Fremsat den 8. februar 2017 af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Oprettelse af ny særtilskudspulje og
forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med
refusionsomlægning på
beskæftigelsesområdet)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret senest ved lov nr. 649 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »udgifterne til statstilskuddet efter
§ 12«: », udgifterne til finansiering af
tilskuddet efter § 17«.
2.
Efter § 16 indsættes:
»§ 17. Økonomi-
og indenrigsministeren yder et årligt tilskud til kommuner
med vanskelige økonomiske vilkår. Tilskudsrammen
udgør 300 mio. kr. og reguleres fra og med 2018 med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Tilskuddet finansieres fra og med tilskudsåret 2018 af det
kommunale bloktilskud.«
§ 2
I lov nr. 996 af 30. august 2015 om
ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, 1. pkt. ændres
»2016 og 2017« til: »2016, 2017 og
2018«.
2. I
§ 3, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »i 2017«
til: »i 2017 og 2018«.
3. I
§ 3, stk. 2, 1. pkt., ændres
»2016 og 2017« til: »2016, 2017 og
2018«.
4. I
§ 3, stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »i 2017«
til: »i 2017 og 2018«.
5. I
§ 3 indsættes som stk. 7 og 8:
»Stk. 7.
Kommuner, som har en samlet beregnet
byrdefordelingsmæssig gevinst eller et tab som følge
af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, tillagt eller
fratrukket beløb beregnet efter stk. 1-3, og hvor gevinsten
eller tabet beregnes at overstige 20 mio. kr. i 2018, betaler et
bidrag henholdsvis modtager et tilskud. Bidraget og tilskuddet
fastsættes til den del af kommunens beregnede
byrdefordelingsmæssige gevinst henholdsvis tab, som
overstiger 20 mio. kr. i 2018. Overstiger det samlede bidrag det
samlede tilskud, anvendes nettobidrag på op til 50 mio. kr.
til finansiering af en forhøjelse af puljen efter § 16
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner til
særlig vanskeligt stillede kommuner. Den del af
nettobidraget, der overstiger 50 mio. kr., tilbagebetales til
kommunerne efter indbyggertal. Overstiger det samlede tilskud det
samlede bidrag, finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter
indbyggertal.
Stk. 8. For
tilskudsåret 2018 foretages der ved udmeldingen af tilskuds-
og udligningsbeløb for 2018 pr. 1. juli 2017 en endelig
beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter
stk. 1, 2, 3 og 7, og forhøjelsen af puljen efter § 16
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf.
stk. 7, fastsættes.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2. For
tilskudsåret 2017 finansieres tilskuddet efter § 1, nr.
2, af staten.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Den første del af lovforslaget udmønter et punkt i
finanslovsaftalen for 2017 mellem Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om, at der skal
oprettes en ny særtilskudspulje målrettet kommuner med
vanskelige økonomiske vilkår.
Lovforslaget indebærer, at der med virkning fra 2017
oprettes en særtilskudspulje på 300 mio. kr. Puljen
målrettes kommuner, der har særlige demografiske,
strukturelle og beskæftigelsesmæssige udfordringer.
Den anden del af lovforslaget indebærer, at den
midlertidige kompensationsordning, som blev indført med
virkning for 2016 og 2017 i forbindelse med omlægningen af
refusionssystemet på beskæftigelsesområdet,
forlænges, så den også får virkning for
2018.
Da den midlertidige ordning blev indført i august 2015
var det under den forudsætning, at der fra tilskudsåret
2018 ville blive gennemført en permanent tilpasning af det
kommunale udligningssystem med henblik på at
imødegå de langsigtede utilsigtede
byrdefordelingsmæssige virkninger af
refusionsomlægningen. Arbejdet med tilpasning af
udligningssystemet er imidlertid blevet forlænget
således, at ændringer af udligningen i stedet
planlægges gennemført med virkning fra
tilskudsåret 2019. På den baggrund foreslås det
at forlænge kompensationsordningen for 2017, så den
også vil komme til at gælde for 2018.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ny
særtilskudspulje
2.1.1. Gældende ret
Det kommunale udligningssystem er baseret på en udligning
af forskelle mellem kommunernes strukturelle underskud, som er
forskellen mellem en kommunes udgiftsbehov og kommunens beregnede
skatteindtægter.
