Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Økonomi- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 7. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4-6 og 8. Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar
2017 og var til 1. behandling den 24. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 23. december 2016
dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 94. Den 22.
februar 2017 sendte økonomi- og indenrigsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af økonomi- og
indenrigsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de under nr. 2-6 og nr. 8 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Selv om de under nr. 2-6 og 8 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme for
lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de af EL under nr. 4-6 og 8 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de af RV under nr. 2 og 3 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de under nr. 2-6 og 8 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis det af RV under nr. 3 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. S anser det dog som særdeles
væsentligt, at der fortsat gennemføres forskning inden
for særlig SFI's genstandsfelt, og understreger, at der med
sammenlægningen fortsat skal ske uafhængig forskning
på socialområdet og i socialt udsatte grupper. S vil
følge udviklingen tæt og opfordrer til, at der
løbende evalueres på, om begge de nuværende
forskningsinstitutioners formål bibeholdes og udmøntes
i, at der både udføres praksisnær forskning med
det formål at fremme kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og styring i den offentlige sektor og
grundforskning, som belyser sociale forhold, herunder
arbejdsmæssige, økonomiske og familiemæssige
forhold samt andre nationale og internationale samfundsforhold og
udviklingstræk af betydning for befolkningens
levevilkår.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
tilfredse med, at det er lykkedes at få ændret loven,
så der er forskningsmæssig adgang til sundhedsdata for
forskerne i det kommende Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd. DF konstaterer med tilfredshed ministerens klare
bekræftelse i svar på spørgsmål af, at der
i det nye center vil være den samme uafhængighed og den
samme videnskabsetiske forpligtelse, som er gældende i det
nuværende KORA og SFI .
Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis og
Alternativets medlemmer af udvalget har egentlig haft en åben
tilgang over for en sammenlægning af SFI og KORA og
anerkender, at det principielt kan give god mening at samle
områder inden for velfærdsforskningen. Der kan f.eks.
være potentiale i at sætte de to institutioners
kompetencer og ressourcer i spil og udnytte de mange gode
kræfter i et tæt samarbejde, der kan skabe rammerne for
stærke forskningsmiljøer og skabe synergi til ny
forskning på velfærdsområdet.
Når dette er sagt, mener EL, SF og
ALT, at der samlet set er for meget, der taler imod
lovforslaget.
Først og fremmest er EL, SF og ALT
stærkt bekymrede for konsekvenserne af, at en
forskningsmæssig uafhængig institution inden for
velfærdsområdet får et mere strategisk sigte
gennem sammenlægningen. For EL, SF og ALT er det vigtigt, at
der i Danmark eksisterer frie forskningsmiljøer, der
uafhængigt af den siddende regering kan udføre fri
forskning, som bl.a. tager fat i udviklingstendenser inden for
velfærdsområdet og formidler uafhængig og
objektiv viden, politikere og borgere ikke er klar over, at der er
brug for i fremtiden - f.eks. om 5, 10 eller 20 år. Det
kræver, at forskere har ressourcer og bemyndigelse til selv
at initiere forskning, også uden om strategiske mål fra
en bestyrelse. Det er der, de uforudsigelige svar skal komme fra,
der kan udfordre den politiske praksis på et
grundlæggende niveau.
EL, SF og ALT mener, at det er
nødvendigt at sikre en fri forskning, der kan stille
spørgsmål vedrørende fremtidens
velfærdssamfund, herunder udsatte gruppers levevilkår,
og som udfordrer dem, der træffer beslutningerne. Det er for
EL, SF og ALT vigtigt, at der fortsat er frie
forskningsmiljøer, der stiller de spørgsmål
vedrørende fremtidens velfærdssamfund, som bidrager
til, at beslutningstagere og andre kan træffe kvalificerede
beslutninger på velfærdsområdet på et
oplyst grundlag. EL, SF og ALT mener også, at det er vigtigt,
at forskningen på det sociale område fortsat får
den nødvendige opmærksomhed og ikke overskygges af
arbejdsmarkedsforskningen. Derfor spiller en bekymring for hensynet
til, at både arbejdsmarkedsforhold og sociale forhold,
herunder socialt udsatte, får den nødvendige
forskningsmæssige opmærksomhed også ind på
beslutningen om at stemme nej til forslaget.
