Tillægsbetænkning afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 3. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er under den fornyede udvalgsbehandling
stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget. Socialistisk
Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1-3, 9 og 13, Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 4, 7, 8 og 11, Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5, 6,
10, 12, 14, 15 og 17, og Socialdemokratiets, Venstres, Liberal
Alliances, Radikale Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 16.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december
2016 og var til 1. behandling den 13. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen. Udvalget afgav betænkning den 14. marts
2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 23. marts 2017,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 3
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 1 spørgsmål til
finansministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2, 9 og 16
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 4, 7, 8, 10-12 og
16 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 1-3, 5, 6, 9, 13-15 og 17 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF og SF) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 1-3, 5, 6, 9 og 12-17 stillede ændringsforslag og
imod de under nr. 4, 7, 8 og 11 stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
ønsket, at alle folketingspolitikeres pension skal svare til
en almindelig arbejdsmarkedspension. Et stort flertal i Folketinget
vil i stedet fortsætte de meget lukrative pensionsordninger,
der gælder i øjeblikket - og det beklager vi i Dansk
Folkeparti.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 12
forkastes, vil mindretallet dog stemme imod de under nr. 4, 7, 8 og
11 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det
under nr. 10 stillede ændringsforslag, hvis ikke dette
bortfalder som følge af vedtagelse af det under nr. 9
stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 1-3, 5, 9, 12, 13, 16 og 17 stillede
ændringsforslag og imod de under nr. 4, 6-8, 11, 14 og 15
stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2, 9, 12 og 16
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af S):
1) Nr. 1
udgår.
[Folketingsmedlemmernes pligt til
at modtage grundvederlag og omkostningstillæg fastholdes]
2) Nr. 4
udgår.
[Muligheden for, at
folketingsmedlemmer kan frasige sig grundvederlag og
omkostningstillæg helt eller delvis, udgår]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(DF, EL og ALT):
3) Nr.
18-21 udgår, og i stedet indsættes:
»18. §§ 110-118 ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 110. Samtidig med
vederlaget ydes der til Folketingets medlemmer et pensionsbidrag
svarende til 17,42 pct. af grundvederlaget. Folketinget indbetaler
pensionsbidraget for hvert enkelt medlem til en pensionsordning,
som den pågældende har anvist. Pensionsordningen skal
være omfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven. Ethvert
folketingsmedlem er forpligtet til at modtage pensionsbidraget og
til at anvise en pensionsordning, hvortil det kan indbetales.
Stk. 2. Der ydes
ikke pensionsbidrag efter stk. 1 til et folketingsmedlem, der
også er minister.
Stk. 3. Udvalget
for Forretningsordenen kan fastsætte nærmere regler om
indbetaling af pensionsbidrag efter stk. 1, herunder om krav til
pensionsordningerne og om administration af
ordningen.««
[Ændring af pensionsordningen
for folketingsmedlemmer til en bidragsbestemt ordning, jf.
Vederlagskommissionens anbefalinger]
Af et mindretal
(S):
4)
Efter nr. 20 indsættes:
»01. I §
110, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»medlemstid«: », jf. dog § 119 a, stk.
2,«.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 11]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, ALT og SF):
5)
Efter nr. 20 indsættes:
»02. § 110, stk. 2, 2. pkt., affattes
således:
»De enkelte medlemsalderår
indgår i beregningsprocenten således, at 1.-16.
medlemsår indgår med hver 1,75 procentpoint, at 17.-32.
medlemsår indgår med hver 1,5 procentpoint, og at
33.-37. medlemsår indgår med hver 1
procentpoint.««
[Ændring af pensionsordningen
for alle folketingsmedlemmer, således at pensionsrettigheder
optjenes efter samme skala, som gælder for
tjenestemænd]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og SF):
6) Nr.
21 udgår.
[Mulighed for
førtidspensionering for folketingsmedlemmer udgår]
Af et mindretal
(S):
7) I
det under nr. 21 foreslåede § 110, stk. 3, indsættes i 2. pkt. efter »gældende
tillæg«: », jf. dog § 119 a, stk.
4«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 11]
8)
Efter nr. 21 indsættes:
»03. I §
111, stk. 3, indsættes efter »§ 110, stk.
2«: », jf. dog § 119 a, stk. 5«.
04. I
§ 111, stk. 4, indsættes
efter »gældende tillæg«: », jf. dog
§ 119 a, stk. 6,«.
