Fremsat den 5. oktober 2016 af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om etablering af en ny jernbane til Aalborg
Lufthavn med tilhørende anlæg
§ 1.
Transport- og bygningsministeren bemyndiges til at anlægge en
ny enkeltsporet jernbane fra Lindholm Station til Aalborg Lufthavn
med tilhørende anlæg.
Stk. 2. Kort
over jernbanens linjeføring, placering af stationen og det
nye klargøringsanlæg, jf. stk. 1, fremgår af
lovens bilag 1.
§ 2.
Beskyttelsesmæssige hensyn efter lov om naturbeskyttelse og
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, for så vidt
angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelsen af anlægget, jf. § 1, varetages
alene af transport- og bygningsministeren efter denne lov.
Stk. 2. Kort
over naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske forhold, for
så vidt angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelsen af anlægget, jf. § 1,
fremgår af lovens bilag 2 og 3.
§ 3.
Tilladelse efter § 35, stk. 1, i lov om planlægning
finder ikke anvendelse ved udførelsen af arbejder efter
§ 1. Det samme gælder reglerne i lov om
planlægning om kommune- og lokalplaner.
§ 4.
Transport- og bygningsministeren kan, i det omfang det er
nødvendigt for at undgå væsentlig forsinkelse
eller fordyrelse af anlægget, jf. § 1, bestemme, at
krav, påbud eller forbud efter lov om miljøbeskyttelse
vedrørende støj, ikke finder anvendelse.
Stk. 2.
Transport- og bygningsministerens afgørelse efter stk. 1 kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 5
Loven træder i kraft 15. december 2016.
Bilag 1
Ny jernbane til Aalborg Lufthavn
Bilag 2
Naturlokaliteter
Bilag 3
Kulturhistoriske forhold
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1. | Gennemførte
VVM-undersøgelser | | 2.2. | Samspillet mellem
3. Limfjordsforbindelse og den nye
jernbane til Aalborg Lufthavn | 3. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 3.1. | Etablering af den nye
jernbane til Aalborg Lufthavn | | | 3.1.1. | Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | | | 3.1.1.1. | Anlæggets
udformning og linjeføring | | | | 3.1.1.2. | Arbejdspladser,
arbejdsveje, jorddepoter m.v. | | | | 3.1.1.3. | Trafikale forhold i
driftsfasen | | | | 3.1.1.4. | Trafikale forhold i
anlægsfasen | | | | 3.1.1.5. | Klimasikring af
jernbanen | | 3.2. | Regulering af den nye
jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg
efter jernbaneloven | | | 3.2.1. | Forholdet til
grundlovens § 73 | | | 3.2.2. | Ekspropriationer,
herunder midlertidige ekspropriationer, pålæg af
servitutter og efter jernbanelovens §§ 30-31 | | | | 3.2.2.1. | Midlertidige
ekspropriationer | | | | 3.2.2.2. | Permanente
ekspropriationer | | | | 3.2.2.3. | Servitutter | | | 3.2.3. | Fremrykket
ekspropriation efter jernbanelovens § 33 | | 3.3. | Forholdet til anden
lovgivning | | | 3.3.1. | Lovforslagets forhold
til lov om naturbeskyttelse, museumsloven samt lov om
planlægning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.m. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | | 7.1. | Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen | | | 7.1.1. | Visuelle forhold og
landskab | | | 7.1.2. | Støj,
vibrationer og elektromagnetisme | | | 7.1.3. | Grundvand og
drikkevand | | | 7.1.4. | Affald og
ressourcer | | | 7.1.5. | Jordforurening og
jordhåndtering | | | 7.1.6. | Emissioner | | | 7.1.7. | Natur og
vandløb | | | 7.1.8. | Kulturhistoriske
forhold | | | 7.1.9. | Rekreative
interesser | | 7.2. | Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen | | | 7.2.1. | Visuelle forhold og
landskab | | | 7.2.2. | Støj og
vibrationer | | | 7.2.3. | Grundvand og
drikkevand | | | 7.2.4. | Affald og
ressourcer | | | 7.2.5. | Jordforurening og
jordhåndtering | | | 7.2.6. | Emissioner | | | 7.2.7. | Natur og
vandløb | | | 7.2.8. | Kulturhistoriske
forhold | | | 7.2.9. | Rekreative
interesser | 8. | Forholdet til
EU-retten | | 8.1. | VVM-direktiv,
Habitatdirektiv samt Fuglebeskyttelsesdirektivet | | 8.2. | Aarhus-konventionen | 9. | Hørte
myndigheder, organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Det foreslås, at transport- og
bygningsministeren bemyndiges til at anlægge en ny
enkeltsporet jernbane fra Lindholm Station til Aalborg Lufthavn med
tilhørende anlæg.
En jernbane fra Lindholm Station til Aalborg
Lufthavn med tilhørende anlæg vil give et generelt
løft af den kollektive trafik i Aalborg-området og
skabe en ny sammenhæng mellem landsdelstrafikken og Aalborg
Lufthavn.
Jernbanen anlægges som en ca. 3 km lang
enkeltsporet jernbane fra Lindholm til Aalborg Lufthavn. Som en del
af etableringen af den nye jernbane flyttes det eksisterende
klargøringsanlæg ved Lindholm Station til en placering
i nærheden af lufthavnen. Jernbanen vil skulle elektrificeres
som en del af elektrificeringsprogrammet, og jernbanen forberedes
derfor til en senere elektrificering i forbindelse med
anlægsarbejderne. Selve elektrificeringsarbejderne
udføres i henhold til lov nr. 609 af 12. juni 2013 om
elektrificering af jernbanen.
Kort over placeringen af den nye jernbane til
Aalborg Lufthavn og klargøringsanlægget fremgår
af bilag 1.
Beslutningen om at etablere en jernbane fra
Lindholm Station til Aalborg Lufthavn med tilhørende
anlæg blev truffet med den politiske aftale "En ny
Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv." af 21. marts 2013
mellem den daværende regering (Socialdemokraterne, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Anlægsarbejdet forventes udført
af Banedanmark efter delegation fra transport- og
bygningsministeren.
2. Baggrund
Banedanmark iværksatte på baggrund
af "Aftale af den 2. december 2009 mellem regeringen (Venstre og De
Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om bedre veje
mv." forundersøgelser af mulighederne for en banebetjening
af Aalborg Lufthavn. Forundersøgelserne blev færdige i
2012 og viste, at den bedste linjeføring vil være en
ca. 3 km lang jernbane fra Lindholm Station til lufthavnen.
Parterne i aftalen er enige om, at en ny jernbane til Aalborg
Lufthavn vil kunne bidrage til et generelt løft af den
kollektive trafik i Aalborg og skabe en ny sammenhæng mellem
landsdelstrafikken og Aalborg Lufthavn.
Den daværende regering
(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti indgik den 21. marts 2013 aftale om "En ny
Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.", hvori parterne er
enige om at afsætte 279, 3 mio. kr. (2016 prisniveau) til
etablering og VVM-undersøgelse af en jernbaneforbindelse til
Aalborg Lufthavn.
Parterne er endvidere enige om, at de
tidligere reserverede 15 mio. kr. til etablering af
støjreducerende foranstaltninger omkring det eksisterende
togserviceanlæg i Lindholm ved Aalborg tilbageføres
til Infrastrukturfonden, idet togserviceanlægget med
anlæg af den nye jernbane kan flyttes til et egnet sted
omkring lufthavnen.
2.1. Gennemførte
VVM-undersøgelser
Der er i 2015 gennemført en omfattende
VVM-analyse af den nye jernbane til Aalborg Lufthavn, i hvilken der
er foretaget undersøgelser og vurderinger af anlæggets
konsekvenser for miljøet og omgivelserne i øvrigt.
Forslag til anlæg af en ny jernbane til Aalborg Lufthavn var
første gang i offentlig høring - den såkaldte
idéfasehøring - fra den 28.
oktober 2013 til den 18. december 2013, og VVM-redegørelsen
var i offentlig høring fra den 2. marts 2015 til den 27.
april 2015.
Der indgik to alternative
linjeføringsmuligheder i forbindelse med de
gennemførte offentlige høringer: En nordlig og en
sydlig linjeføring. Den nordlige linjeføring kan
anlægges for 278 mio. kr., mens den sydlige
linjeføring kan anlægges for 276 mio. kr. (2016
prisniveau).
Den nordlige linjeføring vil
medføre, at der permanent skal eksproprieres en
erhvervsejendom og to kolonihavehuse i Voerbjerglund.
Den sydlige linjeføring vil
medføre, at der permanent skal eksproprieres en
boligejendom, en boligejendom med campingfaciliteter og en
erhvervsejendom, mens tre kolonihavehuse i Åblink, og en
erhvervsbygning skal eksproprieres delvist.
2.2. Samspillet
mellem den 3. Limfjordsforbindelse
og den nye jernbane til Aalborg Lufthavn
Etablering af den sydlige linjeføring
vil medføre en merudgift for anlæg af en mulig 3.
Limfjordsforbindelse på 70 mio. kr., mens den nordlige
linjeføring vil medføre en merudgift på 60 mio.
kr. Hvis det besluttes at anlægge en 3. Limfjordsforbindelse,
vil der således kunne opnås en anlægsbesparelse
på 10 mio. kr. ved valg af den nordlige linjeføring
for en jernbane til Aalborg Lufthavn set i forhold til valg af den
sydlige linjeføring. I den nordlige linjeføring
skærer den 3. Limfjordsforbindelse Thistedvej og Lufthavnsvej
tættere på hinanden, hvilket gør anlægget
billigere.
Den nordlige linjeføring vil
medføre lidt større omkostninger til vedligeholdelse
af jernbanen end den sydlige linjeføring. Det skyldes, at
der i forbindelse med gennemførelsen af den nordlige
linjeføring etableres et sporskifte i en kurve. Krumme
sporskifter udsættes for større slid end rette
sporskifter og kræver dermed mere vedligeholdelse. De lavere
vedligeholdelsesudgifter i den sydlige linjeføring modsvarer
ikke den ekstra anlægsudgift, der er forbundet med et muligt
anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse.
På baggrund af de indkomne
høringssvar og en samlet vurdering af
linjeføringsmodellernes økonomiske og
miljømæssige konsekvenser, er det besluttet at
gå videre med den nordlige linjeføring.
Høringsnotatet, der blev udarbejdet på grundlag af de
afgivne høringssvar fra den offentlige høring af
VVM-redegørelsen, blev offentliggjort i oktober 2015 og kan
findes på Banedanmarks hjemmeside www.bane.dk.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Etablering af
den nye jernbane til Aalborg Lufthavn
Lovforslaget giver transport- og
bygningsministeren bemyndigelse til at etablere en ny jernbane fra
Lindholm Station til Aalborg Lufthavn med tilhørende
anlæg. Linjeføringen samt de trafikale,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser er
beskrevet i afsnit 3 - 8.
3.1.1. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning.
Aalborg Lufthavn er den tredjestørste
lufthavn i Danmark og har stor lokal og regional betydning
både for erhvervslivet og borgerne i Nordjylland. Med den nye
jernbane vil lufthavnen blive forbundet med hovedjernbanenettet. En
ny jernbane til Aalborg Lufthavn kan således give en
attraktiv forbindelse for mange forretnings-, charter- og
fritidsrejsende fra en stor del af det østlige Jylland.
Når man fra syd stiger på den
landsdækkende jernbanelinje, så vil man kunne
køre direkte til Aalborg Lufthavn. Dette sikrer den optimale
udnyttelse af jernbanestrækningen og bidrager positivt til
udviklingen af Aalborg Lufthavn. På den måde kommer
jernbanen til Aalborg Lufthavn og den nye station til at spille en
vigtig rolle i den fortsatte udvikling af lufthavnen som et lokalt
og regionalt knudepunkt for lufttrafik.
