Tillægsbetænkning afgivet af
Miljø- og Fødevareudvalget den 26. april 2017
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
under den fornyede udvalgsbehandling stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december
2016 og var til 1. behandling den 19. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget. Udvalget afgav betænkning den 29.
marts 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 20. april 2017,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Miljø-
og Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
1) Undertitlen affattes således:
»(Implementering af dele af
Hongkongkonventionen samt særregler for danskejede
udenlandske skibe)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Efter den under nr. 4 foreslåede § 33 a
indsættes:
»§ 33 b. Miljø-
og fødevareministeren kan fastsætte regler, der
sikrer, at danskejede udenlandske skibe kun må ophugges
på anlæg, der er optaget på den europæiske
liste i henhold til EU-forordningen om ophugning af
skibe.«
[Pligt til at anvende bestemte
ophugningsanlæg]
3) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
61, stk. 1, 1. pkt., ændres »§§ 32 og
33« til: »§§ 32, 33, 33 a og 33
b«.«
[Straf for overtrædelse af
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 33
b]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring i nr. 2
indebærer, at lovforslaget ud over lovændringer som
følge af implementering af Hongkongkonventionen også
indeholder en bemyndigelse til særregler for danskejede
udenlandske skibe. Derfor foreslås undertitlen
ændret.
Til nr. 2
Det foreslås, at miljø- og
fødevareministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler, hvorefter danskejede udenlandske skibe kun
kan ophugges på anlæg, der er optaget på den
europæiske liste i henhold til EU-forordningen om ophugning
af skibe (skibsophugningsforordningen), jf. forordningens artikel
16.
Havmiljøloven finder anvendelse
på danske skibe og skibe, der befinder sig på dansk
søterritorium.
Endvidere finder loven anvendelse på
udenlandske skibe, der befinder sig i og uden for de eksklusive
økonomiske zoner, i det omfang det er foreneligt med
international ret.
Udtrykket danske skibe skal forstås i
overensstemmelse med skibsregistreringslovens og sølovens
regler herom. Det indebærer, at det formelle
registreringsforhold er afgørende for, om et fartøj
anses som dansk. Et skib kan således være ejet af et
dansk selskab uden af den grund at være »dansk«.
Det er tilfældet, hvis skibet sejler under et andet lands
flag. Dermed er skibet et udenlandsk skib.
Dette er i overensstemmelse med
havretskonventionens artikel 91, stk. 1, hvoraf det fremgår,
at skibe har den nationalitet, hvis flag de er berettiget til at
føre.
I henhold til havretskonventionens artikel
92 er skibe kun berettiget til at sejle under én stats flag,
og bortset fra de undtagelsestilfælde, som udtrykkeligt er
hjemlet ved internationale overenskomster eller i
havretskonventionen, er de på det åbne hav alene
undergivet denne stats jurisdiktion.
I henhold til havretskonventionens artikel
94 om flagstatens pligter skal enhver stat effektivt udøve
sin jurisdiktion og kontrol i administrative, tekniske og sociale
anliggender over skibe, som fører dens flag.
Om artikel 94 udelukker, at andre end
flagstaten kan fastsætte regler for skibet, er ikke afklaret.
Det er ligeledes uafklaret, om artikel 94 udelukker en
adfærdsregulering af danske ejere af udenlandske skibe.
Havmiljøloven regulerer i dag kun i
begrænset omfang udenlandske skibe, og kun i det omfang, de
overtræder lovens regler, imens de befinder sig på
dansk søterritorium eller i den eksklusive økonomiske
zone. Et udenlandsk skib kan dog f.eks. forfølges i
umiddelbar forlængelse af overtrædelsen til
havområder, der ligger længere væk fra den danske
kyst. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 158,
Folketingstidende 2005-06, om forslag til lov om ændring af
lov om beskyttelse af havmiljøet, straffeloven og lov om
ændring af en række love på
miljøområdet (Præcisering af reglerne om
retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af
straffe for miljøkriminalitet m.v.).
Havmiljølovens nuværende
regulering af udenlandske skibe er i overensstemmelse med
havretskonventionens bestemmelser om håndhævelse fra
henholdsvis havnestaternes og kyststaternes side.
Med det stillede ændringsforslag vil
der være hjemmel i havmiljøloven til også at
fastsætte regler om, hvor udenlandske skibe skal ophugges,
forudsat at skibet er danskejet.
Eftersom der primært vil være
tale om en regulering af udenlandske skibe, der på
ophugningstidspunktet befinder sig uden for den danske eksklusive
økonomiske zone, forudsætter udnyttelse af
bemyndigelsen, at der foretages en nærmere analyse af
bestemmelsens forenelighed med international ret, jf. herved
også havmiljølovens § 2, stk. 1, nr. 6. Den
nærmere analyse heraf er endnu ikke gennemført.
Skibsophugningsforordningen
fastlægger allerede, hvor skibe, der sejler under en
EU-medlemsstats flag, skal ophugges (på anlæg optaget
på den europæiske liste). Der vil derfor ved
udmøntning af bemyndigelsen ikke kunne fastsættes
regler om, hvor danskejede skibe, der sejler under en
EU-medlemsstats flag, skal ophugges.
Skibsophugningsforordningen finder
anvendelse på skibe, der sejler under en EU-medlemsstats
flag, med undtagelse af
a) krigsskibe, marinehjælpeskibe
eller andre skibe, der ejes eller drives af et land, og som
på det pågældende tidspunkt kun anvendes i
statens tjeneste til ikkekommercielle formål
b) skibe med en tonnage på under 500
bruttotonnage og
c) skibe, der i hele deres driftstid kun
sejler i farvande, der hører under
højhedsområdet eller jurisdiktionen for den
medlemsstat, hvis flag skibet sejler under.
Det foreslås, at regler fastsat
medfør af § 33 b også kun skal omfatte den type
skibe, som forordningen gør.
Spørgsmålet om, hvorvidt et
skib kan anses som danskejet, skal forstås i overensstemmelse
med sølovens regler herom. I henhold til sølovens
§ 1, stk. 2, anses som dansk ejer: danske statsborgere og
danske statsinstitutioner og kommuner samt juridiske personer, som
er oprettet i medfør af dansk lovgivning eller registreret
som danske selskaber, stiftelser eller foreninger her i landet. I
henhold til sølovens § 1, stk. 3, anses partrederier
for danskejede, hvis mindst halvdelen af partrederiet ejes af
fysiske eller juridiske personer, som er omfattet af lovens §
1, stk. 2, og den bestyrende reder opfylder betingelserne i lovens
§ 1, stk. 2.
Som det fremgår, vil der ved
udmøntning af den foreslåede § 33 b blive fastsat
regler, som danskere, herunder danske juridiske personer, skal
overholde, også når skibene befinder sig uden for den
danske stat.
Til nr. 3
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der også i regler, der udstedes
efter den foreslåede nye § 33 b, kan fastsættes
bestemmelser om straf. Det bemærkes i den forbindelse, at det
følger af straffelovens § 8, nr. 3, at der er dansk
straffemyndighed for handlinger, som foretages uden for den danske
stat, uden hensyn til, hvor gerningsmanden hører hjemme,
når handlingen krænker en forpligtelse, som det
ifølge lov påhviler gerningsmanden at iagttage i
udlandet.
Når der er fastsat regler, hvorefter
danskejede udenlandske skibe kun kan ophugges på anlæg,
der er optaget på den europæiske liste i henhold til
skibsophugningsforordningen, jf. forordningens artikel 16, vil det
således være strafbart at krænke denne
forpligtelse ved at lade sit danskejede udenlandske skib ophugge
på et anlæg, der ikke er optaget på den
europæiske liste, og straffesager om overtrædelse af
forpligtelsen kan pådømmes ved danske domstole.
René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) fmd. Ib Poulsen
(DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF) Erling
Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Chr. Schmidt
(V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette Abildgaard (KF)
Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Sanne Bjørn (RV)
Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 110 omdelt efter afgivelse af
betænkning
7 | Betænkning afgivet 29/3-17 | 8 | Udkast til
tillægsbetænkning | 9 | Bilaget tilbagetaget |
|