Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 17. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 5 og 7. Sociademokratiets og Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 3, 4, 6, 8 og 9. Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 10.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2017 og var til 1. behandling den 21. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 25. november 2016 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 61. Den 28. februar
2017 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Ældre
Sagen.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Svarene på
spørgsmål nr. 5-8 er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under 3-9 stillede
ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de under nr. 1,
2 og 10 stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget udtaler, at med de ændringsforslag, der
nu er tilføjet lovforslaget, og som øger sikkerheden
for, at ældre borgere får den folkepension, de har ret
til, og dermed sikrer tryghed for vores ældre borgere, kan S
og DF tilslutte sig lovforslaget. Med ændringsforslagene er
det bl.a. blevet sikret, at den oprindeligt foreslåede
periode på op til 3 måneder, hvor folkepension kan
udbetales med tilbagevirkende kraft, bliver forlænget med
yderligere 2 måneder. Samtidig bliver der via en
bemyndigelsesbestemmelse fastsat regler i en bekendtgørelse,
som skal sikre, at alvorligt syge borgere, som på grund af
deres sygdom ikke har fået søgt om folkepension,
alligevel kan få deres folkepension.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Såfremt de under nr. 1, 2 og 10
stillede ændringsforslag bliver forkastet ved 2. behandling,
vil mindretallet stemme imod lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at der ikke er nogen saglig begrundelse for at afskaffe
myndighedernes pligt til at sende breve til kommende
folkepensionister om deres ret til folkepension - en pligt, som
bliver endnu mere nødvendig i betragtning af de
løbende forhøjelser af pensionsalderen og
usikkerheden om dette spørgsmål generelt. De af
ministeren og andre partier stillede ændringsforslag
afbøder nogle af de negative konsekvenser af den
gældende beregningsmodel som påpeget af Ældre
Sagen, men langt fra alle. EL har noteret sig, at ministeren for en
række andre indtægters vedkommende vil overveje senere
ændringer af reglerne, men det rigtige ville efter EL´s
opfattelse være at trække lovforslaget tilbage, indtil
disse problemer er løst.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Opsat pension m.v.)«
[Konsekvensændring]
Til § 1
2) Nr. 2
udgår.
[Udbetaling Danmarks pligt til at
udsende meddelelse om ret til folkepension opretholdes]
Af et mindretal (S
og DF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
3)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
29, stk. 1, indsættes som nr.
8:
»8) Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses
fra tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag.««
[Ændring af
indtægtsgrundlaget for pensionstillæg m.v.]
4)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
32 a, stk. 1, indsættes som nr.
7:
»7) Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses
fra tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag.««
[Ændring af
indtægtsgrundlaget for førtidspension]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
33, stk. 1, indsættes efter »er opfyldt«:
», jf. dog 2. pkt. og stk. 9«.«
[Teknisk ændring]
Af et mindretal (S
og DF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
6) I
det under nr. 10 foreslåede § 33, stk. 1, 2. pkt., ændres
»tredie« til: »femte«.
[Udvidelse af periode med
tilbagevirkende kraft]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
33 indsættes som stk.
9:
»Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
udbetaling af folkepension med tilbagevirkende kraft fra den 1. i
måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen,
når ansøgeren har været forhindret i at indgive
ansøgning om folkepension på grund af egen alvorlige
sygdom fra opnåelse af
folkepensionsalderen.««
[Dispensation ved sygdom]
Til § 2
Af et mindretal (S
og DF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
8)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
25, stk. 1, indsættes som nr.
7:
»7) Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses
fra tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag.««
[Ændring af
indtægtsgrundlaget for førtidspension m.v.]
Til § 3
9)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 01 og 02, og § 2, nr. 01, har virkning
fra den 1. januar 2015.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Ændring af
indtægtsgrundlaget med tilbagevirkende kraft]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
10) Stk.
2 udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 10
Formålet med ændringsforslagene
er at fastholde den nuværende forpligtelse for Udbetaling
Danmark til skriftligt og i god tid at oplyse borgerne om deres ret
til at søge folkepension. Det fremsatte forslag om at
ophæve denne forpligtelse savner enhver saglig begrundelse.