Systemet indeholder desuden nogle særlige
tilskudsordninger med henblik på at kunne tage hensyn til
særlige forhold, som ikke i tilstrækkeligt omfang
dækkes af det generelle udligningssystem. Det drejer sig om
en pulje til særligt vanskeligt stillede kommuner, jf. §
16, og en pulje til kommuner i hovedstadsområdet med
særlige økonomiske vanskeligheder, jf. § 19. Den
sidstnævnte pulje efter § 19 finansieres af bidrag fra
hovedstadskommunerne.
Herudover har der i årene 2013-2016 været en
særtilskudspulje til kommuner med en høj andel af
borgere med sociale problemer, jf. lov nr. 582 af 18. juni 2012.
Denne pulje er blevet nedlagt med virkning fra 2017, jf. lov nr.
649 af 8. juni 2016. Formålet var i stedet at prioritere
midlerne til kommuner i en svær økonomisk
situation.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Det indgik i finanslovsaftalen for 2017 mellem Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, at der
skal oprettes en ny særtilskudspulje målrettet kommuner
med vanskelige økonomiske vilkår.
Forslaget om oprettelse af en særtilskudspulje
målrettet kommuner med vanskelige økonomiske
vilkår skal ses i lyset af nedlæggelsen af den sociale
særtilskudspulje, som blev nedlagt med virkning fra 2017, jf.
lov nr. 649 af 8. juni 2016. Den tidligere sociale
særtilskudspulje gik særligt til større
bykommuner og kommuner i hovedstadsområdet. Regeringen
ønsker at omprioritere midlerne til kommuner med vanskelige
økonomiske vilkår som følge af demografiske,
strukturelle og beskæftigelsesmæssige udfordringer.
Den foreslåede pulje vil på den baggrund især
være rettet mod land- og yderkommuner. Generelt er det de
kommuner, som har mest behov for et ekstra økonomisk tilskud
for at kunne løfte deres opgaver.
Puljen vil blive fordelt efter objektive kriterier, som
fastsættes hvert år af økonomi- og
indenrigsministeren, så de afspejler de aktuelle forhold.
Udmeldingen forudsættes at kunne ske sammen med den generelle
udmelding af tilskud og udligning pr. 1. juli i året
før tilskudsåret. Dermed vil tilskuddet kunne
indgå i kommunernes budgetlægning.
Den foreslåede
særtilskudspulje vil fra 2018 og frem blive finansieret
kollektivt af kommunerne gennem bloktilskuddet. I 2017 vil
særtilskudspuljen udgøre ekstraordinær
finansiering, idet kommunernes bloktilskud for 2017 er udmeldt, og
det vurderes ikke hensigtsmæssigt at modregne bagudrettet i
bloktilskuddet.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer, at der med virkning fra 2017
oprettes en ny særtilskudspulje på 300 mio. kr.
målrettet kommuner med vanskelige økonomiske
vilkår. Puljen vil blive fordelt af økonomi- og
indenrigsministeren efter kriterier for lavt beskatningsgrundlag og
demografiske, strukturelle og beskæftigelsesmæssige
udfordringer.
De konkrete fordelingskriterier vil blive fastsat hvert år
af økonomi- og indenrigsministeren, så de afspejler de
aktuelle forhold. Udmeldingen af tilskuddet til kommunerne
forudsættes at kunne ske sammen med den generelle udmelding
af tilskud og udligning senest den 1. juli i året før
tilskudsåret. Dermed vil tilskuddet kunne indgå i
kommunernes budgetlægning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-2, med
tilhørende bemærkninger.