Anlægsarbejdet forventes udført
af Banedanmark efter delegation fra transport- og
bygningsministeren. Selve anlægsaktiviteterne forventes
gennemført, så jernbanen kan tages i brug i december
2019.
3.1.1.1. Anlæggets udformning og
linjeføring
Den nye jernbane til Aalborg Lufthavn vil
blive anlagt som en ca. 3 km lang enkeltsporet jernbane fra
Lindholm Station til den nye station ved Aalborg Lufthavn.
Jernbanen tager udgangspunkt i det vestlige spor ved Lindholm
Station og ligger i den første del af strækningen
på den eksisterende jernbanedæmning, hvorefter den
føres igennem det eksisterende klargøringsspor
på Lindholm Station. Det nuværende
klargøringsanlæg, som er beliggende ved Lindholm
Station, flyttes ud til lufthavnen.
Jernbanen drejer fra den eksisterende jernbane
i Lindholm og går gennem en mindre del af
kolonihaveområdet Voerbjerglund, før den krydser
Lindholm Å på en jernbanebro. For at begrænse
længden af jernbanebroen er det nødvendigt at
omlægge Lindholm Å på en 90 meter lang
strækning. Jernbanen føres derefter tværs over
den gamle losseplads ved Thistedvej, inden den passerer Thistedvej,
som føres over jernbanen på en vejbro. Jernbanen
fortsætter på nordsiden af Lergravssøerne og
videre over til og ud langs Lufthavnsvej.
Ved lufthavnen etableres en station og et
klargøringsspor, der begge vil blive anlagt til at kunne
modtage 180 meter lange tog. Jernbanen anlægges på en
måde, som ikke forhindrer eller besværliggør en
evt. senere udvidelse af station og klargøringsanlæg
til at kunne modtage 300 meter lange tog. Stationen etableres med
en ca. 3,4 meter bred og 180 meter lang ø-perron, dvs. som
en perron med spor på begge sider.
Klargøringsanlægget etableres med en perronrist.
Billetautomater, kortstandere og læskur placeres for enden af
perronen for at overholde de nødvendige
sikkerhedsafstande.
Den nye jernbane anlægges på
betonsveller og med skærver som ballast. Da grundvandet er
højt i området imellem den eksisterende jernbane og
Lufthavnsvej, er det nødvendigt at hæve jernbanen ca.
en meter i forhold til eksisterende terræn fra omkring en
kilometer efter Lindholm Station og frem til Aalborg Lufthavn.
Togene vil køre med en tophastighed på 60 km i timen
på den korte strækning.
Thistedvej skal føres over jernbanen
på en vejbro. Da vejbroen skal være forberedt til den
kommende elektrificering af jernbanen, kræver det en
frihøjde på ca. 5,7 meter under broen, så der er
plads til kørestrømsledninger. Thistedvej vil blive
anlagt med en vejbredde på ca. 21,7 meter hen over vejbroen
og den tilhørende 550 meter lange vejdæmning vil
bestå af tre kørespor, dobbeltsidet cykelsti og
vejrabatter. Der er forudsat en hastighed på Thistedvej
på 80 km/t. På det højeste punkt vil vejbroen
have en højde på ca. 8 meter over terræn. Da
vejdæmningen ligger tæt op til søerne langs
Thistedvej, medfører linjeføringen, at der bliver
behov for opfyldning langs vejen.
Den eneste nuværende vejbro på
strækningen er broen, som fører Viaduktvej over den
eksisterende jernbane. Udformningen af jernbanen, hvor den krydser
Viaduktvej, forbliver uændret.
Hvor jernbanen skærer Lindholm Å,
vil den frie bredde under jernbanebroen være mindst 14 meter,
så der bliver plads til en faunapassage, der tilpasses
særligt til oddere og til, at Aalborg Kommune vil kunne
anlægge en sti langs med åen. Stien kan få en
bredde på mindst tre meter og en frihøjde på
mindst 2,5 meter, hvor stien går under broen.
Det forudsættes, at undersiden af
jernbanebroen ikke placeres lavere end undersiden af den vejbro,
der fører Thistedvej over Lindholm Å. Herved sikres
det, at jernbanebroen over Lindholm Å ikke bliver en
flaskehals for vandets passage.
3.1.1.2. Arbejdspladser, arbejdsveje, jorddepoter
m.v.
Der er behov for arbejdspladser til
anlægsarbejdet ved broer og dæmningsanlæg og de
jernbanetekniske arbejder. Endvidere er der behov for midlertidig
arealanvendelse til mellemdeponering af indbygningsegnet
overskudsjord, oplagring af materialer, opstilling af skurvogne mv.
og midlertidige adgangsveje til bl.a. midlertidig forlægning
af Thistedvej i anlægsfasen. Langs jernbanen
påtænkes anlagt en arbejdsvej med en bredde på
ca. 10 m. Vejadgang til byggepladserne vil blive drøftet med
Aalborg Kommune.
3.1.1.3. Trafikale
forhold i driftsfasen
De vigtigste veje i og omkring området,
der berøres af projektet, er Ny Lufthavnsvej, Thistedvej,
Lervej og Lufthavnsvej. Desuden vil etablering af jernbanen
resultere i ændret vejadgang for en række kolonihaver i
Voerbjerglund. Lervej mellem Ny Lufthavnsvej og Lufthavnsvej vil
blive permanent lukket med etablering af jernbanen. Vejen bruges af
200-500 bilister i døgnet - primært personale i
lufthavnen eller brugere af køreanlægget vest for
Lufthavnsvej - som fremrover vil skulle benytte de eksisterende
veje, hvilket svarer til omkørsel på 1,5 km.
3.1.1.4. Trafikale
forhold i anlægsfasen
Mens jernbanen anlægges, vil
togpassagererne opleve trafikale gener i forbindelse med en
56-timers sporspærring af hele Lindholm Station. Dertil
kommer et antal natspærringer af den eksisterende jernbane i
forbindelse med etablering af sporskifter og nyt spor langs det
eksisterende. Hvis jordbunden er blød og skal udskiftes, vil
der muligvis komme flere sporspærringer.
Anlægget af jernbanen vurderes at give
anledning til en lokal nedsættelse af hastigheden på
Thistedvej til 40-50 km/t. Årsagen er, at Thistedvej skal
omlægges over nogle hundrede meter for at give plads til at
etablere vejbroen over jernbanen. Nedsættelsen af hastigheden
forventes ikke at medføre væsentlig kødannelse
eller forlængelse af rejsetiden for de ca. 10-12.000
bilister, der bruger vejen dagligt. I den sidste fase af
brobyggeriet vil der blive anvist en længere omfartsvej, da
den midlertidige omkørsel ikke kan opretholdes.
Arbejdskørslen i forbindelse med
anlæg af jernbanen vil primært omfatte til- og
frakørsel af materiale på lastbiler eller dumpers,
mens en mindre del vil kunne transporteres ad jernbanen. Omfanget
af lastbiltransporter kan i perioder blive betydelig, hvorfor der
kan udpeges tvangsruter, hvor lastbiltransporten kan foregå.
For at belaste trafikken i Aalborg midtby så lidt som muligt
kan lastbilerne i størst muligt omfang køre til
området via det primære vejnet fra nord ad Thistedvej
samt Thisted Landevej eller Høvejen.
Mens jernbanen bygges, forventes
stiforbindelsen mellem Venøvej og Voerbjerglund lukket.
Lukningen vil resultere i en betydelig omvejskørsel for
cyklister fra området Voerbjerglund, der dog vil kunne finde
alternative ruter i området.
Med etablering af jernbanen vil den sydligste
del af den interne lokalvej Voerbjerglund blive nedlagt, hvorfor en
del ejendomme i Voerbjerglund vil få ændret
vejadgangen, ligesom nogle beboere vil blive berørt af
trafik til seks ejendomme mere end i dag. Det foreslås, at
adgangsvejen nord for de nævnte ejendomme føres
igennem i østlig ende og føres videre mod syd
på den østlige side af området til ejendommene
mod syd.
3.1.1.5. Klimasikring af jernbanen
I "Transportministeriets
klimatilpasningsstrategi" fra 2010 anbefales det, at det i
forbindelse med planlægning og gennemførelse af
infrastrukturprojekter med en lang levetid overvejes, hvordan
anlægget kan tilpasses fremtidens klima.
På grundlag af screeningen af forholdene
i området vurderes det, at ændret nedbør,
grundvandsstand og vandstigninger i havet er de klimaforhold, der
vil få størst betydning for den nye jernbane til
lufthavnen. Især jernbaneskråninger kan blive udsat for
skader ved kraftige regnbyger. Med henblik på at forebygge
dette anlægges jernbanedæmninger ved den nye jernbane
til lufthavnen generelt med en hældning på 1:2.
Muligheden for kraftige regnbyger betyder desuden, at afvandingen
langs jernbanen skal tilpasses større vandmængder. Der
vil derfor blive gennemført en nærmere
kortlægning af de generelle afvandingsforhold i området
i forbindelse med den mere detaljerede projektering af jernbanen
for at finde den bedste løsning.
Den nye jernbane klimasikres til mindst to
meter over den nuværende normale vandstand i Limfjorden for
at forebygge skader ved fremtidige stormfloder. Niveauet er
fastlagt ud fra Kystdirektoratets vurdering af, at en stormflod med
1,46 meters vandstigning vil forekomme én gang hvert 100
år under nuværende forhold. Hertil er lagt den
forventede stigning i havvandet på 0,5 meter, svarende til
middelværdien af det internationale klimapanels forskellige
scenarier.
Det laveste terræn findes omkring
Lindholm by og Lindholm Å. Der findes ikke planer for
klimasikring af Lindholm på nuværende tidspunkt, men
det må forventes, at en eventuel indsats også vil
beskytte jernbanen.
Jernbanebroen over Lindholm Å
anlægges med mulighed for den samme gennemstrømning af
vand, som broen under Thistedvej længere nede af
vandløbet. Herved sikres det, at jernbanebroen ikke bliver
en flaskehals for vandløbet i tilfælde af
større vandmængder. Stien og faunapassagen under
jernbanebroen vil ved ekstremt højvande i vandløbet
fungere som ekstra plads for vandet.
Jernbanen vil løbe gennem et lavt
område ved Lergravssøerne. Grundvandet står
højt i området, og udledning af vand fra jernbanen og
stigende grundvand kan få betydning for søernes
udbredelse. Det kan derfor blive nødvendigt at sørge
for afledning af større mængder vand fra søerne
end i dag for at sikre jernbanen i fremtiden.
De mere detaljerede klimatilpasninger af
jernbanen vil blive besluttet i en senere fase på grundlag af
en afvejning mellem risici, effekter og økonomi set i
forhold til jernbanens levetid.
3.2. Regulering af
den nye jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende
anlæg efter jernbaneloven
3.2.1 Forholdet til grundlovens § 73
Det fremgår af grundlovens § 73, at
ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes til
at afstå sin ejendom uden, hvor almenvellet kræver det.
Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Bemyndigelse til at ekspropriere arealer til
jernbaneanlæg findes i jernbanelovens kapitel 6;
nærmere bestemt § 30, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015,
hvor der i overensstemmelse med grundlovens § 73 er lovhjemmel
til ved ekspropriation at erhverve fornødne arealer og
rettigheder. Ekspropriation af fornødne arealer til den ny
jernbane til Aalborg Lufthavn gennemføres således
på baggrund af jernbanelovens bestemmelser. Ekspropriation
kan kun ske, hvis det er nødvendigt at erhverve de
pågældende arealer enten midlertidigt eller permanent
med henblik på at kunne gennemføre etableringen af den
nye jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende
anlæg.
