Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 24. maj 2017
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts
2017 og var til 1. behandling den 9. maj 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring den
15. marts 2017 umiddelbart efter fremsættelsen. De
indkommende høringssvar og et notat herom er omdelt som
bilag 1 på lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
havde gerne afventet den revision af loven, som ministeren har
bebudet til efteråret. Det havde været mere
hensigtsmæssigt at behandle lovændringerne i den
sammenhæng. Desuden er Socialdemokratiet ikke tilhænger
af lovgivning på baggrund af enkeltsager. Lovgivning skal som
udgangspunkt basere sig på generelle forhold, fordi det netop
er det, der skaber lige, rimelig og balanceret lovgivning. Dertil
kommer, at der ikke er noget presserende behov for
lovændringer i forhold til Vikingeskibsmuseets
nuværende situation.
Men kulturministeren har nu fremsat 3
ændringsforslag til lovforslaget. Ændringsforslagene
betyder, at lovforslaget får en mere principiel karakter, og
at der sættes fokus på at styrke Det Særlige
Bygningssyns faglige sammensætning. Desuden betyder
ministerens ændringsforslag, at forhandlingsprocessen omkring
afgørelser om nedrivning og affredning af alle typer
bygninger fra alle tidsperioder bliver mere ensartet, og at der
skabes en ensartet og mere gennemskuelig ansøgningsprocedure
for affredning og nedrivning. Endelig betyder ministerens
ændringsforslag, at reglerne for nedrivning og affredning
ikke afgrænses til særlige tidsperioder eller kun
statslige og statsanerkendte museer.
På den baggrund kan
Socialdemokratiet, såfremt kulturministerens
ændringsforslag vedtages, støtte det samlede
lovforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA og KF):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Det
Særlige Bygningssyns sammensætning og
kompetencer)«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
2) Nr. 1
affattes således:
»1. § 22, stk. 1, affattes
således:
»Det Særlige Bygningssyn består
af indtil 13 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. Der skal
blandt medlemmerne være repræsenteret faglige
kompetencer inden for arkitektur og
kulturhistorie.««
[Udvidelse af antal medlemmer fra
12 til 13 og præcisering af faglige kompetencer]
3) Nr. 2
og 3 udgår, og i stedet
indsættes:
»2. § 23, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af Det
Særlige Bygningssyns vetoret]
Bemærkninger
Til nr. 1
Undertitlen på lovforslaget
foreslås ændret til »Det Særlige
Bygningssyns sammensætning og kompetencer«, da dette
mere præcist beskriver indholdet af lovforslaget med de
nedenfor foreslåede ændringer.
Til nr. 2
Affattelsen af lovforslagets § 1, nr.
1 ændres, idet der foreslås en udvidelse af Det
Særlige Bygningssyn fra 12 til 13 medlemmer samt en mere
præcis angivelse af, hvilke fagligheder der lægges
vægt på.
Bygningsfredningsloven giver mulighed for
at frede bygninger og selvstændige landskabsarkitektoniske
værker af væsentlig arkitektonisk eller kulturhistorisk
værdi. Til vurdering af arkitektonisk henholdsvis
kulturhistorisk værdi er det af betydning, at begge disse
fagligheder er til stede blandt Det Særlige Bygningssyns
medlemmer.
Med bestemmelsen udvides det maksimale
antal medlemmer af Det Særlige Bygningssyn fra 12 til 13 for
at styrke den kulturhistoriske fagkompetence. Samtidig bestemmes
det, at der blandt bygningssynets medlemmer skal være
repræsenteret faglige kompetencer inden for både
arkitektur og kulturhistorie. Blandt medlemmerne kan der derudover
være andre faglige kompetencer repræsenteret.
I bekendtgørelse nr. 826 af 1/7 2011
er fastsat nærmere regler for Det Særlige Bygningssyn.
