Skriftlig fremsættelse (10. februar
2017)
Beskæftigelsesministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om en midlertidig
jobpræmie til langtidsledige m.v.
(Lovforslag nr. L 133)
Lovforslaget fremsættes som
følge af initiativet i regeringsgrundlaget om
indførelsen af en midlertidig jobpræmie til
langtidsledige m.v., der kommer helt eller delvist i ordinær
beskæftigelse, eller påbegynder selvstændig
virksomhed.
Formålet med at indføre en
jobpræmie er at give en hjælpende hånd til
langtidsledige, som kan have brug for et ekstra skub til at komme i
beskæftigelse.
For regeringen er det afgørende, at
det altid kan betale sig at tage et arbejde i stedet for at modtage
offentlige ydelser. Regeringen har gennemført en række
initiativer for at styrke incitamentet til at komme i
beskæftigelse, herunder bl.a. indførelsen af
integrationsydelse, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen.
De ledige får herved samlet set et stærkere incitament
til at tage beskæftigelse, også af få timers
varighed.
Parallelt med, at det nu bedre kan betale
sig at arbejde, giver vi nu langtidsledige en ekstra gulerod, hvis
de finder et job.
Målgruppen er objektivt beskrevet og
afgrænset på en sådan måde, at langvarige
ydelsesmodtagere ikke vil kunne indrette sig på
jobpræmieordningen ved at forblive længere i
ledighed.
Målgruppen er personer, der i uge 48
i 2016 modtog og har haft et langvarigt sammenhængende
forløb med modtagelse af følgende
forsørgelsesydelser:
- Kontanthjælp,
uddannelseshjælp, sygedagpenge, ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb eller jobafklaringsforløb,
revalideringsydelse under revalidering og forrevalidering samt
ledighedsydelse, og som i uge 48 i 2016 har haft et års
sammenhængende forløb i ydelsessystemet svarende til
47 uger ud af de seneste 52 uger. Integrationsydelse tæller
med i opfyldelsen af ancienniteten på 47 uger ud af de
seneste 52 uger.
- Arbejdsløshedsdagpenge,
feriedagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse eller
kontantydelse, og som i uge 48 i 2016 har haft et
sammenhængende forløb i ydelsessystemet, svarende til
71 uger ud af de seneste 78 uger.
Jobpræmien beregnes som 10 pct. af
arbejdsindkomsten fra ustøttet beskæftigelse, dog
maksimalt 2.500 kr. pr. måned. Jobpræmien er skattefri
og påvirker ikke andre offentlige forsørgelsesydelser.
Der kan maksimalt udbetales jobpræmie i 18 måneder,
hvormed en person i alt kan modtage op til 45.000 kr. i
jobpræmie.
Jobpræmien udbetales automatisk uden
forudgående ansøgning, dog skal selvstændige
erhvervsdrivende ansøge om jobpræmie, medmindre de
udbetaler løn til sig selv.
Ordningen vil omfatte en samlet
målgruppe på ca. 163.800 personer og vurderes at
medføre offentlige merudgifter på 631,8 mio. kr. efter
tilbageløb i periode 2017-2020, jf.
tabel 1.
|
| Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
ved jobpræmieordning for langtidsledige m.v. |
| Mio. kr. 2017-pl. | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | I alt | Jobpræmieydelse, før skat og tilbageløb | 273,0 | 414,7 | 107,9 | 0,0 | 795,6 | Jobpræmieydelse, efter skat og tilbageløb | 206,1 | 313,1 | 81,5 | 0,0 | 600,7 | Administration og
it-understøttelse | 16,0 | 7,9 | 4,0 | 3,2 | 31,1 | I alt før tilbageløb | 289,0 | 422,6 | 111,9 | 3,2 | 826,7 | I alt efter
tilbageløb | 222,1 | 321,0 | 85,5 | 3,2 | 631,8 |
|
Der vurderes ikke at være
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommunerne
eller regionerne.
Lovforslaget træder i kraft den 1.
april 2017. Der kan udbetales jobpræmie for indkomst i
perioden fra og med 1. april 2017 til og med 31. marts 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.