Fremsat den 22. februar 2017 af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og regioner
(Oprettelse af Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd)
§ 1
I lov nr. 549 af 18. juni 2012 om lov om et
analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd«.
2.
Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Formål, etablering og placering
af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd«.
3. § 1,
stk. 1, affattes således:
»Der etableres et center med navnet Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd med det
formål at udvikle og formidle viden om
velfærdsområderne og nationale og internationale
samfundsforhold med betydning for befolkningens levevilkår.
Centeret skal desuden bidrage til at styrke vidensgrundlaget for
udvikling af velfærdssamfundet og beslutningsgrundlaget for
lovgivning og forvaltning.«
4. I
§ 1, stk. 2, 1. pkt., ændres
»Analyse- og forskningsinstituttet« til:
»Centeret«.
5.
Overalt i loven ændres »Instituttet« til:
»Centeret«.
6. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»Centeret er ikke omfattet af lov om
sektorforskningsinstitutioner.«
7.
Overalt i loven ændres »instituttet« til:
»centeret«.
8. § 2,
stk. 1, affattes således:
»Centeret udarbejder og formidler
anvendelsesorienteret forskning og analyse i relation til
velfærdssamfundets udvikling, borgernes levevilkår samt
indretningen af den offentlige sektor, herunder fremme af
kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og
styring.«
9.
Overalt i loven ændres »instituttets« til:
»centerets«.
10. § 6,
stk. 1, affattes således:
»Centeret ledes af en bestyrelse, der er
ansvarlig for centerets virksomhed. Bestyrelsen består af 1
formand og 1 medlem, der udpeges af økonomi- og
indenrigsministeren, samt 13 øvrige medlemmer, der udpeges
af økonomi- og indenrigsministeren på følgende
måde:
1) 1 medlem
udpeges efter indstilling af finansministeren.
2) 1 medlem
udpeges efter indstilling af sundhedsministeren.
3) 1 medlem
udpeges efter indstilling af beskæftigelsesministeren.
4) 1 medlem
udpeges efter indstilling af børne- og socialministeren.
5) 1 medlem
udpeges efter indstilling af KL (Kommunernes Landsforening).
6) 1 medlem
udpeges efter indstilling af Danske Regioner.
7) 2 medlemmer
udpeges efter indstilling af Det Frie Forskningsråd.
8) 3 medlemmer
udpeges efter indstilling fra videregående uddannelses- samt
forskningsinstitutioner, der har en faglig tilknytning til
centerets formål, og som udvælges af økonomi- og
indenrigsministeren.
9) 2 medlemmer
udpeges efter indstilling af og blandt medarbejderne på
centeret.«
11. I
§ 6, stk. 2, 1. pkt., ændres
»Den medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen, jf.
stk. 1, nr. 6« til: »De medarbejdervalgte
repræsentanter i bestyrelsen, jf. stk. 1, nr. 9« og i
§ 6, stk. 2, 2. pkt., ændres
»medarbejderrepræsentant« til:
»medarbejderrepræsentanter«.
12.
Overalt i loven ændres »Instituttets« til:
»Centerets«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 6, stk. 1
og stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10 og nr. 11,
træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 3
Stk. 1. SFI - Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd og KORA - Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
nedlægges ved lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd overtager ved lovens
ikrafttræden alle aktiver og passiver i SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd og i KORA - Det Nationale
Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
Stk. 3. Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd indtræder ved
lovens ikrafttræden umiddelbart i de rettigheder og
forpligtelser, som påhvilede SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd og KORA - Det Nationale Institut
for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning over for
medarbejderne efter reglerne i lov om lønmodtageres
retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Stk. 4. Bestyrelsen for
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
ophører med sit virke som bestyrelse ved lovens
ikrafttræden.
Stk. 5. Fra lovens
ikrafttræden til og med den 31. december 2018.
indtræder, udover den bestående bestyrelse, jf. §
6, stk. 1, i lov om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner
og regioner, yderligere 3 medlemmer, der udpeges af økonomi-
og indenrigsministeren på følgende måde:
1) 1 medlem
udpeges efter indstilling af børne- og socialministeren.
2) 1 medlem med
kompetence i samfundsvidenskabelig forskning på
socialområdet, herunder kvalitative analysemetoder, udpeges
efter indstilling af Det Frie Forskningsråd.
3) 1 medlem
udpeges efter indstilling af og blandt medarbejderne på
centeret.
Stk. 6. For den
medarbejdervalgte repræsentant, jf. stk. 5, nr. 3, finder
§ 6, stk. 2, i lov om et analyse- og forskningsinstitut for
kommuner og regioner tilsvarende anvendelse.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Formålet med Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
2.1.3. Den
foreslåede ordning
2.2. Hovedopgaver for Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
2.2.3. Den
foreslåede ordning
2.3. Centerets organisering og finansiering
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
2.3.3. Den
foreslåede ordning
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
6. De
miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at etablere et nyt center ved
at sammenlægge SFI - Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd (herefter SFI) og KORA - Det Nationale institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (herefter KORA).
