Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. februar
2017 og var til 1. behandling den 27. april 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget har efter fremsættelsen
været sendt i høring, og de modtagne
høringssvar og et notat herom er omdelt som bilag 1 til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret med undtagelse af spørgsmål nr. 10, som
forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Udtalelse om lovforslagets
konsekvenser
Forslagsstillerne (S, DF og SF), hvis
partigrupper udgør et flertal i Folketinget, har noteret
sig, at der er behov for at præcisere visse dele af
lovforslaget som opfølgning på de fremsendte
høringssvar. Forslagsstillerne finder, at lovforslaget
adresserer et klart behov for at sikre, at beløbsordningen
ikke anvendes til at presse danske og udenlandske medarbejderes
lønninger, og samtidig sikrer det en større
gennemsigtighed i aflønningsformerne. Forslagsstillerne
finder, at virksomhederne fortsat har rigtig god mulighed for at
tiltrække udenlandsk arbejdskraft efter denne justering af
ordningen.
Forslagsstillerne har noteret sig
ønsket fra HK og LO om at se på kravene til
fodermestre og driftsledere. I den forbindelse gøres
opmærksom på, at lovforslaget ikke indebærer en
ny regulering på dette område, men S, DF og SF vil
positivt overveje behovet for en ny regulering på
området.
Hvor stor en
andel af lønnen skal udbetales
Forslagsstillerne fortolker lovforslaget
således, at kun mindstebeløbet, som på
nuværende tidspunkt er 408.800 kr., skal udbetales som
likvide midler her i landet. Lovforslaget medfører ingen
begrænsning for virksomheder til at tildele yderligere
løn eller personalegoder i form af kost, logi m.v. i
tillæg til mindstebeløbet. Der er således ikke
behov for at administrere forskelligt mellem danske og udenlandske
medarbejdere, som det er anført i visse
høringssvar.
Forslagsstillerne noterer sig, at der er
andre eksempler på, at der stilles krav om, at et vist
minimum af aflønningen udbetales som løn. Det er
f.eks. gældende for forskerskatteordningen, hvor det er
fastsat, at indkomsten eksklusive kost og logi mindst skal
udgøre et fastsat grundbeløb.
Udbetaling af
løn
Forslagsstillerne finder, at der er behov
for at præcisere, at lønnen skal udbetales til en
dansk bankkonto. Dette præciseres i ændringsforslag nr.
1. Det bør være muligt for en person med dansk
opholdstilladelse at åbne en bankkonto i en bank, der driver
lovlig bankvirksomhed i Danmark. Det bemærkes i den
forbindelse, at formålet med beløbsordningen er at
tilgodese et behov for at kunne tiltrække arbejdskraft for en
længere periode, og at det derfor ikke bør være
et problem for ansøgere at påvise et ophold på
mindst 3 måneder, hvilket normalt giver adgang til dansk
cpr-nummer. Forslagsstillerne henviser til, at der med
fasttrackordningens litra d er sikret adgang til ophold på op
til 3 måneder for de certificerede virksomheder.
Ansøgninger af kort varighed må fremover forventes at
bruge denne mulighed.
Internationale
handelsaftaler
Ministeren bemærker i sit svar
på spørgsmål 2, at »det kan blive aktuelt
at undersøge, om Danmark fortsat kan opfylde forpligtelserne
vedrørende tjenesteydere i de indgåede
frihandelsaftaler«, hvis der laves ændringer af
udlændingeloven. Forslagsstillerne er ikke tidligere
stødt på dette som en hindring for ændringer af
udlændingeloven, og ministeren har ikke identificeret
konkrete aftaler, hvor dette er et problem. Forslagsstillerne er
villige til at drøfte emnet i fremtiden, hvis det vurderes
nødvendigt.
Overgangsbestemmelser
Forslagsstillerne finder, at gældende
opholdstilladelse allerede med det fremsætte forslag vil
kunne fornys med henvisning til udlændingelovens § 9 a,
stk. 13, hvoraf det fremgår, at en opholdstilladelse efter
stk. 2, nr. 2, kan forlænges, uanset at den årlige
aflønning ikke opfylder mindstebeløbet på
tidspunktet for afgørelse om forlængelse, hvis
udlændingen er i samme ansættelsesforhold og den
årlige aflønning fortsat opfylder den
beløbsgrænse, som lå til grund for meddelelse af
opholdstilladelsen. For at undgå uklarhed om
overgangsbestemmelserne har forslagsstillerne stillet
ændringsforslag nr. 2, der præciserer dette.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at der med forslaget og de stillede ændringsforslag sker en
tiltrængt præcisering af lønbegrebet i
beløbsordningen, således at virksomhederne i
højere grad aflønner udlændinge på
sædvanlige løn- og arbejdsvilkår. EL må
afvise kritikken af, at dette lovforslag skulle gøre det
vanskeligere at tiltrække kvalificeret udenlandsk
arbejdskraft. Det vil tværtimod blive lettere, da
lønbegrebet vil være mere gennemskueligt, og da selve
lønnen i langt højere grad svarer til det
sædvanlige danske lønniveau.
