Skriftlig fremsættelse (15. december
2016)
Undervisningsministeren (Merete Riisager
Andersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen og lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. (Opfølgning på
folkeskolereformen m.v.)
(Lovforslag nr. L 109)
Folkeskolereformen har nu haft virkning i de to skoleår
2014/15 og 2015/16, og kommuner og skoler er i fuld gang med at
implementere reformens forskellige elementer. Formålet med
dette lovforslag er at følge op på den lovgivning, der
blev gennemført som følge af
folkeskoleforligskredsens aftale fra juni 2013 om en reform af
folkeskolen, da det siden reformens gennemførelse har vist
sig, at der med fordel kan justeres visse steder i loven.
Lovforslaget
indeholder blandt andet forslag som opfølgning på den
tidligere regerings (Venstre) inklusionseftersyn. Det
foreslås, at det tydeliggøres i folkeskoleloven, at
undervisningen skal tilrettelægges, så alle elever
udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i
skolens faglige og sociale fællesskaber. For at
understøtte skolernes arbejde med dette foreslås det,
at skolebestyrelsen fremover skal fastsætte principper for
skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og
sociale fællesskaber.
Med
lovforslaget får skolebestyrelsen mulighed for at udtale sig
om skolens skemaer forud for skolestart. Lovforslaget
indfører også et retskrav på, at et barn
én gang i skoleforløbet fra den 1. marts på 4.
klassetrin kan få foretaget en ordblindetest.
Med
lovforslaget udvides muligheden for at anvende eksterne undervisere
fra det omgivende samfund i folkeskolens undervisning. Lovforslaget
indeholder også en kodificering af den gældende praksis
for brug af vikarer uden lærer- eller
pædagoguddannelse. Der fastsættes med lovforslaget
formelt regler om anerkendelse af udenlandske
pædagoguddannelser.
Endelig
indeholder lovforslaget et forslag, der giver mulighed for
midlertidigt at forlænge et frikommuneforsøg med
særlige udskolingslinjer rettet mod erhvervsuddannelser og et
frikommuneforsøg med 10. klasse i gymnasiet.
Det
foreslås, at forslaget om, at skolebestyrelserne skal have
mulighed for at udtale sig om det kommende skoleårs skemaer
og forslaget om forlængelse af to frikommuneforsøg,
træder i kraft 1. marts 2017. Resten af lovforslaget
foreslås at træde i kraft den 1. august 2017.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.