Fremsat den 8. februar 2017 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om anlæg af et nyt Statens
Naturhistoriske Museum
Anlæg af nyt Statens Naturhistoriske
Museum
§ 1.
Transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at
1) anlægge
et nyt Statens Naturhistoriske Museum i den nordlige del af
Botanisk Have i København, primært som bygninger under
jorden, jf. vedlagte kort over museets beliggenhed i bilag 1,
2) renovere,
nedrive og opbygge eksisterende bygninger i den nordlige del af
Botanisk Have i tilknytning til projektet nævnt i nr. 1
og
3) foretage de
dispositioner, som er nødvendige med henblik på
gennemførelsen af de projekter, der er nævnt i nr. 1
og 2.
Fravigelser af anden lovgivning
§ 2.
Gennemførelse af anlægsprojektet efter § 1
kræver ikke dispensation eller tilladelse efter § 50 og
§ 65, stk. 1-3, i lov om naturbeskyttelse.
Stk. 2. Reglerne
om kommune- og lokalplaner i planloven, kapitel 3 i lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer samt
kapitel 8 og 8 a i museumsloven finder ikke anvendelse ved
gennemførelse af anlægsprojektet nævnt i §
1.
§ 3.
Kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelse
vedrørende anlægsprojektet nævnt i § 1, som
træffes efter byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om
vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse samt regler
udstedt i medfør af disse love, kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende
anlægsprojektet i henhold til de love, der er nævnt i
stk. 1, kan påklages af Bygningsstyrelsen til transport-,
bygnings- og boligministeren.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan beslutte at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser efter de love, der er
nævnt i stk. 1, i en nærmere bestemt sag, der
vedrører anlægsprojektet.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministerens afgørelse i
klagesager efter stk. 2 og i sager, hvor ministeren har overtaget
kommunalbestyrelsens beføjelser efter stk. 3, kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
Stk. 5. De
kommunale tilsynsmyndigheder fører ikke tilsyn med
kommunalbestyrelsens afgørelser omfattet af stk. 1.
Stk. 6.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan til brug for
behandlingen af sager efter stk. 2 og 3 fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at tilvejebringe oplysninger, til
brug for en vurdering af forhold, der reguleres efter de love
nævnt i stk. 1, inden for den pågældende kommune,
herunder om, at oplysningerne skal afgives i en bestemt form.
Domstolsprøvelse
§ 4.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser eller
beslutninger efter denne lov eller de regler, der fastsættes
i medfør heraf, skal være anlagt inden 6 måneder
efter, at afgørelsen eller beslutningen er meddelt
adressaten eller offentliggjort.
Stk. 2. Ved
søgsmål om forhold vedrørende miljøet,
der er omfattet af denne lov, skal retten påse, at
omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de
berørte parter.
Ikrafttræden
§ 5.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
§ 6.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1

Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indhold | 2. | Lovforslagets
baggrund | 3. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 3.1. | Anlæg af nyt Statens Naturhistoriske
Museum samt renovering, nedrivning og genopbygning af eksisterende
bygninger | | 3.2. | Natur- og miljøforhold | | | 3.2.1. | Projektets screeningsafgørelse -
projektet er ikke VVM-pligtigt | | | 3.2.2. | Konkrete tiltag | | | 3.2.3. | Anlægslovens forhold til natur- og
miljølovgivning - varetagelse af naturhensyn gennem
anlægsloven og regulering af klageadgang | | | | 3.2.3.1. | Gældende ret | | | | 3.2.3.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser om lovforslaget og den foreslåede ordning | | 3.3. | Plan- og beskyttelsesforhold | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser om lovforslaget og den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | | 7.1. | Arealindgreb | | 7.2. | Støj, vibrationer, luft og
lys | | 7.3. | Plante- og dyreliv | | 7.4. | Landskab | | 7.5. | Kulturarv og arkæologi | | 7.6. | Friluftsliv | | 7.7. | Grundvand m.v. | | 7.8. | Ressourceforbrug og råstoffer | | 7.9. | Affald | | 7.10. | Forurenet jord | 8. | Forholdet til
EU-retten | | 8.1. | VVM-direktivet | | 8.2. | Udbudsdirektivet | | 8.3. | Vandrammedirektivet | | 8.4. | Forholdet til
Århus-konventionen | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indhold
I 2004 sammenlagde Københavns Universitet (herefter KU)
de fire eksisterende naturhistoriske museer; Zoologisk Museum,
Botanisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Have til Statens
Naturhistoriske Museum. Formålet med et samlet naturhistorisk
museum var at styrke den tværfaglige formidling inden for det
naturvidenskabelige område.
Der har siden sammenlægningen været et ønske
om at bygge et nyt samlet museum, da de nuværende faciliteter
er utidssvarende. Staten og KU aftalte således i 2006, at der
skal opføres et nyt Statens Naturhistoriske Museum i
tilknytning til Botanisk Have.
Med lovforslaget bemyndiges transport-, bygnings- og
boligministeren til at anlægge et nyt Statens Naturhistoriske
Museum i den nordlige del af Botanisk Have, at renovere, nedrive og
opbygge eksisterende bygninger i den nordlige del af Botanisk Have
i relation til projektet samt foretage de dispositioner, som er
nødvendige med henblik på gennemførelsen af de
nævnte projekter.
Til brug for anlæggelsen af nyt Statens Naturhistoriske
Museum indeholder lovforslaget en række bestemmelser, som
regulerer natur-, miljø-, og beskyttelsesforhold,
klageadgang, domstolsprøvelse mv.
For så vidt angår den miljøretlige regulering
af anlægget, skal det særligt bemærkes, at
lovforslaget på en række punkter udgør en
fravigelse af plan-, natur- og miljølovgivningen. Dette
skyldes bl.a., at visse dele af den almindelige lovgivning ikke er
velegnet til at regulere et projekt af denne unikke karakter og
størrelse, herunder fordi projektet ligger i et tæt
bebygget område i centrum.
På baggrund af projektets volumen, beliggenhed og
kompleksitet er det således vurderet nødvendigt at
fravige visse love samt klageadgange relateret til en række
love for projektet. Natur- og miljøhensyn vil fortsat blive
varetaget i projektet, herunder vil der blive gennemført
afværgeforanstaltninger, selvom visse dele af lovgivningen
herom fraviges.
2. Lovforslagets baggrund
Statens Naturhistoriske Museum blev etableret som et institut
under KU i 2004 ved en sammenlægning af de fire eksisterende
naturhistoriske museer: Zoologisk Museum, Botanisk Museum,
Geologisk Museum og Botanisk Have. Formålet var at styrke den
tværfaglige formidling inden for det naturhistoriske
område.
Der har siden sammenlægningen været et ønske
om at bygge et nyt samlet museum, da de nuværende faciliteter
er utidssvarende. Staten og KU har således aftalt, at der
opføres et nyt Statens Naturhistoriske Museum i tilknytning
til Botanisk Have. Planerne for et nyt Statens Naturhistoriske
Museum indgik i aktstykke nr. 148 af 22. juni 2006, der sidenhen er
modificeret ved aktstykke E tiltrådt af Finansudvalget den 8.
december 2016.
I 2009 blev der udskrevet en åben idékonkurrence
med det formål at belyse, hvordan opgaven om et nyt Statens
Naturhistoriske Museum kunne løses. Konkurrencen blev fulgt
op af en projektkonkurrence, som blev afgjort den 31. maj 2012. Det
aktuelle projekt er resultatet af en bearbejdning af
vinderprojektet og en tilpasning af projektet til de finansielle
rammer, der er opnået.
Projektet tager afsæt i et ønske om at bevare
Botanisk Haves særlige karakter. Som resultat heraf
opføres det nye museum som en kombination af eksisterende
bygninger og nybyggeri med respekt for Botanisk Haves natur.
Projektet indeholder museum, forskning og undervisning.
Udstillingsfaciliteterne placeres i et nybyggeri under
terræn, mens de øvrige funktioner indrettes i de
eksisterende bygninger. Dette omfatter et samlet areal på
omkring 30.000 m2.
Et nyt Statens Naturhistoriske Museum bliver statsejet og
opføres af Bygningsstyrelsen inden for SEA-ordningens
regelsæt, under hvilken institutioner lejer bygninger ejet af
staten og betaler husleje herfor. Et nyt Statens Naturhistoriske
Museum vil blive ejet og vedligeholdt af Bygningsstyrelsen. KU
lejer herefter museet og lejemålet er uopsigeligt i 30
år. Et nyt Statens Naturhistoriske Museum forventes
overdraget til KU ultimo 2021.
Under projektets projektering er der foretaget følgende
forundersøgelser for projektet: geotekniske og
hydro-geologiske undersøgelser, prøveboringer
på grunden, pejling af grundvandsspejl, prøvepumpning
af grundvand, digital grundvandsmodel mv.
Endvidere er der, for så vidt angår de eksisterende
bygninger, foretaget omfattende registrering af eksisterende
forhold, prøvegravning for fastlæggelse af
fundamenters udstrækning og prøvegravning for
fastlæggelse af terrændæksopbygning.
Herudover er der foretaget miljøscreening af eksisterende
bygninger for miljøfarlige stoffer samt miljøanalyser
af jord i byggefelt.
Naturstyrelsen har med screeningsafgørelse af 17.
december 2015 på baggrund af en VVM-screening vurderet, at
projektet ikke vil kunne påvirke miljøet
væsentligt og derfor ikke er VVM-pligtigt.
Københavns Kommunes Borgerpræsentation vedtog d.
28. april 2016 lokalplan nr. 532 for Statens Naturhistoriske
Museum. Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af en
bearbejdning af vinderprojektet nævnt ovenfor og en
tilpasning af projektet til de finansielle rammer, der er
opnået. Lokalplanen er i overensstemmelse med Kommuneplan
2015.
Med aktstykke E af 8. december 2016 har Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet fået Finansudvalgets tilslutning til at
udbyde opførelsen af et nyt Statens Naturhistoriske Museum i
en hovedentreprise.
Med nærværende lovforslag foreslås der givet
hjemmel til, at transport-, bygnings- og boligministeren
efterfølgende kan igangsætte og
færdiggøre byggeriet, herunder indgå kontrakter
med de vindende parter, håndtering af projektets
økonomi mv. jf. afsnit 3.1. og 4. Beføjelsen vil
blive delegeret til Bygningsstyrelsen.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Anlæg af nyt Statens Naturhistoriske Museum og
renovering, nedrivning og genopbygning af eksisterende
bygninger
Et ny Statens Naturhistoriske Museum tager afsæt i et
ønske om at bevare Botanisk Haves særlige karakter.
Som resultat heraf bygges det nye museum som en kombination af
eksisterende bygninger og nybyggeri med respekt for Botanisk Haves
natur.
Projektet indeholder både udstilling, magasiner til
museets samlinger, forskningsfaciliteter, undervisningsfaciliteter
samt administration. Udstillingen og magasiner er placeret under
terræn i nybyggeri, mens de øvrige funktioner
indrettes i de eksisterende bygninger.
Et nyt Statens Naturhistoriske Museum etableres dels ved at
ombygge de eksisterende bygninger ved Sølvtorvet, som
oprindeligt blev opført til Polyteknisk Læreanstalt
(Sølvtorvskomplekset). Sølvtorvskompleksets ca.
14.500 m2 etageareal inklusive kælder ombygges og
istandsættes. Her placeres hovedindgang og foyerområde.
