Fremsat den 22. februar 2017 af Transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Tidsbegrænset parkering, oprettelse
af klagenævn, vejmyndighedens mulighed for at overtage
parkeringskontrollen m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 28, stk. 3, 1. pkt., udgår
», yderrabat«.
2. I
§ 28, stk. 3, 3. pkt., udgår
»med hele eller en del af køretøjet i
yderrabatten eller«.
3. I
§ 92, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »bestemmelser«: », jf. dog
stk. 4«.
4. I
§ 92, stk. 3, udgår
»vejmyndigheden og«.
5. I
§ 92 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Vejmyndigheden kan ikke forbyde færdselsarter, herunder
etablere bilfrie zoner, på private fællesveje,
medmindre der gives samtykke fra politiet og
grundejerne.«
6. §
93 affattes således:
»Tidsbegrænset parkering
§ 93. Parkanten har pligt til
at angive, hvornår parkeringen er begyndt, hvis parkering er
tidsmæssigt begrænset.
Stk. 2.
Parkantens forpligtelse efter stk. 1 samt regler fastsat i
medfør af stk. 3 gælder ikke, når vejmyndigheden
stiller en teknisk løsning til rådighed, som
automatisk registrerer parkeringens påbegyndelse.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler
om, hvordan parkanten kan angive tidspunktet for parkeringens
begyndelse.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren godkender de tekniske
løsninger, der er nævnt i stk. 2. Transport-,
bygnings- og boligministeren kan henlægge godkendelsen af
tekniske løsninger til en anden offentlig myndighed eller
privat virksomhed.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler
for administrationen af opgaven, herunder regler om
fastsættelse af gebyr, hvis administrationen henlægges
opgaven til en privat virksomhed.
Stk. 6.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at klage over afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelsen efter stk. 4, herunder om, at
afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.«
7. I
§ 121, stk. 1, nr. 9, udgår
»parkometre,«.
8. I
§ 122 a, stk. 1 og 2, ændres
»kommunalbestyrelsen« til:
»vejmyndigheden«.
9. I
§ 122 a, stk. 2, ændres
»Kommunalbestyrelsen« til:
»Vejmyndigheden«, og »kommunalbestyrelse«
ændres til: »vejmyndighed«.
10. I
§ 122 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »kommune« til:
»vejmyndighed«.
11. I
§ 122 a, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »stk. 3-5« til: »stk.
3-6«.
12. I
§ 122 a, stk. 4, ændres
»den kommunale parkeringskontrols virksomhed« til:
»vejmyndighedens parkeringskontrol«.
13. I
§ 122 c indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kontrolafgift ved parkering på offentligt tilgængeligt
privat område kan kun pålægges, hvis den, der
pålægger afgiften, er tilmeldt det klagenævn, der
er oprettet i medfør af § 122 d, og hvis der tydeligt
er vejledt om klageadgangen hertil, når
afgiftspålæg gives.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
14.
Efter § 122 c indsættes
før overskriften »Fjernelse og
salg af køretøjer« før §
123:
Ȥ 122 d. Til behandling
af klager over kontrolafgifter pålagt af private for
overtrædelse af vilkårene for brug af offentligt
tilgængelige private parkeringsområder opretter
branchen på området et klagenævn.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om klagenævnets virke, herunder regler om tilsyn.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 13
og 14, træder i kraft den 1. juli 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Parkering i yderrabat | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Forbud mod visse færdselsarter
på private fællesveje | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3. | Tidsbegrænset parkering | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.4. | Parkeringskontrol på
statsvejene | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.5. | Oprettelse af klagenævn for private
parkeringsafgifter | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Med lovforslaget er det hensigten at forbedre borgernes
retssikkerhed ved bl.a. at oprette et uvildigt privat
klagenævn for parkeringsafgifter pålagt på
offentligt tilgængeligt privat område, således at
borgerens adgang til at få prøvet en afgifts
retmæssighed lettes. Herudover sikres det, at
kommunalbestyrelsernes mulighed for at etablere bilfrie zoner
på private fællesveje forudsætter samtykke fra
bl.a. tilgrænsende grundejere. Endelig har det vist sig, at
forbuddet mod parkering i yderrabat inden for tættere
bebygget område har haft den utilsigtede konsekvens, at
borgere kan risikere at blive pålagt en parkeringsafgift,
når de parkerer på egen grund i det tilfælde,
hvor grunden udgør en yderrabat.
Med lovforslaget sker der endvidere en teknologisk modernisering
af reglerne om tidsbegrænset parkering. Med de udfordringer,
der er med fremkommeligheden i de store byer, er det vigtigt, at
vejmyndighed og politi får lette og moderne
hjælpemidler til at sikre fremkommeligheden og fastholde en
hensigtsmæssig udnyttelse af vejarealerne.
Teknologien er således løbet fra brug af
parkeringsskive som eneste markering af, hvornår en parkering
påbegyndes. Derfor foreslås det, at der ikke
længere stilles krav om benyttelse af parkeringsskive, hvor
adgangen til parkeringen er tidsmæssigt begrænset, men
at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
bestemmelser om, hvordan angivelse af parkeringens
påbegyndelse kan ske og fra hvilket tidspunkt. Det er
på den baggrund hensigten, at reglerne skal afspejle, at
eksempelvis flere kommuner allerede i dag benytter en lang
række teknologiske muligheder for parkeringsbetaling efter
vejloven, og gerne vil udnytte disse muligheder inden for
færdselslovens område. Det foreslås endvidere, at
transport-, bygnings- og boligministeren ligeledes bestemmer, at
registrering af parkeringstidspunktet kan foranlediges af
vejmyndigheden ved benyttelse af en teknisk løsning.
Endelig foreslås det, at kontrollen med standsning- og
parkering kan overlades til vejmyndigheden i stedet for
kommunalbestyrelsen. Med ændringen vil eksempelvis
Vejdirektoratet som vejmyndighed for statsvejene, i lighed med
kommunerne, helt eller delvist kunne overtage parkeringskontrollen
fra politiet, ligesom Vejdirektoratet og en kommune kan aftale, at
den ene myndighed bemyndiges til at varetage kontrollen på
den andens område.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Parkering i yderrabat
2.1.1. Gældende ret
Efter færdselslovens § 28, stk. 3, gælder der
et forbud mod standsning og parkering i yderrabat inden for
tættere bebygget område, jf. bestemmelsens 1. pkt. Uden
for tættere bebygget område kan et
køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke
overstiger 3.500 kg, dog standses eller parkeres med hele eller en
del af køretøjet i yderrabatten, jf. bestemmelsens 3.
pkt.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I lovforslaget foreslås det, at forbuddet mod standsning
og parkering i yderrabat ophæves. Forbuddet har vist sig at
have en utilsigtet konsekvens, idet private grundejere i
tættere bebyggede områder, hvis ejendom uden
adskillelse grænser op til en vej, kan risikere at blive
pålagt en afgift for at parkere i yderrabat, selvom de
parkerer inde på deres egen grund, typisk på en
græsplæne.
