Skriftlig fremsættelse (22. februar
2017)
Transport-, bygnings- og
boligministeren (Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Ændring af sanktionerne for
kørsel i THC-påvirket tilstand og af regler om
alkolåse)
(Lovforslag nr. L 142)
Formålet med lovforslaget er at
udmønte den politiske aftale af 30. juni 2016 om
kørsel i hashpåvirket tilstand og alkolåse.
For så vidt angår kørsel
med hash (THC) i blodet er der på nuværende tidspunkt i
færdselsloven fastsat en såkaldt bagatelgrænse
for kørsel med bevidsthedspåvirkende stoffer, herunder
hash (THC), i blodet. Overtrædelse af bagatelgrænsen
medfører efter de gældende regler som udgangspunkt en
bøde svarende til én månedsløn og en
ubetinget frakendelse af førerretten i minimum tre år.
Straffen og frakendelsen af førerretten er i disse
tilfælde ikke altid proportional og kan have
vidtrækkende og utilsigtede konsekven-ser, der ikke er i
samfundets interesse.
I overensstemmelse med den politiske aftale
foreslås færdselslovens regler om kørsel med
euforiserende stoffer i blodet ændret således, at
sanktionssystemet for hashkørsel bygges op efter en
trappestigemodel, hvor sanktionerne for kørsel med hash i
blodet stiger i takt med det målte indhold af THC i blodet.
Der foreslås fastsat tre kvantitative
grænseværdier for niveauet af THC i blodet, hvorefter
sanktionerne for hashkørsel i videst muligt omfang
udmåles efter samme retningslinjer som
spirituskørsel.
For så vidt angår reglerne om
kørsel med alkolås følger det af de
gældende regler for den frivillige alkolåsordning, der
trådte i kraft i 2015, at man kan veksle det sidste år
af en ubetinget frakendelse på minimum tre år til
kørsel med alkolås i to år. Det kan allerede nu
konstateres, at den nuværende ordning ikke er en succes, idet
der siden ordningens ikrafttræden alene er ca. 24 personer,
som har valgt at benytte sig af ordningen.
I overensstemmelse med den politiske aftale
foreslås færdselslovens regler om den frivillige
alkolåsordning ændret således, at alkolåsen
i visse tilfælde kan vælges som et fuldt alternativ til
en ubetinget frakendelse af førerretten. Det foreslås,
at den fulde frakendelsesperiode for tilfælde omfattet af den
frivillige alkolåsordning kan erstattes med kørsel med
alkolås, og at alkolåsperioden ikke skal
udstrækkes udover den periode, som førerretten er
frakendt for.
De almindelige betingelser for brug af
alkolås - herunder vilkår, tilsyn og egenbetaling -
ændres ikke med lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.