Resten af Sølvtorvskomplekset er primært forbeholdt
forsknings- og universitetsformål.
Det meste nybyggeri placeres under Sølvtorvskomplekset og
i to kælderetager. Der tilføjes ca. 15.500 nye
etagemeter. Hovedparten af nybyggeriet placeres under terræn
i området mellem Sølvtorvskomplekset og Botanisk Haves
Palmehus. Over terræn indrettes gang- og havearealer.
Museets udstillingssale viser sig på terræn i form
af hvælvede tagkonstruktioner, der markerer de underliggende
udstillingssale, der gennembryder overfladen som store
landskabelige eller geologiske formationer. Som den største
og mest markante manifestation af museet indrettes en stor,
spektakulær sal i gårdrummet i
Sølvtorvskomplekset - museets Oceansal. Salen vil kunne ses
fra Sølvgade og Sølvtorvet og vil blive museets
vartegn.
Med lovforslagets § 1 får transport-, bygnings- og
boligministeren, hjemmel til, som delegeres til Bygningsstyrelsen,
at anlægge et nyt Statens Naturhistorisk Museum, herunder til
at foretage de nødvendige dispositioner for projektet.
Lovforslagets § 1 indebærer, at Bygningsstyrelsen kan
indgå kontrakter med entreprenører, der skal
udføre opførelsen af et nyt Statens Naturhistoriske
Museum, herunder etablere projektet, som beskrevet ovenfor og i
forslagets § 1.
Det bemærkes, at igangsættelsen af udbud er
reguleret af aktstykke E tiltrådt af Finansudvalget den 8.
december 2016, jf. afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
3.2. Natur- og miljøforhold
3.2.1. Projektets screeningsafgørelse - projektet er
ikke VVM-pligtigt
Anlægsprojektet skal gennemføres i overensstemmelse
med dels bestemmelserne i lovforslaget, dels inden for rammerne af
Naturstyrelsens screeningsafgørelse af 17. december
2015.
Naturstyrelsen har i afgørelse af 17. december 2015
fastlagt, at anmeldelse fra Bygningsstyrelsen via Københavns
Kommune om etablering af Statens Naturhistoriske Museum i nye og
eksisterende bygninger i Botanisk Have ikke er VVM-pligtig.
Projektet er omfattet af bilag 2, punkt 11 a
"Anlægsarbejder i byzone, herunder opførelse af
centerbebyggelse og parkeringspladser" i bekendtgørelse nr.
1184 af 6. november 2014 (VVM-bekendtgørelsen).
Naturstyrelsen har derfor skullet vurdere, om projektet kan
påvirke miljøet væsentligt og dermed er
VVM-pligtigt, jf. VVM-bekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Anmeldelsen er indgivet i henhold til § 2 i
VVM-bekendtgørelsen. Anmeldelsen er fremsendt til
Naturstyrelsen, som i den konkrete sag, jf.
VVM-bekendtgørelsens § 11, stk. 1, varetager
kommunalbestyrelsens opgaver og beføjelser for
anlægget, fordi staten er bygherre.
Naturstyrelsen har på baggrund af en VVM-screening
vurderet, at projektet ikke vil kunne påvirke miljøet
væsentligt og derfor ikke er VVM-pligtigt. Afgørelsen
er truffet efter § 3, stk. 1, i
VVM-bekendtgørelsen.
Screeningsafgørelsen er ikke en tilladelse, men alene en
afgørelse om, at projektet ikke skal igennem en
VVM-proces.
Det er Naturstyrelsens vurdering, at der ikke skal foretages en
nærmere konsekvensvurdering af projektets virkninger på
Natura 2000 område nr. 143, "Vestamager og havet syd for",
eller konkrete bilag IV arter, jf. bekendtgørelse nr. 408 af
1. maj 2007 om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter. Det
skyldes, at projektet ikke i sig selv eller i forbindelse med andre
planer og projekter vurderes at kunne påvirke Natura
2000-området væsentligt eller kan påvirke de
bilag IV arter, der kan være til stede i
projektområdet.
Naturstyrelsens afgørelse er gældende for
projektet, selvom der foreslås en anlægslov for
projektet. Projektet er således ikke VVM-pligtigt, og
anlægsloven tjener derfor ikke som VVM-tilladelse for
projektet.
Anlægsprojektet skal gennemføres inden for rammerne
af screeningsafgørelsen. Det påhviler således
bygherren (Bygningsstyrelsen) at sikre, at anlægsprojektets
indvirkninger på miljøet holdes inden for rammerne af
de udførte vurderinger i de nævnte
miljømæssige undersøgelser af projektet.
Transport-, bygnings- og boligministeren fører tilsyn
hermed.
Kompetencen til og proceduren for at behandle og afgøre
spørgsmål om projektændringer mv. i forhold til
det vurderede projekt, som kan være til skade for
miljøet, herunder afgørelser om, hvorvidt der skal
gennemføres vurderinger eller supplerende vurderinger af de
miljømæssige konsekvenser mv., vil efter
gældende ret skulle følge de almindelige VVM-regler i
dansk lovgivning.
Selvom anlægsloven ikke udgør VVM-tilladelsen for
projektet, er projektet og projektets miljømæssige
påvirkninger beskrevet detaljeret i nærværende
lovforslag. Da nærværende lovforslag dels
medfører, at visse dele af plan-, natur- og
miljølovgivningen ikke er gældende for projektet, dels
afskærer klageadgangen for en række tilladelser, som
projektet skal opnå, er det væsentligt, at projektets
omfang afgrænses i lovforslaget, herunder hvilke
miljømæssige påvirkninger projektet forventes at
medføre, samt hvilke afværgeforanstaltninger der
påtænkes udført mv. således, at det
sikres, at formålene med ovennævnte lovgivning fortsat
varetages i det konkrete projekt. Natur- og miljøhensyn vil
således fortsat blive varetaget i projektet, herunder vil der
blive gennemført afværgeforanstaltninger, selvom visse
dele af lovgivningen herom fraviges.
3.2.2. Konkrete tiltag
Nedenfor er redegjort for, hvorledes varetagelsen af naturhensyn
og gennemførelse af afværgeforanstaltninger vil ske af
hensyn til de relevante naturinteresser, som berøres af
anlægsprojektet. Formålet hermed er at sikre en
effektiv og målrettet implementering af disse
afværgeforanstaltninger under hensyn til, at dele af den
almindelige miljølovgivning ikke finder anvendelse på
anlægsprojektet.
Som følge af projektets størrelse er gennemgangen
nedenfor overordnet, hvorfor der i tillæg til
lovbemærkningerne henvises til Naturstyrelsens
screeningsafgørelse af 17. december 2015 og det
bagvedliggende screeningsmateriale.
Ændringer af det nedenfor beskrevne samt af det, der
fremgår af screeningsafgørelsen mv., kan og vil
formentlig i sagens natur blive aktuelt efter lovens vedtagelse.
F.eks. kan andre afværgeforanstaltninger end de beskrevne
blive identificeret i forbindelse med yderligere
feltundersøgelser af de relevante områder og den
nærmere udmøntning af projektet. Sådanne
ændringer kan træde i stedet for dem, der er beskrevet
nedenfor og i screeningsafgørelsen mv.
Nedenstående er således alene en gennemgang af de
konkrete tiltag og afværgeforanstaltninger, der
udføres som en del af det samlede projekt og ikke en
gennemgang af projektets miljømæssige konsekvenser. De
miljømæssige konsekvenser berøres dog indirekte
i nedenstående, hvorfor det skal læses i
sammenhæng med afsnit 7.
Med hensyn til støj og vibrationer vil der blive benyttet
støjsvage og vibrationssvage konstruktions-principper, fx
sekantpæleteknikken, hvor indfatningsvæggen bores ned i
stedet for de almindelige spunsteknikker, hvor spunsen slås
ned.
Eksisterende bebyggelse virker som en effektiv
støjskærm både for etablering af
spunsvægge og med hensyn til nedrivning og etablering af
bygninger. Ud mod Botanisk Have er det planen, at der vil blive
etableret et byggepladshegn, som medvirker til en mindre reduktion
af støjen i dagtimerne.
Støjende og vibrerende nedrivnings- og byggearbejder vil
kun blive udført i perioden 7.00-18.00 mandag til fredag og
vil følge de retningslinjer, som Københavns Kommune
udstikker, jf. kommunens regulativ om støjende,
støvende og vibrerende arbejder.
Støjende og vibrerende arbejder i relation til byggeriet
som f.eks. skære- og slibearbejde planlægges
udført på positioner, hvor det af hensyn til beboerne
skaber mindst mulige støjgener.
For ansatte på KU's Sølvtorvskompleks er det planen
at bygningerne ikke er i arbejdsmæssig brug under etablering
af det nye museum.
Tunge transporter med jord væk fra byggepladsen og
transporter med byggematerialer til byggepladser vil for det
første kun ske i den angivne og anbefalede tidsperiode
7.00-18.00, og for det andet vil der blive taget kontakt til
Københavns Politi med henblik på fastlæggelse af
tvangsruter, således at der alene anvendes de ruter for tung
trafik, som forårsager mindst mulige støjmæssige
gener for områdets beboere. Lastvognstrafikken til og fra
byggepladsen vil ske, så den forvolder mindst gene. Aftale om
tvangsruter vil ske i samarbejde med Københavns Kommune og
politiet.
Med hensyn til håndtering af støv vil støv
fra arbejdspladsen blive forebygget ved vanding i tørre og
blæsende perioder. Der vil blive foretaget en daglig fejning
og renholdelse i nærområdet omkring byggepladsen.
Der vil blive anvendt lys på byggepladsen af
bølgelængder, som i mindst muligt omfang
tiltrækker eller generer insekter og flagermus.
Med hensyn til grundvandshåndtering vil der, for at sikre,
at bygninger og Botanisk Haves Sø ikke påvirkes under
anlægsfasen, blive foretaget reinfiltrering af oppumpet vand
fra byggegruberne. Tilsvarende vil der blive placeret
infiltrationsboringer omkring bygninger og udgravning,
således at vandniveauet under bygninger opretholdes. Vandet
vil inden reinfiltration blive renset ved sandfiltrering og
sedimentation. Vandniveauet i området vil endvidere blive
overvåget i moniteringsboringer, således at der straks
kan foretages justeringer af grundvandssænkningen
såfremt uventede og uønskede forhold i grundvandet
måtte forekomme.
For håndtering af jord vil fyldjord i området
undersøges ved forklassificering på forhånd,
således at jorden kan transporteres til rette modtager.
3.2.3. Anlægslovens forhold til natur- og
miljølovgivning - Varetagelse af naturhensyn gennem
anlægsloven og regulering af klageadgang
3.2.3.1. Gældende ret
Gennemførelsen af et anlægsprojekt vil som
følge af gældende ret oftest forudsætte
godkendelser, tilladelser eller dispensationer efter plan-, natur-
og miljølovgivningen.
Nedenfor gennemgås de væsentligste bestemmelser for
projektet, der efter gældende ret foreskriver krav om
godkendelse, tilladelse eller dispensation, hvis der skal
gennemføres fysiske indgreb i naturen, som er
nødvendige for at realisere et anlægsprojekt, herunder
foretage ændringer af tilstanden på arealerne,
etableres varige anlæg og installationer og
gennemføres afværgeforanstaltninger af hensyn til
natur- og dyreliv.
