Fremsat den 22. februar 2017 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v., lov om friplejeboliger, lov om leje af almene boliger, lov om
tvungen administration af udlejningsejendomme og lov om
ejerlejligheder
(Medfinansiering af Center for Boligsocial
Udvikling, mulighed for afskæring af klageadgang og
ejerlejlighedsopdeling)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1103 af 15. august 2016, som
ændret ved § 45 i lov nr. 628 af 8. juni 2016 og §
1 i lov nr. 1559 af 13. december 2016, foretages følgende
ændringer:
1. § 91 c,
1. pkt., affattes således:
»Landsbyggefonden bidrager i
årene 2017-2020 med 5,9 mio. kr. årligt til drift af
Center for Boligsocial Udvikling, jf. § 172 a.«
2.
Efter § 184 indsættes:
Ȥ 184 a.
Henlægger transport-, bygnings- og boligministeren sine
beføjelser efter loven til en styrelse under ministeriet,
kan ministeren fastsætte regler om klageadgang, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.«
§ 2
I lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1058 af 31. august 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 299 af 22. marts 2016, § 6
i lov nr. 380 af 27. april 2016, § 52 i lov nr. 628 af 8. juni
2016 og § 3 i lov nr. 1559 af 13. december 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 11 b affattes
således:
»Kapitel 11 b
Straffe- og
forvaltningsbestemmelser«2.
Efter § 99 b indsættes i kapitel 11
b:
»§ 99 c. Henlægger
transport-, bygnings- og boligministeren sine beføjelser
efter loven til en styrelse under ministeriet, kan ministeren
fastsætte regler om klageadgang, herunder at klager ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 3
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts 2016, som ændret
ved § 3 i lov nr. 643 af 8. juni 2016, § 2 i lov nr. 662
af 8. juni 2016, § 4 i lov nr. 665 af 8. juni 2016 og § 2
i lov nr. 1559 af 13. december 2016, foretages følgende
ændring:
1.
Efter kapitel 17 indsættes:
»Kapitel 17 a
Klageadgang
§ 108 a. Henlægger
transport-, bygnings- og boligministeren sine beføjelser
efter loven til en styrelse under ministeriet, kan ministeren
fastsætte regler om klageadgang, herunder at klager ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 4
I lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 226 af 9.
marts 2016, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 17 indsættes i kapitel
3:
»§ 18. Henlægger
transport-, bygnings- og boligministeren sine beføjelser
efter loven til en styrelse under ministeriet, kan ministeren
fastsætte regler om klageadgang, herunder at klager ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 5
I lov om ejerlejligheder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1713 af 16. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 10,
stk. 1, nr. 6, 3. pkt.,
ophæves.
2. § 10,
stk. 1, nr. 7, 3. pkt., ophæves.
3. I
§ 10, stk. 3, 1. pkt., udgår
», jf. 2. og 3. pkt«, og i 3.
pkt. udgår », som ikke kan
videreopdeles«.
4. I
§ 10, stk. 3, indsættes som
4. pkt.:
»Ejerlejligheden bestående af boligerne
og eventuelle lokaler til andet end beboelse i den eksisterende
bygning pr. 1. juli 2004 kan ikke videreopdeles.«
5. § 10,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
6. § 10,
stk. 5, 6. pkt., ophæves.
7. § 10,
stk. 6, 3. og 4. pkt.,
ophæves.
8. § 10,
stk. 7, 4. pkt.,
ophæves.
9. § 10,
stk. 8, 4. pkt., ophæves.
10. § 10,
stk. 9, 4. pkt.,
ophæves.
11. § 10,
stk. 10, affattes således:
»Stk. 10.
Ejendomme, hvor der af transport-, bygnings- og boligministeren er
meddelt godkendelse til etablering af friplejeboliger på en
del af ejendommen, og som ikke er omfattet af en af de
øvrige bestemmelser i § 10, kan opdeles i
ejerlejligheder, hvis friplejeboligerne med sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne og det til boligerne
knyttede serviceareal efter opdelingen udgør én
ejerlejlighed. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis
boligerne med sædvanlige fællesfaciliteter og
servicearealet hver for sig udgør én ejerlejlighed.
Andre boliger eller lokaler til andet end beboelse på
ejendommen skal efter opdelingen udgøre én
ejerlejlighed, medmindre opdeling eller videreopdeling i
ejerlejligheder kan ske efter en af de øvrige bestemmelser i
§ 10.«
12. § 10,
stk. 11, ophæves.
Stk. 12-14 bliver herefter stk.
11-13.
13. I
§ 10, stk. 13, der bliver stk. 12,
indsættes som 3. pkt.:
»2. pkt. finder ikke anvendelse ved
videreopdeling af ejerlejligheder indeholdende ældreboliger
etableret efter den tidligere lov om boliger for ældre og
personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 24.
april 1996, ungdomsboliger etableret efter den tidligere
byggestøtte-, kollegiestøtte- og
boligbyggerilovgivning og almene boliger.«
§ 6
Loven træder i kraft den 1. maj 2017.
§ 7
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | | | 2.1. | Medfinansiering af Center for Boligsocial
Udvikling | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Ophævelse af forbuddet mod
videreopdeling af ejerlejligheder indeholdende offentligt
støttede boliger | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Mulighed for afskæring af
klageadgang | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Ved Aftale om udmøntning af satspuljen
for 2017 for udlændinge-, integrations- og boligområdet
indgået den 3. november 2016 mellem den daværende
regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er der opnået enighed om at
afsætte midler til at videreføre Center for
Boligsocial Udvikling i perioden 2017-2020.
Center for Boligsocial Udvikling er en
selvejende institution etableret i 2009 med henblik på at
indsamle og formidle viden om den by- og boligsociale indsats.
Center for Boligsocial Udvikling er siden sin etablering blevet
finansieret ved et statsligt tilskud finansieret via satspuljen og
et tilsvarende tilskud ydet af Landsbyggefonden. Senest har
Landsbyggefonden ydet et tilskud i perioden 2013-2016.
Det foreslås, at Landsbyggefonden
fortsætter med at medfinansiere centerets drift i form af et
tilskud på 5,9 mio. kr. årligt i årene
2017-2020.
Der er fortsat mange udfordringer i de udsatte
boligområder, og der er behov for at fortsætte med
indsamling af viden om og udvikle effektfulde metoder inden for den
boligsociale indsats.
Formålet med den fortsatte
medfinansiering af Center for Boligsocial Udvikling er at
understøtte den fremtidige indsats i udsatte områder
og dokumentere effekten af iværksatte tiltag.
Herudover foreslås det at ændre
ejerlejlighedsloven med henblik på at ophæve forbud mod
videreopdeling af almene ejerlejligheder indeholdende almene
boliger og friplejeboliger.
Et alment boligbyggeri kan kun opdeles, hvis
hele beboelsesarealet og alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne efter opdelingen
udgør én ejerlejlighed. Videreopdeling af denne
ejerlejlighed vil kun kunne ske, hvis der er tale om salg efter
almenboliglovens kap. 5 a. I alle andre tilfælde vil den
almene afdeling ikke kunne frasælge en del af boligerne
på grund af forbuddet mod videreopdeling af almene
ejerlejligheder. Det er dette forbud mod videreopdeling, der
foreslås ophævet.
Forbuddet mod videreopdeling af
ejerlejligheder indeholdende almene boliger kan være til
hinder for udviklingen af de almene boligområder. Det kan
forhindre, at salg af boliger indgår som led i en
genopretning af et udsat boligområde.