Som det fremgår af jernbanelovens §
30, stk. 4, sker ekspropriationer til jernbaneanlægget efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, hvorefter
Ekspropriationskommissionen foretager en tilbundsgående
prøvelse af, om den enkelte ekspropriation er
nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen skal være
nødvendig, er et udtryk for, at det almindelige
proportionalitetsprincip skal være opfyldt.
Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således
ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med
ekspropriationen, kan gennemføres på en for
grundejeren mindre indgribende måde.
3.2.2 Ekspropriationer, herunder midlertidige
ekspropriationer og pålæg af servitutter efter
jernbanelovens §§ 30-31
De første 950 meter af den nye jernbane
kan anlægges på eksisterende baneterræn, bortset
fra meget små arealer, som skal eksproprieres fra ubebyggede
ejendomme, der grænser op til baneterrænet.
Størstedelen af det øvrige
arealbehov ligger på statsligt og kommunalt ejede arealer,
men enkelte steder må der også eksproprieres areal fra
private ejendomme. Endvidere anlægges der en bro ved passage
af Lindholm Å, og hvor Thistedvej skal føres over
jernbanen med deraf følgende arealbehov.
Ved Aalborg Lufthavn skal der
permanent eksproprieres areal til station, perroner samt sidespor
med klargøringsanlæg.
3.2.2.1. Midlertidige ekspropriationer
Der skal eksproprieres areal til midlertidig
brug til arbejdsarealer, byggepladser ved broer, adgangsveje til
byggepladser, lagerpladser til mellemdeponering af overskudsjord,
oplag af materialer, opstilling af skurvogne m.m. samt til en
midlertidig forlægning af Thistedvej. De arealer, som
erhverves midlertidigt til brug i anlægsfasen, vil blive
retableret og tilbageleveret til ejerne, når anlægget
er færdigt.
Det vurderes, at de midlertidige
ekspropriationer omfatter ca. 36.300 m2 arbejdsarealer mv., heraf
ca. 4000 m2 til broanstillingsplads og arbejdsområde ved
jernbanens passage over Lindholm Å, ca. 800 m2 til adgangsvej
til byggeplads fra Thistedvej samt ca. 28.200 m2 til
arbejdsområde, interimsvej og broanstillingsplads ved
Thistedvej. De midlertidige ekspropriationer berører
fredskov (ca. 3.000 m2), grønne arealer og
landbrugsmæssigt dyrkede arealer.
3.2.2.2. Permanente
ekspropriationer
Det planlægges, at det samlede
arealbehov for permanente ekspropriationer er 4,7 ha. På
delvist eksproprierede ejendomme, hvor ejeren beholder
restarealerne, eksproprieres to kolonihavehuse til nedrivning i
kolonihaveområdet Voerbjerglund, som ejes af kommunen.
Herudover totaleksproprieres en erhvervsejendom ved
Lufthavnsvej.
For de kolonihavehuse, der bliver
eksproprieret, har Aalborg Kommune oplyst, at der er ledige haver i
kolonihaveområdet. Ejerne af kolonihavehusene vil
således kunne bruge den erstatning de får i forbindelse
med ekspropriationen til at erhverve nye haver i
kolonihaveområdet.
Mindre ændringer i det anslåede
behov for både permanente og midlertidige arealer, der
eventuelt skal eksproprieres, kan forekomme i forbindelse med
detailprojekteringen. Forud for Ekspropriationskommissionens
besigtigelsesforretning vil Banedanmark orientere de berørte
lodsejere om arealbehovet enten pr. brev eller i et
møde.
3.2.2.3. Servitutter
De servitutter, der kan komme
på tale som følge af projektet, er servitut om
støttemur og om færdselsrettigheder til
jernbaneanlæg, broer m.v.
Ved en senere elektrificering af jernbanen vil
der blive behov for at pålægge tilgrænsende
ejendomme en eldriftsservitut, der pålægges som et
bælte langs den elektrificerede jernbanestrækning.
Erstatning for pålæg af servitutterne vil blive givet
efter gældende regler i elektrificeringsloven, jf. lov nr.
609 af 12. juni 2013.
3.2.3 Fremrykkede ekspropriation efter
jernbanelovens § 33
Transport- og bygningsministeren kan efter
anmodning fra ejeren i særlige tilfælde overtage en
ejendom, der berøres særlig indgribende af en
projekterings- eller anlægsaktivitet i forbindelse med
projekteringen eller anlægget af den nye jernbane til Aalborg
Lufthavn, før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer, hvis ejendommen ikke kan afhændes på
normale vilkår.
Betingelserne for de fremrykkede
ekspropriationer gennemføres efter kriterierne i
jernbanelovens § 33, hvortil der henvises.
3.3. Forholdet til
anden lovgivning
3.3.1. Lovforslagets forhold til naturbeskyttelsesloven,
museumsloven og samt planloven
Transport- og bygningsministeren er i
forbindelse med tidligere anlægslove, herunder
anlægsloven for den nye bane København-Ringsted og
anlægsloven for udbygningen af Nordvestbanen mellem
Lejre-Vipperød, blevet bemyndiget til at varetage natur- og
kulturbeskyttelsesmæssige hensyn efter henholdsvis lov om
naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1578 af 8.
december 2015 (herefter benævnt naturbeskyttelsesloven), og
museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2014
(herefter benævn museumsloven). Denne bemyndigelse er
hensigtsmæssig for at undgå forsinkelse i projekterne i
forbindelse med de til tider lange sagsbehandlingstider i
kommunerne.
Det foreslås derfor, at transport- og
bygningsministeren også i forbindelse med etablering af den
nye jernbane til Aalborg Lufthavn får overført
bemyndigelse til at varetage de beskyttelsesmæssige hensyn
efter henholdsvis naturbeskyttelsesloven og museumsloven.
Der har i forbindelse med udførelsen af
andre jernbaneanlæg, som er vedtaget ved anlægslov,
været sået tvivl fra kommunal side om, hvorvidt der
skal gives landzonetilladelse til eksempelvis etablering af
erstatningsvandhuller eller lignende afværgeforanstaltninger
i forbindelse med udførelsen af jernbaneprojektet. Da
etablering af erstatningsvandhuller er del af projektets
udførelse, der er bestemt ved lov, skal der ikke
søges om yderligere tilladelse fra kommunerne til at
etablere eksempelvis erstatningsvandhuller eller lignende
afværgeforanstaltninger. Lovforslaget træder i stedet
for de administrative tilladelser. Endvidere har kommunerne
været i tvivl om, hvorvidt der skal være tilvejebragt
en lokalplan, før jernbaneprojektet skal udføres. Da
jernbaneprojektet er vedtaget ved lov og dermed politisk bestemt,
skal projektets udførelse ligeledes ikke afvente en eventuel
lokal - eller kommuneplan, før dette kan udføres.
Også her træder lovforslaget i stedet for lokal- eller
kommuneplaner. Kommunerne skal dog i kraft af deres kommunale virke
opdatere kommune- eller lokalplaner, såfremt
jernbaneprojektet ændrer i disse.
Med lovforslagets udtrykkelige bestemmelse,
jf. den foreslåede § 3, skabes der klarhed herom i
forbindelse med etablering af den nye jernbane til Aalborg
Lufthavn.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Udgifter for staten til anlæg af en ny
jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg
vurderes til 278 mio. kr.
Forslaget indebærer udgifter for staten
til anlæg af den nye jernbane til Aalborg Lufthavn og til
ekspropriation af de for anlægget nødvendige arealer
og pålæg af servitutter, men har ingen administrative
konsekvenser for staten.
Anlægsoverslag er udarbejdet efter Ny
Anlægsbudgettering (NAB) som er Transport- og
Bygningsministeriets økonomistyringsmodel for
anlægsprojekter og som beskrevet i aktstykke 16 af 24.
oktober 2006.
Resultatet er, at anlægsomkostningerne
inkl. reserver udgør 278 mio. kr. i 2016-priser.
De samlede udgifter forventes at fordele sig
som følger:
| | År: | Udgifter i mio. kr.
(2016-priser) | 2016 | 1 | 2017 | 50 | 2018 | 150 | 2019 | 77 |
|
Den nye jernbane forventes at kunne ibrugtages
i 2019.
Hvis en kommune i tilknytning til statens
projekt vælger at foretage projektændringer, der ikke
er indeholdt i statens projekt, afholder den pågældende
kommune selv hele udgiften hertil og sørger for det
eventuelt fornødne plangrundlag er tilvejebragt inden
ekspropriationsforretningerne afholdes. Hvis en kommune
ønsker sådanne forslag gennemført i en
koordineret proces med statens projekt, er det en
forudsætning, at dette tidsmæssigt kan
gennemføres og ikke medfører forsinkelse af statens
projekt. Banedanmark afgør, om det tidsmæssigt vil
være muligt at koordinere kommunens forslag med statens
projekt. Hvis kommunens forslag medfører øgede
udgifter for statens projekt, er det desuden et krav, at kommunen
afholder udgiften hertil.
Udgifterne til elektrificeringen af den nye
jernbane til Aalborg Lufthavn afholdes af Banedanmarks
elektrificeringsprogram.
Ud over udgiften for Banedanmark på 278
mio.kr. i 2016-priser til etablering af jernbanen til Aalborg
Lufthavn, vil etablering af jernbanen medføre en merudgift
for Vejdirektoratet ved anlæg af en mulig 3.
Limfjordsforbindelse på 60 mio. kr.
Lovforslaget har ingen væsentlige
administrative eller økonomiske konsekvenser for kommuner og
regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forbedring af togbetjeningen på
strækningen vil generelt øge mobiliteten for
persontrafikken og til gavn for erhvervslivet.
For ledningsejere betyder forslaget, at
eksisterende ledninger, der ligger på gæsteprincip, vil
skulle omlægges for ledningsejernes regning, og det vurderes,
at dette kan beløbe sig til i størrelsesorden 100.000
kr. Gæsteprincippet er betegnelsen
for en udfyldende regel, der finder anvendelse, hvor der uden
vederlag er givet tilladelse til at anbringe en ledning på en
ejendom, der ikke tilhører ledningsejeren. Reglen
indebærer, at ledningsejeren som »gæst«
skal bekoste ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af
arealejerens ændrede benyttelse af det areal, hvor ledningen
er anbragt. Det betyder for eksempel, at en ledningsejer, som ejer
en ledning, hvor en flytning af ledningen er nødvendiggjort
af anlæg af en ny jernbane til Aalborg Lufthavn, selv skal
betale for flytningen af ledningen. Dette gælder dog kun,
hvis ledningen ligger som »gæst«. I
tilfælde af, at der er tinglyst en deklaration eller
indgået en konkret aftale om statens betaling for
ledningsomlægningerne, vil det derimod være staten, der
skal betale for omlægningerne.
Lovforslaget vil ikke herudover medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil ikke medføre
administrative konsekvenser for borgerne.
I forbindelse med etablering af jernbanen
varetages natur- og kulturbeskyttelsesmæssige hensyn efter
henholdsvis naturbeskyttelsesloven og museumsloven af transport- og
bygningsministeren, og ikke som på almindeligvis af
kommunerne.
Klage over transport- og bygningsministerens
eventuelle beslutning om at kommunale krav, påbud eller
forbud efter lov om miljøbeskyttelse vedrørende
støj, jf. den foreslåede § 4, stk. 2, smh. stk.
1, ikke finder anvendelse, kan alene indbringes for domstolene.
Afskæring af klageadgang i disse tilfælde sker for at
sikre fremdrift i projektet. Den almindelige administrative rekurs
i henhold til miljøbeskyttelsesloven finder således
ikke anvendelse på disse beslutninger.
Lovforslaget indebærer endvidere, at der
skal inddrages nogle få private arealer til etablering af den
nye jernbane. I praksis vil dette foregå ved en
ekspropriationsforretning når de endelige arealer er lagt
fast i detailprojekteringen. Kommissarius vil herefter sammen med
anlægsmyndigheden og lodsejerne besigtige de enkelte arealer
med henblik på at fastsætte en erstatning. Denne proces
er imidlertid en forudsætning for, at den foreslåede
jernbane til lufthavnen kan anlægges. Ejendomsretten er iht.
grundlovens § 73 ukrænkelig, hvorfor der kun kan
eksproprieres arealer, såfremt dette er hjemlet ved lov og
mod fuld erstatning. Dette lovforslag udgør, når det
er vedtaget og sat i kraft, det retlige grundlag herfor.
Ekspropriationens gennemførelse og fastsættelse af
erstatning følger jernbanelovens bestemmelser herom jf.
jernbanelovens kapitel 6.
7. Miljømæssige konsekvenser
Der er i 2015 gennemført en omfattende
VVM-analyse af den nye jernbane til Aalborg Lufthavn, i hvilken der
er foretaget undersøgelser og vurderinger af anlæggets
konsekvenser for miljøet og omgivelserne i øvrigt. De
miljømæssige konsekvenser af anlægget
fremgår nedenfor af afsnit 7.1. (for driftsfasen) og af
afsnit 7.2 (for anlægsfasen). Herudover henvises der til
VVM-redegørelsen og høringsnotatet, der er
offentliggjort på Banedanmarks hjemmeside www.bane.dk.
7.1. Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen
7.1.1. Visuelle
forhold og landskab
Overordnet præges det meste af
området allerede i dag af nærheden til lufthavnen,
erhvervs- og industribygninger, større veje og byen. Da
projektet ikke påvirker udpegede værdifulde landskaber
eller fredede områder, vil betydningen for landskabet af den
nye jernbane til lufthavnen være moderat. Den vigtigste
landskabelige påvirkning fra den nye jernbane vil være
passagen af skovområdet og kolonihaveområderne samt
krydsningen af Thistedvej og Lindholm Å. Jernbanen vil
endvidere have en betydelig visuel effekt på de åbne
arealer med enge og overdrev mod nord.
Jernbanen passerer Thistedvej, som
føres over jernbanen på en bro. Der etableres en ca.
550 meter lang vejbro, som på det højeste punkt
får en højde over eksisterende terræn på
ca. 8 meter. Der udføres autoværn langs Thistedvej
på dæmningen i henhold til gældende vejregler.
Dæmningen ved Thistedvej skærmer for udsigten mod
lufthavnen henover de åbne græsarealer. Sammenholdt med
det flade landskab i området vil der være tale om et
markant element i landskabet. Jernbanen placeres ca. en meter over
terræn, og der skabes derved en fysisk og visuel barriere,
som vil være særlig tydelig ud over de åbne
græsenge mellem Lufthavnsvej og Thistedvej.
Jernbanebroen over Lindholm Å vil krydse
vandløbet med en højde på ca. 4 meter over
vandoverfladen, hvorfor den landskabelige og visuelle
påvirkning vurderes at være stor. På den del af
den nye jernbanens strækning, som løber langs med den
eksisterende jernbane gennem Lindholm By, vil projektet ikke
påvirke landskabet væsentligt. De få
ændringer på strækningen kan
imødegås med passende beplantning langs sporene.
Udover hensyn til de mest følsomme
landskabskarakterområder vil der under projekteringen
være et særligt fokus på den landskabelige og
visuelle indpasning ved Lindholm Å og kolonihaverne, så
påvirkningen fra jernbanen bliver så nænsom som
mulig. Herudover vil der blive taget særlig højde for
samspillet mellem lufthavnen og de flade, åbne
græsengsarealer imod syd. Der vil generelt blive foretaget
genplantning i de berørte områder. Omfanget er endnu
ikke fastlagt, men vil blive drøftet med de nærmeste
naboer.
7.1.2. Støj,
vibrationer og elektromagnetisme
Støjpåvirkningen er beregnet ud
fra den togtrafik, der forventes i år 2027. Til sammenligning
er støjpåvirkningen desuden beregnet for togtrafikken
på den eksisterende jernbane.
Støjbelastningen er størst
på den del af strækningen, som den nye jernbane har
fælles med den eksisterende jernbane fra Lindholm til
Frederikshavn. Efter den nye jernbanes afgrening fra den
eksisterende jernbane er støjpåvirkningen
begrænset, da de tog, der betjener den nye station ved
Aalborg Lufthavn, kører med relativ lav hastighed.
Som følge af den forventede stigning i
togtrafikken på den eksisterende jernbane frem mod år
2027 vil yderligere to boliger blive støjbelastede over
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på
64 dB i forhold til dagens situation langs den del af den nye
jernbane, der forløber parallelt med den eksisterende
jernbane. Denne stigning i støjbelastningen vil ligeledes
finde sted uden anlæg af den nye jernbane. Da der er tale om
en meget lille stigning og en ikke væsentlig
påvirkning, foretages der ikke afhjælpende eller
aflastende foranstaltninger. Det er primært kørsel med
godstog til og fra Hirtshals Havn i aften- og nattetimerne, der vil
medføre et forøget støjniveau på den
eksisterende strækning sammenlignet med i dag.
Ingen kolonihaver vil blive påvirket af
støj over grænseværdien, hvorfor der ikke vil
blive foretaget afhjælpende foranstaltninger.
Klargøringsanlægget flyttes fra
Lindholm Station ud til lufthavnen, og med flytningen af
klargøringsanlægget fjernes en væsentlig
støjkilde fra Lindholm Station. Ingen boliger vil blive
udsat for støj over de vejledende grænseværdier
for virksomhedsstøj i nattetimerne, når
klargøringsanlægget flyttes til området
nær Aalborg Lufthavn.
Vibrationer fra jernbaner opstår,
når et tog i bevægelse fremkalder svingninger i skinner
og underlag. Vibrationerne breder sig gennem jorden til
nærliggende bygninger. Det kan for eksempel medføre,
at bygningerne ryster svagt, eller at glas klirrer. Vibrationer
måles og beregnes i enheden dB, som dog ikke kan sammenlignes
med niveauet for støj, der også angives i dB.
I VVM-redegørelsen er
vibrationsundersøgelsen afgrænset til mærkbare
vibrationer i boliger. Ved kraftige vibrationer kan der opstå
revner og skader på bygninger. Det sker dog
erfaringsmæssigt først ved påvirkninger, som
ligger markant over grænsen for mærkbare vibrationer -
og betydeligt over niveauet for de vibrationer, der normalt kommer
fra jernbaner. Bygningsskadelige vibrationer vurderes ikke at
være aktuelle for etableringen af en ny jernbane til Aalborg
Lufthavn.
For mærkbare vibrationer anvendes
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for
boliger i boligområder og blandede bolig- og
erhvervsområder (kl. 18-07) samt for
børneinstitutioner og lignende på den vejledende
grænseværdi på 75 dB. Grænseværdien
er en vægtet værdi baseret på middelværdien
af niveauet fra den togtype, som giver de højeste niveauer.
Beregning af vibrationer er dog forbundet med stor usikkerhed, da
lokale geologiske forhold og den enkelte bygnings konstruktion i
høj grad vil påvirke resultatet.
Føletærsklen for mærkbare
vibrationer ligger på 71-72 dB, hvilket betyder, at man
normalt kan mærke vibrationer, selv om
grænseværdien overholdes. Banedanmark har udviklet en
beregningsmodel, som skal anvendes ved fremtidige
jernbaneprojekter. Beregningsmodellen vil blive anvendt i den
videre proces med den detaljerede planlægning af etablering
af den nye jernbane til Aalborg Lufthavn.
Det er vurderet, at den nye jernbane vil kunne
påvirke enkelte kolonihaver i området ved Lindholm
Å med et vibrationsniveau over den vejledende
grænseværdi på 75 dB.
Der er de sidste 30 år forsket i, om
magnetfelter fra høj- og lavspændingsanlæg
udgør en sundhedsrisiko. Der er endnu ikke afvist eller
påvist nogen risiko for påvirkning.
Den kørestrøm, der løber
i kørestrømsanlægget, skaber et magnetfelt
omkring jernbanen. Lignende magnetfelter opstår omkring
elektriske husholdningsinstrumenter, som for eksempel
hårtørrere og støvsugere, samt elinstallationer
i bygninger. Magnetfelter består af magnetiske
strømninger og måles i enheden tesla (T). Da tesla er
en stor enhed, anvendes normalt enheden mikrotesla µT.
Magnetfeltet bliver meget hurtigt mindre,
når man fjerner sig fra den kilde, det kommer fra. Langs
jernbanen vil styrken af magnetfeltet variere afhængigt af
strømstyrken, det trafikale mønster og
kørestrømsanlæggets udformning. På
stationer og tilstødende strækninger vil tog
trække store mængder strøm i forbindelse med
acceleration. Dette kan give større magnetfelter.
For de boliger, hvor den elektromagnetiske
påvirkning - også efter afværgeforanstaltninger -
er over den vejledende opmærksomhedsgrænse på 0,4
mikrotesla, vil Banedanmark tilbyde at overtage boligen eller give
en kompensation. Afværgeforanstaltninger og eventuelle
overtagelser eller ekspropriationer til elektromagnetisme
udføres af Banedanmarks elektrificeringsprogram, når
elektrificeringen af jernbanen bliver udført.
7.1.3 Grundvand og drikkevand
Der forventes ikke at være behov for
permanent grundvandssænkning ved drift af jernbanen, og der
vil derfor ikke være nogen påvirkning af
grundvandsstanden, når jernbanen er bygget.
Den nærmeste aktive vandboring
hører til Lindholm Vandværk og ligger ca. 800 meter
nordøst for den eksisterende del af jernbanens
linjeføring i Lindholm. Jernbanen ligger endvidere uden for
drikkevandsområdet, og grundvandet strømmer væk
fra området og den nærmeste aktive vandboring i sydlig
retning mod kysten. Jernbanen udgør derfor ikke en trussel
mod forsyningen med drikkevand.
Det regnvand, som afvandes fra jernbanen,
bliver ledt via grøfter til vandløb og søer i
området. En vis del af vandet vil dog sive ned til
grundvandet. Der vil dog ikke være nogen væsentlig
påvirkning af grundvandet herfra, da koncentrationen af
miljøfremmede stoffer i det nedsivende vand vil være
lav.
Til bekæmpelse af ukrudt på
jernbanestrækninger anvender Banedanmark sprøjtemidlet
Round-up Bio med aktivstoffet glyphosat, der betragtes som det
mindst miljøbelastende ukrudtsmiddel. Der behandles
højst én gang årlig, og udelukkende i
tørvejr. Derfor vil der ikke være nogen risiko for at
skade drikkevandet i forbindelse med bekæmpelse af
ukrudt.
7.1.4 Affald og ressourcer
Når jernbanen er i drift, vil der blive
produceret affald fra togets passagerer og i forbindelse med
løbende sporarbejder. Alt affald vil blive håndteret
og bortskaffet i overensstemmelse med lovgivningen herom, herunder
Aalborg Kommunes affaldsregulativ. Affald egnet til
forbrænding køres til et godkendt
forbrændingsanlæg, mens affald, der hverken kan
genanvendes eller forbrændes, skal bringes til et godkendt
affaldsdepot eller specialbehandling. Når de gældende
regler for affaldshåndtering følges, vil der ikke vil
være væsentlige konsekvenser for miljøet i
forbindelse med bortskaffelse af affaldet.
