Fremsat den 22. februar 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø i Grønland og lov om arbejdsskadesikring
i Grønland
(Betaling for tilsyn med råstof- og
vandkraftaktiviteter og indsamling og videregivelse af oplysninger
om arbejdsulykker og erhvervssygdomme m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø i Grønland,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 26. oktober 2005, som
ændret ved lov nr. 1382 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 13 a. En ansat har
ret til at forlade sin arbejdsplads eller et farligt område i
tilfælde af en alvorlig og umiddelbar fare, som ikke kan
undgås.
Stk. 2. Den
ansatte må ikke udsættes for forringelse af sine
forhold, fordi den ansatte forlader sin arbejdsplads eller et
farligt område efter stk. 1.
Stk. 3. Ansatte,
hvis rettigheder efter stk. 1 og 2 er krænket, har krav
på en godtgørelse.«
2. § 39,
stk. 1, nr. 4, affattes således:
»4)
sikkerhedsdatablade, tekniske datablade og lignende fra
leverandører og arbejdspladsbrugsanvisninger fra
arbejdsgivere.«
3. I
§ 39, stk. 4, ændres
»Arbejdstilsynet fastsætter« til:
»Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte«.
4. I
§ 39 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
stoffer eller materialer, der kan være farlige for eller i
øvrigt forringe sikkerhed eller sundhed, ikke må
anvendes, hvis de kan erstattes af ufarlige, mindre farlige eller
mindre generende stoffer eller materialer.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
stoffer og materialer, der kan være farlige for eller i
øvrigt forringe sikkerhed eller sundhed, ikke må
anvendes til bestemte formål eller inden for særlige
områder, før Arbejdstilsynets udtalelse eller
godkendelse foreligger.«
5. I
§ 49, stk. 1, ændres
»Grønlands hjemmestyre« til:
»Grønlands Selvstyre«.
6. I
§ 51, stk. 1, nr. 2, ændres
»Pædagogernes Fagforening (PIP)« til:
»Nunatsinni Perorsaasut Kattuffiat (N. P. K.)«.
7.
Efter § 57 a indsættes:
Ȥ 57 b.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
rettighedshavere og andre, der har en tilladelse efter
inatsisartutlov om mineralske råstoffer og aktiviteter af
betydning herfor eller efter inatsisartutlov om udnyttelse af
vandkraftressourcer til produktion af energi, skal betale et gebyr.
Gebyret skal dække Arbejdstilsynets omkostninger ved tilsyn
med og myndighedsbehandling af aktiviteter inden for
tilladelsesområdet, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Rettighedshavere og andre, der er omfattet af stk. 1, skal betale
for Arbejdstilsynets udgifter til transport, tolk,
oversættelse samt kost og logi i forbindelse med
tilsynet.
Stk. 3. Krav om
betaling for tilsyn efter stk. 1 og 2 omfatter ikke
forundersøgelser, videnskabelige undersøgelser samt
efterforskningsaktiviteter frem til en af Naalakkersuisut godkendt
udnyttelsesplan.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om opkrævning af betaling efter stk. 2.«
8.
Efter § 58 indsættes:
Ȥ 58 a. Arbejdstilsynet
kan, i det omfang det er nødvendigt, indsamle og
samkøre oplysninger fra anmeldesystemet til anmeldelse af
arbejdsskader samt Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings datagrundlag
om arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Oplysningerne indsamles med
henblik på behandling og registersamkøring i
kontroløjemed til identifikation af virksomheder til brug
for målretning af Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn.
Oplysningerne indsamles endvidere med henblik på behandling
og registersamkøring til analyse- og
forebyggelsesformål og statistiske formål.«
§ 2
I lov nr. 1528 af 21. december 2010 om
arbejdsskadesikring i Grønland, som ændret ved lov nr.
1568 af 15. december 2015 og lov nr. 627 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 42 indsættes:
Ȥ 42 a.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring videregiver nødvendige
oplysninger fra anmeldesystemet til anmeldelse af arbejdsskader
samt sit datagrundlag om arbejdsulykker og erhvervssygdomme til
Arbejdstilsynet. Oplysningerne videregives med henblik på
behandling og registersamkøring i kontroløjemed til
identifikation af virksomheder til brug for målretning af
Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn. Oplysningerne videregives
endvidere med henblik på behandling og
registersamkøring til analyse- og forebyggelsesformål
og statistiske formål.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Hjemmel til at Arbejdstilsynet kan kræve
betaling for tilsyn mv. med arbejde i forbindelse med råstof-
og vandkraftaktiviteter
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
3.2. Ret til at forlade arbejdspladsen i
forbindelse med en alvorlig og umiddelbar fare
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
3.3. Opdatering af bestemmelser om stoffer og
materialer
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
3.4. Bemyndigelsesbestemmelse om udtalelse eller
godkendelse ved anvendelse af farlige stoffer og materialer
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
3.5. Videregivelse af oplysninger om arbejdsskader
fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til Arbejdstilsynet i
Grønland
3.5.1. Gældende ret
3.5.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer i
mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Grønlands Selvstyre forventer, at der fremover vil blive
gennemført flere projekter med udnyttelse af bl.a. vandkraft
og råstoffer som jernmalm, zink, guld, rubiner, safirer mv.,
herunder storskalaprojekter.
Arbejdstilsynet skal som myndighed på området
føre tilsyn med arbejdsmiljø ved disse projekter.
Dette vil indebære en ekstra tilsynsindsats og dermed
merudgifter for Arbejdstilsynet.
En væsentlig udfordring ved tilsyn med sådanne
projekter er, at de ofte ligger i det åbne land uden for
eksisterende by- og bygdesamfund og uden tilknytning til
eksisterende infrastruktur såsom veje og havne. Det betyder,
at der i forbindelse med etablering af projekterne typisk
også skal etableres vejstrækninger og havne til brug
for især råstofudvinding ved minedrift.
Herudover indebærer etablering og drift af råstof-
og vandkraftprojekter i Grønland mange
arbejdsmiljømæssige udfordringer.
Regeringen ønsker, at tilsyn med råstof- og
vandkraftaktiviteter i videst muligt omfang skal være
udgiftsneutral for den danske stat.
Regeringen ønsker samtidig, at Arbejdstilsynets tilsyn
med arbejdsmiljø ved råstof- og vandkraftaktiviteter
mv. i Grønland, herunder storskalaprojekter, skal ske, uden
at der føres mindre tilsyn med andre virksomheder.
Det foreslås derfor, at rettighedshavere og andre, der har
fået tilladelse til udnyttelse mv. efter inatsisartutlov nr.
7 af 7. december 2009 om mineralske råstoffer og aktiviteter
af betydning herfor (herefter benævnt råstofloven) og
inatsisartutlov nr. 11 af 8. juni 2014 om udnyttelse af
vandkraftressourcer til produktion af energi (herefter
benævnt vandkraftloven), skal betale et gebyr til
dækning af Arbejdstilsynets omkostninger til tilsyn og
myndighedsbehandling i forbindelse med råstof- og
vandkraftaktiviteter.
Det bemærkes, at gebyret ikke har karakter af en
indtægt i selvstyrelovens § 7. Derfor vil
indtægterne herved tilfalde den danske stat og ikke
Grønlands Selvstyre.
Det foreslås desuden, at rettighedshavere også skal
refundere Arbejdstilsynets faktiske udgifter til transport til og
fra Nuuk, nødvendig oversættelse og tolkning til og
fra andet end engelsk og grønlandsk samt kost og logi i
forbindelse med tilsyn med de omhandlede aktiviteter.
Det foreslås endvidere, at rettigshavere og andre med
tilladelse til at foretage forundersøgelser, videnskabelige
undersøgelser samt efterforskning frem til en af
Naalakkersuisut godkendt udnyttelsesplan, ikke skal betale gebyr
for tilsyn og refusion af faktiske udgifter. Hensynet er bl.a.
mulighederne for at tiltrække og fastholde mine- og
olieselskabers og andres interesse for investeringer i
Grønland.
Udover betaling for tilsyn mv. foreslås følgende
ændringer:
- Hjemmel til, at
de ansatte kan forlade arbejdet i tilfælde af fare.
Bestemmelse herom indgår i ILO's konvention nr. 176
vedrørende sikkerhed og sundhed i miner (herefter
benævnt ILO's minekonvention) og er således en
forudsætning for at ratificere konventionen for
Grønland, som Grønlands Selvstyre har udtrykt
ønske om. Det foreslås endvidere, at der, som i
Danmark, kan tilkendes den ansatte en godtgørelse, hvis
denne ret krænkes.
- En
tydeliggørelse af beskæftigelsesministerens adgang til
at fastsætte regler om anvendelse af stoffer og materialer,
herunder bl.a. krav om substitution af farlige stoffer og
materialer.
- En ændring,
der sikrer, at der, hvis der f.eks. i forbindelse med kommende
udvindingsprojekter opstår behov herfor, kan fastsættes
regler om, at Arbejdstilsynet skal godkende anvendelse af farlige
kemiske stoffer og materialer.
- En hjemmel til
videregivelse af oplysninger om arbejdsskader fra Arbejdsmarkeders
Erhvervssikring til Arbejdstilsynet i Grønland.
- Endelig
foreslås enkelte ændringer af ordensmæssig
karakter.
2. Baggrund
Lov om arbejdsmiljø i Grønland (herefter
benævnt arbejdsmiljøloven) er senest ændret ved
lov nr. 1382 af 23. december 2012. Grønlands Selvstyre
overtog med virkning fra 1. januar 2010 råstofområdet
samt den del af sagsområdet arbejdsmiljø, der
vedrører offshoreanlæg på grønlandsk
søterritorium og kontinentalsokkelområdet ved
Grønland. Arbejdsmiljøloven omfatter derfor ikke
offshorearbejde.
Grønlands Selvstyre kan give tilladelse til
forundersøgelser, efterforskning og udnyttelse af
råstoffer og produktion af energi fra vand efter
råstof- eller vandkraftloven.
