Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 18. maj 2017
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren
har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar
2017 og var til 1. behandling den 14. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 21. oktober
2016 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 26. Den
21. februar 2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Lukket ekspertmøde
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
afholdt den 27. april 2017 et lukket ekspertmøde om
lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Niels Waage,
Roskilde.
Transport-, bygnings- og boligministeren
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstilling og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
særdeles glade for, at Folketinget er kommet dertil, at vi nu
kan lempe sanktionsregimet for kørsel i hashpåvirket
tilstand. Vi er glade for, at det nye strafregime, som
foreslås med dette lovforslag, betyder, at folk ikke
længere fradømmes førerretten ubetinget i 3
år for selv det mindste indhold af THC i blodet. Ingen tvivl
om, at det vil forhindre mange i at miste jobbet eller
lærepladsen og sikre, at mobiliteten i forhold til familie og
socialt netværk kan opretholdes. EL er dog ærgerlig
over, at vi med lovforslaget ikke når helt i mål
forstået på den måde, at vi ikke skaber fuld
overensstemmelse mellem straffene for spirituskørsel og
hashkørsel, idet lovforslaget indfører et ekstra
trappetrin i sanktionerne for hashkørsel, nemlig det, der
svarer til mellem 0,2 promille og 0,5 promille, hvis det havde
været spirituskørsel. Det betyder, at en person, der
kører spirituspåvirket med op til 0,5 promille
spiritus i blodet ikke anses for værende til fare for
færdselssikkerheden, mens en person med en tilsvarende
påvirkning (0,2-0,5 promille) fra THC åbenbart er til
fare for færdselssikkerheden. Det er naturligvis ulogisk og
et levn fra den tidligere lovgivning, hvor færdselsloven blev
anvendt til narkobekæmpelse - uden smålig skelen til,
om færdselssikkerheden var kompromitteret.
Under udvalgsbehandlingen har udvalget
modtaget henvendelse fra tidligere retspræsident ved Retten i
Roskilde Niels Waage vedrørende skabelsen af en
»overgangsordning« for dem, som umiddelbart op til den
såkaldte berostillelse er blevet pådømt efter
den tidligere lovgivning. EL har stor sympati for Niels Waages
argumenter og forslag til ændringer af lovforslaget og mener,
at de burde være stillet, idet vi intet har til overs for
ministerens modargument om, at det koster 11 mio. kr., henholdsvis
29-30 mio. kr. at gennemføre en overgangsordning.
Økonomi må aldrig blive et argument, når det
handler om retssikkerhed og retfærdighed. Enhedslisten
konstaterer imidlertid, at der ikke er flertal for de
pågældende ændringsforslag. Vi vurderer samtidig
ud fra tilkendegivelser under udvalgsbehandlingen, at det i nogle
partier kan udfordre opbakningen til lovforslaget som sådan,
hvis der skabes fornyet debat om det. Derfor undlader EL at stille
de ændringsforslag, som Niels Waage har foreslået.
EL glæder sig også over, at
reglerne om alkolåse ændres med dette lovforslag. EL
har ved flere lejligheder givet udtryk for skepsis, med hensyn til
om loven ville komme til at virke efter hensigten, idet der blev
henvist til den svenske ordning, hvor man jo ombytter sin
ubetingede frakendelse med alkolås en til en. Den danske
ordning har ikke været nogen succes, som mange har gjort
opmærksom på, da meget få har benyttet sig af
den, hvilket selvfølgelig indikerer, at incitamentet simpelt
hen har været for ringe, og at det også har været
for dyrt. Det retter forslaget delvis op på, idet man nu
også her kan ombytte sin frakendelse med alkolås for
det samme tidsrum, som frakendelsen gælder. Der er ingen
tvivl om, at det vil forhindre mange i at miste jobbet, og det vil
betyde, at mobiliteten i forhold til familie og socialt
netværk kan opretholdes. Vi tror på, at det nu bliver
en succes, og med de faldende priser på alkolåse
må man håbe på, at problemet med omkostningerne
også bliver løst hen ad vejen.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 18 indsættes som nye numre:
»01. I §
132 a, stk. 5 og 6, der bliver
stk. 6 og 7, ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.
02. I
§ 132 a, stk. 10, der bliver stk.
11, ændres »stk. 6« til: »stk.
7«.