06. I
§ 111, stk. 5, udgår
»efter stk. 2«.«
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 11]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg med undtagelse af S):
9) Nr.
22 udgår.
[Muligheden for, at
folketingsmedlemmer individuelt kan vælge en
bidragsfinansieret pensionsordning i stedet for folketingspension
efter gældende regler, udgår]
Af et mindretal (EL)
tiltrådt af et mindretal (S):
10) I
den under nr. 22 foreslåede § 118 a indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke:
»Stk. 5.
Folketinget foranlediger, at der sker løbende
offentliggørelse af, hvilke medlemmer der henholdsvis har og
ikke har benyttet sig af muligheden efter stk. 1. For medlemmer,
der har benyttet sig af muligheden, offentliggøres endvidere
tidspunktet herfor.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
[Offentlighed om, hvilke medlemmer
der henholdsvis har og ikke har valgt at overgå til
bidragsfinansieret pension]
Af et mindretal
(S):
11)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»06. Efter § 119
indsættes i kapitel 14:
Ȥ 119 a. Et
folketingsmedlem kan med virkning fra førstkommende hele
medlemsår vælge at optjene egenpension efter stk. 2,
jf. herved de nærmere regler i stk. 3-6, i stedet for efter
reglerne i § 110, stk. 2, 1. og 2. pkt. Et folketingsmedlems
beslutning herom kan ikke senere omgøres og har også
virkning for medlemmets eventuelle senere medlemsperioder.
Stk. 2. Den
højeste egenpension opnås senest ved 37 års
medlemstid og udgør 57 pct. af den til enhver tid
gældende løn på skalatrin 51 (lønskalaen
for statstjenestemænd) før fradrag af
arbejdsmarkedsbidraget på tidspunktet for pensioneringen. De
enkelte medlemsalderår efter medlemmets beslutning efter stk.
1 indgår i beregningsprocenten således, at 1.-16.
medlemsår indgår med hver 1,75 procentpoint, at 17.-32.
medlemsår indgår med hver 1,5 procentpoint, og at
33.-37. medlemsår indgår med hver 1 procentpoint.
Stk. 3. Et
folketingsmedlem, der benytter sig af muligheden i stk. 1, bevarer
retten til optjent egenpension efter satserne i § 110, stk. 2,
for de enkelte medlemsalderår til og med det medlemsår,
hvor beslutningen efter stk. 1 træffes. For medlemsår
herefter indplaceres medlemmet i optjeningsskalaen i stk. 2, 2.
pkt., efter den samlede varighed af den pågældendes
medlemskab. Den samlede egenpension kan i intet tilfælde
overstige det i stk. 2, 1. pkt., nævnte.
Stk. 4.
Tillægget efter § 110, stk. 3, 2. og 3. pkt., til en
egenpensionist, der har benyttet sig af muligheden i stk. 1,
udgør for hvert medlemsår efter beslutningen i
medfør af stk. 1 1/37 af det i tjenestemandspensionslovens
§ 6, stk. 3, til enhver tid gældende tillæg og for
hvert medlemsår til og med det medlemsår, hvor
beslutningen i medfør af stk. 1 træffes, 1/20 af det
nævnte tillæg. Ved udbetaling mindre end 2 år
efter pensionsudbetalingsalderen udgør tillægget dog
kun det halve heraf. § 110, stk. 3, 4. pkt., og stk. 4, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 5.
Ægtefællepension til ægtefællen efter et
folketingsmedlem, der har benyttet sig af muligheden i stk. 1,
udgør 71 pct. af den samlede egenpension beregnet efter stk.
2 og 3.
Stk. 6.
Tillægget efter § 111, stk. 4, til
ægtefællen efter et folketingsmedlem, der har benyttet
sig af muligheden i stk. 1, udgør for hvert medlemsår
efter beslutningen i medfør af stk. 1 1/37 af det i
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver tid
gældende tillæg og for hvert medlemsår til og med
det medlemsår, hvor beslutningen i medfør af stk. 1
træffes, 1/20 af det nævnte
tillæg.««
[Mulighed for folketingsmedlemmer
for at vælge at optjene ret til egenpension svarende til
efter reglerne for tjenestemænd i staten]
Underændringsforslag til ændringsforslag nr. 11
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (S,
DF, ALT, RV og SF):
12) I
den ved ændringsforslag nr. 11
foreslåede § 119 a
indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Folketinget foranlediger, at der sker løbende
offentliggørelse af, hvilke medlemmer der henholdsvis har og
ikke har benyttet sig af muligheden efter stk. 1. For medlemmer,
der har benyttet sig af muligheden, offentliggøres endvidere
tidspunktet herfor.«
[Offentlighed om, hvilke medlemmer
der henholdsvis har og ikke har valgt at overgå til optjening
af pension efter samme skala, som gælder for
tjenestemænd]
Til § 2
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(DF, EL og ALT):
13) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
§ 1, nr. 18, har virkning for medlemsperioder fra den 1. juni
2017, dog således at Folketingets første indbetaling
af pensionsbidraget til den anviste pensionsopsparing sker senest
den 31. december 2017. Hvert folketingsmedlem skal senest den 30.