Det fremgår af § 2 i råstofloven, at
Grønlands Selvstyre har ejendomsretten til at råde
over og udnytte mineraler i undergrunden i Grønland.
Det følger endvidere af råstoflovens § 2, stk.
2, at følgende aktiviteter kun må finde sted efter
tilladelse fra Grønlands Selvstyre:
1)
Forundersøgelse, efterforskning og udnyttelse af mineralske
råstoffer i Grønland samt udførsel af
mineralske råstoffer fra Grønland.
2) Anvendelse af
undergrunden til lagring eller formål vedrørende
råstofaktiviteter.
3) Udnyttelse af
energi fra vand, vind eller undergrund til aktiviteter, der er
omfattet af inatsisartutloven.
4) Etablering og
drift af rørledninger til brug for aktiviteter, der er
omfattet af inatsisartutloven.
Grønlands Selvstyre, De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) samt
Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) kan dog
udføre visse aktiviteter uden tilladelse, jf.
råstoflovens § 2, stk. 3 og 4.
Grønlands Selvstyre kan desuden meddele tilladelse til
forundersøgelse og udnyttelse af vandkraftressourcer til
produktion af energi efter vandkraftloven. Loven finder alene
anvendelse på vandkraftressourcer med en skønnet
kapacitet på over 1 megawatt (MW).
Tilladelser efter råstofloven og vandkraftloven gives til
et geografisk afgrænset område. Råstofloven
indeholder visse undtagelser fra kravet om tilladelse. Bl.a. kan en
fastboende uden tilladelse foretage erhvervsmæssig indsamling
af løst liggende mineraler og brydning af mineraler, hvis
den samlede værdi af mineralerne ikke er større end
100.000 kr. om året, og hvis indsamlingen ikke foretages ved
hjælp af hjælpemidler.
Arbejdstilsynet er tilsynsmyndighed i forhold til
arbejdsmiljø på landjorden i Grønland.
Der blev i 2007 indgået en samarbejdsaftale mellem
Råstofdirektoratet (nu Råstofstyrelsen) og
Arbejdstilsynet med det primære formål at koordinere,
effektivisere og styrke indsatsen med tilsyn på
råstofområdet. Samarbejdet omfatter også mulighed
for at gennemføre fælles tilsyn. Der blev i 2012 og
2013 gennemført henholdsvis to og tre fælles tilsyn
med guldminen i Nalunaq.
Det er - ifølge punkt 5.10 i Grønlands olie- og
mineralstrategi for perioden 2014-2018 - Naalakkersuisuts
(Grønlands Landsstyres) målsætning at give tre
til fem udnyttelsestilladelser for mineraler i løbet af de
næste fem år. Disse kan ifølge strategien
omfatte:
-
Isukasia-projektet, storskalaprojektet nordøst for Nuuk.
- Rubin-projektet,
Fiskenæsset, syd for Kuannersuit.
- Killavaat
Alannguat/Kringlerne i Sydgrønland.
- Kvanefjeldet ved
Narsaq i Sydgrønland.
- Citronen
Fjord-projektet i Nordgrønland.
-
Anorthosit-projektet White Mountain i Vestgrønland.
Nedenfor redegøres kort for storskalaprojekterne ved
Isukasia og Kvanefjeld samt de to mindre projekter ved Citronen
Fjord og White Mountain.
Vedrørende jernmineprojektet ved Isukasia fremgår
følgende af Naalakkersuisuts råstofredegørelse
af 2. september 2013, herefter benævnt
"Råstofredegørelsen 2013":
"London Mining Greenland A/S indleverede i 2012 deres
ansøgning om udnyttelse. Efterfølgende blev der
afviklet en offentlighedsfase med høringer og offentlige
borgermøder. Selskabets ansøgning har - sammen med de
indkomne høringssvar - efterfølgende været
under behandling af de relevante myndigheder. En eventuel mine vil
kunne producere knap 15 millioner tons malmkoncentrat om
året. Hvis projektet bliver etableret, forventer man, at der
i anlægsfasen vil blive tilknyttet mere end 3.000 ansatte
(peak-niveau). Når mineprojektet bliver en realitet og
går fra anlægsfasen til selve driftsfasen, forventer
selskabet, at minens beskæftigelse vil være mellem 680
til 810 personer". Naalakkersuisut har i oktober 2013 meddelt
tilladelse til udnyttelse. Siden er projektet blevet solgt til et
andet selskab, der imidlertid indtil videre ikke har skaffet
finansiering til projektet.
Vedrørende Kvanefjeldsprojektet, der omfatter det
australske selskab Greenland Mineral and Energy Ltd. 's
efterforskning af sjældne jordarter og uran, fremgår
det af Naalakkersuisuts "Råstofredegørelsen 2013"
bl.a., at:
"I øjeblikket arbejder selskabet på at udarbejde en
ansøgning om udnyttelse. Greenland Mineral and Energy Ltd.
har gennem flere år haft efterforskningsaktiviteter og
anvendt grønlandsk arbejdskraft og lokale virksomheder. Der
har været etableret program for uddannelse af
grønlandske formænd. Derudover har selskabet på
forskellig vis været synlig i Narsaq og nærliggende
bygder og fåreholdersteder, idet de har været i dialog
med lokale borgere omkring dele af projektets udformning. Lokal
arbejdskraft vil kunne finde ansættelse ved minen og i
anlægsperioden. Imidlertid må det forventes, at der
også vil være behov for tilkaldt arbejdskraft i
anlægsperioden og i driftsfasen, da visse dele af
oparbejdningsprocessen vil forudsætte personer med
særlige kompetencer. Minen og dens oparbejdningsanlæg
vil tillige kræve, at der tages særlige forholdsregler
for at sikre arbejdernes sikkerhed og sundhed."
Greenland Mineral and Energy Ltd. har den 24. marts 2014
indgået en ikke-bindende samarbejdsaftale med China
Non-Ferrous Metal Industry's Foreign Engineering and Construction
Co. Ltd. om mineprojektet ved Kvanefjeld vedrørende
forarbejdning af sjældne jordarter. Greenland Mineral and
Energy Ltd. har i forbindelse med offentliggørelsen af
samarbejdsaftalen oplyst, at de fremadrettet vil sætte
øget fokus på at etablere et samarbejde med en
passende uran-partner til Kvanefjeldprojektet.
Naalakkersuisut har i marts 2014 meddelt tilladelse til
canadiske True North Gem til udnyttelse af rubin og safir ved
Fiskenæsset i Sydgrønland. Projektet er gået i
gang i sommeren 2014 og beskæftiger 40-50 personer i
anlægsfasen og forventes at beskæftige 80 personer i
driftsfasen.
Endvidere har Naalakkersuisut i september 2015 meddelt
tilladelse til udnyttelse til canadiske Hudson Resources, der
står for Anorthosit-projektet (anorthosit bruges bl.a. i
glasfiber) White Mountain i Vestgrønland. Projektet
forventes at beskæftige 20 personer i anlægsfasen og 60
personer i driftsfasen.
De 4 projekter forventes at blive etableret som åbne
brud.
Herudover har firmaet Ironbark i september 2015 indgivet
ansøgning om tilladelse til at udnytte zink- og blyforekomst
ved Citronen Fjord i Nordøstgrønland.
I forbindelse med storskalaprojekter vil der blive etableret
arbejdspladser i et omfang, der indebærer behov for at
allokere betydelige ressourcer til tilsynet med
arbejdsmiljøet.
Det er ikke muligt præcist at forudsige, hvor mange
tilladelser mv. der vil blive givet i de nærmeste år.
Selv om der er givet tilladelser til henholdsvis
forundersøgelser, efterforskning og udnyttelse, kan det ikke
forudsiges, om og hvornår disse vil blive udnyttet.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Hjemmel til at Arbejdstilsynet kan kræve
betaling for tilsyn mv. med arbejde i forbindelse med råstof-
og vandkraftaktiviteter
3.1.1. Gældende ret
Der er ikke i dag regler om opkrævning af betaling for
Arbejdstilsynets tilsyn mv. med arbejde i forbindelse med
råstof- og vandkraftaktiviteter.
3.1.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
Råstof- og vandkraftaktiviteter indebærer generelt
arbejde med mange alvorlige risici for de ansattes sikkerhed og
sundhed. Etablering af sådanne aktiviteter i Grønland
med mange ansatte vil derfor medføre en ekstra og
specialiseret tilsynsindsats for Arbejdstilsynet og dermed
væsentlige merudgifter for Arbejdstilsynet.
Som nævnt ønsker regeringen, at Arbejdstilsynets
tilsyn med arbejdsmiljø ved råstof- og
vandkraftaktiviteter i Grønland i videst muligt omfang skal
være udgiftsneutral for den danske stat. Et krav til
rettighedshavere og andre efter råstofloven eller
vandkraftloven om betaling for Arbejdstilsynets omkostninger ved
tilsyn vil sikre, at den danske stat bliver friholdt for de direkte
merudgifter, der vil være forbundet med den øgede
tilsynsindsats på råstof- og
vandkraftområdet.
For at sikre, at Arbejdstilsynets nuværende tilsyn med
øvrige virksomheder i Grønland fremover vil kunne
opretholdes, er det nødvendigt, at rettighedshavere og
andre, der har en tilladelse efter råstofloven og
vandkraftloven, betaler Arbejdstilsynets omkostninger ved tilsyn
med råstof- og vandkraftaktiviteter.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres
en bestemmelse om, at Arbejdstilsynet kan opkræve betaling
for Arbejdstilsynets omkostninger ved tilsyn og
myndighedsbehandling i forbindelse med råstof- og
vandkraftaktiviteter.
Det foreslås, at bestemmelsen om betaling for tilsyn mv.
kommer til at omfatte alt arbejde på de landområder,
der er omfattet af en tilladelse efter råstof- og/eller
vandkraftloven. Det omfatter bl.a. anlægs- og
driftsaktiviteter, herunder de tilknyttede aktiviteter som fx
kantinedrift, rengøring og lignende arbejde og
tjenesteydelser inden for tilladelsesområdet samt aktiviteter
i forbindelse med selve driften.
Der vil være tale om betaling for Arbejdstilsynets
omkostninger ved tilsyn udført efter det tidspunkt, hvor
Naalakkersuisut har godkendt en udnyttelsesplan efter
råstoflovens § 19. Udnyttelsesplanen skal være
godkendt, inden udnyttelse og dertil sigtende foranstaltninger
iværksættes.
Da Naalakkersuisuts tilladelse til en udnyttelsesplan gives til
produktionens tilrettelæggelse samt anlæggene dertil,
vil Arbejdstilsynet således kunne få dækket
udgifter i forbindelse med tilsyn med arbejde i anlægsfasen,
regnet fra det tidspunkt, hvor der foreligger en
udnyttelsestilladelse, i driftsfasen og indtil en nedlukning er
gennemført.
Det foreslås, at det er den rettighedshaver eller andre,
der har fået en tilladelse efter råstofloven eller
vandkraftloven, der skal betale for Arbejdstilsynets omkostninger
ved tilsyn.
Den foreslåede betalingsforpligtelse vil omfatte
rettighedshavere og andre, som Grønlands Selvstyre allerede
opkræver betaling fra for udgifter til sagsbehandling og
anden myndighedsbehandling i forbindelse med en tilladelse efter
råstofloven eller vandkraftloven.
Projektselskaber og andre, der udfører
anlægsaktiviteter, der er omfattet af en tilladelse til et
storskalaprojekt, skal betale for Grønlands Selvstyres
udgifter til sagsbehandling og anden myndighedsbehandling, herunder
nødvendig oversættelse og tolkning, jf. § 19 i
storskalaloven.
Det samme gælder efter råstoflovens § 86, hvor
rettighedshavere og andre, der er omfattet af loven, skal betale
for udgifter til sagsbehandling og anden myndighedsbehandling efter
råstofloven. I medfør af råstoflovens § 94
har råstofmyndigheden mulighed for at kræve delvis
omkostningsdækning.
I vandkraftlovens § 8 er der hjemmel til at fastsætte
regler om rettighedshaverens betaling for enhver
myndighedsbehandling, herunder omkostninger til dækning af
Grønlands Selvstyres tilsyn og ekstern bistand.
Grønlands Selvstyre har oplyst, at efter nuværende
praksis opkræves der alene refusion af myndighedsbehandling
fra tidspunktet, hvor en rettighedshaver ønsker at
overgå fra efterforskning til udnyttelse.
For så vidt angår Råstofstyrelsens tilsyn skal
indehaver af rettigheder til efterforskning dog betale for
transport for tilsynet og evt. arrangere dette. Rettighedshaver
skal ligeledes sørge for kost og logi i forbindelse med
tilsynet.
Efter lovforslaget vil kravet om betaling for Arbejdstilsynets
tilsyn med arbejdsmiljø omfatte alle nuværende og
fremtidige tilladelser efter råstofloven eller
vandkraftloven, uanset om der er tale om danske, grønlandske
eller udenlandske virksomheder. Der vil alene være tale om
betaling for tilsynsaktiviteter mv., der finder sted efter, at
bestemmelsen træder i kraft.
Der er lagt vægt på, at Arbejdstilsynet skal
friholdes for de væsentligste udgifter til tilsyn med
arbejdsmiljø med råstof- og vandkraftaktiviteter.
Tilsyn med råstof- og vandkraftaktiviteter i Grønland
vil ofte foregå på afsides beliggende områder
uden adgang til offentlig transport i form af rutefly eller
ruteskib og muligheder for valg af logi. Et tilsyn vil
således kunne medføre væsentligt øgede
udgifter.
Det foreslås derfor, at gebyret fastsættes på
timebasis og skal omfatte alle udgifter i forbindelse med et
tilsyn, herunder også forberedelse, udførelse af og
opfølgning på et tilsynsbesøg og øvrig
myndighedsbehandling som behandling af eventuelle klager over
påbud og andre afgørelser efter
arbejdsmiljøloven, opkrævning af betaling og
rykkerskrivelser samt særlig kompetenceudvikling af de
tilsynsførende. Endvidere skal rettighedshaver eller andre
betale for Arbejdstilsynets faktiske afholdte udgifter til
transport til og fra Nuuk, nødvendig tolkning og
oversættelse til og fra andet end engelsk og
grønlandsk samt kost og logi, hvor kost og logi ikke stilles
til rådighed af rettighedshaveren. For så vidt
angår transport vil rettighedshaveren alene blive
opkrævet faktisk afholdte udgifter til transport til og fra
Arbejdstilsynet i Nuuk. I det omfang Arbejdstilsynet samtidig har
planlagt andre tilsyn tættere på tilsynsstedet, vil
rettighedshaver alene blive opkrævet en forholdsmæssig
andel af de faktisk afholdte udgifter til transport i forbindelse
med den del af tilsynet, der vedrører rettighedshaver.
Råstofstyrelsens gebyrer og afgifter fastsættes som
hovedregel således, at mulighederne for at tiltrække og
fastholde mine- og olieselskabers investeringer i efterforskning og
udnyttelse af mineralske råstoffer mv. i Grønland ikke
forringes i væsentligt omfang.
For at tage hensyn til disse forhold og for ikke at hindre
igangsættelse af forundersøgelser mv. foreslås
det, at kravet om betaling ikke omfatter tilsyn med
forundersøgelser og videnskabelige undersøgelser samt
efterforskning frem til en af Naalakkersuisut godkendt
udnyttelsesplan. Videnskabelige undersøgelser omfatter
geologiske, geofysiske, glaciologiske, hydrologiske og andre
undersøgelser af videnskabelig karakter af betydning for de
i råstoflovens § 2, stk. 2, nævnte
aktiviteter.
Ifølge råstofloven kan Råstofstyrelsen
undtage visse aktiviteter fra kravet om udnyttelsestilladelse
f.eks. indsamling og brydning af f.eks. grus, sten og lignende
mineraler til brug for vej og byggematerialer. Arbejdstilsynet vil
ifølge forslaget ikke kunne kræve betaling for tilsyn
i den situation, idet opkrævning af betaling
forudsætter, at der foreligger en tilladelse.
3.2. Ret
til at forlade arbejdspladsen i forbindelse med en alvorlig og
umiddelbar fare
3.2.1. Gældende ret
Arbejdsmiljølov for Grønland indeholder ikke som
den danske arbejdsmiljølov en bestemmelse om, at en ansat
har ret til at forlade arbejdet i tilfælde af fare.
3.2.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
Grønlands Selvstyre har tilkendegivet, at Grønland
ønsker at ratificere ILO's minekonvention nr. 176
vedrørende sikkerhed og sundhed i miner. Konventionen
indeholder en bestemmelse om, at de ansatte kan forlade arbejdet i
tilfælde af fare.
Efter artikel 13, stk. 1, litra e), i konventionen har
arbejdstagerne ret til at fjerne sig fra ethvert sted i en mine,
når der opstår omstændigheder, som med rimelig
begrundelse synes at udgøre en fare for deres sikkerhed og
helbred.
En alvorlig og umiddelbar fare vil ofte svare til det
farebegreb, der er lagt til grund for Arbejdstilsynets
beføjelse til f.eks. at standse brugen af en maskine, et
stof eller materiale eller i øvrigt at standse arbejdet,
hvis det skønnes nødvendigt for at afværge en
overhængende, betydelig fare for de ansattes eller andres
sikkerhed og sundhed.
Retten til at forlade arbejdet ved fare følger også
af almindelige arbejdsretlige principper. Princippet er en
undtagelse fra den almindelige fredspligt i henhold til
overenskomsterne, men også en individuel ret for den ansatte
til at forlade arbejdspladsen uden derved at have misligholdt
ansættelsesforholdet.
Det vurderes, at almindelige arbejdsretslige principper ikke er
tilstrækkelig til at kunne ratificere ILO- konventionens
artikel 13, stk. 1, litra e) for Grønlands vedkommende. Det
er derfor nødvendigt at ændre den grønlandske
arbejdsmiljølov, hvis konventionen skal kunne
ratificeres.
Det foreslås, at der indføres en bestemmelse i
loven med henblik på at sikre, at en ansat har ret til at
forlade sin arbejdsplads eller et farligt område i
tilfælde af en alvorlig og umiddelbar fare, som ikke kan
afværges uden at forlade arbejdsstedet. Der skal være
tvingende grunde til at forlade arbejdspladsen, hvilket f.eks. kan
være tilfældet, hvis arbejdsforholdene medfører
konkret, væsentlig og umiddelbare fare for de ansattes liv
eller alvorlig personskade. Det svarer til det farebegreb, der er
lagt til grund for Arbejdstilsynets beføjelse til at standse
brugen af en maskine eller i øvrigt at standse arbejdet,
hvis det skønnes nødvendigt for at afværge en
overhængende, betydelig fare for de ansattes eller andres
sikkerhed og sundhed.
Det følger endvidere af forslaget, at den ansattes
forhold ikke må forringes, hvis den ansatte må forlade
arbejdspladsen eller et farligt område af de nævnte
grunde. Det foreslås, at den ansatte skal kunne få
tilkendt en godtgørelse, hvis den ansattes forhold er blevet
forringet. Den tilkendte godtgørelse skal dække den
ikke-økonomiske skade, som pågældende har lidt.
Bestemmelsen udgør ikke nogen begrænsning for, at der
ved siden af godtgørelsen eller alene ydes erstatning efter
de almindelige erstatningsretlige principper.
Bedømmelsen af, hvorvidt der er sket krænkelse af
den ansattes rettigheder efter bestemmelsen, foretages af
domstolene i Grønland.
Den foreslåede bestemmelse er identisk med en tilsvarende
bestemmelse i den danske arbejdsmiljølov.
Bestemmelsen finder ikke anvendelse i det omfang en kollektiv
overenskomst giver en ansat rettigheder, som svarer til
ILO-konventionens artikel 13, stk. 1, litra e), hvorefter de
ansatte har ret til at fjerne sig fra ethvert sted i minen,
når der opstår omstændigheder, som med rimelig
begrundelse synes at udgøre en alvorlig fare for deres
sikkerhed og helbred.
Arbejdstilsynets sædvanlige tilsyn og kontrol, jf.
arbejdsmiljølovens kapitel 12, finder ikke anvendelse og er
i øvrigt ikke relevant i denne sammenhæng, da den
foreslåede bestemmelse omhandler arbejdsretlige forhold
mellem arbejdsgiveren og den ansatte.
3.3. Opdatering af bestemmelser om stoffer og
materialer
3.3.1. Gældende ret
Beskæftigelsesministeren kan i henhold til § 39, stk.
1, i arbejdsmiljøloven fastsætte regler om
fremstilling, import, oplagring, transport og anvendelse af stoffer
og materialer.
Bemyndigelsen er blandt andet udmøntet ved, at der i
§ 3 i bekendtgørelsen for Grønland om stoffer og
materialer er fastsat regler om, at et stof eller materiale ikke
må anvendes, hvis det kan erstattes af et ufarligt, mindre
farligt eller mindre generende stof eller materiale m.m.
(substitution). Det er bl.a. fastsat, at der foretages en samlet
teknisk, økonomisk og sundhedsmæssig afvejning,
såfremt brug af et erstatningsstof vil medføre ikke
uvæsentlige forskelle i tekniske egenskaber eller
udgifter.
Endvidere kan der efter § 39, stk. 1, nr. 4, i
arbejdsmiljøloven fastsættes regler om
brugsanvisninger fra leverandører og arbejdsgivere.
Bemyndigelsen er i bekendtgørelsen for Grønland om
stoffer og materialer anvendt til at fastsætte regler om
brugsanvisninger fra leverandøren samt krav til
arbejdsgiveren om at udarbejde arbejdspladsbrugsanvisninger.
Herudover er der i § 29, stk. 1, i
arbejdsmiljøloven, sammenholdt med lovens § 24, stk. 1,
bemyndigelse for beskæftigelsesministeren til at
fastsætte regler om tekniske datablade og lignende.
Bemyndigelsen er blandt andet anvendt til i § 5 i
bekendtgørelsen for Grønland om stoffer og materialer
at fastsætte regler om, at tekniske datablade og lignende om
stoffer og materialer skal indeholde alle væsentlige
oplysninger om det pågældende stof og materiales
virkning på sikkerhed og sundhed i arbejdsmiljøet.
Endelig har Arbejdstilsynet i medfør af § 39, stk.
4, bemyndigelse til at fastsætte grænseværdier
for stoffer og materialer samt til at udarbejde en liste over
stoffer og materialer, der betragtes som farlige eller forringende
for ansattes sikkerhed og sundhed.
3.3.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
De nævnte bemyndigelsesbestemmelser har været
gældende siden 1986. Formålet med de foreslåede
ændringer er at sikre en opdatering og tydeliggørelse
i forhold til de tilsvarende bestemmelser i den danske
arbejdsmiljølov. Det er således ikke hensigten at
indskrænke eller udvide beskæftigelsesministerens
bemyndigelser på området.
Det gælder også for Arbejdstilsynets bemyndigelse
til at fastsætte grænseværdier for stoffer og
materialer, idet fastsættelsen af sådanne
grænseværdier efter forslaget fremover vil ske ved
bemyndigelse fra beskæftigelsesministeren til Arbejdstilsynet
i medfør af § 56 i arbejdsmiljøloven.
Det foreslås, at beskæftigelsesministerens adgang
til at fastsætte regler om substitution tydeliggøres
ved, at der som et nyt stk. 5 til lovens § 39 indsættes
en særskilt bestemmelse herom. Bestemmelsen svarer i sin
ordlyd til § 49 c, stk. 1, i den danske lov om
arbejdsmiljø.
Det foreslås endvidere, at beskæftigelsesministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om tekniske datablade og
lignende vedrørende stoffer og materialer
tydeliggøres i lovens § 39, stk. 1, nr. 4.
Samtidig sker der en sproglig ajourføring af § 39,
stk. 1, nr. 4, så termen "brugsanvisninger fra
leverandører" erstattes med "sikkerhedsdatablade fra
leverandører", som er den anvendte term i dag.
Endelig foreslås en redaktionel ændring af §
39, stk. 4, så det fremgår, at bemyndigelsen til at
fastsætte grænseværdier m.m. for stoffer og
materialer gælder for beskæftigelsesministeren.
Ministeren vil herefter kunne bemyndige Arbejdstilsynet til at
fastsætte grænseværdier m.m., jf. lovens §
56. Fastsættelse af grænseværdier vil
foregå efter den i lovens § 50, stk. 1, nr. 3,
foreskrevne procedure med forudgående høring af
Arbejdsmiljørådet. Endvidere vil forslag om
fastsættelse af grænseværdier blive forelagt
selvstyret til udtalelse inden udstedelsen, jf. selvstyrelovens
§ 18, stk. 1 og 2. Efter gældende praksis foregår
det som udgangspunkt når Arbejdsmiljørådets
udtalelse foreligger.
3.4. Bemyndigelsesbestemmelse om udtalelse eller
godkendelse ved anvendelse af farlige stoffer og
materialer
3.4.1. Gældende ret
Efter den gældende arbejdsmiljølov er det ikke
muligt at fastsætte krav om, at anvendelse af farlige stoffer
og materialer forudsætter en forudgående udtalelse
eller godkendelse fra Arbejdstilsynet.
3.4.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
I takt med realisering af udvindingsprojekter i Grønland
kan der opstå behov for at fastsætte regler om, at
stoffer og materialer, som kan være farlige for eller i
øvrigt forringe sikkerhed og sundhed, ikke må anvendes
til bestemte formål eller på særlige
områder, før der foreligger en udtalelse eller en
godkendelse fra Arbejdstilsynet.
Hermed gøres det ligesom i Danmark muligt at
fastsætte regler med krav om, at anvendelse af farlige
kemiske stoffer og materialer skal godkendes til bestemte
formål eller på særlige områder, hvis det
ud fra en vurdering af omfang og anvendelse af stofferne er
hensigtsmæssigt.
I Danmark er der blandt andet fastsat krav om godkendelse af
produkter med acrylamid, f.eks. til tætning af revner og
fuger ved boring mv.
Det foreslås, at der i § 39 indsættes en
bemyndigelse for beskæftigelsesministeren til at
fastsætte regler om, at stoffer og materialer, som kan
være farlige for eller i øvrigt forringe sikkerhed og
sundhed, ikke må anvendes til bestemte formål eller
på særlige områder, før der foreligger en
udtalelse eller en godkendelse fra Arbejdstilsynet.
En sådan bestemmelse vil svare til § 49 c, stk. 2, i
den danske arbejdsmiljølov, og bemyndigelsen i lovforslagets
§ 39 tænkes ikke anvendt til fastsættelse af
regler, der rækker videre end regler fastsat i medfør
af denne bestemmelse.
Der er ikke aktuelle planer om udnytte bemyndigelsen.
Såfremt den påtænkes udmøntet, vil det
blive en godkendelsesordning svarende til den, der er fastlagt i
kapitel syv i den danske bekendtgørelse nr. 1795 af 18.
december 2015 med senere ændringer om foranstaltninger til
forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og
materialer.
Fastsættelse af reglerne vil foregå efter den i
lovens § 50, stk. 1, nr. 3, foreskrevne procedure med
forudgående høring af Arbejdsmiljørådet.
Endvidere vil forslag om en godkendelsesordning for farlige stoffer
og materialer blive forelagt selvstyret til udtalelse inden
udstedelsen, jf. selvstyrelovens § 18, stk. 1. og 2. Efter
gældende praksis foregår det som udgangspunkt,
når Arbejdsmiljørådets udtalelse foreligger.
3.5. Videregivelse af oplysninger om arbejdsskader fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til Arbejdstilsynet i
Grønland
3.5.1. Gældende ret
Beskæftigelsesministeren kan i henhold til § 58 i lov
om arbejdsmiljø i Grønland fastsætte regler om
pligt til at anmelde arbejdsulykker, forgiftningstilfælde,
erhvervssygdomme og andre forhold af
arbejdsmiljømæssig betydning. Bemyndigelsen er
udmøntet ved bekendtgørelse for Grønland nr.
401 af 24. juni 1986 om anmeldelse af arbejdsskader, hvorefter
arbejdsgiveren er forpligtet til at anmelde arbejdsulykker og
forgiftningstilfælde, samt arbejdsbetingede lidelser som
medfører dødsfald eller svær tilskadekomst til
Arbejdstilsynet i Grønland. Læger og tandlæger
er ifølge bekendtgørelsen forpligtet til at anmelde
arbejdsbetingede lidelser og andre lignende skadelige
påvirkninger, som de konstaterer eller får mistanke
om.
Efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland § 35,
stk. 1, er der pligt til at anmelde en arbejdsulykke og
erhvervssygdom til Arbejdsskadestyrelsen i Grønland fra 1.
juli 2016 til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i Grønland.
Beskæftigelsesministeren kan efter lovens §§ 38 og
39 fastsætte nærmere regler herom.
Denne bemyndigelse er udmøntet i dels
bekendtgørelse nr. 1624 af 21. december 2010 om lægers
og tandlægers pligt til at anmelde erhvervssygdomme til
Arbejdsskadestyrelsen (Arbejdsmarkedets Erhvervssikring) efter lov
om arbejdsskadesikring i Grønland dels bekendtgørelse
nr. 1656 af 21. december 2010 om anmeldelse af arbejdsulykke efter
lov om arbejdsskadesikring i Grønland.
Ved arbejdsskader forstås arbejdsulykker,
erhvervssygdomme, forgiftningstilfælde mv.
Anmeldelser af arbejdsskader til Arbejdstilsynet og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i Grønland sker på en
elektronisk eller fysisk blanket, som registreres i et
anmeldesystem i regi af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Anmeldesystemet indeholder således oplysninger om alle
registrerede arbejdsulykker og erhvervssygdomme, herunder
oplysninger på individniveau, fx oplysninger om skadelidte,
diagnose og anmelder.
Det forudsættes, at lov nr. 429 af 31. maj 2000 om
behandling af personoplysninger (persondataloven) sættes i
kraft i Grønland ved kongelig anordning pr. 1. oktober 2016.
Loven regulerer behandling af enhver form for information om en
identificeret eller identificerbar fysisk person, som foretages af
offentlige myndigheder og private, når behandlingen helt
eller delvist foretages ved hjælp af elektronisk
databehandling. Den omfatter ligeledes ikke-elektronisk behandling
af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et
register, jf. persondatalovens § 1, stk. 1.
Ved personoplysninger forstås ifølge
persondatalovens § 3, nr. 1, enhver form for information om en
identificeret eller identificerbar fysisk person. Der er imidlertid
adgang til at fravige persondatalovens regulering ved lov.
Behandling af personoplysninger skal ske i overensstemmelse med de
grundlæggende principper, som er indeholdt i persondatalovens
§ 5.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at behandling af
personoplysninger skal ske i overensstemmelse med god
databehandlingsskik. Heri ligger ifølge lovens forarbejder,
at behandlingen skal være rimelig og lovlig.
Det fremgår af stk. 2, at indsamling af oplysninger skal
ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at senere
behandling ikke må være uforenelig med disse
formål (finalité-princippet).
Af stk. 3 fremgår det, at indsamling af oplysninger skal
være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere,
end hvad der kræves til opfyldelse af de formål,
hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil
oplysningerne senere behandles.
Det fremgår af persondatalovens § 7, at der ikke
må behandles oplysninger om racemæssig eller etnisk
baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning,
fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om
helbredsmæssige og seksuelle forhold. Bestemmelsen indeholder
således generelle betingelser for, hvornår behandling
af følsomme oplysninger, der kræver særlig
beskyttelse, må finde sted, medmindre særlige
undtagelser gør sig gældende.
3.5.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
Som en konsekvens af den vedtagne ændring af lov om
arbejdsskadesikring i Grønland (lov nr. 627 af 8. juni 2016)
der overfører Arbejdsskadestyrelsens opgaver til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, vil systemet til anmeldelse af
arbejdsskader i Grønland være organisatorisk placeret
i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Som følge af overførslen af Arbejdsskadestyrelsens
Center for Arbejdsskader i Grønlands opgaver til den
selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
foreslås det derfor, at der skabes en lovgivningsmæssig
forpligtelse til, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring videregiver
oplysninger fra anmeldesystemet om arbejdsskader til
Arbejdstilsynet i Grønland. Desuden skabes en tydelig
lovhjemmel til videregivelse af oplysninger fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring i Grønlands datagrundlag til Arbejdstilsynet
i Grønland samt til behandling af Arbejdstilsynets
behandling af disse oplysninger på samme måde, som det
er sket omkring den danske videregivelse og behandling af lignende
oplysninger mellem Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og
Arbejdstilsynet i Danmark.
Arbejdstilsynet i Grønland vil benytte oplysningerne om
arbejdsskader mv. i arbejdet med Arbejdstilsynets
tilsynsplanlægning, ligesom de vil blive benyttet til
forebyggelsestiltag, analyser og statistiske formål på
arbejdsmiljøområdet.
For at sikre, at Arbejdstilsynet i Grønland kontinuerligt
foretager en målretning af sit tilsyn og anvender alle
relevante oplysninger i arbejdet hermed, herunder oplysninger om
arbejdsskader, foreslås det, at der etableres en hjemmel i
lov om arbejdsskadesikring i Grønland, til at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring videregiver nødvendige
oplysninger fra anmeldesystemet og sit datagrundlag om
arbejdsulykker og erhvervssygdomme til Arbejdstilsynet i
Grønland.
Tilsvarende foreslås det, at der etableres en tydelig
hjemmel i lov om arbejdsmiljø i Grønland til, at
Arbejdstilsynet i Grønland kan indsamle og samkøre
oplysninger fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings datagrundlag om
arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Det vurderes, at lovforslaget ligger inden for rammerne af
persondataloven og databeskyttelsesdirektivet.
Beskæftigelsesministeriet lægger herved vægt
på, at den foreslåede indsamling og samkøring af
oplysninger sker til brug for målretning af Arbejdstilsynets
tilsynsindsats med arbejdsmiljø på virksomheder.
Databeskyttelsesdirektivets krav om proportionalitet og
formålsbestemthed vurderes i øvrigt at være
opfyldt.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der er et
sagligt og nødvendig behov for at Arbejdstilsynet kan
indsamle oplysninger om enkeltpersoner for at målrette
Arbejdstilsynets tilsynsindsats. Årsagen er, at
Arbejdstilsynets tilsynsindsats dermed bliver så fokuseret
som mulig.
Forslaget vil ikke ændre på, at Arbejdstilsynet
fortsat udelukkende vil føre tilsyn med
arbejdsmiljøet på virksomhederne, og resultaterne af
registersamkøringen vil ikke få konsekvenser for de
personer, der berøres af kontrollen.
De foreslåede ændringer vedrører udelukkende
udveksling af oplysninger mellem de to enheder i Grønland
(Arbejdstilsynet og fra 1. juli 2016 Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring).
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det er hensigten, at hovedparten af Arbejdstilsynets udgifter
til tilsyn med råstof- og vandkraftaktiviteter, herunder til
transport til og fra Nuuk, nødvendig oversættelse og
tolkning til og fra andet end engelsk og grønlandsk, samt
kost og logi, skal dækkes af rettighedshavere og andre, der
har opnået Naalakkersuisuts godkendelse af en udnyttelsesplan
efter råstofloven eller vandkraftloven. Udgifter til
Arbejdstilsynets almindelige uddannelse af de tilsynsførende
indregnes ikke i gebyret. Derimod vil udgifter til særlig
kompetenceudvikling af de tilsynsførende, som skal
føre tilsyn med råstof- og vandkraftområdet,
indgå i gebyret.
Tilsyn med arbejde i forbindelse med forundersøgelser,
samt videnskabelige undersøgelser samt efterforskning frem
til en af Naalakkersuisuts godkendt udnyttelsesplan vil efter
forslaget ikke blive omfattet at kravet om betaling. Udgifter til
disse tilsyn vil forsat blive afholdt af den danske stat
(Arbejdstilsynet).
Forslaget forventes kun at have mindre administrative og
økonomiske konsekvenser for den danske stat
(Arbejdstilsynet).
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Forslaget om gebyr for tilsyn og myndighedsbehandling og
refusion for udgifter til transport til og fra Nuuk,
nødvendig oversættelse og tolkning til og fra andet
end engelsk og grønlandsk,samt kost og logi vil have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, fordi
erhvervslivet skal dække Arbejdstilsynets udgifter ved tilsyn
med råstof- og vandkraftaktiviteter i Grønland.
Arbejdstilsynets udgifter og dermed de økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, der vil være ved
indførelse af et krav om betaling for tilsyn, vil
afhænge af antallet af udnyttede tilladelser, geografisk
beliggenhed og varigheden af tilsynet mv.
Som det fremgår ovenfor er der givet udnyttelsestilladelse
til Isukasia-projektet samt til Rubin-projektet og
Anorthosit-projektet, som ikke er storskalaprojekter. Det
forventes, at der i anlægsfasen af Isukasia-projektet, hvis
det realiseres, vil blive beskæftiget over 3.000
personer.
Det er ikke muligt at forudsige, hvor mange flere tilladelser
der vil blive givet, eller hvornår tilladelserne i givet fald
vil blive udnyttet. Det er derfor ikke muligt at beregne de samlede
udgifter til tilsyn med råstof- og vandkraftaktiviteter mv. i
fremtiden.
Med udgangspunkt i Isukasia-projektet eller et lignende
storskalaprojekt skønnes Arbejdstilsynets udgifter til
løn af de tilsynsførende, som skal dækkes af
rettighedshaver, umiddelbart at udgøre omkring 1,4 mio. kr.
pr. år i anlægsfasen.
Når en mine er i drift, vil udgifterne til tilsyn med
minen som udgangspunkt blive væsentligt mindre, bl.a. fordi
der ofte vil være færre beskæftigede og
færre tilsyn. Således forventes Arbejdstilsynets
udgifter ved ovennævnte projekt umiddelbart at udgøre
omkring 0,7 mio. kr. pr. år i driftsfasen.
Ud over udgifter til tilsyn og myndighedsbehandling skal
rettighedshavere også betale udgifter til transport til og
fra Nuuk, nødvendig oversættelse og tolkning til og
fra andet end engelsk og grønlandsk samt kost og logi. Det
er ikke muligt at forudsige størrelsen af disse udgifter, da
de bl.a. afhænger af, i hvilket omfang Arbejdstilsynet
benytter gratis transport og logi, der er stillet til
rådighed af andre, herunder rettighedshavere.
Det forventes, at Arbejdstilsynet ofte vil kunne benytte sig af
allerede eksisterende logi, der er etableret af rettighedshaveren,
eller andre virksomheder og myndigheder, der opholder sig på
området, herunder råstofmyndigheden. Dette vil kunne
reducere de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslag om en ny bemyndigelse for beskæftigelsesministeren
til at fastsætte regler med krav om, at anvendelse af farlige
kemiske stoffer skal godkendes til bestemte formål eller
områder vil på sigt kunne få økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Det kan i givet fald først
vurderes ved en konkret udmøntning af den foreslåede
bemyndigelse til beskæftigelsesministeren.
Forslaget forventes ikke i øvrigt at have
nævneværdige administrative eller økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om, at der skabes en hjemmel til videregivelse af
oplysninger om arbejdsskader, så Arbejdstilsynet i
Grønland også fremadrettet har adgang til disse
oplysninger indebærer, at der indsamles og
registersammenkøres personoplysninger. Forslaget vil ikke
ændre på, at Arbejdstilsynet fortsat udelukkende vil
føre tilsyn med arbejdsmiljøet på
virksomhederne, og resultaterne af registersamkøringen vil
ikke få konsekvenser for de personer, der berøres af
kontrollen. Det er derfor vurderingen, at forslaget ikke
indebærer elementer, der svækker borgernes
retssikkerhed.
Lovforslaget har i øvrigt ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden 1. juli 2016 - 30.
november 2016 været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.: Det Grønlandske
Arbejdsmiljøråd og Grønlands Selvstyre.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten vil blive friholdt for de
væsentligste udgifter ved Arbejdstilsynets tilsyn med
råstof- og vandkraftaktiviteter, idet rettighedshaver skal
dække hovedparten af omkostningerne ved tilsyn og
administration i forbindelse med tilsyn mv. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De samlede økonomiske konsekvenser
ved tilsyn med et større mineprojekt forventes at
udgøre 1,4 mio. kr. pr. år i anlægsfasen og 0,7
mio. kr. pr. år i driftsfasen. Hertil kommer udgifter til
særlig kompetenceudvikling samt udgifter til transport, tolk,
oversættelse, kost og logi. I øvrigt afhænger de
økonomiske konsekvenser af antallet af udnyttede
tilladelser, geografisk beliggenhed og varigheden af tilsynet
mv. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Forslaget om at der skabes en hjemmel til
videregivelse af oplysninger om arbejdsskader, så
Arbejdstilsynet i Grønland også fremadrettet har
adgang til disse oplysninger indebærer, at der indsamles og
registersammenkøres personoplysninger. Det er vurderingen,
at dette ikke indebærer elementer, der svækker
borgernes retssikkerhed. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås i § 13 a, stk.
1, at ansatte, der under arbejdet udsættes for en
alvorlig og umiddelbar fare, der ikke kan undgås, kan forlade
den farlige arbejdsplads eller det farlige område.
Bestemmelsen sigter mod det tilfælde, hvor den alvorlige og
umiddelbare fare er opstået, og giver den ansatte ret til -
uden nogen form for hindring - at forlade arbejdspladsen eller det
farlige område. En alvorlig og umiddelbar fare svarer til det
farebegreb, som er anvendt i den grønlandske
arbejdsmiljølovs § 60, stk. 1 og 2, hvorefter
Arbejdstilsynet for at afværge en overhængende,
betydelig fare for de ansattes eller andres sikkerhed eller sundhed
kan påbyde, at faren straks imødegås, herunder
at de tilstedeværende øjeblikkelig fjerner sig fra
farezonen.
En ansat, der forlader sin arbejdsplads eller et farligt
område på grund af en alvorlig og umiddelbar fare, jf.
stk. 1, må ikke udsættes for forringelse af sine
forhold - f.eks. i form af afskedigelse, forflyttelse eller
tilbageholdelse af løn - fordi den pågældende
forlod arbejdspladsen eller det farlige område.
Arbejdsgiveren har bevisbyrden for, at der ikke forelå en
alvorlig umiddelbar fare, som den ansatte ikke kunne undgå
ved at forblive på arbejdspladsen eller det farlige
område.
I stk. 3 foreslås det, at der
ved overtrædelse af reglerne kan tilkendes den ansatte en
godtgørelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
3.2.
Til nr. 2
Det foreslås at affatte § 39,
stk. 1, nr. 4, således, at
beskæftigelsesministerens bemyndigelse til at fastsætte
regler om tekniske datablade og lignende om stoffer og materialer
fremover fremgår af en særskilt bestemmelse. Der er i
dag bemyndigelse til at fastsætte regler om anvisninger om
brug af farlige maskiner mv., som også gælder for
farlige stoffer og materialer i § 24, stk. 1, jf. 28. Det
tydeliggøres nu ved en særskilt bemyndigelse om
stoffer og materialer.
Desuden foreslås en sproglig ajourføring af §
39, stk. 1, nr. 4, så termen "brugsanvisninger fra
leverandører" erstattes med "sikkerhedsdatablade fra
leverandører", som er den anvendte term i dag.
Bekendtgørelse nr. 396 af 24. juni 1986 for
Grønland om stoffer og materialer indeholder allerede i dag
regler med krav om brugsanvisninger fra leverandører,
arbejdspladsbrugsanvisninger fra arbejdsgiver samt krav om tekniske
datablade.
I øvrigt henvises til de almindelige bemærkninger,
afsnit 3.3.
Til nr. 3
Det foreslås i § 39, stk.
4, at der foretages en ændring, hvorefter
bemyndigelsen til at fastsætte grænseværdier for
stoffer og materialer m.m. placeres hos
beskæftigelsesministeren.
Det svarer til lovens systematik i øvrigt, hvorefter det
er beskæftigelsesministeren, som har bemyndigelse til at
fastsætte administrative regler.
Konkret forventes beskæftigelsesministeren, ligesom
på andre områder i dag, at bemyndige Arbejdstilsynet
til at fastsætte grænseværdier m.m., jf. lovens
§ 56.
Behovet for at fastsætte grænseværdier for
stoffer og materialer m.m. vil blandt andet skulle vurderes i takt
med etablering og drift af de forventede råstofaktiviteter i
Grønland.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
3.3.
Til nr. 4
Det foreslås at indsætte et stk. 5 i § 39, som tydeliggør
beskæftigelsesministerens adgang til at fastsætte
regler om, at et stof eller materiale, der kan være farligt
for eller i øvrigt forringe ansattes sikkerhed eller
sundhed, ikke må anvendes, hvis det kan erstattes af et
ufarligt, mindre farligt eller mindre generende stof eller
materiale (substitution).
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 6 i § 39,
hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at stoffer og materialer, som kan være farlige for eller
i øvrigt forringe ansattes sikkerhed og sundhed, ikke
må anvendes til bestemte formål eller på
særlige områder, før der foreligger en udtalelse
eller en godkendelse fra Arbejdstilsynet. En sådan
bestemmelse vil svare til § 49 c, stk. 2, i den danske
arbejdsmiljølov, og bemyndigelsen i lovforslagets § 39
tænkes ikke anvendt til fastsættelse af regler, der
rækker videre end regler fastsat i medfør af denne
bestemmelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
3.3.
Til nr. 5
Der er i forslaget til § 49, stk.
1, tale om en navneændring som følge af
vedtagelse af lov nr. 473 af 12. juni 2009 om Grønlands
Selvstyre, hvorefter Grønlands hjemmestyre skifter navn til
Grønlands Selvstyre.
Til nr. 6
Der er tale om forslag til en redaktionel ændring af
navnet på Pædagogernes Fagforening i § 51, stk. 1, som nu alene hedder
Nunatsinni Perorsaasut Kattuffiat.
Til nr. 7
Det foreslås i ny § 57 b, stk.
1, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte
regler om, at rettighedshavere og andre, der har en tilladelse
efter den grønlandske råstoflov eller vandkraftlov,
skal betale et gebyr til dækning af Arbejdstilsynets
omkostninger ved tilsyn og myndighedsbehandling i forbindelse med
råstof- og vandkraftaktiviteter.
Dog foreslås, at forundersøgelser, videnskabelige
undersøgelser og efterforskningsaktiviteter frem til det
tidspunkt, hvor der foreligger en godkendt udnyttelsesplan af
Naalakkersuisut, undtages fra kravet om betaling.
Det bemærkes, at en udnyttelsesplan omfatter den
største del af anlægsfasen, herunder produktionens
tilrettelæggelse samt anlæggene dertil, driftsfasen
samt en plan for virksomhedens ophør.
Det følger af råstoflovens § 2, stk. 2, at
følgende aktiviteter er omfattet af loven og kun må
finde sted i henhold til tilladelse:
1)
Forundersøgelse, efterforskning og udnyttelse af mineralske
råstoffer i Grønland samt udførsel af
mineralske stoffer fra Grønland.
2) Anvendelse af
undergrunden til lagring eller formål vedrørende
råstofaktiviteter.
3) Udnyttelse af
energi fra vand, vind eller undergrund til aktiviteter omfattet af
loven.
4) Etablering og
drift af rørledninger til brug for aktiviteter omfattet af
loven.
Efter vandkraftloven er der krav om tilladelse til
forundersøgelse og udnyttelse af vandkraftressourcer til
produktion af energi.
Grønlands Selvstyre opkræver som nævnt
allerede betaling fra rettighedshavere og andre, der er omfattet af
råstofloven eller vandkraftloven, for udgifter i forbindelse
med sagsbehandling og anden myndighedsbehandling. Betaling for
Arbejdstilsynets tilsyn mv. foreslås tilsvarende
opkrævet fra rettighedshavere og andre, der har fået
tilladelse efter råstofloven eller vandkraftloven.
Det vil samlet sige, at Arbejdstilsynet efter forslaget vil
kunne kræve betaling for tilsyn af rettighedshavere, der har
tilladelse efter råstofloven eller vandkraftloven til:
1. Udnyttelse af
mineralske råstoffer i Grønland samt udførsel
af mineralske stoffer fra Grønland.
2. Anvendelse af
undergrunden til lagring eller formål vedrørende
råstofaktiviteter.
3. Udnyttelse af
energi fra vand, vind eller undergrund til aktiviteter omfattet af
loven.
4. Etablering og
drift af rørledninger til brug for aktiviteter omfattet af
loven.
5. Udnyttelse af
energi fra vand, vind eller undergrund til aktiviteter omfattet af
loven.
6. Udnyttelse af
vandkraftressourcer til produktion af energi.
Det er alene Arbejdstilsynets udgifter til tilsyn med arbejde
på de landområder, som er omfattet af tilladelser efter
råstofloven eller vandkraftloven, der vil kunne kræves
betalt af rettighedshaver. Arbejde der foregår uden for
tilladelsesområdet, f.eks. på en vej eller havn, vil
således ikke være omfattet af lovforslaget.
Ifølge råstofloven kan Råstofstyrelsen
undtage visse aktiviteter fra kravet om udnyttelsestilladelse
f.eks., indsamling og brydning af f.eks. grus, sten og lignende
mineraler til brug for vej og byggematerialer. Arbejdstilsynet vil
ifølge forslaget ikke også kunne kræve betaling
for tilsyn i disse situationer, idet opkrævning af betaling
forudsætter, at der foreligger en tilladelse efter
råstofloven.
De vandkraftværker, som er meddelt tilladelse før
vandkraftloven fra 2009 trådte i kraft, er fortsat reguleret
efter de regler, der gjaldt på det tidspunkt, hvor
tilladelsen blev givet. Følgende vandkraftværker er
opført med tilladelser givet i henhold til
landstingsforordning nr. 15 af 6. november 1997 om energiforsyning
og er derfor ikke omfattet af råstofloven eller
vandkraftloven:
- Tasiilaq
vandkraftværk, 1,2 MW, taget i brug i 2005.
- Qorlortorsuaq
vandkraftværk, der forsyner Narsaq og Qaqortoq, 7,2 MW, taget
i brug i 2009.
- Sisimiut
vandkraftværk, 16,8 MW, taget i brug i 2010.
- Paakitsoq
vandkraftværk, der forsyner Ilulissat, 22 MW, taget i brug i
2013.
Det er alene vandkraftværker, der har en tilladelse efter
vandkraftloven eller råstofloven, der er omfattet af
forslaget til ny § 57 b. For så vidt angår
Buksefjorden vandkraftværk, der forsyner Nuuk, er tilladelsen
meddelt i henhold til råstofloven. Værket er derfor
omfattet af forslaget til ny § 57 b.
Alle vandkraftværkerne er ejet af Nukissiorfiit, der er en
del af Grønlands Selvstyre.
Alle arbejdsopgaver på udvindingsprojekter på
landjorden mv. i Grønland skal som hidtil udføres
efter de gældende arbejdsmiljøregler for
Grønland.
Efter forslaget skal rettighedshaveren betale for
Arbejdstilsynets omkostninger til tilsyn, myndighedsbehandling,
udgifter til transport til og fra Nuuk, nødvendig
oversættelse og tolkning til og fra andet end engelsk og
grønlandsk samt kost og logi. Dette forslag ændrer
ikke på ansvar og pligter efter
arbejdsmiljølovgivningen. Det betyder, at Arbejdstilsynet
fortsat vil afgive påbud mv. til arbejdsgivere, bygherrer,
projekterende og rådgivere m.fl., som også kan ifalde
strafansvar, hvis arbejdsmiljøreglerne ikke overholdes. Hvis
rettighedshaver er arbejdsgiver eller bygherrer vil påbud mv.
blive sendt til rettighedshaveren.
Gebyret vil blive beregnet ud fra Arbejdstilsynets omkostninger
ved tilsyn og myndighedsbehandling. Timeprisen betales for den tid,
der anvendes på transport og tilsynsbesøget.
Timeprisen omfatter udgifter til løn til
tilsynsførende og andre, der vil være involveret i
tilsynet, herunder jurister, administrativ support og ledelse,
tillagt et gennemsnitligt overhead til administrative omkostninger.
Timeprisen omfatter også planlægning og
gennemførelse af tilsyn, opfølgning på tilsynet
og sagsbehandling ved påbud mv. til de enkelte arbejdsgivere
og bygherrer m.fl. Endvidere omfatter det sagsbehandling i
forbindelse med behandling af eventuelle klager over
Arbejdstilsynets afgørelser samt at skrive fakturaer og
rykkerskrivelser. Gebyret for tilsynet forventes umiddelbart at
udgøre en timepris på mellem 1.050 og 1.150 kr. pr.
person (2015-priser).
Udgifter til særlig kompetenceudvikling af de
tilsynsførende forventes umiddelbart at blive omkring 50.000
kr. om året. Udgiften indregnes først fra det
tidspunkt, hvor der er et behov for, at de tilsynsførende
har brug for en særlig viden til at føre tilsyn med
råstof- og vandkraftaktiviteter. I anlægsfasen
forventes der som udgangspunkt ikke at være behov for en
særlig kompetenceudvikling af de tilsynsførende.
Udgifter til Arbejdstilsynets almindelige uddannelse af de
tilsynsførende indregnes ikke i gebyret.
Gebyret for tilsyn efter stk. 1 reguleres løbende
således, at der opnås fuld dækning for de
omkostninger, der er forbundet med Arbejdstilsynets tilsyn og
myndighedsbehandling, således at der tilstræbes en
balance over en 4-årig periode.
Ved manglende betaling vil restanceinddrivelsesmyndigheden
forestå inddrivelsen af gebyret efter reglerne herom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015 om inddrivelse
af gæld til det offentlige, bilag 1, nr. 31.
Arbejdstilsynet kan efter § 57 b, stk.
2, kræve betaling for de faktiske afholdte udgifter
til transport til og fra Nuuk, nødvendig oversættelse
og tolkning til og fra andet end engelsk og grønlandsk samt
kost og logi. Der kan ikke opkræves betaling i de
tilfælde, hvor Arbejdstilsynet benytter de tilbud om
transport, kost og logi, som rettighedshavere eller andre stiller
til rådighed for Arbejdstilsynets medarbejdere.
Bestemmelsen vurderes at være nødvendig under
hensyn til de særlige ekstraordinære grønlandske
forhold. Det forventes, at der vil blive udført store
anlægsprojekter med store udenlandske virksomheder, hvor det
vil være nødvendigt, at Arbejdstilsynet er på
stedet i mange og længere perioder på afsides
beliggende arbejdssteder, og hvor det kan være
nødvendigt at få oversat dialogen, påbud mv.
Hvad angår Arbejdstilsynets øvrige udgifter til
sagsbehandling bemærkes, at udgifter til tolke- og
oversættelsesbistand også vil omfatte
oversættelse af dokumenter, der vil indgå i
Arbejdstilsynets behandling af en evt. klagesag i forbindelse med
et tilsyn.
For så vidt angår udgifter til transport vil der
ofte være tale om, at tilladelser efter råstofloven
eller vandkraftloven omfatter projekter i afsides beliggende
landområder, som transportmæssigt er vanskelige at
komme til. Transportudgifterne vil derfor kunne udgøre en
ganske betydelig del af omkostningerne ved et tilsyn. Det forventes
dog, at Arbejdstilsynet vil kunne benytte sig af eventuel
fællestransport med f.eks. rettighedshaveren eller
råstofmyndigheden.
Der kan dog være situationer, hvor det ikke vil være
hensigtsmæssigt, at Arbejdstilsynets medarbejdere benytter de
transportmidler andre stiller til rådighed. Det kan f.eks.
være fordi, at der er sket en ulykke, som Arbejdstilsynet
vurderer, skal undersøges straks og ikke kan vente på
en fællestransport.
Arbejdstilsynets udgifter til transport vil blive beregnet med
udgangspunkt i Arbejdstilsynets adresse i Nuuk, eller - hvis
Arbejdstilsynet samtidig udfører tilsyn tættere
på tilsynsstedet - fra dette sted.
Et tilsyn vil ofte kunne strække sig over flere dage, og
der kan derfor også være udgifter til kost og logi, som
Arbejdstilsynet skal have dækning for. Udgifter til kost og
logi fastsættes efter gældende takster herfor. Typisk
vil Arbejdstilsynet dog ligesom råstofmyndigheden få
stillet kost og logi til rådighed, således at
Arbejdstilsynet ikke har udgifter herved.
Efter forslaget til § 57 b, stk.
3, skal der ikke betales for tilsyn med aktiviteter som
følge af tilladelser til forundersøgelser,
videnskabelige undersøgelser samt efterforskning frem til en
af Naalakkersuisut godkendt udnyttelsesplan.
Det fremgår af råstoflovens § 19, at
Naalakkersuisut skal godkende en udnyttelsesplan for virksomheder,
herunder produktionens tilrettelæggelse samt anlæggene
dertil, inden udnyttelse og dertil sigtende foranstaltninger
iværksættes. Når ændrede forhold gør
det påkrævet, skal rettighedshaveren snarest muligt
fremsende en ændret plan til godkendelse hos
Naalakkersuisut.
Forslaget til § 57 b, stk. 4,
giver mulighed for at fastsætte regler om opkrævning af
betaling for gebyr for tilsyn og myndighedsbehandling og refusion
til dækning af Arbejdstilsynets faktiske udgifter til
transport, tolk, oversættelser, kost og logi.
Den samlede betaling for Arbejdstilsynets omkostninger ved
tilsyn med råstof- og vandkraftaktiviteter vil - med de
nævnte undtagelser - blive opkrævet hos rettighedshaver
eller andre, der har en tilladelse efter råstofloven eller
vandkraftloven.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
3.1.
Til nr. 8
Beskæftigelsesministeren kan i henhold til § 58 i lov
om arbejdsmiljø i Grønland fastsætte regler om
pligt til at anmelde arbejdsulykker, forgiftningstilfælde,
erhvervssygdomme og andre forhold af
arbejdsmiljømæssig betydning. Bemyndigelsen er
udmøntet ved bekendtgørelse for Grønland nr.
401 af 24. juni 1986 om anmeldelse af arbejdsskader, hvorefter
arbejdsgiveren er forpligtet til at anmelde arbejdsulykker og
forgiftningstilfælde, samt arbejdsbetingede lidelser som
medfører dødsfald eller svær tilskadekomst til
Arbejdstilsynet i Grønland. Læger og tandlæger
er ifølge bekendtgørelsen forpligtet til at anmelde
arbejdsbetingede lidelser og andre lignende skadelige
påvirkninger, som de konstaterer eller får mistanke
om.
