Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 20. april 2017
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Udvidet obligatorisk dagtilbud og krav om
dansk og fokus på demokrati i privat pasning)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 748 af 20. juni 2016, som ændret ved § 7 i lov nr.
665 af 8. juni 2016, lov nr. 1545 af 13. december 2016 og lov nr.
1546 af 13. december 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, 1. pkt., ændres
»stk. 5« til: »stk. 8«.
2. §
11 affattes således:
Ȥ 11.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en
sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er
optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige,
adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver
formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en
sprogvurdering af alle børn i alderen omkring 3 år,
der ikke er optaget i et dagtilbud, jf. dog stk. 3.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at gennemføre en
sprogvurdering af alle børn i aldersgruppen fra 3 år
til barnets skolestart, der ikke er optaget i et dagtilbud, og som
ikke har modtaget en sprogvurdering i 3-årsalderen, jf. 1.
pkt., eller 2-årsalderen, jf. stk. 4.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen beslutter på baggrund af en konkret,
individuel vurdering, om børn af udlændinge, der har
midlertidigt ophold i landet på grundlag af
beskæftigelse eller i henhold til EU-retten, skal have
foretaget en sprogvurdering, jf. stk. 2. Forældre til
børn i det tyske mindretal kan fravælge en eventuel
sprogvurdering efter stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at sprogvurderingen efter stk. 1
og 2 fremrykkes til børn i alderen omkring 2 år.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med sprogvurderingen i
alderen omkring 2 år inddrage andre forhold end sprog hos
barnet.
Stk. 5. Har
kommunalbestyrelsen gennemført en sprogvurdering af barnet i
alderen omkring 2 år, jf. stk. 4, skal kommunalbestyrelsen
ikke gennemføre en sprogvurdering af barnet i alderen
omkring 3 år, jf. stk. 1 og 2.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at forældre med
børn, der ikke er optaget i et dagtilbud, i forbindelse med
sprogvurdering efter stk. 2 og 4 gøres opmærksomme
på muligheden for, at deres barn kan blive optaget i et
dagtilbud.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives sprogstimulering
til børn, som på baggrund af en sprogvurdering efter
stk. 1, 2 og 4 vurderes at have behov for
sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af
sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen efter
stk. 1, 2 og 4 fastsættes ud fra det enkelte barns behov for
sprogstimulering, jf. dog stk. 8.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at give et
sprogstimuleringstilbud i form af en plads 30 timer om ugen i et
dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 og 3,
til tosprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og som
på baggrund af sprogvurdering efter stk. 2 og 4 vurderes at
have behov for sprogunderstøttende aktiviteter, jf. dog stk.
11.
Stk. 9.
Sprogvurdering efter stk. 1, 2 og 4 og sprogstimulering efter stk.
7, 8 og 11 varetages af personer, der har særlige
kvalifikationer til at varetage opgaven.
Stk. 10.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre, at barnets
forældre inddrages i forbindelse med sprogvurdering efter
stk. 1, 2 og 4 og sprogstimulering efter stk. 7, 8 og 11, og at
forældrene får vejledning i selv at understøtte
deres barns sproglige udvikling.
Stk. 11.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at give et
sprogstimuleringstilbud til børn, der har opholdstilladelse
efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, § 9 b,
stk. 1, eller § 9 c, stk. 2 eller stk. 3, nr. 1 eller 2, og
til børn, der har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller
§ 9 c, stk. 1, på baggrund af familiemæssig
tilknytning til en herboende udlænding, der har
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller
8, § 9 b, stk. 1, eller § 9 c, stk. 2, når barnet
ikke er optaget i et dagtilbud og barnet på baggrund af en
sprogvurdering efter stk. 2 eller 4 vurderes at have behov for
sprogunderstøttende aktiviteter. Kommunalbestyrelsen
beslutter det tidsmæssige omfang af de
sprogunderstøttende aktiviteter, og i hvilket omfang de
sprogunderstøttende aktiviteter for det enkelte barn skal
ske via optagelse i et dagtilbud, jf. dog stk. 7, 2.