2.2. Forlængelse af overgangsordningen
2.2.1. Gældende ret
Med virkning fra 2016 blev der gennemført en reform af
refusionssystemet på beskæftigelsesområdet. Med
henblik på at imødegå utilsigtede
byrdefordelingsmæssige virkninger for kommunerne blev der med
virkning fra tilskudsåret 2016 gennemført nogle
initiale ændringer af udligningssystemet, jf. lov nr. 996 af
30. august 2015. Samtidigt blev der indført en midlertidig
kompensationsordning for 2016 og 2017. Kompensationsordningen
begrænser kommunernes tab og gevinster til henholdsvis 0,1
procent af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 procent i 2017.
Desuden indebærer den et loft, som yderligere begrænser
de absolutte gevinster og tab til henholdsvis 10 mio. kr. i 2016 og
til 20 mio. kr. i 2017. Et evt. overskud fra ordningen med det
absolutte gevinst- og tabsloft anvendes til en forhøjelse af
tilskuddet efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og reserveres til særtilskud til
særlig vanskeligt stillede kommuner, hvor
refusionsomlægningen kan indebære en belastning
på disse kommuners økonomiske situation
Samtidigt blev der igangsat et arbejde i Finansieringsudvalget
under Økonomi- og Indenrigsministeriet med henblik på
at udarbejde grundlaget for en permanent tilpasning af det
kommunale tilskuds- og udligningssystem, som vil kunne træde
i kraft pr. 1. januar 2018. Formålet var at
imødegå utilsigtede forskydninger i kommunernes
økonomi som følge af reformen.
Arbejdet med at forberede ændringer i udligningssystemet
er imidlertid blevet forlænget således, at der
først kan gennemføres ændringer i udligningen
med virkning fra tilskudsåret 2019. Der henvises i den
forbindelse til, at fremlæggelsen af et nyt og mere
retvisende ejendomsvurderingssystem vil få betydning for det
kommunale udligningssystem, hvorfor der er behov for, at
konsekvenserne af et nyt ejendomsvurderingssystem kan indgå i
arbejdet med udligningstilpasninger. Forlængelsen af arbejdet
indebærer, at ændringer i udligningssystemet kan
gennemføres med virkning fra tilskudsåret 2019
På den baggrund foreslås det at forlænge den
midlertidige kompensationsordning, så den også vil
komme til at begrænse kommuners tab og gevinster ved reformen
af refusionssystemet i 2018 med de samme grænser, som
gælder med ordningen for 2017. Kompensationen vil som i 2016
og 2017 tage udgangspunkt i oplysninger om fordelingen af
kommunernes udgifter i 2015, som er det seneste år inden
refusionsomlægningens ikrafttræden.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Det følger af aftalen mellem Venstre, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti om reform af refusionssystemet, at Økonomi- og
Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg har fået til opgave
at udarbejde et grundlag for ændringer i det kommunale
udligningssystem, jf. Aftale om reform af refusionssystemet og
tilpasning af udligningssystemet af 2. februar 2015. Formålet
med ændringerne er at afbøde de mere langsigtede og
utilsigtede byrdefordelingsmæssige virkninger, som
følger af refusionsomlægningen på
beskæftigelsesområdet. Finansieringsudvalgets arbejde
om udligningen var forudsat afsluttet i 2016.
Det er imidlertid nødvendigt, at fristen for arbejdets
afslutning forlænges med ét år. Der henvises til
at fremlæggelsen af et nyt og mere retvisende
ejendomsvurderingssystem vil få betydning for det kommunale
udligningssystem. Der er behov for, at konsekvenserne af et nyt
ejendomsvurderingssystem indgår i Finansieringsudvalgets
arbejde om udligningssystemet. Forlængelsen af arbejdet
indebærer, at der først kan gennemføres
ændringer i udligningssystemet med virkning fra
tilskudsåret 2019.
I lyset af behovet for en forlængelse af
Finansieringsudvalgets arbejde og for at sikre ro om kommunernes
økonomi foreslås det at forlænge den
midlertidige ordning, der afbøder de
byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne af
refusionsomlægningen, så ordningen for 2017 også
gælder for 2018.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer, at den midlertidige
kompensationsordning, som blev indført med virkning for 2016
og 2017 i forbindelse med omlægningen af refusionssystemet
på beskæftigelsesområdet, jf. lov nr. 996 af 30.
august 2015, forlænges, så den også får
virkning for 2018.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1-5, med
tilhørende bemærkninger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
For 2017 indebærer lovforslaget om oprettelse af en ny
særtilskudspulje en merudgift for staten på 300 mio.
kr. og en tilsvarende merindtægt for kommunerne. For 2017
udbetales tilskuddet på 300 mio. kr. til kommunerne i
forbindelse med midtvejsreguleringen for 2017, som afregnes til
kommunerne i månederne oktober, november og december 2017.
For de efterfølgende år vil der alene være tale
om en omfordeling mellem kommunerne.
Overgangsordningen som følge af
refusionsomlægningen på
beskæftigelsesområdet indebærer en vis
omfordeling mellem kommunerne med henblik på at
imødegå utilsigtede byrdefordelingsmæssige
virkninger. Samlet set vil refusionsomlægningen på
beskæftigelsesområdet og de gennemførte
tilpasninger af udligningen give anledning til visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne.
Kommuner med beregnede tab og gevinster på over 0,2 pct. af
beskatningsgrundlaget i 2018 modtager dog tilskud og betaler bidrag
svarende hertil. Herudover begrænses absolutte gevinster og
tab til højst 20 mio. kr. i 2018.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. december
2016 til den 13. januar 2017 været sendt i høring hos
KL.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | For 2017 indebærer lovforslaget om
oprettelse af en ny særtilskudspulje en merudgift for staten
på 300 mio. kr. og en tilsvarende merindtægt for
kommunerne. For de efterfølgende år vil der alene
være tale om en omfordeling mellem kommunerne. Lovforslaget
har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne. Samlet set vil refusionsomlægningen
på beskæftigelsesområdet og de gennemførte
tilpasninger af udligningen give anledning til visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne.
Kommuner med beregnede tab og gevinster på over 0,2 pct. af
beskatningsgrundlaget i 2018 modtager dog tilskud og betaler bidrag
svarende hertil. Herudover begrænses absolutte gevinster og
tab til højst 20 mio. kr. i 2018. | Samlet set vil refusionsomlægningen
på beskæftigelsesområdet og de gennemførte
tilpasninger af udligningen give anledning til visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne.
Kommuner med beregnede tab og gevinster på over 0,2 pct. af
beskatningsgrundlaget i 2018 modtager dog tilskud og betaler bidrag
svarende hertil. Herudover begrænses absolutte gevinster og
tab til højst 20 mio. kr. i 2018. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 14, stk. 4, 2. pkt., at det
kommunale bloktilskud inden fordelingen til kommunerne reguleres
for udgifterne til visse forhold. Det drejer sig aktuelt om statens
udgifter til udligningstilskud til kommunerne efter § 2, stk.
3, og statens udgifter til tilskuddet til kommuner med højt
strukturelt underskud efter § 12.
Med lovforslaget foreslås det, at bloktilskuddet fra 2018
tilsvarende reguleres med et beløb svarende til udgifterne
til finansiering af den nye særtilskudspulje efter § 17.
Dermed vil den nye særtilskudspulje blive finansieret af det
kommunale bloktilskud.
Til nr. 2
Med lovforslaget foreslås oprettet en ny
særtilskudspulje, der målrettes kommuner med vanskelige
økonomiske vilkår. Med henblik på at mindske
bureaukrati for kommunerne og forenkle fordelingen af puljen,
lægges der op til, at særtilskudspuljen årligt
fordeles til kommunerne på baggrund af et lavt
beskatningsgrundlag og objektive kriterier for demografiske
udfordringer, eksempelvis i form af faldende indbyggertal og en
stigende andel af ældre borgere, strukturelle udfordringer,
eksempelvis i form af lav befolkningstæthed og store afstande
og beskæftigelsesmæssige udfordringer i form af et
svagt arbejdsmarked som følge af forholdsvis få
arbejdspladser i kommunen og forholdsvis store afstande til den
nærmeste større by. Puljen vil blive fordelt i forhold
til indbyggertallet for de kommuner, der efter disse kriterier skal
modtage tilskud i det enkelte år.