Det rammer en udsat gruppe borgere, som sjældent eller aldrig
benytter sig af internettet. De jævnlige forhøjelser
af pensionsalderen skaber tvivl i befolkningen om, hvad den
enkeltes faktiske pensionsalder er, også af den grund skal
der være en oplysningspligt ved hjælp af et medie, som
tilgår alle. Besparelsen ved forslaget er mikroskopisk og vil
sandsynligvis slet ikke blive realiseret, da ændringen
ifølge Udbetaling Danmark vil medføre mange flere
klagesager.
Til nr. 3
Når et medlem af en
arbejdsløshedskasse når folkepensi?onsalderen, skal
arbejdsløshedskassen automatisk tilbagebetale
efterlønsbidrag, hvis medlemmet ikke har gjort brug af
efterlønsordningen eller har optjent ret til skattefri
præmie. Hvis tilbagebetalingen af bidragene sker efter
overgang til folkepension, vil de indgå i
indtægtsgrundlaget og kan medføre en nedsættelse
af folkepensionens pensionstillæg og andre tillæg. Hvis
tilbagebetalingen sker før overgang til folkepension, kan
det medføre en nedsættelse af en eventuel
ægtefælles eller samlevers pension. Tilbagebetaling af
bidragene påvirker ikke grundbeløbet, da de ikke
indgår i indtægtsgrundlaget som indtægt ved
personligt arbejde. Tilsvarende skal Udbetaling Danmark af egen
drift betale fleksydelsesbidrag tilbage til en person, der har
indbetalt fleksydelsesbidrag, og som har nået
folkepensionsalderen uden at have fået fleksydelse.
Udbetaling Danmark har dog tilrettelagt administrationen
således, at tilbagebetalingen sker, før personen
overgår til at modtage folkepension, der udbetales med
virkning fra den 1. i måneden efter opnåelse af
folkepensionsalderen. Udbetalingen påvirker derfor ikke
folkepensionen.
Da tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag ikke kan anses som en naturlig forlængelse
af lønindtægten, er det ikke rimeligt, at
tilbagebetaling af efterløns- og fleksydelsesbidrag skal
indgå i indtægtsgrundlaget for folkepension og dermed
eventuelt stille pensionisten økonomisk ringere, end hvis
pågældende ikke havde betalt bidrag til ordningen. Det
foreslås derfor, at tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag ikke skal indgå i indtægtsgrundlaget
for beregning af pensionstillæg m.v.
Forslagets
økonomiske og administrative konsekvenser
Det vurderes på baggrund af
foreliggende indkomstoplysninger, at ca. 700 pensionister om
året får tilbagebetalt efterløns- og
fleksydelsesbidrag efter tilkendelsen af pension. Heraf er langt
hovedparten folkepensionister. Det tilbagebetalte beløb til
de ca. 700 pensionister skønnes i gennemsnit at
udgøre knap 50.000 kr. pr. pensionist. Friholdes
beløbet fra indtægtsgrundlaget for social pension,
vurderes det at medføre ydelsesmæssige merudgifter for
6,2 mio. kr. årligt, svarende til knap 3 mio. kr. efter skat
og tilbageløb.
Der påløber en yderligere
ydelsesmæssig merudgift på 12,4 mio. kr. det
første år, idet reglerne ændres med
tilbagevirkende kraft fra 2015.
Hertil følger endvidere
administrative konsekvenser for Udbetaling Danmark på 0,6
mio. kr. til omkostninger til sagsbehandling af de sager, der skal
genoptages i 2017. De administrative merudgifter vedrører en
opgavevaretagelse, som Udbetaling Danmark har overtaget fra
kommunerne, og reguleres dermed i kommunernes administrationsbidrag
til Udbetaling Danmark.
Ændringsforslaget skønnes
således at medføre direkte offentlige merudgifter til
social pension på 19,2 mio. kr. i 2017 og 6,2 mio. kr. i 2018
og frem, jf. nedenstående tabel.
Tabel:
Økonomiske konsekvenser af at friholde tilbagebetalt
efterlønsbidrag fra indtægtsgrundlaget for social
pension
Mio. kr. 2017-priser | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Stat | 18,6 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | Kommuner | 0,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Regioner | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 19,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 |
|
Anm. : Reglerne ændres med tilbagevirkende fra
2015, hvor kalenderårsmodellen blev indført, hvorfor
der påløber en yderligere merudgift det første
år.
