Fremsat den 22. februar 2017 af uddannelses- og forskningsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om
maritime uddannelser og SU-loven
(Lønnede projektorienterede
forløb i visse lande og mulighed for erkendtlighed under
ulønnede projektorienterede forløb, praktik og
studieophold)
§ 1
I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 411 af 11. maj 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8 indsættes som stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på
bachelor- og kandidatuddannelser, jf. § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
kan deltage i og modtage løn under projektorienterede
forløb i udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn
i det pågældende land under sådanne
forløb.
Stk. 7.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at bachelor- og
kandidatstuderende kan modtage en erkendtlighed under
ulønnede projektorienterede forløb, ulønnet
praktik og obligatoriske, ulønnede studieophold i Danmark og
i udlandet.«
§ 2
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1147 af 23. oktober 2014, som ændret ved § 2 i lov nr.
633 af 12. maj 2015 og § 2 i lov nr. 411 af 11. maj 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 22, stk. 1, nr. 1, ændres
»Praktik« til: »Lønnet og ulønnet
praktik«.
2. I
§ 22 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at studerende kan modtage en erkendtlighed under
ulønnet praktik.«
§ 3
I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 59 af
26. januar 2015, som ændret ved § 3 i lov nr. 411 af 11.
maj 2016, foretages følgende ændring:
1. I
§ 10 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på
bachelor- og kandidatuddannelser omfattet af denne lov kan modtage
en erkendtlighed under ulønnet praktik.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§ 4
I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 660 af 16. maj 2015, som ændret
ved § 4 i lov nr. 411 af 11. maj 2016 og § 21 i lov nr.
1746 af 27. december 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 15 indsættes efter
»formidling af«: »lønnede og
ulønnede«.
2. I
§ 15 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at elever og studerende kan modtage en erkendtlighed
under ulønnet praktik.«
§ 5
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 39
af 15. januar 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 521 af
26. maj 2014, § 1 i lov nr. 633 af 12. maj 2015, § 42 i
lov nr. 628 af 8. juni 2016 og § 22 i lov nr. 1746 af 27.
december 2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »lønnet praktik«:
»eller konkret lønnede projektorienterede
forløb i udlandet«.
2. I
§ 20 a indsættes efter
»lønnet praktik«: »eller konkret
lønnede projektorienterede forløb i udlandet«,
og »den første lønnede praktikperiode«
ændres til: »den første periode med
lønnet praktik eller konkret lønnede
projektorienterede forløb i udlandet«.
3. I
§ 24, stk. 2, nr. 4,
indsættes efter »praktik«: »eller konkret
lønnede projektorienterede forløb i
udlandet«.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 10, stk. 5, i lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 59 af 26. januar 2015, som ændret ved § 3 i lov nr.
411 af 11. maj 2016, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
denne lov.
§ 7
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at give
universiteterne mulighed for at godkende et projektorienteret
forløb i en bachelor- og kandidatuddannelse i tilknytning
til en virksomhed i udlandet, f.eks. Tyskland, hvor der er lovkrav
om løn. Den studerende vil under sådanne forløb
oppebære løn og kan ikke modtage statens
uddannelsesstøtte (SU). Det fastholdes, at
projektorienterede forløb i tilknytning til en virksomhed i
Danmark fortsat er ulønnede, og at den studerende kan
oppebære SU. Tilsvarende vil gælde for de lande, hvor
der ikke er lovkrav om løn under sådanne
virksomhedsophold.
Samtidig foreslås det, at en offentlig
eller privat virksomhed kan vælge at give studerende en
erkendtlighed ved siden af deres SU i forbindelse med studerendes
virksomhedsophold som led i ulønnede projektorienterede
forløb i bachelor- og kandidatuddannelser ved
universiteterne og som led i ulønnede praktikforløb i
andre videregående uddannelser. Disse forløb er
læringsforløb, hvor den studerendes læring er i
fokus. Der er ikke tale om et arbejdsforhold, hvor den studerende
indgår som arbejdskraft på en arbejdsplads, men om et
uddannelsesforløb, der for universitetsstuderende
indgår i en akademisk, forskningsbaseret uddannelse, og som
for øvrige studerende ved videregående uddannelser
skal give den studerende professions- og praksisnære
kompetencer. Lovforslaget ændrer ikke ved den studerendes
mulighed for at få refunderet dokumenterede udgifter, som den
studerende har i forbindelse med sit praktikophold, studieophold
eller projektorienterede forløb.
2. Lovforslagets
baggrund og formål
Den første del af lovforslaget
vedrører udmøntning af en del af den daværende
regerings (Venstre) Tysklandsstrategi, som blev lanceret i februar
2016. En ambition om styrket samarbejde og samhandel kræver
gode tyske sprogkundskaber og god kulturforståelse. På
det videregående uddannelsesområde kan dette blandt
andet understøttes gennem universitetsstuderendes deltagelse
i projektorienterede forløb i tilknytning til virksomheder i
Tyskland.
I Tyskland trådte pr. 1. januar 2015 en
ny lovgivning i kraft, som stiller krav om mindsteløn for
studerendes virksomhedsophold i Tyskland, hvis opholdet varer
længere end 3 måneder.
Med de nuværende danske
uddannelsesregler er det imidlertid ikke muligt for en studerende
at modtage løn under deltagelse i et projektorienteret
forløb. Med henblik på at understøtte danske
universitetsstuderendes mulighed for fortsat at kunne deltage i
projektorienterede forløb i tilknytning til virksomheder i
Tyskland til gavn for det dansk-tyske samarbejde og samhandel,
foreslår regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti at ændre
universitetsloven og foretage en konsekvensændring af
SU-loven for at kunne give mulighed for at kunne godkende
uddannelser, der indeholder konkret lønnede
projektorienterede forløb.
Den anden del af lovforslaget vedrører
opfølgning på beslutningsforslag nr. B 175, som
Folketinget førstebehandlede i maj 2016. Som
opfølgning herpå foreslår regeringen, at
studerende under ulønnede projektorienterede forløb i
tilknytning til en virksomhed uden for universitetet skal have
mulighed for at modtage en erkendtlighed fra virksomheden og
samtidig modtage SU.