De konkrete fordelingskriterier vil blive fastsat hvert år
af økonomi- og indenrigsministeren, så de afspejler de
aktuelle forhold. Udmeldingen forudsættes at kunne ske sammen
med den generelle udmelding af tilskud og udligning pr. 1. juli i
året før tilskudsåret. Dermed vil tilskuddet
kunne indgå i kommunernes budgetlægning.
Puljen vil blive finansieret af det kommunale bloktilskud, jf.
bemærkningerne til nr. 1 ovenfor.
Til §
2
Til nr. 1
Efter de gældende regler er der indført en
midlertidig kompensationsordning for årene 2016 og 2017. Det
fremgår af overgangsbestemmelserne i § 3 i lov nr. 996
af 30. august 2015 om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner. Den midlertidige
kompensationsordning begrænser kommunernes tab og gevinster
til henholdsvis 0,1 procent af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2
procent i 2017. Desuden indebærer den et loft, som yderligere
begrænser de absolutte gevinster og tab til henholdsvis 10
mio. kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017.
Forslagene i nr. 1-5 indebærer, at reglerne for den
midlertidige kompensationsordning for 2017 videreføres,
så de også får virkning for 2018.
Den foreslåede ændring i nr. 1 indebærer, at
den midlertidige overgangsordning for 2016 og 2017 for de kommuner,
der har et beregnet byrdefordelingsmæssigt tab som
følge af refusionsomlægningen og tilpasningerne i
udligningssystemet, forlænges til og med 2018.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i nr. 2 indebærer, at
de kommuner, der har et beregnet byrdefordelingsmæssigt tab
som følge af refusionsomlægningen og tilpasningerne i
udligningssystemet, som overstiger 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag i 2018, vil modtage et tilskud svarende til den
del af tabet, der overstiger grænseværdien på 0,2
pct. af beskatningsgrundlaget i 2018. Det svarer til de regler, der
er gældende for 2017.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring i nr. 3 indebærer, at
den midlertidige overgangsordning for 2016 og 2017 for de kommuner,
der har en beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst som
følge af refusionsomlægningen og tilpasningerne i
udligningssystemet, forlænges til og med 2018.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring i nr. 4 indebærer, at
de kommuner, der har en beregnet byrdefordelingsmæssig
gevinst som følge af den foreslåede
refusionsomlægning og tilpasningerne i udligningssystemet,
som overstiger 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag i 2018,
betaler et bidrag svarende til den del af gevinsten, der overstiger
grænseværdien på 0,2 pct. af
beskatningsgrundlaget i 2018. Det svarer til de regler, der er
gældende for 2017.
Til nr. 5
Efter de gældende regler, jf. § 3, stk. 4, i lov nr.
996 af 30. august 2015, om tilpasninger i udligningssystemet som
følge af en omlægning af refusionssystemet på
beskæftigelsesområdet, er der ud over den
kompensationsordning, der for 2017 begrænser tab og gevinster
til 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget, jf. nr. 1-4 ovenfor,
også indført et midlertidigt gevinst- og tabsloft, der
yderligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 20
mio. kr. i 2017.
Forslaget til stk. 7
indebærer, at der for 2018 indføres et tilsvarende
gevinst- og tabsloft, der begrænser de absolutte gevinster og
tab for den enkelte kommune til 20 mio. kr. i 2018, svarende til
det gældende loft for 2017.
