Fremsat den 28. februar 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
(Ændrede regler om meddelelse om ret
til folkepension, opsat pension m.v.)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1239 af 13. oktober 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 5, og i § 3 a, stk. 1,
ændres »§ 15 f« til: »§§ 15
f og 15 g«.
2. § 13,
stk. 1, 2. og 3. pkt., ophæves.
3. I
§ 15 a, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Anmodning om at opsætte
pensionen indgives efter §§ 15 b eller 15 g.«
4. I
§ 15 b, stk. 1, indsættes
efter »opsætte pensionen«: »forud for
opsætningsperioden«.
5. I
§ 15 d, stk. 2, indsættes
efter »Udbetaling Danmark skal«: »i forbindelse
med anmodninger, der indgives efter § 15 b,«.
6.
Efter § 15 f indsættes i kapitel 2
a:
Ȥ 15 g. Personer, der
har arbejdet efter folkepensionsalderen og først
ansøger om folkepension, når de ønsker at
overgå til folkepension, kan samtidig med ansøgning om
folkepension anmode Udbetaling Danmark om at få beregnet og
udbetalt folkepension med en venteprocent for perioden fra den 1. i
måneden efter at have nået folkepensionsalderen, hvis
betingelserne i kapitel 1 for ret til folkepension var opfyldt i
perioden. § 15 c, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Det er
en betingelse for at optjene venteprocent efter stk. 1, at det kan
dokumenteres, at beskæftigelseskravet, jf. § 15 d, stk.
1 eller stk. 3, og regler fastsat i medfør af § 15 d,
stk. 5, er opfyldt. Er beskæftigelseskravet ikke opfyldt,
indgår denne periode ikke ved opgørelsen af
venteprocenten.
Stk. 3.
Venteprocenten opgøres efter § 15 e, stk. 1, 2. og 3.
pkt.
Stk. 4.
Tillægget udbetales og beregnes efter § 15 f.«
7. I
§ 27, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»De enkelte
indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssigt
henføres til.«
8. I
§ 29, stk. 1, nr. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»De enkelte
indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssigt
henføres til.«
9. I
§ 32 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»De enkelte
indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssigt
henføres til.«
10. I
§ 33, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Modtages
ansøgning om folkepension i Udbetaling Danmark senest den
10. i den tredie måned efter opnåelse af
folkepensionsalderen, udbetales folkepensionen dog med
tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter
opnåelse af folkepensionsalderen.«
11. I
§ 39, stk. 4, indsættes
efter »ændrede forhold«: », dog tidligst
fra det tidspunkt hvor borgeren vidste eller burde vide, at
pensionen skulle omregnes som følge af ændringer i de
personlige forhold, jf. § 42«.
12. I
§ 42, stk. 1, indsættes
efter »med urette«: », jf. dog stk. 2«.
13. I
§ 42 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ved omregning i løbet af kalenderåret, jf. § 39,
og ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for
det forudgående kalenderår, jf. § 39 b, finder
stk. 1 ikke anvendelse med mindre, der er tale om omregning og
efterregulering på grund af ændringer af personlige
forhold, jf. § 39, stk. 2, nr. 2.«
§ 2
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1240 af 13. oktober 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 25, stk. 1, nr. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»De enkelte indkomster i
indtægtsgrundlaget henføres til den måned og det
år, som de skattemæssigt henføres
til.«
2. I
§ 38, stk. 4, indsættes
efter »ændrede forhold«: », dog tidligst
fra det tidspunkt hvor borgeren vidste eller burde vide, at
pensionen skulle omregnes som følge af ændringer i de
personlige forhold, jf. § 42«.
3. I
§ 42, stk. 1, indsættes
efter »med urette«: », jf. dog stk. 2«.
4. I
§ 42 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ved omregning i løbet af kalenderåret, jf. § 38,
og ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for
det forudgående kalenderår, jf. § 38 a, finder
stk. 1 ikke anvendelse med mindre, der er tale om omregning og
efterregulering på grund af ændringer af personlige
forhold, jf. § 38, stk. 2, nr. 2.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 2, finder ikke anvendelse i forhold til personer, der når
folkepensionsalderen før 1. september 2017. For
sådanne personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3. Denne lovs
§ 1, nr. 6 og nr. 10, finder alene anvendelse for personer,
der når folkepensionsalderen den 1. september 2017 eller
senere.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 1.1. | Ændring af
regler om at sende meddelelse om ret til folkepension og mulighed
for at opsætte pensionen | 1.2. | Forbedring af
reglerne om opsat pension | 1.3. | Mulighed for
udbetaling af folkepension med tilbagevirkende kraft i forbindelse
med opnåelse af folkepensionsalder | 1.4. | Præcisering af
reglerne om den periodemæssige opgørelse af
indtægtsgrundlaget | 1.5. | Præcisering af
reglerne om omregning og efterregulering af pension | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | 2.1. | Om udsendelse af
meddelelse om ret til folkepension, herunder om muligheden for at
opsætte pension | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.1.1. | Om udsendelse af
meddelelse om ret til folkepension | 2.1.1.2. | Om opsat
pension | 2.1.1.3. | Om udbetaling af
folkepension | 2.1.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.1.2.1. | Udsendelse af
meddelelse | 2.1.2.2. | Opsat
pension | 2.1.2.3. | Udbetaling af
folkepension med tilbagevirkende kraft | 2.2. | Præcisering af
reglerne om periodisering af indtægtsgrundlaget ved beregning
pension efter henholdsvis lov om social pension og
førtidspensionsloven (gammel ordning) | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede præcisering | 2.3. | Præcisering af
reglerne om omregning og efterregulering af pension | 2.3.1. | Gældende
ret | 2.3.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
1.1. Ændring af regler om at sende meddelelse om
ret til folkepension og mulighed for at opsætte
pensionen
Efter lov om social pension skal
ansøgning om folkepension indgives til Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark skal efter loven sende meddelelse om ret til
folkepension i rimelig tid inden den pågældende
når folkepensionsalderen, og meddelelsen skal indeholde
oplysning om muligheden for at opsætte pensionen efter
reglerne herom i lov om social pension.
Efter den hidtil gældende praksis har
Udbetaling Danmark sendt meddelelse om ret til folkepension til
personer med fast bopæl i Danmark. Udbetaling Danmark har
ikke sendt meddelelse om ret til folkepension til personer med fast
bopæl i udlandet med henvisning til en bestemmelse herom i
bekendtgørelsen om social pension.
Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse af
15. marts 2016 på baggrund af en konkret sag, givet udtryk
for, at der ikke er klarhed over, om og i hvilken
udstrækning, der efter loven er pligt til at give orientering
til kommende folkepensionister om deres mulighed for at søge
om folkepension.
Det fremgår nærmere af
ombudsmandens udtalelse, at der efter ombudsmandens opfattelse ikke
har været hjemmel i lov om social pension til at
fastsætte en bestemmelse i bekendtgørelsen om social
pension efter hvilken Udbetaling Danmark ikke skal udsende
meddelelse om ret til folkepension til personer med fast
bopæl i udlandet. Denne bestemmelse er ophævet med
virkning fra 1. juni 2016 og vejledningen om social pension er
ændret.
Med den nugældende retstilstand vil der
fortsat være uklarhed om, hvem der skal have meddelelse om
ret til folkepension ved fast bopæl i udlandet. Der kan
f.eks. være spørgsmål om, hvorvidt der skal
foreligge en vis sandsynlighed for, at den pågældende
vil være berettiget til folkepension, og der kan være
tilfælde, hvor det er umuligt eller uforholdsmæssigt
vanskeligt at finde frem til den pågældendes
adresse.
Efter regeringens opfattelse er der behov for
en klar retstilstand. Desuden er det regeringens opfattelse, at
pligten til at sende skriftlige meddelelser om muligheden for at
søge folkepension, som blev indføjet i loven i 1978,
ikke længere er tidsvarende. Den fastsatte pligt til, at
Udbetaling Danmark skal sende meddelelse om ret til folkepension,
betyder, at der er en helt særlig service på
folkepensionsområdet, hvor myndigheden skal henlede borgerens
opmærksomhed på muligheden for at ansøge om
folkepension. Reglerne svarer dermed ikke til det klare
udgangspunkt for øvrige offentlige sociale ydelser,
hvorefter myndighederne ikke af egen drift skal gøre den
enkelte borger opmærksom på muligheden for at modtage
konkrete ydelser. Til gengæld skal myndighederne vejlede de
borgere, der henvender sig og anmoder om hjælp eller
vejledning. Desuden er det regeringens opfattelse, at de mange
muligheder, der findes i dag for at søge og få
informationer via internettet, reelt overflødiggør
reglen.
Den særlige meddelelsespligt på
folkepensionsområdet medfører administrative og
økonomiske omkostninger for Udbetaling Danmark, og ordningen
er vanskelig at forsvare i en tid, hvor der er mange andre
muligheder for at holde sig orienteret om retten til folkepension
og for at modtage vejledning.
For at undgå unødigt bureaukrati
og for at klargøre retstilstanden på området
foreslår regeringen at ophæve pligten til at sende
meddelelse om ret til folkepension i rimelig tid, inden den
pågældende når pensionsalderen. Det er alene
folkepensionsalderen, der er afgørende for, hvornår
den enkelte kan indgive ansøgning om folkepension - dvs. der
er tale om enkle regler, hvorved alle fortsat har mulighed for at
indgive en ansøgning og overgå rettidigt til
folkepension.
1.2. Forbedring af reglerne om opsat pension
Tilsvarende foreslås det, at Udbetaling
Danmark heller ikke skal udsende oplysninger om muligheden for at
opsætte folkepensionen. I stedet foreslås reglerne om
opsat pension forbedret, således at der vil kunne ydes opsat
pension med tilbagevirkende kraft til de folkepensionister, som har
opfyldt beskæftigelseskravet. Det er efter regeringens
opfattelse ikke rimeligt, at der er folkepensionister, som er
gået glip af opsat pension, alene fordi de ikke fik indgivet
en ansøgning om folkepension, da de besluttede at
fortsætte med at arbejde i stedet for at gå på
folkepension.