Studerende under ulønnede
praktikperioder på de øvrige videregående
uddannelser er økonomisk stillet på samme måde
som universitetsstuderende under ulønnede projektorienterede
forløb. Regeringen og aftalepartierne foreslår derfor,
at muligheden for at kunne modtage en erkendtlighed fra en
virksomhed også skal gælde for disse studerende.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Lønnede
projektorienterede forløb i visse lande
3.1.1. Gældende ret
Efter gældende uddannelsesregler
indgår der kun undtagelsesvis praktik og obligatoriske
studieophold i bachelor- og kandidatuddannelser, men
universiteterne kan beslutte, at en bachelor- og kandidatuddannelse
inden for den normerede studietid kan indeholde projektorienterede
forløb, eventuelt i tilknytning til områder uden for
universitetet i Danmark eller i udlandet. Et projektorienteret
forløb indgår i uddannelsen som en integreret del af
uddannelsens fag eller fagelementer, der afsluttes med en
prøve, og bedømmelsen overføres til
eksamensbeviset. Et projektorienteret forløb er et
uddannelsesforløb, og universitetet skal godkende disse
forløb, hvis de foregår i tilknytning til en offentlig
eller privat virksomhed uden for universitetet i Danmark eller i
udlandet, jf. § 15, § 19 og § 25 samt bilag 1, nr.
1.2., 5.5. og 6.4. i bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november
2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne
(uddannelsesbekendtgørelsen).
Da projektorienterede forløb
indgår som en integreret del af et fag i uddannelsen,
oppebærer universitetet det samme uddannelsestaxameter for
fag, hvori der indgår et projektorienteret forløb, som
for uddannelsens øvrige fag, og den studerende kan
tilsvarende oppebære SU under fag, hvori der indgår et
projektorienteret forløb, og må ikke få
løn. Det hviler på det grundlæggende princip om,
at den studerende ikke kan få både løn og SU for
samme uddannelsesaktivitet (dobbelt
forsørgelsesgrundlag).
SU gives til uddannelser, der af uddannelses-
og forskningsministeren er godkendt som SU-berettigende. Det
følger af § 5, stk. 1, i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 39 af 15. januar 2014, at en
uddannelse skal være tilrettelagt som heltidsundervisning,
være af mindst 3 måneders sammenhængende varighed
og være ulønnet for at kunne give ret til SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan dog
fastsætte regler om, at uddannelser, der omfatter perioder
med lønnet praktik, kan godkendes som SU-berettigende, og
kan herunder fastsætte regler om, i hvilke perioder af
uddannelsen der gives SU. Det følger således af §
17 i SU-bekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1662 af
14. december 2015, at Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte (styrelsen) kan godkende en uddannelse,
der omfatter både undervisningsperioder og lønnet
praktik, som SU-berettigende, hvis der indgår mindst en
sammenhængende ulønnet måned i uddannelsen. Det
følger endvidere, at undervisningsperioderne
fastsættes i hele måneder, og at styrelsen bestemmer,
hvilke måneder der indgår i uddannelsesperioden, og
hvilke måneder der ikke kan gives uddannelsesstøtte i
på grund af lønnet praktik.
Uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om, at der i uddannelser, der omfatter
lønnet praktik, kan udbetales uddannelsesstøtte med
dobbelt sats i måneden før den første
lønnede praktikperiode. Bemyndigelsen er udmøntet i
§ 29 i SU-bekendtgørelsen, hvorefter den
uddannelsessøgende efter ansøgning kan få
udbetalt stipendium og studielån med to klip i måneden
før den første
praktikmåned. Det er en betingelse, at den
uddannelsessøgende har mindst to klip tilbage ved
begyndelsen af denne måned. Hvis den
uddannelsessøgende ikke har valgt klip fra eller i
øvrigt sparet klip op, udbetales der ikke støtte i
den første måned efter den sidste praktikperiode i uddannelsen.
Fribeløbet, der fastsætter
grænsen for, hvor meget den uddannelsessøgende
må tjene i et støtteår følger af
SU-lovens § 24. I måneder med SU til videregående
uddannelser gælder det laveste månedlige
fribeløb på 12.071 kr. (2017-niveau), mens det
mellemste månedlige fribeløb på 19.114 kr.
(2017-niveau) gælder blandt andet i måneder, hvor den
uddannelsessøgende er i lønnet praktik, og derfor
ikke har ret til SU.
I Tyskland trådte pr. 1. januar 2015 en
ny lovgivning i kraft, som stiller krav om mindsteløn for
studerendes virksomhedsophold i Tyskland, hvis opholdet varer
længere end 3 måneder. Bachelor- og kandidatstuderende
kan i dag deltage i et projektorienteret forløb i
tilknytning til virksomheder i udlandet, og reglerne er de samme,
uanset om tilknytningen sker til virksomheder i Danmark eller i
udlandet. Med de nuværende danske uddannelsesregler er det
ikke muligt for en studerende at modtage løn under
deltagelse i et projektorienteret forløb i en virksomhed i
Tyskland eller i andre lande, hvor der er krav om løn under
sådanne forløb.
3.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen og aftalepartierne finder, at der
er behov for, at danske bachelor- og kandidatstuderende fortsat kan
tage på ophold i virksomheder i Tyskland som led i deres
videregående uddannelse med henblik på - udover faglige
kvalifikationer - at øge deres tyske sprogkundskaber og
forståelse for tysk kultur.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at
uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at bachelor- og kandidatstuderende kan
få løn under projektorienterede forløb i
udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn i det
pågældende land.
Med lovforslaget foreslås samtidigt, at
den studerende under lønnede projektorienterede
forløb ikke samtidig kan oppebære SU fra den danske
stat, og at SU-normeringen af uddannelsen (støttetiden)
bliver reduceret tilsvarende. Der henvises til lovforslagets §
5, nr. 1, og de dertil hørende bemærkninger.
Ministeren vil som en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 1, fastsætte de centrale rammer,
inden for hvilke den studerende kan oppebære løn under
et projektorienteret forløb i udlandet. Ministeren forventes
at fastsætte, at det projektorienterede forløb skal
opfylde de samme krav, som gælder for projektorienterede
forløb i Danmark, herunder at universitetet skal godkende
forløbet, inden den studerende påbegynder dette, og at
der i godkendelsen indgår, at forløbet er fagligt
relevant for uddannelsen, og at det kan tilrettelægges inden
for uddannelsens normerede studietid.