Når jernbanen er i drift, skal der
bruges ressourcer i form af diesel, el og vand i forbindelse med
drift og rengøring af togene. Desuden skal der bruges
små mængder af ballast (granitskærver), stabilt
grus, beton, stål, asfalt, brændstof, el og vand til
løbende vedligeholdelse og sporarbejder. Ressourceforbruget
er begrænset og vurderes ikke at have væsentlig
betydning for miljøet.
7.1.5 Jordforurening og
jordhåndtering
Den nye jernbane til Aalborg Lufthavn vil
gå igennem en tidligere losseplads ved Thistedvej nord for
kolonihaveforeningen Åblink. Jernbanen vil blive lagt
på et pæledæk, hvilket medfører, at der
ikke skal bortkøres lossepladsaffald.
Risikoen for forurening på
jernbanestrækningen og ved klargøringscentret vil
være meget begrænset, når jernbanen står
færdig. Det skyldes blandt andet, at der ikke vil
foregå reparation af tog eller ske håndtering af
olieprodukter på klargøringscentret. Det vurderes
således, at der ikke er behov for specifikke
afværgeforanstaltninger udover, hvad der er standard.
Forurening som følge af den fremtidige jernbanedrift
forventes således at være begrænset, og den
fremtidige miljøbelastning vurderes at være på
niveau med den nuværende situation.
7.1.6 Emissioner
Kvælstofdioxid (NO2) bruges ofte som en indikator for
forurening fra motorer af forskellig slags, herunder motorer i
dieseltog. Forureningen fra dieseltog langs jernbanen i
øvrigt, herunder langs den nye jernbane til lufthavnen,
forventes ikke at være blive større ved Lindholm
Station end den er i dag. Derfor forventes
grænseværdierne heller ikke at blive overskredet,
når den nye jernbane er sat i drift. Det hænger bl.a.
sammen med, at den nuværende forurening fra
klargøringsanlægget ved Lindholm Station flyttes fra
den eksisterende placering til den nye station ved Aalborg
Lufthavn. Samlet set forventes luftkvaliteten ved Lindholm Station
dermed at blive forbedret.
7.1.7 Natur, vandløb og afvanding
Når jernbanen er etableret, vil der ikke
være nogen væsentlig påvirkning af
naturområder eller plante- og dyrearter. Der er fundet
vandflagermus og dværgflagermus, der er beskyttet i henhold
habitatdirektivets bilag IV, men på grund af jernbanens korte
strækning og togenes relativt lave hastighed, vurderes det,
at projektet kan gennemføres uden at medføre en
påvirkning af den økologiske funktionalitet for
områdets bilag IV-arter.
Det nærmeste Natura 2000-område er
"Nibe Bredning, Halkær Ådal og Sønderup
Ådal", der ligger 1,8 km vest for området. Natura
2000-området vil på grund af afstanden og projektets
relativt lille omfang ikke blive påvirket negativt.
Den hævede jernbanedæmning ved de
åbne områder vil forringe forholdene for ynglende
vadefugle og trækkende andefugle, men den vil ikke virke som
en barriere for dyrenes vandring i området.
Det vurderes, at der ikke er behov for
afværgeforanstaltninger, da der er ubetydelige eller ingen
konsekvenser i driftsfasen. Dette skyldes, at der etableres et nyt
afvandingssystem på strækningen mellem Lindholm Station
og lufthavnen.
Jernbanen afvandes fortrinsvist ved
hjælp af langsgående grøfter eller i nogle
tilfælde ved hjælp af drænrør, som
sørger for, at vandet ledes væk. På den
første strækning mellem Lindholm Station og Thistedvej
ledes vandet via dræn eller grøft til Lindholm
Å. På den midterste strækning mellem Thistedvej
og Lufthavnsvej ledes vandet til Lergravssøerne og på
den sidste strækning langs Lufthavnsvej og ud til lufthavnen
ledes vandet til et grøftesystem på køreteknisk
anlæg, der løber ud i Limfjorden.
7.1.8. Kulturhistoriske forhold
Der er ingen væsentlige
påvirkninger af de kulturhistoriske forhold, når
jernbanen er bygget, da der ikke er udpeget kulturmiljøer i
kommuneplanen nær området omkring den planlagte
jernbane. Området rummer heller ikke fredede fortidsminder,
fund eller beskyttede sten- eller jorddiger.
Lindholm Kirke og kirkegård, der ligger
umiddelbart vest for den eksisterende jernbane påvirkes i
mindre grad i kraft af, at der vil køre flere tog på
jernbanen. Det vurderes dog samlet set, at der ikke vil være
væsentlige påvirkninger af kulturhistoriske forhold i
området, når jernbanen er bygget.
7.1.9. Rekreative
interesser
Det øgede antal tog, påvirkning
fra støj og vibrationer, overskæring af stier og
visuelle ændringer i landskabet, når jernbanen er
bygget, kan påvirke den rekreative oplevelse for dem, som
færdes i området. Kolonihaveområderne vil opleve
en forøget påvirkning med støj i driftsfasen.
Lindholm Å påvirkes ikke i driftsfasen, da
jernbanebroen etableres med tilstrækkelig frihøjde til
fritidssejlads. Lindholm Kirke og kirkegård påvirkes i
mindre grad i driftsfasen i kraft af den øgede frekvens
mellem togene.
Med jernbanen overskæres flere
rekreative stier i området. Hvor jernbanen skærer
Lindholm Å, vil der langs åen under jernbanebroen blive
etableret en faunapassage, og der bliver gjort plads til, at
kommunen vil kunne udnytte arealet til at etablere en sti under
jernbanebroen. Mellem Limfjorden / Lindholm Fjordpark og
kolonihaveområdet, ønsker kommunen mulighed for at
etablere en stiforbindelse. Det vil være muligt at forskyde
linjeføringen, så der kan etableres en sti under
Thistedvej, uden at der skal foretages ekspropriationer af arealer
i det tilgrænsende erhvervsområde. Der vil i givet fald
blive tale om medfinansiering fra Aalborg Kommune, og der igangsat
en dialog med Aalborg Kommune vedrørende
løsningsmuligheder og medfinansiering.
Jernbanen afskærer endvidere vejadgangen
til den sydligste del af kolonihaveområdet Voerbjerglund.
Derfor eksproprieres areal til anlæg af ny adgangsvej
øst for kolonihaverne ud for den sydlige del af
kolonihaveområdet. I forbindelse med ekspropriationsprocessen
vil der være mulighed for i dialog med ejerne at løse
problemerne ved afskæring af disse arealer, for eksempel ved
magelæg. Magelæg er en proces, hvor man fordeler jord
mellem lodsejere. Herudover afskæres det bevoksede areal af
matrikelnummer 11cu mellem ny jernbane og Lindholm Å. Der
skal i samarbejde med ejeren og Aalborg Kommune etableres
fornøden adgang til dette areal.
7.2. Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen
7.2.1. Landskab og
visuelle forhold
Etablering af den nye jernbane vil
medføre midlertidige landskabelige påvirkninger ved
etablering af arbejdspladser med oplæg af materialer og
maskiner. Desuden vil arbejdsarealer langs jernbanen og selve
anlægsarbejdet kunne virke forstyrrende.
Når jernbanen skal bygges, fjernes
bevoksning langs Lufthavnsvej, i skovområdet på den
tidligere losseplads, ved Thistedvej og ved kolonihaverne, hvorved
landskabet påvirkes. Fra Lindholm Station til afgreningen mod
lufthavnen anlægges jernbanen på den eksisterende
banedæmning, hvor der ikke forventes at være behov for
at fælde større træer i større
omfang.
De midlertidige landskabelige
påvirkninger, mens arbejdet står på, vurderes at
være af moderat betydning.
7.2.2. Støj
og vibrationer
Når Banedanmark vurderer
støjkonsekvenserne, mens jernbanen bygges, er det med
udgangspunkt i et støjniveau i dagtimerne på 70 dB,
hvilket er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdi. Anlægsarbejde om aftenen og natten
vurderes med udgangspunkt i et støjniveau på 40 dB.
Det forventes, at de jernbanetekniske arbejder i sporskiftezonerne
primært gennemføres som weekend- og natarbejder,
hvorimod selve anlægsarbejderne med tilkørsel af jord
til dæmningerne og bygning af broerne vil foregå som
dagarbejde.
For mærkbare vibrationer anvendes
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for
boliger i tidsrummet kl. 18-07 på 75 dB.
Indsatsgrænserne for støj tager
udgangspunkt i de grænseværdier, der anvendes af
Aalborg Kommune. Aalborg Kommune har i Kommunal forskrift nr. 004 -
"Forskrift for miljøregulering af visse bygge- og
anlægsarbejder, samt nedrivnings- og renoveringsarbejder i
Aalborg Kommune" fastsat grænseværdier for bygge- og
anlægsarbejder. I dagperioden på hverdage mellem kl.
07-18 er grænsen 70 dB.
Støjende anlægsarbejde skal som
udgangspunkt gennemføres inden for normal arbejdstid.
Etableringen af jernbanen ved Lindholm Station kræver
muligvis en total lukning af den eksisterende jernbane. For at
begrænse varigheden af lukningen kan det være
nødvendigt at gennemføre anlægsarbejde
døgnet rundt. Der kan også være andre dele af
anlægsarbejdet, som kan være tidskritisk, og derfor
kræver aktiviteter om natten. Banedanmark vil drøfte
forholdene med Aalborg Kommune.
Det mest støj- og vibrationskritiske
arbejde ved anlæg af den nye jernbane vil være
nedramning af pæle og spuns til fundering og
afskærmning ved brobyggerierne ved Lindholm Å og
Thistedvej. De nærmeste kolonihavehuse vil her blive
støjbelastet med over 70 dB, mens arbejdet står
på.
Der vil, før anlægsarbejdet
starter, blive foretaget fotoregistrering af de bygninger, som
ligger helt tæt på byggeområderne. Endvidere kan
der i særlige tilfælde etableres en løbende
overvågning af de mest udsatte bygninger, mens
anlægsarbejdet står på. Det sikrer, at man kan
kontrollere og forebygge skader under anlægsarbejdet og i
fornødent omfang stoppe arbejdet midlertidigt.
I praksis er det ved et større
anlægsarbejde vanskeligt at holde sig under støj- og
vibrationsgrænserne. Dels fordi der er begrænsede
muligheder for at bruge mindre støjende arbejdsprocesser, og
dels fordi arbejdet nødvendigvis må udføres
tæt på boligområder i begrænset omfang. For
at forberede naboerne på gener fra støj og vibrationer
informerer Banedanmark løbende om anlægsarbejdet. Hvis
anlægsarbejdet forventes at overskride
støjgrænserne, indeholder informationen også en
varsling om, hvornår anlægsarbejdet forventes at give
støjgener. I særlige tilfælde kan berørte
naboer tilbydes midlertidigt ophold uden for egen adresse, for
eksempel naboer til byggepladser, hvor soveværelset vender ud
til byggepladsen, og hvor der derfor ikke kan skabes
tilstrækkeligt nattero, naboer der har aften/natarbejde, og
som skal sove om dagen, eller naboer, som har arbejdsplads hjemme
og generes af støj og/eller vibrationer.
Det foreslås på den baggrund, at
transport- og bygningsministeren i det omfang, det er
nødvendigt for at undgå en væsentlig forsinkelse
eller fordyrelse af anlægget skal kunne bestemme, at krav,
påbud eller forbud vedrørende støj efter
miljøbeskyttelsesloven ikke finder anvendelse. Med hensyn
til det nærmere indhold af forslagets § 4 henvises til
lovforslagets specielle bemærkninger.
