Fremsat den 6. oktober 2016 af udlændinge-,
integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dansk
indfødsret
(Krav om forældremyndighedsindehavers
samtykke og vandel, når børn som bipersoner erhverver
dansk indfødsret m.v.)
§ 1
I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, som ændret
bl.a. ved lov nr. 730 af 25. juni 2014 og senest ved lov nr. 110 af
8. februar 2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 indsættes efter 2.
pkt.:
»Er barnet undergivet fælles
forældremyndighed, skal den anden
forældremyndighedsindehaver meddele samtykke til, at barnet
erhverver indfødsret med den erklærende.«
2. I
§ 6 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 finder ikke anvendelse, såfremt et
barn, herunder adoptivbarn, ved lov undtages en forælders
naturalisation.«
3. Bilag
1 ophæves.
§ 2
I lov nr. 1496 af 23. december 2014 om
ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk
indfødsret), som ændret ved lov nr. 111 af 8. februar
2016 om ændring af lov om ændring af lov om dansk
indfødsret (Omfattelse af børn som bipersoner ved
afgivelse af erklæring i medfør af reglerne om dobbelt
statsborgerskab) foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 4, og § 4, stk. 2, indsættes efter 2.
pkt.:
»Er barnet undergivet fælles
forældremyndighed, skal den anden
forældremyndighedsindehaver meddele samtykke til, at barnet
erhverver indfødsret med den erklærende.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Krav om forældremyndighedsindehavers
samtykke og vandel, når børn som bipersoner
erhverver | | | dansk indfødsret | | | 2.1.1. Gældende ret | | | | 2.1.1.1. Grundlovens § 44 | | | | 2.1.1.2. Erhvervelse af indfødsret
ved afgivelse af erklæring | | | | | 2.1.1.2.1. Erklæringsbestemmelser i
indfødsretsloven | | | | | 2.1.1.2.2. Erklæringsbestemmelser i
lov om dobbelt statsborgerskab | | | | 2.1.1.3. Erhvervelse af indfødsret
ved naturalisation | | | | 2.1.1.4. Børns erhvervelse af
indfødsret som bipersoner i erklærings- og
naturalisationssager | | | | | 2.1.1.4.1. Børns erhvervelse af
indfødsret som bipersoner i erklæringssager | | | | | 2.1.1.4.2. Børns erhvervelse af
indfødsret som bipersoner i naturalisationssager | | | 2.1.2. Krav om
forældremyndighedsindehavers samtykke, når børn
som bipersoner erhverver dansk indfødsret | | | | 2.1.2.1. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser | | | | 2.1.2.2. Den foreslåede ordning | | | 2.1.3. Krav om vandel, når børn
som bipersoner erhverver dansk indfødsret ved
naturalisation | | | | 2.1.3.1. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser | | | | 2.1.3.2. Den foreslåede ordning | | | 2.1.4. Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser | | 2.2. | Ophævelse af bilag 1 til
indfødsretsloven | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser | | | 2.2.3. Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgere | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at lovfæste
betingelserne for, i hvilke tilfælde et barn erhverver dansk
indfødsret som biperson til en af sine forældre.
Børn, der automatisk erhverver dansk indfødsret ved
en forælders erhvervelse af dansk indfødsret ved
erklæring eller naturalisation, betegnes i praksis som
bipersoner.
Erhverver en person dansk indfødsret ved erklæring
eller naturalisation, tilkommer indfødsretten også den
pågældendes barn, medmindre det udtrykkeligt er
angivet, at et barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen
af indfødsret. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk indfødsret, at den erklærende har
del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift,
under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det
tillige en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk
ret.
Der stilles i praksis endvidere krav om, at den anden
forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er undergivet
fælles forældremyndighed, meddeler samtykke til, at
barnet erhverver dansk indfødsret. Denne praksis har
baggrund i det grundlæggende princip efter
forældreansvarsloven, hvorefter væsentlige beslutninger
om barnets forhold kræver enighed mellem forældrene,
jf. § 3 i forældreansvarsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1820 af 23. december 2015 med senere
ændringer.
Det foreslås med lovforslaget, at kravet om samtykke fra
den anden forældremyndighedsindehaver for et barns
erhvervelse af dansk indfødsret som biperson indsættes
i indfødsretsloven.
Der stilles i sager om naturalisation desuden krav om, at en
biperson ikke må have begået de former for
kriminalitet, som udløser karenstid, eller som helt
udelukker en ansøger om dansk indfødsret fra at blive
optaget på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
Kravet om vandel for bipersoner i naturalisationssager
praktiseres på baggrund af en tilkendegivelse fra
Folketingets Indfødsretsudvalg afgivet i 1997 i forbindelse
med behandlingen af en række konkrete
naturalisationssager.
I praksis vil et barn, der ikke opfylder vandelskravet, blive
undtaget en forælders naturalisation ved, at det angives
direkte i lovforslag om indfødsrets meddelelse, at barnet
ikke skal være omfattet.
Det foreslås med lovforslaget, at der i
indfødsretslovens § 6 indsættes et stk. 3, hvoraf
det følger, at et barn, der undtages en forælders
naturalisation i lovforslag om indfødsrets meddelelse, ikke
erhverver dansk indfødsret.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Krav
om forældremyndighedsindehavers samtykke og vandel, når
børn som bipersoner erhverver dansk
indfødsret
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Grundlovens § 44
Efter grundlovens § 44, stk. 1, kan ingen udlænding
få dansk indfødsret uden ved lov (naturalisation).
Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud, og det kan
således ikke overlades til administrative myndigheder eller
domstolene at træffe afgørelse om tildeling af dansk
indfødsret til udenlandske statsborgere og statsløse
personer.
Grundlovens § 44, stk. 1, er ikke til hinder for, at der
ved lov fastsættes bestemmelse om, at dansk indfødsret
automatisk opnås, når visse faste kendsgerninger er til
stede. Således er der f.eks. i den gældende
indfødsretslov fastsat regler om, i hvilke tilfælde
dansk indfødsret erhverves ved fødslen, jf. § 1,
ved forældrenes efterfølgende indgåelse af
ægteskab, jf. § 2, og ved adoption, jf. § 2 A.
