Tillægsbetænkning afgivet af
Miljø- og Fødevareudvalget den 24. maj 2017
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareministeren
har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar
2017 og var til 1. behandling den 2. februar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget. Udvalget afgav betænkning den 5.
april 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 20. april 2017,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Miljø-
og Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dines Dueholm,
København Ø, samt en internt omdelt
borgerhenvendelse.
Miljø- og fødevareministeren
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 2 spørgsmål til miljø-
og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer for
ændringsforslaget for at sikre en klar retstilstand
vedrørende naturbeskyttelseslovens regler om
skovbyggelinjen. Partierne bemærker dog samtidig, at
partierne som udgangspunktet finder det uhensigtsmæssigt, at
der hermed ikke sikres fortsat overensstemmelse mellem planlovens
regler om landzone og naturbeskyttelseslovens regler om
skovbyggelinjen.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV og SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse. Mindretallet vil stemme
for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
1)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»01. § 17, stk. 2, nr. 6, affattes
således:
»6)
bebyggelse, campingvogne og lign. i landzone, der er omfattet af
undtagelserne fra kravet om tilladelse efter § 36, stk. 1, jf.
§ 36, stk. 2, i lov om planlægning, jf. dog stk.
4,«.
02. I
§ 17 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
De i stk. 2, nr. 6, nævnte undtagelser fra forbuddet i stk. 1
gælder ikke for følgende bebyggelse, uanset at de
nævnte bebyggelser er undtaget fra krav om landzonetilladelse
efter § 36 i lov om planlægning:
1) Det i §
36, stk. 1, nr. 3, i lov om planlægning nævnte byggeri
til landbrugs- og skovbrugsejendomme og fiskerierhvervet, jf. dog
stk. 2, nr. 4,
2) mindre
byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften
af eksisterende dambrug på en landbrugsejendom,
3) til- og
ombygning af helårshuse i landzone, hvorved husets samlede
bruttoareal vil overstige 250 m2,
jf. dog stk. 2, nr. 5,
4)
opførelse eller indretning i eksisterende bebyggelse af en
bolig på en landbrugsejendom, hvis areal overstiger 30 ha,
når den nye bolig skal benyttes i forbindelse med et
generationsskifte eller til en medhjælper,
5) tilbygning
med indtil 500 m2 til udvidelse af
en erhvervsvirksomhed i landzone, som lovligt er etableret i en
overflødiggjort bygning, og
6) tilbygning
til en mindre butik i landzone, der er etableret i en
overflødiggjort bygning, når butikkens samlede
bruttoetageareal efter udvidelsen ikke overstiger 250 m2.««
[Konsekvensændring om
undtagelse fra kravet om landzonetilladelse og krav om dispensation
efter naturbeskyttelsesloven som følge af revision af
planloven (lovforslag nr. L 121)]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Ændring af § 17, stk. 2, nr. 6,
indeholder konsekvensændringer, der henviser til bestemmelser
i planlovens § 36, stk. 1, om undtagelser fra kravet om
landzonetilladelse, der foreslås ændret med
lovforslaget.
Efter de gældende regler i
naturbeskyttelseslovens § 17 kræver placering af
bebyggelse m.v. inden for 300 m fra visse skove
kommunalbestyrelsens forudgående dispensation. Bestemmelsen
vedrører opførelse af ny bebyggelse, herunder
opførelse af tilbygninger. Indretning i eksisterende
bygninger kræver ikke dispensation fra skovbyggelinjen.
Ved lov nr. 1630 af 26. december 2013 om
ændring af bl.a. naturbeskyttelsesloven blev reglerne om
dispensation fra forbuddet mod bebyggelse inden for skovbyggelinjen
i landzone ændret, idet reglerne blev tilpasset planlovens
landzoneregler, ved at der ikke længere skulle træffes
afgørelse efter begge regelsæt. Dette fremgår af
naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 5, hvorefter
bebyggelse, campingvogne og lign. i landzone, hvortil der er
meddelt tilladelse efter § 35, i lov om planlægning,
ikke er omfattet af forbuddet mod bebyggelse m.v. i § 17, stk.