september 2017 have anvist en pensionsopsparing, hvortil
indbetaling kan ske. For udbetaling af egenpension optjent på
grundlag af medlemsperioder til og med den 31. maj 2017 finder de
hidtil gældende regler anvendelse.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og SF):
14) I
stk. 4, 1. pkt., udgår »og
21«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
15) Stk. 4,
3. og 4. pkt., udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Af et flertal (S, V,
LA, RV og KF), tiltrådt af et mindretal (det øvrige udvalg):
16) I
stk. 4 ændres tre steder
»1. maj 2017« til: »1. juni 2017«, og
»30. april 2017« ændres til: »31. maj
2017«.
[Ændring af
overgangsbestemmelse som følge af udskudt
ikrafttrædelsestidspunkt]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, ALT og SF):
17)
Som stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 02, har for hvert medlem af Folketinget virkning for
optjening af ret til egenpension i medlemsperioder fra den
pågældendes førstkommende hele medlemsår
efter det førstkommende folketingsvalg efter lovens
ikrafttræden. For hvert folketingsmedlems optjening af ret
til egenpension i medlemsperioder indtil begyndelsen af det
førstkommende hele medlemsår efter det
førstkommende folketingsvalg efter lovens ikrafttræden
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Den samlede
egenpension for et folketingsmedlem kan i intet tilfælde
overstige det i § 110, stk. 2, 1. pkt., i lov om valg til
Folketinget nævnte.«
[Overgangsregel i forbindelse med
ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ved lovforslagets 2. behandling blev der
vedtaget to ændringer af lovforslaget, som tilsammen giver
mulighed for, at Folketingets medlemmer vil kunne frasige sig
vederlag helt eller delvis.
Ændringsforslagene har til
formål at omgøre disse ændringer. Med
ændringsforslagene vil folketingsmedlemmer således
ligesom hidtil have pligt til at modtage grundvederlag og
omkostningstillæg, og de vil ikke kunne vælge at
modtage et mindre beløb end det, der følger af de
almindelige regler i folketingsvalgloven. SF mener ikke, at det
skal være op til det enkelte folketingsmedlem at vælge,
hvilket vederlag man vil have. For folkestyrets skyld må det
være sådan, at alle medlemmer modtager det samme,
så der er gennemsigtighed i vederlagene. SF ser dog gerne det
skattefrie omkostningstillæg afskaffet til fordel for en
ordning, hvor folketingsmedlemmer får refunderet udgifter i
forbindelse med arbejde. På den måde vil ordningen
være svarende til den, der findes på mange
arbejdspladser.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer en
tilslutning til Vederlagskommissionens anbefaling om at
overgå til en ordning med bidragsbestemt pension for
tidligere folketingsmedlemmer frem for at fortsætte med en
ordning med ydelsesbestemte pensioner, således som det
fremsatte lovforslag indebærer.
Med ændringsforslaget foreslås
folketingsvalglovens bestemmelser om pensionsydelser til
forhenværende folketingsmedlemmer således erstattet af
en bestemmelse, hvorefter medlemmer af Folketinget forpligtes til
at anvise en pensionsordning omfattet af afsnit I i
pensionsbeskatningsloven, hvortil Folketinget kan indbetale et
bidrag svarende til 17,42 pct. af grundvederlaget til
folketingsmedlemmer. Procentsatsen svarer til det af
Vederlagskommissionen anbefalede.
Inden for pensionsbeskatningslovens rammer
vil det enkelte folketingsmedlem selv kunne vælge en
pensionsordning med en ydelsessammensætning, der passer den
pågældende, jf. dog det foreslåede stk. 3.