Gennemgangen er ikke en udtømmende opregning af, hvilken
lovgivning der finder anvendelse på projektet, eller hvilke
godkendelser, tilladelser eller dispensationer der er
nødvendige for projektets gennemførelse.
Der vil for visse projekters vedkommende skulle ske
ændringer i kommune- og lokalplaner, jf. planlovens
bestemmelser om kommunal- og lokalplaner. Nærværende
projekt er omfattet af lokalplan nr. 532 Statens Naturhistoriske
Museum vedtaget af Københavns Borgerrepræsentation den
28. april 2016.
Etableringen af et anlægsprojekt, der berører en
fredning, kan alene ske hvis der meddeles dispensation af
fredningsnævnet, jf. naturbeskyttelseslovens § 50.
Fredningsnævnet kan efter denne bestemmelse meddele
dispensation fra en foreslået eller fastsat
fredningsbestemmelse, når det ansøgte ikke vil stride
mod fredningens formål. Fredningsnævnet kan kun meddele
dispensation fra en fredning eller en foreslået fredning i
eller uden for et internationalt naturbeskyttelsesområde,
hvis det ansøgte ikke indebærer forringelse af
naturtyper og levesteder for arter eller betydelige forstyrrelser
af arter, som området er udpeget for, jf. lov om
naturbeskyttelse § 50, stk. 2.
Endvidere er der i naturbeskyttelseslovens kapitel 2 fastsat en
række forbud mod tilstandsændringer eller bebyggelse
inden for en række arealer og beskyttelseslinjer. Af relevans
for projektet kan nævnes fortidsmindebyggelinjen i
naturbeskyttelseslovens § 18. Herudover foreskriver kapitel 2
forbud mod tilstandsændringer af følgende naturtyper:
større naturlige søer, beskyttede vandløb,
heder, moser, strandenge, strandsumpe, ferske enge og biologiske
overdrev (naturbeskyttelseslovens § 3).
Gennemførelsen af et anlægsprojekt, der
berører de nævnte arealer, beskyttelseslinjer eller
naturtyper vil som følge af naturbeskyttelseslovens §
65, stk. 1-3, forudsætte dispensation, eventuelt indeholdende
vilkår om f.eks. afværgeforanstaltninger eller
erstatningsbiotoper, fra den relevante myndighed, der enten
udgøres af miljø- og fødevareministeren eller
kommunalbestyrelsen.
Med museumsloven sikres væsentlige bevaringsværdier
på land. Loven foreskriver bl.a., at der skal søges
dispensation til tilstandsændringer af fortidsminder.
Kompetencen til at vurdere bevaringsværdige hensyn varetages
efter museumsloven af kulturministeren.
Med lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer værnes om landets ældre bygninger af
arkitektonisk, kulturhistorisk eller miljømæssig
værdi.
Som nævnt er ovenstående ikke en udtømmende
opregning af nødvendige tilladelser, dispensationer mv.,
hvorfor aktiviteter, der udføres som følge af
anlæggelse af anlægsprojektet vil kunne
nødvendiggøre tilladelser/dispensationer mv. efter
andre bestemmelser og love, end de ovenfor oplistede. Af den
relevante lovgivning vil oftest også følge en adgang
til at klage over de afgørelser, der træffes i
relation til projektet, medmindre adgangen efter den relevante
lovgivning er afskåret.
3.2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser om lovforslaget og den foreslåede
ordning
Som det fremgår af afsnit 3.1 udgør
nærværende lovforslag det fornødne retsgrundlag
for, at bygherren kan udføre de fysiske arbejder og indgreb,
som er en forudsætning for at gennemføre
projektet.
Transport-, bygnings- og boligministerens bemyndigelse til at
gennemføre anlægsprojektet nævnt i § 1
indebærer således, at Bygningsstyrelsen kan
gennemføre de fysiske indgreb i naturen og i landskabet, som
er nødvendige for at realisere projektet, herunder foretage
ændringer af tilstanden på arealerne, etablere de
varige anlæg og installationer og gennemføre
afværgeforanstaltninger af hensyn til natur- og dyreliv.
Disse indgreb gennemføres i overensstemmelse med
anlægslovens bestemmelser og inden for rammerne af
Naturstyrelsens screeningsafgørelse.
Endvidere vurderes det, at visse dele af den almindelige
lovgivning ikke er velegnet til at regulere et projekt af denne
karakter, grundet projektets unikke karakter, herunder museets
volumen, beliggenhed og kompleksitet.
De indgreb, som transport-, bygnings- og boligministeren
bemyndiges til at foretage med hjemmel i anlægsloven, kan
normalt efter de almindelige regler i natur- og
miljølovgivningen kræve en forudgående
tilladelse, godkendelse og dispensation, eller natur- og
miljølovgivningen kan indeholde bestemmelser, som ville
hindre gennemførelsen af anlægsprojektet. Der henvises
herom til afsnit 3.2.3.1 i de almindelige bemærkninger.
Hensigten er imidlertid - i lighed med hvad der normalt er
praksis ved anlægslove - at indgrebene skal kunne foretages
uden forudgående tilladelse, godkendelse eller dispensation
og uden hensyn til sådanne forbud og begrænsninger.
For at skabe klarhed om, at anlægsloven således
udgør det fornødne retlige grundlag for de fysiske
arealindgreb, opførelse af de varige installationer mv. og
sikkerhed for projektets fremdrift, foreslås det i § 2,
at en række konkrete bestemmelser og krav om dispensationer,
tilladelser mv. i naturbeskyttelsesloven, planloven, lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer og
museumsloven fraviges med anlægsloven.
Konsekvensen af fravigelsen af anden lovgivning er ikke, at de
planlægningsmæssige, kulturhistoriske og natur- og
miljømæssige hensyn, der ligger bag de
pågældende bestemmelser, ikke varetages i
anlægsprojektet.
De nævnte hensyn varetages i stedet af transport-,
bygnings- og boligministeren, og i praksis af Bygningsstyrelsen, i
anlægsprojektet efter reglerne i anlægsloven samt
screeningsafgørelsen.
Anlægsprojektet skal gennemføres efter
anlægslovens bestemmelser og i overensstemmelse med
bemærkningerne til lovforslaget samt inden for rammerne af
screeningsafgørelsen. Påvirkningen, som følger
af de natur- og miljømæssige og landskabsmæssige
virkninger af de fysiske arbejder og indgreb, som anlægsloven
indebærer, er indgående beskrevet og vurderet i
screeningsafgørelsen for projektet samt i afsnit 3.2 og 7 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Særligt med hensyn til naturhensyn bemærkes, at der
i screeningsmaterialet, der ligger til grund for Naturstyrelsens
afgørelse mv. er beskrevet en række konkrete
afværgeforanstaltninger, som iværksættes i
nødvendigt omfang for at sikre hensynet til
naturområder og dyrearter, jf. de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.2.
Naturstyrelsen har ikke hjemmel i VVM-bekendtgørelsen til
at fastlægge yderligere afværgeforanstaltninger i en
screeningsafgørelse end det, der allerede er indarbejdet og
fremgår af bygherres anmeldelse af projektet og de valgte
anlægsmetoder. Dette skyldes, at en
screeningsafgørelse ikke er en tilladelse, og bl.a. derfor
kan der ikke stilles vilkår i afgørelsen.
Endvidere vil der kunne vise sig et behov for yderligere
afværgeforanstaltninger end de i screeningsafgørelsen
nævnte, hvis forholdene ændrer sig eller hvis
projektændringer bliver nødvendige grundet
ændrede forhold. Bygningsstyrelsen har som nævnt ved
udførelsen af anlægsprojektet ansvaret for at sikre,
at udførelsen sker i overensstemmelse med anlægsloven
og de rammer for projektet, der fremgår af
screeningsafgørelsen. Transport-, bygnings- og
boligministeren fører tilsyn hermed.
Den øvrige natur- og miljølovgivning gælder
fortsat for anlægsprojektet, i det omfang disse love og
bestemmelser ikke udtrykkeligt er fraveget ved anlægsloven
eller i medfør af anden lov. Det gælder bl.a.
bestemmelser om anlægsarbejdernes udførelse i
byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om
miljøbeskyttelse, råstofloven mv. samt regler udstedt
i medfør af disse love.
Det forhold, at den almindelige lovgivning fortsat gælder
for anlægsprojektet i vidt omfang, betyder, at der vil blive
truffet en række konkrete afgørelser om tilladelser og
godkendelser overfor Bygningsstyrelsen mv. samt deres
entreprenører. De kompetente myndigheder har fortsat
tilsynskompetencen, for så vidt angår de bestemmelser,
som ikke udtrykkeligt er fraveget i § 2, og det kan ikke
udelukkes, at der vil blive meddelt påbud, forbud mv.
vedrørende overholdelsen af de afgørelser eller den
direkte gældende lovgivning, som på trods af
anlægsloven fortsat finder anvendelse på
anlægsprojektet.
F.eks. vil der i projektet være behov for at søge
tilladelse/godkendelse til grundvandshåndtering,
byggetilladelse, gravetilladelse mv.
Disse afgørelser kan have potentielt vidtrækkende
betydning for anlægsprojektets realisering og fremdrift.
Efter lovgivningen vil de pågældende
afgørelser endvidere kunne påklages til bl.a.
Miljø- og Fødevareklagenævnet, og en
sådan klage vil i nogle tilfælde have eller kunne
tillægges opsættende virkning for
anlægsprojektet.
Klagesager kan derfor indebære betydelige risici og
usikkerheder for anlægsprojektet i form af forsinkelse og
fordyrelse.
Det foreslås derfor i § 3, at kommunalbestyrelsens
eller en statslig myndigheds afgørelse vedrørende
anlægsprojektet, som træffes efter byggeloven, lov om
naturbeskyttelse, lov om vandforsyning mv., og lov om
miljøbeskyttelse samt regler udstedt i medfør af
disse love, ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.
Samtidig gives der mulighed for, at Bygningsstyrelsen kan
indbringe kommunalbestyrelsernes afgørelser for transport-,
bygnings- og boligministeren, hvis Bygningsstyrelsen er uenig i den
trufne afgørelse, jf. forslaget til § 3, stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren vil - som
øverste ansvarlig for anlægsprojektet - have en
konkret viden om rammerne for projektet, som, hvor det er muligt,
vil kunne inddrages ved stillingtagen til konkrete klagesager.
Endvidere foreslås det af samme grund, at transport-,
bygnings- og boligministeren kan beslutte at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser efter de i stk. 1
nævnte love i sager, der vedrører
anlægsprojektet, jf. § 3, stk. 3.
§ 3 vedrører alene afgørelser, som skal
træffes vedrørende arbejder mv. til brug for selve
anlægsprojektet. Når anlæggene er opført,
og projektet afsluttet, finder bestemmelsen ikke anvendelse, uanset
om der også efter etableringen måtte være behov
for afgørelser efter de nævnte bestemmelser. Forslaget
ændrer endvidere ikke ved, at afgørelserne som hidtil
skal træffes efter reglerne i de nævnte love. Der
ændres således ikke på de krav, som en
ansøgning skal indeholde, og de krav, der skal opfyldes,
førend de pågældende arbejder kan foretages,
samt de vilkår, som stilles i tilladelserne. Hvor
bestemmelserne i de nævnte love indeholder
skønsmæssige beføjelser, og hvor der ud over
hensynet til miljøbeskyttelse efter disse kan tages hensyn
til bygherrens interesser og samfundets interesser i et givet
projekt, er det den generelle vurdering, at hensynet til
anlægsprojektet kan indgå med betydelig vægt.