Et mindretal i
udvalget (V, LA, ALT, RV og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S,
DF, SF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I § 9
a, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »400.000
kr.,«: »som udbetales til en dansk
bankkonto«.«
[Præcisering af, hvordan
udbetaling i likvide midler skal foregå]
Til § 2
Af et mindretal (S,
DF, SF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
2) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse på forlængelse af
gældende opholdstilladelser efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2 og nr. 12, litra a. Opholdstilladelser
efter § 9 a, stk. 2, nr. 2 og nr. 12, litra a, kan
forlænges efter de regler, der var gældende ved
udstedelsen af den oprindelige opholdstilladelse.«
[Overgangsbestemmelsen for
eksisterende aftaler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget
præciseres det i udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 2, at det årlige mindstebeløb skal udbetales til
en bankkonto i en bank, der driver lovlig bankvirksomhed i Danmark.
Kravet om udbetaling af lønnen ved bankoverførsel
indebærer, at der ved opgørelsen af den årlige
aflønning kun kan indgå aflønning, som reelt
udgør likvide midler. I mindstebeløbet kan
således ikke medregnes værdien af f.eks. kost, logi,
diæter, fri bil, fri telefoni, internet, naturalier,
abonnementer eller andre ydelser, som tilbydes den ansatte af
arbejdsgiveren.
Kravet om udbetaling af lønnen ved
bankoverførsel medfører desuden, at
mindstebeløbet ikke kan udbetales i kontanter.
Formålet med denne præcisering er at forebygge snyd,
hvilket der kan være en større risiko for ved
udbetaling af løn i kontante penge.
Kravet om, at lønnen skal udbetales
til en dansk konto, indebærer, at mindstebeløbet, som
fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2,
og som løbende reguleres, skal udbetales her i landet.
Mindstebeløbet eller en del heraf vil således ikke i
fremtiden kunne udbetales i udlændingens hjemland.
Kravet om at udbetale lønnen til en
dansk bankkonto gælder udelukkende for mindstebeløbet,
som fremgår af udlændingeloven § 9 a, stk. 2, nr.
2, og som løbende reguleres. Arbejdsgivere kan således
udbetale løn, som overstiger mindstebeløbet, på
anden vis, ligesom arbejdsgiverne kan give andre personalegoder i
tillæg til mindstebeløbet, eksempelvis kost, logi m.v.
Arbejdsgivere kan desuden udbetale løn, som overstiger
mindstebeløbet, i et andet land, så længe
mindstebeløbet udbetales til en dansk bankkonto.
Indbetalinger til arbejdsmarkedspensioner
medregnes ved opgørelse af mindstebeløbet i
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, herunder
både den del af pensionsbidraget, der betales af
arbejdsgiveren, og den del, der betales af lønmodtageren.
Feriepenge, der bliver optjent i et ferieår med udbetaling i
det følgende år, indgår ikke i den årlige
aflønning.
Anvendelse af beløbsordningen i
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, vil i fremtiden
forudsætte, at udlændingen er i stand til at oprette en
dansk bankkonto, som lønnen kan udbetales til. Dette krav
kan i praksis udelukke udlændinge med meget kortvarige ophold
fra at benytte beløbsordningen. Disse vil i fremtiden
være nødt til at søge opholdstilladelse efter
de øvrige ordninger i udlændingelovens § 9 a,
eksempelvis § 9 a, stk. 2, nr. 12, litra d, som er
målrettet kortvarige ophold.
Til nr. 2
Udvalget noterer sig, at lovforslaget alene
finder anvendelse for nye ansøgninger, som indgives efter
lovens ikrafttræden, jf. overgangsbestemmelsen i
lovforslagets § 2. Personer, som søger om
forlængelse af en tidligere meddelt opholdstilladelse, kan
fortsat få forlænget opholdstilladelsen efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 13, såfremt
betingelserne for den oprindelige opholdstilladelse stadig er
opfyldt.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
135
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og
høringsnotat |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Supplerende høringssvar, fra HK
Privat |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 135
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en liste over, hvilke ydelser der
efter ministeriets opfattelse kan medregnes ved opgørelse af
den årlige aflønning for personer på
beløbsordningen, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | MFU spm., om ministeren vil kommentere
henvendelsen fra HK Privat (L 135 - bilag 3), til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm., om ministeren vil redegøre for
de konsekvenser, som L 135 får med fasttrackordningen, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om det i dag er muligt for
ansøgere fra de certificerede virksomheder på
fasttrackordningen at have flere korte ophold i Danmark, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om Schengenreglerne giver mulighed
for at få visum til ophold af maks 90 dages varighed inden
for en periode på 180 dage m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om det er muligt at lave en ordning,
der giver adgang til flere ind- og udrejser af Danmark under
fasttrackordningen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om alle ansøgere, der
ansøger om arbejdsophold på under 3 måneders
ansættelse kan få deres ansøgning behandlet
efter fasttrackordningen, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvilke kriterier der skal opfyldes
for at komme i betragtning i henhold til litra d, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm., om beløbsordningen ikke
gælder for disse korte ophold under litra d, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvilke handelsaftaler lovforslaget
kan komme i konflikt med, jf. svar på spm. 2, til
udlændinge- og integrationsministeren |
|