Fremsat den 5. oktober 2016 af udlændinge-,
integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af Flygtningenævnets
sammensætning m.v.)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved § 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 53, stk. 2, 2. pkt.,
ændres », indstilles af Dansk Flygtningehjælp,
gøre tjeneste i Udenrigsministeriets departement eller
gøre tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets departement« til: »eller gøre
tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement, dog ikke Flygtningenævnets
sekretariat«.
2. I
§ 53, stk. 3, 2. pkt., udgår
»henholdsvis Dansk Flygtningehjælp, udenrigsministeren
og«.
3. I
§ 53, stk. 4, indsættes
efter 2. pkt.:
»Flygtningenævnets formand har
udover retten til genbeskikkelse nævnt i 2. pkt. ret til
genbeskikkelse for en periode på yderligere 4
år.«
4. I
§ 53, stk. 6, udgår »,
et medlem, der indstilles af Dansk Flygtningehjælp, et
medlem, der gør tjeneste i Udenrigsministeriets
departement,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Ændring af Flygtningenævnets
sammensætning
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
2.1.3. Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser
2.2. Udvidelse af muligheden for genbeskikkelse af
Flygtningenævnets formand
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Flygtningenævnet er et
uafhængigt domstolslignende organ, der som 2. instans
behandler klager vedrørende asylrelaterede afgørelser
truffet af Udlændingestyrelsen i 1. instans.
Flygtningenævnet træffer i alle sager afgørelse
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af
omstændighederne i den enkelte sag. Nævnets
afgørelser er endelige og kan ikke indbringes for andre
myndigheder eller for domstolene.
Flygtningenævnet består
i dag af en formand, et antal næstformænd og andre
medlemmer. Flygtningenævnets formand skal være
landsdommer eller højesteretsdommer, og
næstformændene skal være dommere. De andre
medlemmer skal være advokater, indstilles af Dansk
Flygtningehjælp, gøre tjeneste i Udenrigsministeriets
departement eller gøre tjeneste i Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets departement.
Med lovforslaget foreslås
Flygtningenævnets sammensætning ændret,
således at Dansk Flygtningehjælp og udenrigsministeren
ikke fremover skal kunne indstille medlemmer til nævnet.
For regeringen er det
afgørende, at Flygtningenævnet ikke blot fungerer
uafhængigt, men også fremstår
uafhængigt.
Dansk Flygtningehjælp er en
privat, humanitær organisation med 30 medlemsorganisationer
og frivilliggrupper og fungerer bl.a. som interesseorganisation,
der yder bistand og rådgivning til asylansøgere.
Samtidig indtager Dansk Flygtningehjælp en central rolle i
flere af de sagstyper, som Flygtningenævnet behandler,
ligesom Dansk Flygtningehjælp kan indstille medlemmer til
Flygtningenævnet.
Dansk Flygtningehjælp
indtager efter regeringens opfattelse en dobbeltrolle i forhold til
Flygtningenævnets arbejde og virksomhed. Denne dobbeltrolle
er efter regeringens opfattelse uhensigtsmæssig og med til at
rejse tvivl om Flygtningenævnets uafhængighed. Det
foreslås på den baggrund med lovforslaget, at Dansk
Flygtningehjælp ikke fremover skal have adgang til at
indstille medlemmer til Flygtningenævnet.
Med henblik på at opretholde
den balance, der hidtil har været i Flygtningenævnet
mellem på den ene side medlemmer indstillet af myndigheder og
på den anden side medlemmer indstillet af organisationer,
foreslås det endvidere med lovforslaget, at
udenrigsministeren ikke fremover skal have adgang til at indstille
medlemmer til Flygtningenævnet.
Efter lovforslaget vil
Flygtningenævnet fremover bestå af en formand, et antal
næstformænd (formandskabet) og andre medlemmer, der
skal være advokater eller gøre tjeneste i
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement,
dog ikke Flygtningenævnets sekretariat.
Med lovforslaget tilbagerulles
reglerne om Flygtningenævnets sammensætning til det,
der var gældende fra den 1. juli 2002 til og med den 31.
december 2012 under den tidligere VK-regering.
Herudover foreslås det med
lovforslaget, at formanden for Flygtningenævnet - med henblik
på at sikre den fornødne kontinuitet i nævnets
arbejde - udover den i dag gældende ret til genbeskikkelse
for yderligere 4 år får ret til en
genbeskikkelsesperiode på yderligere 4 år. Formanden
for Flygtningenævnet kan således efter lovforslaget
fremadrettet være medlem af Flygtningenævnet i
højst 12 år.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Ændring
af Flygtningenævnets sammensætning
2.1.1. Gældende ret
Flygtningenævnet blev
oprettet ved lov nr. 226 af 8. juni 1983.