Dette kriterium vil transport-, bygnings- og boligministeren i
givet fald også kunne lægge tilsvarende vægt
på ved behandling af klagesager eller sager, hvor ministeren
har overtaget kompetencen.
Der foreslås tillige med § 3, stk. 4, at transport-,
bygnings- og boligministerens afgørelse ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed. Enhver med retlig
interesse har mulighed for at rejse en sag ved domstolene.
Der henvises i øvrigt til forslaget til § 3 og
bemærkningerne hertil.
3.3. Plan-
og beskyttelsesforhold
3.3.1. Gældende ret
Gennemførelse af anlægsprojektet kræver som
udgangspunkt tilladelser og dispensationer i henhold til
gældende lovgivning om plan- og beskyttelsesforhold fra de
ansvarlige myndigheder (f.eks. Slots- og Kulturstyrelsen og
Københavns Kommune).
Bygningsarbejder vedrørende en fredet bygning
kræver eksempelvis efter gældende ret tilladelse fra
kulturministeren, hvis arbejderne går ud over almindelig
vedligeholdelse, jf. lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer § 10.
Tilsvarende vil tilstandsændringer af en række af de
naturtyper, der er nævnt i naturbeskyttelseslovens § 3,
herunder heder, moser, strandenge m.v., som berøres i
forbindelse med anlægsprojektet, efter gældende ret
kræve dispensation fra kommunen eller miljø- og
fødevareministeren.
Der er ikke tale om en udtømmende opregning.
3.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser om lovforslaget og den foreslåede
ordning
Ved vedtagelse af et projekt ved en anlægslov kræver
gennemførelsen af projektet ikke fysisk planlægning
efter planloven, hvorfor reglerne om kommune- og lokalplaner ikke
er gældende. Det er således ikke påkrævet
at vedtage nye planer eller ændre i eksisterende
planlægning for at kunne gennemføre projektet.
Det skal dog bemærkes, at Københavns Kommunes
Borgerrepræsentation den 28. april 2016 har vedtaget
lokalplan nr. 532 Statens Naturhistoriske Museum for projektet, som
forudsættes overholdt. Hvis der sker projektændringer i
forhold til det forudsatte, som ifølge planloven ville
medføre en ændring af lokalplanen, vil det imidlertid
ikke være påkrævet at vedtage nye planer eller
ændre i eksisterende planlægning for at kunne
gennemføre projektet, idet denne anlægslov
træder i stedet for reglerne om kommunal- og lokalplaner i
planloven.
Anlægsloven med visse fravigelser fra
miljølovgivningen udgør således i kombination
med afgørelser, herunder tilladelser fra konkrete kommuner,
det fornødne retlige grundlag for de fysiske arealindgreb,
opførelse af de varige installationer mv. og for
udførelse af afværgeforanstaltninger.
Nødvendige tilladelser og dispensationer til
gennemførelse af projektet efter
miljøbeskyttelsesloven mv. vil skulle gives af de
berørte kommuner samt statslige myndigheder, medmindre krav
om tilladelse, godkendelse eller dispensation er fraveget som
følge af lovforslagets § 2.
De øvrige konkrete tilladelser og dispensationer, der er
nødvendige for anlæggets gennemførelse,
herunder dispensationer fra gældende lovgivning, vil blive
søgt løbende i forbindelse med projekteringen af
anlægget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Ved aktstykke E af 8. december 2016 har Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet fået Finansudvalgets tilslutning til at
udbyde opførelsen af et nyt Statens Naturhistoriske Museum i
en hovedentreprise.
Projektet udbydes efter forhandling primo 2017 og med
forventning om kontraktindgåelse ultimo 2017. Projektet
udbydes med baggrund i det foreliggende og det af KU godkendte
projektforslag og tilhørende budget. Med godkendelse af
aktstykket kan projektforslaget ikke efterfølgende
ændres væsentligt.
Med nærværende anlægslov gives der hjemmel til
endelig gennemførelse af projektet, herunder
kontraktindgåelse mv.
Det nye Statens Naturhistoriske Museum forventes overdraget til
KU ultimo 2021. Det nye Statens Naturhistoriske Museum vil
være ejet af staten ved Bygningsstyrelsen, og KU vil
være lejer af museet med 30 års uopsigelighed.
På baggrund af det foreliggende projektforslag forventes
en samlet udgift på 1.012 mio. kr. (2016-pl) ekskl. moms, men
inkl. finansieringsudgifter og forsikring mv.
Der er ved beregningerne anvendt det for finansloven 2016
udmeldte indeks 135,7 for anlægsprojekter.
Der er i budgettet indlagt en post til fremadrettede
indekseringer på 31,5 mio. kr. Yderligere
indekseringsudgifter skal huslejefinansieres af KU, og
universitetet afholder alle udgifter til skatter og afgifter i
byggeperioden.
KU er efter ibrugtagning af det nye Statens Naturhistoriske
Museum fritaget for husleje af Sølvtorvskomplekset, svarende
til 29,6 mio. kr. årligt (2016-pl).
KU betaler efter ibrugtagning administrationsbidrag, forsikring
mv. af hele det nye Statens Naturhistoriske Museum. Derudover
betales vedligeholdelsesbidrag pr. kvm. Den forventede udgift til
dette er ca. 6 mio. kr. årligt. Beløbet
fastlægges endeligt ved KU's ibrugtagning af det nye Statens
Naturhistoriske Museum, når byggesum og areal er kendt.
Beløbet pl-reguleres årligt med nettoprisindekset.
Det er vurderingen, at der er tale om et usædvanligt
byggeprojekt, der indebærer væsentlige risici. Det
foreliggende projektforlag er tilpasset væsentligt på
en række områder i forhold til det oprindelige projekt
fra rådgiveren. Der er således, bl.a. ved inddragelse
af udenlandske granskere, arbejdet med at sikre bygbarheden af
museet samtidig med, at antallet af usikkerheder er
væsentligt reduceret.
Der vil også fremadrettet være fokus på at
minimere risici i projektet. En større budgetsikkerhed kan
opnås, når den udførende del har været i
udbud, således at risiko og bygbarhed er blevet prissat af
markedet og dermed af de parter, der skal gennemføre
projektet.
Udgifterne til et nyt samlet Statens Naturhistoriske Museum
finansieres som anvist i tabel 1.
Tabel 1: Finansiering af et nyt SNM i mio.
kr. (2016-priser)
| | Fondsdonationer | 550,0 | Københavns Universitet
egenfinansiering | 300,0 | Statslig finansiering (SEA)* | 100,0 | Vedligeholdelses- og UNILAB-midler** | 62,0 | I alt | 1.012,0 |
|
*
SEA-finansiering. Københavns Universitet huslejefritages for
denne del.
**Københavns
Universitets andel af allerede afsatte vedligeholdelsesmidler, de
såkaldte UNILAB-midler.
Fondsdonationer på 550 mio. kr. består af donationer
fra Villum Fonden (250 mio. kr.), Det Obelske Familie Fond (100
mio. kr.), Novo Nordisk Fonden (100 mio. kr.) og Aage og Johanne
Lous-Hansens Fond (100 mio. kr.). De donerede beløb vil
være bundet i bygningen. Ved opsigelse og fraflytning af
bygningen kan donationsbeløbet på 550 mio. kr.,
såfremt det er i overensstemmelse med donationsbetingelser og
hjemler, tilbagebetales eller overføres til en anden bygning
eller nybyggeri under Bygningsstyrelsens ejerskab.
KU's 300 mio. kr. i kontantfinansiering gives på samme
vilkår og håndteres regnskabsmæssigt som
kontantfinansiering af ikke-værdiforøgende arbejder.
KU har således ikke krav på at få
kontantfinansieringen udbetalt ved eventuel fraflytning.
Den statslige finansiering på 100 mio. kr. håndteres
ved en øget låntagning gennem statens
likviditetsordning. KU huslejefritages for denne del.
De resterende 62 mio. kr. finansieres af KU's andel af allerede
afsatte vedligeholdelsesmidler, de såkaldte
UNILAB-midler.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer, at KU's
likviditet er sund, og at universitet kan medfinansiere projektet
med 300 mio. kr. KU har i 2015 en samlet omsætning på
8,4 mia. kr. og en likviditet på 2,4 mia. kr. Uddannelses- og
Forskningsministeriet vurderer ligeledes, at KU kan påtage
sig den økonomiske forpligtelse som 30-årig lejer af
et nyt Statens Naturhistoriske Museum.
Arbejdet med opførelsen af museet og den
efterfølgende drift forestås af Bygningsstyrelsen og
har således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Bygningsstyrelsen.
Projektet forventes ikke at medføre øgede udgifter
for kommuner eller regioner.
Københavns Kommune og en række statslige styrelser
vil i relation til anlægsprojektet skulle behandle
ansøgninger og anmeldelser fra Bygningsstyrelsen med henblik
på at vurdere, om der kan gives tilladelser, godkendelser og
dispensationer til projektet som følge af krav hertil i
bl.a. natur- og miljølovgivningen.
En række bestemmelser i plan-, natur- og
miljølovningen er dog med anlægslovens § 2
fraveget, hvorfor dette ikke forventes at medføre
væsentlige administrative konsekvenser for kommunerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at medføre økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det skal dog
bemærkes, at en række private fonde medfinansierer
projektet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Der afskæres med lovforslagets § 3, stk. 1, en
række klageadgange for borgere i forhold til
kommunalbestyrelsens eller andens statslig myndigheds
afgørelser vedrørende anlægsprojektet, som
træffes efter byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om
vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse samt regler
udstedt i medfør af disse lov.
7. Miljømæssige konsekvenser
I screeningsmaterialet til brug for Naturstyrelsens
afgørelse om at projektet ikke er VVM-pligtigt, har
Bygningsstyrelsen redegjort for de forventede
miljømæssige konsekvenser af et nyt Statens
Naturhistoriske Museum.
7.1. Arealindgreb
Det eksisterende Sølvtorvskompleks er en del af KU, og
området, hvor projektet anlægges, ejes således af
Bygningsstyrelsen.
Byggefeltet udgør samlet 15.500 m2. Bygningshøjden
vil maksimalt være som de eksisterende bygninger på ca.
15 meter. Der bygges endvidere 12-14 meter under jorden, med
udgravninger til ca. 15 meter under terræn.
7.2. Støj, vibrationer, luft og lys
Københavns Kommunes Forskrift for midlertidige bygge- og
anlægsarbejder skal overholdes.
Der vil blive benyttet støjsvage og vibrationssvage
konstruktionsprincipper. Således skal der specifikt
nævnes sekantpæleteknikken, hvor
indfatningsvæggen bores ned i stedet for de almindelige
spunsteknikker, hvor spunsen slås ned.
Støjende og vibrerende arbejder vil blive
gennemført inden for perioden 7.00-18.00 mandag til
fredag.
Nærmeste naboer vil være beboelsesejendomme på
Øster Farimagsgade og omkring Sølvtorvet, hvor der
vil kunne forekomme støjgener.
Det vurderes, at det samlede antal lastvognstransporter i
forbindelse med nedrivningen af bygninger vil udgøre
maksimalt 50. Nedrivningen vil kunne gennemføres over
maksimalt 4 uger.