7.2.3. Grundvand og
drikkevand
Ved anlæg af den nye jernbane til
Aalborg Lufthavn kan grundvandet blive påvirket i forbindelse
med midlertidig grundvandssænkning og spild af forurenende
stoffer.
Der vil i forbindelse med anlægsarbejdet
være behov for at sænke grundvandet på de dele af
strækningen, hvor den ligger på flade arealer med
højtstående grundvand vest for Lindholm Å. Det
vil i et vist omfang blive aktuelt ved almindelig afgravning af de
øverste jordlag, hvor jernbanen skal etableres. En mere
omfattende sænkning af grundvandet skal ske, hvor blød
bund udskiftes i op til 3,5 meters dybde, og i forbindelse med
etablering af vejbroen over jernbanen ved Thistedvej. Det
nøjagtige behov vil blive fastlagt i forbindelse med den
endelige detailprojektering i anlægsfasen.
Afhængigt af gravedybden og
tilstrømningen af vand til arbejdsstedet kan
grundvandssænkningen ske ved simpel bortpumpning,
dræning eller egentlig sænkning af grundvandet med en
større pumpestation. Det oppumpede vand kan nedsives i en
lavning eller et gravet bassin, eller afledes til dræn eller
direkte til grøfter, vandløb og søer i
området.
Hvis grundvandet kommer fra arealer, der er
kortlagt som forurenede, kan det indeholde miljøfremmede
stoffer. Det kan betyde, at der vil blive stillet krav om analyse
og rensning af vandet, inden det nedsives eller udledes til
vandløb, søer eller kloak. Kvalitetskravet vil her
være det samme som for drikkevand. Det vil især
være en eventuel sænkning af grundvandet ved eller i
nærheden af den tidligere losseplads ved Thistedvej, der kan
få konsekvenser for grundvandet. Oppumpet vand vil her skulle
nedsives, for så vidt det er muligt at opretholde
grundvandsstanden, så forureningen i jorden ikke flytter
på sig. Ved den endelige planlægning af eventuel
sænkning af grundvandet ved den tidligere losseplads må
det forventes, at der skal gennemføres en
miljøteknisk undersøgelse for at bestemme
forureningsgraden af jord og fyld i området.
Forskellige former for spild af for eksempel
olie under anlægsarbejdet vil så vidt muligt blive
undgået ved, at der vil blive stillet krav til
entreprenøren om, at spild på arbejdspladser skal
forebygges, at brændstof- og kemikaliedepoter etableres
på centrale steder, som er godt sikret, at
entreprenørmaskiner løbende vedligeholdes for at
forebygge brud på hydraulikslanger og oliedryp, at der
udarbejdes beredskabsplaner, jordhåndteringsplaner og
miljøledelsessystemer m.v. Der henvises til afsnit 7.2.5. om
jordforurening.
7.2.4. Affald og
ressourcer
Når jernbanen bygges, vil nedrivning af
bygninger, opbrud af veje og etablering af den nye jernbane,
perroner og klargøringsanlæg medføre
nedrivningsaffald, bygge- og anlægsaffald, farligt affald og
dagrenovation. Det er af mindre betydning for miljøet at
bortskaffe affaldet, da hovedparten vil kunne genanvendes. Hvis
affaldet ikke genanvendes på stedet, vil det blive sendt til
sorteringsanlæg for at blive oparbejdet eller genanvendt.
Affald vil blive håndteret og bortskaffet i overensstemmelse
med lovgivningen herom, herunder Aalborg Kommunes
affaldsregulativ.
Når jernbanen bygges, skal der bruges
ressourcer som ballast (granitskærver), stabilt grus, sand,
beton, stål, asfalt, brændstof, el og vand. Der er ikke
lokal adgang til de nødvendige ressourcer, som derfor skal
transporteres til området. Ressourceforbruget er
begrænset og vurderes ikke at have væsentlig betydning
for miljøet.
7.2.5. Jordforurening og jordhåndtering
Jernbanen løber igennem områder,
som er omfattet af områdeklassificeringen, hvor fyld- og
overjord som udgangspunkt skal betragtes som lettere forurenet.
Jordflytning vil blive anmeldt til kommunen og vil blive
håndteret efter gældende regler. Placering og
indretning af eventuelle midlertidige jorddepoter skal godkendes af
Aalborg Kommune forud for anlægsarbejdet.
Det kan ikke udelukkes, at der stødes
på ukendte forureninger ved anlægsarbejdet. Det kan
derfor være nødvendigt at gennemføre mindre
oprydninger, mens arbejdet skrider frem.
Jernbanen berører blandt andet den
tidligere losseplads mellem Thistedvej og Lindholm Å, der er
kortlagt som forurenet område. Da jernbanen imidlertid skal
pælefunderes på den kortlagte grund, vil der kun skulle
håndteres mindre mængder af forurenet jord, og fyld fra
lossepladsen skal derfor ikke bortkøres. Lossepladsen ligger
umiddelbart op ad Lindholm Å, hvorfor det bl.a. skal sikres,
at arbejde i området ikke fører til forurening af
vandløbet.
Det vurderes, at etablering af jernbanen
henover lossepladsen ikke hindrer en senere indsats over for
forurening af Lindholm Å. Desuden har overvågning af
lossepladser tæt på vandløb generelt vist, at
der er en meget begrænset påvirkning af
vandløbene.
Afgravet jord vil i muligt omfang blive brugt
ved dæmningsopbygninger. Blød jordbund og
lossepladsfyld kan ikke genanvendes i projektet, men skal i stedet
deponeres efter gældende regler. Der vil forud for
gennemførelse af projektet blive udarbejdet en
jordhåndteringsplan i samarbejde med Aalborg Kommune.
I forbindelse med anlægsarbejdet kan der
være risiko for spild af olieprodukter fra maskiner eller
mobile olietanke. Risikoen er lille, da der vil blive taget
passende forholdsregler. Blandt andet vil der blive stillet krav
til entreprenørens vedligeholdelse af maskiner samt
håndtering og oplagring af brændstof og kemikalier.
Entreprenøren skal desuden udarbejde en beredskabsplan for
projektet, så det står klart for alle, hvem der skal
gøre hvad, og hvilke myndigheder der skal kontaktes i
forbindelse med et eventuelt spild eller en anden form for
ulykke.
7.2.6. Emissioner
Mens jernbanen bygges, vil luften omkring
arbejdsstederne blive påvirket af støv og
udstødning fra maskiner. På størstedelen af
strækningen langs den nye jernbane vil der dog ikke
være boligområder, der i særlig grad generes af
luftforureningen.
De største anlægsarbejder finder
sted i nærheden af kolonihaveområderne Voerbjerglund og
Åblink, hvor jernbanebroen over Lindholm Å og vejbroen
over jernbanen skal etableres. Disse områder vil blive
påvirket af en del støv og udstødning i de ca.
8-10 måneder, arbejdet er i gang.
De væsentligste kilder til støv
vil være kørsel på grus- og jordveje,
håndtering af jordflytning af forskellige materialer,
nedrivning af bygninger m.m. Desuden vil der være gener i
form af udstødning fra maskiner og lastbiler, som skal
arbejde i området eller køre materialer til og fra
byggepladsen.
Der vil blive foretaget de fornødne
foranstaltninger for at mindske generne mest muligt. Støv
kan for eksempel afhjælpes ved, at der lægges
køreplader ud, ved at overdække læs af jord og
sand ved transport eller ved at vande veje og oplagt jord. Brug af
eldrevet udstyr og moderne maskiner kan bidrage til at nedbringe
påvirkningen fra udstødning.
7.2.7. Natur og
Vandløb
Mens jernbanen bygges, vil
Lergravssøerne blive berørt. Det sydvestlige
hjørne af en af søerne vil blive afskåret af
jernbaneanlægget, ligesom en bræmme af den
østligste del af søerne vil blive inddraget til en
vejdæmning ved Thistedvej. Linjeføringen
forløber hen over engområdet, hvorved en del af
området inddrages. Der etableres erstatningsnatur svarende
til det dobbelte af det areal, hvor der inddrages natur, der er
omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3.
For bilag IV-arterne vandflagermus og
dværgflagermus vurderes det, at der ikke vil være
påvirkninger af betydning, hvis der foretages de
nødvendige afværgende tiltag. Afværgende tiltag
er blandt andet at sikre at eventuel fældning af træer
og nedrivning af kolonihavehuse, som kan være leve- og
rastested for flagermus ikke sker i perioden mellem flagermusenes
yngletid og overvintringsperiode fra 1. september til 15.
oktober.
I forbindelse med etablering af jernbanebroen
over Lindholm Å omlægges åen over en
strækning på ca. 90 meter. På strækningen,
hvor vandløbet omlægges, vil der blive behov for at
grave i brinkerne samt i vandløbet. Herved kan der
midlertidigt ske en øget transport af jord, mudder og sand i
vandløbet, som kan tildække dyr og planter, samt
eventuelle banker med gydegrus.
Der kan etableres et sandfang neden for
byggepladsen til at opfange sedimenterne. Det skal desuden sikres,
at vandløbets vandføring ikke forringes under
anlægsarbejdet ved at fastholde vandløbets form og
dybde. Endelig skal der sikres mod negative påvirkninger ved
arbejdskørsel og tab af byggematerialer, diesel og lignende
i vandløbet. Det undgås ved, at der ikke køres
på vandløbsbrinkerne, og ved at holde byggematerialer
og lignende i god afstand fra vandløbet. Oversigten over
berørte naturområder ses på kortet i bilag
2.
7.2.8. Kulturhistoriske forhold
Området indeholder ingen fredede
fortidsminder, fredede områder eller
kulturmiljøer.
Forud for anlægsarbejdet
gennemføres arkæologiske undersøgelser for at
vurdere, om der findes områder med væsentlige
fortidsminder. Museumslovens bestemmelser betyder desuden, at
eventuelle fund af genstande af kulturhistorisk værdi i
forbindelse med selve anlægsarbejdet skal sikres.
Transport- og bygningsministeren bemyndiges
med denne lov til at varetage hensynene i museumsloven. Se i
øvrigt de specielle bemærkninger til § 2.
7.2.9. Rekreative
interesser
Den rekreative oplevelse i området kan
generelt blive påvirket af støj, støv og
øget færdsel i området i forbindelse med
etablering af jernbanen.
Jernbanen skal anlægges på den
eksisterende banedæmning, og den nuværende sti fra
Lindholm Kirke til Voerbjerglund vil blive nedlagt. Etableringen af
en ny jernbanebro over Lindholm Å vil betyde, at der i
anlægsperioden vil være begrænsninger for
sejladsen på åen, samt at Vadum Banesti, som er en del
af den regionale cykelrute "Rødhusruten", en overgang vil
blive lukket, mens jernbanen etableres. Det rekreative område
på den tidligere losseplads gennemskæres og reduceres
hermed for de brugere, der kommer til området fra
Åblink. Det er en rekreativ sti, som føres gennem
naturområder i en grøn kile fra Limfjorden og
østpå, hvor den bl.a. passerer Lindholm Høje.
Stien vil krydse både Lufthavnsvej og Thistedvej.
Haveforeningen Voerbjerglund vil blive
påvirket af støj, vibrationer og støv samt tung
trafik, mens anlægsarbejdet står på. Der vil
endvidere skulle eksproprieres to kolonihavehuse i
kolonihaveområdet Voerbjerglund.
Med hensyn til erstatning og reetablering
henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3 om
ekspropriationer.
8. Forholdet til
EU-retten
8.1. VVM-direktiv,
Habitatdirektiv samt Fuglebeskyttelsesdirektivet
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1).
VVM-undersøgelsen opfylder endvidere
kravene i habitatdirektivet, jf. Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (Habitatdirektivet) (EF-tidende 1992, nr. L
206, side 7-50) og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet)) (EU-Tidende 2009, nr. L 20, side
7).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder i henhold til Rådets direktiver
skønnes at blive påvirket negativt af etableringen af
den nye jernbane til Aalborg Lufthavn.