For at kunne berettige til SU er det efter
SU-reglerne en betingelse, at uddannelsen er ulønnet. Dog
kan der godkendes uddannelser, der indeholder lønnet
praktik. SU-lovens bestemmelser om godkendelse af uddannelser som
SU-berettigende omfatter ikke uddannelser, hvori det fremover
bliver muligt at få løn under projektorienterede
forløb, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 1, foreslås det derfor med lovforslagets § 5, nr. 1
at supplere reglen om, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om, at der kan gives SU til uddannelser, der
indeholder lønnet praktik, med konkret lønnede
projektorienterede forløb. Uddannelses- og
forskningsministeren vil herunder kunne fastsætte regler om,
i hvilke perioder der gives støtte. Ligesom ved
lønnet praktik, er det hensigten, at støttetiden til
den enkelte uddannelse vil blive reduceret med det antal hele
måneder, hvori der gives løn til det
projektorienterede forløb. Det er styrelsen, der bestemmer,
hvilke måneder der medregnes som lønnede.
Det foreslås endvidere, at uddannelses-
og forskningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
om dobbeltklip før den første lønnede
praktikperiode ændres, så der også er mulighed
for at fastsætte regler om dobbeltklip i måneden
før den første periode med et konkret lønnet
projektorienteret forløb i udlandet. Det er hensigten, at de
gældende regler i SU-bekendtgørelsens § 29
udvides, så der gælder samme regler for dobbeltklip
før en lønnet uddannelsesperiode, uanset om det er
lønnet praktik eller et konkret lønnet
projektorienteret forløb i udlandet.
Endelig foreslås det med lovforslagets
§ 5, nr. 3, at det mellemste fribeløb skal gælde
i måneder, hvor den uddannelsessøgende ikke har ret
til SU, fordi denne deltager i et konkret lønnet
projektorienteret forløb i udlandet. De studerende i konkret
lønnede projektorienterede forløb i udlandet stilles
derved på samme måde som uddannelsessøgende, der
er i lønnet praktik, og de har derfor ikke ret til SU.
Det er forventningen, at ministeren vil
fastsætte reglerne således, at universiteterne vil
kunne få mulighed for at godkende projektorienterede
forløb i tilknytning til virksomheder i Tyskland og andre
lande, hvor der er lovkrav om mindsteløn, med virkning fra
studieåret 2017-18.
3.2. Mulighed for
erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb, praktik og studieophold
3.2.1. Gældende ret
Efter gældende uddannelsesregler for
universitetsuddannelser indgår der kun undtagelsesvis praktik
og obligatoriske studieophold i bachelor- og kandidatuddannelser,
men universiteterne kan beslutte, at en bachelor- og
kandidatuddannelse inden for den normerede studietid kan indeholde
projektorienterede forløb, eventuelt i tilknytning til
områder uden for universitetet i Danmark eller i udlandet. Et
projektorienteret forløb indgår i uddannelsen som en
integreret del af uddannelsens fag eller fagelementer, der
afsluttes med en prøve, og bedømmelsen
overføres til eksamensbeviset. Et projektorienteret
forløb er et uddannelsesforløb, og universitetet skal
godkende disse forløb, hvis de foregår i tilknytning
til en offentlig eller privat virksomhed uden for universitetet i
Danmark eller i udlandet, jf. § 15, § 19 og § 25
samt bilag 1, nr. 1.2., 5.5. og 6.4. i bekendtgørelse nr.
1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved
universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen).
For så vidt angår erhvervsakademi-
og professionsbacheloruddannelser indeholder uddannelserne praktik,
jf. § 4 og § 5 i lovbekendtgørelse nr. 1147 af 23.
oktober 2014 om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser. Uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter i henhold til lovens §
22, stk. 1, nr. 1, regler om praktik på uddannelserne. Med
denne bemyndigelse er det i § 4, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 1047 af 30. juni 2016 om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
fastsat, at praktikken er ulønnet, medmindre det
fremgår af bekendtgørelsen for den enkelte uddannelse,
at praktikken er lønnet. Med bemyndigelsen er det endvidere
fastsat i bekendtgørelsens § 10, stk. 1, og i §
11, stk. 1, at praktik er normeret til mindst 15 ECTS-point
på erhvervsakademiuddannelserne og til mindst 30 ECTS-point
på professionsbacheloruddannelserne.
For så vidt angår de
videregående kunstneriske uddannelser fastsætter
uddannelses- og forskningsministeren i henhold til § 10, stk.
1, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 59 af
26. januar 2015, regler om blandt andet uddannelsernes indhold og
varighed. Med denne bemyndigelse er det fastlagt i § 5, stk.
1, i bekendtgørelse nr. 1410 af 12. december 2014 om
uddannelser ved de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område, at uddannelsesinstitutionen i
studieordningen kan fastsætte, at den enkelte uddannelse
inden for den normerede studietid kan indeholde praktik, eventuelt
i tilknytning til områder uden for uddannelsesinstitutionen i
Danmark eller i udlandet. Efter bekendtgørelsens § 5,
stk. 2, kan højst 30 ECTS-point erstattes af praktik.
To af de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering samt
Arkitektskolen Aarhus, er statsinstitutioner, mens Designskolen
Kolding er en selvejende uddannelsesinstitution, der overvejende er
finansieret af staten. Institutionernes bevillinger
fastsættes på de statslige bevillingslove, jf. §
13, stk. 1, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner. Bevillingerne påvirkes ikke af
omfanget af praktik på institutionernes uddannelser.
For så vidt angår de maritime
uddannelser kan uddannelses- og forskningsministeren i henhold til
§ 12, stk. 1, nr. 3, i lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 660 af 16. maj 2015, under iagttagelse
af bindende internationale forpligtelser, fastsætte regler om
de enkelte maritime uddannelsers varighed og struktur, herunder om
fordelingen mellem praktisk og teoretisk uddannelse. Det
fremgår af bekendtgørelserne for de enkelte
uddannelser, om praktikken er lønnet eller ulønnet.
Det bemærkes, at de maritime uddannelser omfatter både
videregående og ikke videregående uddannelser, og at
dette lovforslag omfatter begge typer af maritime uddannelser.
Personer på de ikke videregående maritime uddannelser
betegnes elever.