Ud over at man med lovforslaget
nedlægger SFI som sektorforskningsinstitution, ændrer
man i bestyrelsessammensætningen. Som det er i dag,
består SFI's bestyrelse af 1 formand og 8 medlemmer, der
udpeges af ministeren ud fra deres personlige egenskab. Med den
foreslåede nye bestyrelsesmodel vil et flertal af bestyrelsen
bestå af ministerielt udpegede personer, og det er
vurderingen, at det giver risiko for, at det snævre flertal
af embedsmænd kan trumfe et fagligt mindretal i vigtige
principielle spørgsmål. Det giver risiko for, at
produktionen af uafhængig forskning mindskes til fordel for
politisk bestilte analyser. Af denne grund har EL foreslået
ændringer til lovforslaget, der indebærer, at den
foreslåede bestyrelse fortsat består af i alt 15
medlemmer: 1 formand, 6 repræsentanter for
ministerier/KL/Danske Regioner og 8 repræsentanter for
forskere og medarbejdere, så der lægges vægt
på den uafhængige, forskningsmæssige, faglige og
praktiske indsigt og erfaring med centerets arbejde. Lovforslagets
foreslåede bestyrelsesmodel understreger bekymringen for, at
den frie forskning mindskes.
En del af høringssvarene på
lovforslaget udtrykker den samme bekymring, som her er nævnt,
og derfor mener EL, SF og ALT, at det rigtige ville være, at
man evaluerer det nye center efter 4 år. EL har derfor
foreslået at indsætte en bestemmelse i lovforslaget,
hvor ministeren senest den 1. juli 2021 iværksætter en
uafhængig evaluering af Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd bl.a. for at vurdere, om centeret
fortsat belyser bl.a. sociale forhold. Desværre mener
ministeren ikke, at det er nødvendigt med en
evalueringsklausul i lovforslaget.
Da der ikke vil være flertal for
mindretallenes ændringsforslag, kan EL, SF og ALT med disse
bemærkninger ikke stemme for lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og
regioner og lov om apoteksvirksomhed
(Oprettelse af Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd og adgang til oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret)«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(S, EL, SF og ALT):
2) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 1,
indsættes i 1. pkt. efter
»formål at«: »forske i og«.
[Krav om forskning i
formålsbeskrivelse]
3) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1,
indsættes efter »forskning« ordene: »,
herunder fri forskning,«.
[Krav om fri forskning]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, RV, SF og ALT):
4) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 6, stk. 1,
udgår i 2. pkt. ordene »og
1 medlem«.
[Præcisering af, at
økonomi- og indenrigsministeren kun direkte udpeger 1
formand]
5) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 6, stk. 1,
ændres i 2. pkt. tallet
»13« til: »14«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
6) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 6, stk. 1,
ændres i nr. 7 »2
medlemmer« til: »3 medlemmer«.
[Forøgelse af antal
bestyrelsesmedlemmer, der indstilles af Det Frie
Forskningsråd]
Ny paragraf
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
7)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om apoteksvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 3. september 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 580 af 4. maj 2015, § 4 i
lov nr. 656 af 8. juni 2016, § 73 i lov nr. 1715 af 27.
