Betænkning afgivet af Transport- og
Bygningsudvalget den 22. november 2016
1. Ændringsforslag
Transport- og bygningsministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 27. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport- og bygningsministeren sendte den 11. juli 2016 dette
udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2015-16) TRU alm.
del - bilag 334. Den 6. oktober 2016 sendte transport- og
bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige henvendelser fra Torben
Leenhart Andersen, Støvring.
Transport- og bygningsministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til transport- og bygningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SF og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget bakker fuldt ud op om en jernbane til Aalborg
Lufthavn og støtter derfor det fremsatte forslag til
anlægslov. Partierne har endvidere forståelse for, men
finder det også ærgerligt, at ministeren har
været nødt til at fremsætte
ændringsforslag, der bemyndiger ministeren til at udskyde
banens ibrugtagningstidspunkt som følge af forsinkelsen af
et helt andet baneprojekt, nemlig Signalprogrammet.
Idet forsinkelsen af Signalprogrammet ikke
skal stå i vejen for at bringe en jernbane til Aalborg
Lufthavn tættere på at blive realiseret, vil
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti stemme for både
ændringsforslaget og lovforslaget som helhed. Partierne vil
dog samtidig understrege, at de forventer, at jernbanen - som
angivet i ministeriets bemærkninger til
ændringsforslaget - åbner i år 2020, og at
ministeren tager ethvert nødvendigt skridt for at sikre
dette.
Et mindretal i
udvalget (SF og KF) vil redegøre for deres stilling til
lovforslaget ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og
KF):
1) I
stk. 1 indsættes efter
»tilhørende anlæg«: »og at
fastsætte et ibrugtagningstidspunkt herfor«.
[Bemyndigelse til at
fastsætte tidspunktet for anlæggets ibrugtagning]
Til § 3
2) I
1. pkt. ændres
»Tilladelse« til: »Reglerne om
landzonetilladelse«.
[Sproglig tydeliggørelse af
anvendelsesområde for den foreslåede § 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
En ny jernbane til Aalborg Lufthavn skal
ibrugtages efter udrulningen af et nyt signalprogram i
området. Det skyldes, at sikringsanlæg skal ombygges i
forbindelse med udrulningen af signalprogrammet. Ved at koordinere
ibrugtagningen af den ny jernbane med udrulningen af
signalprogrammet sikres det, at udgifter til sikringsanlæg
kun afholdes én gang, hvormed en væsentlig fordyrelse
af projektet forhindres. I det fremsatte forslag til lov om
etablering af en ny jernbane til Aalborg Lufthavn med
tilhørende anlæg af 5. oktober 2016 fremgår det,
at jernbanen ibrugtages i 2019, hvilket er baseret på den
på daværende tidspunkt forudsatte tidsplan for
signalprogrammet med udrulning i 2019 i det relevante område.
Banedanmark har i forlængelse af lovforslagets
fremsættelse måtte justere tidsplanen for
signalprogrammets udrulning. Den nye tidsplan indebærer, at
signalprogrammets udrulning i området udskydes til 2020.
Dette medfører, at ibrugtagningen af den ny jernbane til
Aalborg Lufthavn ligeledes må udskydes til 2020. Det
forventes således, at anlægget af jernbanen til Aalborg
Lufthavn finder sted i årene 2016-2020 med ibrugtagning af
jernbanen i 2020. Et lovbestemt ibrugtagningstidspunkt vil
være uhensigtsmæssigt for det videre arbejde med
anlæg af jernbanen. Med ændringsforslaget bemyndiges
transport- og bygningsministeren derfor til at fastsætte
ibrugtagningstidspunktet for den ny bane ved en
bekendtgørelse.
Til nr. 2
Af lovforslaget som fremsat fremgår
det, at tilladelse efter § 35, stk. 1, i lov om
planlægning ikke finder anvendelse ved udførelsen af
arbejde efter den foreslåede § 1. Denne sproglige
uklarhed kan give anledning til tvivl om det præcise
anvendelsesområde for den foreslåede § 3. Det
foreslås derfor, at bestemmelsen justeres, således at
det i overensstemmelse med hensigten fremgår, at reglerne om
landzonetilladelse i § 35, stk. 1, i lov om planlægning
ikke finder anvendelse. Den foreslåede justering
indebærer ingen materielle ændringer af bestemmelsen i
forhold til lovforslaget som fremsat, men udgør alene en
sproglig tydeliggørelse.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Claus Kvist
Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF)
Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm
(V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm
(EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Andreas Steenberg
(RV) Karsten Hønge (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 15
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport- og bygningsministeren | 2 | Henvendelse af 6/10-16 fra Torben Leenhart
Andersen, Støvring | 3 | Ændringsforslag, fra transport- og
bygningsministeren | 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Henvendelse af 23/10-16 fra Torben
Leenhart Andersen, Støvring | 7 | Ændringsforslag, fra transport- og
bygningsministeren | 8 | Udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 12/11-16 fra Torben
Leenhart Andersen, Støvring |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 15
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/10-16 fra Torben Leenhart Andersen, Støvring, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
23/10-16 fra Torben Leenhart Andersen, Støvring, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvis den oprindelige tidsplan for
ibrugtagning af jernbanen i 2019 ønskes opretholdt,
således at jernbanen ikke skal afvente udrulningen af
Signalprogrammet, hvad det så i givet fald vil betyde af
meromkostninger i forhold til efterfølgende at koble
jernbanen til Signalprogrammet, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/11-16 fra Torben Leenhart Andersen, Støvring, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå |
|