pkt.«
3. §
11 affattes således:
Ȥ 11.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en
sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er
optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige,
adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver
formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en
sprogvurdering af alle børn i alderen omkring 3 år,
der ikke er optaget i et dagtilbud, jf. dog stk. 3.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at gennemføre en
sprogvurdering af alle børn i aldersgruppen fra 3 år
til barnets skolestart, der ikke er optaget i et dagtilbud, og som
ikke har modtaget en sprogvurdering i 3-årsalderen, jf. 1.
pkt., eller 2-årsalderen, jf. stk. 4.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen beslutter på baggrund af en konkret,
individuel vurdering, om børn af udlændinge, der har
midlertidigt ophold i landet på grundlag af
beskæftigelse eller i henhold til EU-retten, skal have
foretaget en sprogvurdering, jf. stk. 2. Forældre til
børn i det tyske mindretal kan fravælge en eventuel
sprogvurdering efter stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at sprogvurderingen efter stk. 1
og 2 fremrykkes til børn i alderen omkring 2 år.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med sprogvurderingen i
alderen omkring 2 år inddrage andre forhold end sprog hos
barnet.
Stk. 5. Har
kommunalbestyrelsen gennemført en sprogvurdering af barnet i
alderen omkring 2 år, jf. stk. 4, skal kommunalbestyrelsen
ikke gennemføre en sprogvurdering af barnet i alderen
omkring 3 år, jf. stk. 1 og 2.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at forældre med
børn, der ikke er optaget i et dagtilbud, i forbindelse med
sprogvurdering efter stk. 2 og 4 gøres opmærksomme
på muligheden for, at deres barn kan blive optaget i et
dagtilbud.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives sprogstimulering
til børn, som på baggrund af en sprogvurdering efter
stk. 1, 2 og 4 vurderes at have behov for
sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af
sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen efter
stk. 1, 2 og 4 fastsættes ud fra det enkelte barns behov for
sprogstimulering, jf. dog stk. 8.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at give et
sprogstimuleringstilbud i form af en plads 30 timer om ugen i et
dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 og 3,
til tosprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og som
på baggrund af sprogvurdering efter stk. 2 og 4 vurderes at
have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.
Stk. 9.
Sprogvurdering efter stk. 1, 2 og 4 og sprogstimulering efter stk.
7 og 8 varetages af personer, der har særlige kvalifikationer
til at varetage opgaven.
Stk. 10.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre, at barnets
forældre inddrages i forbindelse med sprogvurdering efter
stk. 1, 2 og 4 og sprogstimulering efter stk. 7 og 8, og at
forældrene får vejledning i selv at understøtte
deres barns sproglige udvikling.«
4. I
§ 12, stk. 1, ændres
»§ 11, stk. 1 og 2« til: »§ 11, stk. 1,
2 og 4«, og »§ 11, stk. 3-5 og 9«
ændres til: »§ 11, stk. 7, 8 og 11«.
5. § 12,
stk. 1, affattes således:
»Forældre til børn, der skal
sprogvurderes efter § 11, stk. 1, 2 og 4, og eventuelt modtage
sprogstimulering efter § 11, stk. 7 og 8, har pligt til at
lade deres barn deltage i sprogvurderingen og en eventuel
sprogstimulering eller i en sprogstimulering, der står
mål med, hvad der almindeligvis kræves af den
sprogstimulering, som kommunen tilbyder.«
6. I
§ 12, stk. 3, ændres
»§ 11, stk. 1 og 2« til: »§ 11, stk. 1,
2 og 4«, og »§ 11, stk. 3-5 og 9«
ændres til: »§ 11, stk. 7, 8 og 11«.
7. § 12,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Kommunen skal, forud for at et barn skal modtage en sprogvurdering
efter § 11, stk. 1, 2 og 4, og eventuel sprogstimulering efter
§ 11, stk. 7 og 8, oplyse barnets forældre om, at
manglende overholdelse af forældrenes pligt efter stk. 1 kan
medføre, at kommunalbestyrelsen efter stk. 2 træffer
en afgørelse om standsning af
børneydelsen.«
8. I
§ 43, stk. 1, nr. 5, ændres
»stk. 5, eller modtager sprogstimulering, jf. § 11, stk.