Samtidig vurderes det, at en ophævelse af forbuddet slet
ikke, eller kun i ringe grad, vil udgøre en generel
forringelse af trafiksikkerheden eller trafikafviklingen, da
vejmyndigheden fortsat vil have muligheden for med politiets
samtykke konkret at forbyde standsning eller parkering i yderrabat.
Dette vil således fortsat være en mulighed med hjemmel
i færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, de steder, hvor
det lokalt vurderes færdselssikkerhedsmæssigt mest
forsvarligt eller bedst for trafikafviklingen.
2.2. Forbud mod visse færdselsarter på
private fællesveje
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 92, stk. 1, at
vejmyndigheden for en offentlig vej med samtykke fra politiet kan
træffe færdselsmæssige bestemmelser, som
indvirker på vejens udnyttelse eller indretning.
Vejmyndigheden for en privat fællesvej omfattet af afsnit III
i lov om private fællesveje, jf. lovens § 3, stk. 1 og
2, hvilket vil sige private fællesveje i byer og
bymæssige områder, kan med samtykke fra politiet
træffe tilsvarende bestemmelser.
Af § 92, stk. 1, nr. 3, fremgår det, at der bl.a. kan
træffes bestemmelse om forbud mod visse færdselsarter,
herunder med henblik på etablering af gågader.
For private fællesveje er hjemlen i lov om private
fællesveje § 57, stk. 2, jf. færdselslovens §
92, stk. 1.
Det vil således være muligt for en vejmyndighed i
medfør af lov om private fællesveje § 57, stk. 2,
jf. færdselsloven § 92, stk. 1, nr. 3, at forbyde
færdselsarter på private fællesveje i byer og
bymæssige områder. Dette betyder, at en
kommunalbestyrelse med politiets samtykke efter gældende ret
eksempelvis vil kunne etablere en bilfri zone, som omfatter private
fællesveje.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
hensynet til de berørte grundejere ved private
fællesveje tilsiger, at disse skal inkluderes i forbindelse
med beslutningen om eksempelvis at indføre bilfrie dage
på en privat fællesvej. Derfor foreslås det, at
vejmyndigheden, foruden politiets samtykke, kun vil kunne
fastsætte et forbud mod en færdselsart på private
fællesveje i byer og bymæssige områder, hvis der
samtidig indhentes samtykke fra grundejerne.
2.3. Tidsbegrænset parkering
2.3.1. Gældende ret
Af færdselslovens § 93 fremgår det, at på
steder, hvor adgangen til parkering er tidsbegrænset, kan
transport-, bygnings- og boligministeren bestemme, at parkering af
motorkøretøjer kun må ske ved benyttelse af
parkeringsskive. Dette er nærmere reguleret i
bekendtgørelse nr. 1529 af 9. december 2016 om
parkeringsskiver (parkeringsskivebekendtgørelsen).
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med forslaget lægges der op til, at der ikke længere
stilles krav om benyttelse af parkeringsskive, hvor adgangen til
parkeringen er tidsmæssigt begrænset, men at
transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
bestemmelser om, hvilke krav der stilles til tidsangivelsen, samt
at tekniske løsninger kan benyttes til registrering af
parkeringstidspunktet. I medfør af den foreslåede
bestemmelse udstedes der en bekendtgørelse, som
fastsætter de nærmere regler vedrørende
tidsbegrænset parkering. Bekendtgørelsen skal
afløse den gældende bekendtgørelse om
parkeringsskiver.
Det foreslås endvidere, at parkantens forpligtelse til at
angive, hvornår parkeringen er påbegyndt, ikke
gælder i den situation, hvor en vejmyndighed stiller en
teknisk løsning til rådighed, som automatisk
registrerer parkeringens påbegyndelse uden parkantens
involvering. Transport-, bygnings- og boligministeren skal dog
godkende sådanne tekniske løsninger. Det
foreslås i den forbindelse, at ministeren kan henlægge
godkendelseskompetencen til en anden myndighed eller en privat
virksomhed. Endvidere er der hjemmel til, at ministeren kan
fastsætte nærmere regler om administrationen heraf. Den
afgørelsesvirksomhed, som en privat virksomhed måtte
blive bemyndiget til at udføre, vil i medfør af
offentlighedslovens § 5, stk. 1, være omfattet af
offentlighedsloven, dog således at lovens §§ 11, 12
og 15-17 ikke finder anvendelse. Herudover vil ministeren efter
forhandling med justitsministeren i medfør af
forvaltningslovens § 1, stk. 3, kunne fastsætte regler
om, at forvaltningsloven helt eller delvist skal gælde,
herunder nærmere regler om opbevaring af dokumenter,
journalisering og tavshedspligt.
2.3. Parkeringskontrol på statsvejene
2.3.1. Gældende ret
Udgangspunktet i færdselsloven er efter § 121, stk.
1, at politiet pålægger standsnings- og
parkeringsafgifter for overtrædelser af de regler, som er
nævnt i bestemmelsen. Transport, bygnings- og boligministeren
kan dog bestemme, at en kommunalbestyrelse helt eller delvist kan
overtage denne kontrol, jf. § 122 a. Det kan endvidere
aftales, at en kommunalbestyrelse kan bemyndige en anden
kommunalbestyrelse til helt eller delvis at varetage kontrollen
på dens veje.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der foreslås en mindre ændring af bestemmelsens
ordlyd, således at ordet "vejmyndighed" kommer til at
fremgå af bestemmelsen i stedet for "kommunalbestyrelsen".
Ændringen vil for eksempel betyde, at Vejdirektoratet som
vejmyndighed for statsvejene, i lighed med kommunerne, helt eller
delvist kan overtage parkeringskontrollen fra politiet, ligesom
Vejdirektoratet og en kommune kan aftale, at den ene myndighed
bemyndiges til at varetage kontrollen på den andens
område. Hjemlen vil for eksempel kunne benyttes til, at
Vejdirektoratet foretager parkeringskontrol på statens
rastepladser. Ændringen vil ikke ændre på
kommunernes mulighed for også fremadrettet at stå for
kontrol af standsning og parkering.
Det bemærkes herudover, at der også er tale om en
ændring af lovteknisk karakter, idet ministeriet har
foretaget lignende ændringer andre steder i
færdselsloven, således at ordet "vejmyndighed"
fremgår i stedet for f.eks. "kommunalbestyrelse" de steder,
hvor det findes hensigtsmæssigt, at også andre
vejmyndigheder end de kommunale får bestemte
beføjelser efter færdselsloven.
