Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Børne- og socialministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 4-7, og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3 til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2017 og var til 1. behandling den 21. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med forslag til lov om tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier (L 151). De to lovforslag blev
førstebehandlet sammen.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 16. januar 2017 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 109. Den 15. marts
2017 sendte børne- og socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Handicap Forbund,
Suzanne W. S. Duxbury, Gilleleje,
Muskelsvindfonden,
Camilla Maarbjerg, Dragør,
RYK - Rygmarvsskadede i Danmark,
Spastikerforeningen og
UlykkesPatientForeningen.
Børne- og socialministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har RYK - Rygmarvsskadede i
Danmark og Suzanne W. S. Duxbury, Gilleleje, mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 65
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret bortset fra
spørgsmål 65, som forventes besvaret inden 2.
behandling. 1 af udvalgets spørgsmål og børne-
og socialministerens svar er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af børne-
og socialministeren under nr. 2 og 4-7 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances, Radikale Venstres, SF's, Alternativets
og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer,
at der i aftalen om revision af servicelovens voksenbestemmelser
indgår et initiativ om varsling på mindst 14 uger for
kommunernes afgørelser om frakendelse eller
nedsættelse af visse typer hjælp efter serviceloven og
en særlig hurtig sagsbehandling af klagesager i
Ankestyrelsen. Dette medfører, at borgeren i
varslingsperioden kan beholde den hidtidige hjælp i
uændret omfang. S, DF, V, LA, RV, SF, ALT og KF er enige om
at udvide aftalen, således at der først skal ske en
effektuering af kommunernes afgørelser i forhold til de
omfattede ordninger, når varslingsperioden på 14 uger
er udløbet. Således indføres der nu
opsættende virkning i den konkrete opsigelsesperiode i
klagesager omfattet af ordningen. F.eks. vil den, der er
arbejdsgiver i en ordning med borgerstyret personlig assistance,
først skulle afvikle ordningen, herunder opsige
ansættelsesaftaler med hjælperne, når
varslingsperioden på 14 uger er udløbet. I
opsigelsesperioden kan borgeren beholde sin hidtidige hjælp.
Partierne er enige om, at finansieringen heraf tilvejebringes i
forbindelse med udmøntning af satspuljen for 2018.
Arbejdet med at finde en løsning
på problematikken omkring kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 og
overvågning er ikke udtømt. Partierne bag aftalen
finder, at det er af stor vigtighed, at denne problematik bliver
løst. Partierne konstaterer, at Børne- og
Socialministeriet nu er i færd med at afdække
løsningsmuligheder i dialog med KL, herunder de
økonomiske konsekvenser og
målgruppeafgrænsningen. Dette arbejde skal være
afsluttet inden udgangen af august 2017. Partierne
forudsætter herved, at løsningsmulighederne
drøftes med partierne bag aftalen om revision af
servicelovens voksenbestemmelser.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget vil
gerne sikre, at borgere efter servicelovens voksenbestemmelser
får en sammenhængende og en helhedsorienteret indsats,
der modsvarer det hjælpebehov, som borgerne har.
Hjælpen skal tilrettelægges på baggrund af en
konkret og individuel vurdering af borgerens behov.
Da regeringen første gang spillede
ud med et lovforslag om revision af servicelovens
voksenbestemmelser, ville indholdet af udspillet ifølge DF
have fået store konsekvenser for de borgere, det drejede sig
om. På det tidspunkt ville man nemlig veksle
»skal«-bestemmelser fra serviceloven til
»kan«-bestemmelser.
I DF har vi kæmpet indædt mod
de forringelser, der var lagt op til i det oprindelige udspil.
Nåede vi så helt i mål? Nej, men vi mindskede
skadens omfang i betydelig grad i forhold til det, der var lagt op
til, og det kan vi så glæde os over. Hvis det havde
stået til DF alene, ville lovforslaget have indeholdt mere.