Formålet med forslaget er at sikre, at Arbejdstilsynet i
Grønland kontinuerligt kan foretage en målretning af
sit tilsyn og anvender alle relevante oplysninger i arbejdet
hermed, herunder oplysninger om arbejdsskader. Bestemmelsen
gør det således muligt at indsamle og samkøre
de indhentede oplysninger til brug for at finde indikationer
på arbejdsmiljøproblemer på virksomhederne og
til at kontrollere arbejdsmiljøet på
virksomhederne.
Derfor foreslås det, at der etableres en hjemmel i lov om
arbejdsmiljø i Grønland til, at Arbejdstilsynet i
Grønland kan indsamle og samkøre oplysninger fra
anmeldesystemet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings datagrundlag
om arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Arbejdstilsynet i Grønland vil som hidtil benytte
oplysningerne om arbejdsskader mv. i arbejdet med Arbejdstilsynets
tilsynsplanlægning, herunder målretning af
Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn. Arbejdstilsynet vil herudover
benytte oplysningerne til forebyggelsestiltag, analyser og
statistiske formål på
arbejdsmiljøområdet.
Anmeldesystemet indeholder en række oplysninger fra blandt
andet de anmeldelser af arbejdsulykker og erhvervssygdomme, der er
pligt til at anmelde efter både
arbejdsmiljølovgivningen og
arbejdsskadesikringslovgivningen, og indeholder oplysninger om alle
registrerede arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Anmeldesystemet og datagrundlaget indeholder oplysninger bl.a.
på individniveau om arbejdsulykker, herunder oplysninger om
tilskadekomne og skaden, anmelder og virksomhed samt arbejdsstedet
og ulykken. Desuden indeholder anmeldesystemet og datagrundlaget
oplysninger om erhvervssygdomme, herunder oplysninger om
tilskadekomne, diagnose og anmelder.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
3.5.
Til §
2
Nr. 1
Efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland § 35,
stk. 1, er der pligt til at anmelde en arbejdsulykke og
erhvervssygdom til Arbejdsskadestyrelsen i Grønland.
Beskæftigelsesministeren kan efter lovens §§ 38 og
39 fastsætte nærmere regler herom.
Arbejdsskadesikringslovens § 35, stk. 1 er udmøntet
i bekendtgørelse nr. 1624 af 21. december 2010 om
lægers og tandlægers pligt til at anmelde
erhvervssygdomme til Arbejdsskadestyrelsen efter lov om
arbejdsskadesikring i Grønland og bekendtgørelse nr.
1656 af 21. december 2010 om anmeldelse af arbejdsulykke efter lov
om arbejdsskadesikring i Grønland.
Ved arbejdsskader forstås arbejdsulykker,
erhvervssygdomme, forgiftningstilfælde mv.
Formålet med forslaget er at sikre, at Arbejdstilsynet i
Grønland kontinuerligt kan foretage en målretning af
sit tilsyn og anvender alle relevante oplysninger i arbejdet
hermed, herunder oplysninger om arbejdsskader.
Som følge af overførslen af Arbejdsskadestyrelsens
Center for Arbejdsskader i Grønlands opgaver til den
selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
foreslås det derfor, at der skabes en lovgivningsmæssig
forpligtelse til at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring videregiver
oplysninger om arbejdsskader til Arbejdstilsynet i
Grønland.
Arbejdstilsynet i Grønland vil som hidtil benytte
oplysningerne om arbejdsskader mv. i arbejdet med Arbejdstilsynets
tilsynsplanlægning, herunder målretning af
Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn. Arbejdstilsynet vil herudover
benytte oplysningerne til forebyggelsestiltag, analyser og
statistiske formål på
arbejdsmiljøområdet.
Anmeldesystemet indeholder en række oplysninger fra blandt
andet de anmeldelser af arbejdsulykker og erhvervssygdomme, der er
pligt til at anmelde efter både
arbejdsmiljølovgivningen og
arbejdsskadesikringslovgivningen, og indeholder oplysninger om alle
registrerede arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Anmeldesystemet og datagrundlaget indeholder oplysninger bl.a.
på individniveau om arbejdsulykker, herunder oplysninger om
tilskadekomne og skaden, anmelder og virksomhed samt arbejdsstedet
og ulykken. Desuden indeholder anmeldesystemet og datagrundlaget
oplysninger om erhvervssygdomme, herunder oplysninger om
tilskadekomne, diagnose og anmelder.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
3.5.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2017.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsmiljø i
Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 26.
oktober 2005, som ændret ved lov nr. 1382 af 23. december
2012, foretages følgende ændringer: | | | 1. Efter
§ 13 indsættes: | | | »§ 13
a. En ansat har ret til at forlade sin arbejdsplads eller et
farligt område i tilfælde af en alvorlig og umiddelbar
fare, som ikke kan undgås. Stk. 2. Den
ansatte må ikke udsættes for forringelse af sine
forhold, fordi den ansatte forlader sin arbejdsplads eller et
farligt område, efter stk. 1. Stk. 3. Ansatte,
hvis rettigheder efter stk. 1 og 2 er krænket har krav
på en godtgørelse.« | | | | § 39.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
fremstilling, import, oplagring, transport og anvendelse af stoffer
og materialer, herunder om 1-3)--- | | | | | 2. § 39, stk. 1, nr. 4, affattes således: | 4) brugsanvisninger fra
leverandører og arbejdsgivere. | | »4) sikkerhedsdatablade, tekniske
datablade og lignende fra leverandører og
arbejdspladsbrugsanvisninger fra arbejdsgivere.« | | | | Stk. 2-3. --- | | | | | | Stk. 4.
Arbejdstilsynet fastsætter grænseværdier for
stoffer og materialer samt en liste over stoffer og materialer, der
betragtes som farlige eller i øvrigt forringende for
sikkerhed eller sundhed. | | 3. I § 39, stk. 4, ændres »Arbejdstilsynet
fastsætter« til: »Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte«. | | | | | | 4. I § 39 indsættes som stk. 5 og stk.
6: | | | »Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
stoffer eller materialer, der kan være farlige for eller i
øvrigt forringe sikkerhed eller sundhed, ikke må
anvendes, hvis de kan erstattes af ufarlige, mindre farlige eller
mindre generende stoffer eller materialer. Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
stoffer og materialer, der kan være farlige for eller i
øvrigt forringe sikkerhed eller sundhed, ikke må
anvendes til bestemte formål eller inden for særlige
områder, før Arbejdstilsynets udtalelse eller
godkendelse foreligger.« | | | | § 49. For
virksomheder, fag, faglige områder eller grupper af ansatte,
hvis arbejde er forbundet med fare for de ansattes sundhed, kan
beskæftigelsesministeren i samarbejde med Grønlands
hjemmestyre fastsætte regler om, | | 5. I § 49, stk. 1, ændres
»Grønlands hjemmestyre« til:
»Grønlands Selvstyre«. | | | | § 51.
Arbejdsmiljørådet består af en formand udpeget
af landsstyret efter indhentet udtalelse fra arbejdsmarkedets
parter og følgende andre medlemmer: | | | 1) --- | | | 2) 1 medlem udpeget af
Pædagogernes Fagforening (PIP), Sygeplejerskernes Fagforening
(PK) og Lærernes Fagforening i Grønland (IMAK) i
fællesskab. | | 6. I § 51,
stk. 1, nr. 2, ændres »Pædagogernes
Fagforening (PIP)« til: »Nunatsinni Perorsaasut
Kattuffiat (N. P. K.)«. | 3-7)--- | | | | | | | | 7. Efter
§ 57 a indsættes: | | | »§ 57
b. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at rettighedshavere og andre, der har en tilladelse efter
inatsisartutlov om mineralske råstoffer og aktiviteter af
betydning herfor eller inatsisartutlov om udnyttelse af
vandkraftressourcer til produktion af energi, skal betale et gebyr.
Gebyret skal dække Arbejdstilsynets omkostninger ved tilsyn
med og myndighedsbehandling af aktiviteter inden for
tilladelsesområdet, jf. dog stk. 3. Stk. 2.
Rettighedshavere og andre, der er omfattet af stk. 1, skal betale
for Arbejdstilsynets udgifter til transport, tolk,
oversættelse, kost og logi i forbindelse med tilsynet. Stk. 3. Krav om
betaling for tilsyn efter stk. 1 og 2 omfatter ikke
forundersøgelser, videnskabelige undersøgelser samt
efterforskningsaktiviteter frem til en af Naalakkersuisut godkendt
udnyttelsesplan. Stk.4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om opkrævning af betaling efter stk. 2.« | | | | | | 8. Efter
§ 58 indsættes: | | | »§ 58
a. Arbejdstilsynet kan,i det omfang det er
nødvendigt, indsamle og samkøre oplysninger fra
anmeldesystemet til anmeldelse af arbejdsskader samt
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings datagrundlag om arbejdsulykker og
erhvervssygdomme. Oplysningerne indsamles med henblik på
behandling og registersamkøring i kontroløjemed til
identifikation af virksomheder til brug for målretning af
Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn. Oplysningerne indsamles
endvidere med henblik på behandling og
registersamkøring til analyse- og forebyggelsesformål
og statistiske formål.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1528 af 21. december 2010 om
arbejdsskadesikring i Grønland, som ændret ved lov nr.
1568 af 15. december 2015 og lov nr. 627 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 42 indsættes: | | | »§ 42
a. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring videregiver
nødvendige oplysninger fra anmeldesystemet til anmeldelse af
arbejdsskader samt sit datagrundlag om arbejdsulykker og
erhvervssygdomme til Arbejdstilsynet. Oplysningerne videregives med
henblik på behandling og registersamkøring i
kontroløjemed til identifikation af virksomheder til brug
for målretning af Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn.
Oplysningerne videregives endvidere med henblik på behandling
og registersamkøring til analyse- og
forebyggelsesformål og statistiske formål.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2017. | | | |
|