Det er formålet at etablere et center, der leverer
anvendelsesorienterede analyser og forskning i emner, som er
relevante i forhold til den offentlige sektors udvikling og
udfordringer. Centeret skal derfor tilvejebringe analyser og
forskning, som udvikler og formidler viden om
velfærdsområderne, og som bidrager til at styrke
beslutningsgrundlaget for den offentlige sektors
opgaveløsning. I lyset heraf foreslås det, at der
oprettes ét nationalt forsknings- og analysecenter ved en
sammenlægning af de to institutter SFI og KORA, som tilsammen
dækker den offentlige sektor på velfærdspolitiske
kerneområder. En sammenlægning vil skabe et styrket og
tidssvarende forsknings- og analysecenter for private
organisationer såvel som offentlige aktører.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Formålet med Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd
2.1.1. Gældende ret
KORA's formål er fastsat i § 1, stk. 1, i lov nr. 549
af 18. juni 2012 om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner
og regioner, hvoraf det fremgår, at instituttet har til
formål at fremme kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og styring i den offentlige sektor.
Formålet med SFI er fastsat i § 2, stk. 1, i
instituttets vedtægter, hvoraf det fremgår, at SFI har
til formål at belyse sociale forhold, herunder
arbejdsmæssige, økonomiske og familiemæssige
forhold samt andre nationale og internationale samfundsforhold og
udviklingstræk af betydning for befolkningens
levevilkår. Vedtægterne er i øvrigt udstedt med
hjemmel i § 3, stk. 1, i lov om sektorforskningsinstitutioner,
jf. lovbekendtgørelse nr. 581 af 1. juni 2014.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder det
afgørende, at centeret kan arbejde inden for alle
velfærdsområder, herunder også problemstillinger
i grænseområdet mellem det offentlige, det private og
civilsamfundet. Uanset det brede arbejdsområde er centerets
primære formål dog at bidrage til at styrke
vidensgrundlaget for udvikling af velfærdssamfundet og for
lovgivning og forvaltning. Omdrejningspunktet for centeret
forventes derfor at være forskning og analyse centreret
omkring kommuner, regioner eller staten.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås, at der etableres et nationalt
forsknings- og analysecenter for velfærd med det formål
at udvikle og formidle viden om velfærdsområder og
nationale og internationale samfundsforhold med betydning for
befolkningens levevilkår. Centerets primære fokus skal
således være forskning og analyse, som kan
tilvejebringe viden om de forhold, der påvirker borgernes
levevilkår i almindelighed og om samspillet mellem borgere og
velfærdssamfundets institutioner i særdeleshed;
herunder viden som kan bidrage til udvikling af
velfærdspolitikken og fremmer kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse, effektivitet og økonomistyring.
Med lovforslaget får centeret en samlet
formålsbeskrivelse, der både omfatter KORA's
formål ("at fremme kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og styring i den offentlige sektor") og SFI's
formål ("at belyse sociale forhold, herunder
arbejdsmæssige, økonomiske og familiemæssige
forhold samt andre nationale og internationale samfundsforhold og
udviklingstræk af betydning for befolkningens
levevilkår").
2.2. Hovedopgaver for Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd
2.2.1. Gældende ret
KORA's opgaver er fastsat i § 2, stk. 1, i lov nr. 549 af
18. juni 2012 om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og
regioner. Det fremgår heraf, at institutionen udfører
analyser samt udarbejder og formidler anvendelsesorienteret og
praksisnær forskning på kommunernes og regionernes
ansvarsområder.
SFI's opgaver er fastsat i instituttets vedtægter §
2, stk. 2, hvoraf det fremgår, at institutionen gennem
forskning på højt internationalt niveau skaber ny
samfundsrelevant viden inden for sit arbejdsområde og
bidrager gennem udredning og evaluering, systematiske
forskningsoversigter, dataindsamling, formidling og
rådgivning til, at lovgivning og forvaltning kan bygge
på den nyeste forskningsbaserede viden om samfundet fra
såvel dansk som international forskning.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
SFI og KORA har på nuværende tidspunkt et betydeligt
sammenfald i aktivitetsområder og ekspertise. Med
sammenlægningen vil ressourcerne i to relativt små
institutioner kunne samles i ét større center.
Centeret vil derved have bedre muligheder for at planlægge og
koordinere den samlede ressourceindsats.
Det er imidlertid afgørende, at arbejdets fokus fortsat
er dokumenterede effekter om, hvilke tiltag der virker.
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder det derfor
afgørende, at et forsknings- og analysecenter på
velfærdsområdet etablerer et godt og frugtbart samspil
mellem praksisnære anvisninger af bedste praksis i et
kortsigtet perspektiv og mere langsigtet og udviklingsorienteret
samfundsvidenskabelig forskning med udarbejdelse af
forskningsrapporter, videnskabelige artikler m.v. Hovedfokus
bør dog være på analyse- og
forskningsresultater, som er praksisnære og
anvendelsesorienterede, og som kan indgå direkte i den
offentlige sektors beslutningsprocesser.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås, at Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd skal arbejde for opfyldelse af sit
formål ved at udarbejde analyser og forskning m.v., som er
anvendelsesorienteret og praksisnær i forhold til formulering
og udmøntning af velfærdspolitikken i bred forstand og
dens indsatser og administration.
Centeret skal med baggrund i analyser og forskning skabe
synlighed og viden om befolkningens levevilkår med et
særligt fokus på velfærdspolitikkens
målgrupper; undersøge om de indsatser, som
sættes i værk, virker efter hensigten både med
hensyn til omkostninger og de tilsigtede effekter; samt
undersøge mulige alternative måder at opfylde de
vedtagne målsætninger.
Bl.a. skal centeret med baggrund i analyser og forskning skabe
synlighed og viden om mulighederne for kvalitetsudvikling og bedre
ressourceanvendelse i udmøntningen af
velfærdspolitikken, herunder styrke styringen i den
offentlige sektor bl.a. gennem sammenligninger på tværs
af kommuner, regioner og institutioner.
En opgave for centeret er således at pege på
konkrete tiltag, som kan understøtte kommunerne og
regionerne i arbejdet med at skabe kvalitetsudvikling og
effektivitet i opgaveløsningen. Centeret bliver hermed
også et videns- og læringscenter for kommuner og
regioner. Endvidere skal centeret rådgive øvrige
offentlige myndigheder.
Centerets arbejde i forhold til kommuner, regioner og staten
skal være operationelt og praksisnært med henblik
på at give centeret legitimitet og gennemslagskraft. Det
konkrete metodevalg og tilrettelæggelse af analyser og
forskning besluttes af centeret, ligesom det er centerets ansvar at
sikre kvaliteten af centerets analyser og forskning. Der skal i
analysearbejdet løbende fokuseres på centerets
hovedformål.
Centeret skal undersøge, om reformer og indsatser inden
for velfærdsområdet virker efter hensigten, herunder
identificere tilfælde med mindre tilfredsstillende
resultater. Centerets analyser og forskning kan også omfatte
de rammebetingelser, som den offentlige sektor er undergivet i sin
opgavevaretagelse, herunder statslige rammebetingelser for
kommunernes og regionernes drift. Dette vil medvirke til, at der i
analyse- og forskningsarbejdet også bliver sat fokus på
evt. uhensigtsmæssigheder i rammebetingelserne. Det er
afgørende, at centerets arbejde er relevant, aktuelt og
anvendeligt for kommuner, regioner og staten.
Centerets forskning og analyser skal bl.a. belyse, hvordan
samspillet mellem præstationer, rammer og styringsmodeller
påvirker opgaveløsning og effektivitet. Det vil
være afgørende for udviklingen af forsknings- og
analysecenterets troværdighed overfor myndigheder,
fagprofessionelle og borgere, at der funderet på forsknings-
og analysefaglig ekspertise også kan peges på
løsninger. Der skal derfor være fokus på, at
forskningen udarbejdes med et anvendelsesorienteret og
praksisnært sigte - både til »her og nu« -
behov, men også til udarbejdelse af langsigtede og
operationelle strategier. Centeret bør i sin virksomhed i
forhold til specifikke fagområder trække på
eksisterende arbejder og analysekapacitet, herunder samarbejde med
allerede eksisterende analyse- og evalueringsinstitutioner,
universiteterne m.fl. Som det hidtil har været gældende
for KORA og SFI, får centeret udover den ordinære drift
mulighed for at gennemføre opgaver som
indtægtsdækket virksomhed og modtage supplerende
finansiel støtte i form af tilskud og gaver m.v. Centeret
kan som rekvireret aktivitet (indtægtsdækket
virksomhed) udføre analyser og forskning i det omfang, at
offentlige myndigheder og organisationer, fonde, faglige og private
organisationer samt interessenter el.lign. måtte ønske
det inden for centerets formål.
Centeret vil ved udarbejdelse af anvendelsesorienterede analyser
og praksisnær forskning basere sit arbejde på seneste
og anerkendte forskningsmetoder, ligesom indsamling af data tager
udgangspunkt i forskningsfaglig viden og metode for at sikre
validitet af analyser og konklusioner. Hertil kommer, at der sker
faglig intern og ekstern kvalitetssikring af alle centerets
analyser og forskningsarbejder, samt at metoderne og datagrundlaget
beskrives og fremlægges. Alle analyser og
forskningsresultater offentliggøres. Når disse
kriterier følges, udøver centeret forskning og
forskningsbaserede undersøgelser både ved
anvendelsesorienterede analyser og praksisnær forskning.
2.3. Centerets organisering og finansiering
2.3.1. Gældende ret
Sammensætningen af KORA's bestyrelse er fastsat i §
6, stk. 1, i lov nr. 549 af 18. juni 2012 om et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og regioner. Det fremgår
heraf, at bestyrelsesformanden samt et medlem udpeges af
økonomi- og indenrigsministeren. Herudover udpeges et medlem
efter indstilling fra hhv. finansministeren, sundheds- og
ældreministeren, KL og Danske Regioner. Yderligere tre
medlemmer udpeges fra videregående uddannelses- og
forskningsinstitutioner. Endelig udpeges et medlem efter
indstilling fra af og blandt medarbejderne på
instituttet.
Efter § 11, stk. 1, i SFI's vedtægter, består
bestyrelsen for SFI af en formand og 8 medlemmer, der udpeges af
ministeren. Alle medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og
skal komme udefra, herfra dog undtaget to repræsentanter for
medarbejderne. To medlemmer skal være anerkendte forskere
på mindst lektor- eller seniorforskerniveau og udpeges efter
indstilling af Det Frie Forskningsråd, og to medlemmer
udpeges efter valg af og blandt medarbejderne på SFI.