DF mener, at vi burde have løst
overvågningsproblematikken, og at man skulle have givet
kommunerne en hjemmel til at videreføre den praksis i
forhold til overvågning, de havde før dommen i
landsretten, hvor landsretten vurderede, at overvågning ikke
var en del af BPA-ordningen. Desværre mangler vi stadig at
få løst denne problemstilling. Dog pågår
der stadig forhandlinger om dette i KL-regi.
DF fik i sin tid flertal for
beslutningsforslag nr. B 36 om opsættende virkning i
klagesager for borgere med handicap (folketingsåret 2015-16).
Beslutningsforslaget indebar, at ingen ville kunne fratages deres
hjælp, før der lå en afgørelse fra
Ankestyrelsen. Derudover fremgik det også af
beslutningsforslaget, at det skal være nemt og hurtigt for
borgerne at få vurderet, om der kan opnås
opsættende virkning i deres klagesag. På den baggrund
har DF arbejdet for, at regeringen skulle stille et
ændringsforslag, der netop sikrer og understreger den
oprindelige intention med beslutningsforslag nr. B 36: At borgere,
når der klages til Ankestyrelsen over f.eks. frakendelse af
hjælp, modtager den hidtidige hjælp i uændret
omfang i hele varslingsperioden, og at kommunalbestyrelsens
afgørelse først skal effektueres, når
varslingsperioden er er udløbet.
Obligatorisk brug af tro- og
loveerklæring ved ansøgning om udskiftning af
hjælpemidler var også en af DF's mærkesager.
Børne- og socialministeren har under udvalgsbehandlingen
oplyst, at dette kan laves ved en
bekendtgørelsesændring, jf. svar på
spørgsmål nr. 61 (optrykt som bilag 2 til
betænkningen).
DF er helt parat til at drøfte
eventuelle forbedringer af lovforslagets delelementer, hvis man i
aftalekredsen kan blive enige om dette, bl.a. i forhold til nogle
af de ting, som høringssvarene har gjort opmærksom
på.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 3 a ændres »§§
95, 96 og 98« til: »§§ 95, 96, 98, 103 og 104
og efter § 85, for så vidt angår personer, som bor
i en boform efter denne lov eller en tilsvarende bolig,«.
[Udvidelse af det foreslåede
minimumsvarsel til også at omfatte frakendelse eller
nedsættelse af hjælp efter §§ 85, 103 og 104
i lov om social service]
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 3 foreslåede § 3 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Iværksættelse af kommunalbestyrelsens afgørelser
efter bestemmelserne nævnt i stk. 1 må i de
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsens afgørelse
påklages til Ankestyrelsen, først påbegyndes,
når varslingsperioden, jf. stk. 1, er
udløbet.«
[Iværksættelse
påbegyndes efter varslingsperiodens udløb i
klagesager]
Af et mindretal
(EL):
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
95, stk. 2, indsættes efter »20 timer
ugentligt«: »og hjælp til overvågning for
at forhindre pludseligt opståede og livstruende
situationer«.«
[Indførelse af hjemmel til
tilskud til overvågning]
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 95, stk. 3,
ændres i 3. pkt. »1.
pkt.« til: »2. pkt.«
[Præcisering af, at den
foreslåede øvre grænse på 48 timer om ugen
skal gælde for de nærtstående tilsammen]
Til § 2
5) I
den under nr. 6 foreslåede § 18 f ændres i stk. 2 og 5-9
»virksomheder« til: »private
virksomheder«.
[Ensretning af formuleringerne]
6) I
den under nr. 6 foreslåede § 18 g ændres i stk. 3 »årsbudgetterne
samt« til: »årsbudgetterne, samt«.
[Præcisering af, at
børne- og socialministeren har hjemmel til at
fastsætte regler om revision og indsendelse af
årsregnskab]
7) I
den under nr. 6 foreslåede § 18 h ændres i stk. 2, nr. 2, »foreningen eller
virksomheden« til: »foreningen eller den private
virksomhed«.
[Ensretning af formulering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, at begrundelsen for
indførelsen af et varsel for frakendelse eller
nedsættelse af hjælp efter §§ 95, 96 og 98
er, at der vil være tale om, at en nedsættelse eller
frakendelse af de omfattede ydelser altid vil have
vidtrækkende konsekvenser, som ikke eller kun vanskeligt
lader sig genoprette. Et tilsvarende hensyn må ifølge
Enhedslisten også gør sig gældende for tilbud om
socialpædagogisk bistand efter § 85, beskyttet
beskæftigelse efter § 103 og aktivitets- og
samværstilbud efter § 104.
