Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december
2016 og var til 1. behandling den 12. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
For Socialdemokratiets medlemmer af
udvalget er retssikkerhed et afgørende princip. Det
gælder også i sager om opholdstilladelse. Hensynet til
retssikkerheden er baggrunden for, at man siden 1983 har kunnet
klage til Flygtningenævnet i sager om asyl. Og det var
årsagen til at S-R-SF-regeringen i 2013 oprettede
Udlændingenævnet som en uafhængig klageinstans i
sager om familiesammenføring og permanent ophold.
Socialdemokratiet bemærker, at
Venstre i sin tid stemte imod oprettelsen af det nye
Udlændingenævn med den begrundelse, at det ville
betyde, at justitsministeren fralagde sig sit politiske ansvar i
beslutninger truffet inden for udlændinge- og
integrationsområdet. Socialdemokratiet hilser det velkommen,
at Venstre nu har skiftet standpunkt og i stedet lægger op
til, at flere sagstyper skal behandles i
Udlændingenævnet.
Socialdemokratiet noterer samtidig, at
udlændinge- og integrationsministeren fra Venstre
bekræfter, at lovforslaget ikke ændrer ved, at den til
enhver tid siddende minister naturligvis har det overordnede
politiske ansvar for udlændingemyndighederne og for den
lovgivning, der vedrører Udlændinge- og
Integrationsministeriet, og at lovforslaget ikke ændrer
på Folketingets muligheder for at udøve kontrol med og
få indsigt i myndighedernes virksomhed og forvaltning af
loven, jf. svar på spørgsmål 1 og 5.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforsalget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget primært handler om at
overføre kompetencer fra ministeriet til en række
nævn og styrelser. Det mener Dansk Folkeparti er problematisk
af flere grunde. Dansk Folkeparti mener bl.a., at det er forkert,
at regeringen med lovforslaget overfører flere kompetencer
til Flygtningenævnet.
Dansk Folkeparti finder det problematisk,
at der skabes forskellige regler inden for rigsfællesskabet,
hvilket kunne undgås med en fastholdelse af den eksisterende
lovgivning.
Dansk Folkeparti mener ikke, der er noget
problem i, at visse sager på udlændingeområdet
kan påklages til ministeriet eller til ministeren. DF mener,
at der er brug for mere politisk styring af
udlændingeområdet og ikke mindre, og derfor ser DF
ingen grund til at flytte klageadgangen til en række
nævn og styrelser. Faktisk så DF gerne, at der blev
iværksat et arbejde, som skulle munde ud i, at klageadgangen
helt generelt blev afskaffet eller mindsket inden for
udlændingeområdet, således at hovedreglen bliver,
at den afgørelse, som bliver truffet i første
instans, er endelig, og så bør der i ganske
særlige tilfælde være mulighed for, at en
minister, eventuelt efter indstilling fra et folketingsudvalg, kan
omgøre en afgørelse, som er truffet i første
instans.
Der er enkelte positive elementer i
lovforslaget, men samlet set trækker lovforslaget i den
forkerte retning.
Der henvises i øvrigt til Dansk
Folkepartis ordførertale ved førstebehandlingen.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
indledningen ændres »som senest ændret ved lov
nr. 1561 af 13. december 2016« til: »som ændret
bl.a. ved lov nr. 1743 af 27. december 2016 og § 1 i lov nr.
1745 af 27. december 2016 og senest ved § 2 i lov nr. 81 af
24. januar 2017«.
[Konsekvensændring]
2) Nr. 3
affattes således:
»3. I § 9
m, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 9 a, stk. 2,
nr. 1-12, stk. 3 eller 11« til: »§ 9 a, stk. 2,
nr. 1-12, stk. 3 eller 11, eller § 9 p, stk. 1, 1.
pkt.«
[Konsekvensændring]
3) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 52 b, stk. 1,
ændres »Nr. 11-12 bliver herefter nr. 15-16.«
til: »Nr. 11-13 bliver herefter nr. 15-17.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene indebærer
konsekvensændringer som følge af Folketingets
vedtagelse den 19. december 2016 af lov nr. 1743 af 27. december
2016 om ændring af udlændingeloven (Indførelse
af en offentlig sanktionsliste over udenlandske religiøse
forkyndere m.fl., som kan udelukkes fra at indrejse) og lov nr.
1745 af 27. december 2016 om ændring af udlændingeloven
og kildeskatteloven (Opholdstilladelse med henblik på
ansættelse på forskningscenteret European Spallation
Source (ESS) i Sverige, europæiske
forskningsinfrastrukturkonsortiers anvendelse af skatteordningen
for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere m.v.).
Ved § 1, nr. 21, i lov nr. 1745 af 27.
december 2016 blev udlændingelovens § 9 m, stk. 1, 1.
pkt., ændret, således at der herefter henvises til
§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12, stk. 3 eller 11.
Det foreslås derfor, at § 1, nr.
3, i lovforslaget konsekvensrettes, således at der henvises
til gældende ret.
Ved § 1, nr. 8, i lov nr. 1743 af 27.
december 2016 indsattes et nyt nr. 13 i udlændingelovens
§ 52 b, stk. 1.
Det foreslås derfor, at § 1, nr.
11, i lovforslaget konsekvensrettes, således at der henvises
til gældende ret.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
108
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
|
6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 108
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren kan fralægge sig
sit politiske ansvar for beslutninger truffet inden for
udlændinge- og integrationsområdet, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm., om ministeren kan fralægge sig
sit politiske ansvar i forhold til konkrete afgørelser, der
bliver truffet af Udlændingenævnet, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm., om man flytter det politiske ansvar
længere væk fra den ansvarlige minister og ministeriet,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm., om lovforslaget vil styrke
retssikkerheden for de sagstyper på udlændinge- og
integrationsområdet, der bliver flyttet over til
Udlændingenævnet, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm., om Folketinget har mulighed for at
kontrollere og få indsigt i det arbejde, der foregår i
Udlændingenævnet, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvilke muligheder Folketinget har
for at kontrollere og få indsigt i de konkrete sager, der
bliver behandlet i Udlændingenævnet, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvilken betydning det vil have for
sagsbehandlingstiderne i de sagstyper, der nu bliver lagt over til
Udlændingenævnet, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvor mange nye klagemuligheder der
oprettes med lovforslaget m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |