Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 29. marts 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Miljø- og fødevareministeren har
stillet ændringsforslag nr. 4 og 5. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december
2016 og var til 1. behandling den 19. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Miljø- og fødevareministeren
sendte den 15. december 2016 et udkast til lovforslaget, de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til miljø- og
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
1) Undertitlen affattes således:
»(Implementering af dele af
Hongkongkonventionen samt særregler for danskejede
udenlandske skibe)«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Efter den under nr. 4 foreslåede §
33 a indsættes:
»§ 33 b. Miljø-
og fødevareministeren kan fastsætte regler, der
sikrer, at danskejede udenlandske skibe kun må ophugges i
lande, som har fastsat krav til ophugning af skibe svarende til de
krav, der fremgår af EU-forordningen om ophugning af
skibe.«
[Pligt til ophugning i bestemte
lande]
3) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
61, stk. 1, 1. pkt., ændres »§§ 32 og
33« til: »§§ 32, 33, 33 a og 33
b«.«
[Straf for overtrædelse af
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 33
b]
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
4) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
63, stk. 7, indsættes efter »§ 11, stk.
3«: », og i sager omfattet af § 63
d«.«
[Sproglig korrektion]
Til § 4
5) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»forskellige dele af loven« til:
»bestemmelserne«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring i nr. 1
indebærer, at lovforslaget herefter - ud over
lovændringer som følge af implementering af
Hongkongkonventionen - også indeholder en bemyndigelse til
særregler for danskejede udenlandske skibe. Derfor
foreslås undertitlen ændret.
Til nr. 2
Det foreslås, at miljø- og
fødevareministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler, hvorefter danskejede udenlandske skibe kun
må ophugges i lande, som har fastsat krav til ophugning af
skibe svarende til de krav, der fremgår af EU-forordningen om
ophugning af skibe (skibsophugningsforordningen).
Havmiljøloven finder anvendelse
på danske skibe og skibe, der befinder sig på dansk
søterritorium.
Endvidere finder loven anvendelse på
udenlandske skibe, der befinder sig i og uden for de eksklusive
økonomiske zoner, i det omfang det er foreneligt med
international ret.
Udtrykket danske skibe skal forstås i
overensstemmelse med skibsregistreringslovens og sølovens
regler herom. Det indebærer, at det formelle
registreringsforhold er afgørende for, om et fartøj
anses som dansk. Et skib kan således være ejet af et
dansk selskab uden af den grund at være dansk. Det er
tilfældet, hvis skibet sejler under et andet lands flag.
Dermed er skibet et udenlandsk skib.
Dette er i overensstemmelse med
havretskonventionens artikel 91, stk. 1, hvoraf det fremgår,
at skibe har den nationalitet, hvis flag de er berettiget til at
føre.
I henhold til havretskonventionens artikel
92 er skibe kun berettiget til at sejle under én stats flag,
og bortset fra de undtagelsestilfælde, som udtrykkeligt er
hjemlet ved internationale overenskomster eller i
havretskonventionen, er de på det åbne hav alene
undergivet denne stats jurisdiktion.
I henhold til havretskonventionens artikel
94 om flagstatens pligter skal enhver stat effektivt udøve
sin jurisdiktion og kontrol i administrative, tekniske og sociale
anliggender over skibe, som fører dens flag.
Om artikel 94 udelukker, at andre end
flagstaten kan fastsætte regler for skibet, er ikke afklaret.
Det er ligeledes uafklaret, om artikel 94 udelukker en
adfærdsregulering af danske ejere af udenlandske skibe.
Havmiljøloven regulerer i dag kun i
begrænset omfang udenlandske skibe og kun i det omfang, de
overtræder lovens regler, imens de befinder sig på
dansk søterritorium eller i den eksklusive økonomiske
zone. Et udenlandsk skib kan dog f.eks. forfølges i
umiddelbar forlængelse af overtrædelsen til
havområder, der ligger længere væk fra den danske
kyst. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag L 158,
Folketingstidende 2005-06, forslag til lov om ændring af lov
om beskyttelse af havmiljøet, straffeloven og lov om
ændring af en række love på
miljøområdet (Præcisering af reglerne om
retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af
straffe for miljøkriminalitet m.v.).
Havmiljølovens nuværende
regulering af udenlandske skibe er i overensstemmelse med
havretskonventionens bestemmelser om håndhævelse fra
henholdsvis havnestaternes og kyststaternes side.
Med det stillede ændringsforslag vil
der være hjemmel i havmiljøloven til også at
fastsætte regler om, hvor et udenlandsk skib skal ophugges,
forudsat at skibet er danskejet.
Eftersom der primært vil være
tale om en regulering af udenlandske skibe, der på
ophugningstidspunktet befinder sig uden for den danske eksklusive
zone, forudsætter udnyttelse af bemyndigelsen, at der
foretages en nærmere analyse af bestemmelsens forenelighed
med international ret, jf. herved også havmiljølovens
§ 2, stk. 1, nr. 6. Den nærmere analyse heraf er endnu
ikke gennemført.
Skibsophugningsforordningen har hjemmel i
artikel 192 i traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde. Det indebærer, at der i henhold til
artikel 193 i samme traktat kan indføres strengere
beskyttelsesforanstaltninger, forudsat at disse er forenelige med
traktaterne.
Skibsophugningsforordningen
fastlægger allerede, hvor skibe, der sejler under en
EU-medlemsstats flag, skal ophugges (på anlæg optaget
på den europæiske liste). Der vil derfor ved
udmøntning af bemyndigelsen ikke kunne fastsættes
regler om, at ophugningen af danskejede skibe, der sejler under en
EU-medlemsstats flag ikke må ske på anlæg
opført på den europæiske liste, fordi
anlæggene ligger i et bestemt land - idet en sådan
bestemmelse ikke indfører strengere
beskyttelsesforanstaltninger.
Det foreslås, at der skal
lægges vægt på, om landet har fastsat regler, der
svarer til skibsophugningsforordningen.
Det vil således ikke i sig selv
være tilstrækkeligt, at det pågældende
anlæg er opført på den europæiske liste,
hvis det land, anlægget ligger i, ikke har regler, der
stiller de nødvendige krav til anlægget, og at
sådanne krav kan håndhæves.
Det bemærkes, at da
skibsophugningsforordningen på nogle punkter stiller
skærpede krav til anlæggene, vil danskejede udenlandske
skibe heller ikke kunne ophugges på EU-godkendte anlæg
i lande, som har nationale regler, der alene overholder
Hongkongkonventionens krav.
Skibsophugningsforordningen finder
anvendelse på skibe, der sejler under en EU-medlemsstats
flag, med undtagelse af
1) krigsskibe,
marinehjælpeskibe eller andre skibe, der ejes eller drives af
et land, og som på det pågældende tidspunkt kun
anvendes i statens tjeneste til ikkekommercielle formål
2) skibe med en
tonnage på under 500 bruttotonnage og
3) skibe, der i
hele deres driftstid kun sejler i farvande, der hører under
højhedsområdet eller jurisdiktionen for den
medlemsstat, hvis flag skibet sejler under.
Det
foreslås, at regler fastsat i medfør af § 33 b
også kun skal omfatte den type skibe, som forordningen
gør.
Spørgsmålet om, hvorvidt et skib kan anses som
danskejet, skal forstås i overensstemmelse med
sølovens regler herom. I henhold til sølovens §
1, stk. 2, anses som dansk ejer følgende: danske
statsborgere, danske statsinstitutioner og kommuner samt juridiske
personer, som er oprettet i medfør af dansk lovgivning eller
registreret som danske selskaber, stiftelser eller foreninger her i
landet. I henhold til sølovens § 1, stk. 3, anses
partrederier for danskejede, hvis mindst halvdelen af partrederiet
ejes af fysiske eller juridiske personer, som er omfattet af lovens
§ 1, stk. 2, og den bestyrende reder opfylder betingelserne i
lovens § 1, stk. 2.
Som det
fremgår, vil der ved udmøntning af den
foreslåede § 33 b blive fastsat regler, som danskere,
herunder danske juridiske personer, skal overholde, også
når skibene befinder sig uden for den danske stat.
Til nr. 3
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der også i regler, der udstedes
efter den foreslåede nye § 33 b, kan fastsættes
bestemmelser om straf. Det bemærkes i den forbindelse, at det
følger af straffelovens § 8, nr. 3, at der er dansk
straffemyndighed for handlinger, som foretages uden for den danske
stat, uden hensyn til hvor gerningsmanden hører hjemme,
når handlingen krænker en forpligtelse, som det
ifølge lov påhviler gerningsmanden at iagttage i
udlandet.
Når der er fastsat regler, hvorefter
danskejede udenlandske skibe kun må ophugges i lande, som har
fastsat krav til ophugning af skibe svarerende til de krav, der
fremgår af EU-forordningen om ophugning af skibe, vil det
således være strafbart at krænke denne
forpligtelse ved at lade sit danskejede udenlandske skib ophugge
sådanne steder, og straffesager om overtrædelse af
forpligtelsen kan pådømmes ved danske domstole.
Til nr. 4
Der foreslås en ændring af
lovforslagets § 1, nr. 12, idet det er sprogligt ukorrekt at
lade ordet »og« udgå af den gældende ordlyd
af § 63, stk. 7. Der er således alene behov for at
indsætte en henvisning i den gældende bestemmelse til
sager omfattet af den foreslåede nye § 63 d.
Ændringsforslaget indebærer ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 5
Der foreslås en sproglig
præcisering af lovforslagets § 4, stk. 2, 2. pkt.,
hvorefter »forskellige dele af loven« ændres til
»bestemmelserne«. Det er således bestemmelserne,
der er nævnt i stk. 2, 1. pkt., som det foreslås at
miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
forskellige ikrafttrædelsestidspunkter for.
René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) fmd. Ib Poulsen
(DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF) Erling
Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V)
Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette Abildgaard (KF)
Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Sanne Bjørn (RV)
Martin Lidegaard (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 110
Bilagsnr. | Titel | 1 | Forslag, høringsnotat og
høringssvar fra miljø- og
fødevareministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra miljø- og
fødevareministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 110
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor og hvornår hvilke dele
af hhv. EU's forordning om skibsophugning og Hongkongkonventionen
gælder, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om ændringsforslag, der sikrer,
at skibe ophugges på de faciliteter, der er opført
på bilaget til EU's forordning om skibsophugning, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om ændringsforslag, der sikrer,
at danske selskaber forbydes at dumpe affaldsskibe i lande, som
ikke lever op til miljø- og arbejdsmiljøstandarder
for skibsophugning, til miljø- og fødevareministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om vedtagelsen af lovforslaget
medfører, at danske skibe ikke længere kan blive
ophugget på strande i Asien, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om det gennem dansk lovgivning kan
sikres, at danske skibe ophugges i tørdok i Europa, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om danske skibsredere altid har
mulighed for at udflage skibe og derved omgå hensigterne i
dansk lovgivning, til miljø- og fødevareministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om ansvar for skibe, som har sejlet
under bl.a. dansk flag m.m., til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|