Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 18. april 2017
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforlaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar
2017 og var til 1. behandling den 3. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 14. december 2016
dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 39. Den 22.
februar 2017 sendte uddannelses- og forskningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15
spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål 1, 2, 5 og 7 og ministerens svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
instiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
den principielle betænkelighed, at når der kommer penge
mellem studerende i projektorienterede
forløb/praktikforløb og arbejdsgiveren, bliver det
sværere at fastholde uddannelsesperspektivet. Det bliver
sværere at sikre, at det ikke skal handle om at levere noget
til virksomheden, men om, at man skal lære noget, altså
at det projektorienterede forløb/praktikforløb er en
reel del af studiet. DF noterer sig derfor med tilfredshed, at det
understreges af ministeren i svarene på
spørgsmål 2, 5 og 7, at der vil blive fastsat centrale
rammer for virksomhedernes muligheder for at yde erkendtlighed, at
der ikke må være tale om et arbejdsforhold, og at den
studerende ikke er en arbejdskraft, men at den studerende er i et
uddannelsesforløb. Det understreges også i svaret
på spørgsmål 5, at der vil blive udarbejdet en
vejledning om projek?to?rienterede forløb på
universiteterne. DF forventer på baggrund af svarene, at der
fra ministeriets side følges aktivt op på, at der
reelt er tale om uddannelsesforløb. DF forventer også,
at det naturligvis må være en del af
uddannelsesinstitutionernes kvalitetssikring at sikre kvaliteten af
projek?to?rienterede forløb/praktikforløb.
DF noterer sig, at ministeren i sit svar
på spørgsmål 1 anfører, at både
staten og kommunerne fuldt legalt kan yde erkendtligheder til
studerende i ulønnede projekto?rienterede
forløb/praktikforløb. Det er vanskeligt at forestille
sig, at studerende i praktik i en kommune (f.eks.
sygeplejestuderende eller lærerstuderende) skulle få en
erkendtlighed. I kommunerne anses det mange steder for at
være uansvarlig omgang med skattekroner at give medarbejderne
en erkendtlighed, f.eks. i form af en julegave til 200 kr. Men DF
tager til efterretning, at det er en lokal beslutning, om man vil
gøre brug af muligheden.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovens titel affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven, SU-loven og
an?dre love
(Lønnede
projektorienterede forløb i visse lande og mulighed for
erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb, praktik og studieophold«.
[Indebærer, at lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet også er omfattet af lovforslaget]
Ny paragraf
2)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 732 af 14. juni 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 12 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på
videregående uddannelser omfattet af denne lov kan modtage en
erkendtlighed under ulønnet praktik.««
[Bemyndigelse til kulturministeren
til at fastsætte regler om, at studerende ved
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet kan modtage en erkendtlighed under ulønnet
virksomhedspraktik]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i nr. 1 at ændre
affattelsen af lovens titel som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2, idet lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet
også foreslås omfattet af lovforslaget.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
kulturministeren i lighed med uddannelses- og forskningsministeren
får bemyndigelse til at fastsætte regler om muligheden
for, at virksomheder kan give en erkendtlighed til studerende, der
er i ulønnet virksomhedspraktik. Regeringen finder, at der
er behov for, at studerende ved de videregående kunstneriske
uddannelser under Kulturministeriet under ulønnede
praktikperioder i tilknytning til en virksomhed bør kunne
modtage en erkendtlighed fra virksomheden ved siden af deres SU
på samme måde som studerende ved de andre
videregående uddannelser, jf. afsnit 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Efter de gældende regler kan en
videregående kunstnerisk uddannelsesinstitution under
Kulturministeriet beslutte, at der i de videregående
uddannelser, som institutionerne er godkendt til at udbyde,
indgår praktik. I det omfang praktik indgår i
uddannelserne, skal den videregående kunstneriske
uddannelsesinstitution fastsætte nærmere regler herom i
uddannelsernes studieordning. Der henvises til § 12 og §
30, stk. 2, nr. 9, i bekendtgørelse nr. 1039 af 29. juni
2016 om bachelor-, kandidat- og solistuddannelser ved
musikkonservatorierne og Operaakademiet, til § 17 og §
31, stk. 2, nr. 11, i bekendtgørelse nr. 1041 af 29. juni
2016 om uddannelser ved Det Kongelige Danske Kunstakademis
Billedkunstskoler (bachelor- og kandidatuddannelserne), til §
21, stk. 2, nr. 7, i bekendtgørelse nr. 1158 af 5. september
2016 om Den Danske Filmskole og til § 13 og § 25, stk. 2,
nr. 7, i bekendtgørelse nr. 1042 af 29. juni 2016 om
uddannelse ved Den Danske Scenekunstskole.
I dag kan studerende i praktik med SU ikke
samtidig modtage løn, men kan få dokumenterede
udgifter som f.eks. transportudgifter til virksomheden refunderet
af virksomheden.
Formålet med en erkendtlighed er, at
en virksomhed kan vise sin påskønnelse af en
studerendes indsats under praktik, der er tilknyttet den
pågældende virksomhed. Den foreslåe?de model skal
sikre, at den studerende ved at modtage en erkendtlighed ikke
derved indgår i et ansættelsesforhold i virksomheden,
men fortsat er i et uddannelsesforløb. Ministeren forventes
i medfør af bemyndigelsen at fastsætte, at de
studerende ikke indgår som arbejdskraft under
virksomhedsopholdet, og at den studerende selv - eventuelt i
samarbejde med den videregående kunstneriske
uddannelsesinstitution - fastlægger rammerne for praktikken,
således at der ikke er nogen instruktionsbeføjelse og
dermed heller ikke noget ansættelsesforhold, herunder ingen
feriegodtgørelse.
Ministeren forventes herudover at
fastsætte, at erkendtligheden ikke ydes som en på
forhånd fastsat indkomst, som den studerende i lighed med
løn kan påregne at modtage, og at erkendtligheden
forventes givet som et pengebeløb. Det bemærkes, at
fribeløbet for studerende på videregående
uddannelser i dag er på 12.071 kr. pr. måned
(2017-niveau), at erkendtlighed også indgår i
beregningen af den studerendes egenindkomst i relation til
fribeløbet, og at erkendtlighed ikke er skattefri. Desuden
forventes ministeren at fastsætte, at beløbet ikke
må være højere end svarende til op til 3.000 kr.
om måneden for at sikre, at der alene er tale om en mindre
påskønnelse af den studerende.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Christian
Langballe (DF) Tilde Bork (DF) Merete Dea Larsen (DF) Anni
Matthiesen (V) Klaus Markussen (V) Bertel Haarder (V) Louise Schack
Elholm (V) Thomas Danielsen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Villum
Christensen (LA) Henrik Dahl (LA) nfmd. Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Christian Rabjerg Madsen (S) Christine Antorini (S) fmd. Kirsten Brosbøl (S) Rasmus
Prehn (S) Julie Skovsby (S) Mette Reissmann (S) Lotte Rod (RV)
Bruno Jerup (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF)
Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ??? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 138
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra uddannelses- og forskningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra uddannelses- og
forskningsministeren | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 138
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at tydeliggøre den
eksisterende hjemmel, som kommuner og andre offentlige myndigheder
har, til at give en erkendtlighedsydelse under f.eks.
ulønnede projektorienterede forløb, praktik og
studieophold, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om erkendtlighedsydelsen under
ulønnede projektorienterede forløb, praktik og
studieophold må betragtes som løn eller et gode, der
stilles til rådighed, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at redegøre for, hvad der
udveksles ved en erkendtlighedsydelse, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at redegøre for, hvad det er
for et problem »erkendtlighedsydelsen« forsøger
at løse, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at sikre rammerne for
erkendtlighedsydelsen under projektorienterede forløb, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvor længe en studerende kan
være i praktikforløb og falde ind under
erkendtlighedsordningen, til uddannelses- og forskningsministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at redegøre for de vigtigste
dele af dansk lovgivning, som erkendtlighedsydelser og
praktikarbejde vil blive reguleret under, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om kredsen af studerende, der
måtte blive omfattet af et erkendtlighedstillæg, ikke
er medlem af en overenskomstbærende organisation, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvor en eventuel tvist mellem
studerende og arbejdsgiver/arbejdsplads vil skulle afgøres,
til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om studerende med loven sikres
rimelige vilkår for at gennemføre deres uddannelse,
til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, at studerende sikres ens
vilkår, når en arbejdsgiver yder en ureguleret
erkendtlighedsydelse, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvor store beløb der vil
gå til erkendtlighedsydelser, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvor mange studerende der er i
praktikforløb og i praktikorienterede forløb, til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm., om det vil være særlig
attraktivt for arbejdsgivere at give erkendtlighedsydelse til
studerende fra EU 11-lande, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvilket ufravigeligt
beskyttelseshensyn (beskyttelsespræceptiv) som kredsen af
studerende vil være omfattet af med indførelsen af en
erkendtlighedsydelse under praktikforløb, til uddannelses-
og forskningsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Nogen af udvalgets spørgsmål til
uddannelses- og forskningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og uddannelses- og
forskningsministerens svar herpå er optrykt efter
ønske fra Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes tydeliggøre den
eksisterende hjemmel, som kommuner og andre offentlige myndigheder
(herunder regioner, stat og ambassade) har for at give en
erkendtlighedsydelse under f.eks. ulønnede
projektorienterede forløb, praktik og studieophold?
Svar:
På det statslige område kan
ministerier disponere over de årlige bevillinger inden for de
rammer, der er angivet i de årlige finanslove, i
budgetvejledningen og inden for det enkelte ministeriums
formål.
