Betænkning afgivet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 15. november
2016
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 11. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren sendte den 19.
august 2016 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 227
(folketingsåret 2015-16). Den 6. oktober 2016 sendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
så gerne Flygtningenævnet nedlagt, og partiet har
også inden sommeren 2016 foreslået, at Dansk
Flygtningehjælp ikke længere får mulighed for at
udnævne en repræsentant til Flygtningenævnet, jf.
beslutningsforslag nr. 111 (folketingsåret 2015-16). Man kan
have forskellige holdninger til Dansk Flygtningehjælp, men
Dansk Flygtningehjælp er en privat interesseorganisation, en
politisk organisation, som har lagt sine lodder i
vægtskålen, også i forhold til, hvordan dansk
flygtningepolitik skal føres. Det gælder for enhver
privat interesseorganisation, at den har sine egne interesser og
fremmer sine egne mål. Dermed kan der også sås
tvivl om organisationens uvildighed og den udpegelse, som de
foretager, og derfor skal Dansk Flygtningehjælp heller ikke
have plads i Flygtningenævnet efter DF's opfattelse.
DF kvitterer for lovforslaget, da partiet
selv tidligere har foreslået noget lignende.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget bemærker, at den foreslåede reduktion i
antallet af medlemmer af Flygtningenævnet fra de
nuværende fem til tre, idet man fratager Udenrigsministeriet
og Dansk Flygtningehjælp retten til at udpege medlemmer, vil
medføre et tab af faglighed i forbindelse med
Flygtningenævnets behandling af asylsager.
Partierne ser ingen habilitets- eller
uafhængighedsproblematik i, at en ikkestatslig organisation
indstiller medlemmer, hvilket Advokatrådet jo fortsat vil
gøre efter dette lovforslags vedtagelse. Medlemmer udpeget
af Dansk Flygtningehjælp er ikke ansat i organisationen og
kan siges at besidde en højere grad af uafhængighed
end de ministerielt udpegede medlemmer af nævnet. De er
personligt udpeget på grund af deres kompetence inden for
området og mister ikke deres medlemskab af nævnet, hvis
de skifter ansættelsesforhold. Ministerielt udpegede
nævnsmedlemmer er derimod ikke på samme måde
personligt udpegede og mister deres plads i nævnet, når
de skifter arbejdsgiver. Derved er de ikke i samme grad
uafhængige som medlemmer indstillet af Dansk
Flygtningehjælp. Skulle man diskutere spørgsmål
om habilitet eller uafhængighed, er det efter partiernes
opfattelse mere relevant at diskutere, om Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet bør udpege medlemmer til
nævnet, eftersom ministeriet er overordnet myndighed for den
styrelse, der har truffet asylafgørelserne i første
instans.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
beklager dybt, at regeringen og dens parlamentariske støtter
nu igen ønsker at sætte Dansk Flygtningehjælp og
Udenrigsministeriet uden for døren, når det handler om
flygtninge. Dansk Flygtningehjælp er dem, der har
ekspertviden om flygtninges situation. Eksperterne udpeget af Dansk
Flygtningehjælp er udpeget, netop fordi de har ekspertviden
om flygtninges forhold og situation, både i de krigszoner og
nærområder, som de flygter fra, og her, hvor de kommer
til. Det er deres pligt at beskrive og påpege flygtninges
forhold. Flygtninges forhold har desuden at gøre med
udenrigs- og sikkerhedspolitiske forhold, og det er
udenrigsministeren og ikke udlændinge-, integrations- og
boligministeren, der har kompetencen på det område. RV
finder det derfor besynderligt at udelukke Udenrigsministeriet.
Et andet
mindretal i udvalget (S) stemmer hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at de medlemmer af Flygtningenævnet, der er
udpeget af Dansk Flygtningehjælp, har udført et godt
stykke arbejde - S har i hvert fald ikke grund til at tro andet.
Partiet mener ikke, der kan rejses tvivl om det seriøse
arbejde, der er udført af de medlemmer, der er udpeget af
Dansk Flygtningehjælp. Omvendt er Dansk Flygtningehjælp
samtidig en politisk interesseorganisation, der spiller en rolle i
den udlændingepolitiske debat i Danmark. Og på den
baggrund kan det heller ikke afvises, at der kan være fornuft
i at holde organisationen ude af et domstolslignende organ, der
administrerer dansk udlændingelovgivning. Der er altså
både argumenter, der taler for og imod en ændring af
sammensætningen af Flygtningenævnet, men det
afgørende for S er stadig væk, at diskussionen bredes
ud til at omhandle flere spørgsmål i asylproceduren,
at diskussionen om sammensætningen af nævnet tages
på en bedre og mere oplyst baggrund, og at vi får en
mere grundig embedsmandsundersøgelse af asylproceduren.
Derfor stemmer S hverken for eller imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Christina
Egelund (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare
Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger
Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Holger K. Nielsen
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 11
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|