Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 18. april 2017
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar
2017 og var til 1. behandling den 2. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 8. november 2016 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 66. Den 9. februar 2017
sendte sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Danske
Patienter og Foreningen af Praktiserende Speciallæger.
Sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Patienter mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det for partiet har været vigtigt at
sikre, at tilliden til sundhedsvæsenet og den enkelte
læge bevares. Derfor bør man efter partiets opfattelse
i større omfang end med forslaget sikre, at man som patient
kan frabede sig, at ens helbredsoplysninger videregives.
Af ministerens svar på
spørgsmål nr. 5 fremgår bl.a., at ansvaret for,
at der gives tilstrækkelig information til patienten om
patientens muligheder for at frabede sig, at der indhentes
oplysninger, påhviler den ansvarlige sundhedsperson og de
driftansvarlige myndigheder, og at informationen f.eks. kan gives i
forbindelse med behandling af patienten, men også kan
gøres ved hjemmesideinformation, pjecer el.lign. Dette mener
Dansk Folkeparti ikke er tilstrækkeligt, idet regionerne i
givet fald med et opslag på en hjemmeside kan friholdes for
ansvar, uanset om patienten har læst informationen på
hjemmesiden eller ej. Dansk Folkeparti mener derimod, at det
bør sikres skriftligt, at patienten efter det
foreslåede § 42 d, stk. 3, frabeder sig, at der
indhentes data. I modsat fald kan det føre til en tvist om,
hvorvidt et samtykke er blevet overhørt eller ved en
forglemmelse ikke er blevet behørigt noteret. Dansk
Folkeparti mener derfor ikke, at forslaget lever op til de syv
principper, som er beskrevet i den politiske aftale fra februar
2017 »Bedre sundhed gennem moderne og sikker brug af
data«, jf. afsnittet om »Åbenhed og
gennemsigtighed for alle«, hvoraf det bl.a. fremgår, at
borgere og patienter skal have bedre information om brugen af deres
sundhedsdata, herunder deres muligheder for at sige fra over for,
at deres helbredsoplysninger bruges. På den baggrund kan
Dansk Folkeparti ikke støtte forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
de under nr. 1 foreslåede § 17, stk. 4 og 5, ændres
»forældremyndighedsindehavers« til:
»forældremyndighedens indehavers«, og i det
foreslåede § 17, stk. 7,
ændres »forældremyndighedsindehaver« til:
»forældremyndighedens indehaver«.
[Ændring af terminologi]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
42 a, stk. 7, der bliver stk. 6, ændres »stk. 1,
5 og 6« til: »stk. 1 og 5«.«
[Ændring af henvisning til
bestemmelse]
3) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
198, stk. 1, ændres »og 3« til: »og
4«, og i § 199, stk. 2, 3.
pkt., ændres »§ 198, stk. 3« til:
»§ 198, stk. 4«.«
[Forslag om ændring af titel
på lov i henvisning til loven udgår og erstattes af
forslag om henvisning til korrekte bestemmelser]
Til § 3
4)
Henvisningen »§ 1, nr. 1-16« ændres til:
»§ 1, nr. 1-3, 01 og 4-16«.
[Konsekvens af det foreslåede
nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af gældende ret i sundhedslovens
§ 17, stk. 1, fremgår det, at en patient, der er fyldt
15 år, selv kan give informeret samtykke til behandling, og
at forældremyndighedens indehaver tillige skal have
information og inddrages i den mindreåriges
stillingtagen.
Af stk. 2 fremgår det, at
forældremyndighedens indehaver kan give informeret samtykke,
såfremt sundhedspersonen efter en individuel vurdering
skønner, at patienten, der er fyldt 15 år, ikke selv
er i stand til at forstå konsekvenserne af sin
stillingtagen.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der i sundhedslovens § 17 efter stk. 3
indsættes stk. 4-7.
Af det i lovforslaget foreslåede stk.
4 fremgår det, at sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om forældremyndighedsindehavers
informerede samtykke i forbindelse med behandling af børn og
unge i den undervisningspligtige alder ved sundhedsplejerske,
herunder form og indhold af samtykket.
Tilsvarende fremgår det af det i
lovforslaget foreslåede stk. 5, at sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om
forældremyndighedsindehavers informerede samtykke i
forbindelse med behandling af børn og unge ved den kommunale
tandpleje, herunder form og indhold af samtykket.
Derudover fremgår det af det
foreslåede stk. 7, at sundhedsministeren kan fastsætte
regler om forudgående og efterfølgende information til
forældremyndighedsindehaver.
Med den foreslåede ændring af
lovforslaget erstattes
»forældremyndighedsindehavers« i det
foreslåede stk. 4 og 5 af »forældremyndighedens
indehavers«, og
»forældremyndighedsindehaver« i det
foreslåede stk. 7 erstattes af
»forældremyndighedens indehaver«. Ændringen
sikrer, at der er overensstemmelse mellem den anvendte terminologi
i de gældende regler og de regler, der er foreslået i
lovforslaget.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det, at sundhedslovens § 42 a, stk. 6,
ophæves, og at stk. 7-11 herefter bliver stk. 6-10.