Flygtningenævnet behandler
klager vedrørende asylrelaterede afgørelser truffet
af Udlændingestyrelsen i 1. instans, jf.
udlændingelovens § 53 a.
Det fremgår af
betænkning nr. 968/1982 om udlændingelovgivningen, side
226 ff., som dannede baggrund for udlændingeloven af 1983, at
der med Flygtningenævnet har været ønske om et
sagkyndigt nævn som ankeinstans på asylområdet,
således at nævnet kan udgøre et
retssikkerhedsmæssigt værn.
Flygtningenævnet er et
uafhængigt domstolslignende organ. Nævnet er
således uafhængigt af den politiske proces og kan ikke
modtage direktiver fra regering eller fra Folketinget.
Flygtningenævnets
afgørelser er endelige, jf. udlændingelovens §
56, stk. 8. Dette indebærer, at nævnets
afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed. Ved Højesterets dom af 16. juni 1997 (UfR
1997.1157 H) har Højesteret fastslået, at
endelighedsbestemmelsen i udlændingelovens § 56, stk. 8,
tillige indebærer, at domstolene er afskåret fra at
prøve Flygtningenævnets bevisbedømmelse i
konkrete sager. Flertallet lagde i dommen vægt på
bl.a., at Flygtningenævnet er et sagkyndigt nævn af
domstolslignende karakter. I Højesterets dom af 26. januar
2001 (UfR 2001.861 H) udtalte Højesteret, at
domstolsprøvelse af Flygtningenævnets
afgørelser er begrænset til en prøvelse af
retsspørgsmål, herunder mangler ved
afgørelsesgrundlaget, sagsbehandlingsfejl og ulovlig
skønsudøvelse. Foreligger der ikke
omstændigheder som nævnt, er der ikke grundlag for at
fravige endelighedsbestemmelsen i udlændingelovens § 56,
stk. 8. Der kan endvidere henvises til bl.a. Højesterets
domme refereret i UfR 2008.482 H, UfR 2008.506 H og UfR 2008.511
H.
Reglerne om Flygtningenævnets
sammensætning er ændret flere gange siden nævnets
oprettelse i 1983, senest ved lov nr. 572 af 18. juni 2012 om
ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse, ændring af kravene
til herboende udlændinge for opnåelse af
ægtefællesammenføring, udvidelse af
Flygtningenævnet og langtidsvisum til adoptivbørn),
hvor nævnet fik sin nuværende sammensætning.
Fra den 1. juli 2002 til den 1.
januar 2013, hvor de gældende regler om nævnets
sammensætning trådte i kraft, bestod
Flygtningenævnet af en formand, et antal
næstformænd og andre medlemmer. De andre medlemmer
skulle være advokater eller gøre tjeneste i
Justitsministeriets departement (fra 2002 til 2011 dog Ministeriet
for Flygtninge, Indvandrere og Integrations departement ), dog ikke
i Flygtningenævnets sekretariat.
Flygtningenævnet har siden 1.
januar 2013 bestået af en formand, et antal
næstformænd og andre medlemmer, som er
uafhængige, og som ikke kan modtage eller søge
instruktion fra den beskikkende eller indstillende myndighed eller
organisation, jf. udlændingelovens § 53, stk. 1, 1. og
2. pkt.
Efter udlændingelovens §
53, stk. 2, skal Flygtningenævnets formand være
landsdommer eller højesteretsdommer, og
næstformændene skal være dommere. De andre
medlemmer skal være advokater, indstilles af Dansk
Flygtningehjælp, gøre tjeneste i Udenrigsministeriets
departement eller gøre tjeneste i Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets departement.
Flygtningenævnets formand og
næstformændene udgør Flygtningenævnets
formandskab. Formandskabet beskikker Flygtningenævnets
medlemmer. Dommerne beskikkes efter indstilling fra
Domstolsstyrelsen, advokaterne beskikkes efter indstilling fra
Advokatrådet, og de øvrige medlemmer beskikkes efter
indstilling fra henholdsvis Dansk Flygtningehjælp,
udenrigsministeren og udlændinge-, integrations- og
boligministeren, jf. udlændingelovens § 53, stk. 3.
