Fremsat den 14. december 2016 af Søren Gade (V),
Henrik Sass Larsen (S),
Leif Mikkelsen (LA),
Morten Østergaard (RV) og Mette Abildgaard (KF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget
(Ændring af folketingsmedlemmernes
vederlæggelse og pensionsforhold som opfølgning
på Vederlagskommissionens anbefalinger m.v.)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 416 af 12. maj 2016, som ændret
ved § 22 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. § 108,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Grundvederlaget udgør 638.351 kr. årligt (31. marts
2017-niveau). Grundvederlaget reguleres en gang årligt pr. 1.
april med samme reguleringsprocent som ministres grundvederlag, jf.
lov om vederlag og pension m.v. for ministre.«
2. I
§ 108, stk. 3, ændres
»kr. 45.000« til: »60.984 kr.«, og
»kr. 60.000« til: »81.312 kr.«
3. § 108,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Beløbene i stk. 3 er angivet i oktober 2015-niveau og
reguleres efter reglerne i § 109 a, stk. 12, 3.-5.
pkt.«
4. I
§ 109, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »12 måneder« til: »6
måneder«.
5. I
§ 109, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »100.000 kr.« til: »135.930 kr. (31.
marts 2017-niveau).«
6. I
§ 109, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »efter § 109 a, stk. 12.« til:
»på samme måde som grundvederlaget, jf. §
108, stk. 2, 2. pkt.«
7. I
§ 109, stk. 8, 1. pkt.,
ændres »20.000 kr.« til: »27.105
kr.«, og »100.000 kr.« til: »135.524
kr.«
8. § 109,
stk. 8, 4. pkt., affattes således:
»Beløbene i 1. pkt. er angivet
i oktober 2015-niveau og reguleres efter reglerne i § 109 a,
stk. 12, 3.-5. pkt.«
9. I
§ 109 a, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Endvidere stiller Folketinget efter
anmodning vederlagsfrit en bolig til rådighed for hver
tingsekretær.«
10. I
§ 109 a, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »50.000 kr.« til: »75.698
kr.«
11. I
§ 109 a, stk. 5, ændres
»20.000 kr.« til: »30.280 kr.«
12. I
§ 109 a, stk. 5, nr. 2,
ændres »supplerende bolig, og« til:
»supplerende bolig,«.
13. I
§ 109 a, stk. 5, nr. 3,
ændres »Præsidiet.« til:
»Præsidiet, og«.
14. I
§ 109 a, stk. 5, indsættes
som nr. 4:
»4) en
tingsekretær, som får stillet en bolig til
rådighed efter stk. 1, 2. pkt., hvis vedkommende ellers ville
være berettiget til en bolig efter stk. 2.«
15. § 109
a, stk. 12, affattes således:
»Stk. 12.
Beløbene i stk. 4 og 5 er angivet i oktober 2015-niveau.
Beløbet i stk. 4 reguleres med den samme procentvise
ændring (1 decimal) som den procentvise ændring i
forbrugerprisindeksets boligpost i forhold til juli 2015.
Beløbet i stk. 5 reguleres med den samme procentvise
ændring (1 decimal) som den procentvise ændring i det
samlede forbrugerprisindeks i forhold til juli 2015. Reguleringer
sker på grundlag af indeks for januar og juli for tidsrummene
1. april-30. september og 1. oktober-31. marts. Første
regulering foretages pr. 1. april 2016.«
16. I
§ 110, stk. 1, ændres to
steder »efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.« til:
»folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension«.
17. I
§ 110, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »Helbredsnævnet« til:
»Nævnet for Helbredsbedømmelser i
Tjenestemandssager«.
18. I
§ 110, stk. 1, indsættes som
5. pkt.:
»Udvalget for Forretningsordenen kan
fastsætte regler om kriterier for bevilling af pension efter
3. pkt.«
19. § 110,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Et tidligere folketingsmedlem kan vælge at få
egenpensionen efter stk. 1 og 2 udbetalt før
folkepensionsalderen, dog tidligst fra vedkommendes
pensionsudbetalingsalder, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 a.
Der ydes i så fald, indtil den pågældende
når folkepensionsalderen, et tillæg, der for hvert
medlemsår udgør en tyvendedel af det i
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver tid
gældende tillæg. Ved udbetaling mindre end 2 år
efter pensionsudbetalingsalderen udgør tillægget dog
kun det halve heraf. Endvidere fratrækkes varigt et
førtidspensionsfradrag, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Førtidspensionsfradraget udgør følgende
procentandele af pensionen efter stk. 3, 1. og 2. pkt., jf. stk. 1
og 2:
1) Ved
udbetaling under 1 år efter pensionsudbetalingsalderen 17
pct.
2) Ved
udbetaling fra 1 år indtil 2 år efter
pensionsudbetalingsalderen 14 pct.
3) Ved
udbetaling fra 2 år indtil 3 år efter
pensionsudbetalingsalderen 6 pct.
4) Ved
udbetaling fra 3 år indtil 4 år efter
pensionsudbetalingsalderen 5 pct.
5) Ved
udbetaling fra 4 år indtil 5 år efter
pensionsudbetalingsalderen 4 pct.
6) Ved
udbetaling fra 5 år indtil 6 år efter
pensionsudbetalingsalderen 3 pct.
7) Ved
udbetaling fra 6 år indtil 7 år efter
pensionsudbetalingsalderen 1 pct.«
Stk. 4 bliver stk. 5.
20. I
§ 126 f, stk. 2, indsættes
to steder efter »§ 110, stk. 3,«: »jf.
lovbekendtgørelse nr. 416 af 12. maj 2016,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Regulering af
grundvederlaget for folketingsmedlemmer og af beløbet, op
til hvilket der ikke sker modregning i de første 12
måneder af et folketingsmedlems eftervederlagsperiode, efter
§ 108, stk. 2, 2. pkt., og § 109, stk. 4, 2. pkt., i lov
om valg til Folketinget som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1
og 6, sker første gang den 1. april 2017.
Stk. 3. § 1, nr. 4,
har virkning for medlemmer, der vælges eller genvælges
til Folketinget ved det førstkommende folketingsvalg efter
lovens ikrafttræden eller senere. For medlemmer, der
udtræder af Folketinget ved det førstkommende
folketingsvalg efter lovens ikrafttræden eller tidligere,
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4. § 1, nr. 16
og 19, har virkning for udbetaling af egenpension optjent på
grundlag af medlemsperioder fra den 1. april 2017. For udbetaling
af egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder til og
med den 31. marts 2017 finder de hidtil gældende regler
anvendelse. For et tidligere medlem, som er berettiget til
egenpension på grundlag af medlemsperioder både
før og efter den 1. april 2017, og som vælger
før folkepensionsalderen at få udbetalt egenpension
optjent på grundlag af medlemsperioder efter den 1. april
2017 efter reglerne i § 110, stk. 3 og 4, i lov om valg til
Folketinget som affattet ved denne lovs § 1, nr. 19, foretages
der dog førtidspensionsfradrag efter de nævnte
bestemmelser af den samlede pension fra det første
udbetalingstidspunkt. Endvidere finder § 110, stk. 3, 3. pkt.,
i lov om valg til Folketinget som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 19, anvendelse i sådanne tilfælde.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er på
Folketingets område at udmønte den aftale om
ændring af politikeres vederlæggelse, som regeringen -
som på daværende tidspunkt alene bestod af Venstre -
indgik med Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti den 3. oktober 2016. Ved aftalen og
udmøntningen heraf gennemføres visse dele af
anbefalingerne, som Vederlagskommissionen fremkom med i sin rapport
fra januar 2016.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
det samtidig af finansministeren fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
hvorved stemmeaftalen af 3. oktober 2016 udmøntes, for
så vidt angår ministres vederlæggelse m.v.
Den del af stemmeaftalen, der angår
borgmestre og regionsrådsformænd, ventes
udmøntet af økonomi- og indenrigsministeren ved en
ændring af henholdsvis bekendtgørelse nr. 793 af 25.
juni 2014 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen
af kommunale hverv og bekendtgørelse nr. 794 af 25. juni
2014 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelse af
regionale hverv.
Ud over de elementer, der følger af
stemmeaftalen af 3. oktober 2016, foreslås der med
lovforslaget gennemført enkelte andre, mindre
ændringer af folketingsvalgloven. Det drejer sig for det
første om en tilpasning af reguleringen af det beløb,
op til hvilket der ikke sker modregning i et tidligere
folketingsmedlems eftervederlag i de første 12 måneder
af eftervederlagsperioden, så den svarer til
reguleringsordningen for selve eftervederlaget. For det andet
foreslås der givet adgang for Folketingets
tingsekretærer til at få stillet en bolig vederlagsfrit
til rådighed, på linje med hvad der gælder for
Præsidiets medlemmer, bl.a. af hensyn til øget
fleksibilitet i planlægningen af Folketingets møder.
Endvidere foreslås der indført hjemmel til, at
Udvalget for Forretningsordenen kan fastsætte regler om
kriterier for bevilling af folketingspension før det
tidspunkt, der følger af de almindelige regler, i ganske
særlige tilfælde, hvor den pågældendes
helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold i
øvrigt taler derfor. Endelig foreslås visse
beløbsangivelser i folketingsvalgloven opdateret.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Vederlagskommissionen
I marts 2014 indgik den daværende
regering (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) en politisk
aftale med Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om en mere tidssvarende vederlæggelse af
politikere. Aftalen indebar bl.a. en ændring i niveauet for
det faste vederlag til menige kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer og en ændret reguleringsform af
det faste vederlag. Aftalen indebar ikke ændringer i forhold
til vederlæggelsen af borgmestre og
regionsrådsformænd, hvis hverv adskiller sig fra de
menige kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer ved at
være fuldtidshverv på linje med folketingsmedlemmer og
ministre.
Med aftalen forpligtede aftaleparterne sig til
at fremsætte forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en kommission, der på baggrund af det
kommissorium, der indgik som bilag til aftalen, skulle have til
opgave at udarbejde et forslag til, hvordan den samlede
vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre fremadrettet skulle være.
Med folketingsbeslutning af 20. maj 2014 om
udmøntning af politisk aftale om en mere tidssvarende og
gennemsigtig vederlæggelse af politikere opfordrede
Folketinget bl.a. regeringen til at nedsætte en kommission
vedrørende den samlede vederlæggelse af borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og
ministre.
Vederlagskommissionen blev nedsat i sommeren
2014. Af kommissoriet fremgik bl.a. følgende:
»Aftaleparterne
konstaterer, at spørgsmålet om vederlæggelse af
borgmestre, regionsrådsformænd (tidligere
amtsborgmestre), folketingsmedlemmer og ministre kun sjældent
er blevet taget op til mere grundlæggende
overvejelse. Når reglerne
undertiden er blevet ændret, har det som regel været
enkelte elementer af vederlæggelsen, som er blevet
justeret.
Borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre
varetager alle betydningsfulde hverv i relation til
kommunalbestyrelsers, regionsråds, Folketingets og
regeringens arbejde med og ansvar for vigtige samfundsmæssige
opgaver og beslutninger.
Aftaleparterne finder, at
tiden er moden til, at der foretages en grundlæggende
helhedsvurdering af, om de samlede vederlagsmæssige
vilkår for borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre er passende i en nutidig
sammenhæng.
Partierne har på
den baggrund besluttet at nedsætte en rådgivende
kommission vedrørende den samlede vederlæggelse af
borgmestre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og
ministre.
Kommissionen skal
foretage en analyse af den samlede vederlæggelse af
borgmestre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og
ministre. Analysen skal omfatte
alle elementer i vederlæggelsen, herunder
godtgørelser, omkostningstillæg, eftervederlag,
pension, modregningsregler, samordningsregler, uddannelsesmidler og
den løbende regulering af vederlagene. Kommissionen skal behandle vederlæggelsen af
de forskellige hverv i sammenhæng. Kommissionen skal endvidere inddrage oplysninger om
vederlæggelsen af andre ansvarsfulde poster i vores
samfund.
Kommissionen har til
opgave at udarbejde et forslag til, hvordan den fremadrettede
vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd,
folketingsmedlemmer og ministre skal være. Forslaget skal tage højde for den udvikling,
der over de senere år har været i politikernes
arbejdsvilkår, herunder i forhold til kompleksiteten i
arbejdsopgaverne samt i forhold til politikernes ansvar og
arbejdsbyrde. Forslaget skal
være baseret på et hensyn til gennemsigtighed og
åbenhed. Endvidere skal
forslaget tage højde for en indbyrdes sammenhæng
mellem vilkårene for de forskellige typer af hverv, i den
udstrækning det er relevant.«
2.2. Vederlagskommissionens anbefalinger
Vederlagskommissionen afgav den 18. januar
2016 sin rapport. Rapporten indeholder en række anbefalinger
om den fremtidige vederlæggelse af politikere i forhold
til
- vederlag (der
henvises til punkt 2.2.1. nedenfor),
- eftervederlag
(der henvises til punkt 2.2.2. nedenfor) og
- pension (der
henvises til punkt 2.2.3. nedenfor).
Det fremgår af Vederlagskommissionens
rapport, at anbefalingerne baserer sig på principper om
afspejling af ligheder med andre ansvarsfulde poster i respekt for
de politiske hvervs særlige karakter, fastholdelse af kendte
rationaler for vederlæggelsen, tilpasning i forhold til
udviklingen på det offentlige arbejdsmarked, en gennemsigtig
og tidssvarende vederlæggelse og nutidsvederlæggelse
frem for fremtidshonorering samt en tilbageholdenhed med
anbefalinger, hvor der ligger andre hensyn bag reglerne.
Der henvises til sammenfatningen af forslag og
anbefalinger i Vederlagskommissionens rapport, kapitel 2 (side 11
ff.).
2.2.1. Vederlagskommissionens anbefalinger i forhold til
vederlag
2.2.1.1. Højere vederlagsniveau
Et flertal af kommissionen anbefaler, at
vederlaget for hvervet som borgmester, regionsrådsformand,
folketingsmedlem og minister hæves for herved at tage
højde for den lønudvikling, der har været i
samfundet i almindelighed de seneste 20-30 år, herunder for
de offentlige chefer og ledende embedsmænd, som politikernes
vederlag historisk set har været koblet til.
For de konkrete anbefalinger til at hæve
vederlaget (beløbsstørrelser) for hvervet som
borgmester, regionsrådsformand, folketingsmedlem og minister
henvises til Vederlagskommissionens rapport, kapitel 2, punkt
2.3.1. (side 18).
Samtidig med anbefalingen om at hæve
vederlaget anbefaler Vederlagskommissionen, at det skattefrie
omkostningstillæg, som folketingsmedlemmer og ministre
modtager, skal bortfalde.
I perioden den 1. april 2012-31. december 2019
er grundvederlaget for ministre midlertidigt nedsat, jf. senest lov
nr. 743 af 1. juni 2015 om ændring af lov om vederlag og
pension m.v. for ministre (Forlængelse af perioden for
midlertidig nedsættelse af grundvederlag til ministre).
Vederlagskommissionen finder, at det bør være op til
Folketinget at vurdere, om den midlertidige reduktion bør
forlænges.
Vederlagskommissionen anbefaler også, at
der - samtidig med forhøjelse af vederlagene -
indføres en ordning, hvorefter vederlaget for hvervet som
borgmester og regionsrådsformand nedsættes med summen
af vederlag for en række typer af hverv, som varetages af
borgmestrene og regionsrådsformændene som følge
af det politiske hverv.
Et mindretal af Vederlagskommissionen har ikke
kunnet tilslutte sig flertallets anbefalinger om et højere
vederlagsniveau. Der henvises til Vederlagskommissionens rapport,
kapitel 2, punkt 2.6. (side 27 ff.).
2.2.1.2. Ny reguleringsordning for vederlag
Vederlagskommissionen anbefaler, at
vederlagene årligt reguleres svarende til forrige års
lønudvikling på det statslige, regionale og kommunale
arbejdsmarked.
Kommissionen finder det afgørende for,
at vederlagene også på længere sigt kan vedblive
med at være tidssvarende, at der indføres en holdbar
og set i forhold til den almindelige samfundsudvikling rimelig
reguleringsordning.
Kommissionen anbefaler, at
reguleringsordningen bliver ens for de fire politiske hverv,
således at der ikke over tid sker en forskydning af forholdet
mellem hvervene. Dette vil ifølge kommissionen varetage et
hensyn til en relevant indbyrdes sammenhæng mellem de
forskellige hverv. Kommissionen bemærker i den
sammenhæng, at samspillet mellem hvervene historisk set har
ført til forhøjelser af vederlag bl.a. for at matche
forhøjelsen af vederlag for et andet politisk hverv.
Vederlagskommissionen bemærker i sin
rapport, at princippet bag en række reguleringsordninger
indført på området over de seneste år har
været at følge lønudviklingen for relevante
sammenligningsgrupper. Kommissionen finder, at dette princip er
velegnet som princip for regulering af vederlagene for varetagelsen
af de politiske fuldtidshverv. Da alle fire politiske hverv efter
kommissionens opfattelse har en klar tilknytning til det offentlige
arbejdsmarked, finder kommissionen det mest rigtigt, at
reguleringen tager sit udgangspunkt i lønudviklingen
på det offentlige arbejdsmarked.
Den anbefalede reguleringsordning vil
ifølge kommissionen bidrage til en bedre gennemsigtighed i
forhold til, hvordan politikernes vederlag løbende
reguleres. Ordningen er samtidig efter Vederlagskommissionens
opfattelse rimelig, derved at den netop afspejler den almindelige
lønudvikling. Politikernes vederlag vil således ikke
stige mere end offentligt ansattes lønninger under
lavkonjunkturer præget af løntilbageholdenhed, men
samtidig følge med den almindelige befolknings
lønfremgang under højkonjunkturer.
Der henvises til Vederlagskommissionens
rapport, kapitel 6 (side 158 ff.).
2.2.2. Vederlagskommissionens anbefalinger om
eftervederlag
Et flertal af Vederlagskommissionens medlemmer
anbefaler, at borgmestre, regionsrådsformænd og
folketingsmedlemmer højst kan modtage eftervederlag svarende
til 1 års vederlag, mens ministre højst kan modtage
eftervederlag svarende til 2 års vederlag. Kommissionen
anbefaler videre, at der som minimum ydes eftervederlag svarende
til 6 måneders vederlag. Yderligere ret til eftervederlag
optjenes forholdsmæssigt ved varetagelse af det politiske
hverv inden for en 4-årig periode.
Vederlagskommissionen anbefaler videre en
ordning, hvor der som det klare udgangspunkt ikke ydes
eftervederlag, hvis en politiker fratræder frivilligt i
løbet af en valgperiode. Det indgår desuden i den af
flertallet foreslåede ordning, at eftervederlag
nedsættes med vederlag for et andet politisk fuldtidshverv,
men at der ikke herudover sker modregning i eftervederlag af anden
indkomst. Det anbefales endvidere, at der for ministre sker
modregning af indtægter fra andre offentlige hverv i
eftervederlag, der ydes efter 1 år.
Vederlagskommissionens anbefalinger beror
på, at der efter kommissionens opfattelse fortsat bør
ydes eftervederlag i en begrænset periode, når en
borgmester, en regionsrådsformand, et folketingsmedlem eller
en minister fratræder det politiske hverv. Som udgangspunkt
bør der efter Vederlagskommissionens opfattelse
indføres en ensartet ordning for alle politikere. På
grund af de særlige forhold, der gælder i forbindelse
med varetagelsen af hvervet som minister, adskiller den af
kommissionen foreslåede eftervederlagsordning for ministre
sig dog på enkelte områder fra eftervederlagsordningen
for de øvrige hverv.
Vederlagskommissionen lægger vægt
på, at den anbefalede ordning er baseret på et hensyn
til gennemsigtighed og åbenhed. Kommissionen lægger
endvidere vægt på, at de elementer, der indgår
ordningen, i et vist omfang kan spejles i gældende regler og
praksis for opsigelsesvarsler, kontraktophævelse m.v.
Der henvises til Vederlagskommissionens
rapport, kapitel 2 (side 21) og kapitel 7 (side 160 ff.).
Et mindretal af Vederlagskommissionens
medlemmer har ikke kunnet tilslutte sig dele af kommissionens
anbefalinger vedrørende eftervederlag.
Mindretallet foreslår således en
ordning som flertallet, men hvor borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre
højst kan modtage eftervederlag svarende til 2 års
vederlag. Mindretallet anbefaler også en fuld modregning af
anden indkomst i eftervederlagsperioden.
Der henvises til Vederlagskommissionens
rapport, kapitel 2, punkt 2.6. (side 27 ff.).
2.2.3. Vederlagskommissionens anbefalinger om
pension
Vederlagskommissionen anbefaler, at der sker
en fuldstændig omlægning af politikernes
pensionsordninger, således at der indføres en
bidragsdefineret pensionsordning i stedet for en ydelsesdefineret
pensionsordning. Anbefalingen gælder ikke allerede optjent
pension efter de nuværende ordninger.
Det er Vederlagskommissionens vurdering, at en
bidragsfinansieret pensionsordning i langt højere grad vil
afspejle den almindelige pensionsordning på det offentlige
arbejdsmarked og dermed også de grupper, som politikerne
efter kommissionens opfattelse bør sammenlignes med i en
nutidig sammenhæng.
Som udgangspunkt bør der efter
Vederlagskommissionens opfattelse indføres en ensartet
ordning for alle politikere. På grund af de særlige
forhold, der gælder i forbindelse med varetagelsen af hvervet
som minister, foreslår kommissionen en højere
pensionsbidragsprocent for ministre end for de øvrige
hverv.