Der skal fjernes ca. 200.000 ton jord, svarende til ca. 6.600
jordtransporter. Med en forventet afvikling af afgravningen over
ca. 6 måneder vil det svare til i alt ca. 50 transporter om
dagen eller ca. 5 transporter i timen inden for almindelig
arbejdstid 7.00-18.00. Ligeledes vil der være trafik til
arbejdspladsen med byggematerialer.
De vejledende grænseværdier for støj
overskrides ikke i driftsfasen.
Der kan være vibrationer i anlægsfasen. Disse gener
vil dog være midlertidige.
Der er ikke vibrationsgener i forbindelse med det endelige
anlæg.
Under anlægsfasen kan der være lokale
støvgener i forbindelse med gravearbejder og
transporter.
Det vurderes umiddelbart, at de væsentligste risici vil
være ophvirvling af støv under de store
jordtransporter. Ophvirvling af støv vil især ske,
når lastvogne manøvrerer og kører på
byggeplads-området. Endvidere vil der kunne forekomme
støvophvirvling, når jord fyldes på
lastvogne.
Støvgener vil blive imødegået ved
renholdelse ved daglig fejning i og omkring arbejdsområdet,
samt ved støvbekæmpende foranstaltninger som vanding
under tørre og blæsende forhold.
Jordtransporterne vil komme til at foregå mellem kl. 7.00
og 18.00 mandage til fredage.
Københavns Kommunes Forskrifter for særligt
støvende arbejder vil skulle overholdes.
Der vil ikke være støvgener i driftsfasen.
Under hele anlægsperioden vil byggepladsen blive oplyst
for imødegåelse af natligt hærværk,
indbrud og tyveri. Byggepladsbelysningen vil blive indrettet
således, at der ikke vil blive lysgener for omkringliggende
ejendomme. Der vil endvidere blive anvendt lys af
bølgelængder, som ikke generer/tiltrækker dyr,
herunder flagermus.
I driftsfasen vil den nye 'Oceansal' være oplyst. Det er
vurderet, at dette ikke vil give anledning til lysgener, da der
ikke er beboelse tæt på, og da der er tale om diffus
oplysning af bygningen indefra.
7.3. Plante- og dyreliv
Byggeriet ligger ca. 50 meter fra Botanisk Haves Sø
nordlige ende. Søen har en samlet vandflade på ca.
5.000 m2 og er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3. For
at sikre, at Botanisk Haves Sø ikke påvirkes under
anlægsfasen, vil der blive foretaget reinfiltrering af
oppumpet vand fra byggegruberne.
Det nærmeste Natura 2000 område er nr. 143,
"Vestamager og havet syd for", som ligger ca. 5 km syd for
projektområdet. Der er ikke nogen af projektets
miljøpåvirkninger, der vil kunne påvirke Natura
2000 området eller de arter, der er på
udpegningsgrundlaget.
Der findes sandsynligvis ikke forekomster af stor og lille
vandsalamander eller af butsnudet og spidssnudet frø i og
omkring Botanisk Haves Sø. Søen er relativt fiskerig,
og der forekommer bl.a. aborrer, rudskaller, karusser, suder og
karper. De mange fisk er en medvirkende årsag til, at bl.a.
frøer ikke trives i haven, da æg og larver af krybdyr
og padder er let bytte for fisk.
Derimod vides det, at almindelig snog, som er fredet, yngler i
Botanisk Have.
Projektet indebærer hverken i anlægs- eller
driftsfasen indgreb over for søen, eller over for snogenes
foretrukne yngle- og opholdssteder i de lysåbne områder
omkring søen. Det vurderes således, at projektet ikke
har negativ virkning på snoge-bestanden.
Der er fouragerende flagermus i anlægget, og det vides, at
også Botanisk Have anvendes som
fødesøgningsområde for visse
flagermusarter.
Det vides på nuværende tidspunkt ikke med sikkerhed,
om der findes opholds- og yngletræer for flagermus i Botanisk
Have. Umiddelbart vurderes det, at der ikke forekommer
hultræer eller bygninger i haven, som flagermus bruger som
opholds- og ynglested.
Da der ikke fældes ældre træer, vurderes
projektet ikke at indebære risiko for forstyrrelser og
ødelæggelse af opholds- og ynglesteder.
Der findes kun i begrænset omfang vildtvoksende planter i
Botanisk Have. Projektet vurderes ikke, at udgøre en risiko
for eventuelle rødlistede plantearter.
7.4. Landskab
Museet manifesterer sig afdæmpet og på stedets
præmisser. Intentionen er at integrere museet i haven. De nye
etagemetre, som hovedsageligt etableres under terræn, viser
sig på terræn i form af landskabelige formationer, som
dannes af taget på de underliggende udstillingssale, og som
refererer til Botanisk Haves slyngede former. Herved
forstærkes forpladsens landskabelige karakter, og Botanisk
Have føres helt frem til Øster Farimagsgade.
Som den største og mest markante manifestation af museet
indrettes en stor, spektakulær sal i gårdrummet i
Sølvtorvskomplekset - 'Oceansalen'. Salen vil kunne ses fra
Sølvgade og Sølvtorvet og vil blive museets
vartegn.
7.5. Kulturarv og arkæologi
Botanisk Haves Sø er en del af det tidligere
voldanlæg, der beskyttede København mod angreb fra
landsiden. Dette voldanlæg er omfattet af museumslovens
bestemmelser. Søen påvirkes ikke af projektet.
Der findes i området tre bunkere fra krigens tid.
Området ejes af Københavns Kommune. I forbindelse med
projektet vil bunkerne blive nedrevet og bygningsresterne vil blive
kørt til godkendt modtager.
Museet ligger inden for den generelle 100 meter
beskyttelseslinie for fortidsminder (Naturbeskyttelseslovens §
18). Selve byggefeltet er ikke omfattet af
fortidsmindebeskyttelseslinjerne.
Der findes inden for byggefeltet en fredet bygning -
Victoria-drivhuset. Dette drivhus vil blive adskilt i passende
enheder og vil blive genopført på anden placering.
Mellem Sølvtorvskomplekset og Geologisk Museum findes en
række fredede træer. Da der ikke bygges under jorden i
dette område, vil der ikke være konflikter med de
fredede træer.
7.6. Friluftsliv
I anlægsfasen vil publikumsadgangen i byggefeltet
være afskåret. Store dele af haven vil fortsat
være åben for publikum.
7.7. Grundvand m.v.
Bunden af bygningerne skal anlægges ca. 12-14 meter under
terræn. Der ligger et terrænnært grundvandsspejl
i kote ca. 2 og en bundkote i ca. kote -5, hvorfor der vil
være behov for midlertidig grundvandssænkning under
anlæggelsen af byggeriet.
I forbindelse med projekteringen er der gennemført en
hydrogeologisk undersøgelse, og der er opstillet en lokal
hydrogeologisk model. Modellen anvendes til at optimere typer af
indfatningsvægge og til at dimensionere og forudsige
påvirkningerne af grundvandssænkningen på
omgivelserne. Det vil i det konkrete tilfælde sige
påvirkningen af nærliggende bygninger og af Botanisk
Haves Sø.
Der bygges umiddelbart op af eksisterende bygninger, og der vil
bl.a. derfor skulle etableres indfatningsvægge. Teknikken ved
konstruktionen af indfatningsvæggene vil være f.eks.
sekantpæleteknik. Indfatningsvæggene bores ned,
så bundkoten af væggene står i kalken ca. 4-5
meter under bunden af udgravningen. Denne løsning sikrer, at
indtrængen af vand i byggegruben reduceres
væsentligt.
Det er vurderet at det er nødvendigt at pumpe op til ca.
60-70 m3 grundvand/time. Oppumpningen vil ske fra pumpeboringer
omkring byggegruben og fra eventuelle pumpesumpe inden for
indfatningsvæggen.
For at sikre, at der ikke sker påvirkninger af bygninger
og søen under anlæg, vil der blive placeret et antal
infiltrationsboringer omkring byggegruberne. Strategien vil
være, at der mellem byggegruberne og søen placeres en
række infiltrationsboringer, som sikrer, at vandstanden i
søen holdes upåvirket af projektet. Tilsvarende vil
der blive placeret infiltrationsboringer omkring bygninger og
udgravninger, således at vandniveauet under bygninger
opretholdes. Vandet vil inden reinfiltration blive renset ved
sandfiltrering og sedimentation.
Grundvandsniveauet vil løbende blive overvåget i
moniteringsboringer under udførelsen.
Området er beliggende uden for
grundvandsinteresseområder, og der er ikke
vandindvindingsboringer i nærheden.
Grundvandssænkningen vil blive stoppet, når
bygningens færdige vandtætte bund er konstrueret. Der
vil ikke blive sænket grundvand under den permanente
situation.
7.8. Ressourceforbrug og råstoffer
Der vil blive anvendt beton, glas, stål og andre
byggematerialer. Overbygningen i nybyggeriet vil være
domineret af glas og stål, mens de underjordiske dele af
museet vil være domineret af beton. Der forventes anvendt ca.
25.000 m3 beton til byggeriet.
I anlægsfasen anvendes vand til selve byggeriet, til
eventuelt vanding i tørre perioder samt til brugsvand
på byggepladsen.
7.9. Affald
Der vil blive produceret almindeligt byggeaffald. Affaldet vil
blive opdelt i de fraktioner, som fremgår af
Københavns Kommunes affaldsregulativ.
De bygninger, der ligger inden for byggefeltet, vil blive revet
ned. Der er alt overvejende tale om væksthuse - i alt ca.
2400 m2. Endvidere findes inden for byggefeltet et par mindre
bygninger - i alt ca. 1.200 m2, herunder en værkstedsbygning
og offentlige toiletter for havens gæster.
Der kan være risiko for, at bygningerne rummer blyholdig
maling på vægpartier og i træværker,
ligesom det ikke kan udelukkes, at der kan være asbest
omkring varmerør og i isoleringer.
Der vil forud for nedrivningen indledningsvis blive
gennemført en miljøscreening for kortlægning af
miljøfarlige stoffer - asbest, PCB, kulbrinter,
tungmetaller, mm. - i bygningsmaterialerne. På baggrund af
screeningen vil der blive udarbejdet anbefalinger for nedrivning
for sikring af arbejdsmiljøet under nedrivningsarbejderne og
for kildesortering af bygningsmaterialerne.
Nedrivning blive gennemført på baggrund af en
miljøscreening, og Københavns Kommunes retningslinjer
for kildesortering ved nedrivning vil blive fulgt.
Projektet indebærer ca. 15-30 m3 /døgn spildevand
til kloak.
Arealet er i dag befæstet, og vand, der falder på
tage og gårdarealer, ledes til fælles kloak. De nye
bygninger vil blive etableret under jorden og vil for en dels
vedkommende blive dækket med membran og jord. Regnvand fra
området vil blive fordelt til eksisterende kloaker eller
eventuelt via særligt afløb til Botanisk Haves
Sø med forudgående rensning af vandet.
7.10. Forurenet jord
Det forventes, at der vil skulle fjernes ca. 110.000 m3 jord
svarende til ca. 200.000 tons. Det vil kun i begrænset omfang
være muligt at genanvende jord i projektet. Der er ikke V1-
eller V2-kortlagte grunde inden for Botanisk Haves areal.
