Fremsat den 15. december 2016 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Kompenserende marine virkemidler ved
etablering eller udvidelse af havbrug)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1189 af 27. september 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 35 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om vilkår om etablering og drift af kompenserende
marine virkemidler ved godkendelse af havbrug.«
2. I
§ 37 b, stk. 1, 3. pkt., ændres »§ 41, stk.
3,« til: »§ 41, stk. 4,«.
3. I
§ 41 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Medfører et havbrug, der er godkendt med vilkår om
kompenserende marine virkemidler efter regler udstedt i
medfør af § 35, stk. 3, væsentlig forurening
eller risiko for væsentlig forurening, kan tilsynsmyndigheden
meddele påbud om at nedbringe næringsstofbelastningen.
Miljø- og fødevareministeren fastsætter
nærmere regler om adgangen til at meddele
påbud.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Vækstplan for havbrugsproduktion
2.2. Miljømæssige begrænsninger for
vækst i havbrugsproduktionen
2.3. Kompenserende marine virkemidler
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Gældende ret
3.1.1. Kystvande: Vandrammedirektivet og
vandområdeplaner
3.1.2. Åbne havområder: Havstrategidirektivet
og lov om havstrategi
3.1.3. Habitatdirektivet og
habitatbekendtgørelsen
3.1.4. Havbrug
3.1.5. Muslingeopdræt
3.1.6. Tangdyrkning
3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten og internationale
forpligtelser
9. Hørte myndigheder
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Produktionen af fisk i havbrug, dvs. i flydende netbure
forankret til havbunden, udleder stoffer direkte til havet og kan
have betydelige effekter på det omgivende miljø.
Havbrugsdrift kan derfor være vanskeligt forenelig med
lovgivning, der vedrører havmiljøet. Især
begrænsninger i adgangen til merudledning af
næringsstoffer udgør en væsentlig
begrænsende faktor for fremtidig vækst i
havbrugsproduktionen.
Lovforslaget skaber mulighed for vækst i den danske
havbrugsproduktion ved at tilvejebringe lovgrundlaget for, at
miljøgodkendelse af havbrug kan gives med vilkår om at
etablere og drive kompenserende marine virkemidler, der kan fjerne
kvælstof og fosfor. Vilkår om sådanne virkemidler
skal kunne fastsættes, hvis havbruget giver anledning til en
udledning af næringsstoffer, der ikke er tilstrækkeligt
miljømæssigt råderum til. På denne
måde er det muligt at skabe vækst i
havbrugsproduktionen, som ellers ikke ville kunne finde sted,
samtidig med at miljøpåvirkningen som følge af
en forøget udledning af næringsstoffer fra havbrugene
begrænses.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet) forpligter Danmark til at nå
miljømål for god økologisk og kemisk tilstand i
kystvandene. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger
(havstrategidirektivet) forpligter Danmark til at nå
målet om god miljøtilstand i havområderne.
Der er i mange danske kystvande og havområder et
indsatsbehov for at reducere udledningen af næringsstoffer
for at kunne leve op til disse forpligtelser. I kystvande og
havområder, hvor der er indsatsbehov, vil yderligere
udledninger skabe behov for kompenserende foranstaltninger.
Herudover er Danmark forpligtet til at opretholde eller genoprette
gunstig bevaringsstatus for en række naturtyper og arter. Det
drejer sig om naturtyper og arter, som omfattes af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet) og Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (habitatdirektivet).
Lovforslaget skaber hjemmel til, at ministeren kan
fastsætte regler om, at der i en miljøgodkendelse til
etablering af nye havbrug eller til ændring eller udvidelse
af eksisterende havbrug kan fastsættes vilkår om
kompenserende marine virkemidler, som f.eks. muslingeopdræt,
der helt eller delvist kompenserer for den øgede udledning
af næringsstoffer, som havbruget er årsag til. Dermed
vil den nuværende havbrugsproduktion kunne øges
samtidig med, at indsatsbehovet respekteres.
Da kompenserende marine virkemidler ikke begrænser eller
renser en udledning ved kilden, men i stedet fjerner en
mængde næringsstoffer andetsteds i havmiljøet,
er der behov for en lovændring.
Lovforslaget giver endvidere mulighed for, at der for havbrug,
hvis godkendelse indeholder vilkår om kompenserende marine
virkemidler, kan meddeles påbud efter regler, der
fastsættes af ministeren. Reglerne skal muliggøre, at
tilsynsmyndigheden kan revidere disse vilkår, hvis der
konstateres væsentlig forurening i form af
næringsstofudledning fra et havbrug med vilkår om
kompenserende virkemidler.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Vækstplan for havbrugsproduktion
Lovforslaget følger op på Aftale om
Fødevare- og landbrugspakke, hvor en vækstplan for
akvakultur udgør et delelement. Den politiske aftale om en
fødevare- og landbrugspakke blev indgået den 22.
december 2015 imellem den tidligere regering (Venstre), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Aftalen består af 30 initiativer på fem
hovedområder inden for fødevare- og
landbrugssektoren.
Det fremgår af aftalen, at Danmark har et stort potentiale
og en lang tradition for akvakulturproduktion. På verdensplan
er akvakultur et betydeligt vækstområde, og Danmark har
alle forudsætningerne for at være en del af det marked.
Dansk akvakulturs vækst- og strukturudviklingsmuligheder er
især begrænset af de manglende muligheder for at
tillade øget udledning af næringsstoffer. Ved
indgåelsen af fødevare- og landbrugspakken var der
enighed om dels at skabe grundlag for at anvende et
miljømæssigt råderum på 800 tons
kvælstof til havbrugsproduktion og dels at give mulighed for
at øge havbrugsproduktionen ved at anvende
kompensationsopdræt til fjernelse af den øgede
udledning af kvælstof og fosfor, som havbruget er årsag
til. Herudover vil vækst for havbrug fremmes ved, at der
udpeges konkrete lokaliteter, hvor havbrug kan etableres under
hensyn til andre aktiviteter på havet, miljøet og
vandplanområder.
Den 30. juni 2016 blev den tidligere regering (Venstre), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti enige
om en vækstplan for dansk akvakultur. Heri fremgår det
blandt andet, at miljø- og fødevareministeren skal
fremsætte et lovforslag, således at der ved
miljøgodkendelse af havbrug kan fastsættes
vilkår om etablering og drift af kompenserende
foranstaltninger med marine virkemidler til fjernelse af
kvælstof og fosfor, f.eks. muslingeopdræt. Vilkår
skal kunne fastsættes, hvis der ikke inden for det
eksisterende miljømæssige råderum kan tillades
en merudledning af næringsstoffer i det eller de kystvande
eller havområde(r), som påvirkes af en nyetablering
eller udvidelse af et havbrug.
2.2. Miljømæssige begrænsninger for
vækst i havbrugsproduktionen
Havbrug udleder stoffer direkte til havet, herunder
fiskefækalier og -affaldsstoffer, foder- og medicinrester
samt kobberholdige forbindelser, som netburene behandles med for at
modvirke begroning. Der er i de seneste par årtier sket en
reduktion i udledningerne fra havbrug ved, at der blandt andet er
udviklet mere effektivt foder med følgende reduceret
udledning af næringsstoffer. Samtidig benyttes der i stigende
grad særlige typer net, som er tyndere og stærkere end
traditionelle nylonnet, hvorved anvendelsen af antibegroningsmiddel
kan reduceres eller helt undgås. Havbrugsfisk vaccineres i
dag mod de mest udbredte bakterielle sygdomme, hvorved forbruget af
medicin forsøges reduceret.
Den primære hindring for fremtidig vækst i
havbrugsproduktionen udgøres af, at havbrugsdrift
fører til udledning af kvælstof og fosfor til
vandmiljøet, og at det kun er få områder i de
indre danske farvande, hvor der i dag kan tillades en øget
udledning af disse næringsstoffer, jf. afsnit 3.1.1.
Herudover er placering af nye havbrug på kystnære
lokaliteter ofte vanskeliggjort af, at de ikke må
forårsage en væsentlig negativ påvirkning
på habitat- og fuglebeskyttelsesområder i henhold til
bekendtgørelse nr. 926 af 27. juni 2016 om udpegelse og
administration af internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter (habitatbekendtgørelsen)
samt EU's habitatdirektiv og fuglebeskyttelsesdirektiv.
2.3. Kompenserende marine virkemidler
Der findes ikke i dag teknologier, som kan bortrense stoffer fra
havbrugenes udledning, men næringsstoffer kan fjernes
andetsteds i det marine miljø ved hjælp af
kompenserende marine virkemidler. Kompenserende marine virkemidler,
også kaldet fangkulturer, er foranstaltninger, som virker ved
at fjerne en mængde næringsstoffer, herunder især
kvælstof og fosfor, fra vandet. Virkemidlerne kan dermed helt
eller delvist kompensere for den mængde næringsstoffer,
der udledes fra f.eks. et havbrug. Denne
næringsstofkompensation modvirker nogle af havbrugets
negative miljøpåvirkninger.
Et kompenserende marint virkemiddel er ikke en direkte rensning
af en specifik forureningskilde, såsom et havbrug, og er ikke
fysisk forbundet med selve havbruget. Virkemidlet kan være
placeret langt fra havbruget, blot det er placeret i og har en
effekt i det kystvand eller havområde, som havbruget
påvirker med dets udledning.
I en rapport om marine virkemidler udgivet i 2016 af Aarhus
Universitet, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi,
fremgår det, at to typer af virkemidler er testet i danske
farvande. Datagrundlaget er tilstrækkeligt omfattende til, at
virkemidlerne vurderes operationelle/klar til anvendelse i egnede
områder. Rapporten konkluderer, at der kan være behov
for tekniske afklaringer og optimal placering, og at der kan
kræves supplerende undersøgelser eller faglig
vurdering, men at virkemidlerne er teoretisk og praktisk
dokumenteret.
De to virkemidler, der vurderes klar til anvendelse, er
muslingeopdræt og tangdyrkning. Det fremgår dog
også af rapporten, at tangdyrkning er forbundet med
væsentligt større omkostninger og arealanvendelse end
muslingeopdræt. Det er derfor Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at opdræt af muslinger
på nuværende tidspunkt må anses som det marine
virkemiddel, der er mest praktisk og økonomisk anvendeligt
som kompensation i forbindelse med havbrugsproduktion.
Muslingeopdræt som kompenserende marint virkemiddel virker
ved, at muslinger (almindeligvis blåmuslinger) dyrkes i det
kystvand eller havområde, der påvirkes af en
næringsstofudledning fra et havbrug. Denne påvirkning
kan enten være en direkte udledning af næringsstoffer
til et kystvand eller et havområde eller en indirekte
udledning, dvs. udledningen sker via tilstrømning fra et
nærliggende område, hvori næringsstofferne er
blevet udledt. Muslingers føde består primært af
planktonalger, og når muslingerne høstes, bliver de
næringsstoffer, der er optaget i muslingerne via
planktonalgerne, fjernet fra vandområdet. Ved
kompensationsopdræt af muslinger fjernes næringsstoffer
svarende til den mængde næringsstoffer, planktonalgerne
har optaget. En mindre procentdel af næringsstofudledningen
fra havbrug forefindes som organiske partikler, der kan optages
direkte af muslinger. Langt størstedelen af de
næringsstoffer, der udledes fra havbrug, forefindes dog som
opløst kvælstof og fosfor, der skal optages i
planktonalger, før det kan optages af muslinger.
Tang optager næringsstoffer direkte fra det omgivende
vand, og næringsstofferne fjernes fra vandet ved, at tangen
høstes. Funktionen af tangdyrkning som kompenserende
virkemiddel minder således om funktionen af
muslingeopdræt, dog med den forskel at tang optager
opløste næringsstoffer direkte og ikke kan optage
partikler fra vandet.
3. Lovforslaget
3.1. Gældende ret
3.1.1. Kystvande: Vandrammedirektivet og
vandområdeplaner
Danmark er forpligtet til at nå miljømålene
om god økologisk tilstand og god kemisk tilstand i
kystvandene i henhold til vandrammedirektivet. Med henblik på
at opnå målene i vandrammedirektivet har Danmark
vedtaget lov nr. 1606 af 26. december 2013 om
vandplanlægning. Kystvandene er i bekendtgørelse nr.
795 af 24. juni 2016 om miljømål for
overfladevandområder og grundvandsforekomster inddelt i 23
hovedvandoplande, som er underopdelt i et større antal
vandområder. Afgrænsning af de enkelte
vandområder i kystvandene fremgår af tilhørende
MiljøGIS-kort på Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltnings hjemmeside, www.svana.dk.
Vandområdeplaner for perioden 2015-2021 (anden
planperiode) afløste i 2016 vandplanerne for første
planperiode, som dækkede perioden 2009-2015.
Vandområdeplanerne har blandt andet til formål inden
for 1 sømil fra basislinjen at opnå
stofkoncentrationer i kystvandene, som er tæt på
baggrundsværdierne for naturligt forekommende stoffer (god
økologisk tilstand) for derigennem at sikre et godt
havmiljø. Der er i de fleste vandområder (herefter
kystvande) opgjort et indsatsbehov for reduktion af udledningen af
kvælstof. De til enhver tid identificerede behov for
reduktion fremgår af bekendtgørelse nr. 794 af 24.
juni 2016 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
Disse indsatsbehov sætter begrænsninger for at tillade
yderligere udledninger fra havbrug direkte i eller indirekte til
kystvandene. Efter § 8 i bekendtgørelsen om
indsatsprogrammer for vandområdedistrikter skal myndighederne
ved administration af lovgivningen i øvrigt forebygge
forringelse af blandt andet kystvande og skal sikre, at opfyldelse
af de miljømål, der er fastsat i
bekendtgørelsen om miljømål for
overfladevandområder og grundvandsforekomster, ikke
forhindres.
Udledningen fra de havbrug, der eksisterede ved
vandområdeplanernes vedtagelse, er indarbejdet i den
forudgående belastningsopgørelse i forbindelse med
tilstandsvurdering af de enkelte kystvande. Der er således
ikke indarbejdet indsatsbehov over for de eksisterende havbrug i
vandområdeplanerne.
3.1.2. Åbne havområder: Havstrategidirektivet
og lov om havstrategi
Danmark er efter havstrategidirektivet forpligtet til at
nå målet om god miljøtilstand i 2020. God
miljøtilstand i havområder omfatter efter
havstrategidirektivet også udledning af kvælstof og
fosfor. Direktivet er gennemført i dansk ret ved
lovbekendtgørelse nr. 1203 af 28. september 2016 om
havstrategi (havstrategiloven). Lov om havstrategi regulerer kun
udledning af næringsstoffer til områder, når
denne udledning ikke er omfattet af lov om vandplanlægning,
hvilket, for så vidt angår kvælstof, vil sige
åbne havområder, der er beliggende mere end 1
sømil fra basislinjen (herefter havområder). Kilder
til næringsstofbelastning er dels landbaserede kilder, dels
havbaserede kilder. Havbrug har således også betydning
for, om god miljøtilstand kan nås.
Efter havstrategidirektivet er EU-landene forpligtet til at
koordinere deres indsatser for at sikre god miljøtilstand i
de havområder, som landene grænser op til, jf.
havstrategilovens § 4, stk. 3.
Efter havstrategilovens § 18 er statslige, regionale og
kommunale myndigheder ved udøvelse af beføjelser i
medfør af lovgivningen bundet af de miljømål og
indsatsprogrammer, der er fastsat efter havstrategiloven. De danske
indsatsprogrammer, som ventes vedtaget i 2017, vil indeholde en
beskrivelse af de danske indsatser for at reducere udledningen af
næringsstoffer til havmiljøet.
3.1.3. Habitatdirektivet og
habitatbekendtgørelsen
Efter habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet, som
blandt andet er gennemført med lovbekendtgørelse nr.
1251 af 29. september 2016 om miljømål mv. for
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven) og habitatbekendtgørelsen, er
Danmark blandt andet forpligtet til at opretholde eller genoprette
gunstig bevaringsstatus for naturtyper og arter, der er omfattet af
direktiverne. Habitatbekendtgørelsens § 6 og § 10
gennemfører blandt andet habitatdirektivets artikel 6, stk.
3-4, og beskyttelsen af arter opført på
habitatdirektivets bilag IV og stiller krav om forudgående
vurdering af planer og projekter, som i sig selv eller i
forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et
Natura 2000-områdes integritet eller beskadige eller
ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag
IV-arter. Indsatser, som bidrager til opfyldelse af målene i
vandrammedirektivet og havstrategidirektivet, kan samtidig bidrage
til opnåelse af gunstig bevaringsstatus efter
habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet.
Det følger af habitatbekendtgørelsens § 6, at
alle planer eller projekter, der ikke er direkte forbundet med
eller nødvendige for lokalitetens forvaltning, men som i sig
selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan
påvirke et Natura 2000-område væsentligt, skal
vurderes med hensyn til deres virkninger på området
under hensyn til bevaringsmålsætningerne for dette.
På baggrund af konklusionerne af denne vurdering giver de
kompetente nationale myndigheder først deres tilslutning til
en plan eller et projekt, når de har sikret sig, at den/det
ikke vil skade det internationale naturbeskyttelsesområde.
Der gælder et særligt forsigtighedsprincip i forhold
til disse vurderinger.
Beskyttelseskravet efter habitatbekendtgørelsen, der
gælder for både fuglebeskyttelsesområder og
habitatområder, kan kun fraviges, hvis der foreligger bydende
nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser,
og der ikke findes nogen alternativ løsning, jf.
habitatbekendtgørelsens § 9.
3.1.4. Havbrug
Miljøbeskyttelsesloven sigter blandt andet mod
forebyggelse af forurening af luft, vand og jord samt
støjulemper. Ved administration af loven skal der
lægges vægt på, hvad der er opnåeligt ved
anvendelse af den bedste tilgængelige teknik, herunder mindre
forurenende råvarer, processer og anlæg og de bedst
muligt forureningsbekæmpende foranstaltninger.
Havbrug er omfattet af godkendelsesordningen efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 5. Havbrug er optaget som en
bilag 2-virksomhed på den liste over særlig forurenende
virksomhed, som miljø- og fødevareministeren har
udfærdiget. Listen fremgår af bekendtgørelse nr.
514 af 27. maj 2016 om godkendelse af listevirksomhed
(godkendelsesbekendtgørelsen). Havbrug er indeholdt i
listepunkterne I 203 og I 205.
Inden et havbrug anlægges eller påbegyndes, skal der
være meddelt godkendelse heraf. Loven giver ministeren
hjemmel til at fastsætte regler om ansøgning og
godkendelse, herunder i hvilke tilfælde og på hvilke
vilkår en godkendelse kan meddeles. Der må efter
godkendelsesbekendtgørelsen ikke meddeles godkendelse,
medmindre virksomheden har truffet de nødvendige
foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen
ved anvendelse af bedst tilgængelig teknik, og virksomheden i
øvrigt kan drives på stedet uden at
påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med
hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet. Efter
godkendelsesbekendtgørelsen skal der i godkendelsen stilles
de vilkår om indretning og drift, der er nødvendige
for at sikre, at virksomheden ikke påfører
omgivelserne væsentlig forurening. For havbrug betyder det
blandt andet, at der stilles vilkår for de maksimale
årlige mængder af udledt kvælstof og fosfor.
Udledningen af kvælstof og fosfor og en eventuel videre
tilstrømning til nærliggende områder kan ikke
måles direkte. Omfanget af udledningen eller
tilstrømningen må derfor beregnes ved hjælp af
modellering af udledning og spredning foretaget for det enkelte
havbrug og dets specifikke beliggenhed.
Der skal i godkendelsen også stilles vilkår om
egenkontrol, således at tilsynsmyndigheden og virksomheden
kan kontrollere, at miljøgodkendelsen er overholdt.
For så vidt angår kystvandene, skal myndighederne
efter § 8 i bekendtgørelsen om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter ved administration af lovgivningen
forebygge forringelse af disse og sikre, at opfyldelse af de
miljømål, der er fastsat i bekendtgørelsen om
miljømål for overfladevandområder og
grundvandsforekomster, ikke forhindres. Afgørelser som
blandt andet en miljøgodkendelse af havbrug, der
indebærer en direkte eller indirekte påvirkning af et
vandområde, hvor miljømålet er opfyldt, kan kun
træffes, hvis den ikke medfører en forringelse af
vandområdets tilstand. For vandområder, hvor
miljømålet ikke er opfyldt, kan en afgørelse,
der direkte eller indirekte påvirker vandområdet, kun
træffes, hvis afgørelsen ikke medfører en
forringelse af vandområdets tilstand, og hvis den ikke
hindrer opfyldelse af det fastlagte miljømål. Der kan
altså ikke træffes afgørelser, herunder gives
miljøgodkendelser til havbrug, hvis det fører til
forringelser af vandområdets tilstand eller hindrer
opfyldelse af miljømål.
For åbne havområder følger det af
havstrategilovens § 18, at statslige, regionale og kommunale
myndigheder ved udøvelse af beføjelser i
medfør af lovgivningen er bundet af de miljømål
og indsatsprogrammer, der er fastsat efter havstrategilovens
§§ 12 og 13.
Når en ansøgning om miljøgodkendelse af et
havbrug behandles, er godkendelsesmyndigheden således
forpligtet til at respektere de miljømål og
indsatsprogrammer, der er fastlagt i henhold til lovgivningen om
vandplanlægning og havstrategi.
Herudover fremgår det af habitatbekendtgørelsens
§ 7, at godkendelse af virksomheder efter
miljøbeskyttelseslovens § 33, dvs. listevirksomheder,
er omfattet af bekendtgørelsens § 6. Dette
indebærer, at der, inden der kan meddeles godkendelse, skal
foretages en vurdering af, om havbruget kan påvirke et Natura
2000-område væsentligt, som beskrevet i afsnit 3.1.3.
Hvis dette vurderes at være tilfældet, skal der
foretages en konsekvensvurdering af havbrugets virkninger på
Natura 2000-området. Viser vurderingen, at havbruget vil
skade et Natura 2000-område, kan der ikke meddeles
godkendelse.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 41 kan
tilsynsmyndigheden meddele en listevirksomhed, der medfører
væsentlig forurening, påbud om at nedbringe
forureningen. Dette gælder alle typer af listevirksomheder og
dermed også havbrug. Indtil der er forløbet otte
år efter virksomhedens godkendelse, hvor dens retsbeskyttelse
er udløbet, gælder § 41 med de
begrænsninger, der følger af § 41 a. Lovens
§ 41 a, stk. 2 og 3, opregner således en række
tilfælde, hvor virksomhedens retsbeskyttelse kan
gennembrydes, og hvor der om nødvendigt gives påbud
efter § 41, inden den otteårige retsbeskyttelse
udløber. De tilfælde, der nævnes, er blandt
andet, hvis der er fremkommet nye oplysninger om forureningens
skadelige virkninger, hvis forureningen medfører
miljømæssige skadevirkninger, der ikke kunne forudses
ved godkendelsens meddelelse, hvis forureningen i øvrigt
går ud over det, som blev lagt til grund ved godkendelsens
meddelelse, hvis der sker væsentlige ændringer i de
krav, der stilles til anvendelse af bedst tilgængelig teknik,
eller hvor det er nødvendigt for at opfylde EU-retlige krav
eller andre internationale forpligtelser.
Når der er forløbet otte år efter meddelelsen
af en godkendelse, kan tilsynsmyndigheden efter
miljøbeskyttelseslovens § 41 b ændre
vilkårene i godkendelsen ved påbud eller ved at
nedlægge forbud imod fortsat drift, jf. § 41.
Tilsynsmyndigheden skal desuden i henhold til
miljøbeskyttelseslovens § 41 b, stk. 2, tage
godkendelsen op til revurdering og om nødvendigt meddele
påbud eller forbud efter § 41 i blandt andet de
tilfælde, som er nævnt i § 41 a, stk. 2.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 72, stk. 3, kan
tilsynsmyndigheden revidere vilkårene for en virksomheds
godkendelse for at forbedre virksomhedens kontrol med egen
forurening (egenkontrol) eller opnå et mere
hensigtsmæssigt tilsyn.
Udover miljøgodkendelsen kræver havbrug tilladelse
til opdræt af fisk efter kap. 13 i lovbekendtgørelse
nr. 568 af 21. maj 2014 om fiskeri og fiskeopdræt
(fiskeriloven). Denne placeringstilladelse sikrer, at
anlæggets placering ikke er i konflikt med andre interesser,
f.eks. fiskeriinteresser, sejlruter, militære
øvelsespladser, havvindmøller eller
fritidsinteresser. Der kan fastsættes vilkår for
placeringstilladelsen, herunder om tidsbegrænsning,
prøveudtagning og sikkerhedsstillelse til dækning af
udgifter ved anlæggets ophør. Placeringstilladelsen
meddeles af NaturErhvervstyrelsen efter bekendtgørelse nr.
1489 af 6. december 2016 om etablering og drift af havbrug. Det er
efter bekendtgørelsens § 3, stk. 2, en betingelse for
at imødekomme en ansøgning, at der foreligger en
endelig afgørelse fra Miljø- og
Fødevareministeriet. Placeringstilladelsen gives for 10
år og kan forlænges. Baggrunden for
tidsbegrænsningen er at sikre, at anlægget fjernes,
når driften af anlægget ophører. I praksis
forlænges tilladelser typisk. Der stilles krav om en
sikkerhedsstillelse på 200-300.000 kr., der skal dække
myndighedernes eventuelle omkostninger til at fjerne anlægget
efter driftens ophør. Tilladelsen skal efter
bekendtgørelsens § 4, stk. 3, løbende udnyttes i
forsvarligt omfang, hvilket betyder, at der skal drives et aktivt
havbrug. Tilladelsen kan inddrages af NaturErhvervstyrelsen, hvis
der ikke drives et aktivt havbrug.
Fælles for etablering af havbrug, muslingeopdræt og
tanganlæg på havet i danske farvande gælder, at
de skal afmærkes i henhold til bekendtgørelse nr. 45
af 22. januar 2015 om farvandsafmærkning i dansk og
grønlandsk afmærkningsområde m.v.
(afmærkningsbekendtgørelsen). Der må ikke
etableres farvandsafmærkning til disse anlæg uden
tilladelse fra Søfartsstyrelsen, som derfor høres,
inden der gives tilladelse til placering af anlæggene.
Søfartsstyrelsen skal tillige sikre, at anlæggene med
deres placering ikke er til gene eller fare for sejlads i
området. Se i øvrigt i forhold til
muslingeopdræt og tanganlæg afsnit 3.1.5 og 3.1.6.
Herudover skal det sikres, at anlæggenes placering er i
overensstemmelse med den nationale havplan eller forslag til
havplan. Havplanen udstedes for første gang i en
bekendtgørelse senest i 2021 og beskrives nærmere i
lov nr. 615 af 8. juni 2016 om maritim fysisk
planlægning.
Inden der gives tilladelse til visse projekter og anlæg,
skal projektet eller anlæggets eventuelle virkning på
miljøet vurderes (VVM). Reglerne om VVM følger af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet),
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet.
Ændringen træder i kraft den 16. maj 2017.
Havbrug er i dag omfattet af to forskellige VVM-regelsæt
med hjemmel i henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 1216 af 28.
september 2016 om beskyttelse af havmiljøet
(havmiljøloven) og lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23.
november 2015 om planlægning (planloven). VVM- og
godkendelseskompetencen for havbrug er delt. For havbrug beliggende
helt eller delvist længere end 1 sømil fra kysten
(listepunkt I 205) er det staten ved Miljøstyrelsen, som
meddeler miljøgodkendelser, foretager VVM-screening og
træffer afgørelse om ikke-VVM-pligt eller
VVM-tilladelse. For havbrug beliggende inden for en afstand af 1
sømil fra kysten (listepunkt I 203) er det
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse. Med lov
nr. 425 af 18. maj 2016 om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), der træder i kraft
den 16. maj 2017 med tilhørende konsekvensændringer af
havmiljøloven, samles VVM-reglerne for alle havbrug i det
samme regelsæt. Der foretages ikke ændringer i
fordelingen af myndighedskompetencen for havbrug, der således
fortsat vil være omfattet af to separate listepunkter i
godkendelsesbekendtgørelsen med deraf følgende
adskilt myndighedskompetence.
3.1.5. Muslingeopdræt
Et muslingeopdræt skal have tilladelse til etableringen
efter fiskeriloven og bekendtgørelse nr. 914 af 22. august
2011 om opdræt af muslinger m.m. i vandsøjlen. I
tilladelsen, som udstedes af NaturErhvervstyrelsen, stilles en
række vilkår, herunder eventuelt om udtagning af
prøver for egenkontrol for undersøgelse af
bundfaunaen og sedimentet under og omkring anlæggene.
Ansøgeren skal, inden anlægget tages i brug, udstede
en bankgaranti til dækning af myndighedernes eventuelle
omkostninger til at fjerne anlægget ved driftens ophør
eller ved inddragelse af tilladelsen. Bankgarantiens
størrelse er typisk 50.000-100.000 kr. Efter
bekendtgørelsen lægges vægt på, om
anlæggets placering er hensigtsmæssig i forhold til
andre aktiviteter og forhold i området, eller om andre
forhold kan have en negativ indflydelse på mulighederne for
opdræt. Dette indebærer, at anlæggets placering
vurderes i forhold til rekreativ sejlads, vindmølleparker,
sejlruter, fiskerinteresser, naturinteresser og lign.
Tilladelsen bortfalder efter et år, hvis den ikke er
udnyttet, jf. bekendtgørelsens § 10. I praksis gives en
forhåndstilladelse, således at den endelige tilladelse
først gives, når der er stillet bankgaranti.
Ansøgeren kan vente med at stille bankgaranti, indtil
øvrige nødvendige tilladelser er indhentet,
således at fristen for at udnytte tilladelsen først
løber fra det tidspunkt, hvor øvrige tilladelser er
givet. En tilladelse til overdragelse vil være betinget af,
at anlægget er i almindelig drift, og at den hidtidige
indehaver af tilladelsen kan dokumentere produktion i de seneste 2
år. Bestemmelsen udelukker ikke, at den daglige drift af
anlægget varetages af tredjemand, men indehaveren af
tilladelsen vil bære ansvaret for, at vilkårene i
tilladelsen overholdes.
Tilladelsen gives for en periode på 10 år og kan
forlænges. I praksis forlænges tilladelser typisk. I
forbindelse med forlængelse kan det vurderes, om
størrelsen af bankgarantien fortsat er tilstrækkelig i
lyset af inflationsudviklingen.
I tilladelsen fastsættes krav om blandt andet
opdrætsområdets maksimale størrelse,
anlæggets forankring og afmærkning samt særskilte
anlægs indbyrdes afstand. Den maksimale størrelse af
et muslingeanlæg er almindeligvis begrænset til 250 x
750 meter, men der er ikke noget til hinder for, at der etableres
flere muslingeanlæg i det samme område, hvis de
anlægges med mindst 150 meters indbyrdes afstand.
Ved tilladelse til opdræt af muslinger skal der i henhold
til fiskerilovens § 10 e foretages en
miljøkonsekvensvurdering for at vurdere aktivitetens
virkning på lokaliteten under hensyn til
bevaringsmålsætningerne for denne. Som udgangspunkt kan
tilladelse til opdrætsaktiviteter kun meddeles, hvis
aktiviteten ikke skader et internationalt
naturbeskyttelsesområdes integritet, jf. fiskerilovens §
10 e, stk. 4.
NaturErhvervstyrelsen kan under særlige
omstændigheder, herunder hensynet til det omgivne
miljø, beslutte, at gyldighedsperioden forkortes eller
tilladelsen bortfalder.
Muslingeopdræt foregår almindeligvis uden
tilførsel af foder og er dermed at betragte som ekstensiv
akvakulturproduktion, som ikke er omfattet af krav om VVM-vurdering
efter VVM-direktivet.
Der høstes i dag både vildtlevende og
opdrættede muslinger til konsum fra danske havområder.
Høst af muslinger til konsum reguleres efter
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af
29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske
fødevarer, Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 854/2004 af 29. april 2004 om særlige bestemmelser
for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol med animalske
produkter til konsum og Kommissionens forordning (EF) nr. 2073/2005
af 15. november 2005 om mikrobiologiske kriterier for
fødevarer. Forordningerne suppleres af bekendtgørelse
nr. 978 af 26. august 2015 om muslinger m.m.
(muslingebekendtgørelsen). Forordningerne og
bekendtgørelsen har til formål at sikre, at de
høstede muslinger opfylder kravene til
fødevarehygiejne efter fødevarelovgivningen.
Høst af muslinger til konsum må i udgangspunktet
alene ske i de produktionsområder og
opdrætsanlæg, som Fødevarestyrelsen har udpeget,
og som Fødevarestyrelsen specifikt har åbnet for
høst. For at klassificere et produktionsområde med
henblik på høst af muslinger skal der udarbejdes et
såkaldt "sanitary survey", som har til formål at
vurdere og undersøge sandsynlige kilder til forurening i
produktionsområdet. Herudover skal der udarbejdes et program
for prøveudtagning. Muslingebekendtgørelsen stiller
krav til udtagning af vandprøver til analyse for forekomst
af giftige alger og til udtagning af prøver af levende
muslinger til analyse for algegifte. Der skal tillige tages
prøver af levende muslinger til analyse for mikrobiologiske
og kemiske forureninger. Fødevarestyrelsen kan lukke
produktionsområder, indtil der foreligger
prøveanalyser med tilfredsstillende resultater.
Fødevarestyrelsens udpegning af muslingeområder har
naturligt været betinget af, hvor der fandtes kommercielle
interesser for muslingefiskeri eller muslingeopdræt.
Muslinger, der ikke anvendes til konsum, skal anvendes eller
bortskaffes efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1069/2009 af 21. oktober 2009 om sundhedsbestemmelser for
animalske biprodukter og afledte produkter, som ikke er bestemt til
konsum, og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1774/2002
(biproduktforordningen) og Kommissionens forordning (EU) nr.
142/2011 af 25. februar 2011 om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1069 af 21.
oktober 2009 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter og
afledte produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om
gennemførelse af Rådets direktiv 97/78/EF for så
vidt angår visse prøver og genstande, der er fritaget
for veterinærkontrol ved grænsen som omhandlet i samme
direktiv. Forudsat at bestemmelserne i forordningerne om animalske
biprodukter er opfyldt, kan muslinger blandt andet forarbejdes til
foder. Hvis muslinger anvendes til foder, skal de leve op til
kravene i den øvrige lovgivning om foder, hvilket blandt
andet betyder, at de skal overholde grænseværdier for
indhold af uønskede stoffer m.v., blandt andet tungmetaller
og dioxin samt algetoksiner.
Muslingeskaller, hvor blødt væv og kød er
fjernet, er ikke omfattet af forordningerne om animalske
biprodukter. Disse muslingeskaller kan anvendes til fremstilling af
foder, hvilket er omfattet af foderlovgivningen, men kan også
anvendes som underlag på blandt andet ridebaner, veje og
stier, samt til drænfiltermateriale m.v.
Muslinger og muslingeskaller, der ikke finder anvendelse til de
nævnte formål, skal håndteres efter reglerne i
affaldslovgivningen. I henhold til bekendtgørelse nr. 1309
af 18. december 2012 om affald (affaldsbekendtgørelsen) skal
affaldsproducerende virksomheder sikre, at væsentlige dele af
deres kildesorterede erhvervsaffald, der er egnet til
materialenyttiggørelse, bliver materialenyttiggjort. Dette
kan blandt andet sikres via ovennævnte anvendelsesmuligheder.
Hvis materialenyttiggørelse ikke er muligt, kan muslingerne
behandles på anden vis i overensstemmelse med
affaldsbekendtgørelsens bestemmelser.
3.1.6. Tangdyrkning
Dyrkning af tang kræver en tilladelse efter
lovbekendtgørelse nr. 15 af 8. januar 2016 om
kystbeskyttelse (kystbeskyttelsesloven). Kystdirektoratet er, jf.
kystbeskyttelseslovens § 16 a, myndighed for etablering af
tanganlæg og kan udstede tilladelser efter en
forudgående vurdering af, om der skal udarbejdes en
konsekvensvurdering i henhold til bekendtgørelse nr. 896 af
21. juni 2016 om administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for
så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt
etablering og udvidelse af visse anlæg på
søterritoriet. Det skal samtidig afgøres, om
tanganlægget kræver VVM-redegørelse i henhold
til bekendtgørelse nr. 895 af 21. juni 2016 om
miljømæssig vurdering af visse anlæg og
foranstaltninger på søterritoriet. I forbindelse med
etablering af et privat tanganlæg vil der kunne stilles krav
om sikkerhedsstillelse i størrelsesordenen 50.000-200.000
kr. til dækning af myndighedens eventuelle omkostninger til
at fjerne anlægget. Tilladelserne er typisk
tidsbegrænsede, men kan forlænges. I tilladelserne kan
fastsættes krav om egenkontrol. En tilladelse til etablering
af et tanganlæg kan ikke overdrages til andre uden
Kystdirektoratets tilladelse.
Dyrkning af tang, især sukkertang, er forholdsvis nyt i
Danmark, og der foregår ikke i dag produktion eller
høst af tang til kommerciel udnyttelse i danske farvande i
stor skala. Tang vil muligvis kunne finde anvendelse til konsum,
foder eller helseprodukter. Hvis en produceret mængde tang
ikke umiddelbart kan anvendes, vil den være omfattet af
affaldsbekendtgørelsen, ligesom det er beskrevet for
muslinger ovenfor i afsnit 3.1.5.
3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Som det fremgår af afsnit 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3 og 3.1.4,
skal godkendelsesmyndigheden ved behandling af ansøgninger
om miljøgodkendelse af havbrug tage hensyn til, at de
miljømål, der er fastlagt efter lovgivningen om
vandplanlægning og havstrategi, ikke forhindres opnået.
Der skal endvidere foretages en vurdering af ansøgningens
eventuelle påvirkning af Natura 2000-områder og
beskyttede arter. I de fleste kystvande er der opgjort indsatsbehov
for reduktion af udledning af kvælstof, og der er derfor kun
få områder, hvor der efter denne lovgivning kan
tillades en øget udledning.
Ved at skabe hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at
stille vilkår om kompenserende marine virkemidler for havbrug
åbnes mulighed for at godkende havbrug med vilkår om
etablering og drift af kompenserende marine virkemidler i kystvande
og havområder, hvor en ansøgning om placering af et
havbrug ellers måtte afslås under henvisning til
lovgivningen om vandplanlægning eller havstrategi.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder hjemmel til, at der i
en miljøgodkendelse kan stilles vilkår om, at en
virksomhed begrænser eller renser en udledning ved kilden.
Det er ikke på nuværende tidspunkt teknologisk muligt
at rense udledningen fra havbrug, når fiskene opdrættes
i åbne netbure.
Et kompenserende marint virkemiddel renser ikke en udledning fra
selve havbruget, men fjerner i stedet en tilsvarende mængde
næringsstoffer fra det eller de kystvande og
havområder, hvortil der sker en udledning eller
tilstrømning fra havbruget. Natur- og
Miljøklagenævnet har i tidligere afgørelser
(NMK 10-00807 og NMK-34-00371) ophævet en
miljøgodkendelse og en VVM-tilladelse til etablering af et
havbrug med tilhørende kompenserende muslingeopdræt og
tanganlæg blandt andet med den begrundelse, at de
kompenserende marine virkemidler i den konkrete sag ikke kunne
betragtes som en forureningsbegrænsende foranstaltning, da
muslingeopdræt og tanganlæg ikke havde en effekt i
forhold til den konkrete udledning fra havbruget.
Miljø- og Fødevareministeriet har på den
baggrund vurderet, at kompenserende marine virkemidler generelt
ikke kan anses som forureningsbegrænsende foranstaltninger i
miljøbeskyttelseslovens forstand i forbindelse med
godkendelse af havbrug, fordi virkemidlerne ikke fjerner
forureningen ved kilden.
Det foreslås derfor, at der i
miljøbeskyttelseslovens § 35 indsættes en ny
bestemmelse, som giver miljø- og fødevareministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler, således at der
ved godkendelse af nye havbrug eller ved udvidelse eller
ændring af eksisterende havbrug kan fastsættes
vilkår om etablering og drift af kompenserende marine
virkemidler. De fastsatte vilkår vil først og fremmest
skulle specificere den mængde næringsstof, som det vil
være nødvendigt at fjerne fra det relevante kystvand
eller havområde med det marine virkemiddel inden for en
nærmere angiven periode for at kompensere helt eller delvist
for havbrugets udledning.
Der forventes fastsat regler, hvorefter den ansvarlige for
havbruget skal kunne dokumentere, at virkemidlet for dette
specifikke havbrug er etableret i det relevante område og i
drift efter gældende regler, og at den angivne mængde
næringsstof fjernes. Der vil ikke kunne fastsættes
regler for drift af selve det kompenserende marine virkemiddel i
havbrugets miljøgodkendelse. Etablering og drift af
muslinge- og tanganlæg er reguleret af særskilte
tilladelsesordninger.
Vilkår skal alene kunne stilles for havbrug, der etableres
efter ikrafttrædelse af en bekendtgørelse, der vil
blive udstedt med hjemmel i den foreslåede § 35, stk. 3.
Vilkår vil desuden kunne stilles overfor eksisterende
havbrug, der efter bekendtgørelsens ikrafttræden
ønsker at gennemføre en godkendelsespligtig
ændring eller udvidelse. Vilkår om kompenserende marine
virkemidler vil her kunne bruges i forhold til den merudledning af
næringsstoffer, som ændringen eller udvidelsen
medfører.
Vilkår om kompenserende marine virkemidler skal kunne
pålægges de nævnte havbrug, hvis deres udledning
indebærer en direkte eller indirekte påvirkning af et
kystvand, for hvilket det fastsatte miljømål er
opfyldt, og hvor havbruget uden kompenserende marine virkemidler
ville forringe kystvandets tilstand.
Vilkåret skal desuden kunne pålægges de
nævnte havbrug, hvis deres udledning indebærer direkte
eller indirekte påvirkning af et kystvand, hvor
miljømålet ikke er opfyldt, og hvor havbrugets
udledning ellers ville medføre en forringelse af kystvandets
tilstand og hindre opfyldelse af det fastlagte
miljømål.
Endelig skal vilkåret kunne pålægges de
nævnte havbrug, hvis de udleder i havområder, hvor der
af hensyn til opfyldelse af miljømålene, jf.
havstrategiloven, ikke er mulighed for en merudledning af
næringsstoffer.
Det er hensigten, at bekendtgørelsen skal
fastlægge, hvilke kompenserende marine virkemidler der kan
anvendes. Det vil kun være de marine virkemidler, der
fremgår af bekendtgørelsen, der vil kunne stilles
vilkår om i forbindelse med miljøgodkendelsen. I
første omgang forventes muslingeopdræt og tangdyrkning
at kunne anvendes som kompenserende marine virkemidler, jf. afsnit
2.3, men bemyndigelsen i den foreslåede § 35, stk. 3,
giver mulighed for, at der på længere sigt kan
tilføjes andre virkemidler.
For at kunne optage et kompenserende marint virkemiddel i
bekendtgørelsen skal der være en dokumenteret effekt
af virkemidlet til at fjerne kvælstof og/eller fosfor, og
denne effekt skal kunne kontrolleres ved en kombination af
egenkontrol og tilsyn. Samtidig skal virkemidlets eventuelle
negative miljøeffekter være tilstrækkeligt
belyst. En teoretisk sandsynliggørelse af virkemidlets
effekter og kontrollerbarhed vil ikke være
tilstrækkelig til, at virkemidlet vil kunne optages i
bekendtgørelsen. For at kunne vurdere et nyt virkemiddels
anvendelighed skal det være afprøvet i praksis i stor
skala og med fyldestgørende dokumentation.
Der skal desuden i bekendtgørelsen opstilles
retningslinjer, der kan sikre, at egenkontrol og tilsyn kan
dokumentere en tilstrækkelig fjernelse af
næringsstoffer i forhold til havbrugets udledning,
således at havbrugets næringsstofbelastning (dvs.
udledningen fra selve havbruget fratrukket den mængde
næringsstoffer, der fjernes ved hjælp af kompenserende
marine virkemidler) ikke overstiger den, der tillades i
miljøgodkendelsen. Reglerne skal sikre, at tilknytningen
mellem et konkret havbrug med vilkår efter
bekendtgørelsen og det tilhørende kompenserende
marine virkemiddel er klar og entydig.
Tilsynsmyndigheden, dvs. kommunalbestyrelsen eller
Miljøstyrelsen, vil i henhold til bekendtgørelse nr.
518 af 27. maj 2016 om miljøtilsyn skulle føre tilsyn
med, at de vilkår om kompenserende marine virkemidler, der er
stillet i godkendelsen af havbruget, er overholdt. Der kan
føres fysiske såvel som administrative tilsyn.
Overtrædelse af vilkår i godkendelsen vil kunne
håndhæves af tilsynsmyndigheden i henhold til
gældende regler.
Endelig forventes bekendtgørelsen at indeholde regler om
ansøgning, oplysningskrav og sagsbehandling i øvrigt,
der supplerer reglerne i godkendelsesbekendtgørelsen,
herunder krav om at godkendelsen alene kan udnyttes, hvis de
kompenserende marine virkemidler også opfylder krav efter
anden lovgivning, f.eks. at de nødvendige tilladelser efter
anden lovgivning er indhentet.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 41 kan der gives
listevirksomheder påbud om at nedbringe forureningen. Det er
den sædvanlige fremgangsmåde, hvis der er behov for at
justere godkendelsen. Dette gælder alle typer af
listevirksomheder og dermed også havbrug, der bliver godkendt
med vilkår om kompenserende marine virkemidler.
Lovens § 41 giver hjemmel til, at tilsynsmyndigheden kan
meddele påbud om, at forureningen fra selve havbruget,
såsom f.eks. udledning af næringsstoffer, organisk stof
og hjælpestoffer, skal nedbringes. For havbrugs vedkommende
vil det ofte være det samme som at nedbringe
produktionen.
I nogle situationer vil det være muligt i stedet at
adressere næringsstofudledningen fra havbrug med
kompensationsvilkår ved f.eks. at øge kravet om den
mængde næringsstoffer, som de marine virkemidler skal
kompensere for i det relevante område. Hermed kan i visse
tilfælde helt eller delvist undgås et påbud om en
reduktion af forureningen fra selve havbruget. Som nævnt
nedbringer kompenserende marine virkemidler ikke forureningen fra
selve havbruget, men fjerner næringsstoffer i det
vandmiljø, som havbruget udleder til. Da ordlyden i den
gældende bestemmelse kun vedrører nedbringelse af
forurening, giver den ikke hjemmel til at meddele påbud, der
vedrører kompenserende marine virkemidler.
Derfor foreslås det, at der som nyt stk. 2 i § 41
indsættes en bestemmelse, der giver tilsynsmyndigheden
hjemmel til at meddele påbud om nedbringelse af
næringsstofbelastningen for havbrug, der er godkendt med
vilkår om kompenserende marine virkemidler. Det
foreslås, at miljø- og fødevareministeren
fastsætter de nærmere regler om denne
påbudsadgang.
Den foreslåede bestemmelse i § 41, stk. 2, giver kun
mulighed for at meddele påbud om nedbringelse af
næringsstofbelastningen for havbrug, der ved
miljøgodkendelsen har vilkår om at etablere og drive
kompenserende marine virkemidler. Der er ikke hjemmel til at
meddele sådanne påbud for havbrug, der har en
miljøgodkendelse uden sådanne vilkår, heller
ikke i forbindelse med en revurdering under eller efter den
otteårige retsbeskyttelse.
Som nævnt i afsnit 3.1.4 kan tilsynsmyndigheden efter
miljøbeskyttelseslovens § 41 a, stk. 1, i de
første otte år, efter at en godkendelse er meddelt til
en listevirksomhed, ikke meddele påbud eller forbud efter
§ 41 (otte års retsbeskyttelse). Efter lovens § 41
a, stk. 2, skal tilsynsmyndigheden dog i retsbeskyttelsesperioden
tage godkendelsen op til revurdering i de i bestemmelsen
nævnte særlige tilfælde, og om nødvendigt
meddele påbud eller forbud efter § 41, herunder den
foreslåede nye bestemmelse i stk. 2.
Lovens § 41 b indeholder regler om påbudsadgangen
efter udløbet af retsbeskyttelsesperioden. Lovens § 41
a og § 41 b om retsbeskyttelse og revurdering m.v.
gælder generelt for listevirksomheder og derfor også
for havbrug, der er godkendt med vilkår om kompenserende
marine virkemidler.
Ved administration af bestemmelserne skal de almindelige
forvaltningsretlige principper, herunder
proportionalitetsprincippet, iagttages. Proportionalitetsprincippet
betyder, at påbuddet skal være nødvendigt, egnet
og mindst muligt bebyrdende.
Tilsynsmyndighedens adgang til efter
miljøbeskyttelseslovens § 72, stk. 3, at revidere
vilkårene for en virksomheds godkendelse for at forbedre
virksomhedens kontrol med egen forurening (egenkontrol) eller
opnå et mere hensigtsmæssigt tilsyn, vil endvidere
kunne anvendes for så vidt angår havbrug med
vilkår om kompenserende marine virkemidler, herunder med
hensyn til vilkår om virksomhedens dokumentation for og
egenkontrol med fjernelse af bestemte mængder
næringsstoffer ved hjælp af kompensation.
Når der i en miljøgodkendelse stilles vilkår
om kompenserende muslingeopdræt og/eller tangproduktion, vil
det være en forudsætning for etableringen og drift af
anlæggene, at ansøgeren indhenter tilladelse(r) hertil
hos NaturErhvervstyrelsen og/eller Kystdirektoratet, jf. afsnit
3.1.5 og 3.1.6. Den samme forudsætning vil også
gælde eventuelle påbud efter den foreslåede
§ 41, stk. 2, når dets efterlevelse er afhængig af
tilladelser. Påbud efter den foreslåede § 41, stk.
2, om nedbringelse af næringsstofbelastningen forventes
således meddelt som et påbud om, at
næringsstofbelastningen skal nedbringes inden for en fastsat
frist, og at havbrugsvirksomheden inden for en fastsat tidsfrist
skal meddele tilsynsmyndigheden, om virksomheden vælger at
gøre dette ved at øge kompensationen eller ved at
mindske udledningen fra havbruget eller ved en kombination heraf.
Vælges en øget kompensation, vil det skulle
dokumenteres, at virksomheden inden for en fastsat tidsfrist har
opnået en udnyttelig tilladelse til etablering og drift af
det marine virkemiddel, samt at virkemidlet er blevet
etableret.
Der ændres således med dette lovforslag ikke i, at
der skal indhentes tilladelser til selve muslingeopdrættet
eller tanganlægget. De nævnte myndigheder vil
også have tilsynspligten efter egne regler med placering og
drift af anlæggene i forhold til de udstedte tilladelser. Det
kan blive nødvendigt at etablere flere særskilte
anlæg for at overholde den maksimale størrelse af det
enkelte anlæg.
Formålet med lovforslaget er, at kompenserende marine
virkemidler skal kunne benyttes til at muliggøre en
vækst i havbrugsproduktionen samtidig med, at gældende
regler for belastning af havmiljøet med næringsstoffer
overholdes. Det er ikke formålet med kompenserende marine
virkemidler i nærværende lovforslag at sikre en effekt
i forhold til at forhindre et havbrugs påvirkning på et
Natura 2000-område, men en eventuel positiv effekt af
kompenserende marine virkemidler på et Natura
2000-område vil kunne indgå i vurderingen efter
habitatdirektivet. Det forventes ikke i forbindelse med
miljøgodkendelse af havbrug, at kompenserende marine
virkemidler vil have nogen væsentlig betydning for resultatet
af den habitatvurdering, som myndighederne skal foretage efter
habitatbekendtgørelsen. Dette skyldes, at kompenserende
marine virkemidler ikke mindsker udledningen fra et havbrug, men
fjerner næringsstoffer andetsteds.
Muslinger, der er opdrættet i et kompensationsanlæg,
vil kunne anvendes til konsum, jf. afsnit 3.1.5, men dette
forventes ikke at blive den primære afsætningsmulighed
grundet deres forventelige forholdsvis ringe størrelse og
kvalitet. Det vil være muligt at udpege nye
produktionsområder til høst af muslinger til konsum.
Det vil i givet fald være Fødevarestyrelsen, der skal
udpege disse. I henhold til muslingebekendtgørelsens §
3, stk. 2, må der ikke foretages høst af muslinger
m.m. på eller i nærheden af dumpnings- og
klapningsområder, spildevandsudledninger samt i
havneområder, marinaer og lignende forureningskilder, der kan
forårsage en forringelse af den hygiejniske og
sundhedsmæssige kvalitet af muslinger m.m.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil ikke i sig selv medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige, da der er tale om bemyndigelser. Det vurderes på
nuværende tidspunkt, at muslingeopdræt er det marine
virkemiddel, der vil være mest anvendeligt og rentabelt som
kompenserende virkemiddel i forbindelse med havbrugsdrift, og som
der derfor primært vil være interesse for. Ved en
udmøntning af bemyndigelserne vurderer Miljø- og
Fødevareministeriet, at sagsbehandling i forbindelse med
miljøgodkendelser af havbrug med tilknyttede kompenserende
marine virkemidler vil forøges i forhold til
miljøgodkendelse af havbrug alene. Godkendelse af et havbrug
med tilknyttede kompenserende marine virkemidler kræver en
miljøgodkendelse, der indeholder særskilte
vilkår om fjernelse af næringsstoffer ved hjælp
af høst af muslinger og/eller tang. Efterfølgende
tilsyn vil samtidig blive mere omfattende. Desuden
forudsætter etablering af opdrætsanlæg til
muslinger, at NaturErhvervstyrelsen meddeler tilladelse til
etablering, udnyttelse og drift, og etablering af tanganlæg
forudsætter, at der meddeles tilladelse fra Kystdirektoratet.
Der vil dermed skulle behandles flere af disse ansøgninger.
Det vurderes, at der vil indkomme ca. 1 ansøgning om
året fra 2017. Hver ansøgning om
miljøgodkendelse forventes at blive ledsaget af 2
ansøgninger om placeringstilladelse (ét havbrug +
ét muslingeanlæg). Sagsbehandlingen forventes
forøget svarende til en merudgift på ca. 0,4 mio. kr.
årligt for staten, hvilket vurderes at kunne
gennemføres indenfor den nuværende ramme. Lovforslaget
vurderes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ved hjælp af kompenserende marine virkemidler, såsom
muslingeopdræt, vil en havbrugsvirksomhed kunne etablere
eller udvide produktionen på lokaliteter, hvor der ellers
ikke kunne tillades en merudledning af næringsstoffer
på grund af vandområdeplanerne eller opnåelse af
miljømålet om god miljøtilstand efter
havstrategiloven, forudsat at det i øvrigt ikke vil
være i strid med habitatdirektivet og
fuglebeskyttelsesdirektivet. Havbruget vil dermed kunne opnå
forøget produktion. Værdien af denne
produktionsforøgelse vil delvist blive reduceret af
udgifterne forbundet med etablering og drift af kompenserende
marine virkemidler. Drift af et havbrug, der er godkendt med
vilkår om drift af kompenserende marine virkemidler, vil
ligeledes blive pålagt udvidede krav om egenkontrol til
dokumentation for den fjernede mængde
næringsstoffer.
Den væsentligste udgift i forbindelse med kompenserende
marine virkemidler vil være etablering, herunder beregning af
effekter, og drift af anlæggene. I en rapport fra Aarhus
Universitet, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, fra
2016 om marine virkemidler anslås det på baggrund af to
storskalaforsøg, at de budgetøkonomiske omkostninger
til at fjerne 1 kg kvælstof ved hjælp af
kompensationsopdræt af muslinger er ca. 70-97 kr./kg
kvælstof (investering, løn m.v.). Omkostningerne vil
afhænge af anlæggets beliggenhed og vil kunne variere
betragteligt fra år til år som følge af vejrlig
m.m. Et havbrug med en produktion på 2.200 tons/år fisk
vil ud fra ovenstående estimat have omkostninger på ca.
7-9,7 mio. kr./år, og muslingeopdrættet vil dække
et areal på ca. 111 ha, hvis der forudsættes fuld
kompensation for den udledte kvælstof (ca. 100
tons/år).
En fuld kompensation for kvælstofudledningen fra et
havbrug vil kun give en delvis kompensation for fosforudledningen,
idet mængden af kvælstof i forhold til fosfor er
højere i muslinger end i udledningen fra et havbrug. Skal
der kompenseres fuldt ud for fosforudledningen, vil det derfor
medføre en betydelig 'overkompensation' for
kvælstofudledningen. Afhængigt af havbrugets placering
vil det kunne være tilstrækkeligt kun at kompensere
delvist for udledningen af kvælstof og fosfor, hvorved
omkostningerne bliver reduceret forholdsmæssigt.
Det er vanskeligt at vurdere, hvor stor en kompensationsgrad,
der vil være praktisk mulig og rentabel for et havbrug, da
dette vil afhænge af havbrugets størrelse, beliggenhed
m.v. En fuld kompensation for de udledte næringsstoffer vil
dog næppe være realiserbar. Dette gælder i
særdeleshed, hvis der ønskes kompenseret fuldt ud for
den udledte fosfor.
De budgetøkonomiske omkostninger til at fjerne 1 kg
kvælstof ved hjælp af tangdyrkning er i
ovennævnte rapport beregnet til 2.106-5.825 kr./kg
kvælstof. Disse omkostninger må forventes at skulle
reduceres, førend det kan blive rentabelt at kompensere
væsentligt for næringsstofudledningen fra et havbrug
ved hjælp af tangdyrkning. Omkostningerne forbundet med fuld
kompensation for kvælstofudledningen fra et havbrug ved
hjælp af tangdyrkning alene er derfor ikke estimeret
yderligere.
Ved produktion af muslinger til kompensationsopdræt er det
nødvendigt at målrette produktionen med fokus på
at producere og høste en så stor biomasse som muligt.
Denne produktionsform fører typisk til små,
tyndskallede muslinger, som har en ringe værdi på
konsummarkedet. Den primære anvendelse af
kompensationsmuslinger må dermed forventes at være
forarbejdning af muslingerne til foder. Dette kræver, at
muslingerne kan anvendes til foder efter bestemmelserne i
forordningerne om animalske biprodukter og den øvrige
foderlovgivning. Det må forventes, at der ikke vil være
nogen væsentlig indtægt forbundet med afsætning
af kompensationsmuslinger, medmindre der etableres et nyt marked
for disse. Rentabiliteten af kompensationsopdræt af muslinger
vil dermed være betinget af, at udgifterne til
muslingeopdræt opvejes af indtægten fra den
forøgede fiskeproduktion.
En ansøgning om miljøgodkendelse af et havbrug vil
blive mere omfattende, hvis produktionen betinges af, at der
samtidigt drives kompenserende marine virkemidler, idet
ansøgningen samlet set bliver mere kompleks. Dette vil
medføre øgede administrative udgifter til
tilvejebringelse af ansøgningsmaterialet, brugerbetaling til
godkendelsesmyndigheden, jf. bekendtgørelse nr. 515 af 27.
maj 2016 om brugerbetaling for godkendelse m.v. og tilsyn efter lov
om miljøbeskyttelse og lov om miljøgodkendelse m.v.
af husdyrbrug, og formodentlig øgede udgifter til
konsulentbistand. Der skal samtidig søges om placering af
muslinge- og/eller tanganlæg. Drift af et sådant
havbrug vil ligeledes blive pålagt udvidede krav om
egenkontrol til dokumentation for den fjernede mængde
næringsstoffer. I forbindelse med en placeringstilladelse til
muslingeopdræt eller tanganlæg stilles der vilkår
om bankgaranti på 50-200.000 kr., jf. afsnit 3.1.5 og
3.1.6.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering (TER). Idet TER vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konsekvenser over 4 mio. kr.
årligt, vil udgifterne ikke blive kvantificeret
yderligere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Der er ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Den generelle situation i Danmark er, at der er opgjort et behov
for at reducere udledningen af næringsstoffer for at kunne
leve op til forpligtelserne i vandrammedirektivet,
havstrategidirektivet og fuglebeskyttelses- og habitatdirektiverne,
og de miljømål og indsatsbehov, der er fastsat
på baggrund af lov om vandplanlægning. Med
kompenserende marine virkemidler fjernes en mængde
næringsstoffer fra det eller de kystvande og
havområder, hvortil der sker en direkte eller indirekte
udledning fra havbruget. Herved reduceres de negative
miljømæssige konsekvenser, som følger af en
øget havbrugsproduktion.
Det vurderes på nuværende tidspunkt, at
muslingeopdræt er det marine virkemiddel, som vil være
mest anvendeligt og rentabelt som kompenserende virkemiddel i
forbindelse med havbrugsdrift, og som der derfor primært vil
være interesse for. Muslingeopdræt må derfor
være det kompenserende marine virkemiddel, som primært
kan forventes at bidrage til lovforslagets
miljømæssige konsekvenser. De
miljømæssige konsekvenser af muslingeopdræt
isoleret set er opsummeret i en rapport fra Aarhus Universitet, DCE
- Nationalt Center for Miljø og Energi, fra 2016 om marine
virkemidler. Det fremgår af rapporten, at der er flere
positive miljøeffekter forbundet med opdræt af
muslinger.
I forbindelse med en øget havbrugsproduktion skal
effekterne af muslingeopdræt dog ses i forhold til
miljøtilstanden i det samme område uden
tilstedeværelsen af et havbrug. Dvs. de beskrevne positive
effekter skal reelt ses som en reduktion af de negative effekter,
der ellers ville forekomme som følge af havbrugsdriften.
Først og fremmest resulterer muslingeopdræt i en
reduceret mængde planktonalger i vandet. Dette vil
medføre øget lysgennemtrængelighed, hvilket vil
få positiv betydning for havbundens vegetation (tang og
ålegræs). Den reducerede algebiomasse fører
samtidig til, at bundfældningen af døde planktonalger
formindskes, hvilket ligeledes vil have positiv betydning for
bundens dyre- og planteliv. Herudover kan der forekomme en lokal
øgning af artsrigdommen af både fastsiddende
organismer og fisk, som tiltrækkes af muslingeanlæggets
fysiske struktur, der er sammenlignelig med et kunstigt rev. Denne
effekt er dog endnu ikke dokumenteret videnskabeligt i forhold til
kompensationsopdræt.
Et kompenserende marint virkemiddel i form af et
muslingeanlæg fjerner først og fremmest opløste
næringsstoffer, der er blevet optaget af planktonalger og vil
kun i begrænset omfang fjerne partikulært organisk
stof. Det betyder, at et havbrug, selv hvis
næringsstofudledningen kompenseres fuldt ud ved hjælp
af muslingeopdræt, stadigvæk vil have en negativ
påvirkning på miljøet, idet det vil
medføre en udledning af organisk stof samt evt.
medicinrester og hjælpestoffer.
Muslingeanlæg i den størrelse, der er
nødvendig for at kunne finde anvendelse som kompenserende
marint virkemiddel, vil også, jf. ovennævnte
DCE-rapport, i sig selv have nogle negative effekter på
miljøet. I muslingeanlæggenes umiddelbare nærhed
vil der bundfældes organisk stof (muslingefækalier) med
risiko for lokal påvirkning i form af forøget
iltforbrug og følgende iltsvind i havbunden. Herudover vil
der umiddelbart under muslingeanlæg forekomme skygning, som
kan have en lokal negativ påvirkning på bundens
vegetation. Denne negative effekt vil dog være
begrænset både i omfang og udbredelse og opvejes af en
tilsvarende positiv effekt i form af en forøget
lysgennemtrængelighed i vandet omkring
muslingeanlægget.
Anlæg til muslingeopdræt beslaglægger relativt
store havarealer og kan være til gene for andre brugere af
havet, f.eks. sejlere og fiskere. Hvis der skal kompenseres for en
årlig udledning af 100 tons kvælstof fra et havbrug,
svarende til en produktion på ca. 2.200 tons fisk, vil
produktionen af muslinger optage et areal på minimum ca. 111
ha. Selve havbrugsområdet, hvor fiskene produceres, vil
typisk optage et areal på ca. 25 ha. Muslingeanlæggene
vil være synlige indenfor en afstand af ca. 0,5-1 km og vil
kunne anses som en forringelse af landskabelige værdier.
Selve høsten af muslinger opdrættet som kompensation
har ikke væsentlige miljømæssige konsekvenser,
idet opdrættet sker på liner eller lignende, der
løftes op af vandet, når muslingerne
høstes.
De miljømæssige konsekvenser af tangdyrkning er
også beskrevet i ovennævnte DCE-rapport. Heraf
fremgår det blandt andet, at tanganlæg kan modvirke
miljøpåvirkningerne fra et havbrug på
tilsvarende måde som muslingeopdræt for så vidt
angår fjernelse af næringsstoffer, øget
lysgennemtrængelighed og potentiel øget artsrigdom
omkring anlæggene. Herudover kan dyrkningsanlæg med
tang have negative påvirkninger ved at skygge for naturlig
bundvegetation i området, og de bør derfor
anlægges i områder med større dybder end den
naturlige vegetations maksimale dybdegrænse i området.
Ligeledes vil løsreven tang kunne synke til bunds og
potentielt føre til lokal ophobning af materiale og
følgende iltsvind under anlæggene. Tanganlæg vil
på grund af deres store arealmæssige udbredelse kunne
opfattes som en forringelse af landskabelige værdier.
Fjernelse af en given mængde kvælstof ved hjælp
af tangdyrkning vil beslaglægge et havområde, der er
ca. 10-20 fold større, end det areal et muslingeanlæg
med en tilsvarende kvælstoffjernelse vil
beslaglægge.
8. Forholdet til EU-retten og internationale
forpligtelser
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder, organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. september til
den 7. oktober 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
De Økonomiske Råd, AutoBranchen Danmark, Aarhus
Universitet, Aalborg Universitet, Dansk Miljøteknologi,
Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske Regioner,
Danske Træindustrier, DS Håndværk & Industri,
FORCE Technology, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen af Vandværker i Danmark, Kommunalteknisk
Chefforening, Dansk Miljøteknologi, Orbicon, Rambøll
Danmark, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademirådet, Altox A/S, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Asfaltindustrien, Benzinforhandlernes
Fælles Repræsentation, Biologforbundet,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske
Restprodukter til Jordbrugsformål, Bryggeriforeningen, Bygge-
Anlægs- og Trækartellet, Byggesocietetet,
Bæredygtigt Landbrug, COOP Danmark A/S, Campingrådet,
Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (CO - Industri),
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Cowi, DAKOFA,
DAKOFO, DANAK, DANVA, DASU (Dansk Automobil Sports Union), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, DCE - Nationalt
Center for Miljø og Energi, DELTA, DHI, DS
Håndværk & Industri, DTU, Danmarks Farve- og
Limindustri, Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Akvakultur,
Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Autogenbrug, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Byggeri, Dansk
Energi, Dansk Energi Brancheforening (DGB), Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk Metal,
Dansk Mode og Textil, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Sejlunion,
Dansk Skovforening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik
(DTL), Danske Advokater, Danske Havne, Danske Krematoriers
Landforening, Danske Maritime, Danske Mejeriers
Fællesorganisation, Danske Olieberedskaber (FDO), Danske
Råstoffer (Dansk Byggeri), Danske Svineproducenter, De Danske
Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd i Danmark,
Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Det danske fjerkræraad, Det
Økologiske Råd, Ekokem A/S, Endelavegruppen. Endelave
Hav- og dambrug - Nej tak, Energi og olie forum, Eurofins, Eurolab
Danmark, Fagligt Fælles Forbund 3F,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Forbrugerrådet,
Foreningen Dansk Møbelindustri, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Danske
Varmforzinkere, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark,
Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af
Registrerede Revisorer (fusioneret til FSR), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Skibs- og
bådebyggere i Danmark, Foreningen af Smede- og
Maskinvirksomheder i Danmark (SMD), Foreningen af Vandværker
i Danmark (FVD), Foreningen af danske brøndborere,
Foreningen af miljø, plan og naturmedarbejdere i det
offentlige (Envina), Foreningen af speciallæger (ex.
Embedslægeforeningen), Foreningen af statsautoriserede
revisorer, Foreningen Muslingeerhvervet, Friluftsrådet,
Fyrværkeribrancheforening, GTS (Godkendt Teknologisk
Service), Genvindingsindustrien, Glasindustrien (GI), Grafisk
Arbejdsgiverforening, Green Network, Greenpeace, Danmark,
HK-Kommunal Miljøudvalg, Horesta,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark, International Transport Danmark (ITD), KL, Kalk- &
Teglværksforeningen af 1893, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Praktisk
Økologi, Landsforeningen af danske mælkeproducenter,
Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lægemiddelindustriforeningen, Marine Ingredients Denmark,
Mærsk Olie og Gas A/S, Roskilde Universitet, NOAH,
Nordsøenheden, Novo Nordisk, Oil Gas Denmark,
Plastindustrien i Danmark, SPT - brancheforeningen for sæbe,
parfume og teknisk/kemiske artikler, Spildevandsteknisk forening,
SEGES, Syddansk Universitet, Teknologirådet, Teknologisk
Institut, Visit Denmark, WWF Verdensnaturfonden, Økologisk
Landsforening.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ca. 0,4 mio. kr. årligt fra 2017 for
staten. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mulighed for at forøge indtjeningen
som følge af den øgede havbrugsproduk-tion. Evt. indtægt fra salg af muslinger
som forarbejdes til foder. | De budgetøkonomiske omkostninger
til at fjerne kvælstof ved muslingeopdræt er ca.
7,0-9,7 mio. kr. pr. 100 tons kvælstof (investering,
løn m.v.). Sikkerhedsstillelse på 50-100.000
kr. per placeringstilladelser for muslingeanlæg. Øgede krav til egenkontrol. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Øgede byrder i forbindelse med
ansøgning om miljøgodkendelse samt
placeringstilladelse(r). | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Kompenserende marine virkemidler vil,
isoleret set, have positive miljømæssige konsekvenser,
men disse vil kun delvist kunne neutralisere de negative
miljømæssige konsekvenser, der følger af en
forøget havbrugsproduktion | Vækst i havbrugsproduktionen vil som
udgangspunkt føre til øget udledning af
næringsstoffer og organisk stof med forringet
lysgennemtrængelighed i vandet og forringede forhold for
bunddyr og bundplanter til følge. Herudover må forventes en
forøget udledning af hjælpestoffer (kobber) samt
eventuelle medicinrester. Etablering af kompenserende marine
virkemidler vil isoleret set medføre: Beslaglæggelse af
havområder. Mulig forringelse af landskabelige
værdier. Øget udledning og
bundfældning af organisk stof. Lokal påvirkning af
bunddyrsamfund. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag hjemmel til, at
miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om godkendelse af listevirksomhed, herunder
blandt andet i hvilke tilfælde og på hvilke
vilkår en miljøgodkendelse kan meddeles. Nyere praksis
fra Natur- og Miljøklagenævnet peger på, at
miljøbeskyttelsesloven ikke indeholder en
tilstrækkelig hjemmel til at fastsætte vilkår om
kompenserende marine virkemidler ved godkendelse af havbrug, da
sådanne virkemidler ikke begrænser eller reducerer
udledning af næringsstoffer fra selve det
godkendelsespligtige havbrug og dermed fra kilden, men fjerner
(andre) næringsstoffer i det pågældende marine
miljø. Med forslaget tilvejebringes en bemyndigelse til at
fastsætte regler om vilkår om kompenserende marine
virkemidler ved godkendelse af havbrug.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i
miljøbeskyttelseslovens § 35, således at
miljø- og fødevareministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at der ved en miljøgodkendelse af
havbrug kan stilles vilkår om kompenserende marine
virkemidler. Ved kompenserende marine virkemidler forstås
virkemidler, der ikke renser en forurening direkte, men som fjerner
en mængde næringsstoffer fra vandet. Kompenserende
marine virkemidler kan f.eks. være muslingeopdræt eller
tangdyrkning, der er placeret i et kystvand eller havområde,
som et havbrug påvirker ved dets udledning, og som dermed
fjerner næringsstoffer, svarende helt eller delvist til den
mængde, der udledes fra havbruget, jf. afsnit 2.3.
Ved kystvande forstås de vandområder, som Danmarks
kystvande er inddelt i efter bekendtgørelse om
miljømål for overfladevandområder og
grundvandsforekomster. Ved havområder forstås kystvande
og åbne havområder, som er omfattet af lov om
havstrategi.
Den foreslåede bemyndigelse til at udstede regler om
vilkår om etablering og drift af kompenserende marine
virkemidler åbner mulighed for at godkende havbrug i
kystvande og havområder, hvor godkendelse ellers måtte
afslås som følge af lovgivningen om
vandplanlægning eller havstrategi.
Vilkår om kompenserende marine virkemidler vil kunne
stilles i forbindelse med godkendelse af nyetablering af havbrug og
eksisterende havbrug, der ønsker at udvide, og hvis
udledninger indebærer en direkte eller indirekte
påvirkning af et kystvand, hvor det fastsatte
miljømål allerede er opfyldt, og hvor en udvidelse
eller etablering af havbruget uden kompenserende marine virkemidler
ville forringe kystvandets tilstand.
Vilkår skal desuden kunne fastsættes i
tilfælde, hvor en nyetablering eller udvidelse af et havbrug
direkte eller indirekte vil påvirke et kystvand, hvor
miljømålet ikke er opfyldt, og hvor havbrugets
udledning ellers ville medføre en forringelse af kystvandets
tilstand og hindre opfyldelse af det fastlagte
miljømål.
Endelig skal vilkår kunne fastsættes for havbrug,
der etableres eller udvides og forårsager en direkte eller
indirekte udledning af næringsstoffer i havområder,
hvor der af hensyn til opfyldelse af de danske havstrategier ellers
ikke kan tillades merudledning af kvælstof eller fosfor.
Formålet med at etablere og drive kompenserende marine
virkemidler er at fjerne en mængde næringsstoffer, der
helt eller delvist svarer til den udledning af
næringsstoffer, havbruget er årsag til. Der skal
være mulighed for, at alene en mindre mængde af den
kvælstof og/eller fosfor, som et havbrug udleder, fjernes,
hvis delvis kompensation er tilstrækkelig. En delvis
kompensation for udledning af næringsstoffer kan være
tilstrækkelig, hvis der i det kystvand eller havområde,
som påvirkes af udledningen fra et havbrug, er et
miljømæssigt råderum til en øget
udledning, men påvirkningen fra havbruget overstiger det
miljømæssige råderum. I et sådant
tilfælde kan det være tilstrækkeligt at
kompensere for den del af næringsstofudledningen, der ikke
kan rummes i det miljømæssige råderum.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger i
afsnit 3.2, forventes der med bemyndigelsen at blive fastsat
regler, hvorefter kun muslingeopdræt og tangdyrkning i
første omgang vil kunne anerkendes som mulige typer
kompenserende marine virkemidler. Disse virkemidler er dokumenteret
effektive, og deres effekt lader sig dokumentere på en
praktisk måde.
Den foreslåede bemyndigelse rummer mulighed for, at
miljø- og fødevareministeren på sigt kan
fastsætte regler om, at også andre typer kompenserende
marine virkemidler vil kunne anvendes i forbindelse med
havbrugsproduktion, når det kan dokumenteres, at de har en
tilstrækkelig effekt til at fjerne næringsstoffer fra
havet, at denne effekt kan kontrolleres ved blandt andet
vilkår om egenkontrol, samt at virkemidlets eventuelle
negative miljøeffekter skal være tilstrækkeligt
belyst, jf. også afsnit 3.2 i de almindelige
bemærkninger.
Ved miljøgodkendelse af havbrug stilles der i dag blandt
andet vilkår om den maksimalt tilladte årlige udledning
af kvælstof og fosfor. Denne udledning beregnes ud fra, hvor
meget kvælstof og fosfor, der tilføres med foderet,
fratrukket den mængde, der fjernes ved høst af
fiskene. Dette kan estimeres forud for produktionen, hvilket
forventes præciseret i den kommende bekendtgørelse.
Etablering og drift af muslinge- eller tanganlæg er reguleret
i gældende lovgivning og er ikke omfattet af
godkendelsesordningen efter miljøbeskyttelsesloven.
I en kommende bekendtgørelse udstedt med hjemmel i den
foreslåede § 35, stk. 3, forventes fastsat regler,
hvorefter vilkår om fjernelse af næringsstoffer ved
hjælp af kompenserende marine virkemidler kan indgå i
miljøgodkendelsen for havbruget. Der forventes fastsat
regler, hvorefter der skal stilles vilkår om, hvilken
mængde kvælstof og fosfor, der inden for en bestemt
periode skal høstes via kompensationsopdræt for at
sikre, at havbrugets næringsstofbelastning til de relevante
kystvande og havområder holder sig på et bestemt
niveau. Ved næringsstofbelastning forstås her
udledningen fra havbruget fratrukket den mængde
kvælstof og fosfor, der fjernes via kompenserende marine
virkemidler.
Havbrugsvirksomheden vil være ansvarlig for efter
periodens udløb at dokumentere, at det eller de
kompenserende marine virkemidler i løbet af
produktionssæsonen rent faktisk har fjernet en
tilstrækkelig mængde kvælstof og fosfor i de
relevante kystvande eller havområder. Der forventes fastsat
regler for, hvordan havbrugsvirksomheden skal dokumentere
fjernelsen af næringsstoffer f.eks. ved, at kvælstof-
og fosforindholdet i de høstede muslinger eller den
høstede tang måles ved stikprøver, og den
samlede høstede biomasse vejes. Lovforslaget ændrer
ikke ved de øvrige krav til virksomhedens udledninger eller
for reglerne om håndhævelse heraf.
Opfiskning af muslinger, tang eller lignende fra naturlige
bestande vil ikke kunne betragtes som kompenserende marint
virkemiddel og vil ikke kunne indregnes i
næringsstofregnskabet.
Udover reguleringen af typer virkemidler, der kan anvendes,
forventes der fastsat nærmere regler om godkendelse af
havbrug med kompenserende marine virkemidler. Det vil blandt andet
dreje sig om generelle regler om vilkårsfastsættelsen,
regler om havbrugets forpligtelser i forhold til dokumentation
m.v., herunder om egenkontrol, og i øvrigt regler om
ansøgning, oplysningskrav, sagsbehandling, tilsyn m.v., der
supplerer reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af
listevirksomheder og miljøtilsynsbekendtgørelsen, jf.
også nærmere i de almindelige bemærkninger afsnit
3.2.
Hensigten er, at selve virkemidlet ikke skal betragtes som en
del af havbruget og derfor kun indgår i havbrugets
miljøgodkendelse som det konkrete identificerbare tiltag,
der skal opfylde havbrugets godkendelsesvilkår om reduktion
af specifikke mængder næringsstof indenfor en given
tidsperiode i et bestemt vandområde. Virkemidlet, i
første omgang muslingeopdræt eller tangdyrkning, skal
i øvrigt etableres, indrettes og drives i overensstemmelse
med de gældende regler for sådanne aktiviteter,
herunder gældende tilladelsesordninger. Der vil således
ikke ske regulering af disse forhold vedrørende selve det
kompenserende marine virkemiddel i havbrugets
miljøgodkendelse.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om vilkår om
kompenserende marine virkemidler gælder kun
miljøgodkendelser til havbrug, der etableres efter
bekendtgørelsens ikrafttræden eller for havbrug, som
efter bekendtgørelsens ikrafttræden ønskes
ændret eller udvidet på en måde, der
udløser godkendelsespligt efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven. Vilkår om kompenserende marine
virkemidler vil her kunne bruges i forhold til den merudledning af
næringsstoffer, som etableringen, ændringen eller
udvidelsen medfører.
Det følger af den gældende bestemmelse i lovens
§ 110, stk. 3, at der i regler
udstedt efter lovens § 35 kan fastsættes regler om
straf. Det forventes, at der i bekendtgørelsen udstedt efter
den foreslåede bestemmelse vil blive fastsat regler om straf
for overtrædelse af bekendtgørelsens bestemmelser.
Til nr. 2
Lovens § 37 b, stk. 1, 2. pkt., fastlægger, at
tilsynsmyndigheden ved forbud mod fortsat drift af anlæg for
deponering af affald samtidig skal meddele påbud om
nedlukning og efterbehandling.
Det foreslås at konsekvensrette § 37 b, stk. 1, 2.
pkt., i forbindelse med indførelsen af et nyt stykke 2 i
§ 41, hvorved de nuværende stk. 2 og 3 bliver til stk. 3
og 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, idet § 37 b, stk. 1,
2. pkt., henviser til § 41, stk. 3.
Til nr. 3
Lovens § 41, stk. 1, vedrører påbud til
listevirksomheder, men vedrører efter sin ordlyd alene
påbud om nedbringelse af forurening. Kompenserende marine
virkemidler nedbringer, som det fremgår i de almindelige
bemærkninger afsnit 2.3, ikke forurening ved kilden, men
virker ved at fjerne en mængde næringsstoffer fra det
eller de kystvande og havområder, hvortil der sker en
udledning eller tilstrømning af næringsstoffer fra
havbruget.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2 i
§ 41, der giver tilsynsmyndigheden, dvs. kommunalbestyrelsen
eller Miljøstyrelsen, hjemmel til at meddele påbud om
nedbringelse af næringsstofbelastningen for havbrug, som er
godkendt med vilkår kompenserende marine virkemidler efter
regler udstedt med hjemmel i den foreslåede nye § 35,
stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås samtidig, at miljø- og
fødevareministeren fastsætter nærmere regler om
denne påbudsadgang. Påbud kan dermed kun udstedes i
overensstemmelse med disse nærmere regler og først,
når der er fastsat regler herom.
For havbrug, der godkendes med vilkår om kompenserende
marine virkemidler, giver den gældende § 41, stk. 1, i
miljøbeskyttelsesloven således alene mulighed for at
udstede påbud til nedbringelse af forureningen fra selve
havbruget, herunder af havbrugets udledning af
næringsstoffer.
Efter den foreslåede § 41, stk. 2, vil
tilsynsmyndigheden herefter kunne meddele påbud om
nedbringelse af næringsstofbelastningen efter regler, der vil
blive fastsat af miljø- og fødevareministeren. Om
begrebet "næringsstofbelastning" henvises til
bemærkningerne til nr. 1 ovenfor.
Hensigten er først og fremmest at muliggøre, at
tilsynsmyndigheden i visse tilfælde også vil kunne
adressere væsentlig forurening fra et havbrug, der er
godkendt med vilkår om kompenserende marine virkemidler, ved
et påbud om nedbringelse af næringsstofbelastningen.
Det vil sige, at påbuddet kan efterleves ved hjælp af
kompenserende marine virkemidler i stedet for eller i kombination
med reduktion af udledning af næringsstoffer fra
havbruget.
Der forventes fastsat regler, hvorefter et sådant
påbud skal gives på en måde og på et
tidspunkt, hvor det er relevant i forhold til havbrugets
produktionscyklus, vækstsæson m.v. for virkemidlerne.
Efterlevelse af påbud efter den foreslåede § 41,
stk. 2, kan være afhængig af tilladelser til etablering
og drift af kompenserende marine virkemidler fra
NaturErhvervstyrelsen og/eller Kystdirektoratet. Påbud efter
den foreslåede § 41, stk. 2, om nedbringelse af
næringsstofbelastningen forventes derfor meddelt som et
påbud om, at næringsstofbelastningen skal nedbringes
inden for en fastsat frist, og at havbrugsvirksomheden inden for en
fastsat tidsfrist skal meddele tilsynsmyndigheden, om virksomheden
vælger at gøre dette ved at øge kompensationen
eller ved at mindske udledningen fra havbruget eller ved en
kombination heraf. Vælges en øget kompensation, vil
det skulle dokumenteres, at virksomheden inden en fastsat tidsfrist
har opnået udnyttelig tilladelse til etablering og drift af
det marine virkemiddel, samt at virkemidlet er blevet
etableret.
De forventede regler om påbudsadgangen vil ikke give et
havbrug krav på, at tilsynsmyndigheden bruger muligheden for
at give påbud om nedbringelse af
næringsstofbelastningen frem for påbud om nedbringelse
af udledningerne fra selve havbruget, da påbud om den direkte
nedbringelse af udledningerne kan være nødvendigt af
andre grunde, herunder f.eks. hensynet til vandmiljøet,
habitatområder m.v. i umiddelbar nærhed af
havbruget.
Bekendtgørelsen forventes i øvrigt at indeholde de
relevante bestemmelser om, hvordan og inden for hvilke rammer,
tilsynsmyndigheden skal kunne udstede påbud om mængden
af næringsstoffer, som skal fjernes, hvis det viser sig
nødvendigt for at adressere en væsentlig forurening
eller risiko for væsentlig forurening fra havbruget.
Den foreslåede bestemmelse giver efter sin ordlyd kun
mulighed for at meddele påbud om nedbringelse af
næringsstofbelastningen for havbrug, der ved
miljøgodkendelsen har fået fastlagt vilkår om at
etablere og drive kompenserende marine virkemidler. Der er ikke
hjemmel til at meddele et sådant påbud for havbrug, der
har en miljøgodkendelse uden vilkår om kompenserende
marine virkemidler, heller ikke i forbindelse med en
regelmæssig revurdering af miljøgodkendelsen.
Indtil der er forløbet otte år efter virksomhedens
godkendelse, hvor dens retsbeskyttelse udløber, gælder
§ 41 og hermed også den foreslåede stk. 2, med de
begrænsninger, der følger af § 41 a. Lovens
§ 41 a, stk. 2 og stk. 3, opregner således en
række tilfælde, hvor virksomhedens retsbeskyttelse
gennembrydes, og hvor der om nødvendigt gives påbud
efter § 41. Når der er forløbet otte år
efter meddelelsen af en godkendelse, kan tilsynsmyndigheden, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 41 b, ved påbud efter
§ 41 ændre vilkårene i godkendelsen eller
nedlægge forbud imod fortsat drift. Tilsynsmyndigheden skal
desuden i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 41 b,
stk. 2, tage godkendelsen op til revurdering og om
nødvendigt meddele påbud eller forbud efter § 41
i blandt andet de tilfælde, som er nævnt i § 41 a,
stk. 2. De tilfælde, der nævnes, er blandt andet, hvis
der er fremkommet nye oplysninger om forureningens skadelige
virkninger, eller hvis forureningen medfører
miljømæssige skadevirkninger, der ikke kunne forudses
ved godkendelsens meddelelse, jf. de almindelige bemærkninger
afsnit 3.1.4. Det følger heraf, at lovens regler om
retsbeskyttelse, gennembrydning af retsbeskyttelsen, revurdering
m.v., også vil gælde i forhold til påbudsadgangen
efter det foreslåede nye stk. 2 i § 41.
Det følger af den gældende bestemmelse i lovens
§ 110, stk. 1, nr. 2, at undladelse af at efterkomme
påbud efter loven kan straffes. Overtrædelse af et
påbud efter den foreslåede § 41, stk. 2 vil
således kunne straffes efter den gældende bestemmelse i
loven.
Til §
2
Det foreslås, at lovforslaget skal træde i kraft den
1. juli 2017.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Dette svarer til, hvad
der gælder efter miljøbeskyttelsesloven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1189 af 27. september 2016, foretages
følgende ændringer: | § 35
--- | | Stk.
2. --- | | | 1. I § 35 indsættes som stk. 3: "Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om vilkår om etablering og drift af kompenserende
marine virkemidler ved godkendelse af havbrug. " | § 37 b. For
alle bestående anlæg for deponering af affald skal
tilsynsmyndigheden ved påbud efter § 41, stk. 1,
fastsætte krav til nedlukning og efterbehandling af
anlægget. § 41 a, stk. 1, finder ikke anvendelse ved
udstedelse af de i 1. pkt. omhandlede påbud. Nedlægger
tilsynsmyndigheden forbud imod fortsat drift efter § 41, stk.
3, skal den samtidig meddele påbud om nedlukning og
efterbehandling. Stk.
2. --- Stk.
3. --- Stk.
4. --- | 2. I § 37 b, stk. 1, ændres "§ 41,
stk. 3," til: "§ 41, stk. 4,". | § 41. Hvis
en listevirksomhed medfører væsentlig forurening, kan
tilsynsmyndigheden meddele påbud om, at forureningen skal
nedbringes, herunder at der skal gennemføres bestemte
foranstaltninger. Tilsynsmyndigheden kan endvidere meddele
påbud, hvis en listevirksomhed skønnes at
indebære en nærliggende risiko for væsentlig
forurening, herunder ved forsætlige skadevoldende handlinger.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om muligheden for at meddele påbud om
foranstaltninger mod forsætlige skadevoldende
handlinger. Stk.
2. ---- Stk.
3. ---- | 3. I § 41 indsættes som efter stk. 1
som nyt stykke: "Stk. 2.
Medfører et havbrug, der er godkendt med vilkår om
kompenserende marine virkemidler efter regler udstedt i
medfør af § 35, stk. 3, væsentlig forurening
eller risiko for væsentlig forurening, kan tilsynsmyndigheden
meddele påbud om at nedbringe næringsstofbelastningen.
Miljø- og fødevareministeren fastsætter
nærmere regler om adgangen til at meddele påbud." Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | | | § 2 | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2017. | | | | § 3 | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|