Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 11. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og
4, justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, og
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5 til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2017 og var til 1. behandling den 21. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 22. december 2016 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 99. Den 15. marts 2017 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af IA) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller det under A og det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
det under A nævnte lovforslag og vil stemme hverken for eller
imod det af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme for de af mindretallet stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte forslag til vedtagelse
uændret. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod det af S og DF stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT og SF) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod det under A nævnte lovforslag
og vil stemme hverken for eller imod det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de af
EL stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod det under A og det under B nævnte
lovforslag.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget indeholder en række
forbedringer, som Enhedslisten er positivt indstillet over for.
Enhedslisten bemærker dog til den del
af lovforslaget, som handler om, at kredsen af personer, som er
udelukket fra at være lægdommere, skal udvides til
også at omfatte gejstlige i alle trossamfund, uanset om disse
er anerkendte, godkendte eller ikke er godkendte, at Enhedslisten
grundlæggende ikke mener, at der skal være en
begrænsning, så f.eks. præster som
religiøse personer ikke kan være lægdommere.
På den ene side indebærer
lovforslaget en parallelitet, sådan at man skaber lige
betingelser for alle gejstlige i alle trossamfund, hvilket taler
for at støtte forslaget. Omvendt er det en parallelitet, som
betyder, at gruppen af gejstlige bliver udvidet, og det er jo
faktisk en forkert retning i forhold til at udvide antallet af
gejstlige, som ikke kan være lægdommere, når
Enhedslisten grundlæggende ikke mener, at gejstlige ikke skal
have mulighed for at være lægdommere i dag.
Enhedslistens position er derfor at undlade
at stemme om den del af lovforslaget. Derfor har Enhedslisten
stillet ændringsforslag om deling af lovforslaget, så
denne del af lovforslaget udskilles, og Enhedslisten kan få
lov til at undlade at stemme om denne del.
Enhedslisten ser grundlæggende
positivt på muligheden for at hæve aldersgrænsen
yderligere fra 75 til 80 år. Enhedslisten ønsker dog i
første omgang, at det vurderes og drøftes, hvad
konsekvensen er ved at hæve aldersgrænsen fra 70 til 75
år, herunder hvilke initiativer der bør
iværksættes for at modvirke en eventuel yderligere
skævvridning i alderssammensætningen for
lægdommere. En sådan drøftelse, som Enhedslisten
ønsker, bør efter Enhedslistens opfattelse
føres, med henblik på at diskutere muligheden for at
sætte aldersgrænsen yderligere op til den næste
domsmandsperiode.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af IA):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af retsplejeloven (Ændring af
reglerne for lægdommere)« omfattende § 1, nr. 3,
§ 12, stk. 1 og 3, og § 13.
B. »Forslag
til lov om ændring af retsplejeloven, lov om Bruxelles
I-forordningen m.v. og forskellige andre love (Ændring af
reglerne for lægdommere, gennemførelse af
værnetingsaftalekonventionen m.v.)« omfattende §
1, nr. 1, 2 og 4-14, og §§ 2-11, § 12, stk. 1 og 2,
og § 13.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 12
2) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, RV og KF):
3) Stk. 3, 1.
pkt., affattes således:
»Retsplejelovens § 70, nr. 1-4,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, finder ikke anvendelse
på personer, som er optaget på en grundliste, der er
gældende ved lovens ikrafttræden.«
[Ændring af
anvendelsesområdet for lovens overgangsbestemmelse]
Til § 13
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af IA):
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 13
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal (S
og DF), tiltrådt af et mindretal
(V, LA, ALT, RV, SF og KF):
5) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 69 ændres
»fylder 75 år« til: »fylder 80
år«.
[Aldersgrænsen for
lægdommere hæves fra 70 år til 80 år]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslaget deles i to separate lovforslag, således at den
del, der vedrører udvidelsen af personkredsen af gejstlige,
der ikke kan være lægdommere, udskilles i et
selvstændigt lovforslag, der kan stemmes om separat.
Til nr. 2 og 4
Ændringsforslagene er konsekvenser af
deling af lovforslaget.
Til nr. 3
Det foreslås, at
overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 12, stk. 3,
nyaffattes, således at det fremgår af bestemmelsen, at
det alene er retsplejelovens § 70, nr. 1-4, der ikke finder
anvendelse på personer, som er optaget på en
grundliste, der er gældende ved lovens ikrafttræden.
For disse personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Der er på tidspunktet for lovens
ikrafttræden udtaget grundlister for perioden fra den 1.
januar 2016 til den 31. december 2019.
Forslaget indebærer, at den
foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 70, nr. 5,
hvorved udelukkelsen af gejstlige i folkekirken og de anerkendte
trossamfund fra at være nævning eller domsmand udvides
til at omfatte gejstlige i alle trossamfund, uanset om disse er
anerkendt, godkendt eller ikkegodkendt, jf. lovforslagets § 1,
nr. 3, finder anvendelse fra det tidspunkt, hvor loven træder
i kraft. Det betyder, at gejstlige, der efter gældende regler
ikke er udelukket fra at være nævning eller domsmand,
og som måtte være optaget på en grundliste,
herefter ikke vil kunne fortsætte deres hverv.
Det vil være op til
landsretspræsidenterne at fortage de fornødne
berigtigelser af grundlisterne, som forslaget måtte give
anledning til, jf. retsplejelovens § 77.
Til nr. 5
Det foreslås at hæve
aldersgrænsen for lægdommere fra 70 år til 80
år. Efter de gældende regler vil en person, der er
fyldt 66 år ikke kunne optages på grundlisten i en ny
grundlisteperiode.
Hvis ændringsforslaget vedtages,
betyder det, at en person ikke vil kunne optages på
grundlisten, hvis den pågældende er fyldt 76 år
ved begyndelsen af en grundlisteperiode.
Dansk Folkeparti ønsker at afskaffe
aldersgrænsen helt, da en persons evne til at være
domsmand snarere end et hensyn til alderen, bør være
afgørende.
Dansk Folkeparti stiller imidlertid sammen
med Socialdemokratiet ændringsforslaget, der hæver
aldersgrænsen til 80 år, da dette er et klart skridt i
den rigtige retning.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser
Khader (KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette
Reissmann (S) Mogens Jensen (S) nfmd. Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen
(S) Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard
(EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ?? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag
vedrørende L 149
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 149
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren kan redegøre for
sin holdning til, at lovforslaget deles i to separate lovforslag,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|