Endelig foreslås det, at der etableres
adgang til at fastsætte administrative regler om, at
afgørelser, der efter bemyndigelse fra ministeren
træffes af en styrelse under ministeriet i henhold til lov om
almene boliger m.v., lov om friplejeboliger, lov om leje af almene
boliger, lov om tvungen administration af udlejningsejendomme og i
medfør af heraf udstedte forskrifter, ikke kan indbringes
for anden administrativ myndighed.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Medfinansiering af Center for Boligsocial
Udvikling
2.1.1. Gældende ret
Center for Boligsocial Udvikling blev
etableret i 2009.
Efter almenboliglovens 172 a, stk. 1, har
Center for Boligsocial Udvikling til formål at indsamle og
formidle viden om den by- og boligsociale indsats.
Centeret skal tilvejebringe vidensgrundlaget
for en kvalificering og styrkelse af den boligsociale indsats
gennem effektmåling af konkrete indsatser, systematisk
vidensindsamling samt rådgivning og processtøtte til
centrale aktører inden for feltet.
Efter den gældende § 91 c, 1. pkt.,
bidrager Landsbyggefonden i 2013 med 2,7 mio. kr. og i årene
2014-2016 med 5,6 mio. kr. årligt til drift af Center for
Boligsocial Udvikling, jf. § 172 a.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der er fortsat mange udfordringer i de udsatte
boligområder, og der er et stort behov for, at der udvikles
viden om effektfulde metoder i den boligsociale indsats. Der er
brug for indsamling og anvendelse af sikker viden, erfaringer og
idéer om den boligsociale indsats, så den fremtidige
boligpolitiske indsats kan målrettes og effektiviseres mest
muligt.
Centerets arbejde skal både
understøtte den fremtidige indsats i udsatte områder
og dokumentere effekten af iværksatte tiltag.
Det foreslås, at Landsbyggefonden som
hidtil yder et tilskud med henblik på at sikre
medfinansiering af halvdelen af centrets driftsomkostninger
svarende til 5,9 mio. kr. årligt i årene 2017-2020.
Det foreslåede tilskud vil sammen med
midlerne afsat ved Aftale om udmøntning af satspuljen for
2017 sikre centerets drift i perioden 2017-2020.
2.2. Ophævelse af forbuddet mod videreopdeling af
ejerlejligheder indeholdende offentligt støttede
boliger
2.2.1. Gældende ret
Ejerlejlighedsloven indeholder hjemmel til at
opdele bl.a. følgende bygninger/ejendomme i
ejerlejligheder:
- Bygninger, hvor
en del af bygningen skal indrettes til almene
ældreboliger
- Kondemnerede
bygninger, når der skal indrettes almene ungdomsboliger
- Ejendomme
tilhørende almene boligorganisationer
- Ejendomme, hvor
der skal etableres almene tagboliger
- Ejendomme, hvor
der skal etableres friplejeboliger i en del af ejendommen.
Loven er udformet på en sådan
måde, at de offentligt støttede boliger og
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne skal
ligge i en ejerlejlighed. Herved sikres det, at boligafdelingen/den
selvejende institution kan have skøde på ejendommen og
ikke risikerer at blive udsat for tab, som er afdelingen/den
selvejende institution uvedkommende. Ejerlejligheden indeholdende
de støttede boliger kan ikke videreopdeles.
Der kan dog ske videreopdeling af
ejerlejligheder indeholdende almene boliger (med sædvanlige
fællesfaciliteter), når opdelingen er sket i
forbindelse med salg til lejerne efter almenboliglovens kap. 5 a.
Efter almenboliglovens kap. 5 a kan en almen familiebolig udskilles
fra en almen boligafdeling og sælges til lejeren af boligen
eller sælges som en ledig bolig. Når frasalget sker i
flere omgange, er det nødvendigt at kunne videreopdele
ejerlejligheden indeholdende de almene boliger, idet der kun kan
ske salg, hvis køberen kan få skøde på
boligen.
Ejerlejlighedsloven indeholder også
hjemmel til at opdele ejendomme i ejerlejligheder, når der er
meddelt tilsagn til etablering af friplejeboliger. Som udgangspunkt
skal der etableres én ejerlejlighed, som indeholder boliger,
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne og
serviceareal. Der kan imidlertid også ske opdeling på
en sådan måde, at boligerne med sædvanlige
fællesfaciliteter kommer til at ligge i én
ejerlejlighed, mens servicearealet også kommer til at ligge i
én ejerlejlighed. Ingen af disse ejerlejligheder kan
videreopdeles.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Forbuddet mod videreopdeling af
ejerlejligheder indeholdende almene boliger kan være til
hinder for udviklingen af de almene boligområder. I et alment
boligbyggeri kan der f.eks. ligge en almen boligafdeling med 50
boliger og en daginstitution, og i en sådan situation skal
alle boligerne ligge i én stor ejerlejlighed og
daginstitutionen i en anden ejerlejlighed. Videreopdeling af
ejerlejligheden med de 50 boliger vil kun kunne ske, hvis der er
tale om salg efter almenboliglovens kap. 5 a. I alle andre
tilfælde vil den almene afdeling ikke kunne frasælge en
del af boligerne på grund af forbuddet mod videreopdeling af
almene ejerlejligheder.
Forbuddet kan dermed forhindre, at salg af
boliger indgår som led i en genopretning af et udsat
boligområde.
Ejerlejlighedsloven hører under
erhvervsministerens ressort. Da indholdet af de her omhandlede
regler vedrører det almene boligområde, som
hører under transport-, bygnings- og boligministerens
ressort, har de to ministre imidlertid indgået en aftale om,
at forslaget til ændring af ejerlejlighedsloven
fremsættes af transport-, bygnings- og boligministeren.
Ophævelse af forbuddet mod
videreopdeling foreslås udformet på en sådan
måde, at ophævelsen får virkning både for
eksisterende ejerlejligheder og for ejerlejligheder, som oprettes
efter lovens ikrafttræden. Ejerlejlighedsloven vil herefter
ikke kunne blokere for frasalg af almene boliger.
Ophævelsen vurderes ikke at give
anledning til betænkeligheder, da ejerne (almene
boligorganisationer) ikke kan sælge boliger fra uden
kommunens godkendelse, ligesom transport-, bygnings- og
boligministeren også skal godkende sådanne salg under
visse omstændigheder.
Der kan også være behov for at
sælge friplejeboliger, og for friplejeboliger beliggende i en
ejerlejlighed gælder tilsvarende, at forbuddet mod
videreopdeling blokerer for, at der kan ske salg af nogle af
boligerne.
Det foreslås derfor, at forbuddet mod
videreopdeling ophæves for såvel ejerlejligheder
indeholdende almene boliger som ejerlejligheder indeholdende
friplejeboliger.
Herudover foreslås det at ophæve
forbuddet mod videreopdeling af ejerlejligheder indeholdende et par
andre boligtyper med offentlig støtte. Der henvises til
forslagets § 2, nr. 1 og 2, og bemærkningerne
hertil.
2.3. Mulighed for
afskæring af klageadgang
2.3.1. Gældende ret
Ved kongelig resolution af 28. november 2016
blev ressortansvaret for sager vedrørende
ældreboliger, almene boliger, studie- og ungdomsboliger,
friplejeboliger, privat udlejning og byfornyelse, inklusive de til
områderne hørende institutioner m.v., overført
til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Hovedparten af de overførte opgaver er
den 14. december 2016 blevet henlagt til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen. Det handler bl.a. om sager vedrørende lov om
almene boliger m.v., lov om friplejeboliger, lov om leje af almene
boliger, lov om tvungen administration af udlejningsejendomme.
2.3.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at der etableres adgang
til at fastsætte administrative regler om, at
afgørelser, der efter bemyndigelse fra ministeren
træffes af en styrelse under ministeriet i henhold til lov om
almene boliger m.v., lov om friplejeboliger, lov om leje af almene
boliger, lov om tvungen administration af udlejningsejendomme og i
medfør af heraf udstedte forskrifter, ikke kan indbringes
for anden administrativ myndighed.