Vederlagskommissionen foreslår en
pensionsbidragsprocent for borgmestre,
regionsrådsformænd og folketingsmedlemmer på
17,42, svarende til det uvægtede gennemsnit af
pensionsbidraget for akademikere i henholdsvis staten og
kommunerne. Kommissionen foreslår videre, at
pensionsbidragsprocenten for ministre fastsættes til 25 i
lighed med særlige stillingskategorier med typisk korte
ansættelsesforhold og omtrent svarende til den vægtede
beregnede bidragsprocent af departementschefers tjenestemands- og
arbejdsmarkedspension. Det indgår som en del af
Vederlagskommissionens anbefaling, at der alene optjenes pension af
vederlaget for de politiske hverv, og at indholdet af
pensionsdækningen følger pensionsbeskatningsloven.
Der henvises til Vederlagskommissionens
rapport, kapitel 2, punkt 2.3.5. (side 22) og kapitel 8 (side 174
ff.).
Vederlagskommissionens mindretal
støtter en ændring af pensionsvilkårene,
så de kommer på linje med kendte forhold på det
almindelige arbejdsmarked. Det anføres videre af
mindretallet, at hvis Folketinget ikke ønsker at
gennemføre den fulde omlægning af pensionerne, som
kommissionen anbefaler, anbefaler mindretallet, at Folketinget
ændrer pensionsalderen for politikere til at følge den
samme alder, som er gældende i befolkningen for
opnåelse af folkepension.
Der henvises til Vederlagskommissionens
rapport, kapitel 2, punkt 2.6. (side 30).
2.3. Stemmeaftalen om ændring af
fuldtidspolitikeres vederlæggelse
Regeringen, som på daværende
tidspunkt alene bestod af Venstre, indgik den 9. maj 2016 en
stemmeaftale med Socialdemokratiet, Liberal Alliance, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti om ændring af
fuldtidspolitikeres vederlæggelse som opfølgning
på Vederlagskommissionens anbefalinger.
Stemmeaftalen blev efterfølgende
revideret i form af en stemmeaftale af 3. oktober 2016 mellem de
samme parter. Den nye stemmeaftale har overvejende samme indhold
som den tidligere, dog er der taget stilling til
ikrafttrædelses- og overgangsspørgsmål i
større detaljeringsgrad og medtaget en bestemmelse om, at
der i forbindelse med forhøjelsen af fuldtidspolitikeres
pensionsalder skal være mulighed for
førtidspensionering mod en livslang reduktion i
pensionen.
Stemmeaftalen af 3. oktober 2016 lægger
op til en række ændringer i fuldtidspolitikeres
vederlag, eftervederlag og pension, jf. punkt 2.3.1.-2.3.4.
nedenfor.
2.3.1. Vederlag
Stemmeaftalen indebærer, at
folketingsmedlemmer og ministre beholder deres nuværende
vederlagsniveau, men at den midlertidige nedsættelse af
ministervederlaget på 5 pct., som løber indtil den 31.
december 2019, ikke forlænges. Vederlaget til borgmestre og
regionsrådsformænd hæves med 31,4 pct. svarende
til forskellen mellem udviklingen i vederlagene siden 1994 og den
faktiske lønudvikling på det kommunale og regionale
arbejdsmarked (fjerde kvartal 2015-niveau). Vederlaget til de
menige kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer blev
hævet efter tilsvarende principper i 2014.
Aftalen indebærer også, at
borgmestres, regionsrådsformænds, folketingsmedlemmers
og ministres vederlag skal reguleres årligt på baggrund
af den faktiske lønudvikling i den offentlige sektor.
Aftalen indebærer nærmere, at politikernes vederlag
hvert år vil blive reguleret med et uvægtet gennemsnit
af den statslige og den kommunale og regionale lønudvikling
i stedet for de forskellige reguleringsordninger, som findes i
dag.
2.3.2. Eftervederlag
Det fremgår af stemmeaftalen, at
parterne er blevet enige om, at ministre skal have afkortet deres
mindsteperiode for eftervederlag fra 18 til 6 måneder, mens
folketingsmedlemmer skal have afkortet deres mindsteperiode fra 12
til 6 måneder. Aftalen indebærer desuden, at man
fremadrettet ikke skal kunne få eftervederlag fra sit
tidligere hverv som borgmester eller regionsrådsformand,
samtidig med at man modtager vederlag som minister eller
folketingsmedlem.
2.3.3. Pension
Aftalen betyder desuden, at borgmestres,
regionsrådsformænds, folketingsmedlemmers og ministres
pensioneringsalder hæves fra efterlønsalderen til
folkepensionsalderen med mulighed for førtidspensionering
mod en livsvarig reduktion i pensionen. Som overgangsordning er det
forudsat, at pension optjent før ændringernes
ikrafttræden følger de hidtil gældende regler om
pensionsudbetalingstidspunkt.
2.3.4. Ikrafttræden
Det fremgår af stemmeaftalen af 3.
oktober 2016, at ændringen af folketingsmedlemmers og
ministres pensionsordning skal have virkning fra den 1. april 2017.
Ændringen af folketingsmedlemmers og ministres
eftervederlagsordning skal have virkning efter det
førstkommende folketingsvalg, efter loven er trådt i
kraft. Niveaujusteringen af borgmester- og
regionsrådsformandsvederlaget, ændringen af
eftervederlagsordningen og ændringen af pensionsordningen
indføres med virkning fra den 1. januar 2017. Regulering af
vederlagene på baggrund af den faktiske lønudvikling i
den offentlige sektor for borgmestre,
regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre
skal have virkning fra den 1. april 2017.
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Ændring af mindsteperioden for
folketingsmedlemmers eftervederlag
3.1.1. Gældende ret
Efter folketingsvalglovens § 109, stk. 2,
oppebærer et ordinært medlem af Folketinget, hvis
medlemskab ophører ved et folketingsvalg, eller som på
grund af sygdom udtræder af Tinget, et eftervederlag, der
svarer til grundvederlaget for folketingsmedlemmer, i et antal
måneder, der svarer til det halve af det hele antal
måneder, den pågældende senest i en
sammenhængende periode har været medlem af Folketinget
eller medlem af Europa-Parlamentet. Eftervederlaget ydes mindst i
12 måneder og højst i 24 måneder.
Et midlertidigt medlem, der er indtrådt
i Folketinget som følge af et medlems orlov, oppebærer
efter sin udtræden i forbindelse med folketingsvalg, sygdom
eller det ordinære medlems tilbagevenden eftervederlag i det
halve af orlovsperiodens hele antal måneder, hvis
orlovsperioden er sammenhængende og udgør mindst 6
måneder.
Efter lovens § 109, stk. 3, sker der
modregning i eftervederlaget for en række forskellige
øvrige indtægter. Efter stk. 4 sker der dog ikke
modregning i de første 12 måneder af et medlems
eftervederlagsperiode for indtægter op til 100.000 kr. (i
oktober 1999-niveau; 135.930 kr. i oktober 2016-niveau).
3.1.2. Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning
Det indgår i Vederlagskommissionens
anbefalinger til ændringer af eftervederlagsordningerne for
fuldtidspolitikere, at mindsteperioderne for eftervederlag
bør nedsættes fra 12 måneder og 18 måneder
for henholdsvis folketingsmedlemmer og ministre til 6 måneder
for både folketingsmedlemmer og ministre. Der henvises herom
til punkt 2.2.2. ovenfor.
Partierne bag stemmeaftalen af 3. oktober 2016
har ved aftalen tilsluttet sig denne anbefaling, jf. punkt 2.3.2.
ovenfor.
På Folketingets område
foreslås derfor, at mindsteperioden for eftervederlag -
forstået som den periode, hvor et ordinært medlem af
Folketinget vil have adgang til at oppebære eftervederlag
efter udtræden af Folketinget ved et valg eller på
grund af sygdom, uanset hvor længe den pågældende
har været ordinært medlem - nedsættes til 6
måneder. Længsteperioden for eftervederlag vil som
hidtil være 24 måneder, og som hidtil vil princippet
for optjening være, at der inden for dette spænd
opnås ret til eftervederlag i det halve af det hele antal
måneder, medlemmet senest har været medlem af
Folketinget eller Europa-Parlamentet i en sammenhængende
periode.
Det er ikke fundet påkrævet at
ændre ordningen, hvorefter der ikke sker modregning for andre
indtægter op til 100.000 kr. (135.930 kr. i oktober
2016-niveau) i de første 12 måneder af et
folketingsmedlems eftervederlagsperiode, som konsekvens af, at det
med den kortere mindsteperiode for eftervederlag også vil
kunne forekomme, at et ordinært medlem af Folketinget efter
sin udtræden ved et valg eller på grund af sygdom
opnår ret til eftervederlag i mindre end 12 måneder.
Der kan herved henvises til, at den pågældende ordning
allerede gælder for personer, der har opnået ret til
eftervederlag på grundlag af midlertidigt medlemskab af
Folketinget. For disse personer kan eftervederlagsperioden efter
gældende regler gå ned til 3 måneder, og de
pågældende har efter gældende regler adgang til
at oppebære det fulde beløb i indtægter uden
modregning i eftervederlaget, selv om eftervederlagsperioden er
kortere end 12 måneder.
Med hensyn til virkningstidspunkt for den
forkortede mindsteperiode for eftervederlag foreslås i
overensstemmelse med stemmeaftalen af 3. oktober 2016, at
ændringen skal finde anvendelse for medlemmer, der
vælges eller genvælges til Folketinget ved det
førstkommende folketingsvalg efter lovens ikrafttræden
eller senere. Den hidtil gældende mindsteperiode for
eftervederlag på 12 måneder vil således finde
anvendelse for medlemmer, som forlader Folketinget ved det
førstkommende folketingsvalg efter lovens
ikrafttræden, eller som på grund af sygdom forlader
Folketinget inden da.
3.2. Ændring af den løbende regulering af
folketingsmedlemmernes vederlag m.v.
3.2.1. Gældende ret
Folketingets medlemmer modtager efter
folketingsvalglovens § 108, stk. 1, et grundvederlag og et
omkostningstillæg til dækning af omkostningerne i
forbindelse med hvervet som folketingsmedlem. Ethvert
folketingsmedlem er forpligtet til at modtage grundvederlaget og
omkostningstillægget.
Efter folketingsvalglovens § 108, stk. 2,
udgør grundvederlaget til folketingsmedlemmer det samme
beløb som den til enhver tid gældende løn
på skalatrin 51 (lønskalaen for
statstjenestemænd). Ved lov nr. 589 af 18. juni 2012 blev der
indsat en bestemmelse om, at grundvederlaget reguleres en gang
årligt pr. 1. april med en reguleringsprocent, der beregnes
på baggrund af lønudviklingen i lønramme 37-39
og løngrupperne 1-3. Grundvederlaget udgør aktuelt
638.351 kr. årligt.