Under ulønnede projektorienterede
forløb og under ulønnede praktikforløb, kan
elever og studerende oppebære SU og må ikke få
løn. Hvis forløbene er lønnede, kan der ikke
samtidig oppebæres SU. Det hviler på det
grundlæggende princip om, at elever og studerende ikke kan
få både løn og SU for samme uddannelsesaktivitet
(dobbelt forsørgelsesgrundlag), jf. § 5, stk. 1 i
SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 39 af 15. januar
2014.
Den studerende har på ulovbestemt
grundlag mulighed for at få refunderet dokumenterede
udgifter, som den studerende har i forbindelse med sit
ulønnede projektorienterede forløb, praktikophold og
studieophold.
3.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen og aftalepartierne finder, at
studerende under et ulønnet projektorienteret forløb
i tilknytning til en offentlig eller privat virksomhed i Danmark og
i udlandet skal have mulighed for at kunne modtage en erkendtlighed
fra virksomheden ved siden af deres SU. Tilsvarende er der behov
for, at studerende og elever under ulønnet praktik i en
offentlig eller privat virksomhed i Danmark eller i udlandet kan
modtage en erkendtlighed ved siden af deres SU.
Studerende, der deltager i et
projektorienteret forløb i tilknytning til en offentlig
eller privat virksomhed uden for universitetet, og studerende eller
elever, der som led i deres uddannelse er i ulønnet praktik
i en offentlig eller privat virksomhed, er ikke i et
ansættelsesforhold og må derfor ikke modtage løn
fra virksomheden. Derfor foreslås det med dette lovforslag,
at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at studerende og elever kan modtage en
erkendtlighed ved siden af deres SU under ulønnede
projektorienterede forløb og praktikforløb som udtryk
for en påskønnelse under opholdet i virksomheden.
Ministeren vil som en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 1, § 2, nr. 2, § 3, nr. 1 og
§ 4, nr. 2, fastsætte de centrale rammer, inden for
hvilke den enkelte studerende og elev kan modtage en erkendtlighed
fra en offentlig eller privat virksomhed. Ministeren forventes
bl.a. at fastsætte følgende regler for, at den
studerende og eleven kan opnå en erkendtlighed i forbindelse
med et projektorienteret forløb eller ulønnet
praktikophold i tilknytning til en virksomhed uden for
uddannelsesinstitutionen:
- at den pågældende ikke
indgår som arbejdskraft under opholdet i en offentlig eller
privat virksomhed,
- at den pågældende selv -
eventuelt i samarbejde med uddannelsesinstitutionen -
fastlægger rammerne for opholdet,
- at der ikke er en
instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke et
ansættelsesforhold, herunder ingen
feriegodtgørelse,
- at erkendtligheden ikke ydes som en på
forhånd fastsat indkomst, som den pågældende i
lighed med løn kan påregne at modtage,
- at det er frivilligt for virksomheden,
hvorvidt den vil give den pågældende en erkendtlighed,
og
- at beløbet ikke må være
højere end svarende til op til 3.000 kr. om
måneden.
Det forventes endvidere, at ministeren ved
fastsættelsen af reglerne for erkendtlighed vil
tydeliggøre, at reglerne i arbejdsmiljøloven
forventes at gælde under virksomhedsopholdet, og at
erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb og derfor
ikke vil være skattefri i henhold til den gældende
skattelovgivning.
Ministeren vil endvidere overveje - i dialog
med de relevante parter - at fastsætte regler om, at den
studerende kan opnå en erkendtlighed i forbindelse med
obligatoriske, ulønnede studieophold på f.eks. et
apotek eller sygehusapotek.
Det er forventningen, at ministeren vil
fastsætte reglerne således, at virksomhederne kan give
en erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb, ulønnet praktik - og eventuelt også
obligatoriske, ulønnede studieophold - med virkning fra
studieåret 2017-18.
Lovforslaget ændrer ikke ved den
studerendes og elevens mulighed for på ulovbestemt grundlag
at få refunderet dokumenterede udgifter, som den
pågældende har i forbindelse med sit projektorienterede
forløb.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det vurderes, at forslaget ikke vil have
økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner. Hvor den
studerende vil oppebære løn fra den udenlandske
virksomhed, vil det medføre mindre udgifter til statens
uddannelsesstøtte i den pågældende periode.
Der vil være begrænsede
meromkostninger for uddannelsesinstitutionerne til administration
og vejledning i relation til SU-spørgsmål.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 12. december 2016 til den 13. januar 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Akademirådet, Akademisk
Arkitektforening, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School
- Handelshøjskolen, C3, Danmarks Akkrediteringsinstitution,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Innovationsfond, Danmarks
Liberale Studerende, Danmarks Medie og Journalisthøjskole,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk
Sø-Restaurations Forening, Dansk-Tysk Handelskammer, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Designere, Danske Erhvervsakademier, Danske Handicaporganisationer,
Danske Kunsthåndværkere, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske
Revisorer - FSR, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, DDA (Danish Design Association), Designskolen
Kolding, De Studerendes Landsråd (DSL), Det Centrale
Handicapråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt,
Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademiet Copenhagen Business
Academy, Erhvervsakademiet, Dania, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Fredericia
Maskinmesterskole, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, FTF,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet i
København, KL, Konservative Studerende, Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Universitet, Lederne, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Maritime
Studerende Danmark, Maskinmestrenes Forening, Marstal
Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn, Metal Søfart,
Nordisk Konservator Forbund, Nyborg Søfartsskole,
Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen
UCC, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rederiforeningen
af 2010, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle
uddannelser, Repræsentanter for forstandere for de maritime
institutioner, Repræsentanter for de studerende på de
maritime uddannelsesinstitutioner, Repræsentanter for
undervisere på de maritime institutioner, Rektorkollegiet for
de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, SIMAC, Svendborg, Skagen
Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Svendborg
Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Søfartens Ledere, Teknisk Landsforbund,
Tekniq, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser,
University College Lillebælt, University College Nordjylland,
University College Sjælland, University College Syddanmark,
VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Århus Maskinmesterskole.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil medføre marginale
mindreudgifter til uddannelsesstøtte for staten | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil medføre marginale
administrative omkostninger for uddannelsesinstitutionerne | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende uddannelsesregler
indgår der kun undtagelsesvis praktik og obligatoriske
studieophold i bachelor- og kandidatuddannelser, men et universitet
kan beslutte, at der i bachelor-og kandidatuddannelser, som
universitetet er godkendt til at udbyde, kan indgå
projektorienterede forløb, eventuelt i tilknytning til
offentlige eller private virksomheder uden for universitetet i
Danmark eller i udlandet. Der er ikke fastsat centrale krav til
ECTS-omfanget af disse forløb, men universitetet skal sikre,
at forløbene kan tilrettelægges inden for uddannelsens
normerede studietid. I det omfang at sådanne forløb
indgår i uddannelserne, skal universitetet fastsætte
nærmere regler herom i uddannelsens studieordning, herunder
forløbets omfang i ECTS-point og mål for
læringsudbytte. Et projektorienteret forløb
indgår i uddannelsen som en integreret del af uddannelsens
fag eller fagelementer, der afsluttes med en prøve, og
universitetet skal derfor også give den studerende faglig
vejledning under forløbet. Hvis et projektorienteret
forløb foregår i tilknytning til offentlige eller
private virksomheder uden for universitetet, skal universitetet
tillige godkende forløbet, inden den studerende
påbegynder dette. Der henvises til § 15, § 19 og
§ 25, samt bilag 1, nr. 1.2., 5.5. og 6.4. i
bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og
kandidatuddannelser ved universiteterne
(uddannelsesbekendtgørelsen).