Grundlovens § 44, stk. 1, anses heller ikke for at
være til hinder for fastsættelse af bestemmelser om, at
udlændinge kan erhverve dansk indfødsret ved at
erklære, at nogle bestemte i loven fastsatte betingelser er
opfyldt. Sådanne bestemmelser om erhvervelse af dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring fremgår af
henholdsvis indfødsretslovens §§ 3 og 4 samt
§§ 3 og 4 i lov nr. 1496 af 23. december 2014 om
ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk
indfødsret) som senere ændret ved lov nr. 111 af 8.
februar 2016 om ændring af lov om ændring af lov om
dansk indfødsret (Omfattelse af børn som bipersoner
ved afgivelse af erklæring i medfør af reglerne om
dobbelt statsborgerskab) - herefter lov om dobbelt statsborgerskab.
Der henvises til pkt. 2.1.1.2. nedenfor.
Myndighederne træffer således ikke afgørelse
om tildeling af dansk indfødsret, men har blot til opgave at
konstatere, at den pågældende opfylder de betingelser,
som er fastsat i loven.
Såfremt betingelserne for at afgive erklæring ikke
er til stede, kan dansk indfødsret kun tildeles ved, at den
pågældende optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse (naturalisation). Der henvises til
pkt. 2.1.1.3. nedenfor.
2.1.1.2. Erhvervelse af indfødsret ved afgivelse af
erklæring
2.1.1.2.1. Erklæringsbestemmelser i
indfødsretsloven
De gældende bestemmelser i indfødsretsloven om
erhvervelse af dansk indfødsret ved afgivelse af
erklæring fremgår af lovens §§ 3 og 4,
hvorefter nordiske statsborgere og tidligere danske statsborgere
under visse betingelser kan erhverve dansk indfødsret ved
afgivelse af erklæring herom.
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 1, erhverver den,
der er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige og
opfylder betingelserne i bestemmelsens stk. 2 eller 3, dansk
indfødsret ved at afgive skriftlig erklæring herom
over for Statsforvaltningen, Rigsombudsmanden på
Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland.
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 2, kan
erklæring afgives af personer, der er fyldt 18 år, men
endnu ikke 23 år, på erklæringstidspunktet har
bopæl her i riget, har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, er ustraffede og ikke er
idømt foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9 og ikke
er sigtede for en straffelovsovertrædelse. I denne
forbindelse sidestilles bopæl i et andet nordisk land med
bopæl her i riget, dog kun i det omfang bopælstiden i
det andet nordiske land ligger mindst 5 år forud for
erklæringens afgivelse og før den erklærendes
fyldte 16. år, jf. § 3, stk. 4.
Det følger endvidere af indfødsretslovens §
3, stk. 3, at erklæring kan afgives af personer, der har
erhvervet statsborgerret i Finland, Island, Norge eller Sverige
på anden måde end ved naturalisation, er fyldt 18
år, har haft bopæl her i riget i de sidste 7 år
og ikke i løbet af denne tid er idømt frihedsstraf
eller foranstaltning, der kan ligestilles med frihedsstraf.
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 5, kan personer,
som på grund af en sigtelse for en lovovertrædelse ikke
kan erhverve dansk indfødsret ved erklæring, jf.
§ 3, stk. 2, afgive ny erklæring inden for 1 år
efter, at der er truffet endelig afgørelse i sagen, selv om
den pågældende forinden er fyldt 23 år, hvis den
pågældende ikke findes skyldig i
lovovertrædelsen.
Det følger af indfødsretslovens § 4, stk. 1,
at har nogen, som ved fødslen har erhvervet dansk
indfødsret, og som har boet her i riget indtil det fyldte
18. år, mistet indfødsretten, generhverver
vedkommende, såfremt vedkommende har haft bopæl her i
de sidste 2 år, indfødsretten ved at afgive skriftlig
erklæring herom over for Statsforvaltningen, Rigsombudsmanden
på Færøerne eller Rigsombudsmanden i
Grønland. For så vidt angår kravet i § 4,
stk. 1, om, at den erklærende skal have boet her i riget
indtil det fyldte 18. år, ligestilles bopæl i et andet
nordisk land indtil det fyldte 12. år med bopæl her i
riget, jf. § 4, stk. 3.
Det følger endvidere af indfødsretslovens §
4, stk. 2, at den, der har mistet dansk indfødsret og
derefter vedblivende har været statsborger i et nordisk land,
generhverver indfødsretten, når vedkommende efter at
have taget bopæl her i riget over for Statsforvaltningen,
Rigsombudsmanden på Færøerne eller
Rigsombudsmanden i Grønland afgiver skriftlig
erklæring herom.
Det følger af indfødsretslovens § 4 A, stk.
1, at erklæring om erhvervelse af dansk indfødsret i
medfør af §§ 3 og 4 alene kan afgives af personer,
som på tidspunktet for erklæringens afgivelse har
lovligt ophold her i riget. En erklæring kan endvidere ikke
afgives, hvis der verserer en sag mod den pågældende,
hvor der af anklagemyndigheden er nedlagt påstand om
udvisning, eller hvor anklagemyndigheden som vilkår for et
tiltalefrafald har fastsat, at den pågældende
udvises.
Det følger endvidere af indfødsretslovens § 4
A, stk. 2, at en erklæring afgivet efter §§ 3 eller
4 afvises af den myndighed, som erklæringen er fremsat over
for, hvis myndigheden ikke finder, at betingelserne for at erhverve
dansk indfødsret ved erklæring er opfyldt. Afvisning
af en erklæring kan påklages til Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet.
2.1.1.2.2. Erklæringsbestemmelser i lov om dobbelt
statsborgerskab
I lov om dobbelt statsborgerskab blev der i tilknytning til
indførelsen af fuld adgang til dobbelt statsborgerskab
etableret to tidsbegrænsede overgangsordninger, hvorefter
visse tidligere danske statsborgere og visse personer, der er
optaget på en lov om indfødsrets meddelelse med krav
om løsning, kan erhverve dansk indfødsret ved at
afgive en skriftlig erklæring herom over for
Statsforvaltningen, jf. lovens §§ 3 og 4.