1.
Lov nr. 1630 af 26. december 2013 indebar
endvidere, at de undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, der
fremgår af planlovens § 36, stk. 1, jf. stk. 2,
hvorefter det bl.a. ikke kræver landzonetilladelse at
udføre om- og tilbygninger af helårshuse, hvorved
husets samlede bruttoetageareal ikke overstiger 250 m2, opføre visse
småbygninger og offentlige master til varsling samt udvide
mindre erhvervsvirksomheder, der er lovligt indrettet i en
tidligere landbrugsbygning, efter forslaget også skulle
gælde for sådan bebyggelse inden for
skovbyggelinjen.
Dette fremgår af
naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 6, om undtagelse fra
bebyggelsesforbuddet inden for skovbyggelinjen, som fik
følgende ordlyd: »6) bebyggelse, campingvogne og lign.
i landzone, der er omfattet af undtagelserne fra kravet om
tilladelse efter § 36, stk. 1, nr. 3, 5, 7-9 og 13-15, jf. dog
§ 36, stk. 2, i lov om planlægning,«.
Ved lov nr. 1879 af 29. december 2015 blev
der indsat et nyt nr. 10 i planlovens § 36, stk. 1, og nr.
11-15 blev herefter nr. 12-16. I den forbindelse skulle
henvisningerne i naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 6,
have været konsekvensændret, hvilket imidlertid ikke er
sket. De nævnte nr. 13-15 burde derfor have været
ændret til nr. 14-16. Det rettes der op på med dette
ændringsforslag.
Denne tilpasning mellem planlovens
landzoneregler og naturbeskyttelseslovens § 17 foreslås
videreført, for så vidt angår de gældende
undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, således at de
samme undtagelser fortsat vil gælde i forhold til
skovbyggelinjen. Det gælder f.eks. opførelse af skure
m.v. eller udvidelse af helårshuse op til 250 m2.
Den foreslåede ændring af
§ 17, stk. 2, nr. 6, indebærer derfor, at de
gældende undtagelser i § 36, stk. 1, i lov om
planlægning fra krav om landzonetilladelse fortsat også
skal gælde for tilsvarende bebyggelse inden for
skovbyggelinjen, der således fortsat kan opføres uden
dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 17, med de
begrænsninger, der fremgår af den foreslåede
§ 17, stk. 4, jf. 02.
Det gælder f.eks. opførelse af
småbygninger, visse antenner og f.eks. udvidelse af
helårshuse i landzone, dog kun som hidtil op til 250 m2. Tilsvarende videreføres
undtagelsen for opførelse af tilbygning til virksomheder med
op til 500 m2, for så vidt
angår mindre virksomheder, der er etableret i tidligere
landbrugsbygninger, og ligeledes udvidelse af butikker op til 250
m2.
Ad nr. 02
Tilpasningen af planlovens § 36, stk.
1, til naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 6, skal ikke
gælde for udvidelse af helårshuse uden
landzonetilladelse op til 500 m2,
dvs. over de gældende 250 m2. Her stilles krav om dispensation fra
naturbeskyttelseslovens § 17.
Tilpasningen skal endvidere ikke omfatte
opførelse af erhvervsmæssigt nødvendige
driftsbygninger, således som undtagelsen er formuleret i
lovforslag nr. L 121 om ændring af lov om planlægning
m.fl. love i forslagets § 1, nr. 83, om § 36, stk. 1, nr.
3.