Ændringsforslaget indebærer derfor, at det
foreslåede minimumsvarsel med opsat virkning på 14 uger
udvides til også at omfatte afgørelser om frakendelse
eller nedsættelse af hjælp efter §§ 85, 103
og 104.
Målgruppen
for ydelser efter §§ 85, 103 og 104 er i meget stort
omfang borgere med betydelige og meget indgribende
funktionsnedsættelser. Hjælpen efter disse paragraffer
har således helt afgørende betydning for livskvalitet
og trivsel for en særligt sårbar gruppe borgere,
hvorfor det foreslås, at de ligeledes omfattes af den nye
varslingsbestemmelse.
De eksisterende
kommunale forvaltningsretlige forpligtelser til at give et rimeligt
varsel i forbindelse med frakendelse og nedsættelse af
ydelser efter §§ 85, 103 og 104 vurderes ikke at
være tilstrækkelige til at undgå, at
sårbare borgere mister tilbud, som de er berettiget til i
ganske lange perioder.
Økonomiske konsekvenser
Da børne-
og socialministeren ikke har været i stand til at oplyse,
hvad en meromkostning ved den foreslåede ændring vil
være, jf. ministerens svar på spørgsmål
nr. 17, forhøjes de i lovbemærkningers punkt 3
anførte udgifter med et skønsmæssigt fastsat
beløb på 30 mio. kr., der skal kompensere kommunerne
for de forøgede udgifter og finansiere de ekstra statslige
udgifter.
Omkostningen
finansieres af en del af provenuet ved en genindførelse af
sodavandsafgiften, der, jf. skatteministerens svar på
spørgsmål nr. 188 af 23. januar 2017 (SAU alm. del),
vil indbringe staten et merprovenu på 610 mio. kr. i varig
virkning efter tilbageløb.
Til nr. 2
Af den foreslåede § 3 a
fremgår det, at kommunalbestyrelsens afgørelser om
frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter
servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere, § 96 om borgerstyret personlig assistance og
§ 98 om kontaktpersonordning til døvblinde skal
meddeles med et varsel på mindst 14 uger fra borgerens
modtagelse af afgørelsen. Det samme gælder for
kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse af en plads i
et særligt dag- eller klubtilbud efter servicelovens
§§ 32 og 36, om frakendelse af bilstøtte efter
§ 114 inden udløbet af genanskaffelsesperioden og om
ophør af hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter § 42 i de tilfælde, der er
omfattet af de af børne- og socialministeren fastsatte
regler om afviklingsperiode.
I forlængelse heraf foreslås
det i det nye stk. 2, at iværksættelse af
kommunalbestyrelsens afgørelser efter de bestemmelser i
serviceloven, der er omfattet af forslaget om varsling,
først må påbegyndes, når varslingsperioden
er udløbet i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsens
afgørelse påklages til Ankestyrelsen.
Med ændringsforslaget sikres det
således, at borgerne, når der klages til Ankestyrelsen,
modtager den hidtidige hjælp i uændret omfang i hele
varslingsperioden, og at kommunalbestyrelsens afgørelse om
frakendelse eller nedsættelse af den hidtidige hjælp
først skal effektueres, når varslingsperioden på
14 uger er udløbet. Med ændringsforslaget
indføres der således opsættende virkning i den
konkrete opsigelsesperiode i klagesager omfattet af
varslingsordningen.
F.eks. vil en borger, som har fået
sin ordning med kontant tilskud eller borgerstyret personlig
assistance efter servicelovens §§ 95 eller 96 frakendt,
først skulle effektuere kommunalbestyrelsens
afgørelse efter udløbet af varslingsperioden på
14 uger. Det samme vil gælde for afvikling af
kontaktpersonordningen til døvblinde i servicelovens §
98.
