Skriftlig fremsættelse (22. februar
2017)
Transport-, bygnings- og
boligministeren (Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om friplejeboliger, lov om leje af almene
boliger, lov om tvungen administration af udlejningsejendomme og
lov om ejerlejligheder (Medfinansiering af Center for Boligsocial
Udvikling, mulighed for afskæring af klageadgang og
ejerlejlighedsopdeling)
(Lovforslag nr. L 143)
Lovforslaget indeholder tre elementer:
1) Medfinansiering af Center for
Boligsocial Udvikling.
2) Etablering af mulighed for
afskæring af klageadgang.
3) Ophævelse af forbud mod
videreopdeling af ejerlejligheder indeholdende almene boliger og
friplejeboliger m.v.
For det første foreslås, at
Landsbyggefonden yder et tilskud på 5,9 mio. kr. årligt
i årene 2017-2020 til medfinansiering af Center for
Boligsocial Udvikling. Det foreslåede tilskud vil sammen med
midlerne afsat ved Aftale om udmøntning af satspuljen for
2017 sikre centerets drift i perioden 2017-2020.
For det andet foreslås, at der
etableres adgang til at fastsætte administrative regler om,
at afgørelser, der efter bemyndigelse fra transport-,
bygnings og boligministeren træffes af en styrelse under
ministeriet i henhold til lov om almene boliger m.v., lov om
friplejeboliger, lov om leje af almene boliger, lov om tvungen
administration af udlejningsejendomme og i medfør af heraf
udstedte forskrifter, ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Hovedparten af de opgaver på
boligområdet, som ved kongelig resolution af 28. november
2016 blev overført til Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, er blevet henlagt til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, således at styrelsens afgørelser efter
vil forslaget være den endelige administrative
afgørelse, ligesom ministeriets afgørelser har
været det.
For det tredje foreslås
ejerlejlighedslovens forbud mod videreopdeling af ejerlejligheder
indeholdende almene boliger og friplejeboliger m.v. ophævet,
da det kan udgøre en barriere for udviklingen af de almene
boligområder, herunder forhindre, at salg af boliger
indgår som led i en genopretning af et udsat
boligområde. Idet ejerlejlighedsloven hører under
Erhvervsministeriets ressort, fremsættes denne del af
lovforslaget efter aftale med erhvervsministeren.
Lovforslaget skønnes ikke at have
kommunaløkonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet eller borgerne og skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser. Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. maj 2017, idet det bemærkes, at forslaget ikke
vurderes at have direkte erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.