december 2016 og § 1 i lov nr. 1736 af 27. december 2016,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 11, stk. 5, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»Sundhedsdatastyrelsen kan efter samme
regler, som er fastsat i medfør af 1. pkt., videregive de
oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, som
fremgår af 1. pkt., til forskere, der er ansat ved Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Danmarks
Statistik og Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø, til brug for statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, når videregivelsen er nødvendig af hensyn
til udførelsen af undersøgelserne. Sundhedsministeren
kan fastsætte nærmere regler herom.««
[Adgang til oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret]
Ny paragraf
Af et mindretal (EL)
tiltrådt af et mindretal (S, RV,
SF og ALT):
8)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02
Økonomi- og indenrigsministeren
iværksætter senest den 1. juli 2021 en uafhængig
evaluering af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd bl.a. med henblik på at vurdere, om centeret
belyser sociale forhold, herunder arbejdsmæssige,
økonomiske og familiemæssige forhold, og andre
nationale og internationale samfundsforhold og udviklingstræk
af betydning for befolkningens levevilkår. Økonomi- og
indenrigsministeren underretter et af Folketinget nedsat udvalg om
resultatet af evalueringen.«
[Evalueringsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslag nr. 7 til
lovforslaget er der stillet forslag om ændring i lov om
apoteksvirksomhed, hvorfor lovforslagets titel også skal
omfatte denne lov.
Lovforslagets undertitel er endvidere
ændret, som følge af at det foreslås, at
Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret til forskere, der er ansat ved
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd,
Danmarks Statistik og Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø på samme måde, som dette i dag kan
ske til forskere ansat på et universitet og forskere, der er
ansat i en patientforening. I lovforslagets undertitel er
således indsat, at lovforslaget også omhandler adgang
til videregivelse af oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret.
Der henvises herom til bemærkningerne
til nr. 7.
Til nr. 2 og 3
Ændringsforslag nr. 2
indebærer, at der i lovens kapitel 1 om formål,
etablering og placering af Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd indsættes ordet forske i
centerets formål, således at centeret har som
formål at udvikle, forske og formidle viden om
velfærdsområderne og nationale og internationale
samfundsforhold med betydning for befolkningens
levevilkår.
Ændringsforslag nr. 3
indebærer, at centeret har krav på at bedrive fri
forskning, når det skal udarbejde og formidle
anvendelsesorienteret forskning.
Formålet med disse ændringer er
at sikre, at Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd fortsat vil have som hovedformål at forske og
samtidig have krav på at bedrive fri forskning, som det
tidligere SFI har haft mulighed for.
Til nr. 4-6
Ændringsforslag nr. 4
indebærer, at økonomi- og indenrigsministeren kun
udpeger 1 formand direkte og ikke udpeger 1 ekstra medlem.
Ændringsforslag nr. 5
indebærer, at økonomi- og indenrigsministeren ud over
1 formand for bestyrelsen udpeger yderligere 14 medlemmer til
bestyrelsen. Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6. Ændringsforslag nr. 6
indebærer, at Det Frie Forskningsråd får mulighed
for at indstille 1 ekstra medlem til bestyrelsen, dvs. 3 i alt.
Formålet med disse ændringer er
at sikre, at bestyrelsessammensætningen i det nye Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd har en
overvægt af uafhængige fagpersoner frem for
ministerielt udpegede personer. Med ændringsforslagene vil
bestyrelsen fortsat bestå af i alt 15 medlemmer; 1 formand, 6
repræsentanter for ministerier/KL/Danske Regioner og 8
repræsentanter for forskere og medarbejdere, hvormed der
lægges vægt på den uafhængige,
forskningsmæssige, faglige og praktiske indsigt og erfaring
med centerets arbejde.
Selv om ministeren har udpeget 1 formand,
der ikke har baggrund i ministerierne, for bestyrelsen i både
SFI og KORA, og som skal fortsætte som formand for det nye
center frem til udgangen af 2018, er der med lovforslagets
udformning ikke en sikring for, at denne balance med vægt
på den uafhængige, forskningsmæssige, faglige og
praktiske indsigt også vil opretholdes, når der efter
overgangsperioden skal udpeges en ny formand. Derfor er den
foreslåede ændring en fremtidssikring af forsknings- og
analysecenterets uafhængighed.
Til nr. 7
Det følger af det gældende
§ 11, stk. 5, i lov om apoteksvirksomhed, som blev indsat ved
§ 4 i lov nr. 656 af 8. juni 2016, at sundhedsministeren kan
fastsætte regler om, at Sundhedsdatastyrelsen til personer,
der er ansat i det offentlige sundhedsvæsen, personer, der
praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet,
eller forskere, der er ansat på et universitet, samt
forskere, der er ansat i en patientforening, kan videregive
oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret om ordination
af lægemidler, herunder oplysninger, der identificerer
receptudstederen ved cpr-nummer, ydernummer el. lign. og
oplysninger, der identificerer patienten ved cpr-nummer, til brug
for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, når
videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne.