I forhold til kommunalbestyrelsens
afgørelse om frakendelse af en plads i et særligt dag-
eller klubtilbud efter servicelovens §§ 32 eller 36 vil
der på tilsvarende vis, hvis der klages til Ankestyrelsen,
først kunne ske opsigelse af pladsen, når
varslingsperioden på 14 uger er udløbet. Ligeledes
skal en afgørelse om frakendelse af bilstøtte efter
servicelovens § 114 før udløbet af
genanskaffelsesperioden først effektueres, når
varslingsperioden er udløbet. Endelig vil afviklingsperioden
på 3 måneder for en afgørelse om ophør af
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter
servicelovens § 42 først begynde at løbe efter
udløbet af varslingsperioden.
Ændringsforslaget indebærer
endvidere i kombination med den særlig hurtige sagsbehandling
i Ankestyrelsen for de sagstyper, der er omfattet af
varslingsforslaget, at i de tilfælde, hvor borgeren i
Ankestyrelsen får medhold i en eventuel klagesag, kan
hjælpen fortsætte uændret. Borgerne
behøver dermed f.eks. ikke at påbegynde afviklingen af
en ordning efter servicelovens §§ 95 eller 96, herunder
opsige hjælpere, mens klagesagen verserer i
Ankestyrelsen.
Ændringsforslaget omfatter ikke de
sager, hvor der ikke klages til Ankestyrelsen over
kommunalbestyrelsens afgørelse. I disse tilfælde
gælder derfor det i lovforslagets § 3 a, stk. 1,
fastsatte varsel på 14 uger.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget oprettes der
hjemmel til, at kommunernes hidtidige praksis om at yde tilskud til
overvågning kan fortsætte. Hensigten med
ændringsforslaget er således at forhindre, at personer
med behov for overvågning mister deres ret til hjælp
med henvisning til Ankestyrelsens principafgørelse (nr.
63-15 af 12. oktober 2015), hvilket vil forringe både
borgernes og de pårørendes vilkår markant.
Økonomiske
konsekvenser
Børne- og socialministeren har ikke
kunnet oplyse, hvor store merudgifter, der vil være forbundet
med at indføre en hjemmel til at medtage overvågning i
udmåling af hjælp efter § 95. Det kan på
baggrund af ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 29
og det til svaret knyttede bilag 10 af 12. februar 2016
konstateres, at Børne- og Socialministeriet indtil for nylig
har vurderet, at indførsel af en hjemmel til
overvågning efter § 95 ikke ville medføre
merudgifter. I sit svar på spørgsmål nr. 8
oplyser ministeren, at den nu skønnede udgift på
80-240 mio. kr. bygger på en antagelse om en udvidelse af
målgruppen i et ikke nærmere defineret omfang samt en
merudgiftsberegning, der alene baserer sig på kendskab til
praksis i én kommune i ét budgetår, og i sit
svar på spørgsmål nr. 51 skriver ministeren, at
der er tale om meget usikre beregninger. Da det således
på baggrund af ministerens svar ikke er muligt at
opgøre finansieringsbehovet, afsættes der
skønsmæssigt et beløb på 80 mio. kr.
Omkostningen finansieres af en del af
provenuet ved en genindførelse af sodavandsafgiften, der,
jf. skatteministerens svar på spørgsmål nr. 188
af 23. januar 2017 (SAU - alm. del), vil indbringe staten et
merprovenu på 610 mio. kr. i varig virkning efter
tilbageløb.
Til nr. 4
Ved lovforslagets § 1, nr. 6, er
foreslået, at servicelovens § 95, stk. 3, ændres
således, at der indføres en øvre ugentlig
grænse for det antal timer, hvori en nærtstående,
der fungerer som hjælper for borgeren med
funktionsnedsættelse, og som samtidig er modtager af
tilskuddet til ansættelse af hjælpere og dermed
arbejdsgiver og arbejdsleder for hjælperne, kan varetage
pasningsopgaven i forhold til borgeren. I § 95, stk. 3, 3.
pkt., foreslås det, at grænsen på 48 timer om
ugen skal gælde for de nærtstående tilsammen,
hvilket skal medvirke til at sikre, at borgeren modtager
hjælp i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens
bevilling.