Nærmeste kortlagte grund er en mindre V2-grund på
Øster Farimagsgade 3000 meter nord for byggefeltet.
Området er beliggende i en byzone, og fyldjorden inden for
byggefeltet anses således for lettere forurenet, jf.
jordforureningslovens § 50 a. Det forudsættes
således, at jord klassificeres og disponeres efter
bestemmelserne i jordflytningsbekendtgørelsen.
Inden afgravning foretages, vil der blive gennemført en
forklassificering af jorden. Fyldjorden vil blive analyseret for
bestemmelse af klassificering som kategori 1, kategori 2 og
kraftigt forurenet jord. De intakte jordlag vil som udgangspunkt
blive betragtes som ren jord. Behov for analyser af denne jord
aftales med Købehavn Kommunes Center for
Miljøbeskyttelse.
Jorden vil blive disponeret til jordmodtageanlæg, som er
godkendt til at modtage de pågældende jordtyper.
Destinationen vil blive bestemt efter afdækning af
mulighederne på udførelsestidspunktet og efter
gennemførelse af en udbudsforretning.
8. Forholdet
til EU-retten
8.1. VVM-direktivet
Anlægsprojektet er som udgangspunkt omfattet af reglerne
om vurdering af virkningerne på miljøet og om
inddragelse af offentligheden, der følger af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet
(»VVM-direktivet«). Direktivet er ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16.
april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU om vurdering af
visse offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet.
Dog er det for nærværende anlægsprojekt
afgjort ved Naturstyrelsens screeningsafgørelse, at
projektet ikke er VVM-pligtigt. Der er således ikke samme
krav i medfør af VVM-direktivet til, at projektet skal
være forberedt til Folketingets vedtagelse i enkeltheder ved
lov, som der er for VVM-pligtige projekter. Det skal dog
bemærkes, at projektet, herunder de miljømæssige
påvirkninger, under alle omstændigheder er detaljeret
beskrevet, da nærværende lovforslag afviger fra dele af
gældende miljølovgivning. Det er således
væsentligt, at loven tydeligt afgrænser projektet,
herunder hvilke miljøpåvirkninger det vil have.
Med Folketingets vedtagelse af anlægsloven bemyndiges
transport-, bygnings- og boligministeren til at gennemføre
anlægsprojektet i overensstemmelse med beskrivelse af
projektet. Anlægsprojektet vil herefter kunne
gennemføres uden tilladelser, godkendelser eller
dispensationer og uden hensyn til umiddelbart gældende forbud
mod ændringer i tilstanden eller etableringen af fysiske
anlæg i den af § 2 omfattede natur- og
miljølovgivning.
Såfremt projektet ændres i en sådan grad, at
der vil være tale om VVM-pligtige ændringer,
gennemføres miljøundersøgelse i
overensstemmelse med gældende nationale regler herom.
8.2. Udbudsdirektivet
Projektet er underlagt EU-reglerne vedrørende udbud,
herunder direktiv 2004/18/EF (udbudsdirektivet) og direktiv
2004/17/EF (forsyningsvirksomhedsdirektivet), implementeret ved
henholdsvis bekendtgørelse nr. 712 af 15. juni 2011 og
bekendtgørelse nr. 936 af 16. september 2004, der finder
anvendelse for varer, tjenesteydelser og bygge- og
anlægsopgaver.
EU?s udbudsregler gælder statslige og lokale myndigheder
samt offentlige virksomheder. Endvidere gælder direktiverne
for organer, der er kontrolleret af det offentlige - de
såkaldte offentligretlige organer - der er oprettet specielt
med henblik på at imødekomme almenhedens behov, dog
ikke behov af industriel eller kommerciel karakter.
EU?s udbudsregler indebærer en pligt for ordregivere til
at følge bestemte procedurer ved indgåelse af visse
offentlige kontrakter. Det er kun gensidigt bebyrdende aftaler,
hvor en ordregiver over for en økonomisk aktør
indvilliger i at betale en aftalt sum penge eller en anden form for
økonomisk modydelse for en ydelse, der er omfattet af
udbudsdirektiverne.
Det følger af gensidighedsbegrebet, at relationerne
mellem parterne typisk vil hvile på et privatretligt
grundlag. Direktiverne finder således kun anvendelse på
ydelser, der udføres på grundlag af tildeling af
ordrer. Ydelser, der udføres på et andet grundlag,
f.eks. love eller administrative bestemmelser, er som udgangspunkt
ikke omfattet, forudsat det ikke er nødvendigt at udfylde
lovgrundlaget med en kontrakt, der beskriver aktørens
præcise pligter.
De kontrakter, som Bygningsstyrelsen mv. vil kunne indgå
som følge af denne lov med eksempelvis rådgivende
ingeniører, entreprenører og eksterne konsulenter,
vil derimod skulle udbydes efter de gældende nationale
regler, der implementerer EU-reglerne herom.
8.3. Vandrammedirektivet
Anlæg af et nyt Statens Naturhistoriske Museum vurderes at
kunne ske inden for rammerne af vandrammedirektivet, jf.
gennemgangen i afsnit 7 vedr. grundvand m.v.
8.4. Forholdet til Århus-konventionen
Lovforslaget lever op til kravene i konvention om adgang til
oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt
adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet (Århus-konventionen). EU er
kontraherende part under Århus-konventionen, og konventionen
er derfor også gennemført i EU-retten, jf. herved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj
2003 om mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med
udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og om ændring af Rådets
direktiv 85/337/EØF (det tidligere VVM-direktiv) og
96/61/EF, for så vidt angår offentlig deltagelse og
adgang til klage og domstolsprøvelse.
Konventionen finder endvidere anvendelse på
anlægsloven. Behandlingen og vedtagelsen af anlægsloven
lever op til kravene om offentlighedens inddragelse efter
Århus-konventionen.
Efter Århus-konventionens artikel 9, stk. 2, skal enhver
part under konventionen inden for rammerne af dens nationale
lovgivning sikre, at medlemmer af den berørte offentlighed,
som har tilstrækkelig interesse, har adgang til ved en
domstol og/eller et andet ved lov etableret uafhængigt og
upartisk organ at få prøvet den materielle og
processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller
undladelse, der er omfattet af bestemmelserne i konventionens
artikel 6. Hvad der udgør tilstrækkelig interesse,
fastsættes i overensstemmelse med dansk rets almindelige
regler og i overensstemmelse med det mål at give den
berørte offentlighed vid adgang til domstolsprøvelse
inden for rammerne af konventionen. Ikke-statslige organisationer,
der arbejder for at fremme miljøbeskyttelse, og som
imødekommer alle krav efter national lovgivning, anses for
at have tilstrækkelig interesse, jf. også konventionens
artikel 2, stk. 5.
Det følger af konventionens artikel 9, stk. 3, at
medlemmer af offentligheden, der opfylder eventuelle kriterier i
national ret, skal have adgang til administrative eller retslige
procedurer for at anfægte private personers og offentlige
myndigheders handlinger eller undladelser, der er i strid med
nationale bestemmelser, der vedrører miljøet.
Også denne forpligtelse anses i relation til
nærværende lovforslag for at være opfyldt ved
dansk rets almindelige adgang til at anlægge et civilt
søgsmål.
Efter Århus-konventionens artikel 9, stk. 4, må
procedurer omfattet af bestemmelsens stk. 1-3 stille
tilstrækkelige og effektive retsmidler til rådighed,
inklusive foreløbige retsmidler, hvor dette findes passende,
der skal være rimelige og retfærdige, betimelige og
ikke uoverkommeligt dyre.
Processen ved danske domstole forudsættes at leve op til
kravene i Århus-konventionen. Efter dansk praksis kan enhver,
der har retlig interesse efter dansk rets almindelige regler,
herunder også organisationer omfattet af
Århus-konventionens artikel 2, stk. 5, således bl.a.
indbringe spørgsmålet om en anlægslovs
forenelighed med EU-retten for de danske domstole. Tilsvarende
gælder for afgørelser truffet efter anlægsloven
eller efter love eller regler omfattet af forslaget til § 3. I
lyset af EU-Domstolens dom af 13. februar 2014 i sag C-530/11,
Kommissionen mod Storbritannien, præciseres i forslagets
§ 4, stk. 2, at retten ved søgsmål om forhold
vedrørende miljøet, der er omfattet af loven, skal
påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt
høje for de berørte parter. Forpligtelsen
påhviler samtlige retsinstanser.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. november
2016 til den 4. januar 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Københavns Kommune, Københavns Universitet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Bidrag fra staten til anlæg af et
nyt Statens Naturhistorisk Museum. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Begrænset meradministration for
Bygningsstyrelsen i anlægsfasen. Administrative konsekvenser
ved håndtering af natur- og miljølovgivningen for
kommuner, og flere statslige institutioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Der afskæres med lovforslagets
§ 3, stk. 1, en række klageadgange for borgere i forhold
til kommunalbestyrelsens eller andens statslig myndigheds
afgørelser vedrørende anlægsprojektet, som
træffes efter byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om
vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse samt regler
udstedt i medfør af disse lov. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Projektet er ikke VVM-pligtigt. Miljømæssige
påvirkninger er håndteret ved en række
afværgeforanstaltninger i projektet mhp at kompensere
indvirkningerne på miljøet. | Forholdet til EU-retten | Den gennemførte screening og
høringer opfylder kravene i EU-retten. Ingen
fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura
2000-områder) i henhold til Rådets direktiver bliver
hverken direkte eller indirekte berørt af projektet. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
I nr. 1, foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at
anlægge et nyt Statens Naturhistoriske Museum i den nordlige
del af Botanisk Have i København primært som bygninger
under jorden.
Transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges
således med bestemmelsen til at anlægge bygninger over
og under jorden som er en del af et nyt Statens Naturhistoriske
Museum i den nordlige del af Botanisk Have i København.
Beliggenheden af et nyt Statens Naturhistoriske Museum illustreres
på kortet i lovens bilag 1.
Der henvises til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger
og til lovforslagets bilag 1.
I nr. 2, foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at
renovere, nedrive og opbygge eksisterende bygninger i den nordlige
del af Botanisk Have i relation til det nr. 1 nævnte
projekt.
Med bestemmelsen bemyndiges transport-, bygnings- og
boligministeren således til at renovere, nedrive og opbygge
eksisterende bygninger i den nordlige del af Botanisk Have, som har
relation til opførelsen af nyt Statens Naturhistoriske
Museum.
Der henvises til afsnit 3.1 i de almindelige
bemærkninger.
I nr. 3, foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at foretage
de dispositioner, som er nødvendige med henblik på
gennemførelsen af de i nr. 1-2 nævnte projekter.
Med denne bestemmelse gives der hjemmel til at foretage alle de
nødvendige dispositioner, der skal til for at
gennemføre anlægsprojektet, herunder fx
afværgeforanstaltninger mv., der ikke følger af nr. 1
og 2.
Bestemmelsen medfører dog ikke i sig selv, hvilket
også er gældende for nr. 1-2, at de omtalte anlæg
og dispositioner kan udføres uden nødvendige
godkendelser, tilladelser eller dispensationer som følge af
anden lovgivning, medmindre anden lovgivning er fraveget med
nærværende lovforslag.
Til §
2
De arealer, hvorpå anlægsprojektet skal
gennemføres, er omfattet af en række bestemmelser i
den almindelige natur- og miljølovgivning, herunder bl.a.
planloven, naturbeskyttelsesloven, lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer og museumsloven, som
regulerer adgangen til at foretage fysiske arbejder eller indgreb
på arealer.