De samlede økonomiske konsekvenser
for kommunerne af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Til nr. 4
Indbetalte
efterløns- og fleksydelsesbidrag kan efter anmodning betales
tilbage kontant, hvis personen får tilkendt
førtidspension efter lov om social pension. Beløbet
indgår i dette tilfælde ikke i den skattepligtige
indkomst og påvirker derfor ikke indtægtsgrundlaget for
førtidspensionen.
Skattepligtige
efterløns- og fleksydelsesbidrag, der tilbagebetales til
pensionistens ægtefælle eller samlever, vil indgå
i indtægtsgrundlaget for førtidspensionen og kan
derfor medføre en nedsættelse af
førtidspensionen.
Da tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag ikke kan anses som en naturlig forlængelse
af lønindtægten, er det ikke rimeligt, at
tilbagebetaling af efterløns- og fleksydelsesbidrag skal
indgå i indtægtsgrundlaget for førtidspension og
dermed eventuelt stille pensionisten økonomisk ringere, end
hvis pågældendes ægtefælle eller samlever
ikke havde betalt bidrag til ordningen. Det foreslås derfor,
at tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag ikke skal
indgå i indtægtsgrundlaget for beregning af
førtidspension. Der henvises i øvrigt til
bemærkninger til nr. 3.
Til nr. 5 og 7
Efter lovens § 33, stk. 1, udbetales
folkepensionen månedsvis bagud fra den 1. i måneden,
efter at der er ansøgt om folkepension og lovens betingelser
er opfyldt.
I lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås, at folkepension kan udbetales med tilbagevirkende
kraft fra den 1. i måneden efter opnåelse af
folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folkepension
modtages i Udbetaling Danmark senest den 10. i den tredje
måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Det skønnes dog rimeligt, at
personer, som på grund af alvorlig sygdom ikke får
søgt om folkepension i tide, får en udvidet mulighed
for at ansøge om folkepension med tilbagevirkende kraft.
Det foreslås derfor, at
beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler om udbetaling af folkepension med
tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter
opnåelse af folkepensionsalderen, når ansøgeren
har været forhindret i at indgive ansøgning om
folkepension på grund af egen alvorlige sygdom fra
opnåelse af folkepensionsalderen.
Det er hensigten, at denne bemyndigelse
anvendes til at fastsætte nærmere betingelser for at
anvende den udvidede mulighed for at indgive ansøgning om
folkepension med tilbagevirkende kraft, når ansøgeren
har været forhindret i at indgive ansøgning på
grund af egen alvorlige sygdom. Det er hensigten, at der i
bekendtgørelsen vil blive fastsat krav om, at sygdommen har
været af en så alvorlig karakter, at sygdommen i det
væsentlige har begrænset borgerens mulighed for selv at
ansøge om eller anmode andre om hjælp til at
ansøge om folkepension i perioden, indtil ansøgning
indgives. Borgeren skal som udgangspunkt kunne verificere dette ved
dokumentation fra hospital eller fra egen læge. Det er
endvidere hensigten at fastsætte som betingelse, at når
ansøgeren ikke længere er forhindret i at indgive
ansøgning om folkepension på grund af egen alvorlige
sygdom, er ansøgningen omfattet af reglerne i lovens §
33, stk. 1, det vil sige, at ansøgning om folkepension efter
forslaget skal modtages i Udbetaling Danmark senest den 10. i den
femte måned efter dette tidspunkt, for at der kan udbetales
folkepension med tilbagevirkende kraft fra den første i
måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Der forslås endvidere en lovteknisk
ændring. Hovedreglen om, at der ikke kan udbetales
folkepension, før der er ansøgt herom, fremgår
af lovens § 33, stk. 1, 1. pkt. De foreslåede
undtagelser hertil om muligheden for at udbetale folkepension med
tilbagevirkende kraft fremgår af den foreslåede §
33, stk. 1, 2. pkt., og den foreslåede § 33, stk. 9.
Forslagets
økonomiske og administrative konsekvenser
Ændringsforslaget vurderes ikke at
medføre yderligere økonomiske og administrative
konsekvenser.
Til nr. 6
I lovforslaget er det foreslået, at
folkepension kan udbetales med tilbagevirkende kraft fra den 1. i
måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen, hvis
ansøgning om folkepension modtages i Udbetaling Danmark
senest den 10. i den tredie måned efter opnåelse af
folkepensionsalderen.