Et projektorienteret forløb er en
integreret del af et eller flere fag i uddannelsen, og
universitetet oppebærer derfor det samme taxametertilskud
under disse forløb som til uddannelsens øvrige fag
eller fagelementer, og tilsvarende kan den studerende
oppebære SU og må ikke få løn under disse
forløb. I Tyskland er der indført lovkrav om
mindsteløn, hvis virksomhedsopholdet har en længere
varighed end 3 måneder. For at muliggøre, at
universitetet kan godkende et projektorienteret forløb i
tilknytning til virksomheder i Tyskland med en længere
varighed end 3 måneder, foreslås det, at uddannelses-
og forskningsministeren i universitetslovens § 8, stk. 6 får bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at studerende på bachelor- og
kandidatuddannelser kan deltage i og modtage løn under
projektorienterede forløb i udlandet, hvis der er lovkrav om
mindsteløn i det pågældende land under
sådanne forløb, som f.eks. i Tyskland. Det betyder
samtidig, at universitetet vil kunne godkende, at
projektorienterede forløb i en bachelor- eller
kandidatuddannelse kan foregå i tilknytning til en virksomhed
i disse lande.
I dag kan studerende under et ulønnet
projektorienteret forløb, praktik eller studieophold
oppebære SU og må ikke samtidig modtage løn, men
kan få dokumenterede udgifter, som f.eks. transportudgift til
den offentlige eller private virksomhed, refunderet af
virksomheden. Derfor foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministeren i universitetslovens § 8, stk. 7, får bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at bachelor- og kandidatstuderende
kan modtage en erkendtlighed under ulønnede
projektorienterede forløb, ulønnet praktik og
obligatoriske, ulønnede studieophold i Danmark og i
udlandet. Lovforslaget ændrer ikke ved den studerendes
mulighed for at få refunderet dokumenterede udgifter, som den
studerende har i forbindelse med disse forløb.
Formålet med en erkendtlighed er, at en
offentlig eller privat virksomhed kan vise sin
påskønnelse af en studerendes indsats under et
projektorienteret forløb, der er tilknyttet den
pågældende virksomhed samt under et praktik- eller
studieophold i en virksomhed. Den foreslåede model skal
sikre, at den studerende, ved at modtage en erkendtlighed, ikke
derved indgår i et ansættelsesforhold i virksomheden,
men fortsat er i et uddannelsesforløb. Ministeren vil i
medfør af bemyndigelsen fastsætte, at den studerende
ikke må indgå som arbejdskraft under opholdet, og at
den studerende selv - eventuelt i samarbejde med universitetet -
skal fastlægge rammerne for projektet, således at der
ikke er nogen instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke
noget ansættelsesforhold, herunder ingen
feriegodtgørelse.
Ministeren vil herudover fastsætte, at
erkendtligheden ikke kan ydes som en på forhånd fastsat
indkomst, som den studerende i lighed med løn kan
påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet som
et pengebeløb. Det bemærkes, at fribeløbet for
studerende på videregående uddannelser i dag er
på 12.071 kr. pr. måned (2017-niveau), at erkendtlighed
også indgår i beregningen af den studerendes
egenindkomst i relation til fribeløbet, og at erkendtlighed
ikke er skattefri. Desuden vil ministeren fastsætte, at
beløbet ikke må være højere end svarende
til op til 3.000 kr. om måneden, dels for at sikre, at der
alene er tale om en mindre påskønnelse til den
studerende, dels for at undgå, at erkendtlighedens
størrelse kan føre til tvivl om, hvorvidt deltagelse
i de nævnte forløb medfører arbejdstagerstatus
for den studerende.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.1.2 og 3.2.2.
Til §
2
Til nr. 1
Efter de gældende regler, jf. § 22,
stk. 1, nr. 1, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, kan uddannelses- og
forskningsministeren fastsætte regler om praktik i de enkelte
uddannelser. Det fastsættes i bekendtgørelsen for de
enkelte uddannelser, om praktikken er lønnet eller
ulønnet.
Som en konsekvens af lovforslagets § 2,
nr. 2, foreslås det i lovens § 22,
stk. 1, nr. 1, at ændre »praktik« til
»lønnet og ulønnet praktik«. Bestemmelsen
foreslås ændret med henblik på at
præcisere, at ministeren har bemyndigelse til at
fastsætte, at praktikken i den enkelte uddannelse enten er
lønnet eller ulønnet.
Til nr. 2
Efter de gældende uddannelsesregler kan
studerende under et ulønnet praktikforløb
oppebære SU og må ikke få løn, men kan
få dokumenterede udgifter, som f.eks. transportudgift til den
offentlige eller private virksomhed, refunderet af virksomheden.
Derfor foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren
i § 22, stk. 4, i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
studerende kan modtage en erkendtlighed ved siden af deres SU under
ulønnet praktik. Lovforslaget ændrer ikke ved den
studerendes mulighed for at få refunderet dokumenterede
udgifter, som den studerende har i forbindelse med sit
praktikophold.