I formuleringen af den foreslåede
lovændring af § 95, stk. 3, 3. pkt., er der fejlagtigt
henvist til 1. pkt. Henvisningen skal rettelig være til 2.
pkt.
I ændringsforslaget er fejlen
korrigeret, således at grænsen på 48 timer om
ugen skal gælde for de nærtstående tilsammen.
Der er alene tale om en præcisering.
Ændringsforslaget medfører ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 5
Ved lovforslagets § 2, nr. 6, er
foreslået at indsætte et nyt kapitel 3 a om godkendelse
af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager
arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og 96 i
lov om social service.
Herunder er foreslået i en ny §
18 f, at socialtilsynet kun efter § 18 b, stk. 1, kan godkende
foreninger og private virksomheder omfattet af § 18 a, der er
oprettet som fonde, og som er undtaget fra lov om fonde og visse
foreninger og lov om erhvervsdrivende fonde, hvis foreningen eller
virksomheden er lovligt etableret som en fond.
I ændringsforslaget ensrettes
formuleringerne i § 18 f, stk. 2 og 5-9, således at der
ikke kan opstå tvivl om, at bestemmelserne finder anvendelse
for foreninger og private virksomheder.
Der er alene tale om en ensretning af
formuleringerne. Ændringsforslaget medfører ikke
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 6
Ved lovforslagets § 2, nr. 6, er
foreslået at indsætte et nyt kapitel 3 a om godkendelse
af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager
arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og 96 i
lov om social service.
Herunder er foreslået et nyt §
18 g, stk. 3, hvorefter socialministeren kan fastsætte
nærmere regler om udarbejdelse, indsendelse og godkendelse af
årsbudget, herunder om frister for indsendelse af
årsbudget til socialtilsynet og af årsbudgetterne. Det
fremgår endvidere, at ministeren også kan
fastsætte regler om revision og indsendelse af
årsregnskab.
I ændringsforslaget præciseres
det, at ministeren har selvstændig hjemmel i bestemmelsen til
at fastsætte regler om revision og indsendelse af
årsregnskab.
Der er alene tale om en præcisering.
Ændringsforslaget medfører ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 7
Ved lovforslagets § 2, nr. 6, er
foreslået at indsætte et nyt kapitel 3 a om godkendelse
af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager
arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og 96 i
lov om social service.
Herunder er foreslået et nyt §
18 h, stk. 2, nr. 2, der omhandler foreningen eller den private
virksomheds pligt til efter anmodning at give socialtilsynet
oplysninger om, hvilke kommuner der har truffet afgørelse om
hjælp efter servicelovens §§ 95 eller 96, til de
borgere, foreningen eller virksomheden har indgået aftale
med, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
I ændringsforslaget ensrettes
formuleringen, således at der ikke opstår tvivl om, at
foreningen eller den private virksomhed efter anmodning skal give
oplysninger om, hvilke kommuner der har ansvar for at yde
hjælp til de borgere, som foreningen eller den private
virksomhed har indgået aftale med.
Der er alene tale om en ensretning af
formuleringen. Ændringsforslaget medfører ikke
indholdsmæssige ændringer.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 150
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og socialministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 23/3-17 fra RYK -
Rygmarvsskadede i Danmark | 5 | Henvendelse af 1/4-17 fra Camilla
Maarbjerg, Dragør | 6 | Præsentationer fra RYK -
Rygmarvsskadede i Danmark under foretræde for udvalget
20/4-17 | 7 | Ændringsforslag, fra børne-og
socialministeren | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
10 | Henvendelse af 1/5-17 fra Camilla
Maarbjerg, Dragør | 11 | Henvendelse af 7/5-17 fra
Muskelsvindfonden | 12 | Henvendelse af 7/5-17 fra
Spastikerforeningen | 13 | Henvendelse af 8/5-17 fra Dansk Handicap
Forbund | 14 | Henvendelse af 9/5-17 fra
UlykkesPatientForeningen | 15 | 3. udkast til betænkning | 16 | Henvendelse af 11/5-17 fra Camilla
Maarbjerg, Dragør | 17 | Henvendelse af 17/5-17 fra
Muskelsvindfonden | 18 | Henvendelse af 19/5-17 fra Suzanne W. S.
