Skriftlig fremsættelse (15. marts
2017)
Børne- og
socialministeren (Mai Mercado):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Udvidelse og
tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig,
forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af
udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af
varsling ved afgørelser om frakendelse eller
nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.)
(Lovforslag nr. L 150)
Lovforslaget
fremsættes til delvis udmøntning af aftale om revision
af servicelovens voksenbestemmelser, der blev indgået den 4.
november 2016 af satspuljepartierne samtidig med indgåelsen
af satspuljeaftalen 2017-2020.
Aftalen og
dermed lovforslaget har til formål at understøtte, at
borgeren får en sammenhængende og helhedsorienteret
indsats, der modsvarer hjælpebehovet, at medvirke til, at
hjælpen så vidt muligt skal hjælpe borgeren til
positiv udvikling og til at gennemføre regelforenkling og
afbureaukratisering.
Lovforslaget
omfatter følgende elementer:
• Servicelovens formålsbestemmelser. Der
foreslås en tydeliggørelse af
formålsbestemmelserne med øget vægt på
rehabilitering og fremme af inklusion.
• Tidlig, forebyggende indsats. Det
foreslås at skabe hjemmel for kommunalbestyrelsen til at
etablere og anvende gruppebaserede tilbud om hjælp og
støtte og tidsbegrænsede, individuelle tilbud om
socialpædagogisk hjælp og støtte til borgere,
der endnu ikke er berettiget til ydelser efter serviceloven samt
sociale akuttilbud som led i indsatsen over for borgere med
psykiske lidelser. Endvidere foreslås en
tydeliggørelse af muligheden for at anvende tilbud etableret
af frivillige. Endelig foreslås det at give
kommunalbestyrelsen mulighed for at tildele et hjælpemiddel
eller forbrugsgode til borgere med midlertidig
funktionsnedsættelse i en kortere tidsafgrænset
periode.
• Regelforenkling og afbureaukratisering. Det
foreslås at give kommunalbestyrelsen mulighed for i enkle og
entydige sager om hjælpemidler og forbrugsgoder at
vælge at anvende en forenklet sagsbehandlingsprocedure ved
behandling af ansøgningen. Det foreslås desuden at
forenkle udmålingssystemet for hjælp til dækning
af nødvendige merudgifter, således at der udbetales
hjælp i form af et standardbeløb, hvis de
sandsynliggjorte merudgifter ligger inden for et bestemt
interval.
• Justeringer af reglerne om ordninger med kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret
personlig assistance. Det foreslås at indføre
en godkendelses- og tilsynsordning i socialtilsynet for foreninger
og private virksomheder, der ønsker at fungere som
arbejdsgiver i ordningerne. Det foreslås endvidere at
fastsætte en øvre grænse for den ugentlige
arbejdstid på 48 timer for nærtstående i de
ordninger, hvor den nærtstående er såvel
arbejdsgiver som arbejdsleder og hjælper. Endelig
foreslås det, at udbetalingstidspunktet for det kontante
tilskud i ordningerne ændres fra månedsvis forud til
bagud, når tilskuddet er overført til en forening
eller privat virksomhed.
• Bedre data. Det foreslås at give
hjemmel til at sikre børne- og socialministeren bedre
mulighed for at følge målrettet op over for kommuner
og regioner, der ikke lever op til indberetningskravene på
socialområdet. Der foreslås desuden en række
præciseringer af kravene til indberetning af oplysninger
på det sociale område og ældreområdet og at
sikre tilstrækkelig hjemmel til udarbejdelse af
databekendtgørelser, der samler informationer og regler om
dataindberetning på de to områder.
• Styrkelse af borgernes retssikkerhed. Det
foreslås at indføre et varsel på mindst 14 uger
for kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse eller
nedsættelse af hjælp efter en række bestemmelser
i serviceloven, som vil blive kombineret med en særligt
hurtig klagesagsbehandling i Ankestyrelsen. Endvidere
foreslås indført klageadgang til Ankestyrelsen over
boformslederens afgørelser om afslag på optagelse i og
udskrivning fra kvindekrisecentre og forsorgshjem m.v.
Det
foreslås, at ændringerne skal træde i kraft den
1. januar 2018, dog med visse undtagelser og overgangsregler.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.