2.4. Oprettelse af klagenævn for private
parkeringsafgifter
2.4.1. Gældende ret
Etablering af parkeringsrestriktioner og udførelse af
parkeringskontrol på en privat parkeringsplads er som
udgangspunkt et rent privatretligt anliggende. En person, der har
etableret en parkeringsplads på sin ejendom, vil som led i
sin almindelige rådighed over ejendommen kunne bestemme, at
der opkræves en afgift for overtrædelse af
vilkårene for parkering. Når en bilist parkerer
på et privat område, antages det, at bilisten
stiltiende accepterer de opstillede parkeringsrestriktioner.
Det fremgår dog af færdselslovens § 122 c, stk.
1, at kontrolafgift ved parkering på offentligt
tilgængeligt privat område kun kan
pålægges, hvis dette på stedet er tydeligt
tilkendegivet. Hvad der skal forstås med tilkendegivet, er
reguleret i bekendtgørelse nr. 202 af 28. februar 2014 om
indgåelse af visse aftaler om parkering og udstedelse af
kontrolafgifter på private parkeringsområder, som er
udstedt i medfør af færdselslovens § 122 c, stk.
2. Heraf følger krav til skiltning samt meddelelse om
afgiftspålæg.
Der er ikke hjemmel i færdselsloven til, at borgerne kan
klage over parkeringsafgifter pålagt af en privat
aktør i henhold til en privatretlig aftale om parkering
på et offentligt tilgængeligt privat område. Til
forskel fra pålagte parkeringsafgifter på det private
område vil borgerne på det offentlige område
kunne klage til myndigheden, som i forbindelse med sagsbehandlingen
vil være underlagt de almindelige forvaltningsretlige regler.
En parkeringsafgift pålagt af en offentlig myndighed vil i
sidste ende også kunne påklages til Folketingets
Ombudsmand, som dog selv afgør, om en klage giver
tilstrækkelig anledning til undersøgelse, jf. §
16 i lov om Folketingets Ombudsmand.
I medfør af direktiv 2013/11/EU om alternativ
tvistbilæggelse på forbrugerområdet
(ADR-direktivet) er der dog mulighed for at klage også
på det private område. Direktivet blev implementeret i
Danmark ved lov nr. 524 af 29. april 2015 om alternativ
tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager
(forbrugerklageloven). Direktivet giver forbrugerne en generel
mulighed for at klage over køb af stort set alle varer og
tjenesteydelser. Forbrugerens klagemulighed forudsætter dog,
at varens eller tjenesteydelsens pris overstiger den
minimumsværdi for klager, som fastsættes af de enkelte
medlemslande. I Danmark er beløbsgrænsen for at klage
til Forbrugerklagenævnet blevet fastsat til 1.000 kroner med
undtagelse af tøj og sko, hvor der er fastsat en lavere
grænse.
I dag er der dog sjældent i praksis en mulighed for at
klage over parkeringsafgifter, som er pålagt i henhold til en
privatretlig aftale om parkering, idet parkeringsafgiften i langt
de fleste tilfælde er beløbsmæssigt lavere end
1.000 kroner. Implementeringen af ADR-direktivet betyder dog, at
Forbrugerklagenævnet skal behandle klager over private
parkeringsafgifter, hvis beløbet overstiger 1.000 kroner.
Men oftest skal en tvist mellem en parkant og et privat
parkeringsselskab om en parkeringsafgift behandles ved de
almindelige domstole efter reglerne om behandling af sager om
mindre krav, jf. retsplejelovens kapitel 39.
2.4.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er ministeriets vurdering, at mange borgere vil finde det
ubehageligt at have uafklarede mellemværender med et
parkeringsselskab. Ikke mindst hvis man jævnligt bliver
mødt med betalingspåmindelser eller trusler om
retssager. På trods af muligheden for en smidigere
retssagsproces efter retsplejelovens regler om behandling af sager
om mindre krav, jf. retsplejelovens kap. 39, er det ministeriets
vurdering, at truslen om en eventuel retssag i sig selv kan
medføre, at nogle parkanter trods indsigelser betaler en
kontrolafgift frivilligt, f.eks. fordi de har den opfattelse, at en
eventuel retssag vil kunne medføre potentielle store
udgifter. Dermed svigtes retssikkerheden de facto for de borgere,
der får pålagt disse til tider urimelige
ekstraudgifter, hvor det eksempelvis ikke har været
åbenlyst for borgeren, hvilke vilkår der gjorde sig
gældende for parkeringen.
Det er derfor ministeriets vurdering, at der er behov for at
få oprettet et uvildigt klagenævn, så borgerne
på en mere overskuelig måde har mulighed for at klage,
hvis de ikke mener, at en afgift er pålagt retmæssigt.
Det bemærkes, at lignende overvejelser også
fremgår af rapporten af juni 2013 om "Bedre
Forbrugerbeskyttelse på Parkeringsområdet", som blev
afgivet af en arbejdsgruppe, der blev nedsat af
Justitsministeriet.
Muligheden for, at branchen på egen hånd opretter et
klagenævn, er blevet drøftet med parkeringsbranchen.
Ministeriet må imidlertid konkludere, at det
foreløbigt - på trods af opfordringer om at styrke
borgernes retssikkerhed på dette område - ikke har
ført til oprettelse af et klagenævn. Det er på
den baggrund ministeriets vurdering, at et sådant
klagenævn ikke bliver oprettet af parkeringsbranchen selv,
før der gennemføres udtrykkelig regulering herom.
Transport- og Bygnings- og Boligministeriet foreslår
derfor, at der i færdselslovens § 122 d indsættes
en bestemmelse om, at den private parkeringsbranche har pligt til
at oprette et klagenævn. Forslaget ændrer ikke
på, at parkanten kan vælge at gå direkte til
domstolene - uden om nævnet - hvis dette måtte
ønskes. Disse sager vil fortsat som udgangspunkt skulle
behandles efter reglerne om småsagsproces i retsplejelovens
kapitel 39. Endvidere ændrer forslaget ikke på, at
parkanten kan vælge at gå direkte til
Forbrugerklagenævnet, såfremt kriterierne for at
indbringe en sådan sag for nævnet er opfyldt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er endvidere af den
opfattelse, at det er i den private parkeringsbranches egen
interesse at medvirke til at forbedre parkanternes retssikkerhed,
herunder fordi parkanternes klagemulighed giver incitament til at
sikre, at pålæg af kontrolafgiften hviler på et
sikkert grundlag. På den baggrund vil ministeriet også
som udgangspunkt lade det være op til branchen selv at
stå for oprettelsen af klagenævnet. Finansieringen af
nævnets oprettelse og drift forestås således
også af branchen med den konsekvens, at branchen i
første omgang skal afholde udgifterne hertil. Men branchen
har mulighed for at finansiere udgifterne ved f.eks. at
forhøje betalingen for parkering eller kontrolafgifterne
svarende til ekstraudgifterne til nævnet.