For at undgå at borgere mister
rettigheder som følge af særlige proceskrav i
lovgivningen, foreslår regeringen derfor, at borgerne, der
arbejder i tilstrækkeligt omfang, i stedet kan nøjes
med at indgive ansøgning om opsat pension, når de rent
faktisk ønsker at overgå til folkepension.
1.3. Mulighed for udbetaling af folkepension med
tilbagevirkende kraft i forbindelse med opnåelse af
folkepensionsalder
Udbetaling Danmark udbetaler folkepension
månedsvis bagud fra den 1. i måneden efter, at der er
ansøgt om folkepension, og lovens betingelser er
opfyldt.
Det foreslås, at folkepensionen kan udbetales med
tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter
opnåelse af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om
folkepension er modtaget i Udbetaling Danmark senest den 10. i den
tredie måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Herved vil den person, der, ved første mulige udbetaling af
folkepension, konstaterer, at der ikke automatisk udbetales
folkepension, kunne nå at indgive ansøgning herom og
få udbetalt folkepension med virkning fra den 1. i
måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen.
1.4. Præcisering af reglerne om den
periodemæssige opgørelse af
indtægtsgrundlaget
Social pension beregnes på grundlag af
den skattemæssige forskudsopgørelse og
årsopgørelse. Hvis der skal der ske en periodisering
af indtægtsgrundlaget over kalenderåret,
henføres indkomster, der indgår i indkomstregistreret,
til den måned, som de i indkomstregistret skattemæssigt
henføres til. Indkomster, der ikke indgår i
indkomstregisteret, forudsættes ligeligt fordelte over
kalenderåret.
Det er forudsat, men ikke eksplicit anført i lov om
social pension, at opgørelsen af indtægtsgrundlaget
for beregning af social pension skal baseres på
skattemåneden, dvs. den måned indkomsten
skattemæssigt henføres til. Dette er typisk den
måned, hvor indkomsten er til disposition og ikke fx den
periode, som indtægten vedrører. De administrative
gevinster m.v. ved kalenderårsmodellen ville blive
væsentligt reduceret, hvis der ikke var denne forudsatte
tætte sammenhæng mellem indkomstopgørelsen til
brug for beregning af skat og social pension. Det foreslås
derfor i loven præciseret, at de enkelte indkomster i
indtægtsgrundlaget for social pension henføres til den
måned og det år, som de skattemæssig
henføres til.
1.5. Præcisering af reglerne om omregning og
efterregulering af pension
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse
af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social
pension og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015
indført nye regler om beregning af social pension
(kalenderårsmodelen). Lovens hovedformål var at
effektivisere og forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre
mulighederne for digital selvbetjening og at muliggøre en
mere præcis og korrekt indtægtsregulering af social
pension.
Det har vist sig, at der er usikkerhed med
hensyn til, om de gældende bestemmelser i § 42 i lov om
social pension om tilbagebetaling af pension, hvis en pensionist
har tilsidesat sin oplysningspligt eller i øvrigt mod bedre
vidende uberettiget har modtaget pension, finder anvendelse i
forbindelse med omregning af pensionen i løbet af
kalenderåret, og ved den årlige endelige
efterregulering af pensionen for det forudgående
kalenderår. I forarbejderne til lov nr. 574/2014 blev der
ikke eksplicit taget stilling, om § 42 finder anvendelse i
disse tilfælde. Det foreslås præciseret i loven,
at § 42 ikke finder anvendelse med mindre, der er tale om
omregning og efterregulering på grund af ændringer af
personlige forhold.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Om
udsendelse af meddelelse om ret til folkepension, herunder om
muligheden for at opsætte pension
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Om udsendelse af meddelelse om ret til
folkepension
Efter de gældende regler skal
ansøgning om folkepension indgives til Udbetaling Danmark,
jf. § 13, 1. pkt. i lov om social pension. Udbetaling Danmark
skal efter § 13, 2. pkt. i lov om social pension sende
meddelelse om ret til folkepension i rimelig tid, inden den
pågældende når folkepensionsalderen, og
meddelelsen skal efter § 13, 3. pkt. indeholde oplysning om
muligheden for at opsætte folkepensionen efter reglerne
herom. § 13, 2. pkt. blev indføjet i loven ved en
lovændring i 1978, jf. lov nr. 252 af 8. juni 1978, og §
13, 3. pkt. blev indføjet ved en lovændring i 2004,
jf. lov nr. 319 af 5. maj 2004 (indførelse af opsat
pension).
Det fremgik af § 2 i
bekendtgørelse om social pension nr. 1200 af 12. november
2014, at "Udbetaling Danmark skal til personer, der ikke allerede
har ret til pension, udsende meddelelse om retten til folkepension
i rimelig tid, inden den pågældende når
folkepensionsalderen. Der skal ikke udsendes meddelelse om ret til
folkepension til personer med fast bopæl i udlandet. "
Bestemmelsens 2. punktum blev indsat med virkning fra 1. juli 1998
og ophævet med virkning fra 1. juni 2016.
Socialministeriets vejledning nr. 53 af 31.
august 2007 om folkepension efter lov om social pension fastslog i
pkt. 71, at Sikringsstyrelsen (nu Udbetaling Danmark), i det omfang
Sikringsstyrelsen har kendskab til kommende pensionisters adresse
uden for Danmark, skulle give meddelelse om muligheden for at
søge pension. Det fremgik endvidere, at en kommune som havde
kendskab til en persons adresse i udlandet, burde orientere
Sikringsstyrelsen herom.
Siden vejledningen trådte i kraft, er
ansvaret for behandling af sager om folkepension overgået fra
henholdsvis kommunerne og Den Sociale Sikringsstyrelse (senest
Pensionsstyrelsen) til Udbetaling Danmark, og sagsgangene er
digitaliseret. Derfor er den fremgangsmåde, der er gengivet i
vejledningen forældet og ikke en aktuel mulighed.
Vejledningen er nu ændret, jf. skrivelse
nr. 9951 af 19. september 2016, således at det fremgår,
at Udbetaling Danmark har pligt til at sende en meddelelse til alle
personer, der nærmer sig folkepensionsalderen, om deres ret
til folkepension, jf. lovens § 13. Udbetaling Danmark skal i
henhold til vejledningen alene sende meddelelse til personer, hvor
det må anses som sandsynligt, at de kan have optjent ret til
dansk folkepension, hvor Udbetaling Danmark har et cpr. nr.
på den pågældende, og har adgang til
kontaktoplysninger i CPR-registret eller har mulighed for at
benytte offentlig digital postadresse.
Det bemærkes i øvrigt, at
ansøgning om dansk folkepension for personer med bopæl
i et land omfattet af EF-forordning 883/04 om koordinering af
social sikring som hovedregel indgives til pensionsmyndigheden i
bopælslandet. Herefter sørger pensionsmyndigheden i
bopælslandet for at videresende ansøgningen til
Udbetaling Danmark, hvis ansøger oplyser at have optjent ret
til dansk folkepension. For personer med bopæl i et land, som
Danmark har indgået overenskomst med følger pligten
til at videresende de respektive overenskomster.
En optjent dansk folkepension kan som
udgangspunkt udbetales ved fast bopæl i en lang række
lande. Udgangspunktet er, at en optjent folkepension efter
pensionsloven kan tilkendes og udbetales til danske statsborgere
uanset bopælsland, hvis de har haft fast bopæl i
Danmark i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og
folkepensionsalderen. Folkepension kan endvidere udbetales til
personer, der er omfattet af EF-forordning 883/04 om koordinering
af de sociale sikringsordninger, hvis de har haft fast bopæl
eller beskæftigelse i Danmark i mindst 1 år, samt til
personer omfattet af overenskomster, som Danmark har indgået
med andre lande, hvis disse personer har haft fast bopæl i
Danmark i mindst 3 eller 5 år.
2.1.1.2. Om opsat pension
Ved lov nr. 319 af 5. maj 2004 blev der med
virkning fra 1. juli 2004 givet alle, der har ret til folkepension,
mulighed for at vælge at udskyde denne og deltage aktivt
på arbejdsmarkedet mod senere at få forhøjet den
løbende pension med et tillæg for opsat pension. I
opsætningsperioden optjenes ret til at få
forhøjet den senere folkepension med en procentdel -
venteprocenten, der forhøjes jo længere tid pensionen
opsættes.
Folkepensionen kan opsættes efter
anmodning til Udbetaling Danmark. Det er en forudsætning, at
der forinden eller samtidig er søgt om folkepension.
Anmodning om opsat pension skal ligesom ansøgningen om
folkepension indgives til Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark skal oplyse om muligheden
for at opsætte folkepensionen samtidig med, at Udbetaling
Danmark sender meddelelse om ret folkepension, jf. § 13, 3.
pkt., i lov om social pension.
En person kan alene optjene ret til
venteprocent, hvis en række betingelser er opfyldt, herunder
at den pågældende har haft indtægt ved personligt
arbejde i mindst 750 timer indenfor et kalenderår. Udbetaling
Danmark skal hvert år træffe afgørelse om,
hvorvidt beskæftigelseskravet er opfyldt.
Ved påbegyndelse og ophør af
opsætningen midt i et kalenderår, opgøres
beskæftigelseskravet forholdsmæssigt efter antallet af
hele måneder opsætningen vedrører i
kalenderåret. Hvis beskæftigelseskravet ikke er opfyldt
i en opgørelsesperiode, ses der ved opgørelsen af
venteprocenten bort fra denne periode. I stedet udbetales et
engangsbeløb svarende til den berettigede folkepension for
den pågældende periode.
Folkepensionen kan opsættes i
højst 2 perioder og for i alt 120 måneder.
Personer, der har optjent ret til dansk
folkepension, vil også kunne opsætte pensionen og
optjene ret til venteprocent, mens de bor og arbejder i
EU/EØS-området, Schweiz eller et land, som Danmark har
indgået overenskomst med om social sikring.
