i
regneeksemplet må således antages at ligge meget langt
ud over den kommunale merudgift ved vedtagelsen af en
minimumsrettighed på 10 dages ledsagelse. Da det
således på baggrund af ministerens svar ikke er muligt
at opgøre finansieringsbehovet ved en kompensation af den
kommunale merudgift, afsættes der skønsmæssigt
et beløb på 500 mio. kr.
Omkostningen finansieres af en del af
provenuet ved en genindførelse af sodavandsafgiften, der jf.
skatteministerens svar på spørgsmål nr. 188 af
23. januar 2017 (SAU - alm. del) vil indbringe staten et merprovenu
på 610 mio. kr. i varig virkning efter tilbageløb.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 151
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og socialministeren | 2 | Henvendelse af 20/2-17 fra Edel og Bjarne
Aarkrogh | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra børne-
og socialministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | 3. udkast til betænkning | 9 | 4. udkast til betænkning | 10 | 5. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 151
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
20/2-17 fra Edel og Bjarne Aarkrogh, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 2 | MFU spm., om tendensen i målgruppen
for lovforslaget er, at det økonomiske råderum bliver
mindre i kraft af lavere samlet førtidspension, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | MFU spm., om ministeren finder det
acceptabelt, at der var 18 kommuner, der ifølge KL's
undersøgelse vedrørende socialpædagogisk
ledsagelse fra november 2014 angav, at deres serviceniveau for
ledsagelse i forbindelse med ferie var 0 dage årligt, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | MFU spm. om en beregning af, hvad
kommunernes merudgifter vil være ved at indskrive en ret i
loven til socialpædagogisk ledsagelse, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm., om det er ministerens vurdering,
at deltagelse i Sølundfestivalen eller tilsvarende
festivaler er dækket af Ankestyrelsens brug af
kompensationsprincippet i 60-15, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 6 | MFU spm., om en kommunes visitation af
socialpædagogisk bistand og ledsagelse efter servicelovens
§ 85 til f.eks. 7 dages ferieophold ikke udgør et
selvstændigt argument for ikke at bevilge tilsvarende
bistand, til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | MFU spm., om den planlagte evaluering af
tilkøbsloven vil indeholde dokumentation for udviklingen i
de kommunale serviceniveauer og faktiske visitation af
socialpædagogisk bistand og ledsagelse til ferie både
før og efter lovens ikrafttræden, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 8 | MFU spm., om det vil være tilladt for
de omfattede døgntilbud at udarbejde
markedsføringsmateriale til beboerne om salg af
socialpædagogisk ledsagelse til ferieformål, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | MFU spm., om der vil være
særlige etiske krav til markedsføringsmateriale om
salg af socialpædagogisk ledsagelse, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 10 | MFU spm. om, hvilke muligheder borgere har
for at klage over mangelfuld levering af tilkøbt
socialpædagogisk ledsagelse, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 11 | MFU spm. om, hvilke klagemuligheder en
borger, der har købt socialpædagogisk ledsagelse af
sit døgntilbud, har efter forbruger- og
markedsføringslovgivningen, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 12 | MFU spm., om ministeren finder det
realistisk, at borgere i målgruppen for lovforslaget, som
ikke har værger eller ressourcestærke
pårørende, på egen hånd vil kunne
påklage mangelfuld levering af tilkøbt
socialpædagogisk ledsagelse til forbrugerklagesystemet, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | MFU spm. om, hvori den kommunale
forpligtelse til at undersøge, om en borger i
målgruppen har ret til socialpædagogisk ledsagelse
efter servicelovens § 85, består, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 14 | MFU spm., om det vil være forbundet
med sanktioner el.lign., hvis et døgntilbud ikke
sørger for afklaring af, om borgeren har krav på
socialpædagogisk ledsagelse hos borgerens handlekommune, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | MFU spm., om et døgntilbud kan
sælge socialpædagogisk ledsagelse til en beboer, selv
om der ikke er sket en afklaring af, om den pågældende
har krav på socialpædagogisk ledsagelse, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm., om ministeren er enig i, at en
kommune ikke kan have et serviceniveau på nul i forhold til
socialpædagogisk ledsagelse til ferier for borgere i
døgntilbud, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvilke kommuner der ikke har afsat
penge til socialpædagogisk ledsagelse til ferier til deres
borgere i kommunale døgntilbud, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 18 | MFU spm. om, hvorvidt ministeren er enig i,
at de aktuelle og fremtidige økonomiske forhold for
målgruppen er et socialpolitisk anliggende med betydning for
lovforslagets konsekvenser, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 19 | MFU spm., om det efter ministerens
opfattelse vil være i overensstemmelse med lovgivningen, hvis
en kommune beslutter et serviceniveau for socialpædagogisk
ledsagelse til ferier på 0 dage årligt i betragtning af
indholdet i Ankestyrelsens principafgørelse 60-15, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | MFU spm. om, hvilke skønnede
kommunale udgifter forbundet med eksisterende kommunale
ledsagelsesforpligtelser efter servicelovens § 85 der er
fradraget i den foretagne beregning, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 21 | MFU spm. om at bekræfte, at
Ankestyrelsens principafgørelse 60-15 ikke kan
udlægges som en øvre grænse på 4-5 dages
ledsagelse i forbindelse med ferie, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 22 | MFU spm. om, hvorfor en vurdering af
målgruppens svage ressourcer og de deraf følgende
reelle muligheder for at indgive en klage ikke er et anliggende for
børne- og socialministeren, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 23 | MFU spm. om, hvordan det vil kunne
forekomme, at det på forhånd ligger fast, at en beboer
ikke har krav på ledsagelse som en del af et visiteret
tilbud, hvis det altid skal bero på en konkret og individuel
vurdering, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 24 | MFU spm., om borgere, som ikke vurderes at
have et ledsagelsesbehov, kan tilkøbe socialpædagogisk
ledsagelse efter denne lov, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 25 | MFU spm. om, hvorvidt et døgntilbud,
som udsættes for besparelser, vil kunne afbøde en del
af virkningen af disse besparelser gennem salg af
socialpædagogisk ledsagelse og dermed eksempelvis kunne
fastholde personale, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm. om at yde teknisk bistand til et eller
flere ændringsforslag til lovforslaget, der indebærer,
at socialtilsynene skal godkende og føre et driftsorienteret
tilsyn med døgntilbuddene, som er omfattet af lovforslaget,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm., om ministeren vil stille eller
støtte det/de ændringsforslag, som der anmodes om
teknisk bistand til i spørgsmål 26, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om at bekræfte, at den
evaluering, som ministeren forestiller sig ikke vil kunne give svar
på, om og i hvilket omfang de kommunale serviceniveauer og
den faktiske visitation af socialpædagogisk ledsagelse til
ferie m.v. forringes som følge af tilkøbsordningen,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om, hvordan man som kommune kan have
et serviceniveau på 0 i forhold til socialpædagogisk
ledsagelse og alligevel leve op til skalbestemmelserne i
serviceloven, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå |
|