Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 9. februar 2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.1)
(Opfølgning på
folkeskolereformen m.v.)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 747 af 20. juni 2016, som ændret
ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, foretages
følgende ændringer:
1. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side 22, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om ændring af
direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer og forordning (EU) nr. 1024/2012 om det
administrative samarbejde ved hjælp af informationssystemet
for det indre marked (»IMI-forordningen«), EU-Tidende
2013, nr. L 354, side 132.«
2. I
§ 3, stk. 5, indsættes efter
»samarbejder«: »eller samarbejder med
uddannelsesinstitutioner, organisationer eller virksomheder m.v.,
der er etableret ved kontrakt,«.
3.
Efter § 3 a indsættes:
Ȥ 3 b. Til elever i
grundskolen med læsevanskeligheder, der kan skyldes
ordblindhed, skal skolens leder tilbyde, at der foretages en
ordblindetest med henblik på at afdække elevens
læsevanskeligheder. Tilbuddet gives fra den 1. marts på
3. klassetrin efter samråd med eleven og forældrene,
jf. § 54. Elevens synspunkter skal tillægges passende
vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.
Stk. 2.
Forældre har én gang i skoleforløbet fra den 1.
marts på 4. klassetrin krav på, at der foretages en
ordblindetest af deres barn. Kommunalbestyrelsen foretager
ordblindetesten efter forældrenes anmodning.«
4. I
§ 18, stk. 2, ændres
»den rummer udfordringer for alle elever« til:
»alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder
socialt, og trives i skolens faglige og sociale
fællesskaber«.
5. I
§ 19 i, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og § 3 a« til: »og
§§ 3 a og 3 b«.
6.
Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Kapitel 4
Lærere og
øvrigt undervisende personale«.
7. I
§ 28, stk. 1, 1. pkt.,
ændres », § 29 a og § 30« til:
»og §§ 29 a, 30 og 30 c«.
8. § 28
a ophæves.
9. I
§ 29, 1. pkt., ændres
»§§ 29 a og 30« til: »§§ 29
a, 30 og 30 c«.
10.
Efter § 30 a indsættes:
Ȥ 30 b. Styrelsen for
Forskning og Uddannelse kan godkende, at lærere, som ikke har
gennemført den danske uddannelse til lærer i
folkeskolen og ikke har fået godkendt en tilsvarende
uddannelse, jf. § 28, stk. 1, varetager undervisning i
børnehaveklassen, jf. § 29 a, og i 1.-10. klasse, jf.
§ 28, stk. 1. Godkendelse efter 1. pkt. forudsætter, at
den pågældende har kvalifikationer, der svarer til
uddannelsen til lærer i folkeskolen.
Stk. 2.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse kan endvidere godkende, at
pædagoger, som ikke har gennemført den danske
uddannelse til pædagog og ikke har fået godkendt en
tilsvarende uddannelse, jf. § 29, 1. pkt., varetager
undervisning i børnehaveklassen, jf. § 29, og på
1.-3. klassetrin, jf. § 29 a, samt understøttende
undervisningsopgaver, jf. § 30. Godkendelse efter 1. pkt.
forudsætter, at den pågældende har
kvalifikationer, der svarer til uddannelsen til pædagog.
Stk. 3.
Styrelsen for Forskning og Uddannelses afgørelser efter stk.
1 og 2 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om krav til
godkendelse efter stk. 1 og 2, herunder om, hvilken dokumentation
for den pågældendes kvalifikationer der skal medsendes
en ansøgning m.v.
§ 30 c. I helt særlige
tilfælde, hvor det ikke er muligt at ansætte personer
som nævnt i §§ 28, 29 og 30 b til at varetage
undervisningen i børnehaveklassen og i 1.-10. klasse, kan
kommunalbestyrelsen fravige lovens § 28, stk. 1, 1. pkt.,
§ 29, 1. pkt., § 29 a, 1. pkt., og § 30.«
11. §
31 ophæves.
12. I
§ 44, stk. 2, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2)
skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og
sociale fællesskaber,«.
Nr. 2-7 bliver herefter nr. 3-8.
13. I
§ 45 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4. I
forbindelse med planlægningen af det kommende skoleår
forelægger skolens leder det kommende skoleårs skemaer
for undervisningen og rammerne for skiftende skemaer for
skolebestyrelsen, med henblik på at skolebestyrelsen kan
afgive en udtalelse herom.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
14. I
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »Forældrenes rettigheder
efter«: »§ 3 b,«.
15. I
§ 55 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Frikommuneforsøg iværksat efter § 8 i lov om
frikommuner m.v. kan af kommunalbestyrelsen i vedkommende
frikommune forlænges indtil udgangen af skoleåret
2018/19. De oprindelig fastsatte vilkår gælder fortsat
for forsøget.«
§ 2
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 750 af 21. juni 2016, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 62 indsættes i kapitel
9:
Ȥ 62 a.
Frikommuneforsøg iværksat efter § 9 i lov om
frikommuner m.v. kan af kommunalbestyrelsen i vedkommende
frikommune forlænges indtil udgangen af skoleåret
2018/19. De oprindelig fastsatte vilkår gælder fortsat
for forsøget.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
2-12 og 14, træder i kraft den 1. august 2017.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side 22, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om ændring af
direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer og forordning (EU) nr. 1024/2012 om det
administrative samarbejde ved hjælp af informationssystemet
for det indre marked (»IMI-forordningen«), EU-Tidende
2013, nr. L 354, side 132.