Heraf fremgår det, at følgende organisationer hver
indstiller et medlem til udvalget: Arkitektskolen i Århus og
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering indstiller i fællesskab, Akademiraadet,
Akademisk Arkitektforening, Det Faglige Råd for Nyere Tids
Kulturhistorie under Kulturarvsstyrelsen, Nationalmuseet, Dansk
Byplanlaboratorium, Miljøministeriet, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Bygnings Frednings Foreningen,
sammenslutningen af ejere, administratorer og brugere af fredede
ejendomme (BYFO), Danske Landskabsarkitekter og Kommunernes
Landsforening og kulturministeren.
Kulturministeren forventes at
udmønte den udvidede hjemmel til at fastsætte regler
om, at det ekstra medlem indstilles af en organisation, som
organiserer kulturhistoriske museer, for at øge disse
fagsynspunkter i Det Særlige Bygningssyn. Ændringen
bliver gennemført som en ændring af
bekendtgørelse nr. 826 af 1. juli 2011 om Det Særlige
Bygningssyn.
Til nr. 3
Nr. 2 og 3 udgår, idet der
foreslås en mere generel bestemmelse om Det Særlige
Bygningssyns kompetence i nedrivningssager om fredede
bygninger.
Med bestemmelsen ophæves Det
Særlige Bygningssyns vetoret over for ansøgning om
nedrivning af en fredet bygning.
I den gældende lovgivning kan en
ejer, der ønsker sin fredede bygning nedrevet, søge
kulturministeren om tilladelse til nedrivning eller om
ophævelse af fredning, jf. §§ 8 og 11. I begge
tilfælde vurderes det, om bygningens fredningsværdier
er gået tabt eller ikke kan opretholdes, før der
træffes afgørelse. I sager om ophævelse af
fredning har bygningssynet en indstillingsret, jf. § 23 stk.
3. I nedrivningssager har bygningssynet en vetoret, jf. § 23,
stk. 2.
Har ejeren fået afslag på
ansøgning om nedrivning på grund af bygningssynets
veto, kan ejeren søge om ophævelse af fredning af
ejendommen, hvorefter bygningssynet ikke kan nedlægge veto,
men skal komme med udtalelse. Gives der medhold i
ansøgningen om ophævelse af fredning, kan bygningen
herefter nedrives uden kulturministerens tilladelse, da den ikke
længere er fredet.
Med ophævelsen af bygningssynes
vetoret i nedrivningssager skabes en ensartet og mere gennemskuelig
ansøgningsprocedure for affredning og nedrivning af fredede
bygninger. Ændringen forventes ikke at øge eller
mindske antallet af fredede bygninger, som nedrives, idet samme
resultat allerede kan opnås i den eksisterende lovgivning,
jf. ovenfor.
Ændringsforslaget skaber en mere
ensartet behandlingsproces mellem afgørelser om affredning
og nedrivning af fredede bygninger, idet Det Særlige
Bygningssyn med ændringsforslaget får
ansøgninger om nedrivning til udtalelse forud for en
afgørelse, ligesom det i dag sker inden afgørelse om
affredning.
Administrationen af loven er uddelegeret
til Slots- og Kulturstyrelsen. Afgørelser truffet af
styrelsen om ophævelse af fredning og nedrivning af fredede
bygninger kan påklages til kulturministeren, jf.
bekendtgørelse nr. 1442 af 12. december 2010 om
henlæggelse af opgaver og beføjelser til
Kulturarvsstyrelsen.
Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) nfmd. Kristian Thulesen Dahl (DF) Peter
Skaarup (DF) Søren Espersen (DF) Britt Bager (V) Jan E.
Jørgensen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Bertel Haarder (V) Christina Egelund
(LA) Leif Mikkelsen (LA) Naser Khader (KF) Annette Lind (S) Daniel
Toft Jakobsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jan Johansen
(S) Mogens Jensen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Søren
Søndergaard (EL) Christian Juhl (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Zenia Stampe (RV) Marianne Jelved (RV) Carolina Magdalene Maier
(ALT) Jacob Mark (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? ?8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 148
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og
høringsnotat | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
kulturministeren | 5 | Udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning | 8 | 4. udkast til betænkning |
|