Omkostningstillægget for
folketingsmedlemmer udgør i oktober 1999-niveau 45.000 kr.
årligt for medlemmer valgt i Danmark og 60.000 kr.
årligt for medlemmer valg i Grønland eller på
Færøerne, aktuelt henholdsvis 61.167 kr. og 81.555 kr.
Beløbet reguleres ved en forbrugerprisregulering efter
lovens § 109 a, stk. 12, på samme måde som det
beløb, som et tidligere folketingsmedlem i de første
12 måneder af sin eftervederlagsperiode kan oppebære i
eftervederlag uden modregning, jf. § 109, stk. 4, de
beløb, medlemmerne optjener til efteruddannelse i
eftervederlagsperioden, jf. § 109, stk. 8, og
godtgørelserne for supplerende bolig i
Københavnsområdet og dobbelt husførelse, jf.
§ 109 a, stk. 4 og 5.
Reguleringsordningen for vederlag til
folketingsmedlemmer er forskellig fra reguleringsordningerne for
vederlag til borgmestre, regionsrådsformænd og
ministre.
3.2.2. Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning
Vederlagskommissionen har vedrørende
reguleringsordninger for borgmestre,
regionsrådsformænd, ministre og folketingsmedlemmer
anbefalet, at reguleringsordningen bør være ens for de
fire politiske hverv, således at der ikke over tid sker en
forskydning af forholdet mellem hvervene.
Kommissionen har konkret foreslået, at
vederlagene årligt reguleres svarende til forrige års
lønudvikling på det statslige, regionale og kommunale
arbejdsmarked, og anført, at reguleringsprocenten f.eks. kan
fastsættes som et uvægtet gennemsnit af allerede
offentlige lønindeks for lønudviklingen på
henholdsvis det statslige arbejdsmarked samt det kommunale og
regionale arbejdsmarked. Der henvises herom til punkt 2.2.1.2.
ovenfor.
Partierne bag aftalen af 3. oktober 2016 har
med aftalen tilsluttet sig Vederlagskommissionens anbefalinger om
en ensartet reguleringsordning for vederlag til borgmestre,
regionsrådsformænd, ministre og folketingsmedlemmer
tillige med den konkrete model, kommissionen har foreslået.
Der henvises herom til punkt 2.3.1. ovenfor.
Lovforslaget indebærer derfor, at
grundvederlaget for folketingsmedlemmer reguleres en gang
årligt pr. 1. april med samme reguleringsprocent som
ministres vederlag, jf. lov om vederlag og pension m.v. for
ministre. Dette vil - under forudsætning af at det af
finansministeren samtidig fremsatte lovforslag om ændring af
den lov vedtages - betyde, at folketingsmedlemmernes grundvederlag
fremover reguleres med en reguleringsprocent fastsat som et
uvægtet gennemsnit af lønudviklingen på
henholdsvis det statslige arbejdsmarked og det kommunale og
regionale arbejdsmarked. Det vil være finansministeren, der
fastsætter reguleringsprocenten.
Lovforslaget indebærer ingen
ændring af reguleringen af folketingsmedlemmernes
omkostningstillæg, det beløb, der optjenes til brug
for efteruddannelse i eftervederlagsperioden, eller
godtgørelserne for supplerende bolig i
Københavnsområdet og dobbelt husførelse, jf.
ovenfor under afsnit 3.2.1.
Til gengæld foreslås - uden at det
indgår i stemmeaftalen af 3. oktober 2016 - at den nye
reguleringsordning også skal finde anvendelse med hensyn til
det beløb, som et tidligere folketingsmedlem i de
første 12 måneder af sin eftervederlagsperiode kan
oppebære i eftervederlag uden modregning. Efter de
gældende regler reguleres dette beløb efter
bestemmelsen i folketingsvalglovens § 109 a, stk. 12, dvs. ved
den samme forbrugerprisregulering, som anvendes på
godtgørelserne for supplerende bolig i
Københavnsområdet og dobbelt husførelse,
beløbet til efteruddannelse i eftervederlagsperioden og
medlemmernes omkostningstillæg. Til forskel fra disse
beløb fremstår beløbet, som et tidligere
folketingsmedlem i de første 12 måneder af sin
eftervederlagsperiode kan oppebære i eftervederlag uden
modregning, ikke som en ydelse, der er bestemt til at kompensere
folketingsmedlemmerne for visse udgifter, men har en mere naturlig
sammenhæng med selve eftervederlagsbeløbet. Derfor
forekommer det også mest naturligt, at beløbet
reguleres på samme måde som eftervederlaget, der igen
følger medlemmernes grundvederlag.
Med hensyn til ikrafttræden
foreslås, at de nye reguleringsregler finder anvendelse fra
den regulering af beløbene, som finder sted pr. 1. april
2017.
Som konsekvens af den ændrede regulering
med virkning fra den 1. april 2017 foreslås de beløb,
der skal omfattes af den nye reguleringsordning, fastsat i selve
folketingsvalgloven til de kronebeløb, der gælder pr.
31. marts 2017 (de aktuelle beløb). Der er tale om en
ordensmæssig ændring, hvorved de beløb, der
efter de gældende reguleringsordninger gælder pr. 31.
marts 2017, optages i folketingsvalglovens tekst, med henblik
på at beløbene pr. 1. april 2017 og derefter en gang
årligt kan fastsættes på baggrund af disse.
3.3. Hævelse af folketingsmedlemmernes
pensionsalder til folkepensionsalderen
3.3.1. Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i
folketingsvalglovens § 110, stk. 1, 1. pkt., er et
folketingsmedlem berettiget til egenpension, når medlemmet i
én eller flere perioder har været medlem af
Folketinget i mindst 1 år. Pensionen ydes fra udløbet
af det tidsrum, for hvilket der er udbetalt grundvederlag,
såfremt den pågældende på dette tidspunkt
har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og ellers fra den dag, da
medlemmet opnår denne alder. Pensionen er ydelsesdefineret,
hvor pensionens størrelse beregnes på baggrund af
folketingsmedlemmernes funktionstid. Nærmere regler for
omregning af medlemsår til procentandele af den højest
mulige egenpension er fastsat i folketingsvalglovens § 110,
stk. 2.
Efter lovens § 110, stk. 3, ydes til
egenpensionister, indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, et tillæg, der for hvert
medlemsår udgør en tyvendedel af det tillæg, der
gælder efter tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3
(såkaldt under folkepensionsalder-tillæg).
På grund af overgangsordninger fastsat i
forbindelse med tidligere ændringer af pensionsreglerne i
valgloven er retstilstanden med hensyn til pensionsalder for det
enkelte folketingsmedlem i praksis afhængig af, i hvilke
tidsrum den pågældende har været medlem af
Folketinget.
Personer, som er blevet medlem af Folketinget
før den 1. juli 2007, kan således få udbetalt
egenpension optjent som folketingsmedlem inden den 1. juli 2012,
når de fylder 60 år. Egenpension optjent som
folketingsmedlem efter den 1. juli 2012 kan først udbetales
ved opnåelse af den alder, der gælder for at kunne
gå på efterløn. Personer, som første gang
er blevet medlem af Folketinget efter den 1. juli 2007, kan
først få udbetalt egenpension optjent som
folketingsmedlem ved opnåelse af den alder, der gælder
for at kunne gå på efterløn.
3.3.2. Vederlagskommissionens anbefalinger og den
foreslåede ordning
Vederlagskommissionen har for alle
fuldtidspolitikeres vedkommende anbefalet, at de nuværende
pensionssystemer, som bygger på
tjenestemandspensionssystemet, forlades til fordel for
bidragsdefinerede arbejdsmarkedspensioner med samme overordnede
rammer som for offentligt ansatte i øvrigt. Der henvises
herom til punkt 2.2.3. ovenfor.
Aftalen af 3. oktober 2016 indebærer, at
den nuværende pensionsordning for folketingsmedlemmer
fastholdes i sin grundlæggende struktur, men at
pensionsalderen hæves til den, der gælder for
befolkningen som helhed. Med lovforslaget foreslås derfor, at
pensionsalderen for folketingsmedlemmer hæves fra den til
enhver tid gældende efterlønsalder til den til enhver
tid gældende folkepensionsalder. Der henvises herom til punkt
2.3.3. ovenfor. Aftalen indebærer endvidere, at der skal
være mulighed for førtidspensionering mod en livsvarig
reduktion i pensionen. Der foreslås derfor med lovforslaget
indført en sådan mulighed efter en model, der i vidt
omfang svarer til de gældende regler om såkaldt
førtidspensionsfradrag for tjenestemænd. Det er dog
fundet mest hensigtsmæssigt at optage de nærmere
bestemmelser herom direkte i folketingsvalgloven frem for at
henvise til reglerne for tjenestemandspension. Der henvises
nærmere herom til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 19.
Som konsekvens af forhøjelsen af
folketingspensionsalderen til folkepensionsalderen vil det
såkaldte efter folketingsvalglovens gældende §
110, stk. 3, som ydes til egenpensionister, indtil de når
folkepensionsalderen, på længere sigt kun være
relevant for tidligere medlemmer, som benytter sig af muligheden
for førtidspensionering. Bestemmelsen herom foreslås
derfor indarbejdet i den nye bestemmelse om muligheden for
førtidspensionering.
Det forudsættes, at de principper, som
bestemmelsen om »under folkepensionsalder-tillæg«
er udtryk for, fortsat i almindelighed vil indgå ved
fastsættelsen af størrelsen på pensioner, som
ydes efter Præsidiets beslutning til tidligere
folketingsmedlemmer i ganske særlige tilfælde, hvor den
pågældendes helbredsmæssige, økonomiske
eller sociale forhold i øvrigt taler derfor, jf.
folketingsvalglovens § 110, stk. 1, 3. pkt.
Med hensyn til ikrafttræden og
overgangsbestemmelser foreslås for det første, at den
forhøjede folketingspensionsalder skal have virkning fra den
1. april 2017. Medlemmer, der måtte forlade Folketinget inden
da, vil således ikke blive berørt af den højere
pensionsalder. For det andet foreslås, at forhøjelsen
af pensionsalderen alene skal have virkning for udbetaling af
egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder efter den
nævnte dato. Folketingspension optjent indtil da vil
således kunne komme til udbetaling fra det tidspunkt, der
følger af de hidtil gældende regler.
En lignende ordning blev fastsat ved § 2
i lov nr. 589 af 18. juni 2012, hvorved overgangsbestemmelserne til
lov nr. 513 af 6. juni 2007 ændredes. Ved lov nr. 513 af 6.
juni 2007 blev folketingspensionsalderen hævet fra 60
år til efterlønsalderen. Efter lovens
overgangsbestemmelser havde forhøjelsen af pensionsalderen
virkning for folketingsmedlemmer, der første gang blev
medlem af Folketinget den 1. juli 2007 eller senere. Ved
ændringen ved § 2 i lov nr. 589 af 18. juni 2012 blev en
ny overgangsbestemmelse tilføjet, hvorved forhøjelsen
af pensionsalderen også fik virkning for medlemmer, der
første gang blev medlem af Folketinget før den 1.
juli 2007, dog kun med hensyn til udbetaling af pension optjent
på grundlag af medlemsperioder efter den 1. juli 2012.