Det følger af § 3, stk. 1, i lov om dobbelt
statsborgerskab, at tidligere danske statsborgere, der har fortabt
deres danske indfødsret i medfør af den nu
ophævede § 7 i lov om dansk indfødsret og
opfylder betingelserne i § 3, stk. 2 og 3, i lov om dobbelt
statsborgerskab, erhverver dansk indfødsret ved inden for 5
år fra lovens ikrafttræden over for Statsforvaltningen
at afgive skriftlig erklæring herom.
I følge § 3, stk. 2, i lov om dobbelt
statsborgerskab, kan erklæring efter stk. 1 afgives af
tidligere danske statsborgere, der ikke er idømt en
ubetinget frihedsstraf i perioden mellem fortabelsen af den danske
indfødsret og afgivelse af erklæring.
For tidligere danske statsborgere over 22 år, der er
født i udlandet, er det i tilfælde, hvor der ikke ved
det fyldte 22. år er truffet afgørelse i medfør
af § 8 i lov om dansk indfødsret, endvidere en
betingelse, at de pågældende inden det fyldte 22.
år har haft bopæl her i riget eller har haft ophold her
i riget af sammenlagt mindst 1 års varighed, jf. § 3,
stk. 3, i lov om dobbelt statsborgerskab.
Det følger endvidere af § 4 i lov om dobbelt
statsborgerskab, at personer, der er optaget på lov nr. 1224
af 18. december 2012 om indfødsrets meddelelse eller senere
love om indfødsrets meddelelse med krav om løsning
fra statsborgerretlige forhold til fremmede stater, og som ikke er
blevet løst, erhverver dansk indfødsret ved inden for
2 år fra lovens ikrafttræden over for
Statsforvaltningen at afgive skriftlig erklæring herom.
2.1.1.3. Erhvervelse af indfødsret ved
naturalisation
Det fremgår af indfødsretslovens § 6, stk. 1,
at indfødsret kan erhverves ved naturalisation i henhold til
grundloven.
Lovforslag om indfødsrets meddelelse fremsættes i
praksis to gange årligt af udlændinge-, integrations-
og boligministeren. Udformningen af lovforslagene sker på
baggrund af retningslinjer fastlagt i en politisk aftale. Ved
aftalen tilkendegiver et flertal i Folketinget, hvilke betingelser
personer, der optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, skal opfylde.
I den forbindelse fastlægger partierne endvidere i vidt
omfang, under hvilke betingelser sager skal forelægges for
Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på
udvalgets stillingtagen til, om der i den enkelte sag bør
meddeles dispensation fra de almindelige
naturalisationsbestemmelser, som ansøgeren ikke måtte
opfylde. Hvis Indfødsretsudvalget meddeler dispensation, vil
den pågældende blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
Personer, der er optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, vil således enten opfylde
betingelserne i den gældende politiske aftale eller
være meddelt dispensation af Folketingets
Indfødsretsudvalg.
De gældende retningslinjer for erhvervelse af dansk
indfødsret ved naturalisation er fastlagt i aftale af 5.
oktober 2015 om indfødsret, jf. cirkulæreskrivelse nr.
10873 af 13. oktober 2015 om naturalisation.
Betingelserne, som ansøgere om dansk indfødsret
skal opfylde for at blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, fremgår af
cirkulæreskrivelsen. En af betingelserne er, at
ansøgere skal opfylde et vandelskrav.
De gældende betingelser om vandel fremgår af
cirkulæreskrivelsens §§ 19-21 samt bilag 2 til
cirkulæreskrivelsen.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 19, stk.
2, at ansøgere, der er idømt en ubetinget
frihedsstraf på mindst 60 dage for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 og 13 (om bl.a. terrorisme), der er
idømt udvisning for bestandig eller idømt ubetinget
frihedsstraf i 1 ½ år eller derover, ikke kan optages
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Det følger endvidere af cirkulæreskrivelsens §
19, stk. 3, at ansøgere, der i øvrigt er straffet
eller har modtaget en strafferetlig sanktion, ikke kan optages
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse før
udløbet af en vis karenstid, jf. oversigten i
cirkulæreskrivelsens bilag 2.
Af cirkulæreskrivelsens bilag 2 følger
nedenstående karenstider for personer, der er straffet eller
har modtaget en strafferetlig sanktion:
Bødestraf
1) Bøder på 3.000 kr. og derover (eller 20
dagbøder og derover for overtrædelse af straffeloven):
4 år og 6 måneder fra gerningstidspunktet.
2) Bøder for spiritus- eller promillekørsel -
uanset bødestørrelsen: 4 år og 6 måneder
fra gerningstidspunktet.
3) Bøder for overtrædelse af lov om euforiserende
stoffer - uanset bødestørrelsen: 6 år fra
gerningstidspunktet.
4) Bøder for overtrædelse af straffelovens kapitel
12 og 13: 9 år fra gerningstidspunktet.
Frihedsstraffe og betingede domme
5) Ubetinget frihedsstraf op til 60 dage: 12 år fra
straffens udståelse
(prøveløsladelsestidspunktet), jf. dog pkt. 6.
6) Ubetinget frihedsstraf op til 60 dage for overtrædelse
af straffelovens kapitel 12 og 13: 18 år fra straffens
udståelse (prøveløsladelsestidspunktet).
7) Ubetinget frihedsstraf på 60 dage og op til 6
måneder: 15 år fra straffens udståelse
(prøveløsladelsestidspunktet).
8) Ubetinget frihedsstraf på 6 måneder og op til 1
år: 18 år fra straffens udståelse
(prøveløsladelsestidspunktet).
9) Ubetinget frihedsstraf på 1 år og op til
1½ år: 27 år fra straffens udståelse
(prøveløsladelsestidspunktet).
10) Hvis en ubetinget frihedsstraf anses for udstået ved
varetægtsfængslingen, regnes karenstiden, jf. pkt. 5-9,
fra løsladelsen fra varetægtsfængsling.