Det er hensigten at fastsætte
administrative regler om, at afgørelser, der efter
bemyndigelse fra ministeren træffes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i henhold til ovennævnte love og i
medfør af heraf udstedte forskrifter, ikke kan indbringes
for anden administrativ myndighed.
Baggrunden herfor er, at i det omfang Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelser efter de
nævnte love, vil der typisk være tale om en faglig
vurdering. Ekspertisen til at foretage en faglig vurdering findes i
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og ikke i Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets departement.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om tilskud til driften af Center for
Boligsocial Udvikling vedrører finansieringen af centrets
fortsatte drift. Forslaget indebærer, at centret i perioden
2017 til 2020 modtager et driftstilskud på 11,8 mio. kr.
årligt (PL-niveau 2017). Halvdelen heraf finansieres af
staten i henhold til satspuljeaftalen for 2017, således at
der afsættes 5,9 mio. kr. (PL-niveau 2017) årligt over
satspuljen i den nævnte periode.
Den anden halvdel finansieres af
Landsbyggefonden, således at Landsbyggefonden i 2017-2020
afsætter 5,9 mio. kr. årligt. Forslaget
medfører, at der i perioden 2017-2020 vil ske en
forøgelse af underskuddet i Landsbyggefondens
landsdispositionsfond, som finansieres ved optagelse af
statslån. Fondens lånebehov vil blive forøget
med årligt 5,9 mio. kr. (PL-niveau 2017) i perioden
2017-2020.
Forslaget til ændring af
ejerlejlighedsloven vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om etablering af mulighed for
afskæring af klageadgang vil blive udnyttet og
medfører, at departementet ikke vil få omkostninger
til behandling af klager. Afgørelser med hjemmel i
boliglovgivningen er indtil regeringsdannelsen behandlet i
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement.
Der har således ikke før afgørelseskompetencen
blev uddelegeret til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen været
en klageadgang. I forhold til tidligere vil der således ikke
være nogen mindreudgifter ved afskæring af
klageadgang.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget om etablering af mulighed for
afskæring af klageadgang vil betyde, at i de tilfælde,
hvor visse beføjelser er henlagt til en styrelse under
ministeriet, vil styrelsens afgørelser være den
endelige administrative afgørelse, ligesom ministeriets
afgørelser har været det. Bestemmelsen giver ikke
hjemmel til at afskære klageadgang, der i øvrigt
følger af lovgivningen.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. oktober 2016 til den 23. november 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Bedre
Psykiatri, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Byggeriets
Evaluerings Center, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Boligadvokater, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Udlejere, Datatilsynet, De
erhvervsfaglige uddannelser v/ LO i Danmark, Den Danske
Landinspektørforening, Det centrale handicapråd, De
uddannelsessøgendes landsorganisationer v/ DUAB,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Erhvervslejernes Landsorganisation, Finansrådet,
Finanstilsynet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
FSR - danske revisorer, Frivilligrådet, Grundejernes
Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Indstillingsudvalg og
kollegiekontorer i Danmark, KL (Kommunernes Landsforening),
Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunekredit, Kommunernes Revision -
BDO, Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsbyggefonden, Landsforeningen
Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Organisationen af Selvejende Institutioner (OSI), Praktiserende
Arkitekters Råd, Psykiatrifonden, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND De
hjemløses Landsorganisation, SBI (Statens
Byggeforskningsinstitut) By og Byg, Sind,
Socialforskningsinstituttet og Uddannelsesinstitutionernes Ledelse
v/Rektorkollegiet.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser
/mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 5,9 mio. kr. årligt i 2017-2020
finansieret af afsatte satspuljemidler. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgene | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | Ja | Nej | (Sæt X) | | X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter almenboliglovens § 91 c, 1. pkt.,
bidrager Landsbyggefonden i 2013 med 2,7 mio. kr. og i årene
2014-2016 med 5,6 mio. kr. årligt til drift af Center for
Boligsocial Udvikling, jf. § 172 a.
Det foreslås, at Landsbyggefonden
fortsætter med at finansiere den ene halvdel af centrets
driftsomkostninger svarende til 5,9 mio. kr. årligt i
årene 2017-2020 (PL-niveau 2017), jf. finanslovens konto
14.51.50.10.
Den anden halvdel finansieres af staten,
således at der i alt afsættes 5,9 mio. kr. om
året i perioden 2017- 2020 (PL-niveau 2017) over satspuljen i
den nævnte periode.
Centerets hovedopgave fremgår af
almenboliglovens § 172 a, stk. 1, som ikke ændres ved
forslaget. Midlerne skal derfor anvendes i overensstemmelse med
bemærkningerne til lovforslaget til denne bestemmelse, jf. L
155 2007-08 2. samling.
Det fremgår bl.a. af
bemærkningerne til § 172 a, stk. 1, at Center for
Boligsocial Udvikling skal bidrage til at skabe de
nødvendige forudsætninger for, at by- og
boligpolitikken i bred forstand kan medvirke til at bekæmpe
negativ social arv, sikre sammenhængskraften i samfundet og
sikre lige muligheder for alle.
Ved at afsætte midler til et by- og
boligsocialt udviklingscenter bidrages det konkret til:
1) At der skabes den nødvendige
helhedsorientering i de boligsociale indsatser og boligpolitikken
som helhed, herunder især i samspillet med en række
andre overordnede politikområder som f. eks. uddannelses-,
integrations-, beskæftigelses-, socialpolitikken og
planområdet.
2) At der på et systematisk grundlag opbygges
en viden om, hvad der skaber positive forandringer i problemramte
boligområder.
3) At der løbende sættes fokus
på gode og dårlige erfaringer i de igangværende
og kommende indsatser, sådan at midlerne bruges bedst
muligt.
4) At den indsamlede viden, den løbende
rådgivning og centerets anbefalinger kan anvendes som
grundlag for politiske beslutninger.
Problemerne i udsatte by- og
boligområder spænder bredt fra fysiske og
arkitektoniske til sociale og sundhedsmæssige
problemstillinger. Det er derfor afgørende, at centeret
opsamler og formidler viden om såvel arkitektur-
beskæftigelses-, integrations-, uddannelses-, social- og
sundhedspolitiske indsatser som mere generelt om helhedsplaner og
egentlige helhedsorienterede område- og
byfornyelsesindsatser. Centeret skal både inddrage
internationale erfaringer og erfaringer fra tidligere
indsatser.
Landsbyggefonden skal ved den
støttesagsbehandling, som fonden foretager i forbindelse med
boligsociale helhedsplaner m.v., kunne trække på den
viden, som opbygges i centeret. Centeret skal ligeledes
overvåge de lokale indsatser ude i kommunerne og
rådgive efter behov. I den forbindelse skal centeret formidle
identificerede problemstillinger om de lokale indsatser til
Landsbyggefonden.
Transport- Bygnings- og Boligministeriet og
andre ministerier skal kunne trække på centerets viden
i forhold til at fastsætte de overordnede rammer for
boligsociale indsatser og bypolitik generelt.
Centeret skal endvidere understøtte
relationerne mellem forskning, uddannelse og praksis, således
at forskning fra f.eks. sektorforskningen og universiteterne bliver
samlet og formidlet til kommuner, boligorganisationer, praktikere,
uddannelsesudbydere og andre aktører. Samtidig skal centeret
være en kilde til inspiration for forskningsinstitutionerne,
således at centeret bliver et bindeled mellem
forskningsverdenen og kommuner, boligorganisationer og andre
institutioner, der arbejder med boligsociale indsatser.