Som det fremgår af forslaget, får transport-,
bygnings- og boligministeren hjemmel til at fastsætte regler
om klagenævnets virke, herunder regler om tilsyn med
nævnet. Det er ikke i udgangspunktet hensigten, at ministeren
udnytter denne hjemmel, idet det - som nævnt ovenfor - er
hensigten, at branchen selv står for at få nævnet
til at fungere. Men det er efter ministeriets vurdering
nødvendigt, at ministeren får mulighed for at kunne
følge med i, hvordan nævnet fungerer f.eks. ved at
fastsætte regler om et tilsyn samt muligheden for at
fastsætte bindende regler på områder, hvor det
eventuelt må konstateres, at nævnet ikke fungerer
tilfredsstillende. Det er således forventningen, at branchen
opretter et nævn, som lever op til sædvanlige
standarder for sådanne nævn, f.eks. at nævnet
behandler sager upartisk og uvildigt. Hjemmelen vil endvidere kunne
benyttes til at f.eks. at fastsætte krav om
offentliggørelse af afgørelser, udarbejdelse af
årsrapporter m.v. Det bemærkes i den sammenhæng,
at ministeren med hjemmel i færdselslovens § 118, stk.
8, også vil kunne fastsætte straffebestemmelser for
overtrædelse af sådanne bindende regler.
Som led i at sikre, at parkeringsbranchen gennemfører den
tiltrængte forbedring af parkanternes retssikkerhed
foreslås det, at der indføres et supplerende kriterium
for at kunne pålægge og opkræve private
kontrolafgifter i færdselslovens § 122 c. Det
følger i dag af denne bestemmelse, at kontrolafgifter kun
kan pålægges, hvis der tydeligt skiltes herom, jf.
beskrivelsen herom ovenfor. Som supplement vil det efter den 1.
juli 2018 også være et krav, at kontrolafgifter for
parkering på offentligt tilgængeligt privat
område kun kan blive pålagt, såfremt den, der
pålægger afgiften, er tilmeldt det nye klagenævn,
ligesom der i forbindelse med, at en kontrolafgift
pålægges, tydeligt skal vejledes om klageadgangen til
klagenævnet. Hermed mener ministeriet, at det bør
fremgå direkte af den pålagte kontrolafgift, at den kan
påklages til nævnet. Dermed sikres det, at parkanten
ved, at der kan klages over kontrolafgiften.
Idet klagenævnet først skal være etableret
den 1. juli 2018, vil kravet som nævnt først
gælde fra den dato.
Forslaget betyder, at private kontrolafgifter, som
pålægges efter den 1. juli 2018, af en privat
aktør, som ikke har tilmeldt sig klagenævnet og ikke
tydeligt vejleder om klageadgangen hertil, er ugyldige. Det
supplerende kriterium om tilmelding til klagenævnet og krav
om vejledning herom ændrer ikke ved, at parkering på
offentligt tilgængeligt privat område hviler på
det aftaleretlige grundlag, som hele tiden har været
gældende på området.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Muligheden for at benytte moderne teknologi vurderes at
medføre en økonomisk lettelse for det offentlige
på længere sigt.
Forslaget vil ikke medføre økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have ingen eller ubetydelige
administrative konsekvenser for det private erhvervsliv.
I det tilfælde, at vejmyndighederne begynder at benytte
tekniske faciliteter til registrering af parkeringstidspunktet, vil
det kunne medføre øget udvikling og salg for den
pågældende branche.
Samtidigt kan det muligvis forventes, at der vil være en
nedgang i salg af parkeringsskiver.
Hvis godkendelsesordningen for godkendelse af tekniske
løsninger til brug for parkering henlægges til en
privat virksomhed, vil der formentligt være pålagt et
mindre gebyr på godkendelsen. Dette skal betales af
producenterne af de tekniske løsninger. Gebyret forventes at
være beskedent.
Forslaget om etablering af et klagenævn for private
parkeringsselskaber får ingen økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet. Finansieringen af nævnets oprettelse og
drift forestås således af branchen med den konsekvens,
at branchen i første omgang skal afholde udgifterne hertil.
Men branchen har mulighed for at finansiere udgifterne ved f.eks.
at forhøje betalingen for parkering eller kontrolafgifterne
svarende til ekstraudgifterne til nævnet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ud fra drøftelser
og skøn foretaget i samarbejde med parkeringsbranchen
anslået, at et privat klagenævn på
parkeringsområdet vil skulle behandle omkring 3500-4000
klager årligt. Den gennemsnitlige udgift for at behandle en
klagesag i andre private klagenævn udgør cirka 10.000
kroner per sag, idet det dog bemærkes, at udgiften varierer
væsentligt fra branche til branche. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen anslår umiddelbart, at det vil koste cirka
3.500 kroner at behandle en klagesag over en privat
parkeringsafgift, da det i vidt omfang må antages at
være sager af ekspeditionsmæssig karakter.
Etablering af klagenævnet vil ligeledes medføre
visse administrative konsekvenser for parkeringsselskaberne, idet
retmæssigheden af afgiftspålæg må formodes
at blive prøvet i større udstrækning end
hidtil. Dette stiller større administrative krav for
selskaberne i forbindelse med selve klagesagen og kan også
betyde, at der indirekte vil blive stillet større krav til
selskabernes dokumentation for retmæssigheden af
afgiftspålæg.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget kun har få administrative
konsekvenser for borgeren. Etableringen af et klagenævn for
private parkeringsafgifter vil imidlertid have positive
retssikkerhedsmæssige konsekvenser for borgerne, da det
vurderes, at endnu flere borgere vil benytte sig af muligheden for
at få en ekstern vurdering af rigtigheden af en pålagt
parkeringsafgift.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet.
7. Forholdet
til EU-retten
Direktiv 2013/11/EU om alternativ tvistbilæggelse i
forbindelse med tvister på forbrugerområdet
(ADR-direktivet) blev implementeret i Danmark ved Lov nr. 524 af
29/4/ 2015 om alternativ tvistløsning i forbindelse med
forbrugerklager.
Henset til at minimumsgrænsen i Danmark for
Forbrugerklagenævnets kompetence, bortset fra tøj og
sko, er 1.000 kr., vil størstedelen af sager om
parkeringsafgifter ikke være omfattet af nævnets
kompetence, men der er mulighed for - også på
parkeringsområdet - at sagerne vil være omfattet af
direktivet. Det er dog som nævnt vurderingen, at det i
praksis vil være meget begrænset.
8. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. januar 2017
til den 27. januar 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, APCOA Parking Danmark, Cyklistforbundet,
Danish Business Travel Association, Danmarks Frie AutoCampere,
Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fodgængerforbund,
Dansk Industri (DI), Dansk Parkering, Dansk Transport og Logistik -
DTL, Dansk Vejforening, Danske Busvognmænd, Danske Dagblades
Forening, Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening,
Danske Regioner, Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, DinParkering, DI Transport, Domstolsstyrelsen,
EasyPark A/S, Forenede Danske Motorister (FDM),
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Grundejeren.dk,
KbhPark, Kommunal Vejteknisk Forening, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Onepark A/S, Parkeringsgruppen ApS, ParkZone
A/S, Q-Park Operations Denmark A/S, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, Scan-park ApS, Teknologisk Institut, Trafikforbundet,
Trafikselskaberne i Danmark.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Potentielle muligheder. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Et forventet større antal
klagesager vil medføre øget administrativt arbejde
for den private parkeringsbranche. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Etablering af klageadgang ved
pålæg af private parkeringsafgifter. Nemmere og mere
overskueligt end domstolsprøvelse. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt x) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af færdselslovens § 28, stk. 3, 1.
pkt., at standsning eller parkering ikke må ske på
cykelsti, gangsti, yderrabat eller fortov.
Det foreslås, at forbuddet mod at standse eller parkere i
yderrabatten, der følger af § 28, stk. 3, 1. pkt.,
udgår.
Vejmyndigheden har fortsat mulighed for konkret at forbyde
standsning eller parkering i yderrabat med hjemmel i
færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1. Herudover vil der
fortsat være mulighed for generelle forbud mod standsning
eller parkering fastsat ved lokal bekendtgørelse, jf.
færdselslovens § 92 c, stk. 4, 2. pkt., i forhold til
påhængskøretøjer, køretøjer
med tilladt totalvægt over 3.500 kg eller særligt
indrettede køretøjer.
Til nr. 2
Det følger af færdselslovens § 28, stk. 3, 3.
pkt., at uden for tættere bebygget område kan et
køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke
overstiger 3.500 kg, standses eller parkeres med hele eller en del
af køretøjet i yderrabatten eller med en del af
køretøjet på fortov. Der er således tale
om en undtagelse til det gældende forbud mod parkering i
yderrabatter, som følger af § 28, stk. 3, 1. pkt. jf.
ovenfor.
Det foreslås, at undtagelsen udgår af
færdselsloven, da det generelle forbud mod parkering i
yderrabatten foreslås at udgå.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens § 92, stk. 1, 2.
pkt., at en kommunalbestyrelse som vejmyndighed for en privat
fællesvej med samtykke fra politiet kan træffe
færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker på
vejens udnyttelse eller indretning. Der kan bl.a. træffes
bestemmelse om parkering og standsning, etablering af
fodgængerfelter og forbud mod visse færdselsarter,
herunder med henblik på etablering af gågader.
Det foreslås, at der i bestemmelsen tilføjes en
henvisning til et nyt stk. 4, jf. dette lovforslags § 1, nr.
5, hvoraf det fremgår, at vejmyndigheden ikke kan forbyde
færdselsarter, herunder etablere bilfrie zoner, på
private fællesveje, medmindre der gives samtykke fra politiet
og grundejere.
Til nr. 4
Det følger af færdselslovens § 92, stk. 3, at
når særlig tungtvejende hensyn taler herfor, kan
vejmyndigheden og vejmyndigheden efter stk. 1 træffe
bestemmelse om, at en parkeringsplads skal reserveres til et eller
flere bestemte køretøjer, som anvendes af en person
med handicap.
Med forslaget ændres færdselslovens § 92, stk.
3, så vejmyndighed ikke fremgår to gange lige efter
hinanden i bestemmelsen.
Ændringen er redaktionel karakter og ændrer ikke det
materielle indhold af bestemmelsen.
Til nr. 5
Det følger af færdselslovens § 92, stk. 1, at
en kommunalbestyrelse som vejmyndighed for en privat
fællesvej med samtykke fra politiet kan træffe
færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker på
vejens udnyttelse eller indretning. Der kan bl.a. træffes
bestemmelse om parkering og standsning, etablering af
fodgængerfelter og forbud mod visse færdselsarter,
herunder med henblik på etablering af gågader.
Det foreslås, at det i et nyt stk.
4 fremgår, at vejmyndigheden ikke kan forbyde
færdselsarter, herunder etablere bilfrie zoner, på
private fællesveje, medmindre der gives samtykke fra politiet
og grundejere.
Med den foreslåede ændring kan kommunalbestyrelsen
ikke fastsætte et forbud mod visse færdselsarter
på private fællesveje i byer og bymæssige
områder uden at have indhentet grundejernes samtykke. Med
grundejere forstås den personkreds, som privatretligt er
berettiget til at disponere over det pågældende
færdselsareal, som kommunalbestyrelsen planlægger at
regulere. Det er i forhold til det enkelte projekt en privatretlig
vurdering, hvilke grundejere der er omfattet af samtykkekravet,
herunder om eksempelvis en grundejerforening eller et vejlaug kan
repræsentere disse. Endvidere vil det fortsat også
kræve et samtykke fra politiet.
Opstår der uenighed om personkredsen, vil et sådan
spørgsmål i sidste ende skulle afklares ved
domstolene, da det er et privatretligt spørgsmål, om
man er berettiget til at disponere over vejen. Dette er tilsvarende
de tilfælde, hvor én grundejer får en
offentligretlig tilladelse af kommunalbestyrelsen og politiet, jf.
lov om private fællesveje § 57, stk. 1, men én
eller flere andre grundejere ikke ønsker tilladelsen
udnyttet.
Til nr. 6
Det følger af færdselslovens § 93, stk. 1, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan bestemme, at parkering
af motorkøretøjer, hvor adgangen til parkering er
tidsmæssigt begrænset, kun må ske under
benyttelse af parkeringsskive. Transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter bestemmelser om parkeringsskiver
og deres benyttelse.
Af færdselslovens § 93, stk. 2, følger det, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan henlægge
administrationen af de regler, der er fastsat efter stk. 1, til en
anden offentlig myndighed.
Endelig følger det af færdselslovens § 93,
stk. 3, at transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 2, herunder om, at afgørelser ikke kan påklages
til anden administrativ myndighed.
Efter den gældende bestemmelse er beføjelsen til at
henlægge administrationen af reglerne kun blevet brugt til at
henlægge godkendelsen af automatiske parkeringsskiver til
Trafik- og Byggestyrelsen, jf. § 7, stk. 7, i
parkeringsskivebekendtgørelsen.