Et positivt nettobidrag fra begrænsningen af de absolutte
gevinster og tab på op til 50 mio. kr. anvendes til
finansiering af særtilskuddet til særlig vanskeligt
stillede kommuner. Midlerne overføres til tilskudsrammen til
særlig vanskeligt stillede kommuner efter § 16 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Midlerne
fordeles af økonomi- og indenrigsministeren. Hvis
nettobidraget skulle overstige 50 mio. kr., tilbageføres den
del af nettobidraget, der overstiger 50 mio. kr., til alle kommuner
fordelt efter indbyggertal.
Hvis tilskuddet overstiger bidraget finansieres nettotilskuddet
af alle kommuner efter indbyggertal.
Det bemærkes, at det af reglerne for 2016 og 2017, jf.
§ 3, stk. 4, i lov nr. 996 af 30. august 2015, fremgår,
at midler overført til tilskudsrammen til vanskeligt
stillede kommuner efter § 16 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner som følge af denne ordning
skal anvendes til tilskud til kommuner, hvor
refusionsomlægningen kan indebære en belastning af
disse kommuners økonomiske situation. Denne særlige
binding af midlerne foreslås ikke videreført til
tilskudsåret 2018. For 2018 foreslås det som
nævnt ovenfor, at de midler, der overføres til puljen
til vanskeligt stillede kommuner, indgår i den eksisterende
pulje til vanskeligt stillede kommuner og derfor fordeles ud fra en
samlet vurdering af de pågældende kommuners
økonomi, idet der i den forbindelse bl.a. kan inddrages evt.
udfordringer på beskæftigelsesområdet og
konsekvenser af refusionsomlægningen.
Efter de gældende regler, jf.
§ 3, stk. 6, i lov nr. 996 af 30. august 2015 om tilpasninger
i udligningssystemet som følge af en omlægning af
refusionssystemet på beskæftigelsesområdet,
foretages der ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2017 en endelig beregning af den
midlertidige kompensationsordning for 2017. Samtidig
fastsættes forhøjelsen af særtilskudspuljen for
2017.
Forslaget til stk. 8
indebærer, at der indføres en tilsvarende ordning for
2018. Det vil sige, at kompensationsordningen for 2018 beregnes
endeligt i forbindelse med udmeldingen af tilskud og udligning for
2018 pr. 1. juli 2017. Samtidig fastsættes forhøjelsen
af særtilskudspuljen for 2018.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2017. Det betyder, at
særtilskuddet på 300 mio. kr. efter lovforslagets
§ 1, nr. 2, for tilskudsåret 2017 kan udbetales til
kommunerne i forbindelse med midtvejsreguleringen af tilskuddet for
2017, som afregnes til kommunerne i månederne oktober,
november og december 2017.
Særtilskuddet for tilskudsåret 2018 vil kunne
indgå i Økonomi- og Indenrigsministeriets udmelding
senest 1. juli 2017 af tilskud og udligning for 2018.
Særtilskuddet for 2018 vil herefter blive udbetalt til
kommuner i månedlige rater i 2018.
Den midlertidige kompensationsordning for 2018 efter
lovforslagets § 2 vil ligeledes indgå i Økonomi-
og Indenrigsministeriets udmelding senest 1. juli 2017 af tilskud
og udligning for 2018.
Den foreslåede overgangsbestemmelse i stk. 2 indebærer, at den nye
særtilskudspulje i det første år, dvs. 2017,
finansieres af staten. Dermed vil særtilskudspuljen for 2017
udgøre en ekstraordinær finansiering for kommunerne.
Baggrunden er, at kommunernes bloktilskud for 2017 er udmeldt, og
det vurderes ikke hensigtsmæssigt at modregne bagudrettet i
bloktilskuddet. For de følgende år vil
særtilskudspuljen blive finansieret af bloktilskuddet, jf.
lovforslagets § 1.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret senest ved lov nr. 649 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | §
14. --- Stk.
