Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 23. maj 2017
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om og give tilladelse til forsøg med selvkørende
motorkøretøjer)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
ved § 20 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages
følgende ændringer:
1. Som
overskrift før § 92 d indsættes:
»Forsøgsordninger«.2. I
§ 92 d, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »kommunalbestyrelser i
disses egenskab af vejmyndighed« til:
»vejmyndigheder«.
3. I
§ 92 d, stk. 2, og § 92 e, stk. 4, ændres
»kommunalbestyrelsen« til:
»vejmyndigheden«.
4. I
§ 92 d, stk. 3, ændres
»Kommuner« til: »Vejmyndigheden«.
5. I
§ 92 e, stk. 1, ændres
»kommunalbestyrelser i disses egenskab af vejmyndighed eller
vejmyndighed« til: »vejmyndigheder«, og
»kommunen« ændres til:
»vejmyndigheden«.
6. I
§ 92 e, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »kommunens« til:
»vejmyndighedens«.
7.
Efter § 92 e indsættes før overskriften
før § 93:
»Forsøg med selvkørende
motorkøretøjer§ 92 f. Ved et
selvkørende motorkøretøj forstås et
EU-typegodkendt eller nationalt godkendt
motorkøretøj, som er teknisk indrettet således,
at det er i stand til at køre helt eller delvis uden en
fører.
§ 92 g. Føres et
selvkørende motorkøretøj efter § 92 f,
uden at en fysisk person har fuld kontrol over
køretøjet på den måde, som er foreskrevet
i denne lovs almindelige regler, kan køretøjet alene
benyttes til almindelig færdsel på vej, der er omfattet
af denne lovs anvendelsesområde, jf. § 1, hvis
transport-, bygnings- og boligministeren har meddelt tilladelse til
forsøg hermed i medfør af § 92 h.
Stk. 2.
Forsøg efter stk. 1 skal gennemføres på
bestemte vejstrækninger og kan afgrænses til bestemte
tidspunkter. Forsøg skal altid gennemføres
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Stk. 3.
Forsøg efter stk. 1 forudsætter deltagelse af en
fysisk person, som kan overtage føringen, når dette
anvises af det selvkørende motorkøretøjs
tekniske indretning, eller når den fysiske person vurderer,
at der er behov herfor. Den fysiske person skal have erhvervet
kørekort til den pågældende
køretøjskategori og skal overholde reglerne om
spirituskørsel og kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer i
§§ 53 og 54.
Stk. 4. Den
fysiske person efter stk. 3 kan enten deltage som fører
eller operatør af det selvkørende
motorkøretøj. En operatør betegner i den
forbindelse en fysisk person, som deltager i forsøget, men
som ikke er til stede i køretøjet under
kørslen.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere bestemmelser om forsøg med kørsel med
selvkørende motorkøretøjer. Transport-,
bygnings- og boligministeren kan i denne forbindelse fravige
bestemmelserne i kapitel 2, 4, 5, 9-11 og 13 a, jf. dog stk. 3.
§ 92 h. Transport-, bygnings-
og boligministeren meddeler efter høring af vejmyndigheden
og politiet tilladelse til forsøg i henhold til regler
fastsat i medfør af § 92 g, stk. 5. Transport-,
bygnings- og boligministeren fastlægger nærmere
vilkår for de enkelte forsøg. Tilladelse kan
først meddeles, efter at sagen har været forelagt et
af Folketinget nedsat udvalg.
Stk. 2.
Tilladelse til forsøg efter stk. 1 meddeles for en periode
på op til 2 år. Tilladelsen kan fornyes af transport-,
bygnings- og boligministeren efter høring af vejmyndigheden
og politiet.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan til enhver tid
tilbagekalde en tilladelse til forsøg meddelt efter stk. 1
med den virkning, at forsøget skal bringes til umiddelbart
ophør.
Stk. 4.
Ansøgning om tilladelse til forsøg efter stk. 1
indsendes til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ledsaget af
en nærmere beskrivelse af forsøget. Ansøgningen
skal indeholde en beskrivelse af de motorkøretøjer,
der indgår i forsøget, en detaljeret plan for
gennemførelsen af forsøget, herunder hvilke niveauer
af automatisering der er tale om, de vejstrækninger,
forsøget ønskes gennemført på, og de
trafikale og vejrmæssige forhold, hvori forsøget
forventes at blive gennemført, og en beskrivelse af
forsøgets organisering. Ansøgningen skal endvidere
indeholde en gennemarbejdet plan for indsamling, registrering,
systematisering, opbevaring, brug, videregivelse, samkøring
og sletning af data, der genereres i forbindelse med
kørslen.
Stk. 5.
Ansøgning om tilladelse efter stk. 4 vedlægges en
vurdering fra en godkendt assessor om konsekvenserne for
færdselssikkerheden ved gennemførelse af
forsøget.
Stk. 6.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om godkendelse af assessorer, jf. stk. 5, herunder om assessorers
uafhængighed og kompetence, og om tilsyn med godkendte
assessorer. Transport-, bygnings- og boligministeren kan endvidere
fastsætte regler om tavshedspligt for assessorer, assessorers
ansvarsforsikring og krav til assessorers
underleverandører.
Stk. 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om krav til ansøgningen om tilladelse
til forsøg, jf. stk. 4, herunder om, hvilken dokumentation
der skal vedlægges ansøgningen.
§ 92 i. Udgifter, der
påføres det offentlige efter forsøg, der
gennemføres efter tilladelse meddelt i henhold til regler
fastsat i medfør af § 92 g, stk. 5, jf. § 92 h,
stk. 1, kan pålægges tilladelsesindehaveren.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan pålægge
ansøgeren at stille sikkerhed for sådanne
udgifter.
§ 92 j. Transport-, bygnings-
og boligministeren kan i forbindelse med fastsættelse af
regler efter § 92 g, stk. 5, efter høring af
trafikselskabet fastsætte, at lov om trafikselskaber ikke
finder anvendelse på forsøget.
§ 92 k. Ved fastsættelse
af bestemmelser om forsøg efter § 92 g, stk. 5,
fastsætter transport-, bygnings- og boligministeren efter
forhandling med justitsministeren regler om straf, herunder
bestemmelser om ansvarssubjekt for overtrædelser af
færdselslovens regler. Transport-, bygnings- og
boligministeren kan i den forbindelse efter forhandling med
justitsministeren fravige kapitel 17 og 18.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan i forbindelse med
fastsættelse af regler om straf efter stk. 1 efter
forhandling med justitsministeren bestemme, at en
tilladelsesindehaver kan pålægges bødeansvar,
selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes den
pågældende som forsætlig eller uagtsom.
Tilsvarende gælder en juridisk person, der er
tilladelsesindehaver, selv om der inden for dens virksomhed ikke er
begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller
flere til den juridiske person knyttede personer eller den
juridiske person som sådan.«
8. I
§ 104, stk. 1, indsættes
efter »benytte«: », jf. dog stk. 3 om
selvkørende motorkøretøjer«.
9. I
§ 104 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Erstatningsansvaret efter §§ 101-103 for
motorkøretøjer, der er omfattet af
forsøgsordninger efter § 92 g, stk. 1, påhviler
tilladelsesindehaveren.«
10. I
§ 106, stk. 1, indsættes
efter »køretøjet«: », jf. dog stk.
3 om selvkørende motorkøretøjer«.
11. I
§ 106 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
For selvkørende motorkøretøjer, der er
omfattet af forsøgsordninger efter § 92 g, stk. 1,
påhviler forsikringspligten
tilladelsesindehaveren.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2017.