Der er således i naturbeskyttelseslovens kapitel 2 fastsat
en række forbud mod tilstandsændringer eller bebyggelse
inden for en række arealer og beskyttelseslinjer. Af relevans
for projektet kan nævnes fortidsmindebyggelinjen i
naturbeskyttelseslovens § 18. Herudover foreskriver kapitel 2
forbud mod tilstandsændringer af følgende naturtyper:
større naturlige søer, beskyttede vandløb,
heder, moser, strandenge, strandsumpe, ferske enge og biologiske
overdrev (naturbeskyttelseslovens § 3).
Gennemførelsen af et anlægsprojekt, der
berører de nævnte arealer, beskyttelseslinjer eller
naturtyper vil som følge af naturbeskyttelseslovens §
65, stk. 1-3, forudsætte dispensation, eventuelt indeholdende
vilkår om f.eks. afværgeforanstaltninger eller
erstatningsbiotoper, fra den relevante myndighed, der enten
udgøres af miljø- og fødevareministeren eller
kommunalbestyrelsen.
Der henvises til afsnit 3.2.3.1. og 3.3.1. i de almindelige
bemærkninger.
Bestemmelsen har til formål at skabe klarhed om forholdet
mellem anlægsloven og de regler i natur- og
miljølovgivningen, der stiller krav om tilladelse mv. inden
foretagelse af fysiske dispositioner nær visse naturtyper og
fredede områder samt på fredede bygninger.
Selv om bestemmelsen indebærer, at dele af den almindelige
natur- og miljø- og beskyttelseslovgivning fraviges,
varetages hensynene bag disse regler stadigvæk i
anlægsprojektet ved, at Bygningsstyrelsen ved
udførelsen af projektet skal overholde anlægsloven og
de retningslinjer, der fremgår af lovforslagets
bemærkninger, samt rammerne i de miljømæssige
undersøgelser. Det er hensigten, at Bygningsstyrelsen
fortsat vil gennemføre anlægsprojektet i dialog med de
kommunale og statslige myndigheder omkring hensigtsmæssig
arealanvendelse, adgangsforhold, beskyttelsesforhold og
lignende.
Fravigelsen sikrer samlet en varetagelse af de hensyn, som
normalt ville blive varetaget gennem de fravegne bestemmelser.
Bestemmelsen har ikke betydning for det beskyttelsesniveau, der
normalt varetages af bestemmelserne. Der henvises for en
beskrivelse af de relevante arbejder, som gennemføres i
anlægsprojektet, og som normalt kan kræve tilladelse
efter de omhandlede bestemmelser, til afsnit 3.1 og 7 i de
almindelige bemærkninger samt screeningsafgørelsen
mv.
De bestemmelser og krav om tilladelse, godkendelse eller
dispensation i den øvrige lovgivning, som ikke udtrykkeligt
fraviges, finder stadig anvendelse for anlægsprojektet,
herunder også reglerne i lovene om tilsyn,
håndhævelse og straf. Tilsvarende gælder for
andre regler, f.eks. om erstatning eller om miljøskade i de
respektive love. Forslaget til § 3 finder dog efter
omstændighederne anvendelse på afgørelser,
herunder afgørelser vedrørende tilsyn,
håndhævelse og straf vedrørende
anlægsprojektet, truffet efter denne bestemmelse.
Bestemmelsen finder alene anvendelse i anlægsfasen af
projektet. Ved den efterfølgende administration efter de
nævnte love, skal det lægges til grund, at
anlægget kan drives og vedligeholdes på normal vis,
når anlægsprojektet er gennemført, og hvis der
som led i driftsfasen skal foretages nye ændringer i
tilstanden i f.eks. et fredet område eller et
naturområde, finder de normale regler anvendelse.
Med stk. 1 foreslås det, at
udførelse af arbejder efter § 1 i denne lov ikke
kræver dispensation eller tilladelse efter § 50 og
§ 65, stk. 1-3, jf. kapitel 2, i lov om naturbeskyttelse.
De fravegne bestemmelser omhandler meddelelse af dispensation
fra fredningsbestemmelser og miljø- og
fødevareministeren samt kommunalbestyrelsens mulighed for at
dispensere fra visse bestemmelser i lov om naturbeskyttelse.
Bestemmelsen indebærer for det første, at
anlægsprojektet kan gennemføres uden hensyn til de
eksisterende fredninger, da det ikke er nødvendigt at
indhente en dispensation fra fredningsnævnet, hvis der skal
udføres aktiviteter, der strider mod fredningens indhold.
Dog bør hensyn bag fredningen så vidt muligt
forsøges varetaget under anlægsprojektet.
Der findes en for byggefeltet en fredet bygning -
Victoria-drivhuset. Dette drivhus vil blive adskilt i passende
enheder og vil blive genopført på anden placering.
Projektet ligger endvidere inden for
fortidsmindebeskyttelseslinjen.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at der kan foretages
tilstandsændringer af en række af de naturtyper, der er
nævnt i naturbeskyttelseslovens § 3, herunder heder,
moser, strandenge m.v., som berøres i forbindelse med
anlægsprojektet, uden at der skal søges dispensation
hertil hos kommunen eller miljø- og
fødevareministeren.
Med stk. 2 foreslås det, at
reglerne om kommune- og lokalplaner i lov om planlægning,
kapitel 3 i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer og kapitel 8 og 8 a i museumsloven ikke finder
anvendelse ved gennemførelse af anlægsprojektet efter
§ 1 i denne lov.
De fravegne bestemmelser angår bl.a. krav ved
gennemførsel af bygningsarbejder vedrørende en fredet
bygning, regler om fysisk planlægning efter planloven samt
regler om sikring af kultur- og naturarven i forbindelse med den
fysiske planlægning og forberedelse af jordarbejder m.v.,
herunder arkæologiske og naturhistoriske
undersøgelsesopgaver i tilknytning hertil.
Fravigelsen af reglerne om kommune- og lokalplaner er begrundet
i, at anlægsloven udgør den retlige ramme for
anlægsprojektet, og gennemførelsen af
anlægsprojektet kræver derfor ikke fysisk
planlægning efter planloven. Det er derfor heller ikke
påkrævet at vedtage nye planer eller ændre i
eksisterende planlægning for at kunne gennemføre
anlægsprojektet. Det bemærkes i den forbindelse, at
Københavns Borgerrepræsention den 28. april 2016
vedtog lokalplan nr. 532 Statens Naturhistoriske Museum for
projektet, som uanset fravigelse af reglerne om lokal- og
kommuneplaner forudsættes overholdt.
Arbejder, afværgeforanstaltninger mv., der skal
udføres for at gennemføre anlægsprojektet i
§ 1, både i det permanente og det midlertidige
projektområde, kræver heller ikke dispensation eller
lignende fra en eksisterende planlægning.
Endvidere foreslås kapitel 3 i lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer fraveget. Anlæg af
et nyt Statens Naturhistoriske Museum medfører, at det
fredede Victoria-drivhus i Botanisk Have skal nedtages og
genopføres andet steds. Med fravigelsen af kapitel 3 i lov
om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer
skal kulturministeren ikke ansøges om, at Victoria-drivhuset
kan nedtages og genopføres. ¬¬ Dette medfører
dog ikke, at arbejdet ikke udføres med respekt for
fredningen, og transport-, bygnings- og boligministeren vil under
alle omstændigheder følge principperne i lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Herudover foreslås det, at museumslovens kapitel 8 og 8 a
fraviges. Bevaringsværdige hensyn efter museumsloven for
så vidt angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelsen af de i § 1 nævnte arbejder,
varetages således af transport-, bygnings- og boligministeren
efter denne lov.
Transport-, bygnings- og boligministeren vil således blive
bemyndiget til helt eller delvist at fravige beskyttelsen af
fortidsminder, der er beskyttet efter museumsloven. Det
bemærkes, at transport-, bygnings- og boligministeren under
alle omstændigheder vil følge principperne i
museumsloven.
Som følge af museumsloven skal anlægsmyndigheden,
hvis der under anlægsarbejdet fremkommer arkæologiske
fund, standse arbejdet i det omfang, det berører
fortidsmindet. Fundet vil herefter blive anmeldt til
Kulturministeriet, som vil blive anmodet om at vurdere, hvorvidt
arbejdet kan fortsætte, eller om det skal indstilles, indtil
der er foretaget en nærmere undersøgelse.
Transport-, bygnings- og boligministeren vil i stedet efter
denne lov vurdere de bevaringsmæssige hensyn efter
museumsloven i forhold til det konkrete anlægsprojekt.
Transport-, bygnings- og boligministeren vil i forbindelse med
anvendelsen af denne bestemmelse inddrage de relevante instanser
til belysning af sagerne.
Bygningsstyrelsen vil i forbindelse med den praktiske
tilrettelæggelse af anlægsarbejdet samarbejde med de
relevante myndigheder.
Det henvises i øvrigt til afsnit 3.2.3. og 3.3. i de
almindelige bemærkninger.
Til §
3
I stk. 1 foreslås det, at
kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelse
vedrørende anlægsprojektet nævnt i § 1, som
træffes efter byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om
vandforsyning m.v. og lov om miljøbeskyttelse samt regler
udstedt i medfør af disse love, ikke kan påklages til
anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Med bestemmelsen foreslås det, at reglerne om klageadgang,
klagemyndighed og opsættende virkning af klage over
afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen eller en statslig
myndighed vedrørende anlægsprojektet, som
træffes efter byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om
vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse samt regler
udstedt i medfør heraf fraviges. Klage over
afgørelser efter de nævnte love i forbindelse med
arbejder til brug for anlæggelsen af nyt Statens
Naturhistoriske Museum vil således ikke følge de
normale regler i de respektive love, men afskæres. En
afskæring af klageadgangen er fundet nødvendig af
hensyn til projektets fremdrift samt grundet projektets unikke
karakter.
Afgørelserne kan imidlertid fortsat indbringes for
domstolene efter de almindelige regler herom. Bestemmelsen er ikke
afgrænset til arbejder i projektområdet, jf.
lovforslagets bilag 1, idet bestemmelsen også omfatter andre
afgørelser efter de nævnte love, når disse
påvirker adgangen til at gennemføre projektet eller
kan medføre forsinkelse eller lignende.
Behandlingen af sagerne er i øvrigt fortsat reguleret af
de nævnte love, dvs. at de regler, der gælder for
ansøgninger, regler om tilsyn og straf og om
fremgangsmåden ved afgørelser, ligeledes gælder
uændret. Tilsvarende gælder de krav og betingelser, som
gælder for tilladelser, dispensationer mv. efter lovene.
Hvor bestemmelserne i de nævnte love indeholder
skønsmæssige beføjelser, og hvor der efter
disse kan tages hensyn til bygherrens interesser og samfundets
interesser i et givet projekt, er det den generelle vurdering, at
hensynet til anlægsprojektet kan indgå med betydelig
vægt. Dette kriterium vil transport-, bygnings- og
boligministeren i givet fald også kunne lægge
tilsvarende vægt på ved behandling af klagesager eller
sager, hvor ministeren har overtaget kompetencen.
