Skriftlig fremsættelse (25. januar
2017)
Transport-, bygnings- og
boligministeren (Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Bemyndigelse til at fastsætte regler om
og give tilladelse til forsøg med selvkørende
motorkøretøjer)
(Lovforslag nr. L 120)
Formålet med lovforslaget er at
tillade forsøg med selvkørende
motorkøretøjer i Danmark, når dette kan ske
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Innovationen inden for bl.a. de
teknologier, der anvendes i motorkøretøjer til
vejtrafik, har medført, at motorkøretøjerne i
stigende grad bliver udstyret med komponenter, som automatiserer en
del af styringen af køretøjet. Funktionerne, som
automatiserer en del af styringen, kan aflaste føreren i
vedkommendes opgavevaretagelse under kørslen.
Afhængigt af de specifikke funktioner vil automatisering ofte
medføre øget trafiksikkerhed.
Under nærmere bestemte trafikale
forhold, f.eks. på en fuldt afstribet motorvej eller med lav
fart i et stisystem, vil disse nye funktioner tilsammen kunne
udgøre en teknisk indretning, som indebærer, at
motorkøretøjet kan føres sikkert i trafikken,
uden at en person medvirker aktivt.
To kommuner har i 2015 henvendt sig til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med en
forespørgsel om, hvorvidt det er muligt at udnytte
motorkøretøjernes selvkørende funktionalitet
til at effektivisere produktionen af borgerrettede kommunale
serviceydelser.
Færdselsloven indeholder imidlertid
en bestemmelse om, at motorkøretøjer skal
føres af en person, som har erhvervet kørekort, og
færdselslovens adfærds- og ansvarsregler
forudsætter, at det er en fysisk person, der har den fulde
kontrol med køretøjet. Den eksisterende lovgivning
giver således ikke transport-, bygnings- og boligministeren
mulighed for at fravige kravet om, at et motorkøretøj
skal føres af en fysisk person, der har erhvervet
kørekort.
Med lovforslaget foreslås det derfor,
at der etableres en forsøgsordning, som kan danne grundlag
for forskelligartede forsøg med selvkørende
motorkøretøjer.
I en tilladelse til at gennemføre
forsøg med selvkørende motorkøretøjer
vil det dog være afgrænset, hvilke EU-typegodkendte og
nationalt godkendte køretøjer der vil være
omfattet, samt på hvilke bestemte vejstrækninger og
eventuelt bestemte tidspunkter der er givet tilladelse til
forsøg.
For at opnå tilladelse til
forsøg med selvkørende motorkøretøjer
er det et krav, at en fagligt kompetent uafhængig
rådgiver, ofte betegnet assessor, giver sin vurdering af, om
alle dele af det planlagte forsøg kan gennemføres
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Efter lovforslaget fastlægger
transport-, bygnings- og boligministeren de nærmere
vilkår for forsøg med selvkørende
motorkøretøjer i bekendtgørelsesform.
Transport-, bygnings- og boligministeren meddeler tilladelse til
den enkelte ansøger som en konkret afgørelse i
henhold til den for forsøget fastsatte
bekendtgørelse.
Lovforslaget fastlægger et objektivt
erstatningsansvar for tilladelsesindehaveren for eventuelle skader
forvoldt af et selvkørende motorkøretøj under
et forsøg. Lovforslaget indebærer endvidere, at der
skal fastsættes regler om det strafferetlige ansvarssubjekt,
og at der kan fastsættes regler om objektivt strafansvar for
tilladelsesindehaveren.
Transport-, bygnings- og boligministeren
kan efter lovforslaget først meddele tilladelse til
forsøg med selvkørende motorkøretøjer,
efter at sagen har været forelagt Folketingets Transport-,
Bygnings- og Boligudvalg.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.