Skriftlig fremsættelse (26. januar
2017)
Finansministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2016
(Lovforslag nr. L 115)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB)
formaliserer de bevillingsændringer, som i finansårets
løb er foretaget på forventet efterbevilling. FTB har
dermed en bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion. FTB
er udarbejdet med afsæt i den ressortfordeling, der var
gældende før ressortændringerne i medfør
af kongelig resolution af 28. november 2016.
? ?
Bevillingsændringer på FTB for
2016
En stor del af ændringerne i forhold
til finansloven for 2016 har enten tidligere været forelagt
Folketinget i form af lovforslag eller aktstykker eller har
karakter af udgiftsneutrale overførsler mellem bevillinger
efter reglerne herom.
FTB for 2016 indeholder
nettobevillingsændringer for i alt 16.000,6 mio. kr. i
forhold til finansloven for 2016. Bevillingsændringerne
skyldes bl.a. ny lovgivning og aktstykker, jf.
tabel 1.
?
?
Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB16 |
| TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | -236,0 | Aktstykker | -8.906,4 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | -446,7 | Direkte efterbevilling | -1.126,6 | Andre bevillingsforslag | -5.284,9 | I alt | -16.000,6 |
|
|
|
Ændringer
der ikke optages på FTB for 2016
Økonomiske dispositioner i
finansåret, der foretages inden for allerede givne
bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke
på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv. samt ikke-fradragsberettiget
købsmoms.
Folketinget er
løbende blevet orienteret om statsfinansernes udvikling i de
tre publikationer om udgiftslofter og statens finanser, som
Finansministeriet har udsendt i 2016, samt i Økonomisk Redegørelse, december
2016. Der er heri blandt andet redegjort for ændringerne i
skønnene for statens udgifter og indtægter på de
lovbundne områder.
Da
ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem DAU-saldoen på FTB
og det endelige resultat i statsregnskabet, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
forskellen i DAU-saldoen mellem FTB, statsregnskabet samt det
seneste skøn i december fra 2006 til 2016. ?
| Tabel
2. DAU-saldoen i 2006-2016 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | FTB | 42,6 | 75,1 | 71,3 | -11,2 | -81,8 | -35,1 | -89,5 | -16,1 | -11,1 | -3,2 | -35,5 | Skøn, december | 83,7 | | 59,1 | -52,5 | -95,3 | -49,3 | -67,7 | -11,9 | -2,1 | 8,2 | -14,8 | Statsregnskab | 98,6 | 106,2 | 72,3 | -29,8 | -88,7 | -33,1 | -75,7 | 5,8 | 6,7 | 28,4 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Der blev ikke udarbejdet skøn for
DAU-saldoen i december 2007 pga. folketingsvalget den 13. november
2007. I stedet er anført skønnet fra
Budgetoversigt 1, februar 2008.
2) Statsregnskabet for 2016 planlægges
offentliggjort medio marts 2017.
Nationalbankens opgørelse af statens nettokassesaldo, der
blev offentliggjort den 3. januar 2017, viser en saldo på
-24,0 mia. kr. i 2016. Underskuddet på nettokassesaldoen er
dermed 1,6 mia. kr. større end skønnet i december
2016. Forskellen i skønnet for statens nettokassesaldo samt
saldoens betydning for statens finanser, herunder DAU-saldoen, vil
der blive redegjort for, når statsregnskabet for 2016
foreligger medio marts 2017.
Specifikation af
bevillingsændringer på FTB 2016
Forslaget til lov om tillægsbevilling
for 2016 udviser nettomindrebevillinger på 2.646,3 mio. kr.
under delloftet for driftsudgifter, nettomindrebevillinger på
542,3 mio. kr. under delloftet for indkomstoverførsler,
nettomindrebevillinger på 3.824,2 mio. kr. på udgifter
uden for loft samt nettomerindtægter på 8.987,8 mio.
kr. på indtægtsbudgettet, jf.
tabel 3.
| Tabel
3. Hovedoversigt over nettoudgifter
fordelt på udgiftslofter, FTB 2016 | Mio. kr.,
2016-pl |
| Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomstoverførsler | Udgifter uden for
loft | Indtægtsbudget | § 1. Dronningen |
|
|
|
| § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. |
|
|
|
| § 3. Folketinget |
|
| 31,2 |
| § 5. Statsministeriet | -0,7 |
|
|
| § 6. Udenrigsministeriet | 1.001,2 |
|
|
| § 7. Finansministeriet | -1.010,9 |
| 154,9 | 8.167,5 | § 8. Erhvervs- og
Vækstministeriet | 56,4 |
| 17,5 |
| § 9. Skatteministeriet | 235,3 |
| 734,9 |
| § 11. Justitsministeriet | 144,6 |
|
|
| § 12. Forsvarsministeriet | -65,1 |
| -379,9 |
| § 14. Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet | -391,4 | -644,5 | 1.151,4 |
| § 15. Social- og
Indenrigsministeriet | 38,6 |
| -3.018,5 |
| § 16. Sundheds- og
Ældreministeriet | -558,9 |
| -872,6 |
| § 17.
Beskæftigelsesministeriet | 118,6 | 102,2 | 334,9 | 1,9 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | -130,7 |
|
|
| § 20. Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling | -207,8 |
|
|
| § 21. Kulturministeriet | 2,9 |
|
|
| § 22. Kirkeministeriet | -0,1 |
|
|
| § 24. Miljø- og
Fødevareministeriet | 107,8 |
|
|
| § 28. Transportministeriet- og
Bygningsministeriet | 55,4 |
| -862,0 | 433,1 | § 29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet | 149,1 |
| 12,0 | 181,3 | § 35. Generelle reserver | -2.194,6 |
| -1.128,0 |
| § 36. Pensionsvæsenet | 4,0 |
|
|
| § 37. Renter |
|
|
| -6,0 | § 38. Skatter og afgifter |
|
|
| 210,0 | I alt | -2.646,3 | -542,3 | -3.824,2 | 8.987,8 |
|
|
|
|
|
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
?
1. Oversigt over væsentlige bevægelser under
delloftet for driftsudgifter
Nettomerbevillingen på § 6. Udenrigsministeriet på 1.001,2 mio. kr.
kan primært henføres til opjusteringen af den del af
udviklingsbistanden, som Udenrigsministeriet administrerer, jf. akt 40 af 15. december 2016.
Opjusteringen foretages som følge af mindreudgifter på
asylområdet.
Nettomindrebevillingen på § 7. Finansministeriet på 1.010,9 mio. kr.
kan primært henføres til mindreudgifter på 670,2
mio. kr. som følge af justerede BNI- og momsbidrag til EU
samt udmøntning af reserven til flytning af statslige
arbejdspladser.
Nettomerbevillingen på § 8. Erhvervs-
og Vækstministeriet på 56,4 mio. kr. kan
primært henføres til en række tiltrådte
aktstykker samt medfinansiering af udgifter til flytning af
statslige arbejdspladser fra den til formålet afsatte reserve
på § 7. Finansministeriet.
Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 235,3 mio. kr. kan
primært henføres til merudgifter på 299,0 mio.
kr. til et nyt inddrivelsessystem, jf.
fortroligt akt K af 28. april 2016, overførsler
på i alt 26,2 mio. kr. til dataprojekter i andre
ressortministerier i relation til nye ejendomsvurderinger, jf. akt. 77 af 13.
maj 2016, og DUT-kompensation på 21,3 mio. kr. til
kommunerne for administrative omkostninger vedrørende
overdragelse af ejerskab af it-system vedrørende
Børne- og Ungeydelsen (BYS), jf. akt
133 af 15. juni 2016.
Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 144,6 mio. kr.
kan primært henføres til merudgifter til
grænseindsatsen mv. på 211,1 mio. kr. Modsat er der
mindreudgifter bl.a. som følge af udmøntning af
dispositionsbegrænsninger vedr. effektivisering af
indkøb mv. og begrænsning af statslige udgifter i
2016, der for § 11. Justitsministeriet udgør i alt 47,0
mio. kr.
Nettomindrebevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 65,1 mio. kr.
kan primært henføres til udmøntning af
dispositionsbegrænsninger vedr. effektivisering af
indkøb mv. og begrænsning af statslige udgifter i
2016, der for § 12. Forsvarsministeriet udgør i alt
98,2 mio. kr.
Nettomindrebevillingen på §
14. Udlændinge-
Integrations- og Boligministeriet på 391,4 mio. kr.
kan primært henføres til tilførsel af midler
til del af udviklingsbistanden, som Udenrigsministeriet
administrerer jf. akt 40 af 15. december
2016. Opjusteringen foretages som følge af
mindreudgifter på asylområdet.
Nettomindrebevillingen på § 16. Sundheds- og Ældreministeriet på
558,9 mio. kr. kan primært henføres til
overførsler i forbindelse med bloktilskudsaktstykket, jf. akt. 133 af 23.
juni 2016 samt indtægter fra salg af SSI Diagnostica
og overførsler til håndtering af Statens Serum
Instituts underskudsgrænse, jf.
fortroligt akt. P af 15. juni
2016 og fortroligt
akt. F af 8. december
2016.
Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
118,6 mio. kr. kan primært henføres til
medfinansiering af udgifter til flytning af statslige
arbejdspladser fra den til formålet afsatte reserve på
§ 7. Finansministeriet på 137,1 mio. kr, herunder
særligt udgifter forbundet med overdragelse af opgaver fra
Arbejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i regi
af ATP.
Nettomindrebevillingen på § 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
på 130,7 mio. kr. kan primært henføres t
udmøntning af dispositionsbegrænsninger vedr.
effektivisering af indkøb mv. og begrænsning af
statslige udgifter i 2016, der for § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet udgør i alt 123,3 mio. kr.
Nettomindrebevillingen på § 20. Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling på 207,8 mio. kr. kan primært
henføres til nedskrivning af en reserve til initiativer, der
medfører kommunale merudgifter samt udmøntning af
dispositionsbegrænsninger vedr. effektivisering af
indkøb mv. og begrænsning af statslige udgifter i
2016, der for § 20. Ministeriet for Børn, Undervisning
og Ligestilling udgør i alt 137,4 mio. kr.
Nettomerbevillingen på § 24.
Miljø- og Fødevareministeriet på 107,8 mio. kr.
kan primært henføres til merudgifter på 74,9
mio. kr. som følge af aktstykke om udmøntning af
reserve til initiativer i Fødevare- og landbrugspakken,
jf. akt. 83
af 21. april 2016 og merudgifter på 25,0 mio. kr. som
følge af aktstykke om udpegning af vandløb, jf. akt 118 af 23. juni 2016.
Nettomerbevillingen på § 28. Transport- og Bygningsministeriet på
55,4 mio. kr. kan primært henføres til medfinansiering
af udgifter til flytning af statslige arbejdspladser fra den til
formålet afsatte reserve på § 7.
Finansministeriet, der for § 28. Transport- og
Bygningsministeriet udgør i alt 83,7 mio. kr. I modsat
retning trækker primært indtægter fra indskud af
ejendomme i Statens Ejendomssalg A/S samt omdisponering af pulje
til forbedring af kollektiv trafik.
Nettomerbevillingen på § 29. Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet på 149,1 mio. kr. kan
primært henføres til udmøntningen af Aftale om
vækst og udvikling i hele Danmark af februar 2016
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 2.194,6 mio. kr.
kan primært henføres til udmøntningen af § 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
på en række ministerområder samt nulstilling af
reserver mv.
?
2. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for
indkomstoverførsler
Nettomindrebevillingen på §
14. Udlændinge-
Integrations- og Boligministeriet på 644,5 mio. kr.
kan primært henføres til tilførsel af midler
til del af udviklingsbistanden, som Udenrigsministeriet
administrerer jf. akt 40 af 15. december
2016. Opjusteringen foretages som følge af
mindreudgifter på asylområdet.
Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
102,2 mio. kr. kan primært henføres til merudgifter
på 90 mio. kr. til nulstilling af en negativ budgetregulering
vedr. boligydelsesområdet.
?
3. Oversigt over væsentlige bevægelser for
udgifter uden for udgiftsloft
Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 154,9 mio. kr. kan
primært henføres til nettomerudgifter
vedrørende indskud af i alt 16 ejendomme i Statens
Ejendomssalg A/S på 352,0 mio. kr. fordelt på to
indskud, samt merudgifter på 132,0 mio. kr. til Danmarks
bidrag til EU vedrørende told- og sukkerafgifter.
Merudgiften til det danske toldbidrag modgås af stigende
danske toldindtægter for i alt 391,1 mio. kr.
Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 734,9 mio. kr. kan
henføres til kompensation til kommunerne for
provenuvirkningen af fastfrysning af beskatningsgrundlaget for
grundskylden i 2016, jf. akt 133 af 15. juni
2016.
Nettomindrebevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 379,9 mio. kr.
kan primært henføres til merindtægter på
451,8 mio. kr. på §
12.23.42. Provenu ved
afhændelse af ejendomme samt modgående
merudgifter på 61,5 mio. kr. på
§ 12.14.03. Bygge- og
anlægsarbejder.
Nettomerbevillingen på §
14. Udlændinge-
Integrations- og Boligministeriet på 1.154,9 mio. kr.
kan primært henføres til nulstilling af reserve vedr.
kommunale indkomstoverførsler samt mindrebevilling som
følge af ændret aktivitetsniveau og finansieringsrente
ved almene boliger.
Nettomindrebevillingen på §
15. Social- og
Indenrigsministeriet på 3.018,5 mio. kr. kan
primært henføres til øgede indtægter
på 2.531,5 mio. kr. som følge af indfrielse af
Furesø Kommunes statslån. Hertil kommer mindreudgifter
på i alt 487,2 mio. kr. vedrørende regulering af
tilskud til kommuner og regioner i forbindelse med
bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. 133 af 23. juni 2016
og merudgifter på 225,0 mio. kr. vedr. forhøjelse af
integrationstilskud til kommunerne, jf.
akt. 82 af 4. maj 2016.
Nettomindrebevillingen på § 16. Sundheds- og Ældreministeriet på
872,6 mio. kr. kan henføres til tilbageførsel af
kommunal medfinansiering til kommunerne, som kan henføres
til merproduktivitet i regionerne. .
Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
334,9 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntning af kommunale reserver på
bloktilskudsaktstykket på i alt 440,5 mio. kr., jf. akt 133 af 23. juni 2016.
Nettomindrebevillingen på § 28. Transport- og Bygningsministeriet på
862 mio. kr. kan primært henføres til
tilbageførsler til Infrastrukturfonden på baggrund af
billiggørelse af en række projekter samt øgede
indtægter som følge af afdrag på stående
lån vedr. Naviair. I modsat retning trækker
primært omdisponering af pulje til forbedring af kollektiv
trafik.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 1.128,0 mio. kr.
kan primært henføres til udmøntning af
aktstykke samt nulstilling af §
35.11.09. Midtvejs- og
efterregulering af det kommunale bloktilskud mv. og § 35.11.35. Ramme til lempelser for erhvervslivet.
?
4. Oversigt over væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomerindtægten på § 8. Finansministeriet på 8.167,5 mio. kr.
kan primært henføres til indtægter som
følge af statens salg af aktier i DONG Energy A/S i
forbindelse med selskabets børsnotering i juni 2016.
Nettomerindtægten på § 28. Transport- og Bygningsministeriet på
433,1 mio. kr. kan primært henføres til justering af
udbyttebetaling fra DSB og Sund og Bælt.
Nettomerindtægten på § 29. Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet på 181,3 mio. kr. kan
primært henføres til indtægter fra en auktion
over 1.800 MHz-frekvensbåndet.
Nettomerindtægten på § 38. Skatter
og afgifter på 210,0 mio. kr. kan primært
henføres til en merindtægt på 200,0 mio. kr. som
følge af, at muligheden for at udvide adgangen til frivillig
indbetaling af acontoskat til dækning af skatten i
særindkomsten for selskaber medfører en fremrykning af
skattebetalingen, der ellers fremkommer som en restskat i
året efter indkomståret.
Officielle noter