Tillægsbetænkning afgivet af
Miljø- og Fødevareudvalget den 24. maj 2017
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december
2016 og var til 1. behandling den 19. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget. Udvalget afgav betænkning den 10.
maj 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 18. maj 2017,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Miljø-
og Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget modtaget skriftlige henvendelser fra Norddjurs og
Syddjurs Kommuner og fra Samsø Kommune.
Havbrugsgruppen Ebeltoft,
Norddjurs og Syddjurs Kommuner og
Samsø Kommune.
Miljø- og fødevareministeren
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser fra
Norddjurs og Syddjurs Kommuner og fra Samsø Kommune.
Miljø- og fødevareministeren forventes inden 3.
behandling at kommentere hevendelsen fra Havbrugsgruppen
Ebeltoft.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 10 spørgsmål til miljø-
og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret med undtagelse af spørgsmål nr. 172, som
forventes besvaret inden 3. behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget kan ikke støtte stemmeaftalen om L 111
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, da
man med stemmeaftalen er med til at give grønt lys for
regeringens og resten af blå bloks planlagte
havbrugsudvidelser, jf. Dansk Akvakultur i Vækst.
EL og ALT anerkender dog, at stemmeaftalen
medfører forbedringer i forhold til det oprindelige
lovforslag. Blandt forbedringer kan nævnes skrappere krav til
havbrugene, i forhold til at omfanget af de kompenserende
virkemidler kan tilpasses, når dokumentation for effekten af
de kompenserende virkemidler på de konkrete lokaliteter er
på plads, og at havbrug det første produktionsår
kun tillades 50 pct. af den i miljøgodkendelsen forudsatte
produktionskapacitet. Endvidere anerkender mindretallet, at det med
stemmeaftalen understreges, at der igangsættes en analyse af
risikoen for lakselus i forbindelse med havbrug i danske
farvande.
EL og ALT mener dog ikke, at den
foreliggende aftale med de ekstra foranstaltninger, der skal sikre
miljøet og naturen, er tilstrækkelig, og finder dermed
ikke, at stemmeaftalen er nogen form for garanti i forhold til at
afværge alle de forventede negative effekter, som
havbrugsudvidelserne vil have for miljøet, naturen,
kystturisme og de arbejdspladser, der er knyttet hertil.
EL og ALT mener for det første, at
stemmeaftalen ikke ændrer ved, at man med vedtagelse af L 111
om kompenserende virkemidler ensidigt ophæver det
grundfæstede princip om rensning ved kilden for havbrug.
Havbrugene får derved mulighed for at udlede meget store
mængder kvælstof, fosfor og organisk materiale direkte
i havmiljøet, mod at man andre steder og ikke
nødvendigvis ved kilden skal etablere kompenserende
virkemidler. Når man fraviger princippet om rensning ved
kilden, kan det føre til en massiv lokal forværring af
miljøet på grund af voldsom ekstra påvirkning af
næringsstoffer, hjælpestoffer, medicinrester og
iltforbrugende materiale fra de kommende havbrug.
Mindretallet finder det for det andet
bekymrende, at man med stemmeaftalen giver grønt lys for, at
de kompenserende tiltag ikke nødvendigvis skal ligge i
nærhed af havbrugene, og i og med at man med stemmeaftalen
også accepterer, at et havbrug kan etableres, førend
effekten af kompensationsopdrættet er kendt, om end med
reduceret drift. Dette kan betyde, at lokal forværring af
miljøtilstanden kan forekomme. Mindretallet finder det
bekymrende, at lokal forurening fra havbrug tillades, da det netop
ved eksperthøringen blev gjort helt klart, at der ikke er
plads til yderlig udledning af næringsstoffer, idet
miljøtilstanden i de indre danske farvande er dårlig
eller ringe, og på trods af at kun 2 ud af 117 kyst- og
vandområder i Danmark har en god økologisk tilstand.
Mindretallet vil dog gerne kvittere for, at miljø- og
fødevareministeren i L 111 - svar på spm. nr. 167
udbygger forståelsen af stemmeaftalen med hensyn til
muligheden for at lukke nyetablerede havbrugsanlæg, idet
ministeren slår fast, at tilsynsmyndigheden har muligheden
for at forbyde fortsat drift, hvis et havbrug ikke kan dokumentere
den nødvendige kompensation.
For det tredje minder EL og ALT om, at der
også med hensyn til selve kompensationsopdræt er
forbundet en vis forurenende effekt, som der heller ikke tages
hånd om i stemmeaftalen. Muslingernes afføring
indeholder nemlig også kvælstof og fosfor, som lander
på havbunden og påvirker havmiljøet i en negativ
retning. Vurderingen fra forskere er således, at man ikke kan
kompensere fuldstændig med muslingeopdræt, jf. Jens
Borum, Information den 20. maj 2017. Hvis der ikke kan kompenseres
fuldt ud, kan det bringe Danmark på kant med
vandrammedirektivet, i og med at det vil forsinke vejen mod en god
økologisk tilstand.
For det fjerde mener EL og ALT, at det er
problematisk, at stemmeaftalen ikke indeholder et krav om, at det
er den samlede bruttoudledning af N og P fra udvidelse af et
eksisterende havbrug eller etablering af et nyt havbrug, der skal
kompenseres med marine virkemidler, og ikke kun den del, der
udledes direkte til vandplanområderne. Dette er bekymrende,
da havbrug placeret uden for vandplanområderne også vil
påvirke vandplanområderne, jf. DHI's rapport om
modelleringer af placeringsmuligheder for havbrug i Kattegat med
næringsstoffer m.m. I og med at dette ikke indgår som
et krav i stemmeaftalen, føler mindretallet sig ikke
betrygget, i forhold til om havbrugsudvidelserne uden for
vandplanområderne vil medføre forringelser af
nærliggende vandplanområder, hvilket i så fald
vil være klokkeklart i strid med vandrammedirektivet.
For det femte vil EL og ALT gerne
understrege, at der ikke med stemmeaftalen gøres rede for,
hvorledes regeringen har fundet et såkaldt
miljømæssigt råderum i Kattegat på 800 t
kvælstof og 96 t fosfor. Mindretallet har gentagne gange
på samråd og i Folketingssalen efterlyst en forklaring
herpå. Mindretallet minder om, at det helt klart blev
slået fast på eksperthøringen den 25. april
2017, at der ikke er noget såkaldt råderum for
yderligere udledning af næringsstoffer, da
miljøtilstanden i de indre danske farvande er dårlig
eller ringe. Mindretallet finder det desuden bekymrende, at
regeringen fortsat overhovedet opererer med begrebet
miljømæssigt råderum som argument for, at der er
plads til yderligere forurenende havbrug, på trods af at
juridiske eksperter i forbindelse med eksperthøringen gjorde
det helt klart i et skriftligt indlæg til Miljø- og
Fødevareudvalget, jf. L 111 - bilag 21, at det ikke er et
begreb, man opererer med i vandramme- og havstrategidirektiverne.
Mindretallet mener derfor fortsat, at der udestår et
alvorligt forklaringsproblem i forhold til regeringens brug af
begrebet råderum, hvilket ikke løses med
stemmeaftalen.
For det sjette mener EL og ALT, at
ministeren, jf. L 111 - svar på spm. 168, negligerer et helt
reelt ønske fra borgmestrene fra Norddjurs og Syddjurs
Kommuner om, at der gennemføres en socioøkonomisk
konsekvensanalyse inden en eventuel vedtagelse af L 111, og inden
der gives tilladelser til etablering af industrihavbrug med
tilhørende kompensationsanlæg i Danmark. Kommunernes
langsigtede planer for udvikling af turisterhvervet, herunder
kystturisme, står til at blive påvirket i markant
negativ retning, ligesom landbrugets muligheder forventes at blive
begrænset som konsekvens af havbrugsudvidelserne.
Mindretallet finder borgmestrenes ønske om en
socioøkonomisk analyse meget reel og det underbygges af krav
herom i vandrammedirektivet, idet den manglende belysning af de
socioøkonomiske konsekvenser kan have medvirket til at give
et ensidigt billede af fordele og indtjeningsmuligheder i
havbrugserhvervet. Mindretallet finder det meget
uhensigtsmæssigt, at Folketinget ikke har et
fuldstændigt og retvisende billede af de omfattende
konsekvenser, som en industriel havbrugsproduktion kan få for
de berørte kommuner og det danske samfund. Stemmeaftalen
ændrer ikke på, at der mangler en socioøkonomisk
konsekvensanalyse.
EL og ALT finder ikke, at stemmeaftalen er
en garanti for, at problematikken om lakselus håndteres.
Mindretallet finder i den forbindelse, at det ikke klart
fremgår, at der skal indføres et egentligt
overvågningsprogram vedrørende lakselus for
såvel havbrugene som vildfiskene i lighed med det norske
overvågningsprogram.
Endelig mener EL og ALT, at det er
bekymrende, at den endnu ikke er et klart fagligt grundlag for
kommunerne at forholde sig til i forhold til effekten af de
kompenserende tiltag, når de skal give tilladelse til nye
havbrug med de kompenserende tiltag, der ligger inden for 1
sømil - en problemstilling, der heller ikke håndteres
med stemmeaftalen.
Samlet set mener EL og ALT, at partierne
bag stemmeaftalen fortsat sætter nogle få
aktørers indtjeningsmuligheder over risikoen og de store
usikkerheder, der er forbundet med havbrugsudvidelserne, i forhold
til massive negative påvirkninger af miljø, natur og
kystturismen og de dertil knyttede arbejdspladser.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) fmd. Ib Poulsen
(DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF) Erling
Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian
Schmidt (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette
Abildgaard (KF) Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 111 omdelt efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. | Titel | 28 | Betænkning afgivet den 10. maj
2017 | 29 | Henvendelse af 17/5-17 fra borgmester Jan
Petersen, Norddjurs Kommune, og borgmester Claus Wistoft, Syddjurs
Kommune | 30 | Henvendelse af 10/5-17 fra Samsø
Kommune | 31 | 1. udkast til
tillægsbetænkning | 21 | Henvendelse af 24/5 fra Havbrugsgruppen
Ebeltoft |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 111 omdelt efter
afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel | 163 | Spm. om, hvor mange ton N der kan fjernes
ved dyrkning af tang pr. hektar ud fra de oplysninger, der kom
på eksperthøringen 25/4-17, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 164 | Spm. om, hvor mange ton N der kan fjernes i
Kattegat ved muslingeopdræt pr. hektar ud fra de oplysninger,
der kom på eksperthøringen 25/4-17, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 165 | Spm., om det kan konstateres, at der ikke
er et miljømæssigt råderum til flere forurenende
havbrug, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 166 | Spm. om, i hvilke havområder der
forventes at opstå problemer med lakselus ud fra
oplysningerne på eksperthøringen 25/4-17, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 167 | Spm., om stemmeaftalen skal forstås
sådan, at en havproduktion lukkes, hvis de marine virkemidler
ikke virker, eller om anlægget kan forsætte med 50
pct.'s fiskeproduktion, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 168 | Spm. om kommentar til brevet af 17/5-17 fra
borgmester Jan Petersen, Norddjurs Kommune, og borgmester Claus
Wistoft, Syddjurs Kommune, jf. L 111 - bilag 29, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 169 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/5-17 fra Samsø Kommune, jf. L 111 - bilag 30, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
|
170 | Spm. om, hvad stemmeaftalen betyder,
når der meddeles miljøgodkendelser for
bruttoudledningen m.v., til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 171 | Spm. om revurdering af DHI's
»Modellering af lokaliteter til havbrug - Screening af
Kattegat for egnede områder« m.v., til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 172 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/5-17 fra Havbrugsgruppen Ebeltoft, jf. L 111 - bilag 32, til
miljø- og fødevareministeren | 173 | Spm., om de 97 tons ekstra fosforudledning
i Kattegat stammer fra en udregning, som vedrører hele
Østersøen op til Skagen m.v., til miljø- og
fødevareministeren |
|