Det foreslås at forbedre denne
mulighed ved at forlænge fristen med 2 måneder,
således at folkepension kan udbetales med tilbagevirkende
kraft fra den 1. i måneden efter opnåelse af
folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folkepension
modtages i Udbetaling Danmark senest den 10. i den femte
måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Forslagets
økonomiske og administrative konsekvenser
Ændringsforslaget vurderes ikke at
medføre yderligere økonomiske og administrative
konsekvenser.
Til nr. 8
Efterløns- og fleksydelsesbidrag kan efter anmodning betales
tilbage kontant, hvis personen får tilkendt
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Beløbet indgår i dette tilfælde ikke i den
skattepligtige indkomst og påvirker derfor ikke
indtægtsgrundlaget for førtidspensionen.
Skattepligtige
efterløns- og fleksydelsesbidrag, der tilbagebetales til
pensionistens ægtefælle eller samlever, vil indgå
i indtægtsgrundlaget for førtidspensionen og kan
derfor medføre en nedsættelse af
førtidspensionen.
Da
tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag ikke kan
anses som en naturlig forlængelse af
lønindtægten, er det ikke rimeligt, at tilbagebetaling
af efterløns- og fleksydelsesbidrag skal indgå i
indtægtsgrundlaget for førtidspensionen og dermed
eventuelt stille pensionisten økonomisk ringere, end hvis
pågældendes ægtefælle eller samlever ikke
havde betalt bidrag til ordningen. Det foreslås derfor, at
tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag ikke skal
indgå i indtægtsgrundlaget for beregning af
førtidspension. Der henvises i øvrigt til
bemærkninger til nr. 3.
Til nr. 9
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om
anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af
social pension og boligstøtte m.v. blev der med virkning fra
den 1. januar 2015 indført nye regler om beregning af social
pension (kalenderårsmodellen). En utilsigtet konsekvens heraf
har været, at tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag i forbindelse med overgang til folkepension
kunne indgå i indtægtsgrundlaget for folkepension og
dermed medføre en nedsættelse af pensionen. Det
skønnes ikke rimeligt, at tilbagebetaling af
efterløns- og fleksydelsesbidrag indgår i
indtægtsgrundlaget og dermed eventuelt stiller pensionisten
økonomisk ringere, end hvis pågældendes ikke
havde betalt bidrag til ordningen. Det foreslås derfor, at
forslagets § 1, nr. 01 og 02, og lovens § 2, nr. 01, om
ikke at medtage tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag i indtægtsgrundlaget får
tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2015.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Klaus Markussen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Merete Scheelsbeck (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested
(EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock
(ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten
Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? ?8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 147
gsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 17/3-17 fra Ældre
Sagen | 5 | Udkast til revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 6 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 7 | Udkast til betænkning | 8 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 147
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, at Datatilsynet ikke er
opført i notatet som høringspart, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om kommentarer til henvendelse fra
Ældre Sagen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at bekræfte, at
konsekvenserne af kalenderårsmodellen med hensyn til
modregning af for sen udbetaling af efterløn m.m. er som
beskrevet i Ældre Sagens supplerende høringssvar, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvad ministeren konkret vil
gøre for at løse det problem, som Ældre Sagen
har påpeget i sommeren 2016, og som Ældre Sagen
påpeger igen i sit supplerende høringssvar , til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvilken forpligtelse kommunerne
har til at vejlede borgere, når en social ydelse stoppes, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om man automatisk overgår til
folkepension, når man når folkepensionsalderen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om der fortsat skal søges om
opsat pension, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om indtægtsgrundlaget for
folkepension, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af
udvalgets spørgsmål og beskæftigelsesministeren
svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti
Spørgsmål nr. 5:
»Hvilken forpligtelse har kommunerne til
at vejlede borgere, når en social ydelse stoppes, f.eks. i
forbindelse med, at man når folkepensionsalderen, og hvad er
rækkevidden af denne vejledningsforpligtelse? «
Svar:
Borgere, der får en ydelse stoppet, som
der ikke er ret til at få udbetalt efter opnåelse af
folkepensionsalderen, vil i begrundelsen for afgørelsen
få oplyst, at ydelsen ikke længere kan udbetales, da
den pågældende har nået folkepensionsalderen.