Af gældende ret i sundhedslovens
§ 42 a, stk. 7, der med den foreslåede bestemmelse
bliver stk. 6, fremgår det, at sundhedspersoner, som er
omfattet af stk. 1, 1. pkt., eller af regler udstedt i
medfør af stk. 1, 2. pkt., uden for de i stk. 1, 5 og 6
nævnte tilfælde med patientens samtykke ved opslag i
elektroniske systemer kan indhente oplysninger som nævnt i
stk. 1 i forbindelse med behandling af patienter.
Med den foreslåede ændring af
lovforslaget udgår henvisningen til § 42 a, stk. 6, som
ophæves, i § 42 a, stk. 7, som herefter bliver til stk.
6.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 15,
foreslås det, at henvisningen i sundhedslovens § 46,
stk. 1, til lov om et videnskabsetisk komitésystem og
behandling af biomedicinske forskningsprojekter ændres til
lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter.
Denne ændring blev imidlertid
vedtaget ved § 39 i lov nr. 620 8. juni 2016 om kliniske
forsøg med lægemidler, og den foreslåede
ændring af henvisningen er således
overflødig.
Med den foreslåede ændring af
lovforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 15,
nyaffattes, således at der - i stedet for forslaget om
ændring af titlen på den nævnte lov - foretages
ændringer af sundhedslovens § 198, stk. 1, og §
199, stk. 2, 3. pkt., jf. nærmere nedenfor.
Efter gældende ret i sundhedslovens
§ 198, stk. 1, modtager, registrerer og analyserer
regionsrådet og kommunalbestyrelsen rapporteringer om
utilsigtede hændelser, jf. stk. 2 og 3, til brug for
forbedring af patientsikkerheden og rapportering af oplysninger
efter reglerne i § 199.
Af sundhedslovens § 199, stk. 2,
fremgår, at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
nærmere regler om, hvilke utilsigtede hændelser der
skal rapporteres af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til
Styrelsen for Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form
rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter endvidere nærmere regler
om, i hvilke tilfælde personer omfattet af § 198, stk.
2, skal rapportere om utilsigtede hændelser til
regionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan desuden fastsætte
nærmere regler om, i hvilken form rapportering efter §
198, stk. 3, skal ske.
Med lovforslagets § 1, nr. 16,
indsættes efter § 198, stk. 1, et nyt stk. 2, hvorefter
stk. 3 bliver til stk. 4.
Med den foreslåede ændring af
lovforslagets § 1, nr. 15, foreslås det, at der med
lovforslaget foretages de nødvendige konsekvensrettelser af
sundhedslovens § 198, stk. 1, og § 199, stk. 2, 3. pkt.,
således at der i bestemmelserne henvises til § 198, stk.
4.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 3 foreslås
det, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at lovens § 1, nr. 1-16, ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Med den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 3 sikres det, at de under nr. 2
foreslåede ændringer herefter også vil
fremgå af territorialbestemmelsen. Dette betyder, at de under
nr. 2 foreslåede ændringer vil kunne sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Klaus Markussen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten
Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 132
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforlaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforlaget | 5 | Henvendelse af 21/3-17 fra Danske
Patienter | 6 | Præsentation fra Danske Patienters
foretræde den 28. marts 2017 | 7 | Henvendelse af 4/4-17 fra Foreningen af
Praktiserende Speciallæger | 8 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 9 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 132
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/3-17 fra Danske Patienter, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren mener, at lovforslaget
flugter med de syv principper for brug af sundhedsdata, som blev
aftalt i februar, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, at lovforslaget har til hensigt at
sikre, at politiet og Styrelsen for Patientsikkerhed kan indhente
oplysninger om relevant sundhedsdata, og om, hvad der er til hinder
for, at de kan indhente de oplysninger i dag, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil sikre, at
videregivelse af patientoplysninger uden samtykke fra patienten til
henholdsvis læger under uddannelse, speciallæger og
studerende som led i deres uddannelse sker med samtykke fra
patienten, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
patienterne informeres om mulighed for at frabede sig, at deres
helbredsoplysningerne videregives, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om der skal et mundtligt eller
skriftligt tilsagn til godkendelse eller afvisning af, at en
patients sundhedsdata kan videregives, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, at ministeren har oplyst, at hvis
en patient ikke ønsker at videregive vedkommendes
helbredsoplysninger, skal patienten rette henvendelse til den
sundhedsperson, som har ansvaret for de oplysninger, som patienten
ikke ønsker videregivet, og om, hvordan det i praksis skal
ske, til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, at flere høringssvar
vedrører autoriserede sundhedspersoner samt sundhedspersoner
som farmaceuter og farmakonomer, som ikke er autoriserede, og om,
hvordan ikkeautoriserede sundhedspersoners arbejde sikres, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren vil være med til
at indføre, at læger, der skal udfylde en
dødsattest, fremadrettet kan gå ind i FMK og se,
hvilken medicin den afdøde har fået, når de
på side 2 i dødsattestregistreringen skal oplyse
medicinforbruget, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/4-17 fra Foreningen af Praktiserende Speciallæger, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
|