Fremsat den 25. januar 2017 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af reglerne om inddragelse af
studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
bl.a. ved lov nr. 612 af 8. juni 2016 og senest ved § 1 i lov
nr. 1745 af 27. december 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 19, stk. 1, nr. 12,
indsættes efter »jf. § 59, stk. 3, eller«:
»for i et betydeligt omfang at arbejde«, og efter
»erkendt at have arbejdet uden fornøden tilladelse
eller« indsættes: »i et betydeligt omfang at have
arbejdet«.
2. I
§ 19, stk. 1, nr. 12,
indsættes som 2.-4. pkt.:
»Styrelsen for International
Rekruttering og Integration meddeler et varsel til en
udlænding med opholdstilladelse som nævnt i 1. pkt.,
hvis styrelsen vurderer, at udlændingen har arbejdet i strid
med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, uden
der er tale om et betydeligt omfang, jf. 1. pkt. Et varsel har en
gyldighed på 2 år. Har udlændingen arbejdet i
strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse,
uden der er tale om et betydeligt omfang, jf. 1. pkt., kan
opholdstilladelsen inddrages, hvis udlændingen har fået
et varsel efter 2. pkt., og er idømt eller har vedtaget en
bøde eller er tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde
i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen
for International Rekruttering og Integration har erkendt at have
arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse.«
3. I
§ 46 a indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
afgørelse om varsel, jf. § 19, stk. 1, nr. 12, 2. pkt.,
kan ikke påklages.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. marts 2017.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for udlændinge, der anmoder om genoptagelse
eller klager over en afgørelse om inddragelse af
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk. 1,
nr. 12, hvis afgørelsen er truffet inden lovens
ikrafttræden, og hvis udrejsefristen er udløbet
på tidspunktet for lovens ikrafttræden. For
sådanne udlændinge finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og formål
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1 Justering af reglerne for inddragelse af
studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde
3.1.1 Gældende ret
3.1.2 Den foreslåede ændring
4. De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
5. De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. De administrative konsekvenser for borgerne
7. De miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Danmark skal være et attraktivt land for dygtige
udenlandske studerende og arbejdstagere. Udenlandske studerende,
der gennemfører en dansk uddannelse, har et stort potentiale
for at bidrage til vækst og velfærd gennem
beskæftigelse ved danske virksomheder.
Udenlandske studerende kan arbejde i Danmark ved siden af deres
studier. I en tid, hvor virksomheder begynder at opleve stigende
mangel på kvalificeret arbejdskraft, er det af stor
værdi for danske virksomheder, at de har adgang til at
rekruttere veluddannede udlændinge, der allerede kender det
danske arbejdsmarked. Regeringen ønsker derfor at fastholde
dygtige udenlandske studerende, så de bliver i Danmark efter
endt studie.
Samtidig er det dog regeringens holdning, at der skal være
en grænse for, hvor meget en udenlandsk studerende må
arbejde ved siden af studiet. Det primære formål med
udenlandske studerendes ophold i Danmark er studier og ikke
arbejde.
Der har imidlertid været eksempler på sager, hvor
udenlandske studerende, der har arbejdet ulovligt i mindre omfang,
har fået inddraget deres studieopholdstilladelse. Sagerne
afspejler, at de nuværende regler for inddragelse af
studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde er for ufleksible.
For at sikre den rette balance foreslås det med
lovforslaget at justere reglerne for inddragelse af
studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde, således at der
fremadrettet skelnes mellem ulovligt arbejde af betydeligt omfang
(alvorlige overtrædelser) og ulovligt arbejde af ikke
betydeligt omfang (ikke alvorlige overtrædelser). Det
foreslås, at der fremadrettet kun ved alvorlige
overtrædelser skal ske inddragelse af en
studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde uden forudgående
varsel.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Reglerne om inddragelse af
studieopholdstilladelse blev senest ændret i 2010, da der i
praksis var set eksempler på udenlandske studerende, som
arbejdede ulovligt samtidig med, at de var studieaktive. Der
henvises til Folketingstidende 2009-10, A, L 188 som fremsat, side
36-39.
Med lovændringen i 2010 blev reglerne skærpet, og
der blev indført hjemmel til at inddrage en
studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde. Dette gælder,
uanset om den udenlandske studerende har været studieaktiv og
uanset antallet af timer, som den studerende har arbejdet
ulovligt.
Inden for det seneste år har der været eksempler
på sager, hvor studieaktive udenlandske studerende har
arbejdet ulovligt i mindre omfang, og i den forbindelse fået
inddraget deres studieopholdstilladelse.
Der blev på den baggrund den 10. februar 2016 afholdt
hasteforespørgsel nr. F 19, som førte til vedtagelsen
af V 22. Et flertal bestående af den daværende regering
(Venstre), Alternativet, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti stod bag vedtagelse V 22, der har
følgende ordlyd:
"Folketinget noterer sig, at regeringen vil komme med et udspil
til at ændre reglerne for inddragelse af
studieopholdstilladelse, så de bliver smidigere,
således skal kun alvorlige overtrædelser medføre
inddragelse uden forudgående advarsel i
førstegangstilfælde."
Lovforslagets formål er at smidiggøre reglerne for
inddragelse af studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde
således, at udenlandske studerende, der har begået en
mindre alvorlig overtrædelse af deres arbejdstilladelse, ikke
får inddraget deres studieopholdstilladelse uden først
at have fået et varsel. Alvorlige overtrædelser skal
fortsat føre til inddragelse, uden at der først
sendes et varsel til den studerende.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Justering af reglerne for inddragelse af
studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde
3.1.1 Gældende ret
Det følger af udlændingelovens § 9 i, stk. 1,
at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en
udlænding med henblik på uddannelse, hvis den
pågældende er optaget på en uddannelse eller et
kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet. Der kan
endvidere efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis ganske særlige uddannelsesmæssige
hensyn i øvrigt tilsiger det.
Reglerne om meddelelse af opholdstilladelse til udenlandske
studerende findes i bekendtgørelse nr. 1550 af 23. december
2014 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende
(studiebekendtgørelsen).
Når en udenlandsk studerende er meddelt opholdstilladelse
med henblik på at følge en uddannelse i Danmark, er
det et krav, at udlændingens forsørgelse er sikret
gennem egne midler, stipendium, studielån eller lignende, jf.
studiebekendtgørelsens § 7. Det er endvidere et krav,
at udlændingen er studieaktiv i relation til det kursus eller
den uddannelse, som danner grundlag for udlændingens
opholdstilladelse, jf. studiebekendtgørelsens § 6, stk.
2.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på at
følge en videregående uddannelse eller et
adgangsgivende kursus gives arbejdstilladelse til
beskæftigelse ved deltidsarbejde i indtil 20 timer ugentligt
samt beskæftigelse på fuld tid i juni, juli og august.