§ 93 omhandler ikke længere specifikt
parkeringsskiver og har derfor fået ny overskrift, som bedre
dækker bestemmelsens indhold.
Det foreslås i stk. 1, at
parkanten har pligt til at angive, hvornår parkeringen er
begyndt, hvis den er tidsmæssigt begrænset. Med
forslaget pålægges parkanten fortsat at angive,
hvornår parkeringen er påbegyndt, men det fremgår
ikke længere af bestemmelsen, at det skal ske ved at benytte
en parkeringsskive.
I stk. 2 foreslås det, at
parkantens pligt for at sørge for en korrekt tidsangivelse,
ikke skal gælde, når vejmyndigheden stiller en anden
teknisk løsning til rådighed, hvis denne
løsning foretager tidsregistreringen automatisk, dvs. uden
involvering fra parkanten. Hvis den tekniske løsning er ude
af drift, kan der ikke stilles krav om, at parkanten på anden
måde skal sørge for en tidsangivelse af parkeringens
påbegyndelse, medmindre dette er tydeligt tilkendegivet
på stedet inden parkeringens påbegyndelse.
Hvis den tekniske løsning er af en art, hvor det er
påkrævet, at parkanten foretager en handling,
eksempelvis trækker en billet eller indtaster
køretøjets registreringsnummer, vil forslagets stk. 1
finde anvendelse. Det vil dog ikke være gældende i det
tilfælde, hvor den tekniske løsning er ude af drift
eller i øvrigt ikke fungerer korrekt.
I medfør af stk. 3 kan
transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler
om, hvordan parkanten kan angive tidspunktet for parkeringens
begyndelse, herunder evt. også på andre måder end
ved benyttelse af en parkeringsskive.
I stk. 4 foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministeren godkender de tekniske
løsninger, som vejmyndigheden kan etablere efter
bestemmelsens stk. 2, som registrerer en parkerings
påbegyndelse. Med godkendelse af tekniske løsninger
forstås både de løsninger, som parkanter
benytter sig af, herunder eksempelvis automatiske parkeringsskiver,
og de løsninger, som vejmyndigheden efter ministerens
nærmere bestemmelser stiller til rådighed efter
forslagets stk. 3.
Endvidere giver bestemmelsen transport-, bygnings- og
boligministeren hjemmel til at henlægge administrationen af
godkendelsen af tekniske løsninger til registrering af
parkeringens påbegyndelse til en anden offentlig myndighed
eller privat virksomhed.
I stk. 5 kan transport-, bygnings-
og boligministeren fastsætter regler for administrationen af
opgaven med at godkende tekniske løsninger, herunder regler
om fastsættelse af gebyr, hvis administrationen
henlægges til en privat virksomhed. Den
afgørelsesvirksomhed, som en privat virksomhed måtte
blive bemyndiget til at udføre, vil i medfør af
offentlighedslovens § 5, stk. 1, være omfattet af
offentlighedsloven, dog således at lovens §§ 11, 12
og 15-17 ikke finder anvendelse. Herudover vil transport-,
bygnings- og boligministeren efter forhandling med
justitsministeren i medfør af forvaltningslovens § 1,
stk. 3, kunne fastsætte regler om, at forvaltningsloven helt
eller delvist skal gælde, herunder nærmere regler om
opbevaring af dokumenter, journalisering og tavshedspligt.
Stk. 6 viderefører lovens
stk. 3. Efter denne bestemmelse kan transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætte nærmere regler om adgangen
til at klage over afgørelser om godkendelse af tekniske
løsninger, jf. det foreslåede stk. 4.
Til nr. 7
Det følger af færdselslovens § 121, stk. 1,
nr. 9, at politiet kan pålægge en afgift for
overtrædelse af de bestemmelser om benyttelse af parkometre,
parkeringsautomater eller lignende.
Med forslaget udgår "parkometre" af færdselslovens
§ 121, stk. 1, nr. 9
Så vidt det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
bekendt, er parkometre ikke længere i brug i Danmark. Dette
medførte, at betegnelsen udgik af
parkeringsskivebekendtgørelsen ved bekendtgørelse nr.
150 af 24. februar 2016. Der ses således ingen grund til at
bevare betegnelsen i færdselsloven, hvorfor det
foreslås at "parkometre" udgår af § 121, stk. 1,
nr. 9.
Til nr. 8-10
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 1,
at transport-, bygnings- og boligministeren kan bestemme, at
kontrollen med overholdelse af bestemmelser om standsning og
parkering kan overlades til kommunalbestyrelsen. Af
færdselslovens § 122 a, stk. 2, følger det, at en
kommunalbestyrelse efter aftale kan bemyndige en anden
kommunalbestyrelse til at varetage kontrollen.
Herudover fremgår det af færdselslovens § 122
a, stk. 3, at parkeringsafgift pålagt i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1 og 2 fordeles efter transport-, bygnings-
og boligministerens nærmere bestemmelser mellem staten og den
kommune, på hvis område kontrollen udføres.
Reglerne i § 121, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3-5, finder
anvendelse.
Det foreslås, at "kommunalbestyrelse" i de tre
bestemmelser ændres til "vejmyndighed".
Ændringen betyder, at eksempelvis kontrollen med
overholdelsen af standsnings- og parkeringsreglerne i
færdselslovens § 121, stk. 1, på statsvejene, vil
kunne overtages af Vejdirektoratet.
Som det er muligt for kommuner i dag, vil Vejdirektoratet efter
§ 122 a, stk. 2, kunne indgå aftaler med andre
vejmyndigheder om udførelse af opgaven med varetagelse af
parkeringskontrollen.
Ændringen skal også ses i lyset af, at Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet generelt benytter udtrykket
"vejmyndighed" frem for f.eks. " kommunalbestyrelse" de steder i
færdselsloven, hvor det findes hensigtsmæssigt, at
også andre vejmyndigheder end de kommunale får bestemte
beføjelser efter loven.
Til nr. 11
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 3,
at parkeringsafgift pålagt i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1 og 2 fordeles efter transport-, bygnings- og
boligministerens nærmere bestemmelser mellem staten og den
kommune, på hvis område kontrollen udføres.
Reglerne i § 121, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3-5, finder
anvendelse.
Med den foreslåede ændring fastslås det, at
reglerne i færdselslovens § 121, stk. 6, også
finder anvendelse for den kommunale parkeringskontrol. Det vil
sige, at vejmyndigheden i lighed med politiet, kan
pålægge én afgift i døgnet for den samme
overtrædelse omfattet af lovens § 121, stk. 1, ligesom
der skal forløbe minimum 24 timer, inden endnu en afgift kan
pålægges, og der kan højst pålægges
tre afgifter.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
henset til, at kontrollen med parkering i dag i vidt omfang
forestås af kommunerne, da bør disse i samme omfang
som politiet have mulighed for at pålægge flere
afgifter for samme parkering, jf. færdselslovens § 121,
stk. 6.