2.1.1.3. Om udbetaling af folkepension
Efter de gældende regler udbetaler
Udbetaling Danmark folkepension månedsvis bagud fra den 1. i
måneden efter, at der er ansøgt om folkepension, og at
lovens betingelser er opfyldt, jf. § 33, stk. 1, i lov om
social pension. Der kan som udgangspunkt ikke udbetales
folkepension, mindre borgeren forinden har ansøgt herom, og
betingelserne for udbetaling i øvrigt er opfyldt.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.1.2.1. Udsendelse af meddelelse
Den fastsatte pligt til, at Udbetaling Danmark
skal sende meddelelse om ret til folkepension, betyder, at der er
en helt særlig service på folkepensionsområdet,
hvor myndigheden skal henlede borgerens opmærksomhed på
muligheden for at ansøge om folkepension. Reglerne svarer
dermed ikke til det klare udgangspunkt for øvrige offentlige
sociale ydelser, hvorefter myndighederne ikke af egen drift skal
gøre borgerne opmærksom på muligheden for at
modtage konkrete ydelser.
Personer med bopæl i Danmark, som har
vanskeligheder ved at holde sig orienteret om mulighederne for at
ansøge om folkepension, har mulighed for at få
hjælp og vejledning af kommunen eller Udbetaling Danmark.
Efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, skal kommunalbestyrelsen behandle ansøgninger
og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de
muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale
lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom
på, om der kan søges om hjælp hos en anden
myndighed eller efter anden lovgivning.
Det er som udgangspunkt en betingelse for ret
til folkepension, at der er ansøgt herom. Det gælder
dog ikke for personer, der har ret til førtidspension eller
invaliditetsydelse. Sådanne personer overgår uden
ansøgning fra den 1. i måneden efter at have
nået folkepensionsalderen til at modtage folkepension, jf.
§ 37 i lov om social pension og § 36 i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
For at undgå unødigt bureaukrati
og for at klargøre retstilstanden på området
foreslås det at ophæve pligten til at sende meddelelse
om ret til folkepension i rimelig tid inden den
pågældende når folkepensionsalderen. Det er alene
folkepensionsalderen, der er afgørende for, hvornår
den enkelte kan indgive ansøgning om folkepension - dvs. der
er tale om enkle regler, hvorved alle fortsat har mulighed for at
indgive en ansøgning og overgå rettidigt til
folkepension. Endvidere er der mange muligheder for at søge
og få informationer via internettet, som reelt
overflødiggør reglen. Borgere kan bl.a. finde
information om ret til folkepension og opsat pension, herunder om
ansøgningsprocedurer på borger.dk eller i engelsk
version på lifeindenmark.dk. Endelig skal myndighederne
fortsat vejlede de borgere, der henvender sig og anmoder om
hjælp eller vejledning.
Forslaget indebærer, at
meddelelsespligten i lov om social pension § 13, 2. og 3. pkt.
ophæves. Udbetaling Danmark har efter forslaget ikke
længere pligt til at sende meddelelse om ret til
folkepension, herunder oplyse om muligheden for at opsætte
folkepension. Forslaget omfatter alle, det vil sige danske
statsborgere og udlændinge, uanset om de har fast bopæl
i Danmark eller i udlandet.
Med forslaget opnås endvidere en
væsentlig regelforenkling og administrativ lettelse for
Udbetaling Danmark, som undgår at anvende ressourcer til at
udsøge den relevante målgruppe og de relevante
adresser alene med det formål at sende orienteringsbreve om,
at de pågældende borgere kan have ret til at indgive
ansøgning om folkepension.
Det kan ikke afvises, at der med forslaget kan
være enkelte personer, som når folkepensionsalderen,
som ikke umiddelbart er opmærksom på at ansøge
om folkepension i rette tid, for at kunne modtage folkepension med
virkning fra den 1. i måneden efter at have nået
folkepensionsalderen, men det vil ikke være proportionalt at
videreføre en universel informationsordning for at modvirke
en sådan begrænset risiko.
Der kan i øvrigt henvises til 2.1.2.3.
om udbetaling af folkepension med tilbagevirkende kraft.
2.1.2.2. Opsat pension
Forslaget, om at der ikke længere skal
sendes meddelelse om ret til folkepension, indebærer
også, at der ikke orienteres om mulighederne for at
opsætte pensionen. I stedet foreslås reglerne om opsat
pension forbedret, således at der vil kunne ydes opsat
pension med tilbagevirkende kraft til de personer, som efter at
have opnået folkepensionsalderen har opfyldt
beskæftigelseskravet.
For at undgå, at borgere mister
rettigheder som følge af særlige proceskrav i
lovgivningen, foreslås det således, at borgerne, der
arbejder i tilstrækkeligt omfang, i stedet kan nøjes
med at anmode om opsat pension, når de rent faktisk
ønsker at overgå til folkepension.
Personer, der fortsætter med at arbejde
i et vist omfang, efter de når folkepensionsalderen, vil
være i risiko for at overse proceskravet i de gældende
regler om, at muligheden for opsat pension forudsætter, at
der er indgivet ansøgning om folkepension, selv om de
pågældende ikke ønsker at modtage
folkepension.
Det foreslås derfor, at personer, der i
et tilstrækkeligt omfang fortsætter med at arbejde
efter folkepensionsalderen, kan vente med at indgive
ansøgning om folkepension, til det tidspunkt, hvor de
ønsker at overgå til folkepension. Efter forslaget vil
der blive truffet afgørelse om opsat folkepension med
tilbagevirkende kraft for perioden fra den 1. i den måned
efter at den pågældende nåede
folkepensionsalderen og indtil overgangen til folkepension. Det vil
ligesom efter de gældende regler være en
forudsætning for retten til opsat pension med venteprocent,
at den pågældende opfylder betingelserne for ret til
folkepension fra folkepensionsalderen og indtil ansøgningen
om folkepension, og at det kan dokumenteres, at den
pågældende i denne periode har haft indtægt ved
personligt arbejde i mindst 750 timer inden for et
kalenderår.
Det vil fortsat være en mulighed at
indgive ansøgning om folkepension og herunder opsat pension,
når en person når folkepensionsalderen, dvs. forud for
perioden med beskæftigelse, eller at indgive anmodning om
overgang til opsat pension efter at personen er overgået til
folkepension.
Efter de gældende regler om opsat
pension er der mulighed for at udbetale engangsbeløb for
perioder, hvor beskæftigelseskravet ikke er opfyldt i en
opgørelsesperiode. Engangsbeløbet svarer til den
berettigede folkepension for den pågældende
periode.
For som udgangspunkt at fastholde princippet
om, at der først kan ydes folkepension, efter der er
indgivet ansøgning herom, medfører muligheden for at
yde opsat pension med tilbagevirkende kraft et behov for, at der
alene kan udbetales engangsbeløb, for en periode, hvor der
forud er ansøgt om folkepension og opsat pension.
Alternativet ville være, at kravet om ansøgning om
folkepension ville være indholdsløst, da personer, som
ikke søger rettidigt, alligevel ville kunne få
udbetalt pension som et engangsbeløb med tilbagevirkende
kraft - uanset at de aldrig havde haft til hensigt at opfylde
beskæftigelseskravet for opsat pension. Der kan dog henvises
til 2.1.2.3. om udbetaling af folkepension med tilbagevirkende
kraft. Der vil fortsat kunne udbetales engangsbeløb til
personer, som indgiver ansøgning om folkepension og opsat
pension forud for beskæftigelsesperioden, hvis det
efterfølgende viser sig, at de ikke kunne opfylde
beskæftigelseskravet.
Det foreslås, at de gældende
regler om opgørelse af venteprocenten, om beregning af
venteprocenten og om udbetaling af et månedligt tillæg
finder tilsvarende anvendelse i de tilfælde, hvor personer
ansøger om folkepension efter at have nået
folkepensionsalderen og samtidig anmoder om at få opsat
folkepensionen i perioden fra folkepensionsalderen til
ansøgning om folkepension. Efter de gældende regler om
opsat pension og optjening af venteprocent, er der i
bekendtgørelse om opsat pension, fastsat nærmere
regler om opgørelse af beskæftigelsens omfang, om
opgørelse og udbetaling af engangsbeløb, om beregning
af venteprocent og om administration. Den gældende hjemmel i
§ 15 d, stk. 5, og § 15 e, stk. 4, vil også kunne
anvendes til at fastsætte tilsvarende regler ift. personer,
som søger om opsat pension med tilbagevirkende kraft.
2.1.2.3. Udbetaling af folkepension med tilbagevirkende
kraft
Efter den gældende regel i § 33,
stk. 1, 1. pkt., i lov om social pension, udbetales folkepensionen
månedsvis bagud fra den 1. i måneden efter, at der er
ansøgt om folkepension, og lovens betingelser er
opfyldt.
Det foreslås, at § 33, stk. 1,
tilføjes et 2. pkt., hvorefter folkepensionen kan udbetales
med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter
opnåelse af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om
folkepension modtages i Udbetaling Danmark senest den 10. i den
tredie måned efter opnåelse af
folkepensionsalderen.
Herved får personer, der ikke har
fået ansøgt om folkepension tids nok til at få
udbetalt folkepensionen med virkning fra den 1. i måneden
efter opnåelse af folkepensionsalderen en længere frist
til at indgive ansøgning om folkepension med den virkning,
at folkepensionen udbetales med tilbagevirkende kraft fra den 1. i
måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen.