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
KORA's hidtidige bestyrelseskonstruktion, hvor der sikres bred
inddragelse af centrale offentlige interessenter, har været
velfungerende. Formålet for Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd omfatter imidlertid alle
velfærdsområder. Centerets formål er
således bredere end KORA's hidtidige, som alene omfattede
regioner og kommuner. Derfor imødeses et behov for at kunne
inddrage et bredere udvalg af interessenter i centerets
bestyrelse.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at den hidtidige
bestyrelsessammensætning i KORA bevares, men at der herudover
udpeges et medlem efter indstilling fra
beskæftigelsesministeren, et medlem efter indstilling fra
børne- og socialministern samt yderligere en
medarbejderrepræsentant, således at der er to
medarbejderrepræsentanter Det foreslås endvidere, at
der - udover de tre medlemmer, der udpeges efter indstilling
fravideregående uddannelses- samt forskningsinstitutioner,
der har en faglig tilknytning til centerets formål - udpeges
to medlemmer efter indstilling af Det Frie Forskningsråd.
Herved sikres en bredere repræsentation af eksterne
såvel som interne interessenter, ligesom viden om de
væsentligste velfærdsområder sikres
repræsenteret i centerets bestyrelse.
Efter § 3, stk. 1, i den gældende lov, yder
økonomi- og indenrigsministeren årligt et
grundtilskud, der fastsættes på grundlag af de
årlige bevillingslove. Efter bestemmelsens stk. 2,
indgås en resultatkontrakt med økonomi- og
indenrigsministeren. Det er forudsat, at resultatkontrakten bl.a.
indeholder en beskrivelse af vilkårene for ministeriets
trækningsret i forhold til grundtilskuddet. Det
bemærkes, at en konsekvens af lovforslaget vil være, at
denne trækningsret anvendes til at udføre forskning og
analyser inden for økonomi- og indenrigsministerens,
finansministerens, beskæftigelsesministerens,
sundhedsministerens og endelig børne- og socialministerens
ressort.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Som følge af sammenlægningen er der indarbejdet en
negativ budgetkorrektion (ikke-specificeret mindreforbrug) på
finansloven for 2017 på 5 mio. kr. i 2018 og 10 mio. kr.
årligt herefter. Besparelsen forventes ikke at påvirke
centerets kernefaglige virke, idet midlerne kan realiseres i form
af reducerede omkostninger til ledelse, administration og
husleje.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden den 23. december 2016
til den 23. januar 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikernes Centralorganisation, Centralorganisationernes
FællesUdvalg, Copenhagen Business School (CBS), Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Danske
Regioner, Datatilsynet, Det Frie Forskningsråd, Det nationale
forskningscenter for arbejdsmiljø, Domstolsstyrelsen,
Forhandlingsfællesskabet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Håndværksrådet, KL, KORA - Det Nationale Institut
for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, Københavns
Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Rigsrevisionen, Roskilde
Universitet, Sammenslutning af Danske Småøer, SFI -
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Stats- og
Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Århus BSS og
Aarhus Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | 5 mio. kr. i 2018. Herefter 10 mio. kr.
årligt. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Gældende lov har titlen "Lov om et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og regioner". Idet der
foreslås et bredere arbejdsområde for det sammenlagte
center foreslås lovens titel justeret tilsvarende. Den nye
titel er: "Lov om Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd".
Til nr. 2
Det foreslås, at kapiteloverskriften til kapitel 1
ændres fra "Formål, etablering og placering af analyse-
og forskningsinstitut for kommuner og regioner", således at
overskriften henviser til "Formål, etablering og placering af
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Til nr. 3
Med den nuværende formålsbestemmelse specificeres,
at arbejdsområdet er kommuner og regioner, og at instituttet
har til formål at fremme kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og styring i den offentlige sektor.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3, at det i
lovens § 1, stk. 1,
fastslås, at formålet med oprettelsen af Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd er at udvikle og
formidle viden om velfærdsområderne og nationale og
internationale samfundsforhold med betydning for befolkningens
levevilkår. Centeret skal desuden bidrage til at styrke
vidensgrundlaget for udvikling af velfærdssamfundet og
beslutningsgrundlaget for lovgivning og forvaltning.
Det foreslås endvidere, at navnet på det nyoprettede
center er Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd.
Til nr. 4
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 4, at
»Analyse- og forskningsinstituttet« i lovens § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres til:
»Centeret«. Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at det foreslås, at der oprettes Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Der er alene tale
om en konsekvensændring.
Til nr. 5
De foreslåede ændringer fra "Instituttet" til
"Centeret" er en konsekvens af, at det foreslås, at der
oprettes Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd. Der er alene tale om konsekvensændringer.
Til nr. 6
Lov om sektorforskningsinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 581 af 1. juni 2014, gælder
efter denne lovs § 1, stk. 1, for statsinstitutioner, der har
forskning som et hovedformål, dog således at loven ikke
finder anvendelse for institutioner under Kulturministeriet eller
for universiteterne. Anvendelsesområdet for lov om
sektorforskningsinstitutioner er endvidere afgrænset af, at
loven alene finder anvendelse for de institutioner, der er
nævnt i en af uddannelses- og forskningsministeren udstedt
bekendtgørelse, jf. lovens § 1, stk. 2, jf. stk. 1.
Bekendtgørelsen udstedes efter aftale med vedkommende
minister.
Det følger af § 1 i bekendtgørelse nr. 687 af
25. juni 2012 om sektorforskningsinstitutioner, at lov om
sektorforskningsinstitutioner finder anvendelse for Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd samt Statens Serum Institut.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 6 at det
udtrykkeligt fremgår af lovens § 1,
stk. 2, 3. pkt., at lov om sektorforskningsinstitutioner
ikke finder anvendelse for Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd. Centeret foreslås ikke
omfattet af sektorforskningsloven, dels fordi KORA på
nuværende tidspunkt ikke er omfattet, og dels fordi
formål og opgaver med indeværende forslag fremgår
af loven og ikke af det kommende centers vedtægter, som kan
ændres administrativt.