Det ugentlige timetal opgøres som et gennemsnitligt
ugentligt timetal pr. kalendermåned. Dette følger af
studiebekendtgørelsens § 16, stk. 1.
Det følger af studiebekendtgørelsens § 16,
stk. 3, at medmindre særlige grunde taler herfor, kan der
ikke gives arbejdstilladelse til udlændinge med
opholdstilladelse med henblik på at følge en ungdoms-
eller grundskoleuddannelse, en gymnasial uddannelse eller et kursus
på en højskole el.lign.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 3, kan en
udlænding, der arbejder her i landet uden fornøden
tilladelse, straffes med bøde eller fængsel i indtil 1
år. Efter udlændingelovens § 60, stk. 1, straffes
tilsidesættelse af de betingelser, der er knyttet til en
tilladelse efter loven med bøde eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 1 år. Efter
praksis nedlægges der som udgangspunkt påstand om
bødestraf.
Det fremgår af udlændingelovens § 19, stk. 1,
nr. 12, at en tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages,
når en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med
henblik på at deltage i en uddannelse eller et kursus ved en
uddannelsesinstitution her i landet, er idømt eller har
vedtaget en bøde eller er tildelt en indenretlig advarsel
for at arbejde uden fornøden tilladelse, jf. § 59, stk.
3, eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen
for International Rekruttering og Integration har erkendt at have
arbejdet uden fornøden tilladelse eller i strid med de
betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse.
Dette gælder for alle udlændinge med
opholdstilladelse som studerende, jf. studiebekendtgørelsens
§§ 1-4, uanset hvornår studieopholdstilladelsen er
meddelt.
Det afgørende for, om en studieopholdstilladelse kan
inddrages, er, om udlændingen ved domstolene er idømt
bødestraf for ulovligt arbejde, har vedtaget en bøde
for ulovlig arbejde, er blevet tildelt en indenretlig advarsel for
ulovligt arbejde, eller over for Styrelsen for International
Rekruttering og Integration har erkendt at have arbejdet
ulovligt.
Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse finder
udlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende anvendelse,
jf. § 19, stk. 7. Hvis en studieopholdstilladelse inddrages,
vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration
således i alle tilfælde have taget stilling til, om
inddragelsen vil virke særligt belastende som følge af
udlændingens personlige forhold, herunder på grund af
udlændingens tilknytning til det danske samfund,
udlændingens alder, helbredstilstand og andre personlige
forhold, samt udlændingens tilknytning til herboende
personer.
Hvis en udenlandsk studerende, som har fået inddraget sin
studieopholdstilladelse, fordi den pågældende er
idømt en bødestraf for ulovligt arbejde, har vedtaget
en bøde for ulovligt arbejde, er blevet tildelt en
indenretlig advarsel for ulovligt arbejde eller over for Styrelsen
for International Rekruttering og Integration har erkendt at have
arbejdet ulovligt, ansøger om en ny studieopholdstilladelse,
vil der være en formodning for, at den
pågældendes primære formål med
ansøgningen ikke er at studere. En ny ansøgning om
studieopholdstilladelse vil således normalt skulle
afgøres med et afslag, jf. herved
studiebekendtgørelsens § 9.
Dette gælder også, hvis en udlænding med
studieopholdstilladelse har ansøgt om forlængelse af
opholdstilladelsen og idømmes en bødestraf for
ulovligt arbejde, vedtager en bøde for ulovligt arbejde,
tildeles en indenretlig advarsel for at have arbejdet ulovligt,
eller over for Styrelsen for International Rekruttering og
Integration erkender at have arbejdet ulovligt, inden der er taget
stilling til ansøgningen om forlængelse.
Der henvises til Folketingstidende 2009-10, A, L 188 som
fremsat, side 38-39.
Afgørelse om inddragelse af studieopholdstilladelse, jf.
udlændingelovens § 19, stk. 1, jf. § 9 i, stk. 1,
træffes af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, jf. udlændingelovens § 46, stk. 2, med
klageadgang til Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2.
3.1.2. Den
foreslåede ændring
3.1.2.1. Udenlandske studerende, der
gennemfører en videregående uddannelse i Danmark, har
et stort potentiale for at bidrage til vækst og velfærd
gennem beskæftigelse ved danske virksomheder.
En udenlandsk studerende med opholdstilladelse med henblik
på at følge en videregående uddannelse eller et
adgangsgivende kursus må arbejde 20 timer om ugen svarende
til 87 timer om måneden. Endvidere må den studerende
arbejde fuldtid i juni, juli og august.
I dag bliver en studieopholdstilladelse inddraget, hvis den
udenlandske studerende idømmes en bødestraf, vedtager
en bøde eller tildeles en indenretlig advarsel for ulovligt
arbejde. Tilsvarende bliver en studieopholdstilladelse inddraget,
hvis den udenlandske studerende over for Styrelsen for
International Rekruttering og Integration erkender at have arbejdet
ulovligt. Det følger af udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 12, og gælder uanset overtrædelsens
karakter.
En udenlandsk studerende kan arbejde ulovligt ved at arbejde
uden fornøden tilladelse eller ved at arbejde i strid med de
betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse.
Regeringen ønsker at smidiggøre de gældende
regler, så der fremadrettet skelnes mellem ulovligt arbejde
af betydeligt omfang, dvs. en alvorlig overtrædelse, og
ulovligt arbejde af ikke betydeligt omfang, dvs. en ikke alvorlig
overtrædelse.
Regeringen finder, at det er en alvorlig overtrædelse,
hvis en udenlandsk studerende arbejder uden at have en
arbejdstilladelse. Det foreslås derfor, at det skal
medføre inddragelse, hvis en udenlandsk studerende arbejder
uden fornøden tilladelse, og i den forbindelse
idømmes en bødestraf, vedtager en bøde eller
tildeles en indenretlig advarsel, eller hvis den udenlandske
studerende over for Styrelsen for International Rekruttering og
Integration erkender at have arbejdet uden fornøden
tilladelse. Det svarer til, hvad der gælder i dag.
Regeringen finder imidlertid, at der i tilfælde, hvor en
udenlandsk studerende arbejder i strid med de betingelser, der er
fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse, bør ses på
omfanget af det antal timer, som den studerende har arbejdet for
meget. Det bør således kun have direkte konsekvenser
for den udenlandske studerendes opholdstilladelse, hvis den
studerende har arbejdet mere end det tilladte i et betydeligt
omfang, og der dermed foreligger en alvorlig
overtrædelse.