9« til: »stk. 8, eller modtager sprogstimulering efter
§ 11, stk. 11«.
9. § 43,
stk. 1, nr. 5, affattes således:
»5)
tilskud, når et barn med behov for sprogstimulering er
optaget i et sprogstimuleringstilbud i form af en plads i et
dagtilbud 30 timer om ugen, jf. § 11, stk. 8.«
10. I
§ 81, stk. 1, indsættes
efter »ordningen«: », herunder om pasningen er
tilrettelagt efter stk. 2 og 5«.
11. I
§ 81 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Hovedsproget i private pasningsordninger skal være dansk, jf.
dog stk. 4. Private pasningsordninger oprettet af det tyske
mindretal er ikke omfattet af 1. pkt.
Stk. 3. Som led
i godkendelsen af en pasningsaftale efter stk. 1 skal det
dokumenteres, at den private passer har tilstrækkelige
danskkundskaber til at kunne udvikle barnets dansksproglige
kompetencer.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan som led i godkendelsen af en pasningsaftale
efter stk. 1 i helt særlige tilfælde beslutte, at
hovedsproget kan være et andet end dansk, hvis det vurderes
ikke at have integrationsmæssige konsekvenser.
Stk. 5. Den
private pasning skal tilrettelægges, så børn
sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati.
Den private pasning skal som led heri bidrage til at udvikle
børns selvstændighed, evner til at indgå i
forpligtende fællesskaber og samhørighed med og
integration i det danske samfund.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan tilbagekalde en godkendelse af en
pasningsaftale, hvis kommunalbestyrelsen gennem det løbende
tilsyn efter stk. 1 konstaterer, at den private pasning ikke
praktiseres i overensstemmelse med den indgåede
pasningsaftale og kravene i stk. 2 og 5.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 7 og
8.
12. I
§ 87, stk. 1, indsættes
før nr. 1 som nyt nummer:
»1) har
tilstrækkelige danskkundskaber til at kunne udvikle barnets
dansksproglige kompetencer,«.
Nr. 1-3 bliver herefter nr. 2-4.
13. I
§ 87, stk. 2, ændres
»Kravet om ophold efter stk. 1, nr. 3« til:
»Kravene om tilstrækkelige danskkundskaber efter stk.
1, nr. 1, og om ophold efter stk. 1, nr. 4«.
§ 2
I lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring
af integrationsloven og forskellige andre love (Bedre rammer for at
modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet
integrationsprogram m.v.) foretages følgende
ændringer:
1. § 7,
nr. 7, 9, 11 og 13,
ophæves.
2. § 12,
stk. 6, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 3,
5, 7 og 9, træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 3. § 1, nr.
10-13, finder ikke anvendelse på aftaler om tilskud til
privat pasning og tilskud til pasning af egne børn, der er
indgået inden lovens ikrafttræden. For sådanne
aftaler finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4. Tosprogede
børn, der den 30. juni 2017 er
optaget i et 15-timerssprogstimuleringstilbud efter de hidtil
gældende regler, jf. § 11, stk. 4, i dagtilbudsloven,
skal optages i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30
timer om ugen, jf. dagtilbudslovens § 11, stk. 8, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 2.
Stk. 5. Børn, der
den 30. juni 2018 er optaget i tilbud om sprogstøttende
aktiviteter i henhold til dagtilbudslovens § 11, stk. 9, som
affattet ved § 7, nr. 6, i lov nr. 665 af 8. juni 2016 eller i
henhold til dagtilbudslovens § 11, stk. 11, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 2, kan efter kommunalbestyrelsens
beslutning fortsætte i tilbuddet indtil skolestart eller
efter kommunalbestyrelsens beslutning overgå til tilbud efter
dagtilbudslovens § 11, stk. 8, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 3.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.