03. I
§ 133 a, stk. 10, nr. 1,
ændres »§ 117 c, stk. 1, 2. pkt.« til:
»§ 117 c, stk. 1, nr. 4«.«
[Redaktionelle ændringer]
Til § 2
2) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Ved straffastsættelse og ved afgørelse af
spørgsmål om frakendelse af førerretten og
retten til at føre lille knallert skal tidligere
afgørelser, som er endeligt pådømt før
lovens ikrafttræden, og som alene omfatter kørsel med
tetrahydrocannabinol (THC) i blodet, ikke tillægges
gentagelsesvirkning.«
[Præcisering af bestemmelsens
anvendelsesområde]
3) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
Ved afgørelse af spørgsmål om konfiskation
efter færdselslovens § 133 a, stk. 3-10, skal der ses
bort fra tidligere afgørelser, som er endeligt
pådømt før lovens ikrafttræden, og som
alene omfatter kørsel med tetrahydrocannabinol (THC) i
blodet.«
[Ophævelse af virkningen af
tidligere afgørelser om kørsel med
tetrahydrocannabinol (THC) i blodet for spørgsmålet om
konfiskation]
Bemærkninger
Til nr. 1
De foreslåede ændringer er
redaktionelle ændringer af ordensmæssig karakter.
Til nr. 2
Færdselslovens bestemmelser om straf
og frakendelse af førerretten og retten til at føre
lille knallert har for visse bestemmelser ændret placering,
for så vidt angår paragraf, stykke og nummer i forhold
til tidligere gældende udgaver af færdselsloven. Med
den foreslåede ændrede formulering af lovforslagets
§ 2, stk. 3, udgår henvisningen til de præcise
bestemmelser i færdselsloven om straf og frakendelse af
førerretten og retten til at føre lille knallert.
Formålet hermed er at tydeliggøre, at alle tidligere
afgørelser, som er endeligt pådømt før
lovens ikrafttræden, og som alene omfatter kørsel med
hash (THC) i blodet, ikke skal tillægges gentagelsesvirkning.
Dette gælder således, uanset hvilken tidligere
gældende udgave af færdselsloven de måtte
være truffet i henhold til. Ændringsforslaget
indebærer ikke materielle ændringer af bestemmelsen i
lovforslagets § 2, stk. 3.
Til nr. 3
Med hensyn til den foreslåede
indsættelse af et stk. 4 i lovforslagets § 2
bemærkes, at gentagelsesvirkningen af tidligere
afgørelser, som er endeligt pådømt før
lovens ikrafttræden, og som alene omfatter kørsel med
hash (THC) i blodet, ophæves med lovforslagets § 2, stk.
3, i forhold til straffastsættelse efter lovens
ikrafttræden og ved afgørelse af
spørgsmål om frakendelse af førerretten og
retten til at føre lille knallert. Efter Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets opfattelse forekommer det derfor
inkonsekvent, at sådanne tidligere afgørelser skal
have indvirkning på spørgsmålet om konfiskation
efter færdselslovens regler om obligatorisk konfiskation af
motordrevne køretøjer og lille knallert. På den
baggrund foreslås indsat et stk. 4 i lovforslagets § 2,
hvorefter der ved afgørelse af spørgsmål om
konfiskation efter § 133 a, stk. 3-10, skal ses bort fra
tidligere afgørelser, som er endeligt pådømt
før lovens ikrafttræden, og som alene omfatter
kørsel med hash (THC) i blodet. Sådanne tidligere
afgørelser vil herefter - i lighed med, hvad der
følger af lovforslagets § 2, stk. 3, om straf og
frakendelse af førerretten og retten til at føre
lille knallert - heller ikke have virkning for
spørgsmålet om konfiskation.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Klaus
Markussen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL) Søren
Egge Rasmussen (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 142
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Henvendelse af 15/3-17 fra Niels Waage,
Roskilde | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Udkast til revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 6 | Ændringsforslag fra transport-,
bygnings- og boligministeren | 7 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 8 | Materiale fra udvalgets lukkede
ekspertmøde 27/4-17 | 9 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 142
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/3-17 fra Niels Waage, Roskilde, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. er tilbagetaget | 3 | Spm. om kommentar til materiale fra
udvalgets lukkede ekspertmøde 27/4-17, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om en redegørelse for
regnestykket bag beregningerne, som fremgår af svaret
på spørgsmål 1, de 11 mio. kr. og de 29-30 mio.
kr., til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om, hvad antallet af henholdsvis
pådømte og udenretsligt vedtagne sanktioner er for
hashkørsel 1 år før den såkaldte
berostillelse 31. august 2016, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om antallet af tilfælde, hvor en
person, hvis forseelse for hashkørsel ligger op til 1
år før berostillelsen, har valgt at lade sagen
pådømme ved byretten, hvorefter vedkommendes sag er
blevet omfattet af berostillelsen, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om antallet af tilfælde, hvor en
person, som er dømt i byretten for hashkørsel
før berostillelsen, har valgt at anke sagen til landsretten,
hvorefter vedkommende er blevet omfattet af berostillelsen, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
|