I det foreslåede § 110, stk. 2,
foreslås bestemt, at der ikke ydes pensionsbidrag til et
folketingsmedlem, der også er minister. Dette er også
anbefalet af Vederlagskommissionen og skal ses i sammenhæng
med, at der sker en separat optjening af pensionsydelser for
ministerhvervet.
I det foreslåede § 110, stk. 3,
foreslås Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om
indbetaling af pensionsbidrag efter stk. 1, herunder om krav til
pensionsordningerne og om administration af ordningen.
Bemyndigelsen forventes navnlig anvendt til at fastsætte
nærmere bestemmelser om administration, men vil også
kunne anvendes til at fastsætte visse krav til de
pensionsordninger, som folketingsmedlemmerne skal anvise, bl.a. med
hensyn til ydelsessammensætning og -sikkerhed. Der forventes
herunder bl.a. fastsat regler om, at pensionsordningerne ikke
må kunne tilbagekøbes »i utide«, hvormed
pensionsordningerne også kreditorbeskyttes, jf. også
Vederlagskommissionens anbefaling herom.
Det foreslås med hensyn til
ikrafttræden og overgangsbestemmelser, at den ændrede
pensionsordning skal have virkning for medlemsperioder fra den 1.
juni 2017, mens de hidtil gældende regler skal finde
anvendelse for udbetaling af egenpension optjent på grundlag
af medlemsperioder til og med den 31. maj 2017. Dette svarer til
virkningstidspunktet for de ændringer af pensionsordningen
for folketingsmedlemmer, som er foreslået i det fremsatte
lovforslag, dog med 2 måneders udsættelse, som
følge af at folketingsbehandlingen af lovforslaget har varet
længere end forventet, jf. de ved 2. behandling vedtagne
ændringsforslag herom. Det vil indebære, at der
først med virkning fra den 1. juni 2017 skal ske indbetaling
af pensionsbidraget på 17,42 pct. af grundvederlaget, mens
der indtil da optjenes pensionsrettigheder efter de nuværende
regler.
Til nr. 4, 7, 8 og 11
Ændringsforslagene har til
formål, at folketingsmedlemmer fremover individuelt skal
kunne vælge at optjene ret til egenpension i samme takt, som
gælder for tjenestemænd i staten. En beslutning herom
indebærer, at der optjenes ret til den højeste
egenpension senest efter 37 år, hvorimod retten til den
højeste egenpension efter de nugældende regler
optjenes efter 20 år. Med den foreslåede ordning sker
der således en tilnærmelse til de pensionsforhold, der
gælder for tjenestemænd i staten.
Optjening efter den foreslåede
ordning sker således, at 1.-16. medlemsår indgår
med hver 1,75 procentpoint, at 17.-32. medlemsår indgår
med hver 1,5 procentpoint, og at 33.-37. medlemsår
indgår med hver 1 procentpoint. Op?tjeningen følger
dermed reglerne i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 1, 2.
pkt.
Et medlem, der har optjent ret til
egenpension efter de nugældende regler, vil med det
foreslåede kunne vælge at overgå til den nye
ordning, forudsat at medlemmet ikke på tidspunktet for
beslutningen allerede har opnået ret til den højeste
egenpension. Af hensyn til gennemsigtighed og administrativ
enkelhed foreslås, at valget får virkning fra det
førstkommende hele medlemsår. Af samme hensyn
foreslås endvidere, at et medlem ikke senere skal kunne
omgøre beslutningen og således »vælge frem
og tilbage« mellem forskellige ordninger. Det vil med det
foreslåede også gælde, hvis medlemmet
udtræder af Folketinget og efter en mellemliggende periode
genindtræder.
Træffer et medlem ikke beslutning om
at overgå til den foreslåede ordning, omfattes
medlemmet af de nugældende regler, der indebærer, at
der optjenes ret til den højeste egenpension efter 20
års medlemstid.
Forslaget indebærer, at medlemmer,
der vælger at gå over til optjening efter den
tjenestemandslignende (37-årige) optjeningsskala, bevarer
retten til den egenpension, de indtil da har optjent efter den
eksisterende (20-årige) skala. De indplaceres herefter
på den 37-årige skala svarende til deres faktiske
anciennitet som folketingsmedlemmer.
Det foreslås af hensyn til klarhed
præciseret, at den samlede egenpension i intet tilfælde
kan overstige det nuværende maksimum på 57 pct. af den
til enhver tid gældende løn på skalatrin 51
(lønskalaen for statstjenestemænd) før fradrag
af arbejdsmarkedsbidraget på tidspunktet for
pensioneringen.