Målgruppen for det boligsociale
udviklingscenter er overordnet de mange borgere, der bor i
problemramte boligområder, og som oplever et sammenfald af
problemer som f.eks. ledighed, sociale problemer, kriminalitet og
manglende integration i det omgivende samfund. Centerets direkte
målgruppe er kommuner, boligorganisationer og andre
aktører, som i dag arbejder med boligsociale indsatser i
problemramte områder.
Effekten af centerets bidrag til
udførelsen og opfølgningen på de boligsociale
indsatser skal løbende sandsynliggøres. Centeret skal
opstille klare målbare mål for dets virke.
Til nr.
2
Ved kongelig resolution af 28. november 2016
blev ressortansvaret for sager vedrørende bl.a. almene
boliger overført til Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet.
Kompetencen til at træffe
afgørelser efter lov om almene boliger m.v. er den 14.
december 2016 uddelegeret til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Dette indebærer som udgangspunkt, at sådanne
afgørelser kan påklages til departementet. Det vil
sige, at der i modsætning til tidligere findes en mulighed
for en 2. instansbehandling af afgørelser. Det har ikke
været hensigten, at uddelegeringen skulle medføre
indførelse af en ny klagemulighed.
Der findes ikke i lov om almene boliger m.v.
hjemmel for at afskære klageadgang i sager, som
henlægges til en styrelse under ministeriet.
Det foreslås derfor, at transport-,
bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler om
klageadgang, herunder at klager ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, når ministeren henlægger sine
beføjelser efter loven til en styrelse under
ministeriet.
Det er hensigten at fastsætte
administrative regler om, at afgørelser, der efter
bemyndigelse fra ministeren træffes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i henhold til almenboligloven og i medfør
heraf udstedte forskrifter, ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, herunder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets departement.
Det kan f.eks. være afgørelser om
godkendelse af nedrivning eller salg af almene boliger, fordeling
af forskellige puljer på almenboliglovens område og
anvendelse af likvidationsprovenu ved likvidation af almene
boligorganisationer og selvejende almene ungdoms- og
ældreboliginstitutioner.
Baggrunden herfor er navnlig, at i det omfang
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse
efter almenboligloven, vil der typisk være tale om en faglig
vurdering. Ekspertisen til at foretage en faglig vurdering findes i
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og ikke i Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets departement.
Med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil retstilstanden vedrørende
afgørelser efter almenboligloven komme til at svare til
retstilstanden for afgørelser truffet efter en række
andre boliglove, hvor der allerede findes en sådan
bemyndigelse.
Til §
2
Til nr.
1
Kapitel 11 b i lov om friplejeboliger
indeholder i dag kun en straffebestemmelse.
Det foreslås i forslagets § 2, nr.
2, at der indsættes en bemyndigelse for ministeren til at
fastsætte regler om klageadgang vedrørende
afgørelser truffet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
efter friplejeboligloven. Der henvises til bemærkningerne til
dette forslag.
Det foreslås på den baggrund, at
overskriften til kapitel 11 b ændres fra Straffebestemmelser til Straffe- og forvaltningsbestemmelser.
Til nr.
2
Ved kongelig resolution af 28. november 2016
blev ressortansvaret for sager vedrørende bl.a.
friplejeboliger overført til Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet.
Kompetencen til at træffe
afgørelser efter lov om friplejeboliger er den 14. december
2016 uddelegeret til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Dette
indebærer som udgangspunkt, at sådanne
afgørelser kan påklages til departementet. Det vil
sige, at der i modsætning til tidligere findes en mulighed
for en 2. instansbehandling af afgørelser. Det har ikke
været hensigten, at uddelegeringen skulle medføre
indførelse af en ny klagemulighed.
Der findes ikke i lov om friplejeboliger
hjemmel for at afskære klageadgang i sager, som
henlægges til en styrelse under ministeriet.
Det foreslås derfor, at transport-,
bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler om
klageadgang, herunder at klager ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, når ministeren henlægger sine
beføjelser efter loven til en styrelse under
ministeriet.
Det er hensigten at fastsætte
administrative regler om, at afgørelser, der efter
bemyndigelse fra ministeren træffes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i henhold til friplejeboligloven og i medfør
af heraf udstedte forskrifter, ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, herunder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets departement.
Det kan f.eks. være afgørelser om
godkendelse af nye friplejeboliger, støtte til
friplejeboliger og godkendelse af salg og ændret anvendelse
af friplejeboliger.
Baggrunden herfor er navnlig, at i det omfang
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse
efter friplejeboligloven, vil der typisk være tale om en
faglig vurdering. Ekspertisen til at foretage en faglig vurdering
findes i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og ikke i Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets departement.
Med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil retstilstanden vedrørende
afgørelser efter friplejeboligloven komme til at svare til
retstilstanden for afgørelser truffet efter en række
andre boliglove, hvor der allerede findes en sådan
bemyndigelse.
Til §
3
Til nr.
1
Ved kongelig resolution af 28. november 2016
blev ressortansvaret for sager vedrørende bl.a. almene
boliger overført til Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet.
Kompetencen til at træffe
afgørelser efter lov om leje af almene boliger og i
medfør heraf udstedte forskrifter er den 14. december 2016
uddelegeret til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Dette
indebærer som udgangspunkt, at sådanne
afgørelser kan påklages til departementet. Det vil
sige, at der i modsætning til tidligere findes en mulighed
for en 2. instansbehandling af afgørelser. Det har ikke
været hensigten, at uddelegeringen skulle medføre
indførelse af en ny klagemulighed.
Der findes ikke i lov om leje af almene
boliger hjemmel for at afskære klageadgang i sager, som
henlægges til en styrelse under ministeriet.
Det foreslås derfor, at transport-,
bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler om
klageadgang, herunder at klager ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, når ministeren henlægger sine
beføjelser efter loven til en styrelse under
ministeriet.
Det er hensigten at fastsætte
administrative regler om, at afgørelser, der efter
bemyndigelse fra ministeren træffes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i henhold til almenlejeloven og i medfør af
heraf udstedte forskrifter, ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, herunder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets departement.
Transport-, Bygnings- og Boligministeren kan
efter almenlejeloven fastsætte regler om forsøg,
herunder regler om at ministeren kan træffe afgørelser
om tilladelse til konkrete forsøg på
området.
Baggrunden for at afskære klageadgangen
er navnlig, at i det omfang Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
træffer afgørelse i medfør af almenlejeloven og
i medfør heraf udstedte forskrifter, vil der typisk
være tale om en faglig vurdering. Ekspertisen til at foretage
en faglig vurdering findes i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og
ikke i Transport-, Bygnings- og Boligministeriets departement.
Med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil retstilstanden vedrørende
afgørelser efter almenlejeloven komme til at svare til
retstilstanden for afgørelser truffet efter en række
andre boliglove, hvor der allerede findes en sådan
bemyndigelse.
Til §
4
Til nr.
1
Ved kongelig resolution af 28. november 2016
blev ressortansvaret for sager vedrørende bl.a. tvungen
administration af udlejningsejendomme overført til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Kompetencen til at træffe
afgørelser efter lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme er den 14. december 2016 uddelegeret til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Dette indebærer som
udgangspunkt, at sådanne afgørelser kan påklages
til departementet. Det vil sige, at der i modsætning til
tidligere findes en mulighed for en 2. instansbehandling af
afgørelser. Det har ikke været hensigten, at
uddelegeringen skulle medføre indførelse af en ny
klagemulighed.
Der findes ikke i lov om tvungen
administration af udlejningsejendomme hjemmel for at afskære
klageadgang i sager, som henlægges til en styrelse under
ministeriet.