En person, der har nået
folkepensionsalderen fx i marts måned, vil efter de
gældende regler kunne få udbetalt folkepensionen ved
udgangen af april måned, månedsvis bagud fra 1. april,
hvis ansøgning om folkepension er indgivet inden 1. april,
og betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Med forslaget vil en person, der fx ved
udgangen af april konstaterer, at der ikke automatisk udbetales
folkepension, få mulighed for at ansøge om
folkepension senest den 10. juni, og herefter få ret til at
få udbetalt folkepension med tilbagevirkende kraft fra 1.
april, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Med den foreslåede forlængelse af
ansøgningsfristen, anses den pågældende for at
opnå pensioniststatus med tilbagevirkende kraft fra
opnåelse af folkepensionsalderen, hvis betingelserne for ret
til folkepension i øvrigt er opfyldt. Det kan fx have
betydning for, fra hvilket tidspunkt retten til de enkelte dele af
folkepensionen indtræder.
Forslaget om at tilkende folkepension med
tilbagevirkende kraft får endvidere betydning for,
hvornår retten til den gunstigere boligydelse til
folkepensionister indtræder. Det fremgår af Vejledning
nr. 103 fra 2002 om individuel boligstøtte, pkt. 239, at
retten til boligydelse tidligst indtræder fra det tidspunkt,
hvor boligstøttemodtageren er berettiget til at få
udbetalt pension. Udbetales pension med tilbagevirkende kraft,
udbetales boligydelse med virkning fra samme tidspunkt. Hvis
ansøgeren hidtil har været berettiget til boligsikring
og bliver berettiget til boligydelse, skal omberegning til
boligydelse ske fra dette tidspunkt. De fremgår endvidere af
pkt. 239, at ansøgning om boligstøtte skal være
indgivet på det tidspunkt, hvorfra ansøgeren er
berettiget til pension, men det kan dog accepteres, at der
udbetales boligstøtte med tilbagevirkende kraft fra
pensionstilkendelsen i de tilfælde, hvor pension ydes med
tilbagevirkende kraft, uanset om der er ansøgt om
boligstøtte fra dette tidspunkt.
2.2. Præcisering af reglerne om periodisering af
indtægtsgrundlaget ved beregning pension efter henholdsvis
lov om social pension og førtidspensionsloven (gammel
ordning).
2.2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse
af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social
pension og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015
indført nye regler om beregning af social pension
(kalenderårsmodellen). Lovforslagets hovedformål var at
effektivisere og forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre
mulighederne for digital selvbetjening og at muliggøre en
mere præcis og korrekt indtægtsregulering af social
pension.
Pensionen i kalenderåret
fastsættes herefter foreløbigt på grundlag af
den skattemæssige forskudsopgørelse for
kalenderåret, og efterreguleres efter årets udgang
på grundlag af den skattemæssige
årsopgørelse. Opgørelsesperioden, dvs. den
periode som pensionen beregnes for på grundlag af
pensionistens indkomst i perioden, kan være kortere end
kalenderåret, fx vis pensionisten først er
overgået til pension i løbet af kalenderåret.
Kalenderåret kan også omfatte flere
opgørelsesperioder, fx hvis pensionen omregnes i
løbet af året pga. ændrede samlivsforhold. I
disse tilfælde skal der ske en periodisering af
indtægtsgrundlaget. Indkomster, der indgår i
indkomstregistreret, henføres efter gældende regler
til den måned, som de i indkomstregistret skattemæssigt
henføres til. Indkomster, der ikke indgår i
indkomstregisteret, forudsættes ligeligt fordelt over
kalenderåret.
2.2.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede præcisering
I indkomstregisteret registreres, hvilken
periode en indkomst vedrører (lønperioden),
dispositionsdatoen, og hvilken måned og år indkomsten
skattemæssig henføres til (skattemåneden).
Skattemåneden er bestemt af dispositionsdatoen (der
gælder dog særlige regler ved forudløn).
Det er forudsat, men ikke eksplicit
anført i lov om social pension og
førtidspensionsloven, at opgørelsen af
indtægtsgrundlaget for beregning af pension skal baseres
på skattemåneden, dvs. den måned indkomsten
skattemæssigt henføres til. Det skal ses i
sammenhæng med, at pensionen, som nævnt ovenfor,
beregnes på grundlag af den skattemæssige
forskudsopgørelse og årsopgørelse. Det
fremgår også af bemærkningerne til lovforslaget
om anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af
social pension og boligstøtte m.v. (L 166/2014), at
lovforslaget tilpasser reglerne for indtægtsregulering af
social pension og boligstøtte således, at man kan
anvende indkomstoplysninger fra SKAT's registre direkte i
forbindelse med indtægtsreguleringen af disse ydelser uden at
ændre de grundlæggende betingelser for retten til og
principperne for indtægtsregulering af social pension, jf.
Folketingstidende 2013-14, A, L 166 som fremsat, side 8. Udover de
administrative fordele herved betyder det også, at
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for beregning af
social pension bliver mere forståeligt og gennemskueligt for
pensionisten, da opgørelsen umiddelbart kan sammenholdes med
pågældendes indkomstopgørelse i forbindelse
skatteberegningen.
Det forslås derfor, at det i lov om
social pension og i førtidspensionsloven præciseres,
at de enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget henføres
til den måned og det år, som de skattemæssig
henføres til.
2.3. Præcisering af reglerne om omregning og
efterregulering af pension
2.3.1. Gældende ret
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse
af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social
pension og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015
indført nye regler om beregning af social pension.
Lovforslagets hovedformål var at effektivisere og forenkle
ydelsesadministrationen, at forbedre mulighederne for digital
selvbetjening og at muliggøre en mere præcis og
korrekt indtægtsregulering af social pension.
Efter de nye regler
(kalenderårsmodellen) er den tidsmæssige enhed -
opgørelsesperioden - kalenderåret. Pensionen i
kalenderåret fastsættes foreløbigt på
grundlag af forskudsopgørelsen, og efterreguleres efter
årets udgang på grundlag af den skattemæssige
årsopgørelse. Opgørelsesperioden kan være
kortere end kalenderåret, fx hvis pensionisten først
er overgået til pension i løbet af kalenderåret.
Kalenderåret kan også omfatte flere
opgørelsesperioder, fx hvis pensionen omregnes i
løbet af året pga. ændrede samlivsforhold. I
sidstnævnte tilfælde vil kalenderåret blive
opdelt i to opgørelsesperioder: perioden før og
perioden efter de ændrede samlivsforhold. Pensionen udbetales
månedligt. Det månedlige beløb fremkommer som
pensionen for den aktuelle opgørelsesperiode (dvs. perioden
fra ændringstidspunktet til kalenderårets udgang)
fratrukket den pension, der allerede er udbetalt i
opgørelsesperioden, divideret med det resterende antal
måneder i opgørelsesperioden.
2.3.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det har vist sig, at der er usikkerhed om,
hvorvidt de gældende bestemmelser i § 42 i lov om social
pension og i førtidspensionsloven om tilbagebetaling af
pension, hvis en pensionist har tilsidesat sin oplysningspligt
eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget
pension, finder anvendelse i forbindelse med omregning af den
foreløbige pension i løbet af kalenderåret, og
ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det
forudgående kalenderår. Ankestyrelsen har således
i en konkret afgørelse lagt til grund, at § 42 finder
anvendelse i forbindelse med samlivsændringer.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget til lov nr.
574 af 10. juni 2014 om kalenderårsmodellen blev det
forudsat, at § 42 ikke finder anvendelse. Der blev dog ikke
eksplicit taget stilling hertil i lovforslaget. Det skal ses i
sammenhæng med, at pensionen i løbet af
kalenderåret er foreløbig, og det ikke kan
afgøres om pensionen i en given opgørelsesperiode i
kalenderåret er for høj eller lav før efter
kalenderårets udgang. Det skal også ses i
sammenhæng med, at der ved omregning af pensionen i
kalenderåret alene sker en omregning af pensionen for den
aktuelle opgørelsesperiode, dvs. fra
ændringstidspunktet til udgangen af kalenderåret.
Pensionen i den del af opgørelsesperioden, der resterer
på det tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om omregning, beregnes som pensionen i hele
opgørelsesperioden (dvs. fra ændringstidspunktet til
kalenderårets udgang) fratrukket den pension, som allerede er
udbetalt i opgørelsesperioden (dvs. fra
ændringstidspunktet til det tidspunkt, hvor Udbetaling
Danmark træffer afgørelse om at omregne pensionen).
Der tages ikke herved stilling til, om pensionen i den del af
opgørelsesperioden, der går fra
ændringstidspunktet til det tidspunkt, hvor Udbetaling
Danmark træffer afgørelse om at omregne pensionen, har
været for høj eller lav. Der beregnes heller ikke
nogen samlet pension for denne delperiode af
opgørelsesperioden.
Hvis § 42 altid skulle finde anvendelse,
ville det indebære, at der ved de løbende omregninger
i kalenderåret samt ved efterreguleringen skulle tages
stilling til, om pågældende havde været i god
eller ond tro i en større eller mindre del af
opgørelsesperioden. Dette ville stride mod
lovændringens hovedformål om at effektivisere og
forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre mulighederne for
digital selvbetjening og at muliggøre en mere præcis
og korrekt indtægtsregulering af social pension, jf.
Folketingstidende 2013-14, A, L 166 som fremsat, side 8. Det ville
også stride lovens formål om at sikre pensionisterne en
pension, der så korrekt som muligt afspejler deres faktiske
indtægts- og personlige forhold, jf. Folketingstidende
2013-14, A, L 166 som fremsat, side 13.
Ved målsætningen om at sikre
pensionisterne en pension, der så korrekt som muligt
afspejler deres faktiske indtægts- og personlige forhold, har
det været forudsat, at Udbetaling Danmarks afgørelse
om omregning af pensionen træffes hurtigt efter at have
modtaget oplysninger om ændrede indtægts- og personlige
forhold. Det kan konstateres, at dette ikke altid er
tilfældet, når det drejer sig om ændrede
samlivsforhold. Det kan opleves som urimeligt, at borgere, som har
opfyldet deres oplysningspligt, og som derfor måske i god tro
har modtaget en forkert pension i det meste af kalenderåret,
efter omregning af pensionen med tilbagevirkende kraft fra
tidspunktet for ændringen af samlivsforholdet risikerer dels
at få en meget lille pension i resten af kalenderåret,
dels at blive stillet over overfor et stort efterbetalingskrav ved
efterreguleringen. Det forekommer på den baggrund rimeligt,
at det ved afgørelser om ændrede samlivsforhold ved
omregningen tages hensyn til, om pensionen har været modtaget
i god eller ond tro.