De miljømæssige konsekvenser af
anlægsprojektet er beskrevet og vurderet i Naturstyrelsens
screeningsafgørelse, og der skal ikke foretages en ny
VVM-procedure. Kommunalbestyrelsen eller en statslig myndighed
bør tage udgangspunkt i afgørelsen, når der i
tilladelser skal fastsættes krav og vilkår efter de
respektive love.
Afskæring af klageadgangen gælder alene under
anlægsfasen for nyt Statens Naturhistoriske Museum og finder
dermed ikke længere anvendelse, når museet er anlagt,
uanset om der herefter måtte være behov for
afgørelser efter de nævnte love.
I stk. 2 foreslås det, at
kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende
anlægsprojektet i henhold til de i stk. 1 nævnte love
kan påklages af Bygningsstyrelsen til transport-, bygnings-
og boligministeren. Bygningsstyrelsen kan efter bestemmelsen
indbringe kommunale afgørelser, herunder f.eks. et
vilkår efter de i stk. 1 nævnte love for transport-,
bygnings- og boligministeren som administrativ klageinstans.
Transport-, bygnings- og boligministerens behandling af disse
klagesager er, som i stk. 1, fortsat reguleret af de nævnte
love, dvs. at de krav og betingelser, som gælder for
tilladelser, dispensationer mv. efter lovene, fortsat gælder.
Hvor det ved udøvelsen af et skøn er muligt efter de
pågældende love at inddrage hensynet til en
ansøger, en bygherre eller et samfundsmæssigt hensyn
til anlægsprojektet, vil transport-, bygnings- og
boligministeren også kunne inddrage og lægge
afgørende vægt på disse hensyn ved
afgørelse af klagesagen. Ministeren vil i den forbindelse
kunne udnytte sin viden om anlægsprojektet.
I stk. 3. foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan beslutte at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser efter de i stk. 1
nævnte love i en nærmere bestemt sag, der
vedrører anlægsprojektet.
Transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges med
bestemmelsen til for sager, der vedrører
anlægsprojektet, at kunne overtage kommunalbestyrelsens
beføjelser efter de i stk. 1 nævnte love i
enkeltsager. Adgangen vedrører alene kompetencen til at
træffe afgørelse i en nærmere bestemt enkeltsag
(call in), som verserer hos kommunalbestyrelsen efter de i stk. 1
nævnte love.
Bestemmelsen vil bl.a. blive udnyttet, hvor en sag på
grund af væsentlige hensyn til fremdriften i byggeriet, fx i
det tilfælde at behandling af byggetilladelse eller anden
tilladelse for projektet forsinkes væsentligt, kræves
behandlet og afgjort af en myndighed, der har betydelig indsigt i
sammenhængen og rammerne for projektet. Bestemmelsen kan
endvidere navnlig være relevant med hensyn til stk. 2, hvis
en kommune ikke træffer afgørelse i en sag, der er af
væsentlig betydning for fremdriften i
anlægsprojektet.
Transport-, bygnings- og boligministeren skal - ligesom efter
stk. 2 - træffe afgørelse efter bestemmelserne i og
praksis efter de love, der er nævnt i stk. 1, idet hensynet
til anlægsprojektet, herunder til at undgå
væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af
anlægsprojektet dog, hvis det er muligt efter de
pågældende love, kan tillægges betydning.
Selvom transport-, bygnings- og boligministeren beslutter at
træffe afgørelse i en nærmere bestemt sag,
ændrer denne beslutning ikke på de almindelige regler
om tilsyn og håndhævelse. Transport-, bygnings- og
boligministeren kan dog også beslutte at overtage kompetencen
i en tilsynssag.
I stk. 4 foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministerens afgørelse i
klagesager efter stk. 2 og i sager, hvor ministeren har overtaget
kommunalbestyrelsens beføjelser efter stk. 3, ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed. Det betyder, at
ministerens afgørelser i denne type sager alene kan
indbringes for Folketingets Ombudsmand eller domstolene, jf.
Grundlovens § 63.
I stk. 5 foreslås det, at de
kommunale tilsynsmyndigheder ikke fører tilsyn med
kommunalbestyrelsens afgørelser omfattet af stk. 1.
Efter kapitel VI i lov om kommunernes styrelse fører
statsforvaltningen tilsyn med, at kommunerne overholder den
lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder i det omfang, der ikke er særlige klage- eller
tilsynsmyndigheder, der kan tage stilling til den
pågældende sag. Af samme lovs kapitel VII følger
det, at Økonomi- og Indenrigsministeriet er rekursinstans i
forhold til en række nærmere angivne afgørelser
om sanktioner, samtykke og godkendelse, som træffes af
statsforvaltningen, samt at Økonomi- og Indenrigsministeriet
er øverste tilsynsmyndighed i forhold til
statsforvaltningens dispositioner eller undladelser som led i
udøvelsen af tilsynet. Det følger af § 1, stk.
2, i lov om kommunernes styrelse, at reglerne i lov om kommunernes
styrelse viger for anden lovgivning.
Fravigelsen af reglerne om klageadgang, klagemyndighed og
opsættende virkning af klage i § 3, stk. 1, kan
indebære, at de kommunale tilsynsmyndigheder får en
kompetence, som de ikke har efter gældende lovgivning. Da
dette ikke er hensigten, foreslås det i § 3, stk. 5, at
de kommunale tilsynsmyndigheder ikke fører tilsyn med
kommunalbestyrelsens afgørelser omfattet af stk. 1. Der
henvises til ovenstående begrundelse for at fravige reglerne
om klageadgang i de i § 3, stk. 1, nævnte love.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at hverken
statsforvaltningen eller Økonomi- og Indenrigsministeriet
har kompetence til at føre tilsyn med kommunalbestyrelsens
afgørelser efter stk. 1, herunder sagsbehandlingsregler,
hvor vurderingen af lovligheden bedst kan foretages sammen med en
vurdering af lovligheden af afgørelsen, f.eks. begrundelse,
lovlige/saglige kriterier og officialmaksimen.
Det er alene afgørelser efter stk. 1, som de kommunale
tilsynsmyndigheder afskæres fra at føre tilsyn med.
Således vil de kommunale tilsynsmyndigheder kunne påse
kommunernes overholdelse af f.eks. reglerne i forvaltningsloven om
inhabilitet, partsaktindsigt, partshøring m.v. samt
aktindsigt efter offentlighedsloven.
Det bemærkes, at økonomi- og indenrigsministeren
den 18. januar 2017 har fremsat et ændringsforslag til L 56
om ændring af lov om kommunernes styrelse, der blev fremsat
den 9. november 2016. Ved ændringsforslaget foreslås
det bl.a., at det kommunale tilsyns 1. instans overføres fra
Statsforvaltningen til Ankestyrelsen.
I stk. 6 foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministeren til brug for behandlingen
af sager efter stk. 2 og 3 kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at tilvejebringe oplysninger,
herunder at oplysningerne skal afgives i en bestemt form til brug
for en vurdering af forhold, der reguleres efter de i stk. 1
nævnte love, inden for den pågældende
kommune.
Bestemmelsen bemyndiger transport-, bygnings- og boligministeren
til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen til brug
for transport-, bygnings- og boligministerens behandling af
klagesager eller call-in-sager efter stk. 2 og 3 har pligt til at
tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af forhold, der
reguleres efter de i stk. 1 nævnte love, inden for den
pågældende kommune. Bestemmelsen skal sikre, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan få de
oplysninger, som kommunalbestyrelsen ligger inde med - eller som
kommunalbestyrelsen med rimelighed kan pålægges at
tilvejebringe - til brug for transport-, bygnings- og
boligministerens behandling af sagen.
Bestemmelsen udmøntes på samme måde som
miljøbeskyttelseslovens § 83, hvorefter miljø-
og fødevareministeren kan pålægge
kommunalbestyrelser at tilvejebringe oplysninger til brug for en
vurdering af forhold, der reguleres efter loven, inden for den
enkelte kommunes område. Oplysningerne kan forlanges afgivet
i en bestemt form.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 3.2.3.
Til §
4
Søgsmål til prøvelse af afgørelser
eller beslutninger efter denne lov eller de regler, der
fastsættes i medfør heraf, skal være anlagt
inden 6 måneder efter, at afgørelsen eller
beslutningen er meddelt adressaten eller offentliggjort. Med den
foreslåede søgsmålsfrist i stk. 1 sikres det, at der efter en vis
periode ikke ved domstolene kan rejses tvivl om rigtigheden af en
afgørelse eller beslutning efter loven. Fristen gælder
ethvert søgsmål mod myndighederne, der
forudsætter en prøvelse af den pågældende
afgørelse eller beslutning.
Søgsmålsfristen kan ikke fraviges af den myndighed,
der har truffet den pågældende afgørelse eller
beslutning. Alle afgørelser eller beslutninger i
medfør af loven vil - i anonymiseret form i det omfang det
vurderes hensigtsmæssigt - blive bekendtgjort på
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets eller Bygningsstyrelsens
hjemmeside. Denne bekendtgørelse vil finde sted i
overensstemmelse med gældende persondatalovgivning herunder
særligt persondatalovens § 5. Det betyder fx, at
offentliggørelse af afgørelser eller beslutninger
indeholdende personfølsomme oplysninger forudsætter
forudgående samtykke fra sagens parter. Såfremt et
sådant samtykke ikke kan indhentes, sker der ikke
offentliggørelse. Søgsmålsfristen regnes fra
dagen, hvor afgørelsen eller beslutningen
bekendtgøres eller er meddelt den pågældende
afhængig af, hvilket tidspunkt der ligger sidst.
Den foreslåede bestemmelse i stk.
2 indebærer, at retten ved søgsmål om
forhold vedrørende miljøet, der er omfattet af loven,
skal påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt
høje for de berørte parter. Forpligtelsen
påhviler alle retsinstanser.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med de gældende
regler i retsplejeloven. Udgangspunktet i loven er, at den tabende
part erstatter de udgifter, som den vindende part har afholdt,
forudsat disse har været fornødne til sagens
forsvarlige udførelse. Udgifter til bistand af advokat m.v.
erstattes med et passende beløb, og de øvrige
udgifter erstattes fuldt ud. I medfør af retsplejelovens
§ 312, stk. 3, kan retten dog af egen drift bestemme, at den
tabende part ikke eller kun delvist skal erstatte modparten de
påførte udgifter, hvis særlige grunde taler for
det. Sådanne grunde vil kunne foreligge, hvis omkostningerne
i modsat fald vurderes at ville være uoverkommeligt
høje for den pågældende, hvor der i henhold til
lovgivningen eller internationale forpligtelser m.v., er et krav
om, at de tilgængelige retsmidler ikke må være
uoverkommeligt dyre. Samtidig skal forslaget ses i sammenhæng
med reglerne i retsplejelovens kapitel 31 om bl.a. retshjælp
og fri proces.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre overholdelse af kravet i
Århus-konventionen om, at de tilgængelige retsmidler
ikke må være uoverkommeligt dyre. Bestemmelsen skal
derfor forstås i overensstemmelse med konventionen og
VVM-direktivet samt EU-Domstolens praksis, der knytter sig hertil,
jf. herved bl.a. EU-Domstolens domme af henholdsvis 11. april 2013
i sag C-260/11, Edwards og Pallikaropoulos, og 13. februar 2014 i
sag C-530/11, Kommissionen mod Storbritannien.
Til §
5
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. Det ønskes, at loven
træder i kraft hurtigst muligt af hensyn til projektets
fremdrift.
Til §
6
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.