Det foreslås derfor, at transport-,
bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler om
klageadgang, herunder at klager ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, når ministeren henlægger sine
beføjelser efter loven til en styrelse under
ministeriet.
Det er hensigten at fastsætte
administrative regler om, at afgørelser, der efter
bemyndigelse fra ministeren træffes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i henhold til lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme og i medfør af heraf udstedte
forskrifter, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed,
herunder Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
departement.
Det kan f.eks. være udpegning af
administrator og fastsættelse af vederlag for
administrationen.
Baggrunden for at afskære klageadgangen
er navnlig, at i det omfang Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
træffer afgørelse efter lov om tvungen administration
af udlejningsejendomme, vil der typisk være tale om en faglig
vurdering. Ekspertisen til at foretage en faglig vurdering findes i
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og ikke i Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets departement.
Med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil retstilstanden vedrørende
afgørelser efter lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme komme til at svare til retstilstanden for
afgørelser truffet efter en række andre boliglove,
hvor der allerede findes en sådan bemyndigelse.
Til §
5
Til nr.
1
Ejerlejlighedslovens § 10, stk. 1. nr. 6,
indeholder for det første hjemmel til, at bygninger, hvor en
del af bygningen skulle indrettes til ældreboliger efter den
tidligere ældreboliglov, kunne opdeles i ejerlejligheder. Det
var et krav, at ældreboligerne kom til at udgøre en
samlet ejerlejlighed. Bestemmelsen indeholder for det andet hjemmel
til, at bygninger, hvor en del af bygningen skal indrettes til
almene ældreboliger efter almenboligloven, kan opdeles i
ejerlejligheder. Her er det også et krav, at de almene
ældreboliger kommer til at ligge i én ejerlejlighed.
Hverken ejerlejligheder med ældreboliger etableret efter
ældreboligloven eller ejerlejligheder med ældreboliger
etableret efter almenboligloven kan videreopdeles.
Det foreslås at ophæve forbuddet
mod videreopdeling i § 10, stk. 1, nr. 6, 3. pkt.,
således at der fremover vil kunne ske en videreopdeling, hvis
det skulle vise sig nødvendigt at frasælge et antal
boliger. Det kan f.eks. være besluttet, at 2 ud af
afdelingens 20 boliger fremover skal sælges med henblik
på anvendelse til erhverv, og i denne situation skal
erhververen kunne få skøde på de 2 boliger,
hvilket indebærer en videreopdeling, således at der
bliver mindst 2 ejerlejligheder - en med de resterende 18
ældreboliger og en med de 2 ældreboliger, som skal
sælges fra.
Til nr.
2
Efter § 10, stk. 1, nr. 7, kunne
bygninger, som blev kondemneret efter bl.a. lov om byfornyelse og
udvikling af byer, opdeles i ejerlejligheder, hvis mindst halvdelen
af arealet skulle indrettes til ungdomsboliger efter den tidligere
byggestøtte-, kollegiestøtte- og
boligbyggerilovgivning, og den resterende del af arealet skulle
indrettes til andet end beboelse. Ungdomsboligerne skulle ligge i
én ejerlejlighed. Sådanne ejerlejligheder kan ikke
videreopdeles. Bestemmelsen indeholder også hjemmel til at
opdele de nævnte kondemnerede bygninger i ejerlejligheder,
hvis mindst halvdelen af arealet skal indrettes til almene
ungdomsboliger efter almenboligloven, og hvis den resterende del af
arealet indrettes til andet end beboelse. Her kræves det
også, at de almene ungdomsboliger kommer til at ligge i
én ejerlejlighed, som ikke kan videreopdeles.
For at gøre det muligt at sælge
en del af sådanne ungdomsboliger beliggende i ejerlejligheder
f.eks. som følge af alvorlige udlejningsvanskeligheder
foreslås det at ophæve forbuddet mod videreopdeling i
§ 10, stk. 1, nr. 7, 3. pkt.
Til nr. 3
og 4
Efter § 10, stk. 3, 1. pkt., kan
bygninger, hvor der efter den 1. juli 2004 etableres nye almene
tagboliger, opdeles i ejerlejligheder, jf. 2. og 3. pkt. De
nærmere betingelser for opdelingen fremgår af 2. og 3.
pkt. i samme stykke. Henvisningen i 1. pkt. til 2. og 3. pkt.
forekommer derfor overflødig og foreslås
ophævet.
Der kan ske opdeling, hvis bygningen helt
eller delvist anvendes til privat udlejning til beboelse.
Opdelingen skal ske på en sådan måde, at
boligerne og evt. lokaler til andet end beboelse i den oprindelige
bygning skal udgøre én ejerlejlighed, og de almene
tagboliger med tilhørende fællesfaciliteter skal
ligeledes ligge i én ejerlejlighed. Ingen af disse
ejerlejligheder kan efter den nuværende formulering
videreopdeles.
Det foreslås at ophæve forbuddet
mod videreopdeling af sådanne ejerlejligheder med almene
tagboliger og tilhørende fællesfaciliteter,
således at der om nødvendigt vil kunne ske et frasalg.
Som forslaget (§ 5, nr. 3) er formuleret, omfatter det
også forbuddet mod videreopdeling af de andre ejerlejligheder
(ejerlejligheder indeholdende de private udlejningsboliger og evt.
lokaler til andet end beboelse). Forbuddet mod videreopdeling af
ejerlejlighederne med de private udlejningsboliger skal imidlertid
opretholdes, hvorfor forbuddet foreslås genindsat som et nyt
4. pkt., jf. forslaget i § 5, nr. 4.
Til nr.
5
Bestemmelsen i § 10, stk. 4, er
hovedreglen for opdeling af almene ejendomme i ejerlejligheder.
Hovedreglen er, at ejendomme, som tilhører almene
boligorganisationer, som indeholder boliger og sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne, og som ikke er
omfattet af særlige situationer, der giver særskilt
hjemmel til opdeling i ejerlejligheder, kun kan opdeles, hvis hele
beboelsesarealet og alle sædvanlige fællesfaciliteter
efter opdelingen udgør én ejerlejlighed.
Ifølge § 10, stk. 4, 2. pkt., kan en sådan
ejerlejlighed kun videreopdeles i forbindelse med salg til lejerne
efter almenboliglovens kapitel 5 a. Hvis boligorganisationen har
behov for at kunne sælge et antal boliger, fordi de fremover
skal anvendes til andet end beboelse, f.eks. erhvervsformål,
kan det ikke lade sig gøre, fordi der ikke i denne situation
kan ske videreopdeling af ejerlejligheden indeholdende alle de
almene boliger (og fællesfaciliteterne).
Derfor foreslås det at ophæve
forbuddet mod videreopdeling i § 10, stk. 4, 2. pkt.,
således at der fremover vil kunne ske frasalg. En
boligorganisation vil dog ikke uden videre kunne frasælge
boliger. Salg af almene boliger kræver kommunens godkendelse,
og hvis der ikke sælges inden for den pågældende
boligorganisation, til en afdeling i en anden almen
boligorganisation eller til en selvejende almen institution, skal
salget også godkendes af transport-, bygnings- og
boligministeren, jf. almenboliglovens § 27, stk. 1 og 2.
Til nr.
6
Ejendomme tilhørende almene
boligorganisationer kan opdeles i ejerlejligheder, når der er
indgået aftale om salg af en bolig efter almenboliglovens
kap. 5 a, jf. § 10, stk. 5. Efter reglerne i kap. 5 a kan det
besluttes - enten af boligorganisationen og kommunen i
fællesskab eller af en af parterne - at lejerne i den
pågældende afdeling skal kunne købe deres bolig.