8.2. Århuskonventionen
EU er kontraherende part til
Århuskonventionen, (Konvention af 25. juni 1998 om adgang til
oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt
adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet) og konventionen er derfor også
gennemført i EU-retten, jf. herved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer
og programmer på miljøområdet og om
ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF (det
tidligere VVM-direktiv) og 96/61/EF, for så vidt angår
offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse.
I forhold til anlægsprojektet finder
Århuskonventionen bl.a. anvendelse på de vurderinger af
miljøpåvirkningerne, der er påkrævet efter
VVM-direktivet, herunder ændringer af projektet, der kan have
væsentlig virkning på miljøet.
Konventionen finder endvidere anvendelse
på lovforslaget. Da lovforslaget vedtages efter betingelserne
for anvendelse af VVM-direktivets undtagelsesbestemmelse i artikel
1, stk. 4, opfylder lovforslaget samtidig krav om offentlighedens
inddragelse efter Århuskonventionen
Efter Århuskonventionens artikel 9, stk.
2, skal enhver kontraherende part til konventionen, inden for
rammerne af dens nationale lovgivning, sikre, at medlemmer af den
berørte offentlighed, som har tilstrækkelig interesse,
har adgang til ved en domstol og/eller et andet ved lov etableret
uafhængigt og upartisk organ at få prøvet den
materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse,
handling eller undladelse, der er omfattet af bestemmelserne i
konventionens artikel 6. Hvad der udgør tilstrækkelig
interesse fastsættes i overensstemmelse med dansk rets
almindelige regler og i overensstemmelse med det mål at give
den berørte offentlighed vid adgang til
domstolsprøvelse inden for rammerne af konventionen.
Ikke-statslige organisationer, der arbejder for at fremme
miljøbeskyttelse, og som imødekommer alle krav efter
national lovgivning, anses for at have tilstrækkelig
interesse, jf. også konventionens artikel 2, stk. 5.
Det følger af EU-Domstolens dom af 18.
oktober 2011 de forenede sager C-128/09 - C-131/09, C-134/09 og
C-135/09, Boxus og Roua m.fl., præmis 57, at
Århuskonventionens artikel 9, stk. 2, og VVM-direktivets
artikel 11 skal fortolkes således, at når et projekt,
som er omfattet af disse bestemmelsers anvendelsesområde, er
vedtaget ved en lov, skal spørgsmålet om, hvorvidt
denne lov opfylder betingelserne i VVM-direktivets artikel 1, stk.
4, i henhold til nationale processuelle regler kunne prøves
ved en domstol eller et ved lov etableret uafhængigt og
upartisk organ. Det følger endvidere af konventionens
artikel 9, stk. 3, at medlemmer af offentligheden, der opfylder
eventuelle kriterier i national ret, skal have adgang til
administrative eller retslige procedurer for at anfægte
private personers og offentlige myndigheders handlinger eller
undladelser, der er i strid med nationale bestemmelser, der
vedrører miljøet. Også denne forpligtelse anses
i relation til nærværende lovforslag for at være
opfyldt ved dansk rets almindelige adgang til at anlægge et
civilt søgsmål. Efter Århuskonventionens artikel
9, stk. 4, må procedurer omfattet af bestemmelsens stk. 1-3
stille tilstrækkelige og effektive retsmidler til
rådighed, inklusive foreløbige retsmidler, hvor dette
findes passende, der skal være rimelige og retfærdige,
betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.
Processen ved danske domstole
forudsættes at leve op til kravene i Århuskonventionen.
Efter dansk praksis kan enhver, der har retlig interesse efter
dansk rets almindelige regler, herunder også organisationer
omfattet af Århuskonventionens artikel 2, stk. 5,
således bl.a. indbringe spørgsmålet om en
anlægslovs forenelighed med f.eks. VVM-direktivet for de
danske domstole. Retten skal således ved søgsmål
om forhold vedrørende miljøet, der er omfattet af
loven, påse, at omkostningerne ved sagen ikke er
uoverkommeligt høje for de berørte parter.
Forpligtelsen påhviler samtlige retsinstanser.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 8. juli 2016 til den 15. august 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Air Greenland A/S,
Akademikernes Centralorganisation (AC), Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, AOPA, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsmiljørådet for Luftfart, Arriva Danmark A/S,
Arriva Tog A/S, Atlantic Airways A/S, BAT, BAT-Kartellet, Billund
Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik,
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Brancheforeningen Danske
Advokater, Cabin Union Denmark CBRN-Instituttet,
Centralorganisationen af 2010 (CO2010), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), CFL Cargo Danmark ApS, Dalpa, Danish
Business Travel Association, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks
Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, DANSAM, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Cyklistforbund, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv - Høringssager, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Flyvelederforening, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Metal, Dansk Motorflyverunion, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Transport og Logistik - DTL, Dansk UL
Flyve Union, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vejforening,
Danske Boligadvokater, Danske Busvognmænd, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Speditører,
Danske Svæveflyverunion, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, De
Ledende Landinspektører, Den Danske
Landinspektørforening, Det Centrale Handicapråd, DI
Transport, DONG Energy, Energinet.dk, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Esbjerg Lufthavn, Fagligt Fælles Forbund -
3F, Forenede Danske Motorejere - FDM, Flyvebranchens
Personaleunion, FOA, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Foreningen
af Rejsearrangører i Danmark, Friluftsrådet,
Fritidshusejernes Landsforening, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Grundejeren.dk,
Grønlands Lufthavnsvæsen, Hector Rail AB, HK Trafik og
Jernbane, HMN Naturgas I/S, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen (IDA), Institut for miljø, samfund
og rumlig forandring - Roskilde Universitet, Institut for
planlægning - Aalborg Universitet, ITD, Jettime, Karup
Lufthavn, Kommunal Teknisk Chefforening, Kommunal Vejteknisk
Forening, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kommunernes Landsforening, Kongelig Dansk Aeroklub, KZ &
Veteranfly Klubben, Københavns Lufthavne A/S,
Københavns Universitet - Institut for geografi og
Naturforvaltning, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen af Menighedsråd, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, Midtjyske Jernbaner,
Midttrafik, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab,
Nordjyske Jernbaner, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO),
Parcelhusejernes Landsforening, Primera Air Scandinavien,
Regionstog, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet
for Sikker Trafik, SAS Region Danmark, Scandinavian Airlines
System, SEAS NVE, Serviceforbundet, Starair, Sun Air, Sydtrafik,
Sønderborg Lufthavn, Teknisk Landsforbund, Teknologisk
Institut, Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S, Trafikforbundet,
Trafikselskaberne i Danmark, Videncentret for landbrug, Aalborg
Lufthavn, Aalborg Universitet - Sektion for Geoinformatik og
Arealforvaltning, Aarhus Lufthavn, Aalborg Kommune,
Kolonihaveforbundet, Haveselskabet Voerbjerglund, H/F Åblink,
Nordjyllands historiske museum.
| 11. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Anlægsudgifterne anslås til 278
mio. kr. (2016-priser) i 2016-2019. Udgifterne til
elektrificeringen af den nye jernbane til Aalborg Lufthavn afholdes
af Banedanmarks Elektrificeringsprogram. Endvidere vil der
være en merudgift for Vejdirektoratet på 60 mio.kr.,
såfremt det besluttes at anlægge en 3.
Limfjordsforbindelse | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Anlægget øger mobiliteten
på et bæredygtigt grundlag. Forbedring af
togbetjeningen på strækningen kan øge
mobiliteten for persontrafikken til gavn for erhvervslivet. | Merudgifter i begrænset omfang for
ledningsejere, der ligger på gæsteprincip. Det vurderes
at give udgifter på ca. 100.000 kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Der vil være mindre
lastbilkørsel med jord, da anlægsarbejderne og
jordtransporterne skal afvikles fra selve jernbanen. | Mens anlægsarbejdet står
på, vil kolonihaverne blive generet af støj og
vibrationer fra blandt andet nedramning af spuns. Der findes ikke
arter, der skal beskyttes efter habitatdirektivets bilag IV eller
Natura 2000-områder på strækningen. Der vil
være nogle få arealindgreb og forstyrrelser af natur,
landskab mens anlægsarbejdet står på. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | De naturbeskyttelsesmæssige hensyn
efter naturbeskyttelsesloven samt de
kulturbeskyttelsesmæssige hensyn efter museumsloven i
forbindelse med etableringen af dette projekt varetages af
transport- og byggeministeren og ikke af kommunerne. Eventuelle beslutninger i henhold til
lovforslagets § 4, stk. 2 kan alene indgives til domstolene.
Den almindelige administrative rekurs i henhold til
miljøbeskyttelsesloven finder således ikke
anvendelse. Lovforslaget indebærer endvidere, at
der skal inddrages nogle få private arealer til etablering af
den nye jernbane. I praksis vil dette foregå ved en
ekspropriationsforretning når de endelige arealer er lagt
fast i detailprojekteringen. Ejendomsretten er iht. grundlovens
§ 73 ukrænkelig, hvorfor der kun kan eksproprieres
arealer, såfremt dette er hjemlet ved lov og mod fuld
erstatning. Dette lovforslag udgør, når det er
vedtaget og sat i kraft, det retlige grundlag herfor.
Ekspropriationens gennemførelse og fastsættelse af
erstatning følger jernbanelovens bestemmelser herom jf.
jernbanelovens kapitel 6. | Forholdet til EU-retten | VVM-undersøgelsen opfylder kravene i
VVM-direktivet, VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene
i habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet. Ingen
fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til
Rådets direktiver skønnes at blive påvirket
negativt af etableringen af den nye jernbane til Aalborg Lufthavn.
Lovforslaget lever derudover op til kravene i Konventionen om
adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser
samt adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet (Århus-konventionen). |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Med den foreslåede § 1, stk. 1, bemyndiges transport- og
bygningsministeren til at etablere en ny jernbane til Aalborg
Lufthavn med tilhørende anlæg. Jernbanen vil blive
anlagt som en ca. 3 km lang enkeltsporet jernbane fra Lindholm
Station til den nye station ved Aalborg Lufthavn. Stationen ved
Aalborg Lufthavn anlægges med perron og
klargøringsanlæg til 180 meter lange tog og forberedes
til 300 meter lange tog. Jernbanen føres igennem det
eksisterende klargøringsspor på Lindholm Station.
Jernbanen drejer fra den eksisterende jernbane i Lindholm og
går igennem en mindre del af kolonihaveområdet
Voerbjerglund, før den krydser Lindholm Å på en
jernbanebro. Jernbanen føres tværs over den tidligere
losseplads, inden den passerer Thistedvej, der føres over
jernbanen på en vejbro. Jernbanen fortsætter på
nordsiden af Lergravssøerne og videre over og ud langs
Lufthavnsvej.
Bemyndigelsen omfatter ligeledes nedrivning og
flytning af klargøringsanlægget fra Lindholm Station
til lufthavnen, samt andre anlæg, der er nødvendige
for at etablere jernbanen.
I det foreslåede stk. 2 henvises der til lovforslagets bilag
1, hvoraf jernbanens linjeføring, placering af stationen og
det nye klargøringsanlæg fremgår.
For anlægsbeskrivelsen henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 1.
Til §
2
Bestemmelsen er tidligere anvendt i § 2 i
lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over Køge
og § 2 i lov nr. 232 af 17. marts 2010 om anlæg af en
udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød.
Efter gældende ret er det kommunerne,
der er myndighed på museumslovens og naturbeskyttelseslovens
område. Det er således kommunerne, der afgør
hvorvidt, der eksempelvis kan gives en dispensation efter de
nævnte love.