Det foreslås på den baggrund, at
det præciseres, at § 42 ikke finder anvendelse ved
omregning i løbet af kalenderåret og ved den
årlige endelige efterregulering af pensionen for det
foregående kalenderår med mindre, der er tale om
omregning og efterregulering på grund af ændringer af
personlige forhold (samlivsforhold m.v., jf. § 39, stk. 2, nr.
2, i lov om social pension og § 38, stk. 2, nr. 2, i
førtidspensionsloven).
Ideen med kalenderårsmodellen - som
yderligere præciseret ved det foreliggende lovforslag - er,
at pensionssystemet skal opbygges på samme vis som
skattesystemet således, at det er borgeren, der er ansvarlig
for, at myndigheden er i besiddelse af de korrekte oplysninger om
indkomst og formue. Udbetaling Danmark kan således ikke
ændre borgerens forskudsopgørelse, selv om denne
må anses for urealistisk, men Udbetaling Danmark kan opfordre
borgeren dertil for at undgå store
efterreguleringsbeløb.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Ophævelse af pligten til at sende
meddelelser om ret til folkepension forventes ikke at have
ydelsesmæssige konsekvenser, idet det forudsættes -
givet det nuværende informationssamfund - at borgerne selv
kan holde sig orienteret om, hvorvidt der er sandsynlighed for, at
de er berettiget til folkepension og på den baggrund
ønsker at ansøge Udbetaling Danmark om folkepension,
fx via borger.dk. I de tilfælde, hvor enkelte personer
glemmer at ansøge om folkepension, når de når
folkepensionsalderen, vil der med forslaget desuden være
mulighed for at søge om pension med op til 3 måneders
tilbagevirkende kraft, hvis ansøgningen indgives senest den
10. i den tredie måned efter opnåelse af
folkepensionsalderen.
Endvidere indebærer forslaget, at
borgere, der fortsætter med at arbejde efter
folkepensionsalderen, har mulighed for at søge om opsat
pension med ret til venteprocent med tilbagevirkende kraft, hvis
det kan dokumenteres, at beskæftigelseskravet har været
opfyldt i perioden. Denne ændring medfører, at
personer, som før havde glemt at ansøge om opsat
pension, nu får muligheden herfor, om end forslaget i sig
selv ikke ændrer på kravene for at optjene ret til en
venteprocentstillæg, herunder beskæftigelseskravet
på 750 timers lønnet arbejde i løbet af
kalenderåret. Det skønnes at vedrøre ca. 200
personer, hvilket vil medføre en merudgift i
størrelsesordenen af 1,0 mio. kr. efter skat og
tilbageløb. Budgetteringsmæssigt har forslaget om ret
til et venteprocentstillæg med tilbagevirkende kraft
imidlertid ingen betydning, idet persongruppen allerede er
indeholdt i fremskrivningen af udgiftsskønnet til
folkepension, da der i fremskrivningen ikke indgår en
antagelse omkring en andel, der bevidst eller ubevidst ikke
ansøger om opsat pension.
Forslaget skønnes som et resultat af
besparelser til forsendelsesomkostninger, tidsbesparelse forbundet
med udsendelsen af orienteringsbreve samt sagsbehandling af
pensionssager, at medføre administrative mindreudgifter for
Udbetaling Danmark på 0,4 mio. kr. i 2017, 1,1 mio. kr. i
2018, 1,3 mio. kr. i 2019 og 1,5 mio. kr. i 2020. Heraf
vedrører 0,1 mio. kr. i 2017 og knap 0,2 mio. kr.
årligt fra 2018 og frem administrative besparelser til
opgavevaretagelse i forhold til pension for pensionister bosiddende
i Danmark. Det er kommunerne, der dækker
administrationsbidraget til Udbetaling Danmark for de opgaver, der
vedrører pensionister bosiddende i Danmark, mens det er
staten, der betaler administrationsbidraget til Udbetaling Danmark
for administration, der vedrører pensionister bosiddende i
udlandet. Forslagets administrative konsekvenser for så vidt
angår pensionister bosiddende i udlandet er imidlertid
merudgifter, der påløber som følge af
Folketingets Ombudsmands udtalelse af 15. marts 2016 i forhold til
det forudsatte på finansloven for 2017, såfremt
forslaget ikke vedtages.
Endelig forventes ophævelsen af pligten
til at sende orienteringsbrev, at medføre administrative
merudgifter på 0,1 mio. kr. i 2017 og 0,2 mio. kr.
årligt fra 2018 og frem, som følge af flere
borgerhenvendelser og øget sagsbehandling i Udbetaling
Danmark fra borgere bosiddende i Danmark. Baggrunden for stigningen
i henvendelser vil primært være spørgsmål
til processen i forbindelse med overgang til folkepension samt
efterspørgsel efter information og hjælp til
pensionsansøgninger. Da der er tale om administrative
konsekvenser til servicering af borgere bosiddende i Danmark
reguleres merudgifterne i kommunernes administrationsbidrag til
Udbetaling Danmark.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige
administrative konsekvenser for borgerne. Efter forslaget får
borgerne dog ikke længere meddelelse om ret til folkepension,
herunder meddelelse om muligheden for opsat pension. Borgerne skal
selv holde sig orienteret om muligheden for at ansøge om
folkepension. Muligheden for opsat pension forbedres dog for
borgerne, da det vil være tilstrækkeligt at indgive
ansøgning herom, når borgere der fortsætter med
at arbejde i tilstrækkeligt omfang, rent faktisk
ønsker at overgå til folkepension.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 25. november til den 12. december 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Ankestyrelsen, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Revisorer, Danske Seniorer,
Datastyrelsen, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, KL, Rigsrevisionen, Rådet for
Socialt Udsatte, Udbetaling Danmark, Ældre Sagen og
Landsforeningen for førtidspensionister.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslagets administrative konsekvenser
forventes at medføre følgende mindreudgifter for hhv.
stat, kommuner og regioner: Stat: 2017: 0,3 mio. kr. 2018: 0,9 mio. kr. 2019: 1,1 mio. kr. 2020: 1,3 mio. kr. Kommuner: 2017: 0,1 mio. kr. 2018: 0,2 mio. kr. 2019: 0,2 mio. kr. 2020: 0,2 mio. kr. Regioner: Ingen | Lovforslagets administrative konsekvenser
forventes at medføre følgende merudgifter for hhv.
stat, kommuner og regioner: Stat: Ingen Kommuner: 2017: 0,1 mio. kr. 2018: 0,2 mio. kr. 2019: 0,2 mio. kr. 2020: 0,2 mio. kr. Regioner: Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Borgerne mister ikke ret til opsat
pension, alene fordi de ikke tidligere har indgivet
ansøgning om folkepension | Borgerne skal selv holde sig orienteret
om, hvornår der kan indgives ansøgning om
folkepension | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 3, stk. 5, i lov om
social pension, omfatter retten til at modtage pension i udlandet
efter lovens § 3, stk. 2-4, bl.a. tillæg efter § 15
f beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb
beregnet på grundlag af folkepensionens
grundbeløb.
Efter de gældende regler i § 3 a, stk. 1, i lov om
social pension, kan udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven (flygtninge), som tager bopæl i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland efter at have fået
tillagt folkepension, bevare retten til folkepensionens
grundbeløb og tillæg efter § 15 f beregnet
på grundlag af folkepensionens grundbeløb fastsat
på grundlag af bopælstiden her i riget.
Det betyder, at det månedlige tillæg til
folkepension, der kan udbetales som følge af, at
folkepensionen har været opsat, også kan udbetales
sammen med folkepensionen, når pensionisten efter § 3,
stk. 2-4 i lov om social pension, har ret til at modtage
folkepensionen ved fast bopæl i udlandet. Flygtninge, der
tager bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland kan
alene bevare retten til at modtage tillæg beregnet efter
venteprocenten ved opsat pension efter § 15 f, beregnet
på grundlag af folkepensionens grundbeløb, fastsat
på grundlag af bopælstiden her i riget, og ikke den
bopælstid fra oprindelseslandet m.v., der eventuelt
måtte være sidestillet med bopælstid her i riget
ved opgørelse af ret til grundbeløb.
Det foreslås, at § 3, stk.
5, og § 3 a, stk. 1,
ændres således, at personer, der får tillæg
beregnet efter venteprocenten ved opsat pension efter den
foreslåede § 15 g, kan modtage tillægget i
udlandet efter de samme betingelser, som gælder for
tillægget beregnet efter § 15 f.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i lov om social pension, skal
ansøgning om folkepension indgives til Udbetaling Danmark,
jf. § 13, 1. pkt. Efter § 13, 2. og 3. pkt. skal
Udbetaling Danmark sende meddelelse om ret til folkepension i
rimelig tid, inden den pågældende når
folkepensionsalderen. Pligten blev indsat i loven i 1978 ved lov
nr. 252 af 8. juni 1978. Meddelelsen skal indeholde oplysning om
muligheden for at opsætte pensionen efter kapitel 2 i lov om
social pension. Meddelelsen skal som udgangspunkt sendes til alle,
der har ret til folkepension, uanset om der er tale om danske
statsborgere eller udlændinge og uanset bopælsland.
Meddelelsen udsendes med det formål at henlede den
pågældendes opmærksomhed på muligheden for
at ansøge om folkepension, herunder ansøge om
folkepension med henblik på en samtidig eller senere
anmodning om at opsætte folkepensionen.
Det foreslås, at § 13 i
loven ændres således, at pligten i § 13, 2. og 3.
pkt. til at udsende meddelelse om ret til folkepension, herunder
muligheden for at opsætte folkepensionen ophæves.