En lignende ordning blev endvidere fastsat i
lov nr. 1587 af 20. december 2006, hvorved ministerpensionsalderen
bl.a. blev hævet fra 60 år til efterlønsalderen.
Efter overgangsbestemmelserne i ændringsloven har
forhøjelsen af pensionsalderen alene virkning for udbetaling
af egenpension for funktionstid som minister fra og med den 1.
januar 2007. For udbetaling af egenpension for funktionstid som
minister indtil den 1. januar 2007 finder de hidtidige regler
anvendelse.
Særlig for den situation, at et
tidligere medlem, som er berettiget til egenpension på
grundlag af medlemsperioder både før og efter den 1.
april 2017, vælger at benytte sig af muligheden for
pensionering med hensyn til den del, der er optjent på
grundlag af medlemsperioder efter den dato, foreslås, at
førtidspensionsfradraget skal foretages af den samlede
pension fra det første udbetalingstidspunkt, dvs. også
af den del heraf, som er optjent på grundlag af
medlemsperioder før den 1. april 2017.
3.4. Adgang for tingsekretærerne til vederlagsfri
bolig på linje med præsidiemedlemmerne
3.4.1. Gældende ret
Efter folketingsvalglovens § 109 a, stk.
1, stiller Folketinget vederlagsfrit en bolig til rådighed
for hvert medlem af Folketingets Præsidium. Dette
gælder uanset præsidiemedlemmernes boligforhold i
øvrigt. Der stilles således ikke som for andre
folketingsmedlemmer noget krav om, at et præsidiemedlem som
udgangspunkt skal have bopæl uden for det sjællandske
område for at være berettiget til at få en bolig
stillet til rådighed.
Efter lovens § 109 a, stk. 5, modtager et
medlem af Folketingets Præsidium godtgørelse for
såkaldt dobbelt husførelse, hvis den
pågældende ville være berettiget til en bolig
efter stk. 2, såfremt vedkommende ikke var medlem af
Præsidiet.
Folketingets fire tingsekretærer har
ikke efter de nuværende regler nogen særlig adgang frem
for alle andre folketingsmedlemmer til at få en bolig stillet
til rådighed af Folketinget.
3.4.2. Præsidiets overvejelser og den
foreslåede ordning
De fire tingsekretærer udfylder i
praksis en vigtig rolle i Folketingets arbejde, idet de forholdsvis
hyppigt er fungerende formænd under forhandlingerne i
Folketingssalen. Det indebærer, at tingsekretærerne
forholdsvis ofte må være på Christiansborg til
sene tidspunkter, i mange tilfælde uden at de selv fuldt ud
bestemmer, hvor sent det kan blive. For tingsekretærer, der
har bopæl et stykke vej fra Christiansborg, kan de sene og
usikre sluttidspunkter for møderne i Folketingssalen
føre til, at de må takke nej til at fungere som
formand i visse tidsrum. Dette kan have en negativ indflydelse
på mulighederne for at gennemføre en
hensigtsmæssig praktisk planlægning af varetagelsen af
formandsfunktionen under Folketingets møder.
Da det i vidt omfang er tilsvarende hensyn,
der gør, at Præsidiets medlemmer er tillagt en
særlig adgang til at få en bolig stillet til
rådighed, har Præsidiet anset det for
hensigtsmæssigt og rimeligt, at tingsekretærerne gives
en lignende adgang, så de også let kan overnatte i
København. Præsidiet har derfor anmodet om, at en
bestemmelse herom medtages i dette lovforslag.
Hvor præsidiemedlemmerne i praksis har
særlige lejligheder på Christiansborg stillet til
rådighed, forudsættes det, at de boliger, der vil blive
stillet til rådighed for tingsekretærerne, normalt vil
være de almindelige medlemsboliger, som Folketinget
råder over uden for sit eget lokaleområde.
Den nye, særlige adgang vil i praksis
kun udgøre en forskel for tingsekretærer, der har
bopæl inden for det sjællandske område, idet
folketingsmedlemmer uden for Sjælland allerede efter
gældende regler har adgang til at få stillet en
medlemsbolig til rådighed.
Det foreslås udtrykkeligt bestemt, at
tingsekretærerne kun får en bolig stillet til
rådighed efter anmodning. Dette indebærer bl.a., at en
tingsekretær, som modtager godtgørelse for en egen
supplerende bolig i Københavnsområdet efter reglerne i
folketingsvalglovens § 109 a, stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4,
eller tidligere gældende regler, kan fortsætte hermed i
overensstemmelse med de pågældende regler også
efter lovens ikrafttræden ved blot at undlade at anmode om at
få en medlemsbolig stillet til rådighed. Tilsvarende
gælder naturligvis et folketingsmedlem i en tilsvarende
boligmæssig situation, som måtte blive valgt til
tingsekretær efter lovens ikrafttræden.
Med hensyn til godtgørelse for dobbelt
husførelse foreslås, at en tingsekretær, som
får stillet en bolig til rådighed efter den nye regel,
modtager godtgørelsen, hvis vedkommende ellers ville
være berettiget til at få en bolig stillet til
rådighed efter reglen i lovens § 109 a, stk. 2, det vil
sige, hvis vedkommende har bopæl uden for det
sjællandske område. Det afgørende for, om en
tingsekretær har adgang til godtgørelse for dobbelt
husførelse, vil således være, om vedkommende
opfylder betingelserne i lovens § 109 a, stk. 2, om
bopæl uden for det sjællandske område og dermed
også ville være berettiget til at få stillet en
bolig vederlagsfrit til rådighed, hvis vedkommende ikke var
tingsekretær. En tingsekretær, som opfylder denne
betingelse, men som undlader at anmode om at få en bolig
stillet vederlagsfrit til rådighed efter den nye regel, fordi
vedkommende allerede modtager godtgørelse for en egen
supplerende bolig i Københavnsområdet, jf. umiddelbart
ovenfor, vil naturligvis heller ikke på grund af denne
undladelse blive afskåret fra fortsat at modtage
godtgørelse for dobbelt husførelse.
Det foreslåede med hensyn til dobbelt
husførelse svarer til, hvad der i dag gælder for
præsidiemedlemmer.
3.5. Hjemmel til fastsættelse af regler om
kriterier for tildeling af folketingspension fra et tidligere
tidspunkt, end det følger af almindelige regler, ved
Præsidiets beslutning i ganske særlige
tilfælde
3.5.1. Gældende ret
Efter folketingsvalglovens § 110, stk. 1,
3. pkt., kan der i ganske særlige tilfælde, hvor den
pågældendes helbredsmæssige, økonomiske
eller sociale forhold i øvrigt taler derfor, ved beslutning
af Folketingets Præsidium bevilges et tidligere medlem, der
ikke har nået efterlønsalderen, en pension, hvis
størrelse fastsættes i det enkelte tilfælde.
Til brug for beslutninger om førtidig
folketingspension kan Folketingets formand indhente en udtalelse
fra Nævnet for Helbredsbedømmelser i
Tjenestemandssager (Helbredsnævnet) om det tidligere medlems
tab af erhvervsevne på grund af helbredsmæssige
forhold, jf. lovens § 110, stk. 1, 4. pkt.
3.5.2. Præsidiets overvejelser og den
foreslåede ordning
Bestemmelserne om førtidig
folketingspension på grundlag af helbredsmæssige,
økonomiske eller sociale forhold er sjældent anvendt i
praksis.
En ændring af ordningen indgår
ikke i stemmeaftalen af 3. oktober 2016 eller i
Vederlagskommissionens anbefalinger. Præsidiet har imidlertid
fundet det ønskeligt, hvis der fremover kan opnås en
mere præcis afgrænsning af kriterierne for anvendelsen
af bestemmelsen. Præsidiet har på den baggrund anmodet
om, at der i dette lovforslag medtages en bestemmelse om, at
Udvalget for Forretningsordenen kan fastsætte regler om
kriterier for bevilling af pension før det tidspunkt, der
følger af de almindelige regler, efter bestemmelsen.
3.6. Opdatering af visse beløbsangivelser i
folketingsvalgloven og præcisering af bestemmelse om
regulering
3.6.1. Gældende ret
En række beløb i
folketingsvalgloven i forbindelse med ydelser til medlemmer og
tidligere medlemmer af Folketinget er angivet i niveau pr. oktober
1999. De pågældende beløb reguleres efter
bestemmelsen i folketingsvalglovens § 109 a, stk. 12.
Folketingsvalglovens § 109 a, stk. 12, er
i sin nuværende affattelse ikke helt entydig, med hensyn til
hvilke beløb der reguleres efter forbrugerprisindeksets
boligpost, og hvilke der reguleres efter det samlede
forbrugerprisindeks.
3.6.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås - i overensstemmelse med en
generel anbefaling fra Danmarks Statistik - at opdatere de
beløb i folketingsvalgloven, der nu er angivet i oktober
1999-niveau, til oktober 2015-niveau og herefter regulere
beløbene fra den 1. april 2016.
Samtidig foreslås folketingsvalglovens
§ 109 a, stk. 12, præciseret, herunder ved opdeling i
flere punktummer, således at det ved mere nøjagtige
henvisninger entydigt kan bestemmes, hvilken af de to
reguleringsformer, som bestemmelsen rummer, der skal gælde
for hvilke beløb.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Indførelsen af en ny reguleringsordning
skønnes at medføre en årlig mindreudgift til
vederlag og eftervederlag, som på baggrund af prisudviklingen
2011-2016 kan opgøres til i størrelsesordenen 0,4
mio. kr. årligt.
Forkortelsen af mindsteperioden for
eftervederlag vil reducere eftervederlaget for medlemmer med mindre
end 24 måneders sammenhængende medlemsperiode og
skønnes at reducere de gennemsnitlige årlige udgifter
til eftervederlag med i størrelsesordenen 0,5 mio. kr.
Forhøjelsen af pensionsalder for
egenpension optjent efter den 1. april 2017 vil på
længere sigt, når folketingsmedlemmer med optjent
pensionsret når folkepensionsalderen, medføre mindre
udgifter til pension. Størrelsen heraf er vanskelig at
bedømme, da der knytter sig stor usikkerhed til antallet af
pensionsoptjenere de næste 20 år og deres
efterfølgende pensioneringstidspunkt.