11) En straf, som er delvist eftergivet ved benådning, er
til hinder for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse i den periode, som den del af
straffen, der skal udstås, isoleret betragtet ville give
anledning til, jf. pkt. 5-9. En straf, som er helt eftergivet ved
benådning: 4 år og 6 måneder efter udløbet
af den prøvetid, der er fastsat som betingelse for
eftergivelsen.
12) Betingede domme med vilkår om samfundstjeneste: 7
år og 6 måneder fra dommens afsigelse. Andre betingede
domme: 6 år fra dommens afsigelse, dog altid indtil
udløbet af den prøvetid, der er fastsat i dommen.
13) En delvis betinget dom er til hinder for optagelse på
et lovforslag i den periode, som den ubetingede del af
frihedsstraffen isoleret betragtet ville give anledning til, jf.
pkt. 5-9.
Foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9
14) Forvaring, jf. straffelovens § 70: 30 år fra
foranstaltningens ophævelse.
15) Anbringelsesdomme: 12 år fra foranstaltningens
ophævelse, dog mindst 15 år fra dommens afsigelse.
16) Behandlingsdomme: 9 år fra foranstaltningens
ophævelse, dog mindst 12 år fra dommens afsigelse.
17) Domme til ambulant behandling: 6 år fra
foranstaltningens ophævelse, dog mindst 9 år fra
dommens afsigelse.
18) Domme til ungdomssanktion, jf. straffelovens § 74 a: 6
år fra foranstaltningens ophør.
Andre sanktioner
19) Tiltalefrafald med vilkår, jf. retsplejelovens §
723: 4 år og 6 måneder fra tiltalefrafaldets
meddelelse, dog kun 3 år ved vilkår om
ungdomskontrakt.
20) Advarsler for overtrædelse af lov om euforiserende
stoffer: 3 år fra gerningstidspunktet.
21) Hvis ansøgeren har modtaget en udvisningsdom, der
ikke er effektueret, regnes den forlangte opholdsperiode, jf.
retningslinjernes kap. 3, fra det tidspunkt, hvor det idømte
indrejseforbud ville udløbe, når det regnes fra
dommens afsigelse.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 19, stk.
4, at hvis ansøgeren har været straffet (eller
modtaget en strafferetlig sanktion) flere gange for ligeartet
kriminalitet, forlænges karenstiden med 3 år for hver
gang.
Kriminalitet anses for ligeartet, hvis det drejer sig om
overtrædelser af bestemmelser i samme lov, dog for så
vidt angår overtrædelser af straffeloven og
færdselsloven bestemmelser i samme kapitel.
Straffelovsovertrædelser, hvori der indgår vold eller
trusler om vold, anses dog altid for ligeartet. Kun sanktioner, der
udløser karenstid, har gentagelsesvirkning.
Den samlede karenstid beregnes med udgangspunkt i den straf, der
isoleret betragtet medfører den karenstid, der
udløber senest.
Det fremgår af cirkulæreskrivelsens § 19, stk.
5, at en ansøger, der er sigtet for en
lovovertrædelse, ikke kan optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 19, stk.
6, at hvor ganske særlige forhold taler herfor,
forelægges det for Folketingets Indfødsretsudvalg, om
der kan dispenseres fra betingelserne om karens. Forelæggelse
vil ske, hvis ansøgeren er blevet straffet med en
bøde i niveauet fra 3.000 kr. til og med 10.000 kr. for
overtrædelse af anden lovgivning end straffeloven,
færdselsloven, lov om euforiserende stoffer og
våbenloven, og den pågældende bøde
indebærer, at ansøgeren ikke kan optages på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 21, at
hvis justitsministeren meddeler, at det af Politiets
Efterretningstjeneste vurderes, at en ansøger kan være
en fare for landets sikkerhed, forelægges sagen for
Folketingets Indfødsretsudvalg med indstilling om
udelukkelse af den pågældende fra optagelse på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse i en nærmere
angiven periode.
2.1.1.4. Børns erhvervelse af indfødsret som
bipersoner i erklærings- og naturalisationssager
Erhverver en person dansk indfødsret, tilkommer
indfødsretten som udgangspunkt også den
pågældendes børn, herunder adoptivbørn.
Børn, der automatisk erhverver dansk indfødsret ved
en forælders erhvervelse af dansk indfødsret ved
erklæring eller naturalisation, betegnes i praksis som
bipersoner.
2.1.1.4.1. Børns erhvervelse af indfødsret som
bipersoner i erklæringssager
Det følger af indfødsretslovens § 5, at
erhverver en person indfødsret ved afgivelse af
erklæring i medfør af §§ 3 og 4, tilkommer
indfødsretten også den pågældendes barn,
herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et
barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk indfødsret, at den erklærende har
del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift,
under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det
tillige en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk
ret.
Under samme betingelser tilkommer indfødsretten
også den pågældendes barn efter § 4, stk. 2,
i lov om dobbelt statsborgerskab, når en person, der er
optaget på lov nr. 1224 af 18. december 2012 om
indfødsrets meddelelse eller senere love om
indfødsrets meddelelse med krav om løsning fra
statsborgerretlige forhold til fremmede stater, erhverver
indfødsret ved afgivelse af erklæring.
Det følger endvidere af § 3, stk. 4, i lov om
dobbelt statsborgerskab, at erhverver en tidligere dansk
statsborger indfødsret ved afgivelse af erklæring i
medfør af § 3, stk. 1, tilkommer indfødsretten
også den pågældendes barn, herunder adoptivbarn,
medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal
være omfattet af erhvervelsen af indfødsret. Det er en
forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
indfødsret, at den erklærende har del i
forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift og
under 18 år. For et adoptivbarn er det tillige en betingelse,
at adoptionen har gyldighed efter dansk ret.
Der stilles i sager om erhvervelse af dansk indfødsret
som biperson ved erklæring endvidere i praksis krav om, at
den anden forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er
undergivet fælles forældremyndighed, meddeler samtykke
til, at barnet erhverver indfødsret sammen med den
erklærende forælder. Denne praksis har baggrund i det
grundlæggende princip efter forældreansvarsloven,
hvorefter væsentlige beslutninger om barnets forhold
kræver enighed mellem forældrene, jf.
forældreansvarslovens § 3.