Beslutning om at overgå til den
foreslåede ordning indebærer samtidig, at optjeningen
af det såkaldte under folkepensionsaldertillæg, der
følger af folketingsvalglovens § 110, stk. 3, og som
med lovforslaget videreføres for medlemmer, der benytter sig
af muligheden for at få egenpension udbetalt før
folkepensionsalderen mod et varigt fradrag, fremover følger
reglerne for optjening efter tjenestemandspensionslovens § 6,
stk. 3. Det indebærer, at der for hvert medlemsår
optjenes ret til en 1/37 af tillægget mod 1/20 efter de
nugældende regler. For medlemstid forud til overgangen vil
folkepensionsaldertillægget dog fortsat udgøre 1/20
pr. medlemsår af det nævnte tillæg.
Hvornår et medlem, der har optjent
ret til pension efter de nugældende regler, og som
vælger at være omfattet af den foreslåede
ordning, vil have optjent ret til den højeste egenpension,
afhænger af dennes medlemstid inden beslutningen om at
overgå til den foreslåede ordning.
Som eksempler kan nævnes
følgende:
Et folketingsmedlem valgt for første
gang ved folketingsvalget i 2015 vil med beslutning om at
overgå til den foreslåede ordning med virkning fra den
18. juni 2018 efter 3 års medlemstid have optjent ret til
9,75 procentpoint efter den nugældende ordning og
således efter yderligere 30 år på den nye ordning
have optjent ret til de resterende 47,25 procentpoint og dermed
på dette tidspunkt have opnået ret til den
højeste egenpension på 57 pct. Medlemmet ville efter
den nugældende ordning have opnået ret til den
højeste egenpension efter yderligere 17 år.
Et folketingsmedlem valgt første
gang ved folketingsvalget i 2011, der overgår til den
foreslåede ordning med virkning fra den 15. september 2018,
vil efter 7 års medlemstid have optjent 22,75 procentpoint
efter den nugældende ordning og efter yderligere 22 år
på den nye ordning have optjent ret til de resterende 34,25
procentpoint. Medlemmet vil dermed efter i alt 29 år have
opnået ret til den højeste egenpension på 57
pct.
Det forudsættes, at et nyvalgt
medlem, der ikke har optjent ret til egenpension efter de
nugældende regler, vil have mulighed for, inden hvervet
tiltrædes, at vælge den nye ordning, således at
medlemmets ret til egenpension i det hele optjenes efter denne
ordning. Det er kun valget af den nye
ordning, der ikke kan omgøres. Et medlem, der ved sin
tiltræden vælger at optjene pension efter de
nugældende regler, kan således på ethvert
tidspunkt vælge at overgå til den nye ordning med
virkning fra det førstkommende hele medlemsår.
Forslaget har alene betydning for optjening af retten til egenpension m.v.,
hvorimod det ikke indebærer nogen ændring af de
øvrige regler i folketingsvalgloven om udbetaling af pension
m.v.
Der lægges med forslaget op til, at
valg af den foreslåede ordning får tilsvarende virkning
for optjening af ret til ægtefællepension, idet
størrelsen af en ægtefællepension afhænger
af størrelsen af medlemmets optjente egenpension.
Forslaget har derimod ingen betydning for
ret til og optjening af børnepensionsbidrag og
børnepension, da disse ydelsers størrelse er
uafhængige af størrelsen af den optjente
egenpension.
Ret til og optjening af egenpension til
Folketingets formand følger reglerne for ministerpension og
berøres dermed ikke af forslaget.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer, at
der med virkning for alle folketingsmedlemmer sker en overgang fra
den nuværende takt for optjening af pensionsrettigheder til
den samme takt, som gælder for tjenestemænd i staten.
Det indebærer nærmere, at der optjenes ret til den
højeste egenpension efter senest 37 års medlemskab af
Folketinget, hvorimod retten til den højeste egenpension
efter de gældende regler optjenes efter 20 år.
Optjening efter den foreslåede ordning sker således, at
1.-16. medlemsår indgår med hver 1,75 procentpoint, at
17.-32. medlemsår indgår med hver 1,5 procentpoint, og
at 33.-37. medlemsår indgår med hver 1 procentpoint.