Indførelsen af yderligere en
pensionsordning, som vil være gældende parallelt med
eksisterende pensionsordninger, må forventes at
medføre en øget administrativ byrde, som dog ikke
skønnes at være af væsentligt omfang.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 7. november 2016 til den 5. december 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder: Datatilsynet,
Moderniseringsstyrelsen, Rigsrevisionen, Skatteministeriet og
Udbetaling Danmark.
| | 10. Sammenfattende
skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Mindreudgift for staten som følge
af ændret beløbsregulering, kortere mindsteperiode for
eftervederlag og senere udbetalingstidspunkt for egenpension | Øget administrativ byrde, som dog
ikke skønnes at være af væsentligt omfang, som
følge af indførelse af en yderligere pensionsordning,
som vil være gældende parallelt med eksisterende
ordninger | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Der foreslås indført en ny
reguleringsordning for folketingsmedlemmernes grundvederlag. Den ny
reguleringsordning vil indebære, at grundvederlaget for
folketingsmedlemmer reguleres en gang årligt pr. 1. april med
samme reguleringsprocent som ministres vederlag, jf. lov om
vederlag og pension m.v. for ministre. Dette vil - under
forudsætning af at det af finansministeren samtidig fremsatte
lovforslag om ændring af den lov vedtages - betyde, at
folketingsmedlemmernes grundvederlag fremover reguleres med en
reguleringsprocent fastsat som et uvægtet gennemsnit af
lønudviklingen på henholdsvis det statslige
arbejdsmarked og det kommunale og regionale arbejdsmarked. Det vil
være finansministeren, der fastsætter
reguleringsprocenten.
Den nye reguleringsordning foreslås
givet virkning fra reguleringen den 1. april 2017, jf.
lovforslagets § 2, stk. 2. Som konsekvens heraf foreslås
grundvederlaget for folketingsmedlemmer fastsat i selve
folketingsvalgloven til de kronebeløb, der gælder pr.
31. marts 2017.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.2.2.
Til nr.
2
Beløbsangivelserne for
omkostningstillæg til henholdsvis folketingsmedlemmer valgt i
Danmark og folketingsmedlemmer valgt på Færøerne
eller i Grønland foreslås opdateret til oktober
2015-niveau.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.6.2.
Til nr.
3
Det foreslås præciseret, at
beløbsangivelserne for omkostningstillæg er angivet i
oktober 2015-niveau, og at de reguleres efter det samlede
forbrugerprisindeks.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.6.2.
Til nr.
4
Mindsteperioden for eftervederlag til
tidligere ordinære medlemmer af Folketinget - dvs. den
periode, hvori et ordinært medlem af Folketinget som det
mindste er berettiget til eftervederlag, hvis vedkommendes
medlemskab ophører ved et folketingsvalg eller vedkommende
på grund af sygdom udtræder af Tinget - foreslås
nedsat fra 12 til 6 måneder.
Længsteperioden for eftervederlag vil
fortsat være 24 måneder.
Som efter de gældende regler vil ret til
eftervederlag blive optjent således, at der ydes
eftervederlag i det antal måneder, der svarer til det halve
af det hele antal måneder, den pågældende senest
i en sammenhængende periode har været medlem af
Folketinget eller medlem af Europa-Parlamentet. Ændringen vil
således konkret få betydning for personer, der har
været ordinære medlemmer af Folketinget i mindre end 2
år.
Den foreslåede ændring
indebærer ingen ændring af ordningen efter
folketingsvalglovens § 109, stk. 4, hvorefter der i de
første 12 måneder af et medlems eftervederlagsperiode
ikke sker modregning for beløb op til 100.000 kr. (135.930
kr. i aktuelt beløb).
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.1.2.
Til nr.
5
Som konsekvens af, at reguleringen af det
beløb, op til hvilket der ikke sker modregning i et
folketingsmedlems eftervederlag i de første 12 måneder
af eftervederlagsperioden, ved § 1, nr. 6, foreslås
ændret, så det fremover reguleres på samme
måde som grundvederlaget, foreslås det
pågældende beløb fastsat i selve
folketingsvalgloven til det kronebeløb, der gælder pr.
31. marts 2017.
Til nr.
6
Reguleringen af det beløb, op til
hvilket der ikke sker modregning i et folketingsmedlems
eftervederlag i de første 12 måneder af
eftervederlagsperioden, foreslås ændret, så det
fremover reguleres på samme måde som grundvederlaget og
dermed også på samme måde som selve
eftervederlaget.
Beløbet reguleres i dag efter samme
forbrugerprisregulering, som anvendes på
godtgørelserne til folketingsmedlemmer for en supplerende
bolig i Københavnsområdet og dobbelt
husførelse, beløbet, der kan optjenes til
dækning af udgifter til efteruddannelse i
eftervederlagsperioden, og medlemmernes
omkostningstillæg.
Til forskel fra disse beløb
fremstår beløbet, som et tidligere folketingsmedlem i
de første 12 måneder af sin eftervederlagsperiode kan
oppebære i eftervederlag uden modregning, ikke som en ydelse,
der er bestemt til at kompensere folketingsmedlemmerne for visse
udgifter, men har en mere naturlig sammenhæng med selve
eftervederlagsbeløbet. Derfor forekommer det også mest
naturligt, at beløbet reguleres på samme måde
som eftervederlaget, der igen følger medlemmernes
grundvederlag.
Der henvises til § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil og til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.2.2.
Til nr.
7
Det beløb, som folketingsmedlemmerne
optjener pr. år til afholdelse af udgifter til
efteruddannelse m.v. i eftervederlagsperioden efter deres
medlemskabs ophør, og det samlede maksimumsbeløb
herfor foreslås opdateret til oktober 2015-niveau.
Til nr.
8
Det foreslås præciseret, at
beløbet, som folketingsmedlemmerne optjener pr. år til
afholdelse af udgifter til efteruddannelse m.v. i
eftervederlagsperioden efter deres medlemskabs ophør, og det
samlede maksimumsbeløb er angivet i oktober 2015-niveau, og
at de reguleres efter det samlede forbrugerprisindeks.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.6.2.
Til nr.
9
Der foreslås tillagt Folketingets fire
tingsekretærer en særlig adgang til at få en
bolig stillet vederlagsfrit til rådighed af Folketinget,
på linje med hvad der gælder for Præsidiets
medlemmer.
Med denne adgang vil tingsekretærerne
have lettere ved at overnatte i København, også med
kort varsel, og vil dermed bedre kunne påtage sig at fungere
som formand under møderne i Folketingssalen, også
på tidspunkter, hvor der er mulighed for, at møderne
kan vare til sene eller vanskeligt forudsigelige tidspunkter. Dette
kan bidrage til en øget fleksibilitet i planlægningen
af Folketingets møder.
Det foreslås udtrykkeligt bestemt, at
tingsekretærerne kun får en bolig stillet til
rådighed efter anmodning. Dette indebærer bl.a., at en
tingsekretær, som modtager godtgørelse for en egen
supplerende bolig i Københavnsområdet efter reglerne i
folketingsvalglovens § 109 a, stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4,
eller tidligere gældende regler, kan fortsætte hermed i
overensstemmelse med de pågældende regler også
efter lovens ikrafttræden ved blot at undlade at anmode om at
få en medlemsbolig stillet til rådighed. Tilsvarende
gælder naturligvis et folketingsmedlem i en tilsvarende
boligmæssig situation, som måtte blive valgt til
tingsekretær efter lovens ikrafttræden.
Den nye, særlige adgang vil i praksis
kun udgøre en forskel for tingsekretærer, der har
bopæl inden for det sjællandske område, idet
folketingsmedlemmer uden for Sjælland allerede efter
gældende regler har adgang til at få stillet en
medlemsbolig til rådighed.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.4.2. Med hensyn til godtgørelse
for dobbelt husførelse henvises endvidere til lovforslagets
§ 1, nr. 14, og bemærkningerne hertil.
Til nr.
10
Det beløb, som visse
folketingsmedlemmer modtager i godtgørelse for en fast
supplerende bolig i Københavnsområdet, foreslås
opdateret til oktober 2015-niveau.
Til nr.
11
Det beløb, som visse
folketingsmedlemmer modtager til dækning af udgifter i
forbindelse med dobbelt husførelse, foreslås opdateret
til oktober 2015-niveau.
Til nr. 12
og 13
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 14.
Til nr.
14
Det foreslås, at en tingsekretær,
som får stillet en bolig til rådighed efter den
foreslåede nye regel i folketingsvalglovens § 109 a,
stk. 1, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 9, modtager
godtgørelse for udgifter i forbindelse med dobbelt
husførelse, hvis vedkommende ellers ville være
berettiget til at få en bolig stillet til rådighed
efter reglen i lovens § 109 a, stk. 2, det vil sige, hvis
vedkommende har bopæl uden for det sjællandske
område. Det afgørende for, om en tingsekretær
har adgang til godtgørelse for dobbelt husførelse,
vil således være, om vedkommende opfylder betingelserne
i § 109 a, stk. 2, om bopæl uden for det
sjællandske område og dermed også ville
være berettiget til at få stillet en bolig
vederlagsfrit til rådighed, hvis vedkommende ikke var
tingsekretær. En tingsekretær, som opfylder denne
betingelse, men som undlader at anmode om at få en bolig
stillet vederlagsfrit til rådighed efter den nye regel, fordi
vedkommende allerede modtager godtgørelse for en egen
supplerende bolig i Københavnsområdet, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 9, vil naturligvis heller
ikke på grund af denne undladelse blive afskåret fra
fortsat at modtage godtgørelse for dobbelt
husførelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.4.2.
Til nr.
15
Folketingsvalglovens § 109 a, stk. 12,
foreslås nyaffattet.
Bestemmelsen omhandler regulering af dels det
beløb, som visse folketingsmedlemmer modtager i
godtgørelse for en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet (boliggodtgørelse), dels det
beløb, som visse folketingsmedlemmer modtager til
dækning af udgifter i forbindelse med dobbelt
husførelse. Bestemmelsen foreskriver, at de
pågældende beløb er angivet i oktober
1999-niveau og reguleres med samme procentvise ændring (1
decimal) som den procentvise ændring i det samlede
forbrugerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets boligpost i
forhold til juli 1999. De regulerede beløb afrundes til hele
kroner. Reguleringer sker på grundlag af indeks for januar og
juli for tidsrummene den 1. april-30. september og 1. oktober-31.
marts, og første regulering foretages pr. 1. april 2000.
I kraft af henvisninger er reglen også
bestemmende for reguleringen af visse andre beløb i
folketingsvalgloven i forbindelse med ydelser til
folketingsmedlemmer og tidligere folketingsmedlemmer.
Den ændrede affattelse er for det
første en konsekvens af, at beløbsangivelserne for
boliggodtgørelse og beløb til dækning af
udgifter til dobbelt husførelse opdateres til oktober
2015-niveau.
Samtidig præciseres med den
ændrede affattelse, at det er boliggodtgørelsen, der
reguleres med forbrugerprisindeksets boligpost, og beløbet
til dækning af udgifter ved dobbelt husførelse, der
reguleres med det samlede forbrugerprisindeks.