Hvilke beslutninger om barnets forhold, der må anses som
"væsentlige" efter § 3 i forældreansvarsloven er
ikke nærmere defineret i loven. I forarbejderne til
bestemmelsen anføres en række eksempler på
beslutninger, der må anses som værende væsentlige
i lovens forstand. Bl.a. nævnes spørgsmålet om
barnets flytning til udlandet, herunder udrejse til Grønland
og Færøerne, barnets religion og væsentlige
lægelige indgreb. Også andre forhold, der kan
indebære overvejelser med længere tidsperspektiv for
barnet, f.eks. valg af skoleretning, videreuddannelse mv., vil som
udgangspunkt kræve enighed mellem forældrene.
Som følge af at dansk indfødsret medfører
en række rettigheder og pligter, ligesom indfødsretten
kan få betydning for barnets rettigheder og pligter i forhold
til fremmede stater, anses beslutningen om et barns erhvervelse af
dansk indfødsret som en væsentlig beslutning om
barnets forhold omfattet af forældreansvarslovens §
3.
Et barn erhverver således - hvis barnet opfylder de
ovenfor nævnte betingelser - automatisk dansk
indfødsret som biperson til forælderen på det
tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk indfødsret
ved erklæring. Det vil sige på tidspunktet for
erklæringens afgivelse.
2.1.1.4.2. Børns erhvervelse af indfødsret som
bipersoner i naturalisationssager
Det fremgår af indfødsretslovens § 6, stk. 2,
at reglerne i indfødsretslovens § 5 tilsvarende finder
anvendelse, hvis den, der naturaliseres, har børn, herunder
adoptivbørn.
Et barn erhverver således automatisk dansk
indfødsret ved naturalisation som biperson, medmindre det
udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet
af erhvervelsen af indfødsret. Det er en forudsætning
for et barns erhvervelse af dansk indfødsret, at
forælderen har del i forældremyndigheden over barnet,
og at barnet er ugift, under 18 år og bosat her i riget. For
et adoptivbarn er det tillige en betingelse, at adoptionen har
gyldighed efter dansk ret.
Et barn erhverver dansk indfødsret ved naturalisation som
biperson på det tidspunkt, hvor forælderen erhverver
dansk indfødsret. Det vil sige på tidspunktet for
ikrafttræden af den lov om indfødsrets meddelelse, som
forælderen er omfattet af.
Betingelsen om, at et barn erhverver dansk indfødsret ved
naturalisation som biperson, medmindre det udtrykkeligt er angivet,
at barnet ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret, anvendes sådan, at forælderen i
forbindelse med ansøgningen kan tilkendegive, at et barn
ikke skal være omfattet af naturalisationen.
I forbindelse med naturalisationen angives det direkte i
lovteksten til lovforslag om indfødsrets meddelelse, hvis en
ansøgers barn ikke skal være omfattet. I praksis sker
det ved, at der efter forælderens navn på lovforslaget
om indfødsrets meddelelse anføres, at det er uden
virkning for ansøgerens barn.
Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til
indfødsretslovens § 6, stk. 2, hvoraf det bl.a.
fremgår, at undtagelsen i sådanne tilfælde ikke
alene kan være et ønske fra den pågældende
ansøgers side, men også kan skyldes, at det er
konstateret, at barnet ikke opfylder betingelserne for
naturalisation. Det fremgår endvidere, at Folketingets
Indfødsretsudvalg har tilkendegivet, at et barn i
sådanne tilfælde ikke kan naturaliseres som biperson
til forældrene, jf. lovforslag nr. L 69 af 28. oktober 1998,
jf. Folketingstidende 1998-99, tillæg A, side 1799.
I praksis stilles der krav om, at barnet ikke må have
begået de former for kriminalitet, som udløser
karenstid, eller som helt udelukker en ansøger om dansk
indfødsret fra at blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse. Der henvises til pkt. 2.1.1.3.
ovenfor.
Kravet om vandel for bipersoner i naturalisationssager
praktiseres på baggrund af en tilkendegivelse fra
Folketingets Indfødsretsudvalg om, at bipersoner, der er
sigtede eller straffet af betydning for naturalisationssagen, skal
udtages fra lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Tilkendegivelsen er afgivet i 1997 i forbindelse med behandlingen
af en række konkrete naturalisationssager.
Der stilles i praksis endvidere krav om, at den anden
forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er undergivet
fælles forældremyndighed, meddeler samtykke til, at
barnet erhverver dansk indfødsret. Denne praksis har
baggrund i det grundlæggende princip efter
forældreansvarsloven, hvorefter væsentlige beslutninger
om barnets forhold kræver enighed mellem forældrene,
jf. forældreansvarslovens § 3. Der henvises til pkt.
2.1.1.4.1. ovenfor.
2.1.2. Krav om forældremyndighedsindehavers samtykke,
når børn som bipersoner erhverver dansk
indfødsret
2.1.2.1. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser
Som beskrevet under pkt. 2.1.1.4.1. og 2.1.1.4.2. ovenfor
stilles der ved erhvervelse af dansk indfødsret som biperson
i praksis krav om, at den anden forældremyndighedsindehaver,
hvis barnet er undergivet fælles forældremyndighed,
meddeler samtykke til, at barnet erhverver dansk indfødsret.
Denne praksis har baggrund i det grundlæggende princip efter
forældreansvarsloven, hvorefter væsentlige beslutninger
om barnets forhold kræver enighed mellem forældrene,
jf. forældreansvarslovens § 3.
Kravet om samtykke stilles ud fra den betragtning, at
erhvervelse af dansk indfødsret er en væsentlig
beslutning om barnets forhold efter forældreansvarslovens
§ 3. Dansk indfødsret medfører en række
rettigheder og pligter, ligesom indfødsretten kan få
betydning for barnets rettigheder og pligter i forhold til fremmede
stater.