Op?tjeningen følger dermed reglerne i
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at
muligheden for at få udbetalt folketingspension før
folkepensionsalderen mod et varigt fradrag i pensionens
størrelse udgår af lovforslaget. Med
ændringsforslaget vil forhenværende folketingsmedlemmer
således - med forbehold for muligheden for tilkendelse af
»svagelighedspension« i ganske særlige
tilfælde, hvor de pågældendes
helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold i
øvrigt taler derfor - først kunne få udbetalt
folketingspension, når de når deres folkepensionsalder,
jf. bestemmelserne herom i lov om social pension.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indebærer, at
muligheden for, at folketingsmedlemmer individuelt kan vælge
en bidragsfinansieret pensionsordning i stedet for
folketingspension efter gældende regler, udgår.
Den pågældende mulighed blev
indsat i lovforslaget ved lovforslagets 2. behandling, jf.
ændringsforslag nr. 8 i Udvalget for Forretningsordenens
betænkning af 14. marts 2017.
Efterfølgende er det imidlertid
kommet frem, at dette åbner mulighed for, at også
folketingsmedlemmer, som allerede har optjent den højest
mulige folketingspension efter de hidtidige regler, vil kunne
opnå endnu højere pension ved at vælge at
gå over til bidragsfinansieret pension og derved modtage
indbetalinger til en privattegnet pensionsordning eller
arbejdsmarkedspension. Dette er efter SF's opfattelse ikke rimeligt
eller hensigtsmæssigt.
Det foreslås derfor, at muligheden
udgår af lovforslaget.
Til nr. 10
Hvis Folketinget vedtager regler, der
gør det muligt for medlemmerne at vælge en mere
moderat opsparingsbaseret pensionsordning, finder Enhedslisten det
væsentligt, at offentligheden får indsigt i, hvilke
folketingsmedlemmer der benytter hvilken pensionsordning. Det
foreslås derfor, at Folketinget foranlediger, at der sker en
løbende offentliggørelse af, hvilke medlemmer der
benytter sig af muligheden for at overgå til
bidragsfinansieret pension, og hvilke der ikke gør og
således optjener folketingspension efter de hidtil
gældende regler. For de medlemmer, som har benyttet sig af
muligheden for at overgå til bidragsfinansieret pension,
foreslås det, at der endvidere sker offentliggørelse
af tidspunktet for overgangen. Oplysningerne skal kunne
tilgås i listeform på Folketingets hjemmeside, ligesom
de skal findes på det enkelte folketingsmedlems medlemsside,
hvor også cv m.m. forefindes i dag.
Til nr. 12
Hvis Folketinget vedtager regler, der
gør det muligt for medlemmerne at vælge en mere
moderat takt for optjening af pensionsrettigheder, finder
Enhedslisten det væsentligt, at offentligheden får
indsigt i, hvilke folketingsmedlemmer der benytter hvilken
optjeningsskala. Det foreslås derfor, at Folketinget
foranlediger, at der sker en løbende offentliggørelse
af, hvilke medlemmer der benytter sig af muligheden for at
overgå til optjening af pensionsrettigheder efter den skala,
som gælder for tjenestemænd, og hvilke der ikke
gør og således optjener folketingspension efter de
hidtil gældende regler. For de medlemmer, som har benyttet
sig af muligheden for at overgå til optjening efter den mere
moderate skala, foreslås det, at der endvidere sker
offentliggørelse af tidspunktet for beslutningen herom.
Oplysningerne skal kunne tilgås i listeform på
Folketingets hjemmeside, ligesom de skal findes på det
enkelte folketingsmedlems medlemsside, hvor også cv m.m.
forefindes i dag.
Til nr. 13
Det foreslås, at ændringen,
hvorved der indføres en bidragsbestemt pension for
folketingsmedlemmer i stedet for den hidtidige pensionsordning, jf.