Formålet med en erkendtlighed er, at
praktikvirksomheden kan vise sin påskønnelse af en
studerendes indsats under et praktikforløb, der
foregår i den pågældende virksomhed. Den
foreslåede model skal sikre, at den studerende, ved at
modtage en erkendtlighed, ikke derved indgår i et
ansættelsesforhold i virksomheden, men fortsat er i et
uddannelsesforløb. Ministeren vil i medfør af
bemyndigelsen fastsætte, at den studerende ikke må
indgå som arbejdskraft under praktikopholdet i den offentlige
eller private virksomhed, og at den studerende selv - eventuelt i
samarbejde med uddannelsesinstitutionen - skal fastlægge
rammerne for praktikopholdet, således at der ikke er nogen
instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke noget
ansættelsesforhold, herunder ingen
feriegodtgørelse.
Ministeren vil herudover fastsætte, at
erkendtligheden ikke kan ydes som en på forhånd fastsat
indkomst, som den studerende i lighed med løn kan
påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet som
et pengebeløb. Det bemærkes, at fribeløbet for
studerende på videregående uddannelser i dag er
på 12.071 kr. pr. måned (2017-niveau), at erkendtlighed
også indgår i beregningen af den studerendes
egenindkomst i relation til fribeløbet, og at erkendtlighed
ikke er skattefri. Desuden vil ministeren fastsætte, at
beløbet ikke må være højere end svarende
til op til 3.000 kr. om måneden, dels for at sikre, at der
alene er tale om en mindre påskønnelse til den
studerende, dels for at undgå, at erkendtlighedens
størrelse kan føre til tvivl om, hvorvidt deltagelse
i et praktikforløb medfører arbejdstagerstatus for
den studerende.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.2.2.
Til §
3
Til nr. 1
I henhold til § 5 i bekendtgørelse
nr. 1410 af 12. december 2014 om uddannelser ved de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område kan en
videregående kunstnerisk uddannelsesinstitution beslutte, at
der i bachelor- og kandidatuddannelser, som institutionen er
godkendt til at udbyde, indgår praktik, eventuelt i
tilknytning til områder uden for uddannelsesinstitutionen i
Danmark eller i udlandet. Det følger endvidere heraf, at
højst 30 ECTS-point af uddannelsen kan erstattes af praktik.
I det omfang praktik indgår i uddannelserne, skal den
videregående kunstneriske uddannelsesinstitution
fastsætte nærmere regler herom i uddannelsens
studieordning, jf. bekendtgørelsens § 15, stk. 2, nr.
7, og § 15, stk. 3, nr. 8.
I dag kan studerende under ulønnet
praktik oppebære SU og må ikke samtidig modtage
løn, men kan få dokumenterede udgifter, som f.eks.
transportudgift til en offentlig eller privat virksomhed,
refunderet af virksomheden. Derfor foreslås det, at
uddannelses- og forskningsministeren i §
10, stk. 5, i lov om videregående kunstneriske
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 59 af 26. januar 2015
får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
studerende kan modtage en erkendtlighed ved siden af deres SU under
ulønnet praktik. Lovforslaget ændrer ikke ved den
studerendes mulighed for at få refunderet dokumenterede
udgifter, som den studerende har i forbindelse med sit
praktikophold.
Formålet med en erkendtlighed er, at en
offentlig eller privat virksomhed kan vise sin
påskønnelse af en studerendes indsats under praktik,
der er tilknyttet den pågældende virksomhed. Den
foreslåede model skal sikre, at den studerende, ved at
modtage en erkendtlighed, ikke derved indgår i et
ansættelsesforhold i virksomheden, men fortsat er i et
uddannelsesforløb. Ministeren vil i medfør af
bemyndigelsen fastsætte, at den studerende ikke må
indgå som arbejdskraft under opholdet, og at den studerende
selv - eventuelt i samarbejde med den videregående
kunstneriske uddannelsesinstitution - skal fastlægge rammerne
for praktikken, således at der ikke er nogen
instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke noget
ansættelsesforhold, herunder ingen
feriegodtgørelse.
Ministeren vil herudover fastsætte, at
erkendtligheden ikke kan ydes som en på forhånd fastsat
indkomst, som den studerende i lighed med løn kan
påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet som
et pengebeløb. Det bemærkes, at fribeløbet for
studerende på videregående uddannelser i dag er
på 12.071 kr. pr. måned (2017-niveau), at erkendtlighed
også indgår i beregningen af den studerendes
egenindkomst i relation til fribeløbet, og at erkendtlighed
ikke er skattefri. Desuden vil ministeren fastsætte, at
beløbet ikke må være højere end svarende
til op til 3.000 kr. om måneden, dels for at sikre, at der
alene er tale om en mindre påskønnelse til den
studerende, dels for at undgå, at erkendtlighedens
størrelse kan føre til tvivl om, hvorvidt deltagelse
i et praktikforløb medfører arbejdstagerstatus for
den studerende.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.2.2.
Til §
4
Til nr. 1
Som en konsekvens af lovforslagets § 4,
nr. 2, foreslås det i § 15 i
lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 660
af 16. maj 2015, at præcisere, at ministeren kan
fastsætte, at praktikken i den enkelte uddannelse enten er
lønnet eller ulønnet.
Til nr. 2
I dag kan elever og studerende under et
ulønnet praktikforløb oppebære SU og må
ikke få løn, men kan få dokumenterede udgifter
refunderet af virksomheden. Derfor foreslås det, at
uddannelses- og forskningsministeren i §
15, stk. 2, i lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 660 af 16. maj 2015, får
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at studerende og
elever kan modtage en erkendtlighed ved siden af deres SU under
ulønnet praktik. Lovforslaget ændrer ikke ved den
studerendes mulighed for at få refunderet dokumenterede
udgifter, som den studerende har i forbindelse med sit
praktikophold.