Det forudsætter, at der foreligger ulovligt arbejde i
betydeligt omfang, dvs. en alvorlig overtrædelse, hvis den
udenlandske studerende har arbejdet 130 timer om måneden
eller mere i mindst to måneder, der ikke omfatter juni, juli
og august, inden for det seneste år.
Forslaget indebærer, at det skal medføre
inddragelse, hvis en udenlandsk studerende idømmes
bødestraf, vedtager en bøde eller tildeles en
indenretlig advarsel for at have arbejdet 130 timer om
måneden eller mere i mindst to måneder, der ikke
omfatter juni, juli og august, inden for det seneste år.
Endvidere indebærer forslaget, at det skal medføre
inddragelse, hvis en udenlandsk studerende over for Styrelsen for
International Rekruttering og Integration erkender at have arbejdet
130 timer om måneden eller mere i mindst to måneder,
der ikke omfatter juni, juli og august, inden for det seneste
år.
Modsat ønsker regeringen at sikre, at en udenlandsk
studerende, der begår en mindre overtrædelse af sin
arbejdstilladelse, ikke skal have studieopholdstilladelsen
inddraget og dermed afbryde sit studie uden først at have
fået et varsel.
Det foreslås derfor, at en studieopholdstilladelse kun kan
inddrages i tilfælde, hvor der foreligger en ikke alvorlig
overtrædelse, hvis udlændingen tidligere har fået
en afgørelse om varsel fra Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, og udlændingen for et senere
forhold er idømt en bøde, har vedtaget en
bøde, er tildelt en indenretlig advarsel eller har erkendt
at have arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for
vedkommendes arbejdstilladelse, uden der er tale om betydeligt
omfang.
Det foreslås i den forbindelse, at Styrelsen for
International Rekruttering og Integration træffer
afgørelse om et varsel til en udenlandsk studerende, hvis
styrelsen vurderer, at udlændingen har arbejdet i strid med
de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, uden der
er tale om betydeligt omfang, dvs. i tilfælde, hvor der
foreligger en ikke alvorlig overtrædelse.
Det forudsættes, at det som udgangspunkt skal anses for
ulovligt arbejde i et ikke betydeligt omfang, dvs. for en ikke
alvorlig overtrædelse, hvis en udenlandsk studerende har
arbejdet mere end de tilladte 87 timer om måneden men mindre
end 130 timer om måneden, eller hvis en udenlandsk studerende
har arbejdet i mere end 130 timer om måneden i højst
en måned inden for det seneste år.
I disse sager vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integration efter reglerne i forvaltningsloven partshøre den
studerende om, at styrelsen på baggrund af de foreliggende
oplysninger vurderer, at den studerende har arbejdet i strid med de
betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse.
Styrelsen vil efter modtagelse af den studerendes
bemærkninger træffe afgørelse om, hvorvidt der
skal udstedes et varsel. Det foreslås, at et varsel skal have
en gyldighed på 2 år fra afgørelsesdagen. I
varslet vil det blive præciseret, hvor meget den udenlandske
studerende må arbejde, og der vil blive vejledt om
konsekvenserne, hvis udlændingen inden for de næste to
år arbejder i strid med en arbejdstilladelse.
Henset til, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations afgørelse om varsel ikke umiddelbart har
opholdsretlige konsekvenser, foreslås det, at styrelsens
afgørelse om varsel ikke skal kunne påklages til
Udlændingenævnet. Der henvises til forslaget om at
indsætte et nyt stykke i udlændingelovens § 46 a,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3. Derimod vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations afgørelse om
inddragelse af studieopholdstilladelse kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52
b, stk. 2, nr. 2. Det svarer til, hvad der gælder i dag.
Hvis der fremsendes dokumentation for, at Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations oplysninger ikke er
korrekte, f.eks. fordi en arbejdsgiver har foretaget en
fejlregistrering af oplysningerne i eIndkomst, eller fordi politiet
oplyser over for styrelsen, at der ikke er tale om en
overtrædelse, vil styrelsen ikke træffe
afgørelse om varsel. Hvis dokumentationen for at
oplysningerne er ukorrekte først fremkommer efter, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har truffet
afgørelse om varsel, vil styrelsen ved en eventuel senere
ikke alvorlig overtrædelse se bort fra det først
meddelte varsel og i stedet træffe en ny afgørelse om
varsel.
Det afgørende for, om en studieopholdstilladelse kan
inddrages i sager om ikke alvorlige overtrædelser, vil dermed
være, at den udenlandske studerende inden for de seneste to
år har fået en afgørelse om varsel, at der ikke
er grundlag for at antage, at oplysningerne, der dannede grundlag
for varslet var ukorrekte, og at den studerende for et senere
forhold er idømt en bødestraf, har vedtaget en
bøde, er tildelt en indenretlig advarsel eller har erkendt
at have arbejdet mere end 87 timer om måneden, men mindre end
130 timer om måneden eller at have arbejdet i mere end 130
timer om måneden i højst en måned inden for det
seneste år.
Med forslaget sikres det, at udenlandske studerende, der har
begået en overtrædelse af ikke betydeligt omfang, dvs.
en ikke alvorlig overtrædelse, ikke får inddraget deres
studieopholdstilladelse uden først at have fået et
varsel.
Det følger af studiebekendtgørelsens § 16,
stk. 2, at hvis en udenlandsk studerende er optaget på en
uddannelse, der indebærer et obligatorisk praktikophold,
gives en ikke-stedfæstet arbejdstilladelse med henblik
på fuldtidsarbejde i perioder med obligatoriske
praktikophold. I tilfælde, hvor der ikke er tale om et
obligatorisk praktikophold, meddeles der arbejdstilladelse efter
udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 2. Der er i
praksis eksempler på udenlandske studerende, der, hvis de
havde indgivet ansøgning herom, kunne have opnået
arbejdstilladelse efter studiebekendtgørelsens § 16,
stk. 2, eller udlændingebekendtgørelsens § 25,
stk. 2. I disse sager vil omfang og varighed af praktikopholdet
betyde, at der vil foreligge en alvorlig overtrædelse.
Tilsvarende er der i dag sager, hvor ph.d.-studerende benytter
en del af det jobsøgningsophold, som de efter endt
ph.d.-uddannelse har ret til, til at færdiggøre deres
ph.d.-afhandling i stedet for at søge om forlængelse
af deres ph.d.-studietilladelse. I disse sager vil omfang og
varighed af arbejdet med at færdiggøre
ph.d.-afhandlingen også betyde, at der vil foreligge en
alvorlig overtrædelse.
Det foreslås, at overtrædelser, der finder sted som
led i en udenlandsk studerendes uddannelse, ikke skal
karakteriseres som en alvorlig overtrædelse, selvom
overtrædelsen i omfang og varighed kan betegnes som
alvorlig.