Duxbury, Gilleleje | 19 | Ændringsforslag, fra børne-
og socialministeren | 20 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 150
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
23/3-17 fra RYK - Rygmarvsskadede i Danmark, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at stille ændringsforslag til
lovforslaget, der indebærer, at kommunerne får hjemmel
til at yde overvågning som en del af hjælpen efter
servicelovens § 95, stk. 3, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren er enig med sin
forgænger, social- og indenrigsminister Karen Ellemann, om,
at der skal findes en løsning for de borgere, som er
berørt af, at der ikke er hjemmel i servicelovens § 95
til at udmåle timer til overvågning, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
1/4-17 fra Camilla Maarbjerg, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm., om det er ministerens vurdering,
at lovforslaget forbedrer retssikkerheden for borgere, som på
grund af deres funktionsnedsættelse og manglende
»retssikkerhedsbistand« fra deres
pårørende ikke formår at udnytte
klagemulighederne i serviceloven, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 6 | MFU spm., om ministeren vil tage
initiativer, der kan imødegå retssikkerhedsproblemer
som følge af mangelfulde eller grænsesøgende
kommunale afgørelser for voksne med
funktionsnedsættelser, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | MFU spm., om ministeren kan give eksempler
på borgere, der falder ind under beskrivelsen i
lovbemærkningerne, punkt 2.2.3, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 8 | MFU spm. om at uddybe, hvilke beregninger
der ligger til grund for ministerens vurdering af merudgiften, ved
at der kan bevilges hjælp til overvågning efter §
95, stk. 3, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | MFU spm. om at bekræfte, at
landsretsdommen fra maj 2015 ikke vedrører hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 3, men alene hjælp efter
servicelovens § 83, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | MFU spm. om, hvor mange BPA-ordninger efter
henholdsvis § 95 og § 96 i serviceloven der var i hvert
af årene fra 2009 og frem, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 11 | MFU spm. om, hvorvidt det vil påvirke
hjælpen til borgere med BPA, såfremt det ikke bliver
muligt for virksomhederne at få dækket deres
omkostninger til tilsynet gennem administrationsbidraget, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | MFU spm., om ministeren vil give sin
vurdering af, hvorvidt de ændrede økonomiske
betingelser vil betyde en forøgelse af antallet af konkurser
blandt virksomhederne på BPA-området, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå | 13 | MFU spm. om årsagen til, at borgere
med merudgifter over 2.501 kr. skal dokumentere merudgifterne og
ikke sandsynliggøre udgiften, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 14 | MFU spm., om det er ministerens vurdering,
at der blandt målgruppen for socialpædagogisk bistand
efter servicelovens § 85 er en stor andel sårbare
borgere, for hvem denne bistand spiller en helt afgørende
rolle i deres tilværelse, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 15 | MFU spm., om der blandt målgruppen
for beskyttet beskæftigelse efter servicelovens § 103
samt aktivitets- og samværstilbud efter § 104 er en stor
andel sårbare borgere, for hvem det pågældende
tilbud spiller en helt afgørende rolle i deres
tilværelse, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | MFU spm., om ministeren kan uddybe, hvorfor
det ikke anses for at »have indgribende betydning« for
en borger at miste sit tilbud om socialpædagogisk bistand
efter servicelovens § 85, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 17 | MFU spm. om, hvorfor det ikke anses for at
»have indgribende betydning« for en borger at miste sit
tilbud om beskyttet beskæftigelse efter § 103 eller sit
aktivitets- og samværstilbud efter § 104, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | MFU spm., om der vil være merudgifter
forbundet med at lade servicelovens § 85, § 103 og §
104 omfatte af varslingsbestemmelsen på 14 uger, og hvad
merudgiften i givet fald vil være, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm., om lovforslaget, for så vidt
angår tilbud om gruppebaserede tilbud om hjælp og
støtte, indebærer, at tilbuddene fortsat tager
udgangspunkt i den enkeltes individuelle behov, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om proceduren i forhold til den
situation, hvor en borger har fået tildelt et
hjælpemiddel og en kommune derefter beslutter sig for en ny
leverandør af hjælpemidlet, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm., om ministeren anerkender, at der er