ændringsforslag nr. 3, gives virkning for medlemsperioder fra
den 1. juni 2017, mens de hidtil gældende regler skal finde
anvendelse for udbetaling af egenpension optjent på grundlag
af medlemsperioder til og med den 31. maj 2017. Dette
indebærer, at Folketingets medlemmer ophører med at
optjene pensionsrettigheder efter de hidtidige regler med udgangen
af maj 2017 og fra begyndelsen af juni 2017 i stedet får
beregnet pensionsbidraget på 17,42 pct. af grundvederlaget
til indsættelse på en pensionsordning. Af hensyn til
den administrative gennemførelse af omlægningen og for
at give folketingsmedlemmerne den fornødne tid til eventuelt
at etablere den påkrævede pensionsordning
foreslås, at medlemmerne først senest den 30.
september 2017 skal have anvist den pensionsopsparing, hvortil
indbetalingen skal ske, hvorefter Folketinget har indtil den 31.
december 2017 til at foretage den første indbetaling. Den
første indbetaling vil omfatte pensionsbidrag for tiden fra
og med juli 2017. Det foreslåede er ikke til hinder for, at
et medlem kan anvise en pensionsopsparing før den 30.
september 2017, eller for, at Folketinget kan foretage den
første indbetaling før den 31. december 2017. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 14 og 15
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget udskydes
virkningstidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 18, som
følge af at lovforslaget ikke kan træde i kraft
før den 1. maj 2017. Ændringen indebærer, at de
hidtil gældende regler vil finde anvendelse for egenpension
optjent på grundlag af medlemsperioder til og med den 31. maj
2017, dvs. i alt 2 måneder længere end foreslået
i lovforslaget som fremsat. På tilsvarende vis udskydes
virkningstidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 21, der
ændrer reglerne for udbetaling af egenpension før
folkepensionsalderen. For så vidt angår det
nærmere indhold af disse ændringer, henvises til
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 17
Det foreslås, at ændringen,
hvorefter der med virkning for alle folketingsmedlemmer sker en
overgang fra den nuværende takt for optjening af
pensionsrettigheder til den samme takt, som gælder for
tjenestemænd i staten, for hvert medlem af Folketinget gives
virkning for optjening af ret til egenpension i medlemsperioder fra
den pågældendes førstkommende hele
medlemsår efter det førstkommende folketingsvalg efter
lovens ikrafttræden. For hvert folketingsmedlems optjening af
ret til egenpension i medlemsperioder indtil begyndelsen af det
førstkommende hele medlemsår efter det
førstkommende folketingsvalg efter lovens ikrafttræden
foreslås, at de hidtil gældende regler skal finde
anvendelse.
Overgangsreglen indebærer, at det
enkelte folketingsmedlem bevarer retten til den egenpension efter
de nuværende satser i folketingsvalglovens § 110, stk.
2, 2. pkt., som den pågældende har optjent i
medlemsperioder indtil det næste hele medlemsår efter
det førstkommende folketingsvalg efter lovens
ikrafttræden. Herefter begynder den pågældende at
optjene pensionsrettigheder efter de nye og lavere satser.
Som eksempel kan nævnes
følgende:
Et folketingsmedlem, der ved
førstkommende folketingsvalg har en samlet medlemstid
på 2 år og 3 måneder, vil med virkning for
medlemmets 4. medlemsår, dvs. efter 3 hele år,
overgå til den nye optjeningssats for pension. Medlemmet vil
med sine 3 års medlemstid på dette tidspunkt have
optjent ret til 9,75 procentpoint efter den nugældende
ordning og således efter yderligere 30 år på den
nye ordning have optjent ret til de resterende 47,25 procentpoint
og dermed på dette tidspunkt have opnået ret til den
højeste egenpension på 57 pct. Medlemmet ville efter
den nugældende ordning have opnået ret til den
højeste egenpension efter yderligere 17 år.
Det foreslås præciseret, at
medlemmer, som bliver omfattet af overgangsordningen, i intet
tilfælde kan opnå en samlet egenpension, som er
højere end det, som følger af folketingsvalglovens
§ 110, stk. 2, 1. pkt., dvs. 57 pct. af den til enhver tid
gældende løn på skalatrin 51 (lønskalaen
for statstjenestemænd).
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)
Christian Juhl (EL) Leif Mikkelsen (LA) Peter Skaarup (DF)
Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Laura
Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S) Christine
Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Pelle
Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) Andreas Steenberg (RV) Jacob
Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 106
Bilagsnr. | Titel | 9 | Notat om ekspropriation ved ændring
af pensionsalder for optjent pensionsret | 10 | Udkast til
tillægsbetænkning | 11 | 2. udkast til
tillægsbetænkning | 12 | 3. udkast til
tillægsbetænkning | 13 | Betænkning over L 106 |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 106
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at indrette ordningen for
folketingspension på en sådan måde, at
Folketingets medlemmer individuelt kan vælge at gå over
fra den nuværende folketingspension til en bidragsfinansieret
ordning, til finansministeren og ministerens svar herpå |
|