Det betyder, at en overtrædelse som skyldes, at en
udenlandsk studerende ikke har fået en arbejdstilladelse til
et praktikophold efter studiebekendtgørelsens § 16,
stk. 2, eller udlændingebekendtgørelsens § 25,
stk. 2, selvom vedkommende ved ansøgning kunne have
opnået arbejdstilladelse, skal betragtes som en ikke alvorlig
overtrædelse. Det betyder endvidere, at en overtrædelse
som skyldes, at en ph.d.-studerende ikke har fået søgt
om forlængelse af sin opholds- og arbejdstilladelse, selvom
vedkommende opfylder betingelserne herfor, men i stedet
færdiggør ph.d.-afhandlingen i dennes
jobsøgningsophold, skal betragtes som en ikke alvorlig
overtrædelse.
I disse sager vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integration således ikke træffe afgørelse om at
inddrage en opholdstilladelse men træffe afgørelse om,
at der meddeles et varsel.
Der er også sager om studieskift, f.eks. hvor en
bachelorstuderende færdiggør sit studie, og inden
studieopholdstilladelsen udløber, søger om en ny
studieopholdstilladelse med henblik på at påbegynde en
kandidatuddannelse. I disse sager bibeholder den studerende ofte
sit studiejob, mens den nye ansøgning om
studieopholdstilladelse bliver behandlet. Hvis den oprindelige
studieopholdstilladelse udløber, inden den nye
studieopholdstilladelse er meddelt, vil den studerende i en kort
periode arbejde uden fornøden tilladelse. I disse sager vil
der derfor foreligge en alvorlig overtrædelse.
Det foreslås, at sådanne overtrædelser
ligeledes skal betragtes som ikke alvorlige overtrædelser,
selvom de i omfang kan betegnes som alvorlige. I disse
tilfælde vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integration således træffe afgørelse om, at der
gives et varsel.
Det foreslås endelig, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration ikke skal foretage sig yderligere,
herunder ikke udstede et varsel, ved overtrædelser af
bagatelagtig karakter. En overtrædelse af bagatelagtig
karakter foreligger f.eks., hvis en udenlandsk studerende har
arbejdet 1-5 timer for meget i én måned inden for det
seneste år.
3.1.2.2. Inddragelsesadgangen ved
ulovligt arbejde, jf. herved udlændingelovens § 19, stk.
1, nr. 12, omfatter alle studerende med studieopholdstilladelse
efter studiebekendtgørelsens §§ 1-4.
Allerede i dag udfinder Styrelsen for International Rekruttering
og Integration de udenlandske studerende, der har arbejdet
ulovligt, ved at foretage registersamkøring af styrelsens
sagsbehandlingssystem med eIndkomst.
Det følger således af udlændingelovens §
44 a, stk. 10, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration med henblik på at kontrollere, at betingelserne
for opholds- eller arbejdstilladelsen overholdes eller, at en
udlænding ikke arbejder eller opholder sig her i landet uden
fornøden tilladelse, kan samkøre oplysninger fra egne
registre med oplysninger fra Det Centrale Personregister, Bygnings-
og Boligregistret og indkomstregistret (eIndkomst). Dette
gælder dog alene for udlændinge, der har modtaget
forudgående information om, at en sådan kontrol kan
finde sted.
I forbindelse med indgivelse af en ansøgning om
opholdstilladelse til at studere i Danmark, giver en udenlandsk
studerende allerede i dag samtykke til, at Styrelsen for
International Rekruttering og Integration registrerer
udlændingens oplysninger i styrelsens registre, og at der kan
ske samkøring af oplysninger i styrelsens registre med bl.a.
oplysninger fra eIndkomst med henblik på kontrol.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil som
led i de nye foreslåede regler fremadrettet systematisk
foretage registersamkøring med henblik på at udfinde
udenlandske studerende, der arbejder ulovligt.
Registersamkøringen vil blive foretaget hver tredje
måned i forhold til den periode, hvor de studerende ikke
må arbejde fuldtid, dvs. perioden fra september til maj. De
udenlandske studerende vil blive udfundet, enten fordi der er
registreret flere arbejdstimer end tilladt, eller fordi indkomsten
er større, end hvad der normalt kan forventes med det antal
timer, de studerende må arbejde.
Herudover kan Styrelsen for International Rekruttering og
Integration også blive bekendt med overtrædelser ved
konkret sagsbehandling, f.eks. i forbindelse med en
ansøgning om studieopholdstilladelse eller forlængelse
af studieopholdstilladelse, eller i forbindelse med udgående
kontrolaktioner med politiet.
Registersamkøring gennemføres som i dag i
overensstemmelse med persondatalovens regler.
3.1.2.3. En udenlandsk studerende
vil som hidtil blive partshørt, inden der træffes
afgørelse om inddragelse af en studieopholdstilladelse.
Ved afgørelser om inddragelse af en opholdstilladelse
finder udlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende
anvendelse, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7. Hvis en
studieopholdstilladelse inddrages, vil Styrelsen for International
Rekruttering og Integration således i alle tilfælde
have taget stilling til, om inddragelsen vil virke særligt
belastende som følge af udlændingens personlige
forhold.
Som i dag vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations afgørelse om inddragelse kunne påklages
til Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens §
52 b, stk. 2, nr. 2.
Hvis en udenlandsk studerende har fået inddraget sin
studieopholdstilladelse på grund af ulovligt arbejde - uanset
om dette er sket på baggrund af en alvorlig eller gentagne
ikke alvorlige overtrædelser - eller hvis den studerende for
en alvorlig overtrædelse er idømt en bødestraf,
har vedtaget en bøde, er tildelt en indenretlig advarsel for
at have arbejdet ulovligt i betydeligt omfang eller over for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har erkendt
at have arbejdet ulovligt i betydeligt omfang uden, at styrelsen
har inddraget den studerendes opholdstilladelse, og den studerende
ansøger om en ny studieopholdstilladelse, vil der være
en formodning for, at den pågældendes primære
formål med ansøgningen ikke er at studere. En ny
ansøgning om studieopholdstilladelse vil således
normalt skulle afgøres med et afslag, jf.
studiebekendtgørelsens § 9. Det svarer til, hvad der
gælder i dag.
Tilsvarende gælder, hvis en udlænding med
studieopholdstilladelse har ansøgt om forlængelse af
opholdstilladelsen og i forbindelse med en alvorlig
overtrædelse eller gentagne ikke alvorlige
overtrædelser er idømt en bødestraf, har
vedtaget en bøde, er tildelt en indenretlig advarsel for at
have arbejdet ulovligt eller over for Styrelsen for International
Rekruttering og Integration har erkendt at have arbejdet ulovligt.
I disse tilfælde vil Styrelsen for International Rekruttering
og Integration således normalt meddele afslag på
forlængelse af opholdstilladelse.
En udenlandsk studerende, der har fået et varsel for en
ikke alvorlig overtrædelse, og eventuelt for denne ikke
alvorlige overtrædelse er idømt en bødestraf,
har vedtaget en bøde, er tildelt en indenretlig advarsel
eller over for Styrelsen for International Rekruttering og
Integration har erkendt denne ikke alvorlige overtrædelse, og
som indgiver en ny ansøgning om studieopholdstilladelse, vil
ikke alene med henvisning til det meddelte varsel eller den
idømte bødestraf, vedtagne bøde, indenretlige
advarsel eller erkendelsen over for styrelsen få et
formodningsafslag efter studiebekendtgørelsens § 9.
Hvis den udenlandske studerende har indgivet ansøgning om
forlængelse af studieopholdstilladelsen, vil dette heller
ikke medføre afslag på forlængelse.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil som
hidtil anmelde alle overtrædelser til politiet, dvs. uanset
om der er tale om en ikke alvorlig eller en alvorlig
overtrædelse af arbejdstilladelsen, medmindre der er tale om
forhold af bagatelagtig karakter.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører, at der skal foretages en mindre
it-teknisk tilretning af Registersamkøringsløsningen
(RSK). Udgifterne afholdes indenfor Udlændinge- og
Integrationsministeriets eksisterende rammer. Lovforslaget
medfører endvidere, at der fremover skal foretages en
begrænset yderligere sagsbehandling i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration. Merudgifterne hertil vil
blive indregnet i gebyrerne på opholdsområdet.
Lovforslaget medfører ikke øvrige
økonomiske og administrative ændringer for det
offentlige.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil have betydning for borgernes retssikkerhed, da
det foreslås, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations afgørelser om varsel ikke skal kunne
påklages til Udlændingenævnet eller anden
administrativ myndighed.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 23. november 2016 til den 21. december 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske
Erhvervsakademier, Danske Professionshøjskoler, Danske
Advokater, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Universiteter,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Kooperative
Arbejdsgiver og interesseorganisation i Danmark, De Regionale
Arbejdsmarkedsråd, Det Faglige Hus, DI,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen
af Udlændingeretsadvokater (FAU), Frie Funktionærer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre,
Gartneri-, land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), HK, Håndværksrådet,
HORESTA, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i
Danmark, Ledernes Hovedorganisation,
Politiforbundet i Danmark, Producentforeningen - The Danish
Producers Association, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, PROSA - Forbundet af
It-professionelle, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige
byretter, SOS mod Racisme, Sundhedskartellet, Sø- og
Handelsretten, Udlændingenævnet og 3F.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører udgifter til
it-tilretning. Udgifterne afholdes indenfor Udlændinge- og
Integrationsministeriets eksisterende rammer. Lovforslaget
medfører endvidere, at der fremover skal foretages en
begrænset yderligere sagsbehandling i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration. Merudgifterne hertil vil
blive indregnet i gebyrerne på opholdsområdet. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører en
begrænset yderligere sagsbehandling i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget vil have betydning for
borgernes retssikkerhed, da det foreslås, at Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations afgørelser om
varsel ikke skal kunne påklages til
Udlændingenævnet eller anden administrativ
myndighed. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens § 9 i, stk. 1,
at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en
udlænding med henblik på uddannelse, hvis den
pågældende er optaget på en uddannelse eller et
kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet. Der kan
endvidere efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis ganske særlige uddannelsesmæssige
hensyn i øvrigt tilsiger det.
Det fremgår af
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, at en
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages, når en
udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik
på at deltage i en uddannelse eller et kursus ved en
uddannelsesinstitution her i landet, er idømt eller har
vedtaget en bøde eller er tildelt en indenretlig advarsel
for at arbejde uden fornøden tilladelse, jf. § 59, stk.
3, eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen
for International Rekruttering og Integration har erkendt at have
arbejdet uden fornøden tilladelse eller i strid med de
betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse.
En udenlandsk studerende kan
arbejde ulovligt ved at arbejde uden tilladelse eller ved at
arbejde i strid med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes
arbejdstilladelse.
Det afgørende for, om en
studieopholdstilladelse kan inddrages, er, om udlændingen ved
domstolene er idømt bødestraf for ulovligt arbejde,
har vedtaget en bøde for ulovligt arbejde, er blevet tildelt
en indenretlig advarsel for ulovligt arbejde, eller over for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har erkendt
at have arbejdet ulovligt. Hvor mange timer en udenlandsk
studerende måtte have arbejdet i strid med de betingelser,
der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse, er i dag uden
betydning.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 1, to steder at indsætte "i et betydeligt
omfang" i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12.
Forslaget indebærer, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration ved
afgørelse om inddragelse af studieopholdstilladelse i
tilfælde, hvor en udenlandsk studerende arbejder i strid med
de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse,
fremadrettet skal se på omfanget af det antal timer, som den
studerende har arbejdet for meget, således at det kun er,
hvis den studerende i et betydeligt omfang har arbejdet i strid med
betingelserne for sin arbejdstilladelse, at
studieopholdstilladelsen skal inddrages uden et forudgående
varsel.
Det forudsættes, at der foreligger ulovligt arbejde i
betydeligt omfang, dvs. en alvorlig overtrædelse, hvis den
udenlandske studerende har arbejdet 130 timer om måneden
eller mere i mindst to måneder, der ikke omfatter juni, juli
og august, inden for det seneste år.
Forslaget indebærer, at det skal medføre
inddragelse, hvis en udenlandsk studerende idømmes
bødestraf, vedtager en bøde eller tildeles en
indenretlig advarsel for at have arbejdet 130 timer om
måneden eller mere i mindst to måneder, der ikke
omfatter juni, juli og august, inden for det seneste år.
Endvidere indebærer forslaget, at det skal medføre
inddragelse, hvis en udenlandsk studerende over for Styrelsen for
International Rekruttering og Integration erkender at have arbejdet
130 timer om måneden eller mere i mindst to måneder,
der ikke omfatter juni, juli og august, inden for det seneste
år.
Ændringerne betyder
således, at det fremadrettet kun vil have direkte
konsekvenser for en udenlandsk studerendes opholdstilladelse, hvis
den studerende i et betydeligt omfang har arbejdet i strid med
betingelserne for sin arbejdstilladelse, og der dermed foreligger
en alvorlig overtrædelse. Det bemærkes, at der med
lovforslaget ikke ændres på, at der sker inddragelse af
en studieopholdstilladelse, hvis en udenlandsk studerende har
arbejdet uden fornøden tilladelse, og på den baggrund
er idømt eller har vedtaget en bøde for at arbejde
uden fornøden tilladelse, er tildelt en indenretlig advarsel
for at arbejde uden fornøden tilladelse, eller overfor
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har erkendt
at have arbejdet uden fornøden tilladelse, jf. herved
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12. Dette svarer
således til hvad der gælder i dag.
Inddragelsesadgangen ved ulovligt arbejde, jf. herved
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, omfatter alle
studerende med studieopholdstilladelse efter
studiebekendtgørelsens §§ 1-4.
Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse finder
udlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende anvendelse,
jf. udlændingelovens § 19, stk. 7. Hvis en
studieopholdstilladelse inddrages, vil Styrelsen for International
Rekruttering og Integration således i alle tilfælde
have taget stilling til, om inddragelsen vil virke særlig
belastende som følge af udlændingens personlige
forhold, herunder på grund af udlændingens tilknytning
til det danske samfund, udlændingens alder, helbredstilstand
og andre personlige forhold, samt udlændingens tilknytning
til herboende personer.
Som i dag vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations afgørelser om
inddragelse af studieopholdstilladelse, jf. udlændingelovens
§ 19, stk. 1, jf. § 9 i, stk. 1, kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52
b, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 2
Med de foreslåede
ændringer af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr.
12, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 1, kan en
studieopholdstilladelse inddrages, når en udlænding er
idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en
indenretlig advarsel for at arbejde uden fornøden
tilladelse, jf. § 59, stk. 3, eller for i et betydeligt omfang
at arbejde i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen
for International rekruttering og Integration har erkendt at have
arbejdet uden fornøden tilladelse eller i et betydeligt
omfang at have arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat
for en arbejdstilladelse.
Med forslaget om at indsætte et nyt 2. pkt., i § 19, stk. 1, nr. 12,
foreslås det, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration træffer afgørelse om et varsel til en
udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik
på at deltage i en uddannelse eller et kursus ved en
uddannelsesinstitution her i landet, hvis styrelsen vurderer, at
udlændingen har arbejdet i strid med de betingelser, der er
fastsat for en arbejdstilladelse, uden der er tale om et betydeligt
omfang, jf. 1. pkt.
Forslaget betyder, at Styrelsen for International Rekruttering
og Integration træffer afgørelse om et varsel til en
udenlandsk studerende, hvis styrelsen vurderer, at
udlændingen har arbejdet i strid med de betingelser, der er
fastsat for en arbejdstilladelse, uden der er tale om betydeligt
omfang, dvs. i tilfælde, hvor der foreligger en ikke alvorlig
overtrædelse.
Det forudsættes, at det som udgangspunkt skal anses for
ulovligt arbejde i et ikke betydeligt omfang, dvs. for en ikke
alvorlig overtrædelse, hvis en udenlandsk studerende har
arbejdet mere end de tilladte 87 timer om måneden, men mindre
end 130 timer om måneden, eller hvis en udenlandsk studerende
har arbejdet i mere end 130 timer om måneden i højst
en måned inden for det seneste år.
I disse sager vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integration efter reglerne i forvaltningsloven partshøre den
studerende om, at styrelsen på baggrund af de foreliggende
oplysninger vurderer, at den studerende har arbejdet i strid med de
betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse.
Styrelsen vil efter modtagelse af den studerendes
bemærkninger træffe afgørelse om, hvorvidt der
skal udstedes et varsel. Varslet vil have en gyldighed på 2
år, jf. herved den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, 3. pkt. I varslet
vil det blive præciseret, hvor meget den udenlandske
studerende må arbejde, og der vil blive vejledt om
konsekvenserne, hvis udlændingen inden for de næste to
år arbejder i strid med en arbejdstilladelse.
Hvis der fremsendes dokumentation for, at Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations oplysninger ikke er
korrekte, f.eks. fordi en arbejdsgiver har foretaget en
fejlregistrering af oplysningerne i eIndkomst, eller fordi politiet
oplyser over for styrelsen, at der ikke er tale om en
overtrædelse, vil styrelsen ikke træffe
afgørelse om varsel. Hvis dokumentationen for at
oplysningerne er ukorrekte først fremkommer efter, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har truffet
afgørelse om varsel, vil styrelsen ved en eventuel senere
ikke alvorlig overtrædelse se bort fra det først
meddelte varsel og i stedet træffe en ny afgørelse om
varsel.
Med forslaget om at indsætte et nyt 3. pkt., i § 19, stk. 1, nr. 12,
foreslås det, at et varsel skal have en gyldighed på 2
år.
Det foreslås endvidere, at gyldighedsperioden beregnes fra
afgørelsestidspunktet. Hvis varslet ikke længere er
gyldigt, eller hvis der fremsendes dokumentation for, at de
oplysninger, som Styrelsen for International Rekruttering og
Integration lagde til grund ved afgørelsen om varsel ikke er
korrekte, og en udenlandsk studerende begår en ikke alvorlig
overtrædelse, vil styrelsen tage stilling til, om den
studerende skal have et nyt varsel, jf. den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, 2.
pkt.
Med forslaget om at indsætte et nyt 4. pkt., i § 19, stk. 1, nr. 12,
foreslås det, at hvis en udenlandsk studerende har arbejdet i
strid med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes
arbejdstilladelse, uden der er tale om et betydeligt omfang, jf. 1.
pkt., kan opholdstilladelsen inddrages, hvis udlændingen har
fået et varsel efter det foreslåede 2. pkt., og er
idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en
indenretlig advarsel for at arbejde i strid med de betingelser, der
er fastsat for en arbejdstilladelse, eller over for Styrelsen for
International Rekruttering og Integration har erkendt at have
arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse.
Det forudsættes, at det som udgangspunkt skal anses for
ulovligt arbejde i et ikke betydeligt omfang, dvs. for en ikke
alvorlig overtrædelse, hvis en udenlandsk studerende har
arbejdet mere end de tilladte 87 timer om måneden men mindre
end 130 timer om måneden, eller hvis en udenlandsk studerende
har arbejdet i mere end 130 timer om måneden i højst
én måned inden for det seneste år.
Dette indebærer, at en studieopholdstilladelse kun kan
inddrages i tilfælde, hvor der foreligger en ikke alvorlig
overtrædelse, hvis udlændingen inden for de seneste 2
år har fået en afgørelse om varsel, jf. den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 12, 2. pkt., at der ikke er grundlag for at antage, at
oplysningerne, der dannede grundlag for varslet var ukorrekte, og
at den studerende for et senere forhold er idømt en
bødestraf, har vedtaget en bøde, er tildelt en
indenretlig advarsel eller har erkendt at have arbejdet i strid med
de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse,
uden der er tale om betydeligt omfang.
Det afgørende for, om en studieopholdstilladelse kan
inddrages i sager om ikke alvorlige overtrædelser, vil dermed
være, at den udenlandske studerende inden for de seneste 2
år har fået en afgørelse om varsel, at der ikke
er grundlag for at antage, at oplysningerne, der dannede grundlag
for varslet var ukorrekte, og at den studerende for et senere
forhold, er idømt en bødestraf, har vedtaget en
bøde, er tildelt en indenretlig advarsel eller har erkendt
at have arbejdet mere end 87 timer om måneden, men mindre end
130 timer om måneden eller at have arbejdet i mere end 130
timer om måneden i højst en måned inden for det
seneste år.
Det følger af studiebekendtgørelsens § 16,
stk. 2, at hvis en udenlandsk studerende er optaget på en
uddannelse, der indebærer et obligatorisk praktikophold,
gives en ikke-stedfæstet arbejdstilladelse med henblik
på fuldtidsarbejde i perioder med obligatoriske
praktikophold. I tilfælde, hvor der ikke er tale om et
obligatorisk praktikophold, meddeles der arbejdstilladelse efter
udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 2. Der er i
praksis eksempler på udenlandske studerende, der, hvis de
havde indgivet ansøgning herom, kunne have opnået
arbejdstilladelse efter studiebekendtgørelsens § 16,
stk. 2, eller udlændingebekendtgørelsens § 25,
stk. 2. I disse sager vil omfang og varighed af praktikopholdet
betyde, at der vil foreligge en alvorlig overtrædelse.
Tilsvarende er der i dag sager, hvor ph.d.-studerende benytter
en del af det jobsøgningsophold, som de efter endt
ph.d.-uddannelse har ret til, til at færdiggøre deres
ph.d.-afhandling i stedet for at søge om forlængelse
af deres ph.d.-studietilladelse. I disse sager vil omfang og
varighed af arbejdet med at færdiggøre
ph.d.-afhandlingen også betyde, at der vil foreligge en
alvorlig overtrædelse.
Det foreslås, at overtrædelser, der finder sted som
led i en udenlandsk studerendes uddannelse, ikke skal
karakteriseres som en alvorlig overtrædelse, selvom
overtrædelsen i omfang og varighed kan betegnes som
alvorlig.
Det betyder, at en overtrædelse som skyldes, at en
udenlandsk studerende ikke har fået en arbejdstilladelse til
et praktikophold efter studiebekendtgørelsens § 16,
stk. 2, eller udlændingebekendtgørelsens § 25,
stk. 2, selvom vedkommende kunne have opnået
arbejdstilladelse, skal betragtes som en ikke alvorlig
overtrædelse. Det betyder endvidere, at en overtrædelse
som skyldes, at en ph.d.-studerende ikke har fået søgt
om forlængelse af sin opholds- og arbejdstilladelse, selvom
vedkommende opfylder betingelserne herfor, men i stedet
færdiggør ph.d.-afhandlingen i dennes
jobsøgningsophold, skal betragtes som en ikke alvorlig
overtrædelse.
I disse sager vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integration således ikke træffe afgørelse om at
inddrage en opholdstilladelse, men træffe afgørelse
om, at der meddeles et varsel.
Der er også sager om studieskift, f.eks. hvor en
bachelorstuderende færdiggør sit studie, og inden
studieopholdstilladelsen udløber, søger om en ny
studieopholdstilladelse med henblik på at påbegynde en
kandidatuddannelse. I disse sager bibeholder den studerende ofte
sit studiejob, mens den nye ansøgning om
studieopholdstilladelse bliver behandlet. Hvis den oprindelige
studieopholdstilladelse udløber, inden den nye
studieopholdstilladelse er meddelt, vil den studerende i en kort
periode arbejde uden fornøden tilladelse. I disse sager vil
der derfor foreligge en alvorlig overtrædelse.
Det foreslås, at sådanne overtrædelser
ligeledes skal betragtes som ikke alvorlige overtrædelser,
selvom de i omfang kan betegnes som alvorlige. I disse
tilfælde vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integration således træffe afgørelse om, at der
meddeles et varsel.
Det foreslås endelig, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration ikke skal foretage sig yderligere,
herunder ikke udstede et varsel, ved overtrædelser af
bagatelagtig karakter. En overtrædelse af bagatelagtig
karakter foreligger f.eks., hvis en udenlandsk studerende har
arbejdet 1-5 timer for meget i én måned inden for det
seneste år.
Inddragelsesadgangen ved ulovligt arbejde, jf. herved
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, omfatter alle
studerende med studieopholdstilladelse efter
studiebekendtgørelsens §§ 1-4.
Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse finder
udlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende anvendelse,
jf. udlændingelovens § 19, stk. 7. Hvis en
studieopholdstilladelse inddrages, vil Styrelsen for International
Rekruttering og Integration således i alle tilfælde
have taget stilling til, om inddragelsen vil virke særlig
belastende som følge af udlændingens personlige
forhold, herunder på grund af udlændingens tilknytning
til det danske samfund, udlændingens alder, helbredstilstand
og andre personlige forhold, samt udlændingens tilknytning
til herboende personer.
Som i dag vil Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations afgørelse om inddragelse af en
studieopholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 19, stk.
1, jf. § 9 i, stk. 1, kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52
b, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 3
Med den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr.
12, 2. pkt., foreslås det, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration meddeler et varsel til en
udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik
på at deltage i en uddannelse eller et kursus ved en
uddannelsesinstitution her i landet, hvis styrelsen vurderer, at
udlændingen har arbejdet i strid med de betingelser, der er
fastsat for en arbejdstilladelse, uden der er tale om betydeligt
omfang, jf. 1. pkt.
Med den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr.
12, 4. pkt., foreslås det, at hvis en udenlandsk studerende
har arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for
vedkommendes arbejdstilladelse, uden der er tale om betydeligt
omfang, jf. 1. pkt., kan opholdstilladelsen inddrages, hvis
udlændingen har fået et varsel efter det
foreslåede 2. pkt., og er idømt eller har vedtaget en
bøde eller er tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde
i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse, eller over for Styrelsen for International
Rekruttering og Integration har erkendt at have arbejdet i strid
med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås
det, at Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
afgørelse om et varsel efter den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, 2.
pkt., ikke skal kunne påklages. Det indebærer, at
afgørelsen om et varsel ikke kan påklages til
Udlændingenævnet eller anden administrativ
myndighed.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
afgørelse om inddragelse af studieopholdstilladelse efter
bl.a. den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 12,
4. pkt., vil som i dag kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52
b, stk. 2, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 15. marts 2017.
Det indebærer, at de foreslåede ændringer af
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, finder anvendelse
fra og med den 15. marts 2017, og at sager, der er verserende i
Styrelsen for International Rekruttering og Integration og
Udlændingenævnet på dette tidspunkt, dermed skal
behandles efter de nye regler, jf. dog stk. 2. I sager, der
på ikrafttrædelsestidspunktet er verserende i Styrelsen
for International Rekruttering og Integration, og hvor der
foreligger en ikke alvorlig overtrædelse, vil styrelsen
således ikke inddrage studieopholdstilladelsen, men i stedet
sende et varsel til den udenlandske studerende. Dette gælder
uanset, om overtrædelsen ligger før
ikrafttrædelsestidspunktet. Hermed stilles den udenlandske
studerende bedst muligt. Der henvises til afsnit 3.1.2.1.
Det foreslås i stk. 2, at
loven ikke finder anvendelse for udlændinge, der anmoder om
genoptagelse eller klager over en afgørelse om inddragelse
af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk.
1, nr. 12, hvis afgørelsen er truffet inden lovens
ikrafttræden, og hvis udrejsefristen er udløbet
på tidspunktet for lovens ikrafttræden. For
sådanne udlændinge finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
En afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, kan
påklages til Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2. En
udlænding har mulighed for at anmode om genoptagelse af
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
afgørelse om inddragelse og Udlændingenævnets
afgørelse om stadfæstelse af en afgørelse om
inddragelse efter de almindelige ulovbestemte forvaltningsretlige
regler om genoptagelse.
Forslaget i stk. 2, indebærer, at i sager, hvor Styrelsen
for International Rekruttering og Integration inden lovens
ikrafttræden har truffet afgørelse om inddragelse af
opholdstilladelse efter udlændingeloves § 19, stk. 1,
nr. 12, og hvor udrejsefristen er udløbet på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, skal en
genoptagelsesanmodning eller en klage over styrelsens
afgørelse, behandles efter de hidtil gældende
regler.
Ligeledes indebærer forslaget, at i sager, hvor
Udlændingenævnet inden lovens ikrafttræden har
truffet afgørelse om stadfæstelse af en
afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, og hvor
udrejsefristen er udløbet på tidspunktet for lovens
ikrafttræden skal en genoptagelsesanmodning behandles efter
de hidtil gældende regler.
Endelig indebærer forslaget, at udlændinge her i
landet kan søge om genoptagelse af deres sag, hvis Styrelsen
for International Rekruttering og Integration eller
Udlændingenævnet har truffet afgørelse i sagen
før loven træder i kraft, og hvis styrelsen eller
nævnet har fastsat en udrejsefrist, der udløber efter
loven træder i kraft. I sådanne tilfælde skal
sagen behandles efter de nye foreslåede regler. Det
bemærkes, at ansøgning om genoptagelse skal indgives,
inden udrejsefristen udløber. Genoptagelsesanmodningen vil
som det altovervejende udgangspunkt blive tillagt opsættende
virkning. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
vil på www.nyidanmark.dk vejlede om genoptagelsesadgangen.
Det bemærkes, at hvis inddragelsesafgørelsen
omgøres, vil udlændingen blive varslet om, at en ny
overtrædelse vil medføre inddragelse af
studieopholdstilladelsen.
I sager, hvor en udlænding før lovens
ikrafttræden har fået inddraget sin
studieopholdstilladelse på baggrund af ulovligt arbejde, og
hvor udlændingen efter lovens ikrafttræden indgiver en
ny ansøgning om studieopholdstilladelse, vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integration ved behandlingen af den
nye ansøgning om studieopholdstilladelse skelne mellem
inddragelser, der er sket på baggrund af en alvorlig
overtrædelse, og inddragelser, der er sket på baggrund
af en ikke alvorlig overtrædelse. Styrelsen for International
Rekruttering og Integration vil som udgangspunkt alene meddele et
formodningsafslag, jf. studiebekendtgørelsens § 9, hvis
inddragelsen skyldes en alvorlig overtrædelse. Ikke alvorlige
overtrædelser vil dog også indgå som et element i
styrelsens formodningsvurdering.
Til §
3
Efter udlændingelovens § 66 gælder loven ikke
for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for disse
landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens
territoriale gyldighedsområde, betyder, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
ved lov nr. 661 af 8. juni 2016, lov nr. 612 af 8. juni 2016, lov
nr. 664 af 8. juni 2016, § 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2016,
lov nr. 1561 af 13. december 2016, lov nr. 1743 af 27. december
2016, lov nr. 1744 af 27. december 2016, og senest ved § 1 i
lov nr. 1745 af 27. december 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | § 19. En
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages: | | | 1)-11)
--- | | | 12) Når en udlænding, der er
meddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage i en
uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i
landet, er idømt eller har vedtaget en bøde eller er
tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde uden fornøden
tilladelse, jf. § 59, stk. 3, eller i strid med de
betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, jf. §
60, stk. 1, eller over for Styrelsen for International Rekruttering
og Integration har erkendt at have arbejdet uden fornøden
tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse. | | 1. I § 19, stk. 1, nr. 12, indsættes
efter »jf. § 59, stk. 3, eller«: »for i et
betydeligt omfang at arbejde«, og efter »erkendt at
have arbejdet uden fornøden tilladelse eller«
indsættes: »i et betydeligt omfang at have
arbejdet«. | | | 2. I § 19, stk. 1, nr. 12, indsættes
som 2.-4. pkt.: | | | »Styrelsen for International
Rekruttering og Integration meddeler et varsel til en
udlænding med opholdstilladelse som nævnt i 1. pkt.,
hvis styrelsen vurderer, at udlændingen har arbejdet i strid
med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, uden
der er tale om et betydeligt omfang, jf. 1. pkt. Et varsel har en
gyldighed på 2 år. Har udlændingen arbejdet i
strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse,
uden der er tale om et betydeligt omfang, jf. 1. pkt., kan
opholdstilladelsen inddrages, hvis udlændingen har fået
et varsel efter 2. pkt., og er idømt eller har vedtaget en
bøde eller er tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde
i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen
for International Rekruttering og Integration har erkendt at have
arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for en
arbejdstilladelse.« | 13)-14)
--- | | | Stk. 2-12.
--- | | | | | | § 46 a.
--- | | | Stk. 2-7.
--- | | | | | 3. I § 46 a indsættes som stk. 8: »Stk. 8.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
afgørelse om varsel, jf. § 19, stk. 1, nr. 12, 2. pkt.,
kan ikke påklages.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. marts 2017. | | | Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for udlændinge, der anmoder om
genoptagelse eller klager over en afgørelse om inddragelse
af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk.
1, nr. 12, hvis afgørelsen er truffet inden lovens
ikrafttræden, og hvis udrejsefristen er udløbet
på tidspunktet for lovens ikrafttræden. For
sådanne udlændinge finder de hidtil gældende
regler anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|