Med henblik på
drøftelse af spørgsmål om almindelige
retningslinjer for nævnets arbejde m.v. er der i
medfør af udlændingelovens § 53, stk. 7,
etableret et koordinationsudvalg. Koordinationsudvalget er
sammensat på samme måde som et almindeligt nævn -
dvs. en dommer, en advokat, et medlem indstillet af Dansk
Flygtningehjælp, et medlem, der gør tjeneste i
Udenrigsministeriets departement, og et medlem, der gør
tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement - og består så vidt muligt af faste
medlemmer. Medlemmerne udpeges af den indstillende myndighed eller
organisation.
Flygtningenævnets
Koordinationsudvalgs opgaver er nærmere fastlagt i
Flygtningenævnets forretningsordens (bekendtgørelse
nr. 1651 af 27. december 2013 om forretningsorden for
Flygtningenævnet) § 17. Det fremgår heraf, at
udvalget behandler forhold af generel betydning for nævnets
arbejde, herunder bl.a. mulige kriterier og faktiske forhold, der
kan indgå i det enkelte nævns afgørelse af
bestemte typer af sager, herunder spørgsmål om
indhentelse af generelt baggrundsmateriale og
spørgsmål om udsættelse eller
iværksættelse af andre sagsbehandlingsskridt som
følge heraf.
Ved Flygtningenævnets
behandling af en sag medvirker formanden eller en
næstformand, en advokat, et medlem indstillet af Dansk
Flygtningehjælp, et medlem, der gør tjeneste i
Udenrigsministeriets departement, og et medlem, der gør
tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement, jf. udlændingelovens § 53, stk. 6, jf. dog
§ 53, stk. 8-12.
I udlændingelovens § 53,
stk. 8-12, er oplistet en række sagstyper, der under visse
betingelser kan behandles af formanden eller en næstformand
alene.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
For regeringen er det
afgørende, at Flygtningenævnet som endelig ankeinstans
i asylsager står som garant for, at udlændinge, der
indgiver ansøgning om asyl i Danmark, får en grundig
og fuldt ud retssikkerhedsmæssigt forsvarlig behandling af
deres asylansøgninger.
Det er således
væsentligt for regeringen, at Flygtningenævnet
forbliver sagkyndigt og med en høj grad af juridisk eks-
pertise, herunder ekspertise med hensyn til udlændinge- og
asylretlige spørgsmål.
Det er for regeringen
afgørende, at Flygtningenævnet ikke blot fungerer
uafhængigt, men også fremstår
uafhængigt.
Dansk Flygtningehjælp er en
privat, humanitær organisation med 30 medlemsorganisationer
og frivilliggrupper og fungerer bl.a. som interesseorganisation,
der yder bistand og rådgivning til asylansøgere.
Dansk Flygtningehjælp
indtager en central rolle i flere af de sagstyper, som
Flygtningenævnet behandler. I sager, hvor
Udlændingestyrelsen har vurderet en asylansøgning som
åbenbart grundløs, forelægges sagen
således for Dansk Flygtningehjælp, jf.
udlændingelovens § 53 b. Hvis Dansk
Flygtningehjælp ikke kan tilslutte sig
Udlændingestyrelsens vurdering af sagen som åbenbart
grundløs, og hvis Udlændingestyrelsen fortsat finder,
at der bør gives afslag på asyl, indbringes sagen
automatisk for Flygtningenævnet. Dansk Flygtningehjælp
yder endvidere retshjælp, i det omfang retshjælp
ønskes, i sager om klage over Udlændingestyrelsens
afgørelser om afvisning eller overførsel efter
reglerne i udlændingelovens kapitel 5 a (såkaldte
Dublin-sager) og kapitel 5 b (såkaldte § 29
b-sager).
Herudover er et af de medlemmer af
Flygtningenævnet, som er indstillet af Dansk
Flygtningehjælp, medlem af Flygtningenævnets
Koordinationsudvalg, der behandler forhold af generel betydning for
nævnets arbejde.
Dansk Flygtningehjælp
indtager efter regeringens opfattelse en dobbeltrolle i forhold til
Flygtningenævnets arbejde og virksomhed. Denne dobbeltrolle
er efter regeringens opfattelse uhensigtsmæssig og med til at
rejse tvivl om Flygtningenævnets uafhængighed. Det
foreslås på den baggrund med lovforslaget, at Dansk
Flygtningehjælp ikke fremover skal have adgang til at
indstille medlemmer til Flygtningenævnet.
Med henblik på at opretholde
den balance, der hidtil har været i Flygtningenævnet
mellem på den ene side medlemmer indstillet af myndigheder og
på den anden side medlemmer indstillet af organisationer,
foreslås det endvidere med lovforslaget, at
udenrigsministeren ikke fremover skal have adgang til at indstille
medlemmer til Flygtningenævnet.
Lovforslaget indebærer ingen
ændringer for så vidt angår de øvrige
medlemmer af Flygtningenævnet. Formanden skal således
som hidtil være landsdommer eller højesteretsdommer,
og næstformændene skal som hidtil være dommere,
jf. udlændingelovens § 53, stk. 2, 1. pkt. Herved sikres
almindelige retsgarantier, ligesom Flygtningenævnets
uafhængighed understreges. Endvidere bør
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet som det
overordnede ansvarlige fagministerium fortsat være
repræsenteret i Flygtningenævnet med henblik på
at sikre, at den fornødne udlændingeretlige og
asylretlige ekspertise er til stede i nævnet. Herudover
bemærkes, at advokater indstillet af Advokatrådet fra
retsarbejdet vil have erfaring med bl.a. at skulle bedømme
en persons troværdighed, hvilket spiller en væsentlig
rolle i mange af de asylsager, som behandles i nævnet,
hvorfor advokater indstillet af Advokatrådet også
fremover bør være repræsenteret i
Flygtningenævnet.
Flygtningenævnet vil med den
foreslåede sammensætning fremover besidde en høj
grad af juridisk og asylretlig faglig ekspertise. Herudover vil
sammensætningen af nævnet ikke alene tilgodese de
fundamentale retssikkerhedsmæssige garantier, der skal
være til stede i asylsagsbehandlingen, men den ændrede
sammensætning vil efter regeringens opfattelse også
medvirke til, at nævnet fremstår som
uafhængigt.
Flygtningenævnets opgaver vil
i øvrigt blive bibeholdt, ligesom der ikke foreslås
ændringer i den måde, hvorpå sagerne oplyses og
behandles under nævnsmødet. Herudover vil
Flygtningenævnet fortsat skulle træffe afgørelse
i de konkrete sager på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af omstændighederne i den enkelte sag.
2.1.3. Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser
Flygtningekonventionen regulerer
ikke spørgsmålet om, hvilken type procedurer der skal
benyttes ved fastlæggelsen af flygtningestatus. Det er
følgelig op til den enkelte kontraherende stat at
tilrettelægge de procedurer, som den pågældende
stat anser for at være mest hensigtsmæssige i lyset af
den givne forfatningsmæssige og administrative struktur.
UNHCR's Eksekutivkomité har dog på komitéens
28. samling i oktober 1977 vedtaget en anbefaling om, at
procedurerne bør opfylde visse grundlæggende krav, der
afspejler den særlige situation, som en ansøger om
flygtningestatus befinder sig i.
Det fremgår af
komitéens anbefaling bl.a., at det er et grundlæggende
krav, at hvis ansøgeren ikke anerkendes, bør der
gives ham rimelig tid til at fremsætte en formel anmodning om
fornyet overvejelse af afgørelsen til den samme eller til en
anden - enten administrativ eller judiciel - myndighed i henhold
til det givne system.
Ifølge artikel 13 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) skal enhver,
hvis rettigheder og friheder efter konventionen er blevet
krænket, have adgang til effektive retsmidler herimod for en
national myndighed, uanset om krænkelsen er begået af
personer, der handler i embeds medfør. Bestemmelsen er
knyttet til de materielle rettigheder i konventionen, herunder
artikel 3 om forbud mod tortur m.v. og artikel 8 om retten til
respekt for privatliv og familieliv.
Kravet om adgangen til effektive
retsmidler, der bl.a. gælder sager om udlændinges ret
til indrejse, ophold og udvisning, er ikke et specifikt krav om
adgang til domstolsprøvelse, men et krav om adgang til et
organ, som har de fornødne beføjelser og
retssikkerhedsgarantier til at foretage en reel materiel og
processuel efterprøvelse af den trufne afgørelse og
af, om den pågældende udlændings rettigheder er
blevet tilsidesat. Det er forudsætningsvis anerkendt i Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at Flygtninge-
nævnet opfylder disse krav, jf. Menneskerettighedsdomstolens
afgørelse af 13. oktober 2009, sag 11230/07, Ashkan
Panjeheighalehei mod Danmark (klage over UfR 2007.988/2 H).
Det følger herudover af
artikel 27, stk. 1, i Dublinforordningen (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 604/2013 af 26. juni 2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet af
en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne), at der skal være adgang til effektive
retsmidler i form af klage eller indbringelse for en domstol eller
et domstolslignende organ af de faktiske og retlige forhold mod en
afgørelse om overførsel.
Det er Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets opfattelse, at
Flygtningenævnet også efter den foreslåede
ændring af nævnets sammensætning opfylder de
nævnte krav.
2.2. Udvidelse af
muligheden for genbeskikkelse af Flygtningenævnets
formand
2.2.1. Gældende ret
Flygtningenævnets formand
skal være landsdommer eller højesteretsdommer, jf.
udlændingelovens § 53, stk. 2, 1. pkt.
Efter udlændingelovens §
53, stk. 4, 1. pkt., beskikkes Flygtningenævnets medlemmer
for en periode på 4 år. Et medlem har ret til
genbeskikkelse for en periode på yderligere 4 år.
Herudover kan genbeskikkelse ikke finde sted, jf.
udlændingelovens § 53, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Inden for beskikkelses- og
genbeskikkelsesperioden kan nævnsmedlemmerne udtræde
efter eget ønske. Herudover udtræder et medlem,
når betingelserne for medlemmets beskikkelse ikke
længere er opfyldt, jf. udlændingelovens § 53,
stk. 4, 5. pkt. Beskikkelsen ophører senest ved udgangen af
den måned, hvor medlemmet fylder 70 år, jf.
udlændingelovens § 53, stk. 4, 6. pkt.
Flygtningenævnets medlemmer,
herunder formanden, kan således sidde i nævnet i
højst 8 år, hvorefter hvervet som nævnsmedlem
ophører.
De gældende regler om
beskikkelsesperioden for Flygtningenævnets medlemmer blev
indsat i udlændingeloven ved lov nr. 572 af 18. juni 2012 om
ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse, ændring af kravene
til herboende udlændinge for opnåelse af
ægtefællesammenføring, udvidelse af
Flygtningenævnet og langtidsvisum til adoptivbørn)
(lovforslag nr. L 180 af 26. april 2012). Det følger af
lovens § 2, stk. 4, at medlemmer af Flygtningenævnet,
der den 30. september 2013 havde været beskikket i mindst 8
år, ved udløbet af beskikkelsesperioden - den 30.
september 2013 - dog havde ret til genbeskikkelse for en periode
på yderligere 4 år, dvs. frem til den 30. september
2017, mens medlemmer, der den 30. september 2013 havde været
beskikket i under 8 år, ved udløbet af
beskikkelsesperioden havde ret til genbeskikkelse for en periode
på yderligere 4 år med mulighed for genbeskikkelse for
endnu en periode på 4 år, dvs. frem til den 30.
september 2021.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
De gældende
genbeskikkelsesregler indebærer, at et medlem af
Flygtningenævnet, herunder formanden, kan være medlem
af nævnet i højst 8 år. Hvis
Flygtningenævnets formandskab vælger en formand, der
har opnået en vis erfaring i nævnet, vil den periode,
den pågældende kan sidde som formand, kunne være
relativt kort. Dette er særligt tilfældet, hvis
formanden vælges som formand i genbeskikkelsesperioden, jf.
udlændingelovens § 53, stk. 4, 2. pkt.
Regeringen finder, at de
gældende genbeskikkelsesregler, hvorefter formanden i lighed
med de øvrige medlemmer alene kan genbeskikkes for én
periode på 4 år, ikke i tilstrækkeligt omfang
tilgodeser de særlige krav, der stilles til varetagelsen af
formandshvervet, herunder sikrer den fornødne kontinuitet i
Flygtningenævnets opgavevaretagelse.
Regeringen foreslår på
den baggrund, at Flygtningenævnets formand udover retten til
genbeskikkelse for en periode på yderligere 4 år
nævnt i § 53, stk. 4, 2. pkt., får ret til
genbeskikkelse for en periode på yderligere 4 år.
Det betyder, at
Flygtningenævnets formand - som det eneste medlem af
nævnet - fremadrettet vil have ret til genbeskikkelse for to
perioder af hver 4 år og således vil kunne være
medlem af Flygtningenævnet i højst 12 år.
Såfremt
Flygtningenævnets formand inden udløbet af den anden
genbeskikkelsesperiode ønsker at fratræde som formand,
eller hvis betingelserne for formandens beskikkelse ikke
længere er opfyldt, vil formanden skulle udtræde af
nævnet, når vedkommende fratræder som formand, og
vil således ikke kunne fortsætte som næstformand.
Flygtningenævnets formandsskab vil i denne situation skulle
vælge en ny formand, jf. udlændingelovens § 53,
stk. 5.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
En ændring af
Flygtningenævnets sammensætning i 2017 og frem svarende
til sammensætningen i perioden fra 2002 til 2013 vil
medføre mindreudgifter for staten.
Mindreudgifterne vedrører
vederlæggelse til nævnsmedlemmer. Ydermere vil der
være en årlig mindreudgift forbundet med Dansk
Flygtningehjælps generelle faglige bistand m.v. til
nævnsmedlemmer udpeget af Dansk Flygtningehjælp.
Mindreudgifterne som følge
af lovforslaget skønnes at udgøre ca. 17 mio. kr. i
2017 og ca. 10 mio. kr. årligt i 2018 og frem.
Mindreudgifterne vil afhænge
af aktivitetsniveauet i Flygtningenævnet. De forventede
økonomiske konsekvenser i 2017 og frem fastlægges
endeligt i forbindelse med udarbejdelsen af
ændringsforslagene til finansloven for 2017.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 19. august 2016 til den 16. september 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu,
Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl,
Børnerådet, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY - Dansk
Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Flygtningenævnet,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes
Landsstyre, HK/ Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik, Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, KL,
Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
Plums Fond for Fred Økologi og Bæredygtighed
(tidligere Fredsfonden), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet,
Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, samtlige byretter, SOS mod Racisme, Sø- og
Handelsretten, Udlændingenævnet, UNHCR Regional
Representation for Northern Europe og Ægteskab Uden
Grænser.
| | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | En ændring af
Flygtningenævnets sammensætning skønnes at
medføre mindreudgifter på ca. 17 mio. kr. i 2017 og
ca. 10 mio. kr. årligt i 2018 og frem i forhold til det
budgetterede på regeringens forslag til finanslov for
2017 | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Flygtningenævnet består
i dag af en formand og næstformænd (formandskabet) og
andre medlemmer. Efter udlændingelovens § 53, stk. 2, 2.
pkt., skal de andre medlemmer være advokater, indstilles af
Dansk Flygtningehjælp, gøre tjeneste i
Udenrigsministeriets departement eller gøre tjeneste i
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement.
Det foreslås at ændre
udlændingelovens § 53, stk. 2, 2. pkt., således at
», indstilles af Dansk Flygtningehjælp, gøre
tjeneste i Udenrigsministeriets departement eller gøre
tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement« ændres til »eller gøre
tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement, dog ikke Flygtningenævnets
sekretariat«.
Med den foreslåede
ændring vil Dansk Flygtningehjælp og udenrigsministeren
ikke længere skulle indstille medlemmer til
Flygtningenævnet.
Flygtningenævnets sekretariat
er organisatorisk en del af Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets departement. Med den foreslåede
ændring præciseres det på den baggrund, at
medlemmer af Flygtningenævnet, der gør tjeneste i
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement,
ikke må gøre tjeneste i Flygtningenævnets
sekretariat.
Flygtningenævnet vil herefter
fortsat bestå af en formand og næstformænd
(formandskabet) og andre medlemmer. De andre medlemmer skal
fremover være advokater eller gøre tjeneste i
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement,
dog ikke Flygtningenævnets sekretariat.
Dansk Flygtningehjælp
indtager en central rolle i flere af de sagstyper, som
Flygtningenævnet behandler. I sager, hvor
Udlændingestyrelsen har vurderet en asylansøgning som
åbenbart grundløs, forelægges sagen
således for Dansk Flygtningehjælp, jf.
udlændingelovens § 53 b. Hvis Dansk
Flygtningehjælp ikke kan tilslutte sig
Udlændingestyrelsens vurdering af sagen som åbenbart
grundløs, og hvis Udlændingestyrelsen fortsat finder,
at der bør gives afslag på asyl, indbringes sagen
automatisk for Flygtningenævnet. Dansk Flygtningehjælp
yder endvidere retshjælp, i det omfang retshjælp
ønskes, i sager om klage over Udlændingestyrelsens
afgørelser om afvisning eller overførsel efter
reglerne i udlændingelovens kapitel 5 a (såkaldte
Dublin-sager) og kapitel 5 b (såkaldte § 29
b-sager).
Herudover er et af de medlemmer af
Flygtningenævnet, som er indstillet af Dansk
Flygtningehjælp, medlem af Flygtningenævnets
Koordinationsudvalg, der behandler forhold af generel betydning for
nævnets arbejde.
Dansk Flygtningehjælp
indtager efter regeringens opfattelse en dobbeltrolle i forhold til
Flygtningenævnets arbejde og virksomhed. Denne dobbeltrolle
er efter regeringens opfattelse uhensigtsmæssig og med til at
rejse tvivl om Flygtningenævnets uafhængighed. Det
foreslås på den baggrund med lovforslaget, at Dansk
Flygtningehjælp ikke fremover skal have adgang til at
indstille medlemmer til Flygtningenævnet.
Med henblik på at opretholde
den balance, der hidtil har været i Flygtningenævnet
mellem på den ene side medlemmer indstillet af myndigheder og
på den anden side medlemmer indstillet af organisationer,
skal udenrigsministeren ikke fremover have adgang til at indstille
medlemmer til Flygtningenævnet.
Lovforslaget indebærer ingen
ændringer for så vidt angår de øvrige
medlemmer af Flygtningenævnet (dommere, advokater og
personer, der gør tjeneste i Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets departement, dog ikke
Flygtningenævnets sekretariat). Endvidere vil
Flygtningenævnets opgaver blive bibeholdt, ligesom der ikke
foreslås ændringer i den måde, hvorpå
sagerne oplyses og behandles under nævnsmødet.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Flygtningenævnets medlemmer
beskikkes af Flygtninge- nævnets formandskab. Efter den
gældende § 53, stk. 3, 2. pkt., i udlændingeloven
beskikkes dommerne efter indstilling fra Domstolsstyrelsen,
advokaterne beskikkes efter indstilling fra Advokatrådet, og
de øvrige medlemmer beskikkes efter indstilling fra
henholdsvis Dansk Flygtningehjælp, udenrigsministeren og
udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Som en konsekvens af den
foreslåede ændring i § 1, nr. 1, om
Flygtningenævnets sammensætning, foreslås det at
ændre udlændingelovens § 53, stk. 3, 2. pkt.,
således at formuleringen »henholdsvis Dansk
Flygtningehjælp, udenrigsministeren og« udgår af
lovteksten. Dette indebærer, at Dansk Flygtningehjælp
og udenrigsministeren ikke længere vil skulle indstille
medlemmer til beskikkelse i Flygtningenævnet.
Flygtningenævnets medlemmer
vil således fremover skulle beskikkes af
Flygtningenævnets formandskab efter indstilling fra
henholdsvis Domstolsstyrelsen, Advokatrådet og
udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter udlændingelovens §
53, stk. 4, 1. pkt., beskikkes Flygtningenævnets medlemmer
for en periode på 4 år. Et medlem har ret til
genbeskikkelse for en periode på yderligere 4 år.
Herudover kan genbeskikkelse ikke finde sted, jf.
udlændingelovens § 53, stk. 3, 2. og 3. pkt.
De gældende
genbeskikkelsesregler indebærer, at et medlem af
Flygtningenævnet, herunder formanden, kan være medlem
af nævnet i højst 8 år. Hvis
Flygtningenævnets formandskab vælger en formand, der
har opnået en vis erfaring i nævnet, vil den periode,
den pågældende kan sidde som formand, kunne være
relativt kort. Dette er særligt tilfældet, hvis
formanden vælges som formand i genbeskikkelsesperioden, jf.
udlændingelovens § 53, stk. 4, 2. pkt.
De gældende
genbeskikkelsesregler, hvorefter formanden i lighed med de
øvrige medlemmer alene kan genbeskikkes for én
periode på 4 år, tilgodeser ikke i tilstrækkeligt
omfang de særlige krav, der stilles til varetagelsen af
formandshvervet, herunder sikrer den fornødne kontinuitet i
Flygtningenævnets opgavevaretagelse.
Det foreslås på den
baggrund, at der i udlændingelovens § 53, stk. 4, efter
2. pkt. indsættes ordene »Flygtningenævnets
formand har udover retten til genbeskikkelse nævnt i 2. pkt.
ret til genbeskikkelse for en periode på yderligere 4
år.«
Flygtningenævnets formand vil
således efter lovforslaget - som det eneste medlem af
nævnet - fremadrettet have ret til genbeskikkelse for to
perioder af hver 4 år og vil således kunne være
medlem af Flygtningenævnet i højst 12 år.
Såfremt
Flygtningenævnets formand inden udløbet af den anden
genbeskikkelsesperiode ønsker at fratræde som formand,
eller hvis betingelserne for formandens beskikkelse ikke
længere er opfyldt, vil formanden skulle udtræde af
nævnet, når vedkommende fratræder som formand, og
vil således ikke kunne fortsætte som næstformand.
Flygtningenævnets formandsskab vil i denne situation skulle
vælge en ny formand, jf. udlændingelovens § 53,
stk. 5.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 53, stk.
6, at ved Flygtningenævnets behandling af en sag medvirker
formanden eller en næstformand, en advokat, et medlem, der
indstilles af Dansk Flygtningehjælp, et medlem, der
gør tjeneste i Udenrigsministeriets departement, og et
medlem, der gør tjeneste i Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriets departement, jf. dog stk. 8-12.
I udlændingelovens § 53,
stk. 8-12, som ikke foreslås ændret, er oplistet en
række sagstyper, der under visse betingelser kan behandles af
formanden eller en næstformand alene.
Som en konsekvens af den
foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, om
Flygtningenævnets sammensætning, foreslås det at
ændre udlændingelovens § 53, stk. 6, således
at ordene », et medlem, der indstilles af Dansk
Flygtningehjælp, et medlem, der gør tjeneste i
Udenrigsministeriets departement,« udgår.
Flygtningenævnet vil herefter
ved behandlingen af en konkret sag fremover bestå af tre
medlemmer; formanden eller en næstformand, en advokat og et
medlem, der gør tjeneste i Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriets departement, jf. dog stk. 8-12.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Flygtningenævnet vil fra den
1. januar 2017 skulle behandle de for nævnet indbragte sager
i den ændrede sammensætning, uanset hvornår sagen
er indbragt for nævnet. Dette gælder også for
så vidt angår sager, der inden den 1. januar 2017 i
forbindelse med sagens behandling er udsat til fortsat behandling
efter den 1. januar 2017.
Endvidere vil dette gælde for
afsluttede sager, der efter den 1. januar 2017 søges
genoptaget eller genoptages til fornyet behandling. Træffer
formanden for det enkelte nævn bestemmelse om, at
spørgsmålet om genoptagelse skal forelægges det
nævn, der har afgjort sagen, ved et møde, eventuelt et
telefonmøde, eller ved skriftlig votering, jf.
Flygtningenævnets forretningsordens (bekendtgørelse
nr. 1651 af 27. december 2013 om forretningsorden for
Flygtningenævnet) § 48, stk. 2, nr. 1, eller at sagen
genoptages og behandles på et nævnsmøde af det
nævn, der har afgjort sagen, jf. Flygtningenævnets
forretningsordens § 48, stk. 2, nr. 2, skal det oprindelige
nævn uden medlemmerne indstillet af Dansk
Flygtningehjælp og udenrigsministeren træffe
afgørelse i sagen.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | §
1 I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved § 6 i lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 53.
--- | | | Stk. 2.
Flygtningenævnets formand skal være landsdommer eller
højesteretsdommer, og næstformændene skal
være dommere. De andre medlemmer skal være advokater,
indstilles af Dansk Flygtningehjælp, gøre tjeneste i
Udenrigsministeriets departement eller gøre tjeneste i
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement. | | 1. I § 53, stk. 2, 2. pkt., ændres
», indstilles af Dansk Flygtningehjælp, gøre
tjeneste i Udenrigsministeriets departement eller gøre
tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement« til: »eller gøre tjeneste i
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement,
dog ikke Flygtningenævnets sekretariat«. | | | | Stk. 3.
Flygtningenævnets medlemmer beskikkes af
Flygtningenævnets formandskab. Dommerne beskikkes efter
indstilling fra Domstolsstyrelsen, advokaterne beskikkes efter
indstilling fra Advokatrådet, og de øvrige medlemmer
beskikkes efter indstilling fra henholdsvis Dansk
Flygtningehjælp, udenrigsministeren og udlændinge-,
integrations- og boligministeren. | | 2. I § 53, stk. 3, 2.
pkt., udgår »henholdsvis Dansk
Flygtningehjælp, udenrigsministeren og«. | | | | Stk. 4.
Flygtningenævnets medlemmer beskikkes for en periode på
4 år. Et medlem har ret til genbeskikkelse for en periode
på yderligere 4 år. Herudover kan genbeskikkelse ikke
finde sted. Flygtningenævnets medlemmer kan kun
afsættes ved dom. Et medlem udtræder, når
betingelserne for medlemmets beskikkelse ikke længere er
opfyldt. Beskikkelsen ophører senest ved udgangen af den
måned, hvori den pågældende fylder 70
år. | | 3. I § 53, stk. 4, indsættes efter 2.
pkt.: »Flygtningenævnets formand har udover retten til
genbeskikkelse nævnt i 2. pkt. ret til genbeskikkelse for en
periode på yderligere 4 år.« | | | | Stk. 5.
--- | | | | | | Stk. 6. Ved
Flygtningenævnets behandling af en sag medvirker formanden
eller en næstformand, en advokat, et medlem, der indstilles
af Dansk Flygtningehjælp, et medlem, der gør tjeneste
i Udenrigsministeriets departement, og et medlem, der gør
tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement, jf. dog stk. 8-12. | | 4. I § 53, stk. 6, udgår », et
medlem, der indstilles af Dansk Flygtningehjælp, et medlem,
der gør tjeneste i Udenrigsministeriets
departement,«. | | | | Stk.
7-14. --- | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|