Hvis der er tale om en afdeling, hvor der ikke kan ske udstykning,
er en ejerlejlighedsopdeling en forudsætning for, at der kan
ske salg. Udgangspunktet er, at der - hvis der sælges 2
boliger - sker opdeling på den måde, at de boliger, der
sælges, kommer til at ligge i hver sin ejerlejlighed, mens de
usolgte almene boliger samles i én ejerlejlighed,
således at der i alt bliver 3 ejerlejligheder. Den store
almene ejerlejlighed kan kun videreopdeles, hvis flere lejere
senere beslutter sig for også at købe deres bolig, jf.
§ 10, stk. 5, 6. pkt.
Det foreslås også her at give
mulighed for, at der kan ske frasalg fra den samlede almene
ejerlejlighed i andre situationer end ved fortsat salg efter
almenboliglovens kap. 5 a, hvorfor det foreslås at
ophæve den gældende bestemmelse i § 10, stk. 5, 6.
pkt., om videreopdeling.
Til nr.
7
Ejendomme tilhørende almene
boligorganisationer kan også opdeles i ejerlejligheder, hvis
der etableres almene tagboliger på ejendommen, jf. § 10,
stk. 6. Der skal oprettes 2 ejerlejligheder, hvor den ene skal
omfatte alle lejlighederne i den eksisterende ejendom med
sædvanlige fællesfaciliteter, mens den anden skal
omfatte de nye tagboliger med sædvanlige
fællesfaciliteter. Førstnævnte ejerlejlighed kan
videreopdeles i forbindelse med salg til lejerne efter
almenboliglovens kap. 5 a, jf. § 10, stk. 6, 3. pkt., mens den
anden ejerlejlighed ikke kan videreopdeles, jf. § 10, stk. 6,
4. pkt.
For at sikre, at der fremover vil kunne ske
frasalg fra den oprindelige ejendom, uden at det skal ske i
forbindelse med salg til lejerne og frasalg i det hele taget fra
ejerlejligheden bestående af tagboligerne, foreslås det
at ophæve de gældende forbud mod videreopdeling i
§ 10, stk. 6, 3. og 4. pkt. Herved bliver det muligt at
videreopdele en ejerlejlighed med f.eks. 20 almene boliger til 2
ejerlejligheder med hver 10 (almene) boliger.
Til nr.
8
Efter § 10, stk. 7, kan almene ejendomme
desuden opdeles i ejerlejligheder, når der etableres
tagboliger, som skal anvendes til privat udlejning. Den oprindelige
almene ejendom skal udgøres af én ejerlejlighed, mens
de nye tagboliger med sædvanlige fællesfaciliteter skal
udgøres af en anden ejerlejlighed. Ejerlejligheden
bestående af de almene boliger (med evt. tilhørende
fællesfaciliteter) kan ifølge § 10, stk. 7, 4.
pkt., videreopdeles i forbindelse med salg til lejerne efter
almenboliglovens kap. 5 a, mens den nye tagboligejerlejlighed ikke
kan videreopdeles.
Som for de ovenfor omhandlede ejerlejligheder
med almene boliger foreslås det også her, at
ejerlejligheden med den oprindelige almene ejendom generelt skal
kunne videreopdeles. § 10, stk. 7, 4. pkt., foreslås
således ophævet.
Til nr.
9
Ejendomme tilhørende almene
boligorganisationer kan herudover opdeles i ejerlejligheder,
når der etableres tagboliger, og hver tagbolig udgør
én ejerlejlighed, jf. § 10, stk. 8. Tagboligerne er
ikke almene. Den almene ejendom skal efter opdelingen udgøre
én ejerlejlighed. Ejerlejlighederne kan videreopdeles efter
stk. 5, jf. § 10, stk. 8, 4. pkt. Den i § 10, stk. 8, 4.
pkt., citerede § 10, stk. 5, omhandler den situation, hvor der
sker salg af almene boliger til lejerne efter almenboliglovens kap.
5 a. Derfor giver bestemmelsen om videreopdeling i § 10, stk.
8, 4. pkt., ingen mening for så vidt angår de
ikke-almene ejerlejligheder.
Det foreslås at ophæve denne
bestemmelse om videreopdeling. Konsekvensen heraf bliver, at der
vil kunne ske videreopdeling af den almene ejerlejlighed også
uden for den situation, hvor der sker salg til lejerne, og at de
individuelle ejerlejligheder vil kunne videreopdeles efter
ejerlejlighedslovens hovedregel i § 10, stk. 13, 1. pkt.,
hvorefter ejerlejligheder kan videreopdeles, medmindre andet er
bestemt.
Til nr.
10
Efter § 10, stk. 9, kan almene ejendomme
endelig opdeles i ejerlejligheder, når der etableres
tagboliger til brug for en privat andelsboligforening. Også
her skal opdelingen ske på den måde, at de almene
boliger med tilhørende fællesfaciliteter og
tagboligerne med tilhørende fællesfaciliteter hver for
sig skal udgøre én ejerlejlighed. Den almene
ejerlejlighed kan ifølge § 10, stk. 9, 4. pkt.,
videreopdeles, når der skal sælges boliger til lejerne
efter kap. 5 a i almenboligloven.
For at skabe parallelitet til de andre
situationer, hvor videreopdelingsforbuddet foreslås
ophævet, foreslås den her omhandlede bestemmelse om
videreopdeling i § 10, stk. 9, 4. pkt., også
ophævet, hvorefter der fremover vil kunne ske videreopdeling
- og dermed frasalg - også i andre situationer end den, hvor
der sker salg til lejerne.
Til nr. 11
og 12
Der kan ifølge lovens § 10, stk.
10, ske opdeling af ejendomme, hvor der skal være
friplejeboliger i en del af ejendommen. Opdelingen skal ske
på den måde, at friplejeboligerne,
fællesfaciliteterne og servicearealet (areal, som anvendes
til f.eks. personalelokaler, centralkøkken og lokaler til
genoptræning) udgør en samlet ejerlejlighed.
Der kan dog efter § 10, stk. 11,
også ske opdeling på den måde, at boligerne og
fællesfaciliteterne kommer til at ligge i én
ejerlejlighed og servicearealet i en anden ejerlejlighed.
I begge tilfælde skal eventuelle
øvrige boliger og lokaler til andet end beboelse efter
opdelingen udgøre én ejerlejlighed, medmindre der kan
ske opdeling eller videreopdeling efter en af lovens øvrige
regler.
Uanset om ejerlejlighedsopdelingen sker
på den ene eller den anden måde, kan der, jf. §
10, stk. 10, 2. pkt., og § 10, stk. 11, 2. pkt., ikke ske
videreopdeling af ejerlejligheden eller ejerlejlighederne
indeholdende friplejeboligerne og de dertil hørende
servicearealer.
Friplejeboliger er private plejeboliger, der
drives i konkurrence med de kommunale plejeboligtilbud. Der stilles
de samme krav til indretning af nye friplejeboliger som til nye
almene plejeboliger.
Ligesom ved almene plejeboliger kan det
være hensigtsmæssigt at kunne tage en del af
friplejeboligejendommen i brug til anden anvendelse, herunder ved
frasalg. Et ønske om frasalg kan f.eks. skyldes
udlejningsvanskeligheder eller et ønske om at få
erhverv, som også beboerne kan have glæde af, ind i
ejendommen.
Det foreslås derfor - ligesom for de
almene ejerlejligheder - at ophæve forbuddet mod
videreopdeling.
For at gøre mulighederne for
ejerlejlighedsopdeling mere overskuelige foreslås det
derudover at skrive § 10, stk. 10, sammen med stk. 11,
sådan at alle særbestemmelser om friplejeboliger er
samlet i ét stk. - i § 10, stk. 10. Der sker ikke
herved nogen ændring i forhold til de gældende
muligheder for ejerlejlighedsopdeling af ejendomme, hvor der skal
etableres friplejeboliger.