Til nr. 7
De foreslåede ændringer fra "instituttet" til
"centeret" er en konsekvens af, at det foreslås, at der
oprettes Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd. Der er alene tale om konsekvensændringer.
Til nr. 8
Af § 2, stk. 1, i den gældende lov fremgår, at
analyse- og forskningsinstituttet for kommuner og regioner (KORA)
udfører analyser samt udarbejder og formidler
anvendelsesorienteret og praksisnær forskning på
kommunernes og regionernes ansvarsområder.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås § 2, stk. 1, ændret således,
at det kommer til at fremgå, at forsknings- og
analysecenteret udfører analyser samt udarbejder og
formidler anvendelsesorienteret og praksisnær forskning
på den offentlige sektors ansvarsområder. Dette er en
konsekvens af det foreslåede formål, hvor centerets
arbejdsområde udvides af hensyn til at kunne rumme SFI's
nuværende arbejdsområder.
Forskningsaktiviteterne på centeret skal altovervejende
være anvendelsesorienterede og praksisnære,
præcis som det gør sig gældende for
forskningsaktiviteterne på KORA og SFI i dag. Centeret har
ligesom SFI og KORA også mulighed for at udføre mere
grundlæggende forskning, f.eks. grundlæggende forskning
med en konkret anvendelse i centerets øvrige virke eller
grundlæggende forskning, som hæver kvaliteten af
centerets anvendelsesorienterede og praksisnære analyser.
Centeret driver forskning indtil højeste internationale
niveau.
Centeret skal endvidere med baggrund i analyser og forskning
skabe synlighed og viden om mulighederne for kvalitetsudvikling,
bedre ressourceanvendelse og styring i den offentlige sektor.
En opgave for centeret er således at pege på
konkrete tiltag, som kan understøtte den offentlige sektor i
arbejdet med at skabe kvalitetsudvikling og effektivitet inden for
ansvarsområderne.
Til nr. 9
De foreslåede ændringer fra "instituttets" til
"centerets" er en konsekvens af, at det foreslås, at der
oprettes Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd. Der er alene tale om konsekvensændringer.
Til nr. 10
Af § 6, stk. 1, i den gældende lov fremgår, at
bestyrelsen for KORA består af 1 formand og 1 medlem, der
udpeges af økonomi- og indenrigsministeren. Herudover
udpeges yderligere to medlemmer efter indstilling fra
finansministeren og sundhedsministeren. De øvrige medlemmer
udpeges af henholdsvis KL (1 medlem), Danske Regioner (1 medlem),
fra videregående uddannelses- samt forskningsinstitutioner (3
medlemmer) og endelig udpeges en medarbejderrepræsentant.
Efter § 11, stk. 1, i SFI's vedtægter, består
bestyrelsen for SFI af en formand og 8 medlemmer, der udpeges af
ministeren. Alle medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og
skal komme udefra, herfra dog undtaget to repræsentanter for
medarbejderne. To medlemmer skal være anerkendte forskere
på mindst lektor- eller seniorforskerniveau og udpeges efter
indstilling af Det Frie Forskningsråd, og to medlemmer
udpeges efter valg af og blandt medarbejderne på SFI.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 10, at lovens
§ 6, stk. 1, ændres,
således at bestyrelsen for det foreslåede nationale
forsknings- og analysecenter for velfærd sammensættes
af en formand og et medlem, der udpeges af økonomi- og
indenrigsministeren. Herudover udpeges 13 medlemmer efter
indstilling af finansministeren (1 medlem), sundhedsministeren (1
medlem), beskæftigelsesministeren (1 medlem), børne-
og socialministeren (1 medlem), KL (1 medlem), Danske Regioner (1
medlem), Det Frie Forskningsråd (2 medlemmer), fra
videregående uddannelses- samt forskningsinstitutioner (3
medlemmer) og endelig udpeges to
medarbejderrepræsentanter.
Med forslaget udvides den hidtidige bestyrelse i KORA med et
medlem indstillet af henholdsvis beskæftigelsesministeren og
børne- og socialministeren, to medlemmer indstillet af Det
Frie Forskningsråd og yderligere en
medarbejderrepræsentant. Udvidelsen foreslås, dels
fordi centerets formål er bredere end KORA's hidtidige, men
også fordi antallet af medarbejdere i centeret bliver
væsentligt større end i KORA. Bestyrelsens
størrelse afspejler bredden i centerets formål og
opgaver.
Om udpegning af medlemmer fra uddannelses- samt
forskningsinstitutioner bemærkes endvidere, at bestemmelsen
giver ministeren kompetence til at udvælge tre
videregående uddannelses- samt forskningsinstitutioner
herunder også udenlandske, som hver anmodes om at indstille
et bestyrelsesmedlem. Denne løsning foreslås af hensyn
til at kunne justere bestyrelsens sammensætning på
baggrund af de temaer, der forventes at blive særligt
centrale i den kommende bestyrelsesperiode. Udvælgelsen af
institutioner foretages således efter en vurdering af de
forskellige institutioners forskningstemaer og styrkeområder.
To medlemmer foreslås indstillet af Det Frie
Forskningsråd for at sikre en tilstrækkelig
forskningsmæssig repræsentation i bestyrelsen.
Bestyrelsen skal sikre sammenhængen mellem det kommunale,
regionale og statslige niveau, herunder i forhold til
økonomi- og indenrigsministeren.