Der er således ikke
bevillingsmæssige hindringer for, at statslige myndigheder i
overensstemmelse med den foreslåede ordning kan yde en
erkendtlighed til studerende i tilknytning til et projektorienteret
forløb. Det vil være op til den enkelte myndigheds
overvejelser, herunder om økonomisk prioritering,
rekruttering, personalepolitik m.v., om der kan ydes erkendtlighed
til studerende, som udmærker sig under ulønnede
projektorienterede forløb, praktik og studieophold.
På det kommunale område er der
ikke statsfastsatte bevillingsmæssige hindringer for, at
kommunale myndigheder kan yde en erkendtlighed i relation til disse
ulønnede virksomhedsophold. Kommunerne styrer deres
økonomi inden for rammerne af det kommunale selvstyre.
Spørgsmål 2:
Må erkendtlighedsydelsen under
ulønnede projektorienterede forløb, praktik og
studieophold betragtes som: løn, eller et gode, der stilles
til rådighed, og har erkendtlighedsydelsen et generelt sigte,
eller er der tale om en snæver personkreds, der kan modtage
den?
Svar:
Når en studerende er i et
praktikforløb eller et projektorienteret forløb, er
den studerende i et læringsforløb, hvor den
studerendes læring er i fokus. Der er ikke tale om et
arbejdsforhold, hvor den studerende indgår som arbejdskraft
på en arbejdsplads, men om et uddannelsesforløb, som
er en integreret del af den studerendes uddannelse. Det
ændres der ikke ved gennem forslaget om erkendtlighed.
Forslaget indebærer, at der
fastsættes centrale rammer for virksomhedernes mulighed for
at yde en erkendtlighed således, at der ikke kan opstå
tvivl om, at der ikke er tale om løn. Jeg henviser til
bemærkningerne til lovforslagets punkt 3.2.2.
Det er hensigten med forslaget at give
uddannelses- og forskningsministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at offentlige og private virksomheder
kan vælge at give studerende og elever en erkendtlighed ved
siden af deres SU under disse ulønnede forløb som
udtryk for en påskønnelse af den studerendes indsats.
Det er frivilligt, om den enkelte virksomhed vil benytte sig af
denne mulighed.
Spørgsmål 5:
Vil det i lovgivningen være op til
arbejdsmarkeds parter at sikre rammerne for erkendtlighedsydelsen
under projektorienterede forløb?
Svar:
Når en studerende er i et
praktikforløb eller et projektorienteret forløb, er
den studerende i et læringsforløb. Der er ikke tale om
et arbejdsforhold. Der henvises til besvarelsen af
spørgsmål 2. Det vil ikke være op til
arbejdsmarkedets parter at sikre rammerne for ydelse af
erkendtlighed.
Lovforslaget vil indebære, at der vil
blive fastsat centrale rammer for erkendtlighed i
uddannelsesbekendtgørelserne, som regulerer rammerne for de
pågældende uddannelser.
I et samarbejde mellem Danske Universiteter,
arbejdsgiverorganisationerne DE, DI og AC samt Styrelsen for
Forskning og Uddannelse er der endvidere ved at blive udarbejdet en
vejledning om projektorienterede forløb på
universiteterne.
Spørgsmål 7:
Selvom der ikke er indgået skriftlige
regler mellem en studerende/elev og en arbejdsgiver, reguleres
arbejdsforholdet af loven. Ministeren bedes redegøre for de
vigtigste dele af dansk lovgivning, som erkendtlighedsydelser og
praktikarbejde vil blive reguleret under (f.eks. arbejdsretten,
ansættelseslove for specielle grupper, deltidslove, lov om
tidsbegrænset ansættelse, forskelsbehandlingsloven,
ligeløns- og ligebehandlingsloven, lov om arbejdsgiverens
oplysningspligt vedrørende ansættelsesforholdet,
arbejdstidsdirektivet, rettigheder ved opsigelse, sygdom,
arbejdsskadeforsikring mm.), EU-lovgivning (f.eks. EU's charter om
grundlægende rettigheder og EU-arbejdsret) og konventioner
(f.eks. ILO-konventionen (f.eks. retten til ferie, barsel
mm.))?
Svar:
Studerende, der deltager i et
projektorienteret forløb i tilknytning til en offentlig
eller privat virksomhed uden for universitetet, og studerende eller
elever, der som led i deres uddannelse er i ulønnet praktik
i en offentlig eller privat virksomhed, indgår ikke som
arbejdskraft under virksomhedsopholdet.
Der er således ikke tale om et
ansættelsesforhold, men om et læringsforløb. Den
studerende har derfor f.eks. ikke ret til feriegodtgørelse.
Ved fastsættelsen af reglerne for erkendtlighed vil det blive
tydeliggjort, at reglerne i arbejdsmiljøloven forventes at
gælde under virksomhedsopholdet. Jeg henviser i øvrigt
til lovforslagets bemærkninger til punkt 3.2.2.