Skriftlig fremsættelse (22. februar
2017)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige og forskellige andre
love (Forenkling af regler om inddrivelse af gæld til det
offentlige m.v.)
(Lovforslag nr. L 137)
Det er vigtigt
for regeringen og aftalepartierne bag »Aftale om et nyt
skattevæsen« at få skabt en velfungerende og
effektiv inddrivelse, hvor der inddrives på en lovlig og
retssikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Det er hverken
ret eller rimeligt, at andre borgere skal betale for dem, der ikke
betaler deres gæld til det offentlige. Der er derfor
iværksat en række initiativer, med henblik på at
inddrivelsen af gæld til det offentlige kommer på fode
igen, efter at SKAT i efteråret 2015 suspenderede al
automatisk inddrivelse i EFI/DMI som følge af funktionelle,
tekniske og datamæssige fejl.
Som led heri
er der igangsat et omfattende arbejde med bl.a. at udvikle et nyt
it-system for inddrivelse. En forudsætning for at skabe et
effektivt inddrivelsessystem er at ophæve en række
særregler og forenkle reglerne på
inddrivelsesområdet. Forenklingerne er helt afgørende
for udviklingen og etableringen af en enkel og effektiv
it-understøttelse af inddrivelsesopgaven, og lovforslaget
understøtter de to førs?te faser af udviklingen
af det nye it-system.
Lovforslaget
indeholder bl.a. følgende forenklingstiltag:
? | Inddrivelsesskridt: Alle inddrivelsesskridt
skal kunne anvendes over for flest mulige fordringer. | ? | Antal
forældelsesfrister for renter reduceres: 12 i stedet
for op til 365 årlige forældelsesfrister pr.
fordring. | ? | Gennemført
inddrivelse fastholdes: Minimering af "tilbagerulning" af
samtlige indbetalinger på en ford?ring ved fordringens
senere nedskrivning. | ? | Klarere
processer: Fordringer oversendes først til SKAT,
når de er inddrivelsesparate. |
|
Herudover
foreslås regler, der tager højde for, at der i en
periode vil være paralleldrift i to inddrivelsessystemer -
det nye inddrivelsessystem og EFI/DMI - samt regler om
tilrettelæggelse af retskraftvurderinger af fordringer med
tvivlsom gyldighed. Der foreslås også
præciseringer og justeringer med henblik på at skabe et
klarere retsgrundlag på inddrivelsesområdet.
Lovforslaget
skønnes ikke at medføre nævneværdige
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. april 2017.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.