Som konsekvens af sammenskrivningen af stk. 10
og 11 foreslås det gældende § 10, stk. 11, med
lovforslagets § 5, nr. 12, ophævet.
Til nr.
13
Det følger af § 10, stk. 13, som
nu bliver stk. 12, at ejerlejligheder kan videreopdeles, medmindre
andet er bestemt. Efter § 10, stk. 13, 2. pkt., er det dog en
betingelse for videreopdeling af ejerlejligheder i bygninger, som
er påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere,
og som ikke er fredet, at en landinspektør attesterer, at
hver enkelt ejerlejlighed, der opstår i forbindelse med
videreopdelingen, opfylder visse kvalitetskrav, f.eks. at der er
badeværelse (af en vis størrelse) i lejligheden.
Almene ejendomme kan opdeles i ejerlejligheder
under bestemte betingelser. Dette gælder også
ældre ejendomme uden badeværelse. Sådanne almene
ejendomme opdelt i ejerlejligheder kan videreopdeles i forbindelse
med salg til lejerne efter almenboliglovens kapitel 5 a, uden at
kvalitetskravene skal være opfyldt, idet det gældende
§ 10, stk. 13, fortolkes som ikke-gældende for
ejerlejligheder med almene boliger.
Da det generelle forbud mod videreopdeling af
ejerlejligheder indeholdende almene boliger nu foreslås
ophævet, foreslås det med den nye bestemmelse i
forslagets § 5, nr. 13 (det nye pkt. i lovens § 10, stk.
13, der bliver § 10, stk. 12) præciseret, at de
ejerlejligheder, der opstår ved videreopdeling af en almen
ejerlejlighed med flere almene boliger, ikke skal opfylde
kvalitetskravene.
Det foreslås ligeledes, at de
ejerlejligheder, der opstår ved videreopdeling af
ejerlejligheder indeholdende ældreboliger etableret efter den
tidligere lov om boliger for ældre og personer med handicap
og ejerlejligheder indeholdende ungdomsboliger etableret efter den
tidligere byggestøtte-, kollegiestøtte- og
boligbyggerilovgivning, ikke skal opfylde kvalitetskravene.
Til §
6
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. maj 2017. Det bemærkes i den forbindelse, at
forslaget ikke vurderes at have direkte erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Til §
7
Bestemmelsen angår lovens territoriale
gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1103 af 15. august 2016, som
ændret ved § 45 i lov nr. 628 af 8. juni 2016 og §
1 i lov nr. 1559 af 13. december 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | § 91 c.
Landsbyggefonden bidrager i 2013 med 2,7 mio. kr. og i årene
2014-2016 med 5,6 mio. kr. årligt til drift af Center for
Boligsocial Udvikling, jf. § 172 a. Landsbyggefondens bidrag
til udviklingscenteret tilvejebringes af midler overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89. | | 1. § 91 c, 1. pkt., affattes
således: »Landsbyggefonden bidrager i
årene 2017-2020 med 5,9 mio. kr. årligt til drift af
Center for Boligsocial Udvikling, jf. § 172 a.« | | | | | | 2. Efter
§ 184 indsættes: »§ 184
a. Henlægger transport-, bygnings- og boligministeren
sine beføjelser efter loven til en styrelse under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om klageadgang,
herunder at klager ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.« | | | | | | § 2 I lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1058 af 31. august 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 299 af 22. marts 2016, § 6
i lov nr. 380 af 27. april 2016, § 52 i lov nr. 628 af 8. juni
2016 og § 3 i lov nr. 1559 af 13. december 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften til kapitel 11 b affattes således: | Kapitel 11 b Straffebestemmelser | | »Kapitel 11 b Straffe- og
forvaltningsbestemmelser« | | | | | | 2. Efter
§ 99 b indsættes i kapitel 11
b: Ȥ 99
c. Henlægger transport-, bygnings- og boligministeren
sine beføjelser efter loven til en styrelse under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om klageadgang,
herunder at klager ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.« | | | | | | § 3 I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts 2016, som ændret
ved § 3 i lov nr. 643 af 8. juni 2016, § 2 i lov nr. 662
af 8. juni 2016, § 4 i lov nr. 665 af 8. juni 2016 og § 2
i lov nr. 1559 af 13. december 2016, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
kapitel 17 indsættes: | | | »Kapitel 17 a Klageadgang § 108 a.
Henlægger transport-, bygnings- og boligministeren sine
beføjelser efter loven til en styrelse under ministeriet,
kan ministeren fastsætte regler om klageadgang, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.« | | | | | | § 4 I lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 226 af 9.
marts 2016, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 17 indsættes i kapitel
3: Ȥ 18.
Henlægger transport-, bygnings- og boligministeren sine
beføjelser efter loven til en styrelse under ministeriet,
kan ministeren fastsætte regler om klageadgang, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.« | | | | | | § 5 I lov om ejerlejligheder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1713 af 16. december 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 10. Loven anvendes
på: | | | 1-5) … | | | 6) Bygninger, hvor en del af bygningen
skal indrettes til ældreboliger eller almene
ældreboliger, når kommunalbestyrelsen attesterer, at en
del af bygningen indrettes til boliger, der får eller har
fået tilsagn om støtte efter den tidligere lov om
boliger for ældre og personer med handicap, jf.
lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996, eller lov om
almene boliger m.v. Ældreboligerne eller de almene
ældreboliger skal efter opdelingen udgøre en samlet
ejerlejlighed. Denne ejerlejlighed kan ikke videreopdeles. | | 1. § 10, stk. 1, nr. 6, 3. pkt., ophæves. | 7) Bygninger, der er kondemneret i
henhold til lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om
byfornyelse, lov om byfornyelse og boligforbedring eller den
tidligere lov om boligtilsyn, når kommunalbestyrelsen
attesterer, at mindst halvdelen af bygningernes bruttoetageareal
efter bygnings- og boligregisteret indrettes til ungdomsboliger,
der har fået tilsagn om statsstøtte til indretning
eller opførelse efter den tidligere byggestøtte-,
kollegiestøtte- og boligbyggerilovgivning eller til almene
ungdomsboliger, der får eller har fået tilsagn om
støtte efter lov om almene boliger m.v., og den resterende
del af bruttoetagearealet indrettes til andet end beboelse.
Ungdomsboligerne eller de almene ungdomsboliger skal efter
opdelingen udgøre en samlet ejerlejlighed. Denne
ejerlejlighed kan ikke videreopdeles. | | 2. § 10, stk. 1, nr. 7, 3. pkt.,
ophæves. | Stk.
2. … | | | Stk. 3.
Bygninger, hvor der efter den 1. juli 2004 etableres nye tagboliger
som almene boliger, kan opdeles i ejerlejligheder, jf. 2. og 3.
pkt. Opdeling kan ske, når de nye boliger etableres i
bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager og
bygningen helt eller delvist anvendes til privat udlejning til
beboelse. Boligerne og eventuelle lokaler til andet end beboelse i
den eksisterende bygning pr. 1. juli 2004 og det almene
beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter
til brug for boligtagerne skal efter opdelingen hver for sig
udgøre én ejerlejlighed, som ikke kan
videreopdeles. | | 3. I § 10, stk. 3, 1. pkt., udgår
», jf. 2. og 3. pkt«, og i 3.
pkt. udgår », som ikke kan
videreopdeles«. | | | | 4. I § 10, stk. 3, indsættes som 4. pkt.: »Ejerlejligheden bestående
af boligerne og eventuelle lokaler til andet end beboelse i den
eksisterende bygning pr. 1. juli 2004 kan ikke videreopdeles.
« | Stk. 4.
Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer, som
indeholder boliger og sædvanlige fællesfaciliteter til
brug for lejerne, og som ikke er omfattet af stk. 5-9, kan kun
opdeles, hvis hele beboelsesarealet og alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne efter opdelingen
udgør én ejerlejlighed. Denne ejerlejlighed kan kun
videreopdeles efter reglerne i stk. 5. | | 5. § 10, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 5.
Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer kan
endvidere opdeles, når der er indgået aftale om salg af
en bolig efter kapital 5 a i lov om almene boliger m.v. Opdelingen
skal ske løbende, således at boligerne udlægges
som selvstændige ejerlejligheder i takt med, at de bliver
solgt. Det samme gælder eventuelle andre særskilt
afgrænsede husrum i afdelingen. Dog kan opdelingen ske
således, at hver bolig og hvert særskilte husrum i
øvrigt udlægges som selvstændige ejerlejligheder
ved det første salg eller ved senere salg, hvis
boligorganisationen vurderer, at denne opdelingsmåde er mest
hensigtsmæssig. Beslutning herom skal godkendes af
kommunalbestyrelsen. Ejerlejligheder tilhørende almene
boligorganisationer kan videreopdeles efter reglerne i 2.-5. pkt.,
når der er indgået aftale om salg efter
førnævnte kapitel 5 a af en bolig beliggende i
ejerlejligheden. | | 6. § 10, stk. 5, 6. pkt.,
ophæves. | Stk. 6.
Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer kan desuden
opdeles, hvis der tilføres almene boliger ved indretning af
uudnyttede tagetager eller ved påbygning af yderligere
etager. Hele beboelsesarealet med alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende
ejendom og tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne skal efter opdelingen
hver for sig udgøre én ejerlejlighed. Ejerlejligheden
bestående af hele beboelsesarealet med alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende
ejendom kan videreopdeles efter reglerne i stk. 5. Ejerlejligheden
bestående af tagboligernes beboelsesareal med alle
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne kan
ikke videreopdeles. | | 7. § 10, stk. 6, 3. og 4. pkt., ophæves. | Stk. 7.
Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer kan desuden
opdeles, når der i ejendommens uudnyttede tagetage eller i en
eller flere nye etager etableres boliger og boligerne anvendes til
privat udlejning. Boligerne skal benyttes til helårsbeboelse.
Hele beboelsesarealet med alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende
ejendom og tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne skal efter opdelingen
hver for sig udgøre én ejerlejlighed. Ejerlejligheden
bestående af hele beboelsesarealet med alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende
ejendom kan videreopdeles efter stk. 5. Ejerlejligheden
bestående af tagboligernes beboelsesareal med alle
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne kan
ikke videreopdeles. | | 8. § 10, stk. 7, 4.
pkt., ophæves. | Stk. 8.
Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer kan desuden
opdeles, når der i ejendommens uudnyttede tagetage eller i en
eller flere nye etager etableres boliger og hver bolig udgør
én ejerlejlighed. Boligerne skal benyttes til
helårsbeboelse. Hele beboelsesarealet med alle
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne i den
eksisterende ejendom skal efter opdelingen udgøre én
ejerlejlighed. Ejerlejlighederne kan videreopdeles efter stk.
5. | | 9. § 10, stk. 8, 4. pkt.,
ophæves. | Stk. 9.
Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer kan desuden
opdeles, når der i ejendommens uudnyttede tagetage eller i en
eller flere nye etager etableres boliger til brug for en privat
andelsboligforening. Boligerne skal benyttes til
helårsbeboelse. Hele beboelsesarealet med alle
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne i den
eksisterende ejendom og tagboligernes beboelsesareal med alle
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for andelshaverne
skal efter opdelingen hver for sig udgøre én
ejerlejlighed. Ejerlejligheden bestående af hele
beboelsesarealet med alle sædvanlige fællesfaciliteter
til brug for lejerne i den eksisterende ejendom kan videreopdeles
efter reglerne i stk. 5. Ejerlejligheden bestående af
tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige
fællesfaciliteter til brug for andelshaverne kan ikke
videreopdeles. | | 10. § 10, stk. 9, 4.
pkt., ophæves. | Stk. 10.
Ejendomme, hvor der af socialministeren er meddelt godkendelse til
etablering af friplejeboliger på en del af ejendommen, og som
ikke er omfattet af en af de øvrige bestemmelser i §
10, kan opdeles i ejerlejligheder, hvis friplejeboligerne med
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne og
det til boligerne knyttede serviceareal efter opdelingen
udgør én ejerlejlighed, jf. dog stk. 11.
Ejerlejligheden kan ikke videreopdeles. Andre boliger eller lokaler
til andet end beboelse på ejendommen skal efter opdelingen
udgøre én ejerlejlighed, medmindre opdeling eller
videreopdeling i ejerlejligheder kan ske efter en af de
øvrige bestemmelser i § 10. Stk. 11.
Friplejeboliger omfattet af stk. 10 og friplejeboliger, som ikke er
omfattet af nogen af de øvrige bestemmelser i § 10, kan
dog opdeles i ejerlejligheder således, at friplejeboligerne
med sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne
udgør én ejerlejlighed og det til boligerne knyttede
serviceareal udgør én anden ejerlejlighed. De to
ejerlejligheder kan ikke videreopdeles. Stk. 10, 3. pkt., finder
anvendelse. | | 11. § 10, stk. 10, affattes
således: »Stk.
10. Ejendomme, hvor der af transport-, bygnings- og
boligministeren er meddelt godkendelse til etablering af
friplejeboliger på en del af ejendommen, og som ikke er
omfattet af en af de øvrige bestemmelser i § 10, kan
opdeles i ejerlejligheder, hvis friplejeboligerne med
sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne og
det til boligerne knyttede serviceareal efter opdelingen
udgør én ejerlejlighed. 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse, hvis boligerne med sædvanlige
fællesfaciliteter og servicearealet hver for sig udgør
én ejerlejlighed. Andre boliger eller lokaler til andet end
beboelse på ejendommen skal efter opdelingen udgøre
én ejerlejlighed, medmindre opdeling eller videreopdeling i
ejerlejligheder kan ske efter en af de øvrige bestemmelser i
§ 10.« | | | | 12. § 10, stk. 11, ophæves. Stk. 12-14 bliver herefter stk.
11-13. | Stk. 12. Loven
finder ikke anvendelse på: | | | 1) Landbrugsejendomme, jf. lov om
landbrugsejendomme. | | | 2) Ejendomme, der tilhører
private andelsboligforeninger, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 13.
Ejerlejligheder kan videreopdeles, medmindre andet er bestemt. Det
er en betingelse for videreopdeling af ejerlejligheder i bygninger,
som er påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller
tidligere, og som ikke er omfattet af stk. 1, nr. 3, at en
landinspektør med beskikkelse attesterer, at hver enkelt
lejlighed til beboelse efter videreopdelingen opfylder de i stk. 1,
nr. 2, litra a-f, nævnte krav. Stk. 14. I
bygninger, der er opdelt i ejerlejligheder, finder stk. 3 og 6
tilsvarende anvendelse ved etablering af en ny ejerlejlighed
indeholdende tagboliger som almene boliger. | | 13. I § 10, stk. 13, der bliver stk. 12,
indsættes som 3. pkt.: »2. pkt. finder ikke anvendelse
ved videreopdeling af ejerlejligheder indeholdende
ældreboliger etableret efter den tidligere lov om boliger for
ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse
nr. 316 af 24. april 1996, ungdomsboliger etableret efter den
tidligere byggestøtte-, kollegiestøtte- og
boligbyggerilovgivning og almene boliger.« | | | | | | | | § 6 Loven træder i kraft den 1. maj
2017. | | | | | | § 7 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|