stor forskel på kateterbrugere, og at der er stor forskel
på hjælpemiddelprodukter, f.eks. katetre, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm., om en kommune efter lovforslaget kan
udskifte et hjælpemiddelprodukt med et andet
hjælpemiddelprodukt uden at foretage en konkret individuel
vurdering af borgerens behov, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm., om ministeren finder det i tråd
med servicelovens intentioner og formålsparagraffer, at
adskillige københavnske kateterbrugere har modtaget et
standardbrev fra Københavns Kommune uden en konkret og
individuel vurdering, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm., om ministeren er enig i, at f.eks. de
københavnske borgere skal finde sig i at miste deres
kateterbevilling og få tildelt et andet kateter uden at blive
hørt og uden at blive individuelt vurderet, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvad hensigten er med, at
kommunalbestyrelsen i enkle og entydige sager om hjælpemidler
og forbrugsgoder, jf. servicelovens §§ 112 og 113 (ad
forslagets § 1, nr. 13), kan vælge at anvende en
forenklet sagsbehandlingsprocedure, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvilke type sager der kan
være enkle og entydige, jf. lovforslaget § 1, nr. 13,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm., om der er nogle
retssikkerhedsmæssige konsekvenser ved den foreslåede
§ 113 a, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 28 | Spørgsmålet er
tilbagetaget | 29 | Spm., om Børne- og Socialministeriet
har haft et notat eller andet i ministeriet med en bestemt ordlyd,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. om konkrete eksempler på tilbud
og organisationer/foreninger, hvormed der efter § 82 d kan
etableres samarbejde, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm., om tilbud efter § 82 d i
samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, som
kommunalbestyrelsen henviser til, forudsættes finansieret af
disse organisationer og foreninger, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm., om en nærtstående person,
der modtager tilskud efter servicelovens § 95, stk. 3, og som
selv påtager sig pasningsopgaven, er berettiget til ferie,
feriepenge eller feriegodtgørelse, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvor mange personer der efter den
nyeste opgørelse har kunnet sandsynliggøre
merudgifter til et større beløb end 2.500 kr., til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm. om, hvorledes begrebet dokumentation
efter § 100 helt præcis tænkes defineret, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om, hvorledes en befordringsudgift vil
kunne dokumenteres efter servicelovens § 100, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm., om f.eks. kørebog,
kvitteringer eller fotos af bilens kilometertæller anses for
tilstrækkelig dokumentation af befordringsudgifter, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm. om, hvilke forpligtelser kommunen har
til at bidrage til dokumentation/sandsynliggørelse af de
enkelte merudgifter efter § 100, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, hvem der har pligt til at
dokumentere den konkrete udgift for »andre mennesker på
samme alder og i samme livssituation«, der indgår som
sammenligningsgrundlag for enhver beregning af merudgifter efter
servicelovens § 100, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 39 | Spm. om, hvilke overvejelser der ligger til
grund for dokumentionskrav for merudgifter over 2.500 kr., til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm., om en person med merudgifter på
f.eks. 1.400 kr. om måneden, som derfor får en ydelse
på 1.000 kr. om måneden, vil få forhøjet
den faste ydelse op til næste trin, hvis vedkommende i
perioden får bevilget en enkeltudgift, som svarer til et
yderligere beløb på mere end 100 kr. om måneden,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm. om, i hvilken rækkefølge
kommunerne skal gennemgå de allerede beregnede
merudgiftsydelser, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 42 | Spm., om en borger har ret til selv at
anmode om en hurtig omregning af den gældende
merudgiftsydelse, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 43 | Spm., om servicelovens § 41
tænkes ændret efter samme principper som servicelovens
§ 100, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 44 | Spm. om, hvordan firmaer og foreninger
tænkes kompenseret for de ekstra omkostninger, der
følger med godkendelsesproceduren og den
efterfølgende kontrol, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om, hvordan formuleringen af
servicelovens § 3 a skal forstås, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm., om der er noget til hinder for, at