Sammensætningen af bestyrelsen skal bidrage til at fremme
centerets strategiske virke inden for dets formål og
kerneområder med deres erfaring og indsigt i forskning,
vidensudvikling, formidling, rådgivning og driftsopgaver. Ved
udpegning af medlemmerne til bestyrelsen skal der således
lægges vægt på, at medlemmet besidder den
nødvendige faglige indsigt og kompetencer vedrørende
analyse- og forskningscenterets opgaver. Det er således
væsentligt, at bestyrelsesmedlemmerne kan bidrage aktivt til
sikring af centerets faglige udvikling, hvilket forudsætter
et solidt kendskab til centerets opgavevaretagelse.
Til nr. 11
Af § 6, stk. 2, 1. pkt., i den gældende lov
fremgår, at den medarbejdervalgte repræsentant i
bestyrelsen, jf. stk. 1, nr. 6, er beskyttet mod afskedigelse og
anden forringelse af forholdene på samme måde som
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende
område. Af bestemmelsens 2. pkt. fremgår, at de
nærmere regler om valg af medarbejderrepræsentant til
bestyrelsen fastsættes i instituttets vedtægt, jf.
§ 9.
Som konsekvens af, at det nu med lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås, at der skal udpeges to
medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen, foreslås
det, at »Den medarbejdervalgte repræsentant i
bestyrelsen, jf. stk. 1, nr. 6« i §
6, stk. 2, 1. pkt., ændres til: »De
medarbejdervalgte repræsentanter i bestyrelsen, jf. stk. 1,
nr. 9«, og at »medarbejderrepræsentant« i
§ 6, stk. 2, 2. pkt., ændres
til: »medarbejderrepræsentanter«.
Til nr. 12
De foreslåede ændringer fra "Instituttets" til
"Centerets" er en konsekvens af, at det foreslås, at der
oprettes Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd. Der er alene tale om konsekvensændringer.
Til §
2
Det foreslås med lovforslagets §
2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
At loven træder i kraft den 1. juli 2017 betyder, at fra
denne dato er Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd oprettet. Det betyder endvidere, at fra denne dato
eksisterer SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
ikke længere, jf. lovforslagets § 3. Fra denne dato
eksisterer KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners
Analyse og Forskning ikke længere under sit nuværende
navn.
Det foreslås med lovforslagets §
2, stk. 2, at § 6, stk. 1 og stk. 2, i lov om Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 10 og nr. 11, først
træder i kraft den 1. januar 2019. Det foreslås dermed,
at den hidtidige bestyrelse for KORA ikke afbeskikkes den 1. juli
2017, men fortsætter som bestyrelse for Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd i en
overgangsperiode fra den 1. juli 2017 til og med den 31. december
2018. I perioden suppleres bestyrelsen med tre medlemmer, jf.
lovforslagets § 3, stk. 5.
Til §
3
Det foreslås med lovforslagets §
3, stk. 1, at ved lovens ikrafttræden, jf.
lovforslagets § 2, nedlægges SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd og KORA - Det Nationale Institut
for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning. I
forlængelse heraf foreslås med lovforslagets § 3, stk. 2, at Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd ved lovens
ikrafttræden overtager alle aktiver og passiver i SFI - Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd og KORA - Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning.
Centeret overtager dermed alle rettigheder og forpligtigelser
vedrørende projekter og opgaver m.v., der er indgået
aftale om mellem SFI - Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd og eksterne parter. Afviklingen kan tage form bl.a.
som en hel eller delvis færdiggørelse af
igangværende projekter og opgaver, som en hel eller delvis
overdragelse af igangværende opgaver til
færdiggørelse i andet regi, ved en økonomisk
opgørelse af rettigheder og forpligtelser eller en
kombination heraf m.v.
Det foreslås med lovforslagets §
3, stk. 3, at Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd i forhold til de i SFI og KORA ansatte medarbejdere
indtræder i SFI's og KORA's forpligtelser efter reglerne i
lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af
20. august 2002 (virksomhedsoverdragelsesloven).
Virksomhedsoverdragelsesloven finder ikke anvendelse på
overførsel af administrative funktioner mellem offentlige,
administrative myndigheder, jf. § 1, stk. 2, i
virksomhedsoverdragelsesloven. Hvorvidt en opgave har administrativ
karakter, beror på en konkret vurdering. Af de specielle
bemærkninger til virksomhedsoverdragelseslovens § 1, jf.
Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 5659,
fremgår, at lønadministration typisk vil have karakter
af at være en administrativ funktion.
Virksomhedsoverdragelsesloven finder således ikke direkte
anvendelse for de medarbejdere, der udfylder en administrativ
funktion i SFI eller KORA. Med henblik på at sikre et
ensartet retsgrundlag foreslås, at
virksomhedsoverdragelsesloven skal finde tilsvarende anvendelse for
de medarbejdere, der ikke umiddelbart er omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloven, som følge af § 1, stk.
2, i virksomhedsoverdragelsesloven. Med den foreslåede
bestemmelse sikres således, at Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd indtræder i rettigheder og
forpligtelser over for medarbejderne efter bestemmelserne i
virksomhedsoverdragelsesloven, uanset hvilken jobfunktion den
enkelte medarbejder bestrider. Virksomhedsoverdragelsesloven finder
anvendelse i sin helhed.