Ud fra retssikkerhedsmæssige overvejelser må det
anses for hensigtsmæssigt, at de betingelser, et barn skal
opfylde for at erhverve dansk indfødsret som biperson til en
forælder, fremgår af indfødsretsloven.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet er på
den baggrund af den opfattelse, at det bør fremgå af
indfødsretsloven, at der stilles krav om, at den anden
forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er undergivet
fælles forældremyndighed, meddeler samtykke til, at
barnet erhverver dansk indfødsret som biperson.
2.1.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, og §
2, at kravet om samtykke fra den anden
forældremyndighedsindehaver for en bipersons erhvervelse af
dansk indfødsret indsættes i indfødsretsloven,
således at det lovfæstes, hvilke betingelser et barn
skal opfylde for at erhverve dansk indfødsret som
biperson.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2 og
bemærkningerne hertil.
2.1.3. Krav om vandel, når børn som bipersoner
erhverver dansk indfødsret ved naturalisation
2.1.3.1. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser
Som beskrevet under pkt. 2.1.1.4.2. ovenfor stilles der i sager
om naturalisation i praksis krav om, at en biperson ikke må
have begået de former for kriminalitet, som udløser
karenstid, eller som helt udelukker en ansøger om dansk
indfødsret fra at blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
Kravet om vandel for bipersoner i naturalisationssager
praktiseres på baggrund af en tilkendegivelse fra
Folketingets Indfødsretsudvalg om, at bipersoner, der er
sigtede eller straffet af betydning for naturalisationssagen, skal
udtages fra lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Tilkendegivelsen er afgivet i 1997 i forbindelse med behandlingen
af en række konkrete naturalisationssager.
I praksis vil et barn, der ikke opfylder vandelskravet, blive
undtaget en forælders naturalisation ved, at det angives
direkte i lovforslag om indfødsrets meddelelse, at barnet
ikke skal være omfattet.
Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til
lovforslag nr. L 69 af 28. oktober 1998, jf. Folketingstidende
1998-99, tillæg A, side 1799, hvoraf det bl.a. fremgår,
at det i forbindelse med naturalisation angives direkte i
lovteksten til loven om indfødsrets meddelelse, hvis
ansøgerens barn ikke skal være omfattet. Det
fremgår endvidere, at undtagelsen i sådanne
tilfælde ikke alene kan være et ønske fra den
pågældende ansøgers side, men kan også
skyldes, at det konstateres, at barnet ikke opfylder betingelserne
for naturalisation.
Ud fra retssikkerhedsmæssige overvejelser må det
anses for hensigtsmæssigt, at det lovfæstes, at
børn ved lov kan undtages en forælders naturalisation,
og således ikke erhverver dansk indfødsret, uanset at
de i § 6, stk. 2, jf. § 5, 2. til sidste pkt., angivne
forudsætninger for at erhverve dansk indfødsret som
biperson til en forælder i øvrigt måtte
være opfyldt.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet er på
den baggrund af den opfattelse, at det bør fremgå af
indfødsretsloven, at et barn, der ved lov undtages en
forælders naturalisation, ikke erhverver dansk
indfødsret som biperson i forbindelse med en forælders
naturalisation.
2.1.3.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at der i
indfødsretslovens § 6 indsættes et stk. 3, hvoraf
det følger, at et barn, der undtages en forælders
naturalisation i lovforslag om indfødsrets meddelelse, ikke
erhverver dansk indfødsret. Bestemmelsen foreslås
indsat for at lovfæste, at et barn ud over de tilfælde,
der fremgår af indfødsretslovens § 6, stk. 2, jf.
§ 5, i visse situationer ikke automatisk erhverver dansk
indfødsret som biperson i forbindelse med en forælders
naturalisation.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
2.1.4. Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser, herunder Den europæiske
konvention af 6. november 1997 om statsborgerret.
2.2. Ophævelse af bilag 1 til
indfødsretsloven
2.2.1. Gældende ret
Indfødsretslovens bilag 1 indeholder blanketten
"Lægeerklæring til brug ved statsforvaltningens
behandling af erklæringer om dansk indfødsret".
Bilag 1 til indfødsretsloven blev indsat ved lov nr. 730
af 25. juni 2014 om ændring af lov om dansk indfødsret
(Dansk indfødsret til unge født og opvokset i Danmark
m.v.), hvorefter unge udlændinge, der er født og
opvokset i Danmark, i medfør af indfødsretslovens
§ 3 A kunne erhverve dansk indfødsret ved over for
Statsforvaltningen at afgive erklæring herom.
Bestemmelsen i indfødsretslovens § 3 A blev
ophævet ved lov nr. 110 af 8. februar 2016 om ændring
af lov om dansk indfødsret (Ophævelse af
erklæringsadgangen for unge født og opvokset i
Danmark) med virkning fra den 1. marts 2016. Bilag 1 har derfor
ikke længere nogen betydning.
2.2.2. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets overvejelser
Som beskrevet under pkt. 2.2.1. ovenfor blev bilag 1 til
indfødsretsloven indsat i forbindelse med oprettelsen af den
nu ophævede erklæringsadgang efter
indfødsretslovens § 3 A for unge udlændinge, der
er født og opvokset i Danmark.
Efter denne bestemmelse blev der blandt andet stillet krav om,
at den unge udlænding havde aflagt folkeskolens afsluttende
prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02 eller var fyldt 18 år,
jf. § 3 A, stk. 2, nr. 1. Det fulgte dog af § 3 A, stk.
3, at personer, der var fyldt 15 år, og som ved
lægeerklæring, jf. bilag 1, dokumenterede at have en
langvarig nedsættelse af funktionsevnen, som påvirker
eller påvirkede evnen til eller muligheden for at
gennemføre ét eller flere af folkeskolens afsluttende
prøvefag i 9. eller 10. klasse, kunne erhverve
indfødsret ved at afgive erklæring over for
Statsforvaltningen.
Der var efter bestemmelsen i § 3 A, stk. 3, blankettvang.
Dokumentationen for, at den pågældende havde en
langvarig nedsættelse af funktionsevnen, som påvirkede
evnen til eller muligheden for at gennemføre et eller flere
af folkeskolens afsluttende prøvefag i 9. eller 10. klasse,
kunne således alene foreligge i form af den særlige
lægeerklæring til brug ved Statsforvaltningens
behandling af erklæringer om dansk indfødsret, som er
optrykt som bilag 1 til indfødsretsloven.