Herefter skal den pågældende selv holde sig orienteret
om muligheden for at ansøge om folkepension. Det
gælder uanset, om den pågældende har fast
bopæl her i landet eller i udlandet.
Det foreslås endvidere, at modtages ansøgning om
folkepension i Udbetaling Danmark senest den 10. i den tredie
måned efter opnåelse af folkepensionsalderen, udbetales
folkepensionen dog med tilbagevirkende kraft fra den 1. i
måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 10.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger under pkt. 2.1.2.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i kapitel 2 a i lov om social
pension, er der kun én mulighed for at få opsat
pension, nemlig muligheden for sammen med anmodningen om
folkepension eller senere at indgive ansøgning om opsat
pension for fremtiden.
Med henvisning til forslaget i nr. 6 med forslag til en §
15 g, hvorefter der foreslås en alternativ mulighed for at
opnå folkepension med venteprocent, er der behov for i
lovteksten at tydeliggøre, at der findes to muligheder for
at anmode om opsat pension.
Det foreslås derfor, at der i § 15 a indsættes
en bestemmelse om, at ansøgning om opsat pension kan
indgives både efter § 15 b og efter § 15 g. Det vil
således fortsat være en mulighed at indgive
ansøgning om folkepension og herunder opsat pension efter
§ 15 b, når en person når folkepensionsalderen,
dvs. forud for perioden med beskæftigelse, eller at indgive
anmodning om overgang til opsat pension efter at personen er
gået på folkepension.
Til nr. 4
§ 15 b, stk. 1, om indgivelse af anmodning om opsat pension
til Udbetaling Danmark er i den gældende udformning affattet
alene med henblik på anmodninger om opsat pension forud for
perioden med beskæftigelse. Med forslaget til § 15 g i
nr. 6 om en alternativ mulighed for at opnå opsat pension ved
anmodning herom efter beskæftigelsen er tilbagelagt, er der
behov for, at det af § 15 b udtrykkeligt fremgår, at
denne bestemmelse angår anmodning om opsat pension forud for
perioden med beskæftigelse.
Det foreslås derfor, at § 15 b, stk. 1, ændres
således at det fremgår direkte af bestemmelsen, at den
angår anmodning om at opsætte pensionen forud for
opsætningsperioden.
Til nr. 5
Efter § 15 d, stk. 1, er det en betingelse for, at en
person kan optjene ret til venteprocent, at den
pågældende har haft indtægt ved personligt
arbejde i mindst 750 timer inden for et kalenderår. Efter
§ 15 d, stk. 2, skal Udbetaling Danmark hvert år skal
træffe afgørelse om, hvorvidt
beskæftigelseskravet er opfyldt for det
pågældende år. Dette krav om, at der hvert
år skal træffes afgørelse om, hvorvidt
beskæftigelseskravet er opfyldt, finder anvendelse i de
tilfælde, hvor der efter de gældende regler er indgivet
anmodning om opsat.
Med forslaget til § 15 g i lovforslagets § 1, nr. 6 om
en alternativ mulighed for at opnå opsat pension ved
anmodning herom, når beskæftigelsen er tilbagelagt, er
der behov for, at det af § 15 d, stk. 2 udtrykkeligt
fremgår, at denne bestemmelse kun finder anvendelse i
forbindelse med anmodninger om opsat pension forud for perioden med
beskæftigelse.
Det foreslås derfor, at § 15 d, stk. 2, ændres
således at det fremgår, at bestemmelsen kun finder
anvendelse i forbindelse med anmodninger, der indgives efter §
15 b.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i § 15 b skal
anmodning om at opsætte pensionen indgives til Udbetaling
Danmark samtidig med eller senere end ansøgning om
folkepension. Det er således en betingelse for at
opsætte folkepensionen, og optjene og få beregnet en
venteprocent, at der forinden er indsendt ansøgning om
folkepension og, at der er anmodet om opsætning af
pensionen.
Efter de gældende regler, er det endvidere en betingelse
for at den pågældende kan optjene venteprocent, at den
pågældende har haft indtægt ved personligt
arbejde i mindst 750 timer inden for et kalenderår.
Ved påbegyndelse og ophør af opsætningen midt
i et år opgøres beskæftigelseskravet
forholdsmæssigt efter antallet af måneder, som
opsætningen vedrører i det pågældende
år. Det fremgår af § 15 d, stk. 3.
Det fremgår endvidere af § 15 d, stk. 4, at der,
såfremt beskæftigelseskravet ikke er opfyldt i en
periode, ved opgørelsen af venteprocenten ses bort fra denne
periode. Der udbetales i stedet et engangsbeløb svarende til
den berettigede folkepension for den pågældende
periode.
Det foreslås, jf. forslag til en ny § 15 g, stk. 1, at personer, der har
arbejdet efter folkepensionsalderen og først ansøger
om folkepension, når de ønsker at overgå til
folkepension, samtidig med ansøgning om folkepension kan
anmode Udbetaling Danmark om at få beregnet og udbetalt
folkepension med en venteprocent for perioden fra den 1. i
måneden efter at have nået folkepensionsalderen, hvis
betingelserne i kapitel 1 for ret til folkepension var opfyldt i
perioden. Efter forslaget vil der blive truffet afgørelse om
opsat folkepension med tilbagevirkende kraft for perioden fra den
1. i den måned efter at den pågældende
nåede folkepensionsalderen og indtil overgangen til
folkepension.
Med forslaget kan der ved ansøgning om folkepension
således opgøres og beregnes en venteprocent for
én forudgående periode, hvis den
pågældende opfylder de generelle betingelser for ret
til folkepension og opfylder det gældende
beskæftigelseskrav for opsat pension.
Det foreslås i § 15 g, stk.
2, at det er en betingelse for at optjene venteprocent efter
§ 15 g, stk. 1, at det kan dokumenteres at
beskæftigelseskravet i § 15 d, stk. 1 eller stk. 3, og
regler, der er fastsat i medfør af § 15 d, stk. 5, er
opfyldt. Det foreslås ligeledes, at en periode ikke kan
tælle med ved opgørelse af venteprocenten, hvis
beskæftigelseskravet ikke er opfyldt i perioden. Det vil
altså lige som efter de gældende regler være en
forudsætning for retten til opsat pension med venteprocent,
at den pågældende opfylder betingelserne for ret til
folkepension fra folkepensionsalderen og indtil ansøgningen
om folkepension, og at det kan dokumenteres, at den
pågældende i denne periode har haft indtægt ved
personligt arbejde i mindst 750 timer inden for et
kalenderår.
Forslaget til § 15 g, stk. 2, indebærer at det er en
betingelse for opgørelse af en venteprocent, at det kan
dokumenteres, at beskæftigelseskravet er opfyldt. Kravene til
dokumentation er de samme som gælder efter lovens § 15
d, dog således at der ikke skal træffes
afgørelse vedrørende hvert enkelt år, jf.
§ 15 d, stk. 2, men således at beskæftigelsen
opgøres for hvert kalenderår, jf. § 15 d, stk.
1.
Bestemmelsen i § 15 d, stk. 4, om udbetaling af
engangsbeløb svarende til folkepensionen for perioder, hvori
beskæftigelseskravet ikke er opfyldt, vil ikke finde
anvendelse i forbindelse med anmodning om opsat pension, der
indgives efter beskæftigelsen er tilbagelagt. Det skyldes, at
muligheden for at få engangsbeløb svarende til den
folkepension, man ellers ville have været berettiget til,
forudsætter, at der er indgivet ansøgning om
folkepension.
Det foreslås i § 15 g, stk.
3, at venteprocenten opgøres på samme
måde som efter de gældende regler om opsat pension, det
vil sige som forholdet mellem antallet af hele måneder,
pensionen har været opsat, og middellevetiden i hele
måneder for personer på pensionistens alder på
ophørstidspunktet, og at venteprocenten afrundes til
nærmeste hele procent. Der gælder således de
samme regler om opgørelse af venteprocenten, jf. § 15
e, stk. 1, 2. og 3. pkt., uanset om den pågældende har
anmodet om opsat folkepension forud for
beskæftigelsesperioden eller efterfølgende.
Endelig foreslås det i § 15 g,
stk. 4, at tillægget udbetales og beregnes på
samme måde som efter de gældende regler om opsat
pension, jf. § 15f. Udbetaling Danmark udbetaler fra
opsætningens ophør et månedligt tillæg
sammen med folkepensionen. Tillægget beregnes som
venteprocenten, jf. § 15 e, ganget med den beregnede
folkepension, for den pågældende måned.
Tillægget afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Der gælder således de samme regler om udbetaling og
beregning af tillægget, jf. § 15 f, uanset om den
pågældende har anmodet om opsat folkepension forud for
beskæftigelsesperioden eller efterfølgende.
Det betyder, at ved anmodninger om opsat pension efter
beskæftigelsen er tilbagelagt, sker i henhold til de
gældende regler om opgørelse af venteprocenten,
jf.§ 15 e, stk. 1, 2. og 3. pkt., og om udbetaling af et
månedligt tillæg, jf. § 15 f. Dette
indebærer, at venteprocent og udbetaling af tillæg
svarer til de regler, der gælder for anmodninger om opsat
pension, der indgives forud for opsætningsperioden.
Endelig foreslås det i § 15 g,
stk. 4, at tillægget udbetales og beregnes på
samme måde, som tillægget ved opsat pension efter de
gældende regler.
Til nr. 7
Det foreslås præciseret, at de enkelte indkomster i
indtægtsgrundlaget for social pension skal henføres
til den måned og det år, som de skattemæssig
henføres til (skattemåneden). Udbetaling Danmark skal
lægge skattemyndighedernes afgørelse herom til grund,
således som denne kommer til udtryk i registreringen i
indkomstregistret.
Hvis en arbejdsgiver fx indberetter en lønperiode for
januar med dispositionsdato den 31. januar, så
henføres indtægten skattemæssigt til januar. Men
hvis arbejdsgiveren fx er for sent på den med
lønberegningen, så dispositionsdatoen først
bliver den 1. februar, så bliver indtægten
skattemæssigt henført til februar, dvs. til den
måned, hvor indtægten udbetales. Dette skal Udbetaling
Danmark således lægge til grund ved opgørelsen
af indtægtsgrundlaget for social pension. Hvis pensionisten
er overgået til social pension 1. februar vil denne indkomst
indgå i indtægtsgrundlaget.
Det må bero på skattemyndighedernes vurdering, om en
indtægt er korrekt registreret i indkomstregistret.
Udbetaling Danmark må derfor henvise en pensionist, der
mener, at en registrering i indkomstregistret er forkert, til at
kontakte skattemyndighederne.
Til nr. 8
Det foreslås præciseret, at de enkelte indkomster i
indtægtsgrundlaget for social pension skal henføres
til den måned og det år, som de skattemæssig
henføres til (skattemåneden). Udbetaling Danmark skal
lægge skattemyndighedernes afgørelse herom til grund,
således som denne kommer til udtryk i registreringen i
indkomstregistret. Der henvises i øvrigt til de alminelige
bemærkninger og bemærkningerne til § 1, nr. 7.
Til nr. 9
Det foreslås præciseret, at de enkelte indkomster i
indtægtsgrundlaget for social pension skal henføres
til den måned og det år, som de skattemæssig
henføres til (skattemåneden). Udbetaling Danmark skal
lægge skattemyndighedernes afgørelse herom til grund,
således som denne kommer til udtryk i registreringen i
indkomstregistret. Der henvises i øvrigt til de alminelige
bemærkninger og bemærkningerne til § 1, nr. 7.
Til nr. 10
Efter den gældende regel i
§ 33, stk. 1, 1. pkt. i lov om social pension, udbetales
folkepensionen månedsvis bagud fra den 1. i måneden
efter, at der er ansøgt om folkepension, og lovens
betingelser er opfyldt.
Det foreslås, at § 33,
stk. 1, tilføjes et 2. pkt.,
hvorefter folkepensionen kan udbetales med tilbagevirkende kraft
fra den 1. i måneden efter opnåelse af
folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folkepension
modtages i Udbetaling Danmark senest den 10. i den tredie
måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Herved får personer, der ikke har fået ansøgt
om folkepension tids nok til at få udbetalt folkepensionen
med virkning fra den 1. i måneden efter opnåelse af
folkepensionsalderen en længere frist til at indgive
ansøgning om folkepension med den virkning, at
folkepensionen udbetales med tilbagevirkende kraft fra den 1. i
måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt.
2.1.2.3.
Til nr. 11
Efter gældende regler
omregnes pensionen, når der sker ændring af de
personlige forhold, som har betydning for pensionens
størrelse, jf. § 39, stk. stk. 2, nr. 2. Omregning sker
med virkning fra den 1. i måneden efter de ændrede
forhold, jf. § 39, stk. 4. Efter den foreslåede
præcisering af § 42, jf. § 1, nr. 12, er krav om
tilbagebetaling af for meget modtaget pension på grund af
ændringer af personlige forhold betinget af, at pensionisten
har tilsidesat sin oplysningspligt efter § 41 eller i
øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget
pension.
De foreslås præciseret,
at hvis pensionen omregnes på grund af en ændring af
personlige forhold, så kan en omregning ikke gå
længere tilbage end til det tidspunkt, hvor borgeren vidste
eller burde vide, at pensionen skulle omregnes som følge af
ændringen af de personlige forhold, dvs. borgeren har
været i ond tro, jf. § 42. Hvis borgeren ikke har
modtaget pensionen i ond tro omregnes pensionen med fremadrettet
virkning fra den 1. i måneden efter afgørelsen. I
andre tilfælde, hvor pensionisten har modtaget for lidt i
pension, omregnes pensionen med virkning fra den 1. i måneden
efter de ændrede personlige forhold.
Omregningen på grund af
ændrede personlige forhold sker på samme måde som
ved andre ændringer. Der beregnes først en samlet
pension for opgørelsesperioden, som her kan være fra
det tidspunkt, hvor pensionen er modtaget i ond, eller fra den 1. i
måneden efter ændringstidspunktet eller fra den 1. i
måneden efter afgørelsen, jf. det foregående
afsnit, og frem til kalenderårets udgang. Derefter fradrages
den pension, der allerede er udbetalt i opgørelsesperioden.
Den månedlige pension for den resterende del af
opgørelsesperioden (fra den 1. i måneden efter
afgørelsestidspunktet til kalenderåret udgang)
fremkommer ved division af dette beløb med det resterende
antal måneder i året.
Hvis der i kalenderåret i perioden inden efterreguleringen
for det foregående kalenderår træffes
afgørelse om omregning af pensionen som følge af
ændringer, som også har betydning for pensionen i det
foregående kalenderår, så henstår et
eventuelt krav om efter- eller tilbagebetaling af pension for det
foregående kalenderår til efterreguleringen, da det
endelige krav først kan gøres op, når
årsopgørelsen for det foregående
kalenderår foreligger.
Til nr. 12
Der foreslås indsat en henvisning i § 42, stk. 1, til
et nyt stk. 2, jf. § 1, nr. 13. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Til nr. 13
Efter § 42 gælder, at hvis en pensionist har
tilsidesat sin oplysningspligt efter § 41 eller i
øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget pension,
skal pensionisten eller dennes dødsbo tilbagebetale det
beløb, der er modtaget med urette.
Det foreslås, at det i § 42 præciseres, at
§ 42 ikke finder anvendelse ved omregning i løbet af
kalenderåret, jf. § 39, og ved den årlige endelige
efterregulering af pensionen for det forudgående
kalenderår, jf. § 39 b, med mindre, der er tale om
omregning og efterregulering på grund af ændringer af
personlige forhold, jf. § 39, stk. 2, nr. 2.
Pensionen omregnes i løbet af kalenderåret, hvis
der sker en ændring af: a) indkomstgrundlaget, b) personlige
forhold med betydning for pensionens størrelse, og c)
pensionistens ægtefælle eller samlever dør. Ved
omregning eller efterregulering af pensionen som følge af
ændringer af indkomstgrundlaget eller dødsfald har det
således ingen betydning, om pensionen er modtaget i god eller
ond tro. Omregningen og efterreguleringen sker på grundlag af
de faktiske indtægtsforhold og tidspunkt for
dødsfaldet.
Ved ændringer af personlige forhold vil omregning med
tilbagevirkende kraft og efterregulering af pension, som
pensionisten uberettiget har modtaget, været betinget af, at
pensionen er modtaget mod bedre vidende, dvs. pensionisten har
været i ond tro.
Til §
2
Til nr.1
Det foreslås præciseret, at de enkelte indkomster i
indtægtsgrundlaget for social pension skal henføres
til den måned og det år, som de skattemæssig
henføres til (skattemåneden). Udbetaling Danmark skal
lægge skattemyndighedernes afgørelse herom til grund,
således som denne kommer til udtryk i registreringen i
indkomstregistret. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 7.
Til nr. 2
Efter gældende regler omregnes pensionen, når der
sker ændring af de personlige forhold, som har betydning for
pensionens størrelse, jf. § 38, stk. stk. 2, nr. 2.
Omregning sker med virkning fra den 1. i måneden efter de
ændrede forhold, jf. § 38, stk. 4. Efter den
foreslåede præcisering af § 42, jf. § 2, nr.
4, er krav om tilbagebetaling af for meget modtaget pension
på grund af ændringer af personlige forhold betinget
af, at pensionisten har tilsidesat sin oplysningspligt efter §
41 eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget
pension.
De foreslås præciseret, at hvis pensionen omregnes
på grund af en ændring af personlige forhold, så
kan en omregning ikke gå længere tilbage end til det
tidspunkt, hvor borgeren vidste eller burde vide, at pensionen
skulle omregnes som følge af ændringen af de
personlige forhold, dvs. borgeren har været i ond tro, jf.
§ 42. Hvis borgeren ikke har modtaget pensionen i ond tro
omregnes pensionen med fremadrettet virkning fra den 1. i
måneden efter afgørelsen. I andre tilfælde, hvor
pensionisten har modtaget for lidt i pension, omregnes pensionen
med virkning fra den 1. i måneden efter de ændrede
personlige forhold.
Til nr. 3
Der foreslås indsat en henvisning til et nyt stk. 2 i
§ 42, jf. forslag nr. 4. Der henvises til bemærkninger
til § 2, nr. 4.
Til nr. 4
Efter § 42 gælder, at hvis en pensionist har
tilsidesat sin oplysningspligt efter § 41 eller i
øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget pension,
skal pensionisten eller dennes dødsbo tilbagebetale det
beløb, der er modtaget med urette.
Det foreslås, at det i § 42 præciseres, at
§ 42 ikke finder anvendelse ved omregning i løbet af
kalenderåret, jf. § 38, og ved den årlige endelige
efterregulering af pensionen for det forudgående
kalenderår, jf. § 38 b, med mindre, der er tale om
omregning og efterregulering på grund af ændringer af
personlige forhold, jf. § 38, stk. 2, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger og bemærkningerne til § 1, nr.
13.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Det foreslås i stk. 2, at
lovens § 1, nr. 2 ikke finder anvendelse i forhold til
personer, der når folkepensionsalderen før 1.
september 2017. For sådanne personer finder de hidtil
gældende regler anvendelse. Udbetaling Danmark har dermed
pligt til at sende meddelelse om ret til folkepension til personer,
der når folkepensionsalderen før den 1. september
2017. Udbetaling Danmarks pligt til at sende meddelelse om ret til
folkepension ophører overfor personer, der når
folkepensionsalderen den 1. september 2017 eller senere.
Det foreslås i stk. 3, at
lovens § 1, nr. 6 og nr. 10 alene finder anvendelse for
personer, der når folkepensionsalderen den 1. september 2017
eller senere. Det betyder, at alene personer, der når
folkepensionsalderen den 1. september 2017 eller senere har
mulighed for at få opsat folkepensionen med tilbagevirkende
kraft, optjent og beregnet en venteprocent for perioden fra den 1.
i måneden efter at have nået folkepensionsalderen
indtil overgang til folkepension, hvis betingelserne for ret til
folkepension i kapitel 1 var opfyldt i perioden. Det betyder
endvidere, at alene personer, der når folkepensionsalderen
fra den 1. september 2017 eller senere har mulighed for at modtage
folkepension med tilbagevirkende kraft efter lovens § 1, nr.
10. For de personer, der har nået folkepensionsalderen
før den 1. september 2017, finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Det fremgår af lov
om social pension, § 73, og af lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., § 68, at lovene ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1239 af 13. oktober 2016, foretages
følgende ændringer: | §
3… Stk. 5. Retten
til at modtage pension i udlandet efter stk. 2, 3 og 4 omfatter
folkepensionens grundbeløb, førtidspension bortset
fra førtidspensionens pensionstillæg og tillæg
efter §§ 14 og 69-72, engangsbeløb efter § 15
d, stk. 4, og tillæg efter § 15 f beregnet på
grundlag af folkepensionens grundbeløb. § 3 a.
Udlændinge omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2, som tager
bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland efter at
have fået tillagt folkepension, bevarer retten til at modtage
folkepensionens grundbeløb og tillæg efter § 15 f
beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb
fastsat på grundlag af bopælstiden her i riget, jf.
§ 5. Stk.
2. … | | 1. I § 3, stk. 5, og i § 3 a, stk. 1, ændres "§ 15
f" til: "§§ 15 f og 15 g". | | | | § 13.
Ansøgning om folkepension indgives til Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark skal sende meddelelse om ret til folkepension i
rimelig tid, inden den pågældende når
folkepensionsalderen. Meddelelsen skal indeholde oplysning om
muligheden for at opsætte pension efter kapitel 2 a. | | 2. § 13, stk. 1, 2. og 3. pkt., ophæves. | | | | § 15 a. Personer, der opfylder betingelserne i
kapitel 1 for ret til folkepension, kan opsætte udbetalingen
af folkepension til et tidspunkt, der ligger efter
folkepensionsalderen, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Udbetaling Danmark kan træffe afgørelse om, at
pensionen ikke kan opsættes, hvis det skønnes
usandsynligt, at beskæftigelseskravet for optjening af en
venteprocent, jf. stk. 3, vil blive opfyldt, jf. § 15 d, stk.
1 og 3. Stk. 3. I
opsætningsperioden optjenes en venteprocent til beregning af
tillæg for opsat pension, jf. §§ 15 d-15 f. | | 3. I § 15 a, stk. 1, indsættes som
2. pkt.: "Anmodning om at opsætte pensionen
indgives efter §§ 15 b eller 15 g. " | | | | § 15 b.
Anmodning om at opsætte pensionen indgives til Udbetaling
Danmark samtidig med eller senere end ansøgning om
folkepension. Stk. 2.
Anmodningen har virkning fra den 1. i måneden efter
anmodningens indgivelse, dog tidligst fra det tidspunkt, hvor
folkepension kan udbetales, jf. § 33, stk.1. Dette tidspunkt
skal fremgå af sagen og meddeles den
pågældende. Stk. 3.
Anmodning kan ikke indgives, hvis folkepensionen har været
opsat to gange med mellemliggende pensionsudbetaling. | | 4. I § 15 b, stk. 1, indsættes efter
"opsætte pensionen": "forud for
opsætningsperioden". | | | | § 15 d. Det
er en betingelse for, at en person kan optjene venteprocent, at den
pågældende har haft indtægt ved personligt
arbejde i mindst 750 timer inden for et kalenderår. Stk. 2.
Udbetaling Danmark skal efter hvert år træffe
afgørelse om, hvorvidt beskæftigelseskravet er opfyldt
for det pågældende år. Stk. 3-5.
… | | 5. I § 15 d, stk. 2, indsættes efter
"Udbetaling Danmark skal": "i forbindelse med anmodninger, der
indgives efter § 15 b,". | | | 6. Efter §
15 f indsættes i kapitel 2
a: "§ 15 g.
Personer, der har arbejdet efter folkepensionsalderen og
først ansøger om folkepension, når de
ønsker at overgå til folkepension, kan samtidig med
ansøgning om folkepension anmode Udbetaling Danmark om at
få beregnet og udbetalt folkepension med en venteprocent for
perioden fra den 1. i måneden efter at have nået
folkepensionsalderen, hvis betingelserne i kapitel 1 for ret til
folkepension var opfyldt i perioden. § 15 c, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse. Stk. 2. Det er
en betingelse for at optjene venteprocent efter stk. 1, at det kan
dokumenteres, at beskæftigelseskravet, jf. § 15 d, stk.
1 eller stk. 3, og regler fastsat i medfør af § 15 d,
stk. 5, er opfyldt. Er beskæftigelseskravet ikke opfyldt,
indgår denne periode ikke ved opgørelsen af
venteprocenten. Stk. 3.
Venteprocenten opgøres efter § 15 e, stk. 1, 2. og 3.
pkt. Stk. 4.
Tillægget udbetales og beregnes efter § 15 f." | | | | § 27. For
folkepensionister opgøres indtægtsgrundlaget for
grundbeløb efter pensionistens indtægt ved personligt
arbejde. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om opgørelse af indtægt ved
personligt arbejde. Stk. 2.
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter stk. 1
er det kalenderår eller den del af et kalenderår, som
pensionsudbetalingen vedrører. Stk.
3-8. … | | 7. I § 27, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: "De enkelte
indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssigt
henføres til. " | | | | § 29.
Indtægtsgrundlaget for pensionstillæg,
varmetillæg efter § 14, stk. 2, og helbredstillæg
efter § 14 a opgøres på grundlag af pensionistens
og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede
indtægt. Indtægtsgrundlaget opgøres
således: 1) … 2) Opgørelsesperioden for
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det kalenderår eller
den del af et kalenderår, som pensionsudbetalingen
vedrører. 3-7) … Stk.
2-9. … | | 8. I § 29, stk. 1, nr. 2, indsættes som
2. pkt.: "De enkelte
indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssigt
henføres til. " | | | | § 32 a.
… Opgørelsesperioden for
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det kalenderår eller
den del af et kalenderår, som pensionsudbetalingen
vedrører. 3-6) … Stk.
2-8. . . . | | 9. § 32 a, stk. 1, nr. 2, indsættes
som 2. pkt.: "De enkelte
indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssigt
henføres til. " | | | | § 33.
Udbetaling Danmark udbetaler folkepension månedsvis bagud fra
den 1. i måneden efter, at der er ansøgt om
folkepension, og at lovens betingelser er opfyldt. | | 10. I § 33, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: "Modtages ansøgning om folkepension
i Udbetaling Danmark senest den 10. i den tredie måned efter
opnåelse af folkepensionsalderen, udbetales folkepensionen
dog med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter
opnåelse af folkepensionsalderen. " | | | | § 39.
… Stk. 4. Omregning efter stk. 2, nr. 2, sker
med virkning fra den 1. i måneden efter de ændrede
forhold. Stk.
5-8. … | | 11. I § 39, stk. 4, indsættes efter
"ændrede forhold": ", dog tidligst fra det tidspunkt hvor
borgeren vidste eller burde vide, at pensionen skulle omregnes som
følge af ændringer i de personlige forhold, jf. §
42. ". | | | | § 42. Hvis
en pensionist har tilsidesat sin oplysningspligt efter § 41
eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget
pension, skal pensionisten eller dennes dødsbo tilbagebetale
det beløb, der er modtaget med urette. | | 12. I § 42, stk. 1, indsættes efter "med
urette": ", jf. dog stk. 2". 13. I § 42 indsættes som stk. 2: "Stk. 2. Ved
omregning i løbet af kalenderåret, jf. § 39, og
ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det
forudgående kalenderår, jf. § 39 b, finder stk. 1
ikke anvendelse med mindre, der er tale om omregning og
efterregulering på grund af ændringer af personlige
forhold, jf. § 39, stk. 2, nr. 2. " | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1240 af 13. oktober 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | § 25.
Indtægtsgrundlaget for grundbeløb opgøres
således: 1) … 2) Opgørelsesperioden for
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det kalenderår eller
den del af et kalenderår, som pensionsudbetalingen
vedrører. 3-7) … Stk. 4-6. | | 1. I § 25, stk. 1, nr. 2, indsættes som
2. pkt.: "De enkelte
indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssigt
henføres til. " | | | | § 38.
… Stk. 4.
Omregning efter stk. 2, nr. 2, sker med virkning fra den 1. i
måneden efter de ændrede forhold. Stk. 5-7. | | 2. I § 38, stk. 4, indsættes efter
"ændrede forhold": ", dog tidligst fra det tidspunkt hvor
borgeren vidste eller burde vide, at pensionen skulle omregnes som
følge af ændringer i de personlige forhold, jf. §
42. ". | | | | § 42. Hvis
en pensionist har tilsidesat sin oplysningspligt efter § 41
eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget
pension, skal pensionisten eller dennes dødsbo tilbagebetale
det beløb, der er modtaget med urette. | | 3. I § 42, stk.1, indsættes efter "med
urette": ", jf. dog stk. 2". 4. I § 42 indsættes som stk. 2: "Stk. 2: Ved
omregning i løbet af kalenderåret, jf. § 38, og
ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det
forudgående kalenderår, jf. § 38 a, finder stk. 1
ikke anvendelse med mindre, der er tale om omregning og
efterregulering på grund af ændringer af personlige
forhold, jf. § 38, stk. 2, nr. 2. " | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017. Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 2, finder ikke anvendelse i forhold til personer, der
når folkepensionsalderen før 1. september 2017. For
sådanne personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Stk. 3. Denne
lovs § 1, nr. 6 og nr. 10, finder alene anvendelse for
personer, der når folkepensionsalderen den 1. september 2017
eller senere. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|