Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 4. april 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Børne- og socialministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-4, 6 og 7. Dansk Folkepartis medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december
2016 og var til 1. behandling den 17. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, undervisning og ligestilling sendte den
7. oktober 2016 dette udkast til Børne- og
Undervisningsudvalget, jf. BUU alm. del - bilag 5. Social- og
Indenrigsudvalget overtog den 12. december 2016 dagtilbud som
ansvarsområde, og udvalgets navn blev ændret til
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget. Den 15. december 2016
sendte børne- og socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Lukket ekspertmøde
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
afholdt den 15. marts 2017 et lukket ekspertmøde om
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af børne- og
socialministeren under nr. 1-4, 6 og 7 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af DF under
nr. 5 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af børne- og socialministeren
under nr. 1-4, 6 og 7 stillede ændringsforslag og vil stemme
imod det af DF under nr. 5 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af børne- og socialministeren under nr. 1,
3, 6 og 7 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de af børne- og socialministeren
under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod det af DF under nr. 5 stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget bemærker:
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af
lovforslaget afholdt Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
den 15. marts 2017 et lukket ekspertmøde. Her redegjorde en
række forskere for, hvorfor forslaget om en ensidig
sprogvurdering og efterfølgende sprogstimulering af
børn ned til 2-årsalderen ikke nødvendigvis er
de bedste værktøjer, såfremt man ønsker
at identificere og hjælpe børn med behov for
stimulering så tidligt som muligt. På baggrund af
ekspertmødet er S og RV af den opfattelse, at det er
forbundet med en del usikkerhed, om en sprogvurdering, der alene
tester et 2-årigt barns ordforråd og ensidigt fokuserer
på sprog, giver et validt billede af, om barnet har behov for
støtte i forhold til sin videre læring og
udvikling.
S og RV deler opfattelsen af, at det er
afgørende med en tidlig indsats over for børn, som
risikerer at starte i skolen uden de nødvendige sproglige
kompetencer og generelle forudsætninger for at lære.
Forskning på området viser dog, at man med for tidlige
sprogtest finder en stor gruppe børn, der er »falsk
positive« eller »falsk negative«. Der er med
andre ord stor risiko for, at vi med sprogtesten i
2-årsalderen ikke identificerer de børn, som vi reelt
ønsker at række en hjælpende hånd og give
de rette læringsbetingelser. På den baggrund
ønsker S og RV at brede vurderingen af de 2-årige ud,
så der ikke blot testes for sprog, men også foretages
en bredere vurdering af barnets muligheder for læring.
Vurderingen skal baseres på andre parametre end produktivt
ordforråd, herunder f.eks. om barnet har en visuel
forståelse, om barnet er i stand til at indgå i
fælles opmærksomhedssituationer eller gøre brug
af gestik og mimik
S og RV vil derfor også kvittere for,
at regeringen har vist sig indstillet på delvis at
imødekomme partiernes bekymringer og ønsker ved at
fremsætte ændringsforslag nr. 2 og 4, der giver
kommunerne mulighed for at inddrage andre forhold end sprog i
sprogvurderingen af de 2-årige børn. S og RV
støtter ændringsforslagene, men anser
ændringsforslagene for at være et første skridt
i den rigtige retning frem for den endelige løsning.
S og RV ønsker fremadrettet, at der
bliver udviklet en ny og bredere vurdering af børns
sproglige, personlige og sociale udvikling med henblik på at
give dem det rette stimulerende tilbud. Partierne vil på den
baggrund nøje følge kommunernes brug af de
eksisterende vurderinger og muligheden for at inddrage andre
forhold end sprog ved 2-årsvurderingen. Samtidig vil S og RV
fremadrettet arbejde for et gennemgribende eftersyn af
sprogvurderingerne og de sprogstimulerende tilbud, der gives til
både 2- og 3-årige børn, med henblik på at
inddrage flere faktorer og dermed identificere flere børn
med behov for stimulering og give disse et bedre og mere
helhedsorienteret tilbud.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
ønsker, at alle børn får en god start på
livet og det bedste afsæt til at klare sig godt. Derfor er
det helt afgørende, at børn kommer i gode dagtilbud,
hvor de trives og udvikler deres sproglige, personlige og sociale
færdigheder. Fordi vi ved, hvor stor ulighed det
medfører, hvis børn ikke får indlært
basale kompetencer, mens de er små, støtter S
også brugen af sprogvurderinger og obligatorisk dagtilbud for
børn med behov for stimulering. I forlængelse heraf
støtter S at udvide kommunernes mulighed for at foretage
vurderinger ned til 2-årsalderen og give pålæg om
dagtilbud.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at vi bør sætte tidligere ind og med tillid
frem for tvang. Børn lærer de vigtigste ting i de
første måneder og år af deres liv, og derfor
skal vi støtte familierne fra begyndelsen. I stedet for at
vente indtil 2- eller 3-årsalderen og så sætte
ind med tvang foretrækker RV en model, hvor
sundhedsplejersker og pædagoger har mulighed for allerede fra
begyndelsen af barnets liv at komme hjem i familien,
understøtte barnets udvikling og bygge bro til en
daginstitution. RV tror på, at forældre vil
børnene det bedste.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
meget positive over for lovforslaget, da det grundlæggende
handler om at modvirke parallelsamfund. Børn skal ikke
isoleres fra omverdenen, og det er helt afgørende, at
børn kommer ud og socialiserer sig med andre børn.
Særlig når det handler om at integrere sig, er det
afgørende, at børn omgås andre børn. Det
er den bedste måde at lære det danske sprog på,
og sproget er fundamentet for integrationen.
Derfor giver det god mening at give
kommunerne mulighed for at rykke sprogtesten frem fra barnets 3.
år til barnets 2. år, hvis det skønnes
nødvendigt. Det er væsentligt at huske, at en
sprogtest for en 3-årig ikke bør være den samme
test, der bruges på en 2-årig. Derfor er ministerens
ændringsforslag (ændringsforslag nr. 2 og 4) om, at
kommunerne kan inddrage andre forhold end sprog ved
2-årstesten en god idé, som DF bakker op om.
Ligeledes er det fint at øge
antallet af obligatoriske dagtilbudstimer fra 15 til 30 timer om
ugen og fjerne kravet om forældrenes
beskæftigelsesstatus, så sprogvurderingen alene
går på barnets udvikling. Hvis forældrene ikke
vil aflevere barnet i et sprogtilbud, trækkes de i
børneydelsen, hvilket er et godt og stærkt signal at
sende om, at vi ikke vil acceptere parallelsamfund.
At der skal stilles krav om, at der tales
dansk i en privat pasningsordning, burde have været
indført for længst, så det er kun positivt, at
det endelig sker. Vi kan naturligvis ikke have pasningsordninger,
hvor sproget ikke er dansk. Der stilles krav til private
børnepassere om, at de har fået karakteren 2 i dansk,
hvilket desværre er alt for uambitiøst. Kravet burde
være langt højere, da der jo er tale om både en
rollemodel, men også en person, der skal kunne lære
sproget fra sig til børn, der skal tilegne sig et nyt sprog.
Herudover er det ifølge DF kun godt, at den private
børnepasning med lovforslaget skal tilrettelægges
sådan, at børnene sikres forståelse for
demokrati, ansvar og medbestemmelse, hvilket er en helt naturlig
del af at blive et dannet menneske. DF stiller sig dog tvivlende
over for, om det øgede tilsyn overhovedet er nok.
DF kan principielt ikke støtte, at
flygtninge skal sprogtestes og i sprogtilbud. DF's klare holdning
er, at flygtninge skal hjælpes her i Danmark, så
længe de har behov for det, og at de så kan vende
styrkede hjem til deres eget land og der bidrage med
genopbygningen, når det bliver muligt. På baggrund af
denne principielle holdning har DF stillet ændringsforslag
nr. 5 om, at muligheden for at sprogteste 2-årige
børn, som indføres med dette lovforslag, ikke skal
gælde børn af flygtninge.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget mener, at det er vigtigt at have fokus på de mindste
børns sproglige udvikling, og at dagtilbuddene generelt
spiller en vigtig rolle i forhold til børns sprogudvikling.
Det giver derfor god mening, at der f.eks. i et tæt
samarbejde mellem sundhedsplejen og dagtilbuddene arbejdes med at
motivere forældre til børn med sproglige
vanskeligheder til at indskrive deres børn i et dagtilbud.
EL og ALT mener derimod ikke, at den foreslåede
sprogvurdering af 2-årige børn vil bidrage positivt
til indsatsen for at understøtte børns sproglige
udvikling. Det er endvidere EL og ALT's opfattelse, at forslaget om
at tvinge børn i dagtilbud mod forældrenes
ønske og forslaget om indførelse af økonomiske
sanktioner mod forældrene i form af fratagelse af
børneydelsen vil have alvorlige negative konsekvenser. Med
anvendelsen af tvang og sanktioner skabes grobund hos
forældrene for en mistillid til dagtilbuddene, der kan
vanskeliggøre udviklingen af et tæt samarbejde mellem
dagtilbuddenes personale og forældrene og dermed også
skabe risiko for en negativ påvirkning af den
pædagogiske indsats.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 11 indsættes
i stk. 3 som 2.
pkt.:
»Forældre til børn i det tyske
mindretal kan fravælge en eventuel sprogvurdering efter stk.
1 og 2.«
[Mulighed for, at forældre
til børn i det tyske mindretal kan fravælge en
eventuel sprogvurdering efter den foreslåede § 11, stk.
1 og 2]
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 11 indsættes
i stk. 4 som 2.
pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med
sprogvurderingen i alderen omkring 2 år inddrage andre
forhold end sprog hos barnet.«
[Tydeliggørelse af, at
kommunen i forbindelse med sprogvurderingen af barnet i
2-årsalderen kan inddrage andre forhold, som knytter sig til
barnets generelle trivsel og udvikling]
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 11 indsættes
i stk. 3 som 2.
pkt.:
»Forældre til børn i det tyske
mindretal kan fravælge en eventuel sprogvurdering efter stk.
1 og 2.«
[Mulighed for, at forældre
til børn i det tyske mindretal kan fravælge en
eventuel sprogvurdering efter den foreslåede § 11, stk.
1 og 2]
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
4) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 11 indsættes
i stk. 4 som 2.
pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med
sprogvurderingen i alderen omkring 2 år inddrage andre
forhold end sprog hos barnet.«
[Tydeliggørelse af, at
kommunen i forbindelse med sprogvurderingen af barnet i
2-årsalderen kan inddrage andre forhold, som knytter sig til
barnets generelle trivsel og udvikling]
Af et mindretal
(DF):
5) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 11 indsættes
i stk. 4 som 2.
pkt:
»Dette gælder dog ikke for børn,
der har opholdstilladelse efter udlændingelovens §§
7 eller 8, § 9 b, stk. 1, eller § 9 c, stk. 2 eller stk.
3, nr. 1 eller 2, eller børn, der har opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller
§ 9 c, stk. 1, på baggrund af familiemæssig
tilknytning til en herboende udlænding, der har
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller
8, § 9 b, stk. 1, eller § 9 c, stk. 2.«
[Afskaffelse af mulighed for, at
kommunerne kan sprogscreene børn af flygtninge i
2-årsalderen]
Til § 2
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 12, stk. 6, ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Til § 3
7) I
stk. 5 indsættes efter »i
henhold til dagtilbudslovens«: »§ 11, stk. 9, som
affattet ved § 7, nr. 6, i lov nr. 665 af 8. juni 2016, eller
i henhold til dagtilbudslovens«.
[Ændring af overgangsordning,
så den også omfatter børn, der er optaget i
tilbud efter dagtilbudslovens § 11, stk. 9, som affattet i
§ 7, nr. 6, i lov nr. 665 af 8. juni 2016]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Ad nr. 1
Det tyske mindretal er omfattet af
Europarådets rammekonvention til beskyttelse af nationale
mindretal. Det foreslås, at forældre til børn i
det tyske mindretal kan fravælge en eventuel sprogvurdering
efter lovforslagets § 1, nr. 2, jf. den foreslåede
§ 11, stk. 1 og 2. Dette gælder, uanset om barnet er
optaget i en tysk mindretalsinstitution eller ikke er optaget i
dagtilbud.
Såfremt forældrene ikke
fravælger sprogvurderingen, er forældrene omfattet af
de almindelige regler for sprogvurdering og sprogstimulering og
pligten til at lade barnet deltage i en sprogvurdering og eventuel
sprogstimulering, som følger af lovforslagets § 1, nr.
2, jf. den foreslåede § 11, samt dagtilbudslovens §
12.
Ad nr. 2
Med ændringen foreslås det at
tydeliggøre, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med
sprogvurderingen af barnet i 2-årsalderen kan inddrage andre
forhold, som knytter sig til barnets generelle trivsel og
udvikling. Kommunalbestyrelsen kan vælge at gøre
dette, såfremt den vurderer, at det som led i det almindelige
tilsyn med børn i kommunen er hensigtsmæssigt at
inddrage disse forhold for at få et bredere og mere
helhedsorienteret billede af barnets trivsel og udvikling.
Efter lov om social service § 146 har
kommunalbestyrelsen en generel forpligtelse til at føre
tilsyn med alle børn i kommunen, hvor tilsynet skal
tilrettelægges på en måde, så kommunen
så tidligt som muligt kan få kendskab til de
børn, der har behov for særlig støtte.
Kommunalbestyrelsen skal for børn
optaget i dagtilbud vurdere, om barnet har behov for støtte
efter dagtilbudslovens § 4 i forhold til at kunne trives og
udvikle sig i dagtilbuddet.
Det er kommunalbestyrelsen, som vurderer,
hvilke forhold hos barnet det vil være relevant at
inddrage.
Vurderingen af barnet og resultatet af
denne medfører ikke yderligere forpligtelser for
kommunalbestyrelsen end dem, der allerede i dag følger af
dagtilbudsloven.
Desuden er kommunalbestyrelsen ansvarlig
for de kommunale sundhedsordninger for børn og unge,
herunder sundhedsplejerskeordningen.
De kommunale tilbud skal
tilrettelægges, så der ydes dels en generel
forebyggende og sundhedsfremmende indsats, dels en
individorienteret indsats, der retter sig mod alle børn,
samt en særlig indsats, der specielt tager sigte på
børn med særlige behov. Formålet er at sikre
børn og unge en sund opvækst og skabe gode
forudsætninger for en sund voksentilværelse.
Kommunerne har frihed til at dimensionere
og målrette den sundhedsfremmende og forebyggende indsats til
børn og unge til det lokale behov inden for sundhedslovens
rammer.
I forhold til små børn yder
den kommunale sundhedsplejerske funktionsundersøgelser i
barnets hjem og individuel rådgivning efter personlig
henvendelse til sundhedsplejersken. Desuden kan kommunen tilbyde
gruppeaktiviteter i form af forældregrupper,
åbenthus-arrangementer, temaaftener, mødre-,
fædre- og familiegrupper af forskellig karakter, aftalt
konsultation herunder telefonkonsultationer m.v.
Alle forældre skal således
tilbydes besøg af en sundhedsplejerske umiddelbart efter
barnets fødsel og frem til 1-årsalderen. Her kan
sundhedsplejersken rådgive og vejlede forældrene om
barnets almene sundhedsmæssige trivsel og udvikling, ligesom
eventuelle individuelle sundhedsmæssige problemer hos barnet
kan afdækkes. Sundhedsplejersken har endvidere mulighed for
at følge barnet efter 1-års alderen, hvis det
vurderes, at barnet har særlige behov.
Ved siden af de kommunale sundhedsordninger
tilbyder regionsrådet syv gratis forebyggende
helbredsundersøgelser hos alment praktiserende læger
til alle børn fra fødslen og frem til skolealderen og
vaccination i henhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger. De
forebyggende helbredsundersøgelser tilbydes, når
barnet er henholdsvis 5 uger, 5 måneder 12 måneder samt
i 2-, 3- 4 og 5-årsalderen.
Ved den forebyggende
helbredsundersøgelse i 2-årsalderen undersøger
den alment praktiserende læge bl.a. barnets motoriske
udvikling, herunder både hvad angår fin- og
grovmotorik, barnets ordforråd og evne til at lave små
sætninger og have pludredialoger med sig selv og andre,
barnets evne til at udpege genstande og kropsdele og barnets evne
til at udføre små opgaver.
Efter dagtilbudslovens § 12, stk. 1,
er alle forældre forpligtet til at lade deres barn deltage i
en sprogvurdering og en eventuel sprogstimulering. Det
følger af lovens § 12, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
skal standse børneydelsen til de forældre, som ikke
overholder deres pligt.
Hvis kommunalbestyrelsen i forbindelse med
sprogvurderingen foretager en vurdering af andre forhold hos
barnet, jf. det foreslåede § 11, stk. 4, 2. pkt., er
forældrene ikke omfattet af pligten til at lade barnet
deltage i denne vurdering, idet pligten kun omfatter
sprogvurderingen af barnet.
Det følger af lovforslagets §
1, nr. 2, den foreslåede § 11, stk. 8, at tosprogede
børn med behov for sprogstimulering, som ikke går i
dagtilbud, skal optages i et sprogstimuleringstilbud i form af et
dagtilbud 30 timer om ugen. Det 30 timers sprogstimuleringstilbud
er gratis for forældrene.
Det er alene en sprogvurdering efter
lovforslagets § 1, nr. 2, den foreslåede § 11, stk.
2, som kan udløse et sprogstimuleringstilbud eksempelvis i
form af et dagtilbud til tosprogede børn, herunder et
tilskud til fuld nedsættelse af forældrebetalingen
efter dagtilbudslovens § 43, stk. 1, nr. 5.
Ad nr. 3
Det tyske mindretal er omfattet af
Europarådets rammekonvention til beskyttelse af nationale
mindretal. Det foreslås, at forældre til børn i
det tyske mindretal kan fravælge en eventuel sprogvurdering
efter lovforslagets § 1, nr. 3, jf. den foreslåede
§ 11, stk. 1 og 2.
Dette gælder, uanset om barnet er
optaget i en tysk mindretals-institution eller ikke er optaget i
dagtilbud.
Såfremt forældrene ikke
fravælger sprogvurderingen, er forældrene omfattet af
de almindelige regler for sprogvurdering og sprogstimulering og
pligten til at lade barnet deltage i en sprogvurdering og eventuel
sprogstimulering, som følger af lovforslagets § 1, nr.
3, jf. den foreslåede § 11, samt dagtilbudslovens §
12.
Ad nr. 4
Det foreslås at tydeliggøre,
at kommunalbestyrelsen i forbindelse med sprogvurderingen af barnet
i 2-årsalderen kan inddrage andre forhold, som knytter sig
til barnets generelle trivsel og udvikling. Kommunalbestyrelsen kan
vælge at gøre dette, såfremt den vurderer, at
det som led i det almindelige tilsyn med børn i kommunen er
hensigtsmæssigt at inddrage disse forhold for at få et
bredere og mere helhedsorienteret billede af barnets trivsel og
udvikling.
Efter lov om social service § 146 har
kommunalbestyrelsen en generel forpligtelse til at føre
tilsyn med alle børn i kommunen, hvor tilsynet skal
tilrettelægges på en måde, så kommunen
så tidligt som muligt kan få kendskab til de
børn, der har behov for særlig støtte.
Kommunalbestyrelsen skal for børn
optaget i dagtilbud vurdere, om barnet har behov for støtte
efter dagtilbudslovens § 4 i forhold til at kunne trives og
udvikle sig i dagtilbuddet.
Det er kommunalbestyrelsen, som vurderer,
hvilke forhold hos barnet det vil være relevant at
inddrage.
Vurderingen af barnet og resultatet af
denne medfører ikke yderligere forpligtelser for
kommunalbestyrelsen end dem, der allerede i dag følger af
dagtilbudsloven.
Desuden er kommunalbestyrelsen ansvarlig
for de kommunale sundhedsordninger for børn og unge,
herunder sundhedsplejerskeordningen.
De kommunale tilbud skal
tilrettelægges, så der ydes dels en generel
forebyggende og sundhedsfremmende indsats, dels en
individorienteret indsats, der retter sig mod alle børn,
samt en særlig indsats, der specielt tager sigte på
børn med særlige behov. Formålet er at sikre
børn og unge en sund opvækst og skabe gode
forudsætninger for en sund voksentilværelse.
Kommunerne har frihed til at dimensionere
og målrette den sundhedsfremmende og forebyggende indsats til
børn og unge til det lokale behov inden for sundhedslovens
rammer.
I forhold til små børn yder
den kommunale sundhedsplejerske funktionsundersøgelser i
barnets hjem og individuel rådgivning efter personlig
henvendelse til sundhedsplejersken. Desuden kan kommunen tilbyde
gruppeaktiviteter i form af forældregrupper,
åbenthus-arrangementer, temaaftener, mødre-,
fædre- og familiegrupper af forskellig karakter, aftalt
konsultation herunder telefonkonsultationer m.v.
Alle forældre skal således
tilbydes besøg af en sundhedsplejerske umiddelbart efter
barnets fødsel og frem til 1-årsalderen. Her kan
sundhedsplejersken rådgive og vejlede forældrene om
barnets almene sundhedsmæssige trivsel og udvikling, ligesom
eventuelle individuelle sundhedsmæssige problemer hos barnet
kan afdækkes. Sundhedsplejersken har endvidere mulighed for
at følge barnet efter 1-årsalderen, hvis det vurderes,
at barnet har særlige behov.
Ved siden af de kommunale sundhedsordninger
tilbyder regionsrådet syv gratis forebyggende
helbredsundersøgelser hos alment praktiserende læger
til alle børn fra fødslen og frem til skolealderen og
vaccination i henhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger. De
forebyggende helbredsundersøgelser tilbydes, når
barnet er henholdsvis 5 uger, 5 måneder og 12 måneder
samt i 2-, 3-, 4- og 5-årsalderen.
Ved den forebyggende
helbredsundersøgelse i 2-årsalderen undersøger
den alment praktiserende læge bl.a. barnets motoriske
udvikling, herunder både hvad angår fin- og
grovmotorik, barnets ordforråd og evne til at lave små
sætninger og have pludredialoger med sig selv og andre,
barnets evne til at udpege genstande og kropsdele og barnets evne
til at udføre små opgaver.
Efter dagtilbudslovens § 12, stk. 1,
er alle forældre forpligtet til at lade deres barn deltage i
en sprogvurdering og en eventuel sprogstimulering. Det
følger af lovens § 12, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
skal standse børneydelsen til de forældre, som ikke
overholder deres pligt.
Hvis kommunalbestyrelsen i forbindelse med
sprogvurderingen foretager en vurdering af andre forhold hos
barnet, jf. det foreslåede § 11, stk. 4, 2. pkt., er
forældrene ikke omfattet af pligten til at lade barnet
deltage i denne vurdering, idet pligten kun omfatter
sprogvurderingen af barnet.
Det følger af lovforslagets §
1, nr. 3, den foreslåede § 11, stk. 8, at tosprogede
børn med behov for sprogstimulering, som ikke går i
dagtilbud, skal optages i et sprogstimuleringstilbud i form af et
dagtilbud 30 timer om ugen. Det 30 timers sprogstimuleringstilbud
er gratis for forældrene.
Det er alene en sprogvurdering efter
lovforslagets § 1, nr. 3, den foreslåede § 11, stk.
2, som kan udløse et sprogstimuleringstilbud eksempelvis i
form af et dagtilbud til tosprogede børn, herunder et
tilskud til fuld nedsættelse af forældrebetalingen
efter dagtilbudslovens § 43, stk. 1, nr. 5.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslagene er en
tydeliggørelse af gældende ret og vurderes ikke at
give anledning til regulering af det kommunale bloktilskud.
Forslagenes økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
Forslagene berører ikke regioner.
Der er ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
regioner.
Til nr. 5
I juni 2016 blev der indført en
midlertidig ordning på 2 år, som gjorde, at kommunerne
med udgangspunkt i en konkret vurdering af det enkelte barns behov
for sprogstimulering fik mulighed for selv at tilrettelægge
og målrette sprogstimuleringsindsatsen over for børn
af flygtninge (lov nr. 665 af 8. juni 2016). Denne lovændring
stemte Dansk Folkeparti imod. Med dette lovforslag får
kommunerne yderligere mulighed for at sprogscreene børn af
flygtninge ned til 2 år. Også dette er Dansk Folkeparti
principielt imod. Dansk Folkeparti mener principielt ikke, at
samfundet skal bruge unødvendige ressourcer på at
integrere - og dermed heller ikke på at sprogscreene eller
sprogstimulere - børn af flygtninge. Udgangspunktet
bør være, at flygtninge er her midlertidigt, og at de
på et tidspunkt skal forlade Danmark igen. Derfor er det i
Dansk Folkepartis optik helt unødvendigt at give kommunerne
mulighed for at sprogscreene flygtningebørn ned til
2-årsalderen.
Dansk Folkepartis tilgang er, at flygtninge
og asylansøgere bør opholde sig på statslige
centre, hvor vi - frem for at hjælpe dem med at lære
dansk - kan give dem kompetencer, der kan være til nytte,
når de vender tilbage til deres hjemland.
Ændringsforslaget indebærer, at
det understreges eksplicit i lovteksten, at kommunernes mulighed
for at sprogscreene børn ned til 2-årsalderen ikke
skal gælde for børn af flygtninge.
Såfremt ændringsforslaget
vedtages ved 2. behandling, vil Dansk Folkeparti som konsekvens
overveje at stille yderligere ændringsforslag til
lovforslaget ved 3. behandling.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af den foreslåede ændring af § 3
(ændringsforslag nr. 7).
§ 12, stk. 6, i lov nr. 665 af 8. juni
2016 er en overgangsordning målrettet børn, der har
været optaget i tilbud efter dagtilbudslovens § 11, stk.
9, som affattet ved § 7, nr. 6 i lov nr. 665 af 8. juni
2016.
Det foreslås at ophæve §
12, stk. 6, idet de pågældende børn med
ændringsforslag nr. 7 vil være omfattet af den
foreslåede § 3, stk. 5 (overgangsordning) i
lovforslaget.
Til nr. 7
Lovforslagets § 3, stk. 5, er en
overgangsordning målrettet børn, der er optaget i
tilbud efter dagtilbudslovens § 11, stk. 11, som affattet ved
§ 1, nr. 2, i lovforslaget.
Med ændringen foreslås, at
børn, der er optaget i tilbud efter dagtilbudslovens §
11, stk. 9, som affattet ved lov nr. 665 af 8. juni 2016 også
vil være omfattet af overgangsordningen, hvilket har
været den oprindelige hensigt.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Magnus Heunicke (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 107
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og socialministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til program for lukket
ekspertmøde om lovforslaget | 5 | Tilmelding til lukket ekspertmøde
15/3-17 | 6 | Ændringsforslag, fra børne-
og socialministeren | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Præsentationer fra udvalgets lukkede
ekspertmøde 15/3-17 | 9 | Ændringsforslag, fra børne-
og socialministeren | 10 | 2. udkast til betænkning | 11 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 107
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om lovforslaget gælder for alle
børn eller kun for tosprogede børn, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren med lovforslaget vil
sikre, at sundhedsplejen styrkes, så man kan komme rundt til
alle familier flere gange, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at redegøre for den
præcise stillingsbetegnelse for en privat passer, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren mener, at man kan og
må stille krav til en privat passers arbejdsmetoder og
kompetencer, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der tales dansk hos en privat passer, når der i mange
kommuner kun føres tilsyn en gang årligt, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om kommunernes tilsyn med private
pasningsordninger indebærer lærerplaner og supervision
via en pædagog, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvor mange gange kommunerne har
givet forældrepålæg om obligatorisk dagtilbud i
løbet af det sidste år inden for de nuværende
regler, til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
|