Det fremgår bl.a. af
bemærkningerne til bestemmelsen i ændringsforslaget,
som indgik i lov nr. 656 af 8. juni 2016, jf. ændringsforslag
til lovforslaget og betænkningen afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 31. maj 2016, at det med § 11, stk. 5,
foreslås, at en i bestemmelsen nærmere defineret
personkreds kan få adgang til at forske i
personhenførbare oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret. Det fremgår videre, at
det er en forudsætning, at data kun må udleveres til
brug for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, herunder forskning,
når videregivelsen er nødvendig og relevant for
udførelsen af undersøgelserne.
Det fremgår videre, at det
afgørende for den foreslåede
personkredsafgrænsning er, at disse grupper vurderes at have
stor erfaring med at bedrive forskning af samfundsmæssig
betydning, at de har erfaring i at værne om data i forvejen,
og at de i kraft af deres virke har indsigt i de patientnære
etiske udfordringer, der kan være med behandling af denne
type oplysninger. Dette hænger bl.a. sammen med, at en
betydelig del af personkredsen i det daglige virke leverer
sundhedsydelser til patienterne.
Af bemærkningerne til bestemmelsen
fremgår endvidere, at der ved forskere, der er ansat på
et universitet, forstås forskningsaktive ansatte på
universiteter, som er statsfinansierede selvejende institutioner
inden for den offentlige forvaltning under tilsyn af uddannelses-
og forskningsministeren, som har til opgave at drive forskning og
give forskningsbaseret uddannelse indtil højeste
internationale niveau inden for deres fagområder m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter
(universitetsloven). Ved forskere, der er ansat i en
patientforening, forstås forskningsaktive ansatte i
foreninger af patienter og pårørende, der har til
formål at varetage patientgruppers interesser, herunder
både patienter med bestemte sygdomme, f.eks. kræft
eller gigt, og paraplyorganisationer for patientforeninger.
Sundhedsministeren har med hjemmel i §
11, stk. 5, i lov om apoteksvirksomhed fastsat nærmere regler
om de ovennævnte personers mulighed for at forske i
personhenførbare lægemiddeldata i
bekendtgørelse nr. 1254 af 18. oktober 2016 om videregivelse
af oplysninger fra Sundhedsdatastyrelsens
Lægemiddelstatistikregister.
Det foreslås med indsættelsen
af 2. pkt. i § 11, stk. 5, i lov om apoteksvirksomhed, at den
personkreds, der kan få adgang til at forske i
personhenførbare oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret, også omfatter forskere,
der er ansat ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd, Danmarks Statistik og Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø, og at disse forskere med hjemmel i §
11, stk. 5, 2. pkt., i lov om apoteksvirksomhed og i
overensstemmelse med forskrifter, der er udstedt i medfør af
§ 11, stk. 5, 1. pkt., får samme adgang til oplysninger
i Lægemiddelstatistikregisteret, som forskere, der er ansat
på et universitet, og forskere, der er ansat i en
patientforening, har adgang til med hjemmel i § 11, stk. 5, 1.
pkt., og i forskrifter udstedt i medfør heraf.
Ved forskere forstås i denne
sammenhæng de ansatte ved Det Nationale Forsknings og
Analysecenter for Velfærd, Danmarks Statistik og Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, som foretager
de statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, som er omfattet af
bestemmelsen.
Som det fremgår af lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.3., foreslås det,
at der etableres et nationalt forsknings- og analysecenter for
velfærd med det formål at udvikle og formidle viden om
velfærdsområder og nationale og internationale
samfundsforhold med betydning for befolkningens levevilkår,
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Oprettelsen af det ny center sker ved en sammenlægning af
KORA og SFI.