Til nr. 12
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 4,
at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om den kommunale parkeringskontrols
virksomhed.
Det foreslås, at "kommunalbestyrelse" ændres til
"vejmyndighed".
Ændringen betyder, at transport-, bygnings- og
boligministeren kan fastsætte regler om vejmyndighedens
parkeringskontrol.
Til nr. 13
Det følger af færdselslovens § 122 c, stk. 1,
at kontrolafgift ved parkering på offentligt
tilgængeligt privat område, medmindre der gælder
et generelt og tydeligt markeret forbud mod parkering på
området, kun kan pålægges, hvis dette på
stedet tydeligt er tilkendegivet. Af færdselslovens §
122 c, stk. 2, fremgår det, at transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter regler om, hvordan tilkendegivelse
efter stk. 1 skal gives. Transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter endvidere regler om, hvilke oplysninger den, der
udsteder kontrolafgift, skal give om grundlaget for afgiften.
Med det foreslåede nye stykke, fastslås det, at en
kontrolafgift på offentligt tilgængeligt private
områder kun kan pålægges, hvis den, der
pålægger afgiften, er tilmeldt det klagenævn, som
oprettes i medfør af den foreslåede § 122 d. Det
må i forbindelse med etableringen af klagenævnet
besluttes, hvordan denne tilmelding skal foregå i praksis, og
hvilke oplysninger der kræves. Dette er i udgangspunktet op
til branchen selv at tilrettelægge.
Herudover foreslås det, at der i forbindelse med, at en
kontrolafgift pålægges, også tydeligt skal
vejledes om klageadgangen til klagenævnet. Det er
ministeriets vurdering, at dette bør ske ved, at
klagevejledningen skal fremgå direkte af den pålagte
afgift. Vejledningskravet vil således ikke være
opfyldt, hvis det f.eks. fremgår af et skilt på
parkeringspladsen.
Henset til at klagenævnet først skal være
etableret den 1. juli 2018, vil de nye krav om tilmelding til
klagenævnet og klagevejledning på selve
parkeringsafgiften først træde i kraft denne dag. Det
betyder, at private kontrolafgifter, som pålægges efter
den 1. juli 2018, af en privat aktør, som ikke har tilmeldt
sig klagenævnet og tydeligt vejleder om klageadgangen hertil,
er ugyldige. Det supplerende kriterium om tilmelding til
klagenævnet og krav om vejledning herom ændrer ikke
ved, at parkering på offentligt tilgængeligt privat
område hviler på det aftaleretlige grundlag, som hele
tiden har været gældende på området.
Det bemærkes endeligt, at kravet om tilmelding til
klagenævnet m.v. efter det foreslåede stk. 2, ikke gælder for midlertidigt
oprettede private parkeringspladser. Det kan f.eks. være i
forbindelse med en byfest, festival eller lignende, hvor en
grundejer giver adgang til parkering på vedkommendes ejendom,
men det vil i sidste ende bero på en konkret vurdering af
domstolene, om en parkeringsplads har en sådan midlertidig
karakter.
Til nr. 14
Den foreslåede § 122 d, stk.
1, indebærer, at den private parkeringsbranche skal
oprette et privat klagenævn, hvis virke er at behandle klager
over privat pålagte afgifter. Enhver afgift pålagt for
overtrædelse af de på stedet gældende
privatretlige vilkår for et offentligt tilgængeligt
privat parkeringsområde vil kunne påklages til
klagenævnet. Udgifterne til etablering og drift af
klagenævnet vil skulle finansieres af den private
parkeringsbranche selv. På den baggrund vil ministeriet
også som udgangspunkt lade det være op til branchen
selv at stå for oprettelsen af klagenævnet, ligesom
branchen i udgangspunktet selv tilrettelægger driften af
nævnet.
I stk. 2 foreslås en
bemyndigelseshjemmel til, at transport-, bygnings- og
boligministeren kan fastsætte bestemmelser om
klagenævnets virke, herunder regler om tilsyn med
klagenævnet. Det er i første omgang ministeriets
hensigt, at branchen på egen hånd skal stå for
etableringen af klagenævnet, herunder, også
fastsætte vedtægter for nævnets virke. Med
bestemmelsen sikres det imidlertid, at ministeren ved en
bekendtgørelse kan fastsætte regler om
klagenævnets virke, hvis det skulle vise sig
nødvendigt, f.eks. hvis det må konstateres, at
nævnet på visse områder ikke fungerer efter
hensigten med oprettelsen af nævnet. Det er således
forventningen, at branchen opretter et nævn, som lever op til
sædvanlige standarder for sådanne nævn, f.eks. at
nævnet behandler sager upartisk og uvildigt. Endvidere sikres
mulighed for at kunne fastsætte regler om tilsyn med
klagenævnet, hvilket potentielt kunne benyttes, såfremt
det anses at være nødvendigt for at kunne følge
med i, om klagenævnets behandling af sager fungerer efter
hensigten om, at sager skal behandles upartisk og uvildigt.
Endelig vil ministeren med hjemmel i færdselslovens §
118, stk. 8, også vil kunne fastsætte
straffebestemmelser for overtrædelse af sådanne
bindende regler.
Til §
2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2017,
dog foreslås det i stk. 2, at
ændringen af færdselslovens § 122 c samt
indsættelsen af § 122 d vedrørende oprettelsen af
det nye klagenævn på det private
parkeringsområde, jf . dette lovforslags § 1, nr. 13 og
14, først træder i kraft den 1. juli 2018. Hermed
sikres den fornødne tid til, at den private
parkeringsbranche kan oprette nævnet og tilrettelægge
rammerne for nævnets drift.
Til §
3
Det følger af færdselslovens § 143, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
På den baggrund fremgår det af lovforslagets § 3,
at de foreslåede ændringer ligeledes ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 28. Stk.
1-2--- Stk. 3. Standsning eller parkering må
ikke ske på cykelsti, gangsti, yderrabat eller fortov.
Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og
lignende. | | 1. I § 28, stk. 3, 1. pkt., udgår
», yderrabat«. | Uden for tættere bebygget
område kan et køretøj, hvis tilladte
totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, dog standses eller
parkeres med hele eller en del af køretøjet i
yderrabatten eller med en del af køretøjet på
fortov. 1. pkt. gælder ikke cykler og tohjulede
knallerter. | | 2. I § 28, stk. 3, 3. pkt., udgår
»med hele eller en del af køretøjet i
yderrabatten eller«. | | | | § 92 Stk. 1.
Vejmyndigheden for en offentlig vej kan med samtykke fra politiet
træffe færdselsmæssige bestemmelser, som
indvirker på vejens udnyttelse eller indretning.
