Fremsat den 11. januar 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om europæiske
samarbejdsudvalg, lov om information og høring af
lønmodtagere, lov om varsling m.v. i forbindelse med
afskedigelser af større omfang og lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse1
(Implementering af direktiv om ændring
af visse direktiver på det arbejds- og
ansættelsesretlige område for så vidt angår
søfarende m.v.)
§ 1
I lov om europæiske samarbejdsudvalg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1018 af 27. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 281 af 6. april 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter" Rådets direktiv 2009/38/EF af 6. maj
2009,, EU-Tidende 2009, nr. L 122, side 28-44": ",samt dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1794/EU af 6.
oktober 2015 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF af 23.
marts 2002 samt Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF, for
så vidt angår søfarende, EU-Tidende 2015, nr. L
263, side 1-5. "
2. I
§ 14 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. I
tilknytning til møder med den centrale ledelse har det
særlige forhandlingsorgan lov til at holde møde, uden
at ledelsen er til stede, og det skal i den forbindelse råde
over de nødvendige kommunikationsmidler.«
3. § 34,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 34.
Et medlem af et særligt forhandlingsorgan eller af et
europæisk samarbejdsudvalg eller et sådant medlems
suppleant, som er medlem af besætningen på et
søgående skib, har ret til at deltage i et møde
i det særlige forhandlingsorgan, i det europæiske
samarbejdsudvalg eller i ethvert andet møde i medfør
af informations- og høringsprocedurer, der er indgået
aftale om i henhold til § 13, stk. 1, hvis dette medlem eller
dennes suppleant ikke er på havet eller i en havn i et andet
land end det, hvor rederiet har hjemsted, når mødet
finder sted. Mødet skal, når det er praktisk muligt,
være planlagt med henblik på at lette deltagelse af
medlemmer eller suppleanter, som er medlem af besætningen
på søgående skibe. I tilfælde, hvor et
medlem af et særligt forhandlingsorgan eller af et
europæisk samarbejdsudvalg eller et sådant medlems
suppleant, som er medlem af besætningen på et
søgående skib, ikke er i stand til at deltage i et
møde, skal det overvejes at anvende nye informations- og
kommunikationsteknologier, når det er muligt.«
§ 2
I lov nr. 303 af 2. maj 2005 om information og
høring af lønmodtagere foretages følgende
ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter "Direktivet er optrykt som bilag til loven.
": "Loven gennemfører endvidere dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2015/1794/EU af 6. oktober 2015 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF samt Rådets direktiv
98/59/EF og 2001/23/EF, for så vidt angår
søfarende, EU-Tidende 2015, nr. L 263, side 1-5. "
2. § 2,
stk. 3, ophæves.
§ 3
I lov om varsling m.v. i forbindelse med
afskedigelser af større omfang, jf. lovbekendtgørelse
nr. 291 af 22. marts 2010, som ændret ved § 5 i lov nr.
1612 af 26. december 2013 og § 63 i lov nr. 1482 af 23.
december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter "Rådets direktiv 75/129, EF-Tidende
1975 L 48 s. 29, som ændret ved Rådets direktiv nr.
92/56, EF-Tidende 1992 L 245 s. 3": "j,og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1794/EU af 6.
oktober 2015 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF samt
Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF, for så vidt
angår søfarende, EU-Tidende 2015, nr. L 263, side
1-5."
2. § 1,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på afskedigelser foretaget inden
for rammerne af arbejdsaftaler, der er indgået for et bestemt
tidsrum eller med henblik på en bestemt arbejdsopgave,
medmindre disse afskedigelser foretages, før disse aftaler
er udløbet eller opfyldt.«
§ 4
I lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af
20. august 2002, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter "Rådets direktiv 98/50/EF af 29. juni
1998 om ændring af direktiv 77/187/EØF om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varetagelse af
arbejdstagernes rettigheder i forbindelse med overførsel af
virksomheder, bedrifter eller dele af bedrifter (EFT. 1988 nr. 201,
L, s. 88). ": "Loven indeholder endvidere bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1794/EU af 6. oktober 2015 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF
og 2002/14/EF samt Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF,
for så vidt angår søfarende, EU-Tidende 2015,
nr. L 263, side 1-5. "
2. § 1,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Loven finder anvendelse på overførsel af et
søgående skib, der indgår i en overdragelse af
en virksomhed eller en del heraf, jf. stk. 1-3, forudsat at
erhververen er beliggende på det område, eller den
virksomhed eller del heraf, som overdrages, forbliver inden for det
område, der er nævnt i stk. 1. Loven finder ikke
anvendelse, hvis overdragelsen udelukkende vedrører et eller
flere søgående skibe.«
§ 5
Loven træder i kraft den 10. oktober
2017.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1794 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF samt Rådets direktiv
98/59/EF og 2001/23/EF, for så vidt angår
søfarende, blev vedtaget den 6. oktober 2015.
Direktiv 2015/1794 skal være gennemført i dansk ret
senest den 10. oktober 2017.
Direktiv 2015/1794 indeholder bestemmelser om ændring af
en række direktiver på det arbejds- og
ansættelsesretlige område, idet bestemmelser om, at
søfarende er undtaget fra disse direktivers
anvendelsesområde, ophæves eller ændres. En del
af baggrunden for, at søfarende lønmodtagere i
medfør af direktiv 2015/1794 får forbedret deres
rettigheder i relation til information og høring, i forhold
til varsling af afskedigelser i større omfang samt i
forbindelse med virksomhedsoverdragelse, fremgår af
direktivets præambelbetragtning 12, hvori der henvises til
den teknologiske udvikling i de senere år, navnlig inden for
kommunikationsteknologi. Af direktivets præambelbetragtning
nr. 9 og 10 fremgår, at arbejdsmarkedets parter på
EU-plan har været konsulteret i overensstemmelse med TEUF
artikel 154, stk. 2, og at parterne i søfartssektoren er
nået frem til en fælles forståelse af
væsentlig betydning for direktivet. Der er således tale
om et direktiv, hvor såvel behovet for at forbedre
søfarendes arbejdsvilkår som behovet for at tage
behørigt hensyn til sektorens særlige forhold er
tilgodeset.
Ud over implementering af direktiv 2015/1794 har en enkelt af de
med lovforslaget foreslåede ændringer - den i § 1,
nr. 2, foreslåede tilføjelse af et stk. 2 til §
14 i lov om europæiske samarbejdsudvalg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1018 af 27. oktober 2009 med senere
ændring - baggrund i en ufuldstændig implementering af
det for den lov tilgrundliggende direktiv. Denne ændring
angår det særlige forhandlingsorgans adgang til at
holde møde, uden at ledelsen er til stede.
Implementeringen af direktivet om søfarende har i lighed
med sædvanlig praksis på det arbejdsretlige
område været drøftet i
Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg. En
arbejdsgruppe under Implementeringsudvalget har drøftet den
nærmere udmøntning af lovforslaget.
Implementeringsudvalget tilslutter sig lovforslaget som det
foreligger.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Lovforslaget
Lovforslaget gennemfører de dele af direktiv 2015/1794,
der kræver lovgivning. Med lovforslaget lægges der op
til ændring af lov om europæiske samarbejdsudvalg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1018 af 27. oktober 2009 med senere
ændring, lov nr. 303 af 2. maj 2005 om information og
høring af lønmodtagere, lov om varsling m.v. i
forbindelse med afskedigelser af større omfang, jf.
lovbekendtgørelse nr. 291 af 22. marts 2010 med senere
ændringer samt lov om lønmodtagers retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af
20. august 2002.
De nedenfor nævnte love, der med dette lovforslag
foreslås ændret, indeholder alle en bestemmelse om, at
loven helt eller delvist ikke finder anvendelse på
søfarende, eller, at der kan fastsættes særlige
regler for søfarende.
2.2. Ændring af lov om europæiske
samarbejdsudvalg
2.2.1. Gældende ret
Lov om europæiske samarbejdsudvalg indeholder i § 34
en bestemmelse om, at besætningsmedlemmer på
handelsskibe ikke kan vælges som medlemmer af det
særlige forhandlingsorgan eller det europæiske
samarbejdsudvalg. § 34, stk. 2, indeholder en bemyndigelse for
beskæftigelsesministeren til at fastsætte særlige
regler for besætningsmedlemmer på handelsskibe. Denne
bemyndigelse er ikke udnyttet.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at § 14
i lov om europæiske samarbejdsudvalg tilføjes et stk.
2, hvorefter det særlige forhandlingsorgan i tilknytning til
møder med ledelsen har ret til at holde møde, uden at
ledelsen er til stede. Dette foreslåede stk. 2 udspringer
ikke af direktiv 2015/1794, men af artikel 5, stk. 4, 2. afsnit i
Rådets direktiv nr. 2009/38/EF af 6. maj 2009 om
indførelse af europæiske samarbejdsudvalg eller en
procedure i fællesskabsvirksomheder og
fællesskabskoncerner med henblik på at informere og
høre arbejdstagerne. Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 3, at § 34, stk. 1, i lov om europæiske
samarbejdsudvalg affattes i overensstemmelse med direktivets
artikel 2, nr. 2. Herved sikres det, at medlemmer og suppleanter,
som er medlemmer af besætningen på et
søgående skib, har ret til at deltage i møder i
det europæiske samarbejdsudvalg eller det særlige
forhandlingsorgan, når pågældende ikke er til
søs eller i en udenlandsk havn på
mødetidspunktet. Det fastsættes endvidere, at
når det er praktisk muligt, skal møder være
planlagt med henblik på at lette deltagelse af medlemmer og
suppleanter, der er en del af besætningen på
søgående skibe. Endelig fastsættes det, at det
skal overvejes at anvende nye informations- og
kommunikationsteknologier, når det er muligt, i
tilfælde, hvor et medlem af et særligt
forhandlingsorgan eller af et europæisk samarbejdsudvalg
eller dennes suppleant, som er medlem af besætningen på
et søgående skib, ikke kan deltage i et
møde.
Med den foreslåede affattelse af § 34, stk. 1, sikres
det, at besætningsmedlemmer på søgående
skibe har samme mulighed for deltagelse i informations- og
høringsprocesser som andre lønmodtagere med de
indskrænkninger, der nødvendigvis følger
direkte af det forhold, at de er en del af besætningen
på et søgående skib. Selvom søfarendes
deltagelse i informations- og høringsprocesser således
reguleres nærmere, kan det ikke afvises, at der kan blive
brug for at udnytte den bemyndigelse, der hidtil har været i
§ 34, stk. 2, og der sker ikke nogen ændring i forhold
til denne bemyndigelsesbestemmelse.
2.3. Ændring af lov om information og høring af
lønmodtagere
2.3.1. Gældende ret
Lov om information og høring af lønmodtagere
indeholder i § 2, stk. 3, en bemyndigelse, hvorefter
økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
særlige regler for information og høring af
besætningsmedlemmer på handelsskibe. Denne bemyndigelse
er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 952 af 12. oktober 2005
om information og høring af søfarende. Af
bekendtgørelsen fremgår det, at i virksomheder med
mindst 35 ansatte har ledelsen pligt til at tilrettelægge
møder om information og høring af lønmodtagere
på en sådan måde, at
lønmodtagerrepræsentanter, der gør tjeneste om
bord i handelsskibe, eller suppleanter for de
pågældende lønmodtagerrepræsentanter, har
mulighed for at deltage.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 2, at § 2,
stk. 3, i lov om information og høring af
lønmodtagere ophæves. Herved bliver søfarende i
overensstemmelse med det i direktivets artikel 3 forudsatte
omfattet af de almindelige regler i loven og
bekendtgørelsen, der har haft hjemmel i den gældende
§ 2, stk. 3, bliver ophævet sammen med denne
bemyndigelsesbestemmelse. Ophævelse af lovens § 2, stk.
3, medfører, at bekendtgørelsen bortfalder med
vedtagelse og ikrafttræden af nærværende
lovforslag.
2.4. Ændring af lov om varsling m.v. i forbindelse med
afskedigelser af større omfang
2.4.1. Gældende ret
Lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af
større omfang fastsætter, at "loven finder ikke
anvendelse på afskedigelser af besætningen på
søgående skibe". Dette fremgår af § 1, stk.
4.
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 3, nr. 2, at § 1,
stk. 4, nr. 2, i lov om varsling m.v. i forbindelse med
afskedigelser af større omfang nyaffattes. Den
foreslåede ophævelse af § 1, stk. 4, nr. 2,
hvorefter afskedigelser af besætninger på
søgående skibe hidtil har været undtaget fra
lovens anvendelsesområde, indebærer, at
besætninger på søgående skibe omfattes af
lovens bestemmelser. Arbejdsgiveren for besætningen på
søgående skibe skal således varsle det regionale
arbejdsmarkedsråd (RAR) ved afskedigelser af større
omfang, hvilket er defineret i lovens § 1, stk. 1.
Arbejdsgiveren skal endvidere i henhold til lovens kapitel 2
forhandle med lønmodtagerne eller disses
repræsentanter, hvis arbejdsgiveren agter at foretage
afskedigelser i større omfang.
2.5. Ændring af lov om lønmodtageres retsstilling
ved virksomhedsoverdragelse
2.5.1. Gældende ret
Den gældende virksomhedsoverdragelseslov fastsætter,
at "loven finder ikke anvendelse på søgående
skibe". Dette fremgår af § 1, stk. 4.
2.5.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 4, nr. 2, at
virksomhedsoverdragelseslovens § 1, stk. 4, affattes, så
loven finder anvendelse på overførsel af et
søgående skib, der indgår i en overdragelse i
henhold til stk. 1-3, under forudsætning af, at erhververen
er beliggende på eller den virksomhed eller del heraf, som
overdrages, forbliver inden for det i stk. 1 nævnte
område. Det vil sige det område, hvor traktaten om
oprettelse af Det europæiske økonomiske
Fællesskab finder anvendelse. Loven finder dog ikke
anvendelse, hvis overdragelsen udelukkende vedrører et eller
flere søgående skibe. Hvis et eller flere
søgående skibe indgår i en overdragelse af en
landbaseret virksomhed eller en del heraf, vil besætningen
på sådanne skibe fremover have samme retsstilling, som
lønmodtagere i øvrigt har ved
virksomhedsoverdragelse. De vil således efter forslaget
bevare deres retsstilling med hensyn til løn- og
ansættelsesvilkår m.v. i overensstemmelse med
virksomhedsoverdragelseslovens § 2. På tilsvarende vis
vil også eksempelvis bestemmelserne om
lønmodtagerrepræsentanters retsstilling og funktion,
om overenskomstforhold og om underretning af
lønmodtagerrepræsentanter finde anvendelse i relation
til besætningen på søgående skibe. Det vil
fortsat være en konkret vurdering ud fra det i § 1
anførte, om loven finder anvendelse i den enkelte situation,
og det er ikke hensigten med den foreslåede ændring af
§ 1, stk. 4, som er udformet i overensstemmelse med
direktivets artikel 5, at ændre på de generelle
principper og kriterier for, om der er tale om en
virksomhedsoverdragelse eller ej, der har udviklet sig i
domspraksis. Den foreslåede udvidelse af lovens
anvendelsesområde er således af personel og sektoriel
karakter.
2.6. Forholdet til anden lovgivning
Lovforslaget vurderes ikke at have betydning for anden
lovgivning end den, der foreslås ændret med
lovforslaget. Det er således ikke hensigten med lovforslaget,
at § 14 i lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 73 af 17. januar 2014 med
senere ændringer, berøres af nærværende
lovforslag, jf. i øvrigt bemærkningerne til
lovforslagets § 4.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Vedtagelse af lovforslaget vurderes at have meget
begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Vedtagelse af lovforslaget vurderes at have begrænsede
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/1794 af 6. oktober 2015 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF samt Rådets direktiv
98/59/EF og 2001/23/EF for så vidt angår
søfarende. Endvidere implementeres artikel 5, stk. 4, 2.
afsnit i Rådets direktiv nr. 2009/38/EF af 6. maj 2009 med
lovforslagets § 1, nr. 2.
I tråd med sædvanlig praksis på det
arbejdsretlige område er implementeringen af direktiv
2015/1794 baseret på et princip om en minimumstilgang.
Implementeringen af direktivets artikel 2, 3, 4, og 5 kræver
ændring af lovgivningen. Direktivets artikel 1 samt de
afsluttende artikler kræver derimod ikke ændringer.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. november
2016 til den 12. december 2016 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC),
Beskæftigelsesrådet (BER), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening (FA), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kristelig
Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, Færøernes
Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre, Assuranceforeningen SKULD,
Bilfærgernes Rederiforening, Brancheforeningen for
Dykkermateriel, CO-SEA, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S,
Danske Maritime, Dansk Navigatørforening, Dansk Industri,
Dansk Metals Maritime Afdeling, Dansk Rib Charterforening, Danske
Advokater, Dansk Sejlunion, Danmarks Fritidssejlerunion, Danske
Havne, Danske Lodser, Dykkerfirmaernes Brancheforening, Energi- og
Olieforum, Fag og Arbejde (FOA), Fagligt Fælles Forbund (3F),
3F Sømændene, Foreningen Danske Olieberedskabslagre,
Finansrådet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd,
Fiskernes Forbund, Forbrugerrådet, Foreningen af
Småøernes Færgeselskaber, Forsikring &
Pension, Færgesekretariatet, HORESTA, Lønmodtagernes
Garantifond, Maskinmestrenes Forening, Offentligt Ansattes
Organisationer, Oil Gas Denmark, Radiotelegrafistforeningen af
1917, Rederiforeningen af 2010, Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer, Skibsmæglerforeningen,
Småøernes Færgeselskaber,
Statstjenestemændenes Centralorganisation II,
Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens
Ledere, Søværnets Dykkerskole, Dansk
Navigatørforening og Træskibssammenslutningen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter Hvis ja, angiv omfang | Negative konsekvenser / merudgifter Hvis ja, angiv omfang | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Meget begrænsede | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Meget begrænsede | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Meget begrænsede | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget implementerer dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1794 af 6.
oktober 2015 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF samt
Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF for så vidt
angår søfarende, EU-Tidende 2015, nr. L 263, side 1-5.
. Endvidere implementeres artikel 5, stk. 4,
2. afsnit i Rådets direktiv nr. 2009/38/EF af 6. maj
2009. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at fodnoten til lovens titel ændres,
således at der indsættes en henvisning til, at loven
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/1794 af 6. oktober 2015 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF
og 2002/14/EF samt Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF,
for så vidt angår søfarende.
Til nr. 2
Der er ikke i den gældende lov om europæiske
samarbejdsudvalg en bestemmelse om, at det særlige
forhandlingsorgan har lov til at holde møde, uden at
ledelsen er til stede. Det foreslås at § 14 i lov om
europæiske samarbejdsudvalg tilføjes et stk. 2,
således at det fremgår, at det særlige
forhandlingsorgan i tilknytning til møder med ledelsen har
ret til at holde møde, uden at ledelsen er til stede. Dette
foreslåede stk. 2 har ikke med direktiv 2015/1794 at
gøre, men foreslås tilføjet lovens § 14,
da artikel 5, stk. 4, 2. afsnit, i Rådets direktiv nr.
2009/38/EF af 6. maj 2009 om indførelse af europæiske
samarbejdsudvalg eller en procedure i fællesskabsvirksomheder
og fællesskabskoncerner med henblik på at informere og
høre arbejdstagerne, ikke blev implementeret i forbindelse
med den seneste ændring af lov om europæiske
samarbejdsudvalg. Formuleringen af det foreslåede stk. 2 er
næsten svarende til formuleringen af lovens § 25, som
også vedrører lønmodtagersidens adgang til at
holde møde uden at ledelsen er til stede. Det er dog
tilføjet, at det særlige forhandlingsorgan i den
forbindelse skal råde over de nødvendige
kommunikationsmidler. Det er ledelsen, der skal stille disse
kommunikationsmidler til rådighed.
Til nr. 3
Efter den gældende § 34, stk. 1, i lov om
europæiske samarbejdsudvalg kan besætningsmedlemmer
på handelsskibe ikke vælges som medlemmer af det
særlige forhandlingsorgan og det europæiske
samarbejdsudvalg. Det foreslås, at § 34, stk. 1, i lov
om europæiske samarbejdsudvalg affattes i overensstemmelse
med det i direktivets artikel 2, nr. 2, anførte. Med denne
ændring sikres det, at medlemmer og suppleanter, som er en
del af besætningen på et søgående skib,
har adgang til at deltage i møder i det europæiske
samarbejdsudvalg eller i det særlige forhandlingsorgan,
når medlemmet eller suppleanten enten ikke er til søs
eller befinder sig i en udenlandsk havn på
mødetidspunktet. Desuden fastsættes, at når det
er praktisk muligt, skal møder være planlagt med
henblik på, at medlemmer og suppleanter, der er en del af
besætningen på søgående skibe, ikke har
unødige vanskeligheder ved at deltage heri. Det
fastsættes også, at det skal overvejes om muligt at
anvende nye informations- og kommunikationsteknologier i
tilfælde, hvor et medlem af et særligt
forhandlingsorgan eller af et europæisk samarbejdsudvalg
eller dennes suppleant, som er medlem af besætningen på
et søgående skib, ikke er i stand til at deltage i et
møde.
Til §
2
Til nr. 1
Det foreslås, at fodnoten til lovens titel ændres,
således at der indsættes en henvisning til, at loven
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/1794 af 6. oktober 2015 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF
og 2002/14/EF samt Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF,
for så vidt angår søfarende.
Til nr. 2
Efter den gældende § 2, stk. 3, i lov om information
og høring af lønmodtagere kan økonomi- og
erhvervsministeren fastsætte særlige regler for
information og høring af besætningsmedlemmer på
handelsskibe. Det foreslås, at § 2, stk. 3, i lov om
information og høring af lønmodtagere, ophæves.
Det vil indebære, at søfarende bliver omfattet af de
almindelige regler i loven, og at disse træder i stedet for
bekendtgørelsen, der har haft hjemmel i den gældende
§ 2, stk. 3.
Det bemærkes om de almindelige regler i loven, at de
udgør en ramme, indenfor hvilken den konkrete informations-
og høringsproces tilrettelægges. Det bemærkes
således om tilrettelæggelsen af høring i henhold
til lovens § 4, stk. 4, at møder ikke
nødvendigvis og i ethvert tilfælde skal holdes
på en måde, hvor mødedeltagerne er fysisk til
stede i samme lokale, men at møder også efter
omstændighederne vil kunne holdes ved hjælp af ny
teknologi, hvor nogle mødedeltagere eksempelvis befinder sig
ombord på et søgående skib. Det afgørende
er, at lønmodtagerrepræsentanterne får mulighed
for at give udtryk for deres mening om påtænkte
foranstaltninger og komme med forslag, som inddrages i den videre
beslutningsproces, på baggrund af de oplysninger, der er
nævnt i lovens § 4, stk. 1. På tilsvarende vis vil
det også for søgående skibe være en
konkret vurdering i den konkrete situation, hvilket ledelsesniveau
der vil være det relevante.
Til §
3
Til nr. 1
Det foreslås, at fodnoten til lovens titel ændres,
således at der indsættes en henvisning til, at loven
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/1794 af 6. oktober 2015 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF
og 2002/14/EF samt Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF,
for så vidt angår søfarende.
Til nr. 2
Efter den gældende lov om varsling m.v. i forbindelse med
afskedigelser af større omfang § 1, stk. 4, nr. 2, er
afskedigelser af besætninger på søgående
skibe undtaget fra lovens anvendelsesområde. Det
foreslås, at § 1, stk. 4, nr. 2, i lov om varsling m.v.
i forbindelse med afskedigelser af større omfang,
ophæves. Som konsekvens heraf foreslås § 1, stk.
4, affattet med den tekst, der fremgår af den gældende
§ 1, stk. 4, nr. 1. Den foreslåede ophævelse af
§ 1, stk. 4, nr. 2, hvorefter afskedigelser af
besætninger på søgående skibe hidtil har
været undtaget fra lovens anvendelsesområde, vil
betyde, at besætninger på søgående skibe
omfattes af lovens bestemmelser. Arbejdsgiveren for
besætningen på søgående skibe skal varsle
det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) ved afskedigelser af
større omfang, hvilket er defineret i lovens § 1, stk.
1, og skal endvidere i henhold til lovens kapitel 2 forhandle med
lønmodtagerne eller disses repræsentanter, hvis
arbejdsgiveren agter at foretage sådanne afskedigelser.
Det fremgår af lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., jf.
lov nr. 1482 af 23. december 2014 med senere ændringer, at
det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) inden for rammerne af
en særlig statslig bevilling (varslingspuljen) kan
iværksætte initiativer til at sikre en hurtig og aktiv
indsats i forbindelse med større virksomhedslukninger eller
større afskedigelser af stor betydning for et
lokalområde.
Med hensyn til lovens territoriale anvendelsesområde
bemærkes, at loven vil være gældende for skibe,
der fører dansk flag. Dette er i overensstemmelse med
almindelige principper om lovgivningens territoriale anvendelse.
For skibe, der er danskejede, men som sejler under et andet lands
flag, vil loven ikke finde anvendelse, selvom besætningen er
danske statsborgere.
Det RAR, der skal varsles, jf. lovens § 7, vil være
RAR i den region, hvor rederiet har sit hovedsæde, og i
tilfælde, hvor rederiet har sit hovedsæde udenfor
Danmark, vil det være det RAR i den region, hvor rederiets
filial eller der, hvor den i Danmark bosatte repræsentant har
adresse.
Til §
4
Til nr. 1
Det foreslås, at fodnoten til lovens titel ændres,
således at der indsættes en henvisning til, at loven
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/1794 af 6. oktober 2015 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF
og 2002/14/EF samt Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF,
for så vidt angår søfarende.
Til nr. 2
Efter den gældende virksomhedsoverdragelseslov § 1,
stk. 4, finder loven ikke anvendelse på søgående
skibe. Det foreslås, at virksomhedsoverdragelseslovens §
1, stk. 4, affattes, så loven finder anvendelse på
overførsel af et søgående skib, der
indgår i en overdragelse i henhold til stk. 1-3, idet det
forudsættes, at den virksomhed eller del heraf, som
overdrages, forbliver inden for det i stk. 1 nævnte
område, eller at erhververen er beliggende på dette
område. Det foreslås endvidere, at loven ikke finder
anvendelse, hvis overdragelsen alene vedrører et eller flere
søgående skibe.
I forhold til lovens anvendelsesområde kan det
således anføres, at overdragelsen ikke kan anses for
alene at vedrøre et søgående skib, hvis
overdragelsen indbefatter landbaseret virksomhed. Særligt
vedrørende det territoriale anvendelsesområde
understreges, at betingelsen i lovens § 1, stk. 1, om, at
loven finder anvendelse, hvis den overdragne virksomhed eller del
heraf er beliggende i EU/EØS, under alle
omstændigheder skal være opfyldt. Loven vil
således ikke finde anvendelse, hvis et dansk rederi
eksempelvis erhverver et rederi med tilhørende skibe, hvis
dette rederi er beliggende i Singapore, da betingelsen i
virksomhedsoverdragelseslovens § 1, stk. 1, ikke er
opfyldt.
Som forudsætning for at virksomhedsoverdragelsesloven kan
finde anvendelse ved overførsel af søgående
skibe, foreslås det desuden fastsat i § 1, stk. 4, at
erhververen skal være beliggende på eller den
overførte virksomhed eller del heraf skal forblive i
EU/EØS-området. Loven vil ikke kunne finde anvendelse,
hvis et rederi, der eksempelvis er beliggende i Egypten, erhverver
et rederi beliggende inden for EU/EØS og i forbindelse med
overdragelsen nedlægger det i EU/EØS baserede rederi
og overtager de pågældende skibe, da ingen af
betingelserne i den foreslåede § 1, stk. 4, så vil
være opfyldt. Hvis det erhvervede rederi fortsætter som
en selvstændig virksomhed eller som en filial med base i
EU/EØS, vil loven derimod kunne finde anvendelse, da de
pågældende lønmodtagere fortsat vil være
ansat inden for traktatens territoriale
anvendelsesområde.
For så vidt angår forholdet til anden lovgivning
bemærkes, at det ikke er hensigten, at § 14 i lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 73 af 17. januar 2014 med senere
ændringer, berøres. Søfarende kan således
fortsat kræve sig afskediget i de situationer, der er
beskrevet i den nævnte § 14, stk. 1 og 2.
Med vedtagelse af den foreslåede nr. 2 implementeres
direktivets artikel 5.
Til §
5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 10.
oktober 2017, hvilket er direktivets implementeringsfrist.
Til §
6
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | 1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Rådets direktiv nr. 1994/45/EF af 22.
september 1994, EF-Tidende 1994, nr. L 254, side 54, Rådets
direktiv nr. 1997/74/EF af 15. december 1997, EF-Tidende 1998, nr.
L 10, side 22, Rådets direktiv nr. 2006/109/EF af 20.
november 2006, EF-Tidende 2006, nr. L 363, side 416, og
Rådets direktiv nr. 2009/38/EF af 6. maj 2009, EU-Tidende
2009, nr. L 122, side 28-44 | | 1. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter "Rådets direktiv 2009/38/EF af 6. maj 2009,, EU-Tidende
2009, nr. L 122, side 28-44": ",samt dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1794/EU af 6. oktober 2015 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF af 23. marts 2002 samt
Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF, for så vidt
angår søfarende, EU-Tidende 2015, nr. L 263, side 1-5.
" | | | | | | 2. I § 14 indsættes som stk. 2: "Stk. 2. I
tilknytning til møder med den centrale ledelse har det
særlige forhandlingsorgan lov til at holde møde, uden
at ledelsen er til stede, og det skal i den forbindelse råde
over de nødvendige kommunikationsmidler. " | | | | § 34.
Besætningsmedlemmer på handelsskibe kan ikke
vælges som medlemmer af det særlige forhandlingsorgan
og det europæiske samarbejdsudvalg. | | 3. § 34, stk. 1, affattes
således: "§ 34. Et
medlem af et særligt forhandlingsorgan eller af et
europæisk samarbejdsudvalg eller et sådant medlems
suppleant, som er medlem af besætningen på et
søgående skib, har ret til at deltage i et møde
i det særlige forhandlingsorgan, i det europæiske
samarbejdsudvalg eller i ethvert andet møde i medfør
af informations- og høringsprocedurer, der er indgået
aftale om i henhold til § 13, stk. 1, hvis dette medlem eller
dennes suppleant ikke er på havet eller i en havn i et andet
land end det, hvor rederiet har hjemsted, når mødet
finder sted. Mødet skal, når det er praktisk muligt,
være planlagt med henblik på at lette deltagelse af
medlemmer eller suppleanter, som er medlem af besætningen
på søgående skibe. I tilfælde, hvor et
medlem af et særligt forhandlingsorgan eller af et
europæisk samarbejdsudvalg eller et sådant medlems
suppleant, som er medlem af besætningen på et
søgående skib, ikke er i stand til at deltage i et
møde, skal det overvejes at anvende nye informations- og
kommunikationsteknologier, når det er muligt. " | | | | | | § 2 | | | | 1)
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv nr. 2002/14/EF af 11. marts 2002 om indførelse af
en generel ramme for information og høring af arbejdstagerne
i Det Europæiske Fællesskab (EF-Tidende 2002 nr. L 80,
s. 29). Direktivet er optrykt som bilag til loven. | | 1. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter "Direktivet er optrykt som bilag til loven. ": "Loven
gennemfører endvidere dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1794/EU af 6. oktober 2015 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF samt Rådets direktiv
98/59/EF og 2001/23/EF, for så vidt angår
søfarende, EU-Tidende 2015, nr. L 263, side 1-5. " | | | | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
særlige regler for information og høring af
besætningsmedlemmer på handelsskibe. | | 2. § 2, stk. 3, ophæves. | | | | | | § 3 | | | | 1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv nr. 75/129, EF-Tidende 1975 L 48 s. 29, som ændret
ved Rådets direktiv nr. 92/56, EF-Tidende 1992 L 245 s.
3. | | 1. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter "Rådets direktiv 75/129, EF-Tidende 1975 L 48 s. 29,
som ændret ved Rådets direktiv nr. 92/56, EF-Tidende
1992 L 245 s. 3": ",og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1794/EU af 6. oktober 2015 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF
og 2002/14/EF samt Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF,
for så vidt angår søfarende, EU-Tidende 2015,
nr. L 263, side 1-5. " | | | | Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på: 1) Afskedigelser foretaget inden for
rammerne af arbejdsaftaler, der er indgået for et bestemt
tidsrum eller med henblik på en bestemt arbejdsopgave,
medmindre disse afskedigelser foretages, før disse aftaler
er udløbet eller opfyldt. 2) Afskedigelser af besætninger
på søgående skibe. | | 2. § 1, stk. 4, affattes
således: "Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på afskedigelser foretaget inden
for rammerne af arbejdsaftaler, der er indgået for et bestemt
tidsrum eller med henblik på en bestemt arbejdsopgave,
medmindre disse afskedigelser foretages, før disse aftaler
er udløbet eller opfyldt. " | | | | | | § 4 | | | | 1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 98/50/EF af 29. juni 1998 om ændring af direktiv
77/187/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om varetagelse af arbejdstagernes rettigheder i
forbindelse med overførsel af virksomheder, bedrifter eller
dele af bedrifter (EFT. 1988, nr. 201, L, s. 88). | | 1. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter "Rådets direktiv 98/50/EF af 29. juni 1998 om
ændring af direktiv 77/187/EØF om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om varetagelse af arbejdstagernes
rettigheder i forbindelse med overførsel af virksomheder,
bedrifter eller dele af bedrifter (EFT. 1988 nr. 201, L, s. 88). ":
"Loven indeholder endvidere bestemmelser, der gennemfører
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1794/EU
af 6. oktober 2015 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF samt
Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF, for så vidt
angår søfarende, EU-Tidende 2015, nr. L 263, side 1-5.
" | | | | Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på søgående
skibe. | | 2. § 1, stk. 4, affattes
således: "Stk. 4.
Loven finder anvendelse på overførsel af et
søgående skib, der indgår i en overdragelse af
en virksomhed eller en del heraf, jf. stk. 1-3, forudsat at
erhververen er beliggende på det område, eller den
virksomhed eller del heraf, som overdrages, forbliver inden for det
område, der er nævnt i stk. 1. Loven finder ikke
anvendelse, hvis overdragelsen udelukkende vedrører et eller
flere søgående skibe. " |
|
Officielle noter
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1794/EU af 6.
oktober 2015 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/94/EF, 2009/38/EF og 2002/14/EF samt
Rådets direktiv 98/59/EF og 2001/23/EF for så vidt
angår søfarende, EU-Tidende 2015, nr. L 263, side 1-5.
Endvidere gennemføres der med loven dele af Rådets
direktiv nr. 2009/38/EF af 6. maj 2009 om indførelse af
europæiske samarbejdsudvalg eller en procedure i
fællesskabsvirksomheder og fællesskabskoncerner med
henblik på at informere og høre arbejdstagerne
(omarbejdning), EU-Tidende 2009, nr. L 122, side 28-44.