Skriftlig fremsættelse (15. marts
2017)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven, Bruxelles I-loven og forskellige andre love
(Ændring af reglerne for lægdommere,
gennemførelse af værnetingsaftale-?konventionen
m.v.)
(Lovforslag nr. L 149)
Den danske strafferetspleje hviler bl.a.
på et princip om befolkningens medvirken. Det er derfor
vigtigt, at retsplejelovens regler om lægdommere sikrer, at
de personer, der udtages til at fungere som nævning og
domsmand i straffesager er egnede til at varetage hvervet, og at
sammensætningen af lægdommere i øvrigt
udgør et alsidigt udsnit af befolkningen.
Lovforslaget indeholder på den
baggrund en række forslag til ændringer af
retsplejelovens regler om lægdommere. Der foreslås
således en forhøjelse af aldersgrænsen for
lægdommere, ændring af reglerne om udelukkelse og
fritagelse fra hvervet som lægdommer samt mulighed for, at
kommunerne selv kan fastsætte antallet af medlemmer i de
kommunale grundlisteudvalg.
Denne del af lovforslaget bygger på
den rapport, som Arbejdsgruppen om udvælgelse af
lægdommere afgav i foråret 2016 og har til formål
at gennemføre en række af de anbefalinger, som
arbejdsgruppen har præsenteret i rapporten.
Forslaget om at udvide den kreds af
personer, der er udelukket fra at være lægdommer, til
at omfatte gejstlige i alle trossamfund, uanset om disse er
anerkendt, godkendt eller ikke-godkendt, har ikke været i
høring. Baggrunden herfor er navnlig, at Arbejdsgruppen om
lægdommere ikke har drøftet dette
spørgsmål. Da der imidlertid efter
høringsperiodens udløb er opstået et politisk
ønske om en hurtig reaktion i forhold til netop denne
persongruppe, er forslaget medtaget i lovforslaget trods den
manglende høring.
Lovforslaget indebærer endvidere en
række forslag til ændringer af lov om Bruxelles
I-forordningen mv. Ændringerne sker som led i
gennemførelsen af Haagerkonventionen af 30. juni 2005 om
værnetingsaftaler.
Med vedtagelse af lovforslaget giver
Folketinget i medfør af grundlovens § 19 sit samtykke
til, at regeringen på Danmarks vegne tiltræder
værnetingsaftalekonventionen, og at regeringen i den
forbindelse afgiver erklæringer til en række af
konventionens bestemmelser.
Lovforslaget indebærer herudover en
række øvrige forslag til ændringer og
præciseringer af retsplejeloven.
Det foreslås, at der indføres
mulighed for at anvende telekommunikation i forbindelse med
fogedrettens behandling af auktionssager, således at
behandlingen af auktionssager kan ske mere effektivt og
smidigt.
Det foreslås endvidere, at
fogedretten, hvis skyldneren ikke er mødt, kan foretage
udlæg på rettens kontor i fast ejendom mv. for krav,
som i lovgivningen er tillagt udpantningsret, jf. retsplejelovens
§ 478, stk. 2, og som er sikret ved lovbestemt pant i det
udlagte.
Det foreslås desuden at
præcisere reglerne om adgangen til tolkning i retssager,
således at ordlyden af retsplejelovens § 149, stk. 1,
bringes i overensstemmelse med indholdet af artikel 6, stk. 3,
litra e, i Den Europæiske Menneskeretskonvention og
Menneskerettighedsdomstolens fortolkning heraf.
Det foreslås med lovforslaget
tillige, at der indføres mulighed for, at der kan
udnævnes en yderligere landsdommer i de tilfælde, hvor
en landsdommer ved den pågældende landsret varetager
hvervet som formand for en undersøgelseskommission.
Det foreslås også, at der gives
adgang til, at ansatte i Forbrugerombudsmandens sekretariat kan
anvende mandatarsager efter retsplejelovens § 260, stk. 7, som
prøvesager med henblik på at opnå møderet
ved landsretten og Sø- og Handelsretten.
Lovforslaget indebærer videre, at
reglerne for kære af kendelser om afslag på fri proces
afsagt af en byret ændres, således at kære kan
ske uden tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
Det foreslås også, at reglerne
om anke af sager om EU-varemærker og EF-design i henholdsvis
varemærkeloven og designloven ændres, således at
det fremgår af bestemmelserne, at både
Højesteret og landsretterne er EF-design- og
EU-varemærkedomstole i anden instans, og at afgørelsen
af, om en dom afsagt af Sø- og Handelsretten kan ankes til
Højesteret eller landsretterne, træffes efter
retsplejelovens regler om anke af domme afsagt af Sø- og
Handelsretten.
Endelig indeholder lovforslaget en
række konsekvensændringer og ændringer af
lovteknisk karakter af retsplejeloven og forskellige andre
love.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.