Bilag 1 til indfødsretsloven er ved en fejl ikke blevet
ophævet i forbindelse med ophævelsen af
erklæringsadgangen i indfødsretslovens § 3 A.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3, at bilag 1
til indfødsretsloven ophæves, idet bilag 1 ikke
længere har nogen betydning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
Med lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og § 2 stilles
borgere retssikkerhedsmæssigt bedre end tidligere, idet
borgernes retsstilling lovfæstes i forhold til kravet om, at
den anden forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er
undergivet fælles forældremyndighed, meddeler samtykke
til, at barnet erhverver dansk indfødsret samt, at et barn,
der undtages en forælders naturalisation i lovforslag om
indfødsrets meddelelse, ikke erhverver dansk
indfødsret.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. august 2016
til den 19. september 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation, Amnesty International,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Centrale
Handicapråd, DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Udlændingeretsadvokater, Færøernes
Landsstyre, HK/Danmark, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes
Landsforening, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden),
Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes
Hovedorganisation, Lærernes Centralorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Politiforbundet i Danmark, Præsidenterne for
Østre og Vestre Landsret, Red Barnet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigspolitiet, Rotary Denmark,
Røde Kors Asylafdeling, Røde Kors Landskontoret,
Rådet for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om
Børnekonventionen, samtlige byretter, SOS mod Racisme,
Statsforvaltningen, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigudvalget,
Uddannelsesforbundet, Styrelsen for Videregående Uddannelser,
UNHCR, Ægteskab uden Grænser og 3F.
| 9. Sammenfattende
skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ved erhvervelse af dansk indfødsret som biperson stilles
der i praksis krav om, at den anden
forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er undergivet
fælles forældremyndighed, meddeler samtykke til, at
barnet erhverver dansk indfødsret. Denne praksis har
baggrund i det grundlæggende princip efter
forældreansvarsloven, hvorefter væsentlige beslutninger
om barnets forhold kræver enighed mellem forældrene,
jf. forældreansvarslovens § 3.
Med den forslåede ændring af
indfødsretslovens § 5 vil kravet om den anden
forældremyndighedsindehaveres samtykke for en bipersons
erhvervelse af dansk indfødsret fremgå direkte af
indfødsretsloven.
Formålet med den forslåede ændring er at
lovfæste, hvilke betingelser et barn skal opfylde for at
erhverve dansk indfødsret som biperson. Der er ikke herved
tilsigtet nogen ændring af retstilstanden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter indfødsretslovens § 6, stk. 2, finder reglerne
i indfødsretslovens § 5 tilsvarende anvendelse, hvis
den, der naturaliseres, har børn, herunder
adoptivbørn.
Et barn erhverver således automatisk dansk
indfødsret ved naturalisation som biperson, medmindre det
angives direkte i lovteksten til lovforslag om indfødsrets
meddelelse, at barnet ikke er omfattet af erhvervelsen af dansk
indfødsret.
I praksis stilles der krav om, at barnet ikke må have
begået de former for kriminalitet, som udløser
karenstid, eller som helt udelukker en ansøger om dansk
indfødsret fra at blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
Kravet om vandel for bipersoner i naturalisationssager
praktiseres på baggrund af en tilkendegivelse fra
Folketingets Indfødsretsudvalg om, at bipersoner, der er
sigtede eller straffet af betydning for naturalisationssagen, skal
udtages fra lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Tilkendegivelsen er afgivet i 1997 i forbindelse med behandlingen
af en række konkrete naturalisationssager.
I praksis vil et barn, der ikke opfylder vandelskravet, blive
undtaget en forælders naturalisation ved, at det angives
direkte i lovforslag om indfødsrets meddelelse, at barnet
ikke skal være omfattet.
Med den forslåede ændring indsættes der i
indfødsretslovens § 6 et stk. 3, hvoraf det
følger, at et barn, der undtages en forælders
naturalisation i lovforslag om indfødsrets meddelelse, ikke
erhverver dansk indfødsret.
Forslaget har til formål at lovfæste gældende
praksis, hvorefter et barn ud over de tilfælde, der
fremgår af indfødsretslovens § 6, stk. 2, jf.
§ 5, i visse situationer ikke automatisk erhverver dansk
indfødsret som biperson i forbindelse med en forælders
naturalisation, uanset at de i § 6, stk. 2, jf. § 5, 2.
til sidste pkt., angivne forudsætninger for at erhverve dansk
indfødsret som biperson til en forælder er
opfyldt.
Bestemmelsen forudsættes anvendt i tilfælde, hvor et
barn ikke opfylder det gældende vandelskrav som fastsat i
cirkulæreskrivelse om naturalisation for ansøgere om
dansk indfødsret, dvs. har begået kriminalitet, som
udløser karenstid, eller kriminalitet, som helt ville
udelukke en ansøger om dansk indfødsret fra at blive
optaget på et lovforslag om indfødsret meddelelse.
Bestemmelsen forudsættes herunder anvendt i
tilfælde, hvor justitsministeren i medfør af
proceduren beskrevet i cirkulæreskrivelse om naturalisation
om personer, der af Politiets Efterretningstjeneste vurderes at
kunne være en fare for landets sikkerhed, meddeler, at
Politiets Efterretningstjeneste vurderer, at et barn kan være
en fare for landets sikkerhed. Sagen vil i et sådant
tilfælde blive forelagt for Folketingets
Indfødsretsudvalg med indstilling om udelukkelse af det
pågældende barn fra optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse i en nærmere angiven
periode.
Bestemmelsen forudsættes endvidere anvendt i
tilfælde, hvor et barn på tidspunktet for
forælderens optagelse på lovforslag om
indfødsrets meddelelse er sigtet for en
lovovertrædelse. Et barn vil således ikke erhverve
dansk indfødsret som biperson ved en forælders
naturalisation, hvis barnet på tidspunktet for
forælderens optagelse på lovforslag om
indfødsrets meddelelse er sigtet for en
lovovertrædelse.