Bestemmelsen indebærer, at Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd indtræder umiddelbart i de
rettigheder og forpligtelser, der består på tidspunktet
for lovens ikrafttrædelse, i henhold til kollektiv
overenskomst og aftale, bestemmelser om løn- og
arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig
myndighed, og individuel aftale om løn- og arbejdsforhold,
jf. virksomhedsoverdragelseslovens § 2. De ansatte bliver
endvidere omfattet af virksomhedsoverdragelsesloens særlige
bevisbyrderegler, der beskytter de ansatte mod usaglige
afskedigelser som følge af oprettelsen af Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og
nedlæggelsen af SFI og KORA. Bestemmelsen indebærer, at
alle overenskomstansatte m.v., der overføres efter loven,
som udgangspunkt er forpligtet til at opfylde arbejdsaftalen ved
ansættelse hos Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd. Virksomhedsoverdragelseslovens regler
indebærer således, at arbejdsgiverskiftet i forbindelse
med overførslen af en ansat til Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd i forbindelse med
nedlæggelsen af SFI eller KORA ikke i sig selv er en
væsentlig ændring af ansættelsesforholdet, der
kan begrunde en ophævelse af arbejdsaftalen fra den ansattes
side, men er en ændring, den ansatte er forpligtet til at
tåle, forudsat at der ikke sker andre væsentlige
ændringer i ansættelsesforholdet. En ansat vil dog
altid kunne opsige ansættelsesforholdet med sædvanligt
varsel, såfremt den ansatte ikke måtte ønske at
fortsætte ansættelsen i Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd. Ophæves
ansættelsesaftalen af en lønmodtager, fordi
overdragelsen medfører væsentlig ændring af
arbejdsvilkårene til skade for lønmodtageren,
sidestilles ophævelsen med en afskedigelse i retsforholdet
mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren, jf.
virksomhedsoverdragelseslovens § 3, stk. 2.
Det foreslås med lovforslagets §
3, stk. 4, at bestyrelsen for SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd ophører med sit virke som
bestyrelse ved lovens ikrafttræden. Det foreslås i
forlængelse heraf med lovforslagets § 3, stk. 5, at den bestyrelse, der er
for KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners
Analyse og Forskning, på tidspunktet for lovens
ikrafttræden virker som bestyrelse for Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for velfærd, dog alene for
perioden fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2017 til og med
den 31. december 2018. For at sikre, at der i perioden er
bestyrelsesmedlemmer med specifikke kompetencer inden for SFI's
kerneområder, navnlig socialområdet, foreslås
det, at der indtræder yderligere 3 medlemmer, der udpeges af
økonomi- og indenrigsministeren i perioden. 1 medlem udpeges
efter indstilling af børne- og socialministeren. 1 medlem
med kompetence i samfundsvidenskabelig forskning på
socialområdet, herunder kvalitative analysemetoder, udpeges
efter indstilling af Det Frie Forskningsråd. 1 medlem udpeges
efter indstilling af og blandt medarbejderne på centeret.
Denne bestyrelse ophører med sit virke som bestyrelse den
31. december 2018. Hvis et medlem udtræder af bestyrelsen i
løbet af denne periode, udpeger ministeren snarest et nyt
medlem for resten af perioden efter reglerne i § 6, stk. 1, og
lovforslagets § 3, stk. 5. Bestyrelsen fastsætter
vedtægter for Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd efter reglerne i § 9, stk. 1, i den
gældende lov. Bestyrelsen for det foreslåede nye
nationale forsknings- og analysecenter for velfærd vil efter
den 1. januar 2019 blive udpeget efter bestemmelserne i lovens
§ 6, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10. Der
henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 2, stk. 2.
Endelig foreslås det med lovforslagets § 3, stk. 6, at § 6, stk. 2, i lov
om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner
finder tilsvarende anvendelse for den medarbejdervalgte
repræsentant, jf. stk. 5, nr. 3, således at også
denne medarbejderrepræsentant er beskyttet mod afskedigelse
og anden forringelse af forholdene på samme måde som
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende
område. De nærmere regler om valg af
medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen fastsættes i
centerets vedtægt, jf. § 9.
Til §
4
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 549 af 18. juni 2012 om lov om et
analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner foretages
følgende ændringer: | | | | Lov om et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og regioner | | 1. Lovens
titel affattes således: »Lov om Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd«. | | | | Kapitel 1 Formål,
etablering og placering af analyse- og forskningsinstitut for
kommuner og regioner | | 2.
Overskriften til kapitel 1 affattes
således: »Kapitel 1 Formål,
etablering og placering af Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd«. | | | | § 1. Der
etableres et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og
regioner med det formål at fremme kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og styring i den offentlige sektor. | | 3. § 1, stk. 1, affattes
således: »Der etableres et center med navnet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd med
det formål at udvikle og formidle viden om
velfærdsområderne og nationale og internationale
samfundsforhold med betydning for befolkningens levevilkår.
Centeret skal desuden bidrage til at styrke vidensgrundlaget for
udvikling af velfærdssamfundet og beslutningsgrundlaget for
lovgivning og forvaltning.« | | | | Stk. 2. Analyse-
og forskningsinstituttet er en uafhængig statslig
institution. Instituttet udfører sin faglige virksomhed
inden for sit formål i uafhængighed af økonomi-
og indenrigsministeren og skal værne om
videnskabsetikken. Stk. 3.