Kommunalbestyrelsen kan som vejmyndighed for en privat
fællesvej omfattet af §§ 25-86 i lov om private
fællesveje, jf. lovens § 3, med samtykke fra politiet
træffe tilsvarende bestemmelser. Der kan bl.a. træffes
bestemmelse om 1) parkering og standsning, 2) etablering af fodgængerfelter og 3) forbud mod visse færdselsarter, herunder
med henblik på etablering af gågader. | | 3. I § 92, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »bestemmelser«: », jf. dog stk.
4«. | Stk.2. --- | | | Stk. 3.
Når særlig tungtvejende hensyn taler herfor, kan
vejmyndigheden og vejmyndigheden efter stk. 1. træffe
bestemmelse om, at en parkeringsplads skal reserveres til et eller
flere bestemte køretøjer, som anvendes af en person
med handicap. | | 4. I § 92, stk. 3, udgår
»vejmyndigheden og«. | | | 5. I § 92 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Vejmyndigheden kan ikke forbyde færdselsarter, herunder
etablere bilfrie zoner, på private fællesveje,
medmindre der gives samtykke fra politiet og
grundejerne.« | | | | | | 6. § 93 affattes således: | | | | Parkeringsskiver § 93. Stk. 1.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan bestemme, at parkering
af motorkøretøjer, hvor adgangen til parkering er
tidsmæssigt begrænset, kun må ske under
benyttelse af parkeringsskive. Transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter bestemmelser om parkeringsskiver
og deres benyttelse. Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan henlægge
administrationen af de regler, der er fastsat efter stk. 1, til en
anden offentlig myndighed. Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at klage over afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 2, herunder om, at
afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed. | | »Tidsbegrænset parkering § 93.
Parkanten har pligt til at angive, hvornår parkeringen er
begyndt, hvis parkering er tidsmæssigt begrænset. Stk. 2.
Parkantens forpligtelse efter stk. 1 samt regler fastsat i
medfør heraf gælder ikke, når vejmyndigheden
stiller en teknisk løsning til rådighed, som
automatisk registrerer parkeringens påbegyndelse. Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler
om, hvordan parkanten kan angive tidspunktet for parkeringens
begyndelse. Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren godkender de tekniske
løsninger, der er nævnt i stk. 2. Transport-,
bygnings- og boligministeren kan henlægge godkendelsen af
tekniske løsninger til en anden offentlig myndighed eller
privat virksomhed. Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler
for administrationen af opgaven, herunder regler om
fastsættelse af gebyr, hvis administrationen henlægges
opgaven til en privat virksomhed. Stk. 6.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at klage over afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelsen efter stk. 4, herunder om, at
afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.« | | | | § 121. Stk. 1. Politiet
kan pålægge en afgift for overtrædelse af: 1) § 28, stk. 2, 1. pkt., 2) § 28, stk. 3, 3) § 29, stk. 1, nr. 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10
og 11, stk. 2, 4) § 29, stk. 3, nr. 1, nr. 2 for så
vidt angår parkering ud for ind- og udkørsel til og
fra ejendom, nr. 3 og 4, 5) Standsning- og parkeringsforbud, der angives
ved afmærkning, | | | 6) De bestemmelser om parkering i opholds- og
legeområder, der udfærdiges i medfør af §
40, 7) Standsnings- eller parkeringsforbud, der
fastsættes efter §§ 92 og 92 d, selv om forbuddet
ikke angives ved afmærkning, 8) Andre bestemmelser om standsning eller
parkering, der fastsættes i medfør af §§ 92,
02 d og 93, og 9) De bestemmelser om benyttelse af parkometre,
parkeringsautomater eller lignende, der udfærdiges i
medfør af § 90, stk. 2 og 3, i lov om offentlige
veje. | | 7. I § 121, stk. 1, nr. 9, udgår
»parkometre,« | | | | § 122
a. | | | Stk. 1.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan bestemme, at
kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i
§ 121, stk. 1, helt eller delvist overlades til
kommunalbestyrelsen. | | 8. I § 122 a, stk. 1 og 2, ændres
»kommunalbestyrelsen« til:
»vejmyndigheden«. | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan efter aftale bemyndige en anden
kommunalbestyrelse til helt eller delvist at varetage den
parkeringskontrol, som i medfør af stk. 1 overlades til
kommunalbestyrelsen. | | 9. I § 122 a, stk. 2, ændres
»Kommunalbestyrelsen« til:
»Vejmyndigheden«, og »kommunalbestyrelsen«
til: »vejmyndighed«. | Stk. 3.
Parkeringsafgift pålagt i henhold til bemyndigelse efter stk.
1 og 2 fordeles efter transport-, bygnings- og boligministerens
nærmere bestemmelser mellem staten og den kommune, på
hvis område kontrollen udføres. Reglerne i § 121,
stk. 2, 1. pkt., og stk. 3-5, finder tilsvarende anvendelse. | | 10. I § 122 a, stk. 3, 1, pkt., ændres
»kommune« til: »vejmyndighed«. 11. I § 122 a, stk. 3, 2. pkt., ændres
»stk. 3-5« til: »stk. 3-6«. | Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om den kommunale parkeringskontrols
virksomhed. | | 12. I § 122 a, stk. 4, ændres »den
kommunale parkeringskontrols virksomhed« til:
»vejmyndighedens parkeringskontrol«. | | | | § 122
c. Stk. 1.
Kontrolafgift ved parkering på offentligt tilgængeligt
privat område kan, medmindre der gælder et generelt og
tydeligt markeret forbud mod parkering på området, kun
pålægges, hvis dette på stedet tydeligt er
tilkendegivet. | | | Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler
om, hvordan tilkendegivelse efter stk. 1 skal gives. Transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter endvidere regler om,
hvilke oplysninger den, der udsteder en kontrolafgift, skal give om
grundlaget for afgiften. | | 13. I § 122 c indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Kontrolafgift ved parkering på offentligt tilgængeligt
privat område kan kun pålægges, hvis den, der
pålægger afgiften, er tilmeldt det klagenævn, der
er nævnt i § 122 d, samt tydeligt vejleder om
klageadgangen hertil i forbindelse med
afgiftspålæg.« Stk. 2 bliver herefter til stk. 3. | | | | | | 14. Efter
§ 122 c indsættes før
overskriften »Fjernelse og salg af
køretøjer« før § 123: | | | | | | »§ 122
d. Til behandling af klager over kontrolafgifter
pålagt af private for overtrædelse af vilkårene
for brug af offentligt tilgængelige private
parkeringsområder opretter branchen på området et
klagenævn. Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om klagenævnets virke, herunder regler
om tilsyn.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
§ 1, nr. 13 og 14, træder i kraft den 1. juli
2018. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|