Det følger af § 1, stk. 2, i
den gældende lov om et analyse- og forskningsinstitut for
kommuner og regioner, at analyse- og forskningsinstituttet er en
uafhængig statslig institution, der udfører sin
faglige virksomhed inden for sit formål i uafhængighed
af økonomi- og indenrigsministeren, og at instituttet skal
værne om videnskabsetikken. Denne bestemmelse vil efter
lovforslagets § 1, nr. 4, også skulle gælde for
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 8, at Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd driver forskning indtil
højeste internationale niveau.
Danmarks Statistik er en statslig
institution under Økonomi- og Indenrigsministeriet. De
gældende regler for Danmarks Statistiks virksomhed er
fastlagt i lov om Danmarks Statistik, jf. lovbekendtgørelse
nr. 599 af 22. juni 2000 med senere ændringer.
Efter lov om Danmarks Statistik, § 1,
er Danmarks Statistik den centrale myndighed for den danske
statistik med følgende hovedopgaver:
1) At indsamle, bearbejde og
offentliggøre statistiske oplysninger om samfundsforholdene,
herunder kan Danmarks Statistik bistå udvalg og kommissioner
i statistiske spørgsmål, udarbejde statistiske
analyser og prognoser og udføre statistiske opgaver for
private og offentlige kunder mod betaling efter reglerne for
indtægtsdækket virksomhed (serviceopgaver),
2) at forestå eller medvirke ved
indretning og udnyttelse af offentlige myndigheders centrale
administrative registre, som kan anvendes til statistiske
formål, og
3) at varetage opgaver vedrørende
internationalt statistisk samarbejde.
Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø er en sektorforskningsinstitution under
Beskæftigelsesministeriet.
Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø er således omfattet af lov nr. 326 af 5.
maj 2004 om sektorforskningsinstitutioner, jf. § 1 i
bekendtgørelse nr. 687 af 25. juni 2012 om
sektorforskningsinstitutioner. Loven gælder for
statsinstitutioner, der har forskning som hovedformål, og som
tillige ved bekendtgørelsen administrativt er bestemt til at
være omfattet at loven.
Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø udfører forskning indtil højeste
internationale niveau bl.a. for at kunne formidle forskningsbaseret
viden til arbejdspladser, myndigheder, arbejdsmarkedets parter og
arbejdsmiljørådgivere, for at kunne deltage i
uddannelse af forskere og uddannelsesaktiviteter på
universiteterne inden for sine kerneområder og for at
udføre udviklingsarbejde med et klart samfundsmæssigt
sigte.
Den i nr. 7 foreslåede ændring
fremsættes på baggrund af, at forskere, der er ansat
ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd,
Danmarks Statistik og Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø, i lighed med persongruppen omfattet af §
11, stk. 5, 1 pkt., vurderes at have stor erfaring med at bedrive
forskning af samfundsmæssig betydning, erfaring i at
værne om data og indsigt i de etiske udfordringer, der kan
være med behandling af følsomme personoplysninger, som
også findes i Lægemiddelstatistikregisteret.
Det er som i den gældende bestemmelse
i § 11, stk. 5, i lov om apoteksvirksomhed en
forudsætning, at data fra Lægemiddelstatistikregisteret
kun må udleveres til brug for statistiske eller
videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning, herunder forskning, når
videregivelsen er nødvendig og relevant for
udførelsen af undersøgelsen.
Efter forslaget vil Sundhedsdatastyrelsen
efter bestemmelsens nærmere betingelser og i overensstemmelse
med forskrifter, der er udstedt i medfør af § 11, stk.
5, 1. pkt., have mulighed for at videregive de omhandlede
oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret til forskere,
der er ansat ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd, Danmarks Statistik og Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø efter en konkret vurdering af det
påtænkte forskningsprojekt m.v., hvor videregivelsen
vurderes nødvendig og relevant for at gennemføre
forskningsprojektet.
Det skal i den forbindelse understreges, at
ansættelsesforholdet for den foreslåede personkreds
alene er ét kriterium, der indgår i
Sundhedsdatastyrelsens samlede afgørelse af, hvorvidt
oplysningerne må og bør videregives.