Den ændrede opdeling i punktummer i den
ændrede affattelse gør det endvidere muligt at
præcisere henvisningerne til bestemmelsen andre steder i
folketingsvalgloven, så det entydigt fremgår, om et
beløb skal reguleres med forbrugerprisindeksets boligpost
eller med det samlede forbrugerprisindeks.
Til nr.
16
Egenpensionsalderen for folketingsmedlemmer
foreslås ændret fra den til enhver tid gældende
efterlønsalder, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., til den til enhver tid
gældende folkepensionsalder, jf. § 1 a i lov om social
pension.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.3.2. Med hensyn til
overgangsbestemmelser henvises endvidere til lovforslagets §
2, stk. 4, og bemærkningerne hertil.
Til nr.
17
Der er alene tale om en ændring af
betegnelsen Helbredsnævnet til »Nævnet for
Helbredsbedømmelser i Tjenestemandssager«, som er
nævnets navn ifølge tjenestemandspensionslovens §
31, stk. 2.
Til nr.
18
Der foreslås indført hjemmel til,
at Udvalget for Forretningsordenen kan fastsætte regler om
kriterier for bevilling af pension til tidligere
folketingsmedlemmer før det tidspunkt, der følger af
de almindelige regler, ved Præsidiets beslutning i ganske
særlige tilfælde, hvor den pågældendes
helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold i
øvrigt taler derfor, jf. folketingsvalglovens § 110,
stk. 1, 3. pkt.
Bestemmelsen om bevilling af sådan
pension i ganske særlige tilfælde er sjældent
anvendt i praksis, og en ændring af ordningen indgår
ikke i stemmeaftalen af 3. oktober 2016 eller i
Vederlagskommissionens anbefalinger.
Præsidiet har imidlertid fundet det
ønskeligt, hvis der fremover kan opnås en mere
præcis afgrænsning af kriterierne for anvendelsen af
bestemmelsen. Præsidiet har derfor anmodet om, at der
medtages en bestemmelse som den foreslåede i
lovforslaget.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.5.2.
Til nr.
19
I forbindelse med at folketingspensionsalderen
foreslås hævet til folkepensionsalderen, foreslås
samtidig indført en bestemmelse om mulighed for
førtidspensionering mod en livsvarig reduktion
(førtidspensionsfradrag) i pensionen.
Den foreslåede model herfor svarer til
det, som på tidspunktet for lovforslaget er gældende
for tjenestemænd født den 1. januar 1959 eller senere,
som ikke har en pligtig afgangsalder, jf. punkt 3.2.1. i
cirkulære nr. 9159 af 26. marts 2015 om
førtidspensionsfradrag. Af principielle grunde er det fundet
mest hensigtsmæssigt at foreslå de nødvendige
bestemmelser optaget direkte i folketingsvalgloven frem for at
foreslå, at der alene henvises til de til enhver tid
gældende regler for tjenestemænd.
Det foreslåede indebærer, at der
tidligst kan opnås førtidspensionering fra vedkommende
medlems pensionsudbetalingsalder, jf. pensionsbeskatningslovens
§ 1 a. Reduktionen af pensionens størrelse
(førtidspensionsfradraget) vil være større, jo
kortere tid efter pensionsudbetalingsalderen - dvs. jo
længere tid før folkepensionsalderen - det tidligere
medlem vælger førtidspensionering. Den største
reduktion vil ske ved pensionering under 1 år efter
førtidspensionering, hvor fradraget er på 17 pct. Ved
senere førtidspensionering vil fradraget falde efter en
trappestigemodel.
Som konsekvens af forhøjelsen af
folketingspensionsalderen til folkepensionsalderen vil »under
folkepensionsalder-tillægget« efter
folketingsvalglovens gældende § 110, stk. 3 - som ydes
til egenpensionister, indtil de når folkepensionsalderen -
på længere sigt kun være relevant for de
tidligere medlemmer, som benytter sig af muligheden for
førtidspensionering. Bestemmelsen om »under
folkepensionsalder-tillæg« foreslås derfor
indarbejdet i den nye bestemmelse om muligheden for
førtidspensionering.
Det forudsættes, at de principper, som
bestemmelsen om »under folkepensionsalder-tillæg«
er udtryk for, fortsat i almindelighed vil indgå ved
fastsættelsen af størrelsen på pensioner, som
ydes efter Præsidiets beslutning til tidligere
folketingsmedlemmer i ganske særlige tilfælde, hvor den
pågældendes helbredsmæssige, økonomiske
eller sociale forhold i øvrigt taler derfor, jf.
folketingsvalglovens § 110, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås, at »under
folkepensionsalder-tillægget« ved udbetaling mindre end
2 år efter pensionsudbetalingsalderen nedsættes til det
halve. Dette svarer til det, der gælder efter de nævnte
bestemmelser for tjenestemænd.
Førtidspensionsfradraget vil skulle
trækkes fra den samlede pension, der følger af de
foreslåede § 110, stk. 3, 1. og 2. pkt., og de
gældende stk. 1 og 2, dvs. inklusive »under
folkepensionsalder-tillægget«, så længe
dette ydes.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.3.1. og 3.3.2.
Til nr.
20
Folketingsvalglovens ikrafttrædelses-,
ændrings- og overgangsbestemmelser indeholder i § 126 f
bestemmelser om omberegning af pensioner, der vil tilkomme
medlemmer, der er udtrådt af Folketinget i perioden fra den
1. november 1969 til den 1. oktober 1986, eller vil tilkomme
sådanne medlemmers efterlevende ægtefæller,
herunder bl.a. om behandling af »under
folkepensionsalder-tillægget«, jf. lovens § 110,
stk. 3.
Som konsekvens af, at reglerne om »under
folkepensionsalder-tillægget« foreslås
indarbejdet i andre regler ved lovforslagets § 1, nr. 19,
hvilket igen er en konsekvens af, at folketingspensionsalderen
foreslås hævet til folkepensionsalderen, foreslås
henvisningerne i lovens § 126 f til den pågældende
bestemmelse præciseret ved indsættelse af henvisninger
to steder til den nuværende lovbekendtgørelse,
lovbekendtgørelse nr. 416 af 12. maj 2016.
Der henvises i øvrigt til de
foreslåede overgangsbestemmelser i lovforslagets § 2,
stk. 4, og bemærkningerne hertil.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at lovforslaget skal træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås i stk.
2, at regulering af grundvederlaget for folketingsmedlemmer
og af beløbet, op til hvilket der ikke sker modregning i de
første 12 måneder af et folketingsmedlems
eftervederlagsperiode, efter folketingsvalglovens § 108, stk.
2, 2. pkt., og § 109, stk. 4, 2. pkt., som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 1 og 6, skal ske første gang den
1. april 2017.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1 og 6, og til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.2.2.
I stk. 3
foreslås for det første, at lovforslagets § 1,
nr. 4, om afkortning af mindsteperioden for tidligere
folketingsmedlemmers eftervederlag skal have virkning for
medlemmer, der vælges eller genvælges til Folketinget
ved det førstkommende folketingsvalg efter lovens
ikrafttræden eller senere. For medlemmer, der udtræder
af Folketinget ved det førstkommende folketingsvalg efter
lovens ikrafttræden eller tidligere, vil de hidtil
gældende regler finde anvendelse.
Dette vil betyde, at afkortningen af
mindsteperioden for eftervederlag kun vil gælde for
medlemmer, der vælges eller genvælges til Folketinget
ved det førstkommende folketingsvalg efter lovens
ikrafttræden eller senere, og som derefter på et senere
tidspunkt forlader Folketinget ved et folketingsvalg eller på
grund af sygdom. For medlemmer, som forlader Folketinget ved det
førstkommende folketingsvalg efter lovens
ikrafttræden, eller som på grund af sygdom forlader
Folketinget inden da, vil den hidtil gældende mindsteperiode
for eftervederlag på 12 måneder finde anvendelse.
Der henvises herom til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.1.2.
I stk. 4
foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 16 og 19, skal have
virkning for udbetaling af egenpension optjent på grundlag af
medlemsperioder fra den 1. april 2017. For udbetaling af
egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder til og med
den 31. marts 2017 vil de hidtil gældende regler finde
anvendelse.
Dette indebærer, at medlemmer, der
måtte forlade Folketinget inden den 1. april 2017, ikke vil
blive berørt af den højere pensionsalder. Andre
tidligere medlemmer vil kunne få udbetalt pension optjent
på grundlag af medlemsperioder før den 1. april 2017
fra det tidspunkt, der følger af de hidtil gældende
regler, mens pension optjent på grundlag af medlemsperioder
fra den 1. april 2017 først vil kunne udbetales fra
folkepensionsalderen.
Særlig for tidligere medlemmer, som er
berettiget til egenpension på grundlag af såvel
medlemsperioder før som efter den 1. april 2017, og som
måtte vælge at benytte sig af muligheden for
førtidspensionering med hensyn til den del af egenpensionen,
som er optjent på grundlag af medlemsperioder efter den dato,
foreslås, at der foretages førtidspensionsfradrag
efter de foreslåede bestemmelser i folketingsvalglovens
§ 110, stk. 3 og 4, af den samlede pension allerede fra det
første udbetalingstidspunkt. Endvidere foreslås, at
bestemmelsen i det foreslåede § 110, stk. 3, 3. pkt., i
folketingsvalgloven skal finde anvendelse i sådanne
tilfælde. Dette indebærer, at et medlem, som mindre end
2 år efter sin pensionsudbetalingsalder benytter sig af den
nævnte mulighed, vil få nedsat »under
folkepensionsalder-tillægget« til det halve.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.3.2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 416 af 12. maj 2016, som ændret
ved § 22 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer: | §
108. --- Stk. 2.
Grundvederlaget udgør samme beløb som den til enhver
tid gældende løn på skalatrin 51
(lønskalaen for statstjenestemænd). Grundvederlaget
reguleres én gang årligt pr. 1. april med en
reguleringsprocent, der beregnes på baggrund af
lønudviklingen i lønramme 37-39 og
løngrupperne 1-3. | | 1. § 108, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Grundvederlaget udgør 638.351 kr. årligt (31. marts
2017-niveau). Grundvederlaget reguleres en gang årligt pr. 1.
april med samme reguleringsprocent som ministres grundvederlag, jf.
lov om vederlag og pension m.v. for ministre.« | Stk. 3.
Omkostningstillægget udgør kr. 45.000 årligt for
medlemmer valgt i Danmark og kr. 60.000 årligt for medlemmer
valgt i Grønland og på Færøerne. | | 2. I § 108, stk. 3, ændres »kr.
45.000« til: »60.984 kr.«, og »kr.
60.000« til: »81.312 kr.« | Stk.
4. --- | | | Stk. 5. §
109 a, stk. 12, gælder tilsvarende for
omkostningstillægget efter stk. 3. | | 3. § 108, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5.