2-3. --- Stk. 4. Det
årlige tilskud fastsat efter stk. 1-3 fordeles af social- og
indenrigsministeren. Ved fordelingen reguleres tilskuddet forlods
for statens andel af udgifterne til udligningstilskud efter §
2, stk. 3, udgifterne til statstilskuddet efter § 12 samt
forskellen mellem tilskud og bidrag efter § 38, stk. 1-4.
Tilskuddet fordeles herefter i forhold til de enkelte kommuners
andel af det samlede indbyggertal, jf. dog stk. 5. Dog kan social-
og indenrigsministeren med Finansudvalgets tilslutning helt eller
delvis fordele reguleringer efter stk. 3 i forhold til de enkelte
kommuners andel af det samlede beskatningsgrundlag. Stk.
5-8. --- | | 1. I § 14, stk. 4, 2. pkt., indsættes
efter »udgifterne til statstilskuddet efter § 12«:
, »udgifterne til finansiering af tilskuddet efter §
17«. | | | | | | 2. Efter
§ 16 indsættes: »§
17. Økonomi- og indenrigsministeren yder et
årligt tilskud til kommuner med vanskelige økonomiske
vilkår. Tilskudsrammen udgør 300 mio. kr. og reguleres
fra og med 2018 med den forventede pris- og lønudvikling for
den kommunale sektor. Tilskuddet finansieres fra og med
tilskudsåret 2018 af det kommunale bloktilskud.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 996 af 30. august 2015 om
ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner foretages følgende ændringer: | | | | § 3.
Kommuner, som i tilskudsårene 2016 og 2017 har et samlet
beregnet byrdefordelingsmæssigt tab som følge af de
ændringer i refusion og tilskud, der følger af denne
lovs § 1 samt lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, og hvor tabet i 2016 overstiger 0,1
pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct.
af kommunens beskatningsgrundlag, ydes et tilskud. Tilskuddet
fastsættes til den del af kommunens beregnede
byrdefordelingsmæssige tab, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag. Stk. 2.
Kommuner, som i tilskudsårene 2016 og 2017 har en samlet
beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst som følge af
ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, og hvor
gevinsten i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag, betaler et bidrag. Bidraget fastsættes
til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige
gevinst, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag og i 2017 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag. Stk.
3-6. --- | | 1. I § 3, stk. 1, 1. pkt. ændres
»2016 og 2017« til: »2016, 2017 og
2018«. 2. I § 3, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »i 2017«
til: »i 2017 og 2018«. 3. I § 3, stk. 2, 1. pkt., ændres
»2016 og 2017« til: »2016, 2017 og
2018«. 4. I § 3, stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »i 2017«
til: »i 2017 og 2018«. 5. I § 3 indsættes som stk. 7 og 8: »Stk.
7. Kommuner, som har en samlet
beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst eller et tab som
følge af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1,
tillagt eller fratrukket beløb beregnet efter stk. 1-3, og
hvor gevinsten eller tabet beregnes at overstige 20 mio. kr. i
2018, betaler et bidrag henholdsvis modtager et tilskud. Bidraget
og tilskuddet fastsættes til den del af kommunens beregnede
byrdefordelingsmæssige gevinst henholdsvis tab, som
overstiger 20 mio. kr. i 2018. Overstiger det samlede bidrag det
samlede tilskud, anvendes nettobidrag på op til 50 mio. kr.
til finansiering af en forhøjelse af puljen efter § 16
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner til
særlig vanskeligt stillede kommuner. Den del af
nettobidraget, der overstiger 50 mio. kr., tilbagebetales til
kommunerne efter indbyggertal. Overstiger det samlede tilskud det
samlede bidrag, finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter
indbyggertal. Stk. 8. For
tilskudsåret 2018 foretages der ved udmeldingen af tilskuds-
og udligningsbeløb for 2018 pr. 1. juli 2017 en endelig
beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter
stk. 1, 2, 3 og 7, og forhøjelsen af puljen efter § 16
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf.
stk. 7, fastsættes.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017. Stk. 2. For
tilskudsåret 2017 finansieres tilskuddet efter § 1, nr.
2, af staten. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|