Formålet med en erkendtlighed er, at en
offentlig eller privat virksomhed kan vise sin
påskønnelse af en elevs eller studerendes indsats
under et praktikforløb i virksomheden. Den foreslåede
model skal sikre, at eleven eller den studerende, ved at modtage en
erkendtlighed, ikke derved indgår i et
ansættelsesforhold i virksomheden, men fortsat er i et
uddannelsesforløb. Ministeren vil i medfør af
bemyndigelsen fastsætte, at den pågældende ikke
må indgå som arbejdskraft under praktikopholdet, og at
den pågældende selv - eventuelt i samarbejde med
uddannelsesinstitutionen og under iagttagelse af eventuelle krav om
brug af uddannelsesbog - skal fastlægge rammerne for
praktikken, således at der ikke er nogen
instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke noget
ansættelsesforhold, herunder ingen
feriegodtgørelse.
Ministeren vil herudover fastsætte, at
erkendtligheden ikke kan ydes som en på forhånd fastsat
indkomst, som den pågældende i lighed med løn
kan påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet
som et pengebeløb. Det bemærkes, at fribeløbet
for studerende på videregående uddannelser i dag er
på 12.071 kr. pr. måned (2017-niveau), og for elever
på ungdomsuddannelser er 7.653 kr. pr. måned
(2017-niveau), at erkendtlighed også indgår i
beregningen af den studerendes egenindkomst i relation til
fribeløbet, og at erkendtlighed ikke er skattefri. Desuden
vil ministeren fastsætte, at beløbet ikke må
være højere end svarende til op til 3.000 kr. om
måneden, dels for at sikre, at der alene er tale om en mindre
påskønnelse til den pågældende, dels for
at undgå, at erkendtlighedens størrelse kan
føre til tvivl om, hvorvidt deltagelse i
praktikforløb medfører arbejdstagerstatus for den
studerende eller eleven. Ministeren kan ved fastsættelsen af
beløbet tage højde for eventuelle særlige
skatteregler for søfarende.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.2.2.
Til §
5
Til nr. 1
SU gives til uddannelser, der af uddannelses-
og forskningsministeren er godkendt som SU-berettigende. Det
følger af § 5, stk. 1, i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 39 af 15. januar 2014, at en
uddannelse skal være tilrettelagt som heltidsundervisning,
være af mindst 3 måneders sammenhængende varighed
og være ulønnet for at kunne give ret til SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan dog
fastsætte regler om, at uddannelser, der omfatter perioder
med lønnet praktik, kan godkendes som SU-berettigende, og
kan herunder fastsætte regler om, i hvilke perioder af
uddannelsen der gives SU, jf. SU-lovens § 5, stk. 2. Det
følger således af § 17 i
SU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1662 af
14. december 2015, at Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte (styrelsen) kan godkende en uddannelse,
der omfatter både undervisningsperioder og lønnet
praktik, som SU-berettigende, hvis der indgår mindst en
sammenhængende ulønnet måned i uddannelsen. Det
følger endvidere, at undervisningsperioderne
fastsættes i hele måneder, og at styrelsen bestemmer,
hvilke måneder der indgår i uddannelsesperioden, og
hvilke måneder der ikke kan gives uddannelsesstøtte i
på grund af lønnet praktik.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren i
universitetslovens § 8, stk. 6,
får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
studerende på bachelor- og kandidatuddannelser kan deltage i
og modtage løn under projektorienterede forløb i
udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn i det
pågældende land under sådanne forløb.
For at en uddannelse er SU-berettigende er det
efter SU-reglerne blandt andet en betingelse, at uddannelsen er
ulønnet. Dog kan der godkendes uddannelser, der indeholder
lønnet praktik. Det er ministeriets opfattelse, at SU-lovens
bestemmelser om godkendelse af uddannelser som SU-berettigende ikke
omfatter uddannelser, hvori det fremover bliver muligt at få
løn under projektorienterede forløb, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 1, foreslås det derfor at supplere bestemmelsen i
SU-lovens § 5, stk. 2, nr. 3 med,
at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler
om, at der kan gives SU til uddannelser, der indeholder
lønnet praktik, med konkret lønnede
projektorienterede forløb. Uddannelses- og
forskningsministeren vil herunder kunne fastsætte regler om,
i hvilke perioder der gives støtte. Ligesom ved
lønnet praktik, er det hensigten at støttetiden til
den enkelte uddannelse vil blive reduceret med det antal hele
måneder, hvori der gives løn til det
projektorienterede forløb. Det er styrelsen, der bestemmer,
hvilke måneder der medregnes som lønnede, jf. §
17 i bekendtgørelse nr. 1662 af 14. december 2015.
Til nr. 2
Uddannelses- og
forskningsmisteren kan i henhold til SU-lovens § 20 a
fastætte regler om, at der i uddannelser, der omfatter
lønnet praktik, kan udbetales uddannelsesstøtte med
dobbelt sats i måneden før den første
lønnede praktikperiode. Bemyndigelsen er udmøntet i
§ 29 i SU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse
nr. 1662 af 14. december 2015, hvorefter den
uddannelsessøgende efter ansøgning kan få
udbetalt stipendium og studielån med to klip i måneden
før den første
praktikmåned. Det er en betingelse, at den
uddannelsessøgende har mindst to klip tilbage ved
begyndelsen af denne måned. Hvis den
uddannelsessøgende ikke har valgt klip fra eller i
øvrigt sparet klip op, udbetales der ikke støtte i
den første måned efter den sidste praktikperiode i uddannelsen.
Det foreslås med lovforslagets § 5,
nr. 2, at uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse i
SU-lovens § 20 a til at
fastsætte regler om dobbeltklip før den første
lønnede praktikperiode ændres, så der også
er mulighed for at fastsætte regler om dobbeltklip i
måneden før den første periode med et konkret
lønnet projektorienteret forløb i udlandet. Det er
hensigten, at de gældende regler i SU-bekendtgørelsens
§ 29 udvides, så der gælder samme regler for
dobbeltklip før en lønnet uddannelsesperiode, uanset
om det er lønnet praktik eller et konkret lønnet
projektorienteret forløb i udlandet.
Til nr. 3
Fribeløbet, der fastsætter
grænsen for, hvor meget den uddannelsessøgende
må tjene i et støtteår følger af
SU-lovens § 24. I måneder med SU til videregående
uddannelser gælder det laveste månedlige
fribeløb på 12.071 kr. (2017-niveau), jf. SU-lovens
§ 14, stk. 1, nr. 2, mens det mellemste månedlige
fribeløb på 19.114 kr. (2017-niveau), jf. SU-lovens
§ 14, stk. 2, gælder blandt andet i måneder, hvor
den uddannelsessøgende er i lønnet praktik, og derfor
ikke har ret til SU.