Med indførelsen af bestemmelsen i
indfødsretslovens § 6, stk. 3, kommer det til at
fremgå, at i tilfælde, hvor ansøgeren
udtrykkeligt i forbindelse med ansøgningen har angivet, at
et barn ikke skal omfattes af erhvervelsen af indfødsret,
jf. § 6, stk. 2, jf. § 5, 1. pkt., angives det direkte i
lovteksten til lovforslag om indfødsrets meddelelse, at
barnet ikke er omfattet af erhvervelsen af dansk
indfødsret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Bilag 1 til indfødsretsloven blev indsat i forbindelse
med oprettelsen af den nu ophævede erklæringsadgang
efter indfødsretslovens § 3 A for unge
udlændinge, der er født og opvokset i Danmark.
Den forslåede ophævelse af bilag 1 til
indfødsretsloven er en konsekvens af, at
erklæringsadgangen efter indfødsretslovens § 3 A
for unge udlændinge, der er født og opvokset i
Danmark, blev ophævet ved lov nr. 110 af 8. februar 2016.
Det bemærkes, at bilag 1 ikke har betydning i forhold til
de gældende bestemmelser i indfødsretsloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Efter gældende ret stilles der ved erhvervelse af dansk
indfødsret som biperson i praksis krav om, at den anden
forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er undergivet
fælles forældremyndighed, meddeler samtykke til, at
barnet erhverver dansk indfødsret. Denne praksis har
baggrund i det grundlæggende princip efter
forældreansvarsloven, hvorefter væsentlige beslutninger
om barnets forhold kræver enighed mellem forældrene,
jf. forældreansvarslovens § 3.
Med den foreslåede ændring af §§ 3 og 4 i
lov nr. 1496 af 23. december 2014, som senere ændret ved lov
nr. 111 af 8. februar 2016 (lov om dobbelt statsborgerskab), vil
kravet om den anden forældremyndighedsindehaveres samtykke
for en bipersons erhvervelse af dansk indfødsret
fremgå direkte af §§ 3 og 4 i lov om dobbelt
statsborgerskab.
Formålet med den forslåede ændring er at
lovfæste, hvilke betingelser et barn skal opfylde for at
erhverve dansk indfødsret som biperson. Der er ikke herved
tilsigtet nogen ændring af retstilstanden.
Den foreslåede ændring af §§ 3 og 4 i lov
om dobbelt statsborgerskab følger i øvrigt den
foreslåede ændring af indfødsretslovens §
5.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §
1, nr. 1. og til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017. Lovændringen får virkning fra
og med ikrafttrædelsesdatoen.
Loven finder anvendelse på erklæringer, der er
afgivet over for Statsforvaltningen efter lovens
ikrafttræden. Det bemærkes, at der i forhold til lovens
§ 1, nr. 1 og 2, og § 2, er tale om en lovfæstning,
hvorfor der i praksis allerede gælder et krav om samtykke fra
den anden forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er
undergivet fælles forældremyndighed.
Loven finder anvendelse for behandlingen af alle
ansøgninger om naturalisation uanset tidspunktet for
ansøgningens indgivelse.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighedsområde.
Den foreslåede bestemmelse i § 4 indebærer, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller
delvist kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | §
1 | | | | | | I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, som ændret
bl.a. ved lov nr. 730 af 25. juni 2014 og senest ved lov nr. 110 af
8. februar 2016, foretages følgende ændringer: | | | | § 5.
Erhverver en person indfødsret ved afgivelse af
erklæring i medfør af §§ 3 eller 4,
tilkommer indfødsretten også den
pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre det
udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet
af erhvervelsen af indfødsret. Det er en forudsætning
for et barns erhvervelse af dansk indfødsret, at den
erklærende har del i forældremyndigheden over barnet,
og at barnet er ugift, under 18 år og bosat her i riget. For
et adoptivbarn er det tillige en betingelse, at adoptionen har
gyldighed efter dansk ret. | | | | 1. I § 5 indsættes efter 2. pkt.: »Er barnet undergivet fælles
forældremyndighed, skal den anden
forældremyndighedsindehaver meddele samtykke til, at barnet
erhverver indfødsret med den erklærende.« | | | | § 6.
… | | | Stk. 2.
… | | 2. I § 6 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 finder ikke anvendelse, såfremt et
barn, herunder adoptivbarn, ved lov undtages en forælders
naturalisation.« | | | | | | 3. Bilag 1 ophæves. | | | | | | §
2 | | | | | | I lov nr. 1496 af 23. december 2014 om
ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk
indfødsret), som ændret ved lov nr. 111 af 8. februar
2016 om ændring af lov om ændring af lov om dansk
indfødsret (Omfattelse af børn som bipersoner ved
afgivelse af erklæring i medfør af reglerne om dobbelt
statsborgerskab) foretages følgende ændringer: | | | | § 3.
… | | Stk. 2- 3.
… | | Stk. 4.
Erhverver en tidligere dansk statsborger indfødsret ved
afgivelse af erklæring i medfør af stk. 1, tilkommer
indfødsretten også den pågældendes barn,
herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et
barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk indfødsret, at den erklærende har
del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift
og under 18 år. For et adoptivbarn er det tillige en
betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk ret. | | 1. I § 3, stk. 4 indsættes efter 2.
pkt.: »Er barnet undergivet fælles
forældremyndighed, skal den anden
forældremyndighedsindehaver meddele samtykke til, at barnet
erhverver indfødsret med den erklærende.« | | | | § 4.
… | | | Stk. 2.
Erhverver en person indfødsret ved afgivelse af
erklæring i medfør af stk. 1, tilkommer
indfødsretten også den pågældendes barn,
herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et
barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk indfødsret, at den erklærende har
del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift,
under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det
tillige en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk
ret. | | | | | | | | 2. I § 4, stk. 2 indsættes efter 2.
pkt.: »Er barnet undergivet fælles
forældremyndighed, skal den anden
forældremyndighedsindehaver meddele samtykke til, at barnet
erhverver indfødsret med den erklærende.« | | | | | | §
3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | §
4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|