Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 14. marts 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar
2017 og var til 1. behandling den 28. februar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 21. december 2016 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 77. Den 23. februar 2017 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at de bakker op om de mange fornuftige saneringer
og tilpasninger af lovgivningen på inddrivelsesområdet,
som skal hjælpe et kommende it-baseret inddrivelsessystem til
at fungere modsat det kuldsejlede it-system EFI. Enhedslisten er
dog modstander af den høje inddrivelsesrente på 8,05
pct. pr. år, jf. svaret på spørgsmål 8.
Lovforslaget vil betyde, at endnu flere fordringstyper vil skulle
betale den - efter Enhedslistens mening - for høje
inddrivelsesrente, hvorfor Enhedslisten stemmer imod
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 2, ændres »§ 4 a« til:
»§ 10 a«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 6 og 15]
2) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 4 indsættes
i stk. 3, 2. pkt., efter
»inddrivelsesindsats«: », idet beløb, der
er modtaget ved en afdragsordning, dog også kan dække
fordringer, der omfattes af bilag 1, afsnit III«.
[Overskydende beløb fra en
afdragsordning skal kunne dække fordringer, selv om disse
ikke kunne være omfattet af en afdragsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en nødvendig konsekvensændring som følge af
ophævelsen af den eksisterende bestemmelse om særskilt
lønindeholdelse i § 4 a i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 6,
og indsættelsen af en ny bestemmelse om særskilt
lønindeholdelse, § 10 a, i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr.
15.
Efter §
3, stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
kan skatteministeren fastsætte regler om, at
restanceinddrivelsesmyndigheden kan videregive oplysninger til
kreditoplysningsbureauer om en virksomheds restance for de typer af
krav, der er nævnt i § 4 a. Den foreslåede
ændring medfører, at der i stedet skal henvises til
§ 10 a.
Til nr. 2
I
lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås en nyaffattelse af
§ 4 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige om
dækningsrækkefølgen for anvendelsen af
beløb, som restanceinddrivelsesmyndigheden modtager. Det
foreslås i § 4, stk. 3, 1. og 2. pkt., at
restanceinddrivelsesmyndigheden, når der modtages
beløb i forbindelse med en inddrivelsesindsats, herunder
afdragsordning, lønindeholdelse eller erindringsskrivelse,
først dækker de fordringer, der er omfattet af
inddrivelsesindsatsen på tidspunktet for
restanceinddrivelsesmyndighedens anvendelse af beløbet.
Dernæst dækkes øvrige fordringer, der er under
inddrivelse og vil kunne inddrives ved en sådan
inddrivelsesindsats.
I
lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås, at bestemmelsen i
§ 3, stk. 3, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, hvorefter restanceinddrivelsesmyndigheden som led i
inddrivelsen kan tillade afdragsvis betaling eller henstand med
betalingen, ændres, således at en fordring dog ikke
skal kunne betales afdragsvis eller omfattes af en henstand, hvis
den omfattes af en fordringstype, for hvilken der i bilag 1 er
gjort en undtagelse i adgangen til anvendelse af afdragsordninger
eller henstand med betalingen. I lovforslagets § 1, nr. 21,
foreslås en ændret affattelse af bilag 1. I bilag 1,
afsnit III, foreslås en undtagelse for tvangsbøder,
således at der ikke kan tillades afdragsordninger efter
§ 3, stk. 3, for tvangsbøder, fordi skyldneren blot kan
opfylde den forpligtelse, som tvangsbøden netop skal sikre
opfyldelsen af.
Når det
i § 4, stk. 3, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 5,
anføres, at et overskydende beløb skal kunne anvendes
til dækning af øvrige fordringer, der er under
inddrivelse og vil kunne inddrives ved en sådan
inddrivelsesindsats, som det overskydende beløb stammer fra,
skyldes det hensynet til skyldner, idet der ikke bør ske
dækning af en fordring, der slet ikke kunne være
omfattet af den type inddrivelsesindsats, som det overskydende
beløb stammer fra. Denne begrundelse holder dog ikke for
tvangsbøder, fordi begrundelsen for den foreslåede
undtagelse fra adgangen til at tillade afdragsordninger for
tvangsbøder ikke er et hensyn til skyldner, men hensynet til
at sikre opfyldelsen af den forpligtelse, som tvangsbøden
netop har til formål at få skyldneren til at opfylde.
Hvis der ved en senere lovændring måtte blive indsat
andre fordringstyper i bilag 1, afsnit III, vil begrundelsen for en
sådan ændring ligeledes være en anden end
hensynet til skyldner.
Derfor
foreslås det, at der i § 4, stk. 3, 2. pkt., jf.
lovforslagets § 1, nr. 5, foretages en tilføjelse,
således at beløb, der er modtaget ved en
afdragsordning, dog også kan dække fordringer, der
omfattes af bilag 1, afsnit III.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ?? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 137
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 137
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor mange sager der skal
behandles, hvis man skifter fra den positive afgrænsning til
den negative afgrænsning af, for hvilke fordringstyper der
kan ske inddrivelse ved lønindeholdelse og udpantning
(udlæg), til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ophævelserne af
særregler i anden lovgivning vil have betydning for antallet
af sager, der skal behandles, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm., om der er planer om at øge
antallet af medarbejdere, der skal foretage
betalingsevnevurderinger, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om at redegøre for
sagsbehandlingstiderne for betalingsevnevurderinger, som de er nu,
og om at give et bud på, hvordan sagsbehandlingstiderne vil
udvikle sig som et resultat af denne lovgivning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ændringerne i
dækningsrækkefølgen vil have betydning for
antallet af sager, der skal behandles, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvor stort et beløb
ministeren er klar til at afskrive på restancerne m.v., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at redegøre for, at det af
lovforslaget fremgår, at lovforslaget ikke vurderes til at
have økonomiske konsekvenser for det offentlige, især
med tanke på dels den sagsbehandlingsopgave, der ligger i
forhold til betalingsevnevurderinger og i forhold til, at
ministeren skal fastsætte nærmere regler om
retskraftvurderinger i forbindelse med oprydningen efter EFI/DMI,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om der vil være nogle
ændringer i den effektive rente på gæld til det
offentlige som et resultat af lovforslaget, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
|