--- | | 4. I § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres
»Analyse- og forskningsinstituttet« til:
»Centeret«. 5. Overalt i
loven ændres »Instituttet« til:
»Centeret«. 6. I § 1, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: »Centeret er ikke omfattet af lov om
sektforskningsinstitutioner.« 7. Overalt i
loven ændres »instituttet« til:
»centeret«. | | | | § 2. Analyse-
og forskningsinstituttet udfører analyser samt udarbejder og
formidler anvendelsesorienteret og praksisnær forskning
på kommunernes og regionernes ansvarsområder. Stk. 2.
Instituttet skal rådgive offentlige myndigheder inden for
instituttets virke og formidle resultaterne af instituttets arbejde
og øvrige aktiviteter til relevante offentlige og private
interessenter og offentligheden i øvrigt. Instituttet
offentliggør sine analyser og forskningsrapporter m.v. | | 8. § 2, stk. 1, affattes
således: »Centeret udarbejder og formidler
anvendelsesorienteret forskning og analyse i relation til
velfærdssamfundets udvikling, borgernes levevilkår samt
indretningen af den offentlige sektor, herunder fremme af
kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og
styring.« 9. Overalt i
loven ændres »instituttets« til:
»centerets«. | | | | § 6.
Instituttet ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig for
instituttets virksomhed. Bestyrelsen består af 1 formand og 1
medlem, der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren, samt
8 øvrige medlemmer, der udpeges af økonomi- og
indenrigsministeren på følgende måde: 1) 1 medlem udpeges efter indstilling af
finansministeren. 2) 1 medlem udpeges efter indstilling af
ministeren for sundhed og forebyggelse. 3) 1 medlem udpeges efter indstilling af KL
(Kommunernes Landsforening). 4) 1 medlem udpeges efter indstilling af
Danske Regioner. 5) 3 medlemmer udpeges fra
videregående uddannelsesinstitutioner og
forskningsinstitutioner, der har en faglig tilknytning til
instituttets formål. 6) 1 medlem udpeges efter indstilling af og
blandt medarbejderne på instituttet. Stk. 2. Den
medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen, jf. stk. 1, nr.
6, er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for
vedkommende eller tilsvarende område. De nærmere regler
om valg af medarbejderrepræsentant til bestyrelsen
fastsættes i instituttets vedtægt, jf. § 9. Stk. 3.
--- | | 10. § 6, stk. 1, affattes
således: »Centeret ledes af en bestyrelse, der
er ansvarlig for centerets virksomhed. Bestyrelsen består af
1 formand og 1 medlem, der udpeges af økonomi- og
indenrigsministeren, samt 13 øvrige medlemmer, der udpeges
af økonomi- og indenrigsministeren på følgende
måde: 1) 1 medlem udpeges efter indstilling af
finansministeren. 2) 1 medlem udpeges efter indstilling af
sundhedsministeren. 3) 1 medlem udpeges efter indstilling af
beskæftigelsesministeren. 4) 1 medlem udpeges efter indstilling af
børne- og socialministeren. 5) 1 medlem udpeges efter indstilling af KL
(Kommunernes Landsforening). 6) 1 medlem udpeges efter indstilling af
Danske Regioner. 7) 2 medlemmer udpeges efter indstilling af
Det Frie Forskningsråd. 8) 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra
videregående uddannelses- samt forskningsinstitutioner, der
har en faglig tilknytning til centerets formål, og som
udvælges af økonomi- og indenrigsministeren. 9) 2 medlemmer udpeges efter indstilling af
og blandt medarbejderne på centeret.« 11. I § 6, stk. 2, 1.pkt. ændres
»Den medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen, jf.
stk. 1, nr. 6« til: »De medarbejdervalgte
repræsentanter i bestyrelsen, jf. stk. 1, nr. 9« og i
§ 6, stk. 2, 2. pkt. ændres
»medarbejderrepræsentant« til:
»medarbejderrepræsentanter«. | | | | | | 12. Overalt i
loven ændres »Instituttets« til:
»Centerets« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
6, stk. 1 og stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10
og nr. 11, træder i kraft den 1. januar 2019. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. SFI -
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og KORA - Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
nedlægges ved lovens ikrafttræden. Stk. 2. Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd overtager
ved lovens ikrafttræden alle aktiver og passiver i SFI - Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd og i KORA - Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning. Stk. 3. Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
indtræder ved lovens ikrafttræden umiddelbart i de
rettigheder og forpligtelser, som påhvilede SFI - Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd og KORA - Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
over for medarbejderne efter reglerne i lov om lønmodtageres
retsstilling ved virksomhedsoverdragelse. Stk. 4.
Bestyrelsen for SFI - Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd ophører med sit virke som bestyrelse ved
lovens ikrafttræden. Stk. 5. Fra
lovens ikrafttræden til og med den 31. december 2018.
indtræder, udover den bestående bestyrelse, jf. §
6, stk. 1, i lov om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner
og regioner, yderligere 3 medlemmer, der udpeges af økonomi-
og indenrigsministeren på følgende måde: 1) 1 medlem udpeges efter indstilling af
børne- og socialministeren. 2) 1 medlem med kompetence i
samfundsvidenskabelig forskning på socialområdet,
herunder kvalitative analysemetoder, udpeges efter indstilling af
Det Frie Forskningsråd. 3) 1 medlem udpeges efter indstilling af og
blandt medarbejderne på centeret. Stk. 6. For den
medarbejdervalgte repræsentant, jf. stk. 5, nr. 3, finder
§ 6, stk. 2, i lov om et analyse- og forskningsinstitut for
kommuner og regioner tilsvarende anvendelse. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|