Fremsat den 8. februar 2017 af justitsminister (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov for
Færøerne om rettens pleje
(International kompetence i
ægteskabssager)
§ 1
I lov for Færøerne om rettens
pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts 2004, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 78 af 27. januar
2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 448 c indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Endvidere kan sag om ægteskab mellem to personer af samme
køn behandles her i riget, når ægteskabet er
indgået her, og ingen af ægtefællerne bor i et
land med en lovgivning om ægteskab mellem to personer af
samme køn, der svarer til den gældende for
Færøerne.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
2. I
§ 448 c, stk. 3, der bliver stk.
4, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«.
§ 2
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lagtinget vedtog den 9. maj 2016 to rigslovsindstillinger, som
har til formål at pålægge rigsmyndighederne at
tilvejebringe det lovgivningsmæssige grundlag for, at to
personer af samme køn borgerligt kan indgå
ægteskab på Færøerne.
Den ene rigslovsindstilling vedrører de ændringer,
som skal foretages af den færøske
ægteskabslovgivning, og som i øvrigt hører
under Børne- og Socialministeriet. Disse æn?drin?g?er
vil blive foretaget ved kongelig anordning.
Den anden rigslovsindstilling vedrører en ændring
af den færøske retsplejelov, som skal udvide den
internationale kompetence for domstolene til at omfatte sager om
ægteskab mellem to personer af samme køn. Der
ønskes således indført mulighed for, at to
personer af samme køn, der borgerligt har indgået
ægteskab på Færøerne, kan få
behandlet deres sag om opløsning af ægteskab her i
riget, når ingen af ægtefællerne bor i et land
med en lovgivning om ægteskab mellem to personer af samme
køn, der svarer til den gældende for
Færøerne.
Nærværende lovforslag har til formål at
foretage ændringer af den færøske retsplejelov,
der gør dette muligt.
2. International kompetence i
ægteskabssager
2.1. Gældende ret
Den færøske retsplejelovs § 448 c regulerer
domstolenes internationale kompetence i ægteskabssager.
Ifølge bestemmelsens stk. 1 kan ægteskabssag
anlægges her i riget (dvs. på Færøerne),
såfremt sagsøgte har bopæl her i riget, eller
såfremt sagsøgeren har bopæl her i riget og
enten boet her i to år eller tidligere haft bopæl her.
Endvidere kan ægteskabssag anlægges her i riget,
såfremt sagsøgeren er dansk statsborger, og det
godtgøres, at den pågældende på grund af
sit statsborgerskab ikke vil kunne anlægge sag i sit
bopælsland. Endelig kan der anlægges ægteskabssag
her i riget, hvis begge ægtefæller er danske
statsborgere, og sagsøgte ikke modsætter sig
sagsanlæg ved dansk domstol, eller hvis skilsmisse
søges på grundlag af separation meddelt her i riget
inden for de sidste 5 år.
Behandlingen af en sag om separation og skilsmisse her i riget
forudsætter normalt, at en af ægtefællerne bor
her i riget, eller at der søges om skilsmisse på
grundlag af en separation, der er meddelt her. En sag om separation
eller skilsmisse kan efter bestemmelsen ikke behandles her i riget,
alene fordi ægteskabet er indgået her.
Ifølge bestemmelsens stk. 2 kan sager om et
ægteskabs omstødelse eller beståen
anlægges her i riget, når ægteskabet er
indgået her.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 3, at reglerne i stk. 1
og 2 kan fraviges efter overenskomst med fremmed stat.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som beskrevet under pkt. 1 har Lagtinget vedtaget to
rigslovsindstillinger, som har til formål at
pålægge rigsmyndighederne at tilvejebringe det
lovgivningsmæssige grundlag for, at to personer af samme
køn borgerligt kan indgå ægteskab på
Færøerne.
Den ene af de to rigslovsindstillinger vedrører en
ændring af den færøske retsplejelov, som skal
udvide den internationale kompetence for domstolene til at omfatte
sager om ægteskab mellem to personer af samme køn. Der
ønskes således indført mulighed for, at to
personer af samme køn, der borgerligt har indgået
ægteskab på Færøerne, kan få
behandlet de?r?es sag om opløsning af ægteskab her i
riget, når ingen af ægtefællerne bor i et land
med en lovgivning om ægteskab mellem to personer af samme
køn, der svarer til den gældende for
Færøerne.
Det bemærkes indledningsvis, at de gældende regler
om domstolenes internationale kompetence i ægteskabssager vil
være direkte anvendelige på sager om ægteskab
mellem to personer af samme køn, når der er foretaget
de ændringer i ægteskabslovgivningen, som skal
gøre et sådant ægteskab muligt på
Færøerne.
De gældende regler giver dog ikke mulighed for at behandle
en sag om separation eller skilsmisse, alene fordi ægteskabet
er indgået på Færøerne. Hvis to personer
af samme køn har indgået ægteskab på
Færøerne, men er bosat i et land, som ikke anerkender
et sådant ægteskab, kan der således opstå
den situation, at der ikke er nogen domstol, der kan behandle en
ægteskabssag mellem de to ægtefæller.
Det foreslås på baggrund af Lagtingets indstilling,
at der i den færøske retsplejelovs § 448 c
indsættes et nyt stk. 2, som fastsætter, at en sag om
ægteskab mellem to personer af samme køn kan behandles
her i riget, når ægteskabet er indgået her, og
ingen af ægtefællerne bor i et land med en lovgivning
om ægteskab mellem to personer af samme køn, der
svarer til den gældende for Færøerne.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen i den
færøske retsplejelovs § 448 c, stk. 3, (som
bliver § 448 c, stk. 4) om, at de internationale
kompetenceregler kan fraviges efter overenskomst med fremmed stat,
udvides, således at dette også kommer til at
gælde i forhold til den internationale kompetenceregel i det
nye stk. 2.
Det bemærkes, at de foreslåede bestemmelser svarer
til den danske retsplejelovs bestemmelser herom, som blev indsat
ved lov nr. 532 af 12. juni 2012 om ændring af lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning, lov om
ægteskabets retsvirkninger og retsplejeloven og om
ophævelse af lov om registreret partnerskab (Ægteskab
mellem to personer af samme køn), som gjorde ægteskab
mellem to personer af samme køn muligt i Danmark.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. november til
den 21. december 2016 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Retten på Færøerne, Østre Landsret,
Domstolsstyrelsen, Politimesteren på Færøerne,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet, Danske Advokater, Amnesty International,
Institut for Menneskerettigheder, Retspolitisk Forening, Danske
Familieadvokater og Landsforeningen for bøsser, lesbiske,
biseksuelle og transpersoner.
Udkastet til lovforslag har endvidere været forelagt
Færøernes Landsstyre til udtalelse.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den færøske retsplejelovs § 448 c, stk. 1,
fastsætter, i hvilke tilfælde domstolene har
international kompetence i ægteskabssager.
Med det foreslåede stk. 2
indføres en ny kompetenceregel, hvorefter en sag om
ægteskab mellem to personer af samme køn kan behandles
her i riget, når ægteskabet er indgået her, og
ingen af ægtefællerne bor i et land med en lovgivning
om ægteskab mellem to personer af samme køn, der
svarer til den lovgivning, der vil være gældende for
Færøerne, når der i ægteskabslovgivningen
er givet mulighed for indgåelse af ægteskab mellem to
personer af samme køn.
Det bemærkes, at de gældende kompetenceregler i stk.
1 også vil finde anvendelse på ægteskabssager
mellem to personer af samme køn, når der er foretaget
de ændringer i ægteskabslovgivningen, som skal
gøre et sådant ægteskab muligt på
Færøerne. Sager om ægteskab, der er
indgået mellem to personer af samme køn, kan
således behandles her i riget, såfremt en af
betingelserne i stk. 1, nr. 1-5 er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i den færøske
retsplejelovs § 448 c, stk. 3, som bliver stk. 4, kan reglerne
i stk. 1 og stk. 2 (der bliver stk. 3) fraviges efter overenskomst
med fremmed stat. Det kunne f.eks. være en international
konvention, som omfatter Færøerne og indebærer
en forpligtelse til at følge andre regler. Det
foreslås, at dette også skal gælde i forhold til
den nye kompetenceregel i stk. 2.
Til §
2
Det foreslås, at justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af loven.
Det forudsættes, at loven vil blive sat i kraft samtidig
med, at ændringen af den færøske
ægteskabslovgivning, som skal gøre det muligt for to
personer af samme køn borgerligt at indgå
ægteskab, sættes i kraft.
Det er således en forudsætning for at sætte
loven, som skal udvide den internationale kompetence for domstolene
til at omfatte sager om ægteskab mellem to personer af samme
køn, i kraft, at det lovgivningsmæssige grundlag for
at indgå sådanne ægteskaber er til stede.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov for Færøerne om rettens
pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts 2004, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 78 af 27. januar 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | § 448 c.
--- | | | | | 1. I § 448 c indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Endvidere kan sag om ægteskab mellem to personer af samme
køn behandles her i riget, når ægteskabet er
indgået her, og ingen af ægtefællerne bor i et
land med en lovgivning om ægteskab mellem to personer af
samme køn, der svarer til den gældende for
Færøerne.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Reglerne i stk. 1 og 2 kan fraviges ved overenskomst med fremmed
stat. | | 2. I § 448 c, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«. | | | | | | § 2 | | | | | | Justitsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden. |
|