Således skal Sundhedsdatastyrelsen
påse, at materialet bruges til statistiske eller
videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning. Det indebærer en konkret
vurdering af formålet med forskningen og relevansen af de
ønskede oplysninger, herunder om videregivelse af de
personhenførbare oplysninger er afgørende for
forskningsprojektet, ligesom Sundhedsdatastyrelsen vil foretage en
vurdering af selve mængden af oplysningerne.
Ved indsættelsen af 3. pkt. vil
sundhedsministeren ved bekendtgørelse kunne fastsætte
nærmere regler for Sundhedsdatastyrelsens adgang til at
videregive oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret til
forskere, der er ansat ved Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd, Danmarks Statistik og Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Til nr. 8
Ændringsforslaget betyder, at der
indsættes en evalueringsbestemmelse i lovforslaget,
således at økonomi- og indenrigsministeren senest 4
år efter sammenlægningen, dvs. senest den 1. juli 2021
foretager en uafhængig evaluering af det nye center.
Evalueringen har bl.a. til formål at
vurdere, om det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd fortsat belyser sociale forhold som f.eks.
arbejdsmæssige, økonomiske og familiemæssige
forhold og andre nationale og internationale samfundsforhold og
udviklingstræk af betydning for befolkningens
levevilkår.
Økonomi- og indenrigsministeren skal
underrette udvalget om resultatet af evalueringen, når det
foreligger.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 136
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra økonomi- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og indenrigsministeren | 7 | 3. udkast til betænkning | 8 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 136
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om teknisk bistand til udformning af
et ændringsforslag, der ændrer sammensætningen af
bestyrelsen, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan antallet af
fuldtidsansatte forsknings- og analysemedarbejdere har udviklet
sig, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre fri
forskning på velfærdsområdet med bestyrelsens
sammensætning, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre
armslængdeprincippet, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil overveje at udpege
1 formand og 1 ekstra medlem uden for den
»sædvanlige« kreds af repræsentanter fra
ministerier, KL og Danske Regioner, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor der ikke er indsat
repræsentanter fra Det Frie Forskningsråd i
bestyrelsen, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor der ikke er indsat
repræsentanter fra velfærdens brugergrupper og -ansatte
i bestyrelsen, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvad der skal til for at placere
det nye Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
under sektorforskningsloven, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om at uddybe begrundelserne for, at
regeringen har valgt ikke at placere det nye Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd under sektorforskningsloven, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om der med sammenlægningen
reduceres i det nye centers muligheder for at foretage fri
forskning på det sociale område, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
kvaliteten af forskningen forbliver på samme niveau, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om at uddybe begrundelsen for at
placere det nye center under Økonomi- og
Indenrigsministeriet, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der i det nye center fortsat bedrives grundforskning på
socialområdet, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvilke overvejelser der ligger bag
beslutningen om at indsætte en overgangsbestyrelse, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om sammensætningen i
bestyrelsen, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om adgangen til data i det nye center,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om mulighederne for at indskrive en
evalueringsklausul i lovforslaget, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om teknisk bistand til udformning af
et ændringsforslag om en evalueringsbestemmelse i loven, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, hvordan sammenlægningen vil
influere på socialforskningen om f.eks. 5 og 10 år, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om der som følge af
besparelsen på 5 mio. kr. i 2018 og 10 mio. kr. skal ske en
reduktion i centerets forskningsproduktion, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der fortsat leveres kvantitativ og kvalitativ uafhængig
faglig forskning på socialområdet, til økonomi-
og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvordan forskningen styrkes med
sammenlægningen, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvorfor ministeren
fremsætter to ændringsforslag, der skaber hjemmel til,
at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret til forskere, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvilke myndigheder og
organisationer der er blevet hørt forud for
fremsættelse af ændringsforslagene, der giver flere
personer adgang til personhenførbare oplysninger, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm., om at indhente en udtalelse fra
Datatilsynet om konsekvenserne af ændringsforslaget, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|