§ 3 a træder i kraft tidligere end den 1. januar 2018,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 47 | Spm. om at kommentere
præsentationerne fra RYK - Rygmarvsskadede i Danmark, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 48 | Spm., om et skøn på en
forventet meromkostning på overvågning til en trods alt
begrænset del af § 95-målgruppen på mellem
80-240 mio. kr. er urealistisk højt, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm., om ministeren er indstillet på
at ændre i serviceloven, således at det
præciseres, at hjælp til borgere altid skal
tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i
samarbejde med den enkelte, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 50 | MFU spm. om at uddybe, hvorfor der efter
ministerens vurdering sker en udvidelse af målgruppen for
§ 95, hvis der efter servicelovens § 95, stk. 3, skal
kunne bevilges hjælp til overvågning i eget hjem, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 51 | MFU spm., om ministeren er enig i, at det
økonomiske skøn hviler på et uhyre spinkelt
faktuelt grundlag, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 52 | MFU spm. om, hvilke politiske begrundelser
aftalepartierne havde for at lade udgifter over 2.501 kr.
være omfattet af et dokumentationskrav og ikke et
sandsynlighedskrav, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 53 | MFU spm. om, hvor stor en andel af de
påklagede kommunale afgørelser vedrørende
henholdsvis § 85, § 103 og § 104, som er enten
tilbagevist eller omgjort i Ankestyrelsen, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm., om det er ministerens opfattelse, at
hyrdebrevet er nået ud til de rette vedkommende, og om,
hvordan ministeren vil sikre, at fremtidige hyrdebreve til
kommunerne når ud til en bredere skare i kommunerne, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 55 | Spm. om at uddybe svaret på
spørgsmål 26, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 56 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
1/5-17 fra Camilla Maarbjerg, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 57 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
7/5-17 fra Muskelsvindfonden, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 58 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
7/5-17 fra Spastikerforeningen, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 59 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
8/5-17 fra Dansk Handicap Forbund, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 60 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
9/5-17 fra UlykkesPatientForeningen, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 61 | Spm., om ministeren mener, at lovforslaget
lever op til aftalen om en revision af servicelovens
voksenbestemmelser i forhold til brug af tro- og
loveerklæringer, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 62 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
11/5-17 fra Camilla Maarbjerg, Dragør, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 63 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
17/5-17 fra Muskelsvindfonden, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 64 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
19/5-17 fra Suzanne W. S. Duxbury, Gilleleje, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 65 | Spm. om, i hvilke tilfælde der kan
dispenseres fra den foreslåede øvre ugentlige
arbejdstid på 48 timer for nærtstående i
ordninger med kontanttilskud til ansættelse af
hjælpere, til børne- og socialministeren |
|
Bilag 2
1 af udvalgets
spørgsmål og børne- og socialministerens svar
herpå
Spørgsmål 61 og svaret
herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål nr. 61:
I aftalen om en revision af servicelovens
voksenbestemmelser fra november 2016 står der, at…
» Der indføres obligatorisk brug af tro- og
loveerklæringer ved genbevilling af hjælpemidler, hvis
borgerens funktionsevne i al væsentlighed er
uændret.« Mener ministeren, at lovforslaget lever op
til dette?
Svar:
Lovforslag L 150 indeholder de elementer fra
aftalen om revisionen, hvis gennemførelse kræver
lovændringer.
Den del af aftalen om revisionen, som der
refereres til i spørgsmålet, kræver ikke
lovændringer, men vil blive gennemført ved en
ændring af bekendtgørelse om hjælp til
anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter
serviceloven. Da der således er tale om en
bekendtgørelsesændring, er den ikke medtaget i
lovforslag L 150, jf. også det indledende afsnit i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Når ministeriet har udarbejdet udkast
til bekendtgørelsesændring, vil det blive sendt til
aftalekredsen bag aftalen om revision af servicelovens
voksenbestemmelser til godkendelse.