Det foreslås at ændre SU-lovens
§ 24, stk. 2, nr. 4, så det
mellemste fribeløb også skal gælde i
måneder, hvor den uddannelsessøgende ikke har ret til
SU, fordi denne deltager i et konkret lønnet
projektorienteret forløb i udlandet. De studerende i konkret
lønnede projektorienterede forløb i udlandet stilles
derved på samme måde som uddannelsessøgende, der
er i lønnet praktik, og derfor ikke har ret til SU.
Til §
6
Til nr. 1
Det foreslås i lovforslagets § 6,
stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2017 med henblik
på, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler for, at universiteterne vil kunne få
mulighed for at godkende projektorienterede forløb i
tilknytning til virksomheder i Tyskland og andre lande, hvor der er
lovkrav om mindsteløn, med virkning fra studieåret
2017-18. Lovforslagets ikrafttrædelsesdato er endvidere
fastsat med henblik på, at ministeren kan fastsætte
reglerne for erkendtlighed således, at virksomhederne kan
give en erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb, ulønnet praktik - og eventuelt også
obligatoriske, ulønnede studieophold - med virkning fra
studieåret 2017-18.
Det foreslås i lovforslagets § 6,
stk. 2, at regler fastsat i medfør af § 10, stk. 5, i
lov om videregående kunstneriske uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 59 af 26. januar 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 411 af 11. maj 2016, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af denne lov. Bestemmelsen er
nødvendig at sætte ind med henblik på at sikre,
at allerede fastsatte regler af de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner om bortvisning og andre disciplinære
foranstaltninger over for studerende med hjemmel i lovens §
10, stk. 5, fortsat forbliver i kraft, selvom hjemmelsbestemmelsen
med dette lovforslag ændres til § 10, stk. 6.
Til §
7
Det grønlandske og færøske
hjemmestyre lovgiver om egne forhold i relation til
skolevæsenet. Det foreslås derfor med lovforslagets
§ 7, at loven ikke skal gælde for Færøerne
og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015, som
ændret ved lov nr. 411 af 11. maj 2016, foretages
følgende ændring: | | | | § 8.
--- Stk. 2-5.
--- | | | | | 1. I § 8 indsættes efter stk. 5 som nye
stykker: »Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på
bachelor- og kandidatuddannelser, jf. § 4, stk. 1, nr. 1 og 2,
kan deltage i og modtage løn under projektorienterede
forløb i udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn
i det pågældende land under sådanne
forløb.« »Stk. 7.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at bachelor- og
kandidatstuderende kan modtage en erkendtlighed under
ulønnede projektorienterede forløb, ulønnet
praktik og obligatoriske, ulønnede studieophold i Danmark og
i udlandet.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1147 af 23. oktober 2014, som ændret ved § 2 i lov nr.
633 af 12. maj 2015 og § 2 i lov nr. 411 af 11. maj 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | § 22.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om
uddannelserne, herunder om: | | | 1) Praktik. 2-8) --- Stk. 2-3.
--- | | 1. I § 22, stk. 1, nr. 1, ændres
»Praktik« til: »Lønnet og ulønnet
praktik« | | | 2. I § 22 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at studerende kan modtage en erkendtlighed under
ulønnet praktik.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 59 af
26. januar 2015 som ændret ved § 3 i lov nr. 411 af 11.
maj 2016, foretages følgende ændring: | | | | § 10.
--- Stk. 2-5.
--- | | | | | 1. I § 10 indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: »Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på
bachelor- og kandidatuddannelser omfattet af denne lov kan modtage
en erkendtlighed under ulønnet praktik.« Stk. 5 bliver herefter stk. 6. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 660 af 16. maj 2015, som ændret
ved § 4 i lov nr. 411 af 11. maj 2016 og § 21 i lov nr.
1746 af 27. december 216, foretages følgende
ændringer: | | | | § 15.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
uddannelsesmæssige forhold i praktikvirksomheder og om
godkendelse og formidling af praktikpladser. | | 1. I § 15 indsættes efter
»formidling af«: »lønnede og
ulønnede«. | | | 2. I § 15 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at elever og studerende kan modtage en erkendtlighed
under ulønnet praktik.« | | | | | | § 5 | | | | | | I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
39 af 15. januar 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 521
af 26. maj 2014, § 1 i lov nr. 633 af 12. maj 2015, § 42
i lov nr. 628 af 8. juni 2016 og § 22 i lov nr. 1746 af 27.
december 2016, foretages følgende ændringer: | | | | § 5.
--- Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om, at der dog kan gives
uddannelsesstøtte til: 1-2) --- | | | 3) Uddannelser, der omfatter lønnet
praktik, herunder om i hvilke perioder der gives
støtte. | | 1. I § 5, stk. 2, nr. 3, indsættes
efter »lønnet praktik«: »eller konkret
lønnede projektorienterede forløb i
udlandet«. | | | | § 20 a.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om, at der i uddannelser,
der omfatter lønnet praktik, kan udbetales
uddannelsesstøtte med dobbelt sats i måneden
før den første lønnede praktikperiode. | | 2. I § 20 a indsættes efter
»lønnet praktik«: »eller konkret
lønnede projektorienterede forløb i udlandet«
og »den første lønnede praktikperiode«
ændres til: »den første periode med
lønnet praktik eller konkret lønnede
projektorienterede forløb i udlandet«. | | | | § 24.
--- Stk. 2.
Mellemste fribeløb udgør 18.278 kr. (2013-niveau) for
hver måned i støtteåret eller
uddannelsesperioden, hvor den uddannelsessøgende har 1)-3) --- | | | 4) været i praktik, der ikke giver ret
til uddannelsesstøtte, jf. dog stk. 3, nr. 4 og 6. Stk. 3-11.
--- | | 3. I § 24, stk. 2, nr. 4, indsættes
efter »praktik«: »eller konkret lønnede
projektorienterede forløb i udlandet«. | | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017. Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af § 10, stk. 5, i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 59 af 26. januar 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 411 af 11. maj 2016, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af denne lov. | | | | | | § 7 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland |
|