Med virkning fra lovens ikrafttræden vil
den foreslåede § 2
indebære, at andre myndigheders kompetence til at
træffe afgørelser efter naturbeskyttelsesloven og
museumsloven for så vidt angår arealer, der er
nødvendige for gennemførelse af anlæggene
nævnt i § 1, ophører, indtil etableringen af
jernbanen er færdiggjort.
Transport- og bygningsministeren vil i stedet,
efter denne lov, vurdere såvel de beskyttelsesmæssige
hensyn efter naturbeskyttelsesloven, som de bevaringsmæssige
hensyn efter museumsloven i forhold til den konkrete udformning af
jernbaneanlægget.
Tilsvarende gælder også for
arealer, der er nødvendige for anlægsarbejdet,
herunder arbejdsarealer, arealer til midlertidig jorddeponi,
erstatningsnatur o.l., og hvor der verserer sager, herunder
også klagesager, efter naturbeskyttelsesloven eller
museumsloven.
Transport- og bygningsministeren vil desuden
tilsvarende have mulighed for at vurdere sager, hvor der allerede
er sket fredninger efter naturbeskyttelsesloven eller truffet
afgørelse i henhold til museumsloven for så vidt
angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelse af anlægget nævnt i § 1.
Dette gælder også tilfælde, hvor en eventuelt
allerede meddelt dispensation fra fredningsbestemmelserne, eller
efter bestemmelserne i museumsloven eller efter vilkårene
herfor medfører en væsentlig forsinkelse eller
uforholdsmæssig økonomisk fordyrelse af
anlægget.
Transport- og bygningsministeren vil
således i medfør af den foreslåede § 2 blive bemyndiget til på
naturbeskyttelsesområdet helt eller delvist, at fravige
beskyttelsen af eksisterende fredninger, ligesom transport- og
bygningsministeren overtager kompetencen i forbindelse med
verserende og fremtidige klagesager vedrørende
anlægget nævnt i § 1. I det omfang for eksempel
fortidsminder, der er beskyttet efter museumsloven, påvirkes
af anlæggene nævnt i § 1, vil transport- og
bygningsministeren i medfør af den foreslåede § 2 tilsvarende have mulighed for helt
eller delvist at fravige denne beskyttelse. Det bemærkes, at
transport- og bygningsministeren under alle omstændigheder
vil følge principperne i naturbeskyttelsesloven og
museumsloven.
På baggrund af registrerede
arkæologiske fund og fortidsminder gennemføres der
prøvegravninger, inden anlægsarbejdet
igangsættes. Herved begrænses sandsynligheden for, at
der vil fremkomme hidtil ukendte arkæologiske lag i
forbindelse med anlægsarbejdet.
Hvis der under anlægsarbejdet fremkommer
arkæologiske fund, skal anlægsmyndigheden standse
arbejdet i det omfang, det berører fortidsmindet. Fundet vil
herefter blive anmeldt til Kulturministeriet, som vil blive anmodet
om at vurdere, hvorvidt arbejdet kan fortsætte, eller om det
skal indstilles, indtil der er foretaget en nærmere
undersøgelse.
Transport- og bygningsministeren vil i
forbindelse med anvendelsen af den foreslåede bestemmelse
inddrage de relevante instanser til belysning af sagerne.
Banedanmark vil i forbindelse med den
praktiske tilrettelæggelse af anlægsarbejdet samarbejde
med relevante myndigheder.
Det ovenfor anførte gælder kun
for den eller de dele af et areal, som er nødvendige for
anlægget af den nye jernbane. For andre arealer, der ikke er
nødvendige for anlægget, og som evt. måtte
være omfattet af beskyttelseshensyn efter
naturbeskyttelsesloven eller museumsloven, foreslås ingen
ændringer. For sådanne arealer vil det uændret
være naturbeskyttelseslovens eller museumslovens
bestemmelser, der vil være gældende.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 3 samt bilag 2 og 3.
Til §
3
I landzoner må der ikke i henhold til
§ 35 i planloven uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen
foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske
ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og
ubebyggede arealer.
Planloven foreskriver også, at kommuner
er forpligtede til at sikre et opdateret plangrundlag,
såfremt der sker væsentlige ændringer i
kommunernes arealanvendelse, og at disse væsentlige
ændringer, eksempelvis opførelse af større
bygninger, først kan iværksættes, når det
opdaterede plangrundlag foreligger.
En lignende bestemmelse er også anvendt
i § 12, stk. 1, i lov nr. 575 af 04/05/2015 om anlæg og
drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg i Danmark. Bestemmelsen
fastslår, at § 35, stk.1 om landzonetilladelse samt
reglerne om kommune- og lokalplaner i planloven ikke finder
anvendelse ved udførelse af arbejder efter den
foreslåede § 1 i dette lovforslag. Det betyder, at der
ikke skal indhentes landzonetilladelse til opførelse af de
bygninger og andre anlæg, der er nævnt i lovforslaget,
herunder heller ikke til de midlertidige anlæg og
installationer eller til eventuel placering af erstatningsnatur,
deponering af jord m.m.
Fravigelsen af reglerne om kommune- og
lokalplaner er begrundet i, at den foreslåede lov vil
udgøre den retlige ramme for anlægsprojektet, og
gennemførelsen af anlægsprojektet kræver derfor
ikke en fysisk planlægning efter planloven. Det er derfor
ikke påkrævet, at vedtage nye planer eller ændre
eksisterende planlægning for at gennemføre
anlægsprojektet. Arbejderne i § 1 både i det
permanente og midlertidige projektområde, kræver heller
ikke dispensation el.lign. fra eksisterende planlægning.
Til §
4
Bestemmelsen er set anvendt i tidligere
anlægslove så som lov nr. 527 af 26. maj 2010 om
anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted
over Køge.
Gældende regler om støj
følger af miljøbeskyttelsesloven. Heraf følger
det bl.a. af § 42, stk. 1, at kommunerne i forbindelse med
offentlige bygge- og anlægsarbejder kan meddele påbud
om, at forureningen skal nedbringes, herunder påbud om
gennemførelse af bestemte foranstaltninger. Det
fremgår af § 68, at kommunerne skal foranledige et
ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet
betydning. Ifølge § 69 kan kommunerne påbyde den
ansvarlige at genoprette den hidtidige tilstand.
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger i afsnit 7.2.2. vil anlæggene af den
foreslåede nye jernbane blive tilrettelagt, så det ikke
medfører unødige støjgener. I forbindelse med
anlægget vil det imidlertid ikke kunne undgås, at der i
perioder vil ske overskridelse af de normalt anvendte grænser
for støj, som kommunen anvender i forbindelse med vurdering
af støjgener i forbindelse med anlægsarbejde. Det kan
således ikke udelukkes, at Aalborg Kommune vil finde grundlag
for på baggrund af de normalt anvendte
støjgrænser at fastsætte bindende
støjkrav i form af for eksempel krav, påbud eller
forbud i forbindelse med anlægsarbejdet. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit
7.2.2.
Forslaget i § 4,
stk. 1 indebærer, at transport- og bygningsministeren,
i det omfang, det er nødvendigt for at undgå
væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af
anlægsarbejdet, vil kunne bestemme, at krav, påbud
eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende
støj ikke finder anvendelse.
Baggrunden for forslaget er, at for eksempel
et påbud om støjreduktion vil kunne medføre en
meget betydelig fordyrelse eller forsinkelse af anlægget. Det
vil bl.a. være tilfældet, hvis overholdelsen af et
påbud måtte indebære, at anlægsarbejdet i
en kortere eller længere periode kun må udføres
i et begrænset tidsrum af døgnet. I sådanne
tilfælde foreslås det, at anlægsarbejdet - hvis
betingelserne herfor konkret er opfyldt - prioriteres højere
end eksisterende grænser for støj.
Arbejdet vil så vidt muligt blive
gennemført i dagtimerne. Det begrænser generne for
naboerne og giver samtidig både den billigste løsning
og den korteste samlede anlægsperiode. Imidlertid betyder
hensynet til opretholdelse af vej- og togtrafikken, at det
også vil være nødvendigt, at der arbejdes i
aften- og nattetimer.
Det vil ifølge den foreslåede
bestemmelse være en betingelse for at fravige bindende
støjkrav, at en efterlevelse af støjkravet vil
indebære en væsentlig fordyrelse eller forsinkelse af
anlægget. Om betingelsen vil være opfyldt, må
bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde og
karakteren af arbejdet. Det er dog klart, at ikke enhver form for
forsinkelse eller fordyrelse af anlægget vil være
omfattet. Eksempelvis vil en mindre forsinkelse på for
eksempel få dage således som altovervejende
udgangspunkt ikke være tilstrækkeligt til at begrunde,
at krav, påbud eller forbud ikke finder anvendelse.
Hvorvidt der er tale om en væsentlig
fordyrelse af anlægget vil afhænge af en konkret
vurdering, hvor det vil kunne indgå som et moment, at det
samlede anlægsprojekt under normale omstændigheder
fordyres med mindst 3 mio. kr., før en fordyrelse kan
betragtes som væsentlig i bestemmelsens forstand. Det er en
forudsætning, at den forventede fordyrelse fuldt ud kan
tilskrives krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende
støj.
Det er forudsat, at anlægsarbejdet
gennemføres i henhold til en realistisk tidsplan, inklusive
mulighed for eventuelle mindre forsinkelser. Ved vurderingen af, om
en forsinkelse er væsentlig, bør der lægges
vægt på, om en forsinkelse af et delprojekt også
i sig selv medfører en forsinkelse af det samlede
anlægsprojekt. Hvis det er muligt at tilpasse
anlægsprojektets overordnede tidsplan, så et forsinket
delprojekt ikke har indflydelse på det samlede
anlægsprojekts tidsplan, vil delprojektets forsinkelse ikke
udgøre en væsentlig forsinkelse i bestemmelsens
forstand. Hvorvidt en forsinkelse i øvrigt er
væsentlig, vil afhænge af en konkret vurdering, hvor
det vil kunne indgå som et moment, at det samlede
anlægsprojekt forsinkes med enkelte måneder. Det er en
forudsætning, at den forventede forsinkelse fuldt ud kan
tilskrives krav, påbud eller forbud efter
miljøbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende
støj. Forslaget indebærer således, at transport-
og bygningsministeren, i det omfang, det er nødvendigt for
at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af
anlægsarbejdet, vil kunne bestemme, at krav, påbud
eller forbud efter miljøbeskyttelseslovens bestemmelser
vedrørende støj ikke finder anvendelse.
I medfør af det foreslåede § 4, stk. 2, vil transport- og
bygningsministerens afgørelser efter stk. 1 ikke kunne
påklages til anden administrativ myndighed, men kan alene
indbringes for domstolene efter de almindelige regler herom. Efter
dansk praksis kan enhver, der har retlig interesse efter dansk rets
almindelige regler, således bl.a. indbringe
spørgsmålet om en anlægslovs forenelighed med
f.eks. VVM-direktivet for de danske domstole. Processen ved danske
domstole forudsættes desuden at leve op til kravene i
Århuskonventionen, hvorefter offentligheden skal have adgang
til administrative eller retslige procedurer for at anfægte
private personers og offentlige myndigheders handlinger eller
undladelser, der er i strid med nationale bestemmelser, der
vedrører miljøet.
Der skal som ovenfor nævnt være
tale om en væsentlig forsinkelse af den samlede tidsplan for
projektet eller være tale om en væsentlig fordyrelse af
det samlede projekt, før transport- og bygningsministeren
kan tilsidesætte kommunale krav, påbud eller
forbud.
Til §
5
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. december 2016.