Beløbene i stk. 3 er angivet i oktober 2015-niveau og
reguleres efter reglerne i § 109 a, stk. 12, 3.-5.
pkt.« | §
109. --- Stk. 2. Et
ordinært medlem, hvis medlemskab ophører ved et
folketingsvalg, eller som på grund af sygdom udtræder
af Folketinget, oppebærer eftervederlag, der svarer til
grundvederlag efter § 108, stk. 2, i det antal måneder,
der svarer til det halve af det hele antal måneder, den
pågældende senest i en sammenhængende periode har
været medlem af Folketinget eller medlem af
Europa-Parlamentet. En medlemsperiode, hvor den
pågældende samtidig har været medlem af
Folketinget og Europa-Parlamentet, medregnes kun én gang.
For at en medlemsperiode i Europa-Parlamentet kan indgå i
beregningen af eftervederlagsperioden, skal medlemskabet ligge
umiddelbart forud for folketingsperioden. Eftervederlaget ydes
mindst i 12 måneder og højest i 24 måneder. Et
midlertidigt medlem, der er indtrådt som følge af et
medlems orlov, oppebærer efter sin udtræden i
forbindelse med folketingsvalg, sygdom eller det ordinære
medlems tilbagevenden eftervederlag i det halve af orlovsperiodens
hele antal måneder, såfremt orlovsperioden er
sammenhængende og udgør mindst 6 måneder. | | 4. I § 109, stk. 2, 4. pkt., ændres
»12 måneder« til: »6
måneder«. | Stk.
3. --- | | | Stk. 4. I de
første 12 måneder af et medlems eftervederlagsperiode
sker der dog ikke modregning for indtægter op til 100.000 kr.
Beløbet reguleres efter § 109 a, stk. 12. | | 5. I § 109, stk. 4, 1. pkt., ændres
»100.000 kr.« til: »135.930 kr. (31. marts
2017-niveau).« 6. I § 109, stk. 4, 2. pkt. ændres
»efter § 109 a, stk. 12.« til: »på
samme måde som grundvederlaget, jf. § 108, stk. 2, 2.
pkt.« | Stk.
5-7. --- | | | Stk. 8. Der
optjenes 20.000 kr. pr. hele medlemsår til dækning af
udgifter som nævnt i stk. 7, dog højst 100.000 kr.
Beløb optjent og udbetalt til efteruddannelse m.v. medregnes
ikke i den skattepligtige indkomst. Dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. skal godkendes af Folketingets formand.
Beløbet reguleres efter § 109 a, stk. 12. | | 7. I § 109, stk. 8, 1. pkt., ændres
»20.000 kr.« til: »27.105 kr.«, og
»100.000 kr.« til: »135.524 kr.« 8. § 109, stk. 8, 4. pkt., affattes
således: »Beløbene i 1. pkt. er
angivet i oktober 2015-niveau og reguleres efter reglerne i §
109 a, stk. 12, 3.-5. pkt.« | Stk.
9-15. --- | | | § 109 a.
Folketinget stiller vederlagsfrit en bolig til rådighed for
hvert medlem af Folketingets Præsidium. | | 9. I § 109 a, stk. 1, indsættes som
2. pkt.: »Endvidere stiller Folketinget
efter anmodning vederlagsfrit en bolig til rådighed for hver
tingsekretær.« | Stk. 2 og
3. --- | | | Stk. 4. I ganske
særlige tilfælde, hvor det pågældende
medlems forhold, herunder navnlig helbredsmæssige forhold,
taler for det, kan Folketingets formand efter forhandling med
næstformændene tillade, at et ordinært medlem,
som opfylder betingelsen i stk. 2, i stedet for at få stillet
en bolig vederlagsfrit til rådighed efter stk. 2 eller
dækket udgifter til hotelovernatning efter stk. 3, 1. pkt.,
modtager godtgørelse for en fast supplerende bolig i
Københavnsområdet. Godtgørelsen udgør op
til 50.000 kr. pr. år og udbetales mod dokumentation til
dækning af egentlige boligudgifter. Godtgørelsen kan
ydes i op til 3 måneder efter medlemskabets ophør.
Tilladelse efter dette stykke kan meddeles for et begrænset
tidsrum eller begrænses til alene at gælde for en
bestemt bolig. | | 10. I § 109 a, stk. 4, 2. pkt., ændres
»50.000 kr.« til: »75.698 kr.« | Stk. 5. Der
udbetales uden dokumentation 20.000 kr. pr. år til
dækning af udgifter i forbindelse med dobbelt
husførelse til 1) et ordinært medlem, som får
stillet en bolig til rådighed efter stk. 2, 2) et ordinært medlem, som har
bopæl uden for det sjællandske område, og som i
Københavnsområdet råder over en bolig, som
anvendes som supplerende bolig af medlemmet, uanset om medlemmet
modtager godtgørelse efter stk. 3, 2.-4. pkt., og stk. 4 for
den supplerende bolig, og 3) et medlem af Folketingets
Præsidium, hvis den pågældende ville være
berettiget til en bolig efter stk. 2, såfremt vedkommende
ikke var medlem af Præsidiet. | | 11. I § 109 a, stk. 5, ændres
»20.000 kr.« til: »30.280 kr.« 12. I § 109 a, stk. 5, nr. 2, ændres
»supplerende bolig, og« til: »supplerende
bolig,«. 13. I § 109 a, stk. 5, nr. 3, ændres
»Præsidiet.« til: »Præsidiet,
og«. 14. I § 109 a, stk. 5, indsættes som
nr. 4: »4) en tingsekretær, som
får stillet en bolig til rådighed efter stk. 1, 2.
pkt., hvis vedkommende ellers ville være berettiget til en
bolig efter stk. 2.« | Stk.
6-11. --- | | | Stk. 12.
Beløbene i stk. 4 og 5 er angivet i oktober 1999-niveau.
Beløbene reguleres med samme procentvise ændring (1
decimal) som den procentvise ændring i det samlede
forbrugerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets boligpost i
forhold til juli 1999. De regulerede beløb afrundes til hele
kroner. Reguleringer sker på grundlag af indeks for januar og
juli for tidsrummene 1. april-30. september og 1. oktober-31.
marts. Første regulering foretages pr. 1. april 2000. | | 15. § 109 a, stk. 12, affattes
således: »Stk.
12. Beløbene i stk. 4 og 5 er angivet i oktober
2015-niveau. Beløbet i stk. 4 reguleres med den samme
procentvise ændring (1 decimal) som den procentvise
ændring i forbrugerprisindeksets boligpost i forhold til juli
2015. Beløbet i stk. 5 reguleres med den samme procentvise
ændring (1 decimal) som den procentvise ændring i det
samlede forbrugerprisindeks i forhold til juli 2015. Reguleringer
sker på grundlag af indeks for januar og juli for tidsrummene
1. april-30. september og 1. oktober-31. marts. Første
regulering foretages pr. 1. april 2016.« | Stk. 13 og
14. --- | | | § 110. Et
folketingsmedlem er berettiget til egenpension, når medlemmet
i én eller flere perioder har været medlem af
Folketinget i mindst 1 år. Pensionen ydes fra udløbet
af det tidsrum, for hvilket der er udbetalt grundvederlag,
såfremt den pågældende på dette tidspunkt
har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og ellers fra den dag, da
medlemmet opnår denne alder. I ganske særlige
tilfælde, hvor den pågældendes
helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold i
øvrigt taler derfor, kan der dog ved beslutning af
Folketingets præsidium bevilges et tidligere medlem, der ikke
har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., en pension, hvis
størrelse fastsættes i det enkelte tilfælde. Til
brug for beslutninger efter 3. pkt. kan Folketingets formand
indhente en udtalelse fra Helbredsnævnet om det tidligere
medlems tab af erhvervsevne på grund af helbredsmæssige
forhold. | | 16. I § 110, stk. 1, ændres to steder
»efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.« til:
»folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension«. 17. I § 110, stk. 1, 4. pkt., ændres
»Helbredsnævnet"«til: »Nævnet for
Helbredsbedømmelser i Tjenestemandssager«. 18. I § 110, stk. 1, indsættes som 5. pkt.: »Udvalget for Forretningsordenen
kan fastsætte regler om kriterier for bevilling af pension
efter 3. pkt.« | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. Til
egenpensionister ydes, indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, et
tillæg, der for hvert medlemsår udgør 1/20 af
det i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver tid
gældende tillæg. | | 19. § 110, stk. 3, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 3.
Et tidligere folketingsmedlem kan vælge at få
egenpensionen efter stk. 1 og 2 udbetalt før
folkepensionsalderen, dog tidligst fra vedkommendes
pensionsudbetalingsalder, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 a.
Der ydes i så fald, indtil den pågældende
når folkepensionsalderen, et tillæg, der for hvert
medlemsår udgør en tyvendedel af det i
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver tid
gældende tillæg. Ved udbetaling mindre end 2 år
efter pensionsudbetalingsalderen udgør tillægget dog
kun det halve heraf. Endvidere fratrækkes varigt et
førtidspensionsfradrag, jf. stk. 4. Stk. 4.
Førtidspensionsfradraget udgør følgende
procentandele af pensionen efter stk. 3, 1. og 2. pkt., jf. stk. 1
og 2: 1) Ved udbetaling under 1 år efter
pensionsudbetalingsalderen 17 pct. 2) Ved udbetaling fra 1 år indtil 2
år efter pensionsudbetalingsalderen 14 pct. 3) Ved udbetaling fra 2 år indtil 3
år efter pensionsudbetalingsalderen 6 pct. 4) Ved udbetaling fra 3 år indtil 4
år efter pensionsudbetalingsalderen 5 pct. 5) Ved udbetaling fra 4 år indtil 5
år efter pensionsudbetalingsalderen 4 pct. 6) Ved udbetaling fra 5 år indtil 6
år efter pensionsudbetalingsalderen 3 pct. 7) Ved udbetaling fra 6 år indtil 7
år efter pensionsudbetalingsalderen 1 pct.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | Stk.
4. --- | | | § 126
f. --- Stk. 2. Ved
omberegningen fastsættes de i § 110, stk. 3, og §
111, stk. 4, nævnte tillæg i forhold til 1/25 for hvert
medlemsår af det i tjenestemandspensionslovens § 6, stk.
3, til enhver tid gældende tillæg. Indplaceringen af
pensionen ekskl. tillæg efter § 110, stk. 3, eller
§ 111, stk. 4, sker på det skalatrin, der ligger
nærmest under denne beregnede pension, og forskellen udlignes
med et personligt tillæg. | | 20. I § 126 f, stk. 2, indsættes to
steder efter »§ 110, stk. 3,«: »jf.
lovbekendtgørelse nr. 416 af 12. maj 2016,«. |
|
Skriftlig fremsættelse
Søren Gade
(V)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
valg til Folketinget (Ændring af folketingsmedlemmernes
vederlæggelse og pensionsforhold som opfølgning
på Vederlagskommissionens anbefalinger m.v.)
(Lovforslag nr. L 106)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.