Det betyder, at den gældende
undtagelse i naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2, nr. 4, for
landbrugets erhvervsnødvendige driftsbygninger, som allerede
gælder i byzone og sommerhusområder,
videreføres, hvorefter byggeri, der er erhvervsmæssigt
nødvendigt for den pågældende ejendoms drift som
landbrugs- eller skovbrugsejendom eller for udøvelse af
fiskerierhvervet, som opføres i tilknytning til ejendommens
hidtidige bebyggelsesarealer, er undtaget fra kravet om
dispensation.
Endelig skal tilpasningen ikke omfatte de
ændringer i planlovens § 36, stk. 1, der på en
række områder åbner mulighed for uden
landzonetilladelse at opføre mere bebyggelse, der er dobbelt
så stor, end det er tilfældet i dag, og til flere
formål end efter de nu gældende regler. Nogle af de
foreslåede ændringer i planlovens § 36, stk. 1,
giver mulighed for arealmæssigt større udvidelser af
f.eks. helårshuse eller virksomheder uden landzonetilladelse
end efter de nugældende regler, mens andre giver nye
bebyggelsesmuligheder. For så vidt angår disse nye
byggemuligheder uden landzonetilladelse, stilles krav om
dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 17.
De foreslåede ændringer
fastsætter således samlet set, at fritagelsen fra
kravet om dispensation fra skovbyggelinjen ikke skal omfatte alle
tilfælde, hvor bebyggelse er fritaget for landzonetilladelse
efter planloven.
Det fremgår af den foreslåede
§ 17, stk. 4, hvilke bebyggelser der, uanset at de er undtaget
fra krav om landzonetilladelse, forudsætter dispensation fra
skovbyggelinjen. Dette vil gælde for de foreslåede nye
undtagelser fra kravet om landzonetilladelse i planlovens §
36, stk. 1, dvs. de foreslåede bestemmelser om mindre
driftsbygninger til dambrug, om tilbygning til en mindre butik i
landzone etableret i en overflødiggjort bygning og om
tilbygning på indtil 500 m2
til en erhvervsvirksomhed i landzone, der er etableret i en
overflødiggjort bygning, dvs. også andre bygninger end
tidligere landbrugsbygninger. Som hidtil vil opførelse af
visse boliger for en medhjælper eller ved generationsskifte
fortsat kræve dispensation fra naturbeskyttelsesloven
på arealer omfattet af skovbyggelinjen.
De foreslåede nr. 01 og 02
indebærer derfor, at kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse om dispensation fra skovbyggelinjen efter
naturbeskyttelseslovens § 65 i sager i landzone, f.eks.
udvidelse af virksomheder indrettet i en overflødiggjort
bygning, der ikke er en tidligere landbrugsbygning eller udvidelse
af helårshuse ud over 250 m2, hvor der i dag alene træffes
afgørelse efter landzonereglerne. Begrundelsen herfor er at
varetage hensyn til natur- og landskabsinteresserne omkring skovene
i forhold til større bygninger.
Ændringsforslaget vurderes at have
begrænsede administrative konsekvenser i de begrænsede
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen som følge af lov om
planlægning ikke længere skal give landzonetilladelse,
men hvor kommunalbestyrelsen i stedet skal træffe
afgørelse om dispensation fra § 17 i forhold til
bebyggelse inden for skovbyggelinjen i landzone. I byzone og
sommerhusområde gælder dispensationskravet
uændret.
René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) fmd. Ib Poulsen
(DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF) Erling
Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian
Schmidt (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette
Abildgaard (KF) Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 122 omdelt efter afgivelse af
betænkning
13 | Betænkning afgivet 5/4-17 | 14 | Henvendelse af 8/5-17 fra Dines Dueholm,
København Ø | 15 | Internt omdelt henvendelse | 16 | Ændringsforslag fra miljø- og
fødevareministeren | 17 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 122 omdelt efter
afgivelse af betænkning
18 | Spm. om kommentar til henvendelse af 8/5-17
fra Dines Dueholm, København Ø, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om kommentar til internt omdelt
henvendelse, til miljø- og fødevareministeren |
|