Det følger af den almindelige
vejledningspligt efter forvaltningsloven, at Udbetaling Danmark i
konkrete situationer fortsat er forpligtet til at vejlede borgere
om muligheden for at ansøge om folkepension og om
konsekvenserne af at undlade at søge. ¬
Det følger endvidere af
retssikkerhedsloven (§ 5 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om
helhedsorienteret hjælp og vejledning), at kommunen skal
behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som
muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til
hjælp og i så fald hvilken. Kommunen skal behandle
ansøgninger og spørgsmål om hjælp i
forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp
efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning
og vejledning. Kommunen skal desuden være opmærksom
på, om der kan søges om hjælp hos en anden
myndighed eller efter anden lovgivning. Det kan fx omfatte
muligheden for at søge om folkepension i Udbetaling
Danmark.
Spørgsmål nr. 6:
»Overgår man automatisk til
folkepension når man når folkepensionsalderen, eller
kræver det en aktiv handling? «
Svar:
Det er som udgangspunkt en betingelse for
udbetaling af folkepension, at borgeren har indgivet en
ansøgning. Ved ansøgningen skal det påses, om
betingelserne (indfødsret, aktuel bopæl, mv.) for ret
til folkepension er opfyldt.
Førtidspensionister overgår dog
uden ansøgning til at modtage folkepension fra den 1. i
måneden efter at have nået folkepensionsalderen. Det
skyldes, at grundbetingelserne for ret til pension er de samme -
der er således allerede taget stilling til de generelle
betingelser for ret til folkepension.
Spørgsmål nr. 7:
»Skal der fortsat søges om opsat
pension? «
Svar:
Ja, der skal fortsat ansøges om opsat
pension.
I dag er det sådan, at man skal
ansøge om opsat pension samtidig med eller senere, end man
ansøger om folkepension. Man kan altså først
få opsat pension, hvis man forinden har søgt om
folkepension, og man kan kun få opsat pension for den
periode, der følger efter ansøgningen om opsat
pension. Det vil sige, at man i dag ikke kan opsætte
pensionen med tilbagevirkende kraft.
Med lovforslag L 147 sker der en forbedring af
reglerne om opsat pension. Som noget nyt vil der efter lovforslaget
fremover kunne søges om opsat pension med tilbagevirkende
kraft. Personen kan således samtidig med ansøgning om
folkepension anmode Udbetaling Danmark om at få beregnet og
udbetalt folkepension med en venteprocent for perioden fra den 1. i
måneden efter at have nået folkepensionsalderen, hvis
de i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Spørgsmål nr. 8:
»Indgår den sidste udbetaling af
efterløn før overgang til folkepension i
indtægtsgrundlaget for folkepension? «
Svar:
Den sidste udbetaling af efterløn kan
efter de gældende regler finde sted efter, at en borger er
overgået til at modtage folkepension. Udbetalingen vil i det
tilfælde indgå i indtægtsgrundlaget for
folkepension, og vil dermed kunne påvirke størrelsen
af den udbetalte pension.
Det bemærkes, at efterløn
betragtes som indtægt ved personligt arbejde i pensionslovens
forstand. Det indebærer, at der ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget gælder et bundfradrag på
60.000 kr. årligt/5.000 kr. pr. måned. Udbetaling af
efterløn vil kun påvirke folkepensionen, hvis bl.a.
bundfradraget er udnyttet.
Efter vedtagelsen af lov nr. 624 af 8. august
2016 skal efterløn med virkning fra 1. juli 2017 imidlertid
overgå til acontoudbetaling månedsvis bagud med
efterfølgende regulering på baggrund af oplysninger
fra indkomstregistret. Udbetaling af den sidste måneds
efterløn sker således den sidste bankdag i
udbetalingsmåneden, og vil derfor ikke påvirke
indtægtsgrundlaget for folkepensionen.
Med henvisning til bundfradraget og
øvrige fradragsregler ved indtægtsregulering af
folkepensionen, er det samtidig vurderingen, at et evt.
efterreguleringsbeløb vedr. efterlønnen, som
udbetales efter